Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoineWillems
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-06 21:41
De bestaande CV installatie (gas-ketel) in mijn huis zal eerdaags vervangen worden door de volgende apparaten.
Ik ben op zoek naar advies en tips voor het installeren van een:
# SAMSUNG AE060RXEDEG Buitenunit
# SAMSUNG AE090RNYDEG Hydro unit
# Stiebel Eltron combiboiler HSBC 300L cool

Ik ben van plan het CV-water deel zelf aan te sluiten. Heeft iemand ervaring met het installeren van deze equipment?

Ik heb de volgende actuele vragen:
1. Heeft iemand een technisch diagram (P&ID) als beschrijving van wat er aangebracht dient te worden?
2. Zijn er elektrische schemas voorhanden om beide apparaten met elkaar te verbinden?
3. Hoe wordt de circulatiepomp van de Boiler aangesloten op de Hydro unit?
4. Moet de bestaande Vloerverwarming circulatiepomp verwijderd worden aangezien de boiler ook een pomp heeft?
Overige tips zijn ook welkom uiteraard.

Alvast dank voor jullie reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-05 22:32
Ja 1 pomp of 2 kan met regelwerk. Heb je geen zin in. De schema's zitten in de handleiding, zo niet tja beter een ander model. Het water gedeelte is je cv ketel weghalen en die binnen unit op de plek hangen. Dat kan de installateur ook wel doen die de koeleidingen trekt…

• AntoineWillems
Goede morgen Ruzeazn,

Aansluitschemas op de beide units zitten in de beschrijving idd. En, ingewikkeld regelwerk ben ik niet naar op zoek ja.
Ik ben wel op zoek naar een P&ID over het systeem rondom de equipment qua relief valve, expansievat, waar een 2-weg klep gemonteerd moet worden etc.
Wellicht heeft iemand al een dergelijke boiler aangesloten in een bestaand systeem op een Split unit Warmtepomp en daar ervaringen mee.
Fijne kerst nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als ik https://www.stiebel-eltro...onmanual_doc-00083076.pdf zo lees is de pomp en elektrische aansturing optioneel.
Je maakt het jezelf wel lastig door twee merken te combineren, dat wordt verwarrend qua sturing. Welke gedachte zit daar achter? Ik zou de boiler zo dom mogelijk houden.

Zaken als overdrukventiel en expansievat (cv zijdig?) zijn merkonafhankelijk, wat wil je daar over weten?
SWW zijdig volstaat een inlaatcombinatie voor de koudwateringang.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:28
AntoineWillems schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:15:
De bestaande CV installatie (gas-ketel) in mijn huis zal eerdaags vervangen worden door de volgende apparaten.
Ik ben op zoek naar advies en tips voor het installeren van een:
# SAMSUNG AE060RXEDEG Buitenunit
# SAMSUNG AE090RNYDEG Hydro unit
# Stiebel Eltron combiboiler HSBC 300L cool
Waarom specifiek deze componenten? En wat is een combiboiler?
Ik ben van plan het CV-water deel zelf aan te sluiten. Heeft iemand ervaring met het installeren van deze equipment?
Samsung kom je hier erg weinig (bijna nooit) tegen.
Ik heb de volgende actuele vragen:
1. Heeft iemand een technisch diagram (P&ID) als beschrijving van wat er aangebracht dient te worden?
2. Zijn er elektrische schemas voorhanden om beide apparaten met elkaar te verbinden?
3. Hoe wordt de circulatiepomp van de Boiler aangesloten op de Hydro unit?
Er zal van je componenten toch wel een installatiehandleiding online staan? Wat staat daar in? En als die niet online staat, dan kan de leverancier je die vast wel mailen.
Zonder vooraf een installatiehandleiding te hebben gezien en precies te weten hoe je alles aan moet sluiten (zowel elektrische als qua leidingwerk) zou ik hier nooit aan beginnen (of een merk zoeken waar de documentatie wel op orde is).
4. Moet de bestaande Vloerverwarming circulatiepomp verwijderd worden aangezien de boiler ook een pomp heeft?
De circulatiepomp van de VVW heeft precies niks te maken met een pomp in een boiler. De vraag is veel meer: Waarom ziet er een pomp in een SWW-vat? Normaliter is dat niet nodig.
Overigens is het verwijderen van de circulatiepomp van de VVW bij gebruik van een WP wel een goed idee. Is zelfs een eigen topic voor: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoineWillems
@Proton_ . Dank voor de moeite om het manual te downloaden en mee te sturen. Da's idd de goede.
Er is in deze boiler een uitbreidingsoptie HSBC 3-HKM voor een tweede circuit, maar die heb ik niet nodig dus die wordt niet gebruikt. Verder is de boiler idd ook dom; geen regelingsunit geinstalleerd. SAMSUNG WP levert geen boilers en verwijst men naar die van derden. Wel hebben ze uitgebreide techn info van de beide units, maar niet voor het integreren van een Combi-boiler met hun WP-systeem.
Deze boiler heeft een Heet tap-water voorziening (vat) en een buffervat voor de vloerverwarming, Beide in de omkasting van een koelkastformaat, dus kost weinig vloeropp; vandaar COMBI. Ik wil deze boiler ook 'dom' toepassen. Maar er zit wel een 'Heizkreis' pomp (merk: WILO)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkjXrNhM0l01CX_R33scDlV0P7Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDIP38dSufdiW7XkDN21fjQ0.jpg?f=fotoalbum_large
in en een 3-weg klep (zie foto).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uJ4APUv4pvVtSxf9owAnBQXBFUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwnQQzpmoyov5cI4fd7kh1VX.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag m.b.t. het CV is eigenlijk: is er een schema beschikbaar (P&ID) waarop duidelijk wordt welke appendages (instrumenten) benodigd zijn na integratie van de Combi-boiler op het leidingnet. Ik zie bijv. soms schemas waar twee expansievaatjes geinstalleerd zijn. Waar is het verstandig (extra) afsluiters of flowmeters te plaatsen. En het verwijderen van de bestaande circ.pomp op de huidige VV, maar die vraag is reeds positief beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoineWillems
@Andrehj Ook dank voor je moeite hierin te duiken. SAMSUNG WP komen niet veel voor idd. Maar er is gelukkig veel techn. documentatie beschikbaar van deze units. De COMBI-boiler is hierboven uitgelegd; twee vaten in 1 vertikale omkasting, met circ. pomp en 3-weg klep.

Van de Combi-boiler en WP-Hydro-unit (indoor unit is techn. informatie uitgebreid voorhanden.Ik hoop dat de link van de Samsung hydro-unit goed is bijgevoegd.
[url]file:///C:/Users/awillems/OneDrive%20-%20Plug%20Power%20Inc/Prive/Prive/Huis/Samsung%20warmtepomp/samsung-9kw-split-installation-manual.pdf[/url]
Ik ga er vanuit dat de bestaande VVW circ. pomp verwijderd dient te worden en die funktie wordt overgenomen door de WILO pomp van de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoineWillems
Kan iemand me vertellen hoe ik een pdf-file kan toevoegen?

[ Voor 92% gewijzigd door AntoineWillems op 30-12-2024 12:35 . Reden: tracht een pdf-file toe te voegen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:03
AntoineWillems schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:28:
Ik ga er vanuit dat de bestaande VVW circ. pomp verwijderd dient te worden en die funktie wordt overgenomen door de WILO pomp van de boiler.
Je koopt dus een WP van een relatief onbekend merk (op WP gebied in BNL), je leest je van te voren hooguit beperkt in, wilt het meeste niet door een installateur laten doen, maar verwacht wel dat het je hier voorgekauwd gaat worden?

Met alleen een pomp verwijderen op VVW verdeler ben je er niet, die verdeler zal omgebouwd moeten worden.
Waarom heb je eigenlijk een buffervat i.c.m. vloerverwarming? Naregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoineWillems
@Oilman Een buffervat speelt een cruciale rol in een stabiele en efficiënte warmtepompinstallatie, vooral bij vloerverwarming. Het vangt overtollige warmte op en voorkomt dat de warmtepomp gaat pendelen (frequent in- en uitschakelen), wat slijtage vermindert en de levensduur verlengt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@AntoineWillems Het omgekeerde is waar :)
Tip: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic met daarin de buffervat special.

Ik begrijp je vraag over het schema niet zo goed. Als je basiskennis loodgieterswerk hebt, dan kan je zo'n schema met veiligheidsinrichtingen zelf maken en als je die basiskennis niet hebt dan is het overnemen van andermans schema niet bijster slim omdat je de kwaliteit en toepasbaarheid op jouw situatie niet kan beoordelen.

Maar als voorbeeld kan je de diverse schema's in de Vaillant installatiebundel nemen, daar zit vast iets tussen wat op jouw gewenste situatie lijkt.

Je post op het internet, dus bestanden die je wil delen moeten ook op het internet beschikbaar zijn.
Omdat willekeurige bestanden hosten nogal wat juridische haken en ogen heeft faciliteert Tweakers alleen plaatjes, geen PDF.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 30-12-2024 13:55 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:28
AntoineWillems schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:40:
@Oilman Een buffervat speelt een cruciale rol in een stabiele en efficiënte warmtepompinstallatie, vooral bij vloerverwarming. Het vangt overtollige warmte op en voorkomt dat de warmtepomp gaat pendelen (frequent in- en uitschakelen), wat slijtage vermindert en de levensduur verlengt.
Sorry, maar dit klopt niet en is al vele malen weerlegd. Een mooie samenvatting staat in de FAQ: Proton_ in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic"
Edit: O, deze link stond hierboven ook al. Dan heb je hem nu twee keer.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 30-12-2024 16:16 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:03
AntoineWillems schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:40:
Zoals hierboven nogmaals 2x aangehaald, hetgeen je stelt klopt totaal niet.

Als ik het goed begrijp heb je de apparaten al geleverd gekregen? Als dat het geval is zou ik een installateur gaan zoeken die het voor je wilt installeren. Dat gaat een grote uitdaging worden, want die zijn absoluut niet happig op deze situatie:
a) Apparaat hebben ze zelf niet geleverd, dus ze hebben er niets aan verdient, maar lopen wel risico. Als zij 'm uit de handen laten vallen, wie gaat het dan betalen? Met hun uurtarief kunnen ze dat niet opvangen.
b) Ze zijn niet bekend met het apparaat, dus in gebruik stelling gaat ze relatief veel moeite kosten.

Als je nu ook nog 1e zelf aan het klussen gaat maak je de situatie nog beroerder, dat is namelijk het werk van een ander af mogen maken, wat nog veel meer risico's geeft. Immers stel dat jij een veel te kleine diameter buis naar de VV verdeler hebt gelegd of de verdeler niet goed hebt omgebouwd en het huis vervolgens niet warm wordt, wie mag het dan op lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoineWillems
@Oilman
Hoi Oilman, je hebt natuurlijk helemaal gelijk over de risico's die je beschrijft. Daar ben ik me ook wel van bewust. Ik ben me nu eerst nog beter aan het inlezen wat er moet gebeuren om een gesprek met installateurs te kunnen hebben. En tweakers is - naast andere - daar ook een goede bron voor. Jullie waarschuwingen en tips zijn daarom meer dan welkom.
Het is een bestaande situatie die aangepast zal worden en sommige zaken (als de diameters van de buizen) zijn nu eenmaal een gegeven.
Advies, tips (en ook waarschuwingen) blijven welkom.
Fijne jaarwisseling allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntoineWillems
@Proton_ je tip over de installatiebundel is perfect. Thx
Pagina: 1