In de toekomst (binnen 3 jaar) wil ik overschakelen op een warmtepomp. In verband met isolatiewerkzaamheden in de kruipruimte is dit het goede moment om de CV leidingen te vervangen door dikkere leidingen. Ik lees al een tijdje mee op Tweakers, maar een dergelijk topic over de voorbereiding heb ik nog niet gevonden.
Momenteel heeft de installatie een hoofdleiding van 20 mm meerlagenbuis. Deze loopt van de CV op zolder via de meterkast naar de kruipruimte. Vanaf naar voor 5 radiatoren op de benedenverideping. Voor elke radiator zit een aftakking naar 16mm meerlagenbuis.
In de toekomst wil ik een warmtepomp plaatsen die in de meterkast op het CV systeem geprikt wordt. De leidingen op de bovenverdieping kan ik niet vervangen. Dit blijft dan 20mm (niet ideaal met een WP, maar ik stook daar toch niet veel).
Voor de benedenverdieping wil ik de hoofdleiding nu al vast vervangen voor een 26 of 32mm meerlagenbuis (dat moet ik nog uitrekenen). De 20mm buis die ik over heb wil ik gebruiken voor de aanvoer van elke radiator.
Op dit moment heb ik nog een CV ketel die ik graag nog een paar jaar gebruik. De vraag is: wat is het effect als ik nu de leidingen in de kruipruimte vervang voor 26/32mm leidingen. Dit betekent dat de aanvoer vanaf zolder een dunnere diameter heeft dan de hoofdleiding beneden.
Momenteel heeft de installatie een hoofdleiding van 20 mm meerlagenbuis. Deze loopt van de CV op zolder via de meterkast naar de kruipruimte. Vanaf naar voor 5 radiatoren op de benedenverideping. Voor elke radiator zit een aftakking naar 16mm meerlagenbuis.
In de toekomst wil ik een warmtepomp plaatsen die in de meterkast op het CV systeem geprikt wordt. De leidingen op de bovenverdieping kan ik niet vervangen. Dit blijft dan 20mm (niet ideaal met een WP, maar ik stook daar toch niet veel).
Voor de benedenverdieping wil ik de hoofdleiding nu al vast vervangen voor een 26 of 32mm meerlagenbuis (dat moet ik nog uitrekenen). De 20mm buis die ik over heb wil ik gebruiken voor de aanvoer van elke radiator.
Op dit moment heb ik nog een CV ketel die ik graag nog een paar jaar gebruik. De vraag is: wat is het effect als ik nu de leidingen in de kruipruimte vervang voor 26/32mm leidingen. Dit betekent dat de aanvoer vanaf zolder een dunnere diameter heeft dan de hoofdleiding beneden.
- Kan een CV pomp een 32mm leiding aan? Het is de Remeha Calenta 28c, ik kan nergens het pomp debiet vinden
- Wat zal het effect op druk zijn als een leiding van dun naar dik uitwaaiert?
- Wat zal in de toekomst het effect met druk zijn als de benedenverdieping met 32mm wordt aangevoerd en de bovenverdieping met 20mm? Ik wil er een verdeler tussen zetten, maar ik ben benieuwd of ik dan boven nog wel genoeg druk krijg (of ik moet beneden dan te veel knijpen)
- En nog een laatste vraag: moet ik de dikkere leidingen tot aan de radiatoren aansluiten, of zou ik de laatste 20cm de oudere/dunnere leidingen kunnen gebruiken? Dat scheelt mij bijvoorbeeld gaten uitboren in de vloeren
[ Voor 5% gewijzigd door rik_1984 op 22-12-2024 15:28 ]