Cv leidingen voor warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgar72
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-05 23:15
Nu wil ik binnenkort de overstap naar een warmtepomp maken. Maar heb nu twijfels over mijn leiding dikte. Ik heb een paar jaar geleden de cv leidingen vervangen voor 26 mm alupex leiding. En de aftakkingen naar de jaga convectoren zijn 16mm alupex. Is dit te krap of juist net genoeg?
Ik kom er niet uit met wat ik op het internet kan vinden. Ik snap nog wel dat er een grotere door stroming moet zijn, maar gaat dat nou echt zoveel schelen die 2mm? Wat zijn jullie ervaringen met het leiding werk? Alles vernieuwd zo ja welk maat? Just let me know.

Of ligt het aan meer factoren die ik niet mee gerekend heb. Mocht ik wat gemist hebben kwa informatie laat het mij weten. Die kan ik voorzien.

Alvast bedankt voor het meedenken voor mijn installatie.

Beste antwoord (via edgar72 op 29-03-2022 18:18)

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 00:42
naar boven mag 20 mm eventueel 26 dat zijn maar drie radiatoren dat is niet zo spanend. maakt niet uit.
de radiatoren zelf boven kan je wel met 16 mm voeden als je heel bang bent voedt je alles met 20.
(of je voedt je slaap kamer met 20 en de andere 2 met 16 mm. hou in ieder geval voldoende marge)
er zijn wel wat opties mogenlijk boven. het hangt er ook een beetje vanaf wat je wilt. wat nodig is.

ik zou een dubbel trace aanleggen. dus 2 leidingen vanuit de grage welke naar boven gaan. en dus 2 leidingen voor de begane grondt. en de grage ook los voeden. (grage mag 16 of 20 mm zijn maakt niet uit)
dan heb je voldoende aansluitingen/marge. wil je geen dubbel tracé. dan moet je wel wat groter gaan.
tot aan de afteking naar boven mag dan wel 32 mm zijn. daar kan zeker weten 10 kw doorheen.
(daarna kan je wel verder met 26 mm. ) het is net wat je ontwerp is wat je wilt.

benden zonder boven verdiepeing en zonder grage is een kleine 7113 alles bij elkaar. 7,5 /8 kw. marge.
kwa radiatoren kan dat op 26 mm. en als je bang bent dat het toch niet kan dan begin je met 32 mm.
tot met je slaap kamer. (dan kan ook je boven erbij. 32 mm maken tot aan de afsplitsing naar boven)

en ja ik ben wat ruim. maar als je weet wat een doorlaat van 26 mm is dan snap je waarom.
en daarnaast neem messing fitingen. die hebben net nog een beetje meer doorlaat. optrompen.
mag ook nog. maar daar is weer wat lastiger aan te komen. maar heeft wel meer doorstroming.

je gang 423 je wc 200 je zithoek 1924 en zithoek 2 1374 is rondt de 4 kw samen. (met marge 4,5/5)
dat kan door 20 mm. maar ik zou liever als je toch bezig bent dat ook op 26 mm zetten.
ik zou de 26 mm doorlaten lopen tot de laatste 2 greote radiatoren zoals dat je hebt ingetekend.
de retour van de wc zou ik wel even wijzigen. die moet op streng van de gang komen te zitten.

ik hoop dat je er wat aan hebt. het is wel wat ruim maar liever te ruim dan dat je later moet gaan
zitten knoeien. met alles 26 mm kom je net wel/net niet weg. het zal er in de toekomst om gaan hangen.
benden is 7,5/8 kw en boven is 1,65(2) kw. is ongeveer 10 kw samen je zit gewoon op het randje.
ik zou de kleintjes met 16 voeden en grote met 20 mm. de 1374 kan je dan net zo goed ook met 20 voeden.
is wel weer wat overdreven. moet je hem gaan inregelen maar liever wat te grof dan een maatje te klein.

ik ben nu wel uitgegaan van dat je met een lage temp wilt stoken pomp laag wilt zetten etc.
en hoe laag. ik ga uit van graadje of 40/45 zodat je wamrte pomp ook nog echt zin heeft.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-05 06:41
Heb je hier wat aan?

Welke leidingdiameter bij LTV en Jaga Strada~:text=16%20mm%20is%20gebruikelijk%2C%20maar,(18%20of%2020%20mm.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgar72
Op het moment draait mijn cv probleemloos. Ik verwarm mijn huis met 50'C cv toevoer en dat gaat al twee jaar goed. Ik verwacht ook niet dat de aanvoer temperatuur nog omlaag zal gaan. En dat ik hoogstens het rendement van mijn huis kan verbeteren. (balansventilatie). Maar omdat ik voorzichtig aan al ben gaan rekenen voor een warmtepomp installatie kwam ik er onlangs achter dat een warmtepomp toch een ander cv systeem verlangt, afhankelijk van het gevraagde vermogen dan wel dT.
Feenstra bijvoorbeeld geeft al aan dat ze eerst de leidingen gaan vervangen voor 28 hoofd en 22 radiatoren. Maar dan gaan ze volgens mij ervan uit dat je stook gedrag naar 35'C gaat. Dat zal bij mij niet gebeuren. Vandaar dat ik om ervaringen vraag van mede forum gebruikers, die hier al mee te maken hebben gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
en om welke capacietiet gaat het kan je het systeem uittekenen ?
(en feenstra is niet de beste in de markt kwa advies en of instalatie)
ik kan ook een gooi doen 20 mm kunststof en 26 mm tussenleiding en hoofdt 32.
wil je weten of het werkt zet je ketel even standje lager. op 40 bijv somige kunnen dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:11
Je CV aanvoer verlagen naar 40c, als je op 40c het huis niet warm kan krijgen dan niet aan een warmtepomp beginnen.

Ik was voor vloerverwarming gegaan beneden dat is veel comfortabeler dan lage temperatuur radiatoren, ook bij lage temperatuur radiatoren gaat het opstoken van het huis niet meer zo snel als je gewend bent.

[ Voor 50% gewijzigd door mr_evil08 op 03-01-2022 19:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgar72
Voor zover ik het heb kunnen uit rekenen zou het gaan om 6.8 Kw. Het verbruik is 1250m3 per jaar voor een woon oppervlakte van 120m2.

Waarom zou ik naar 40 graden moeten gaan. Er zijn toch genoeg warmtepompen die met gemak 50 graden kunnen leveren? Vloerverwarming is door de gekozen vloer in het verleden niet meer mogelijk (massief eiken). Je begint soms ergens aan maar dat wil niet zeggen dat het in de toekomst beter is.

Gaat mij erom of de doorstroom snelheden genoeg zijn voor een warmtepomp met mijn huidige leidingen. Of begrijp ik jullie misschien verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05-05 09:51
edgar72 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 20:35:

Waarom zou ik naar 40 graden moeten gaan. Er zijn toch genoeg warmtepompen die met gemak 50 graden kunnen leveren? Vloerverwarming is door de gekozen vloer in het verleden niet meer mogelijk (massief eiken). Je begint soms ergens aan maar dat wil niet zeggen dat het in de toekomst beter is.
De 50 graden leveren is het probleem niet. Dat kunnen bijna alle warmtepompen wel.
Alleen is het gebied van 25 a 35 graden veel beter te bereiken met een goede COP.
Ga je hoger dan zakt het rendement behoorlijk snel in waardoor je COP veel lager wordt.

Vandaar dat je met een warmtepomp het liefst op een zo laag mogelijke temperatuur verwarmd en indien nodig de gehele dag door. Pas dan heb je genoeg besparing waardoor de investering zich terugverdiend qua electriciteitsgebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edgar72
Dus weer on topic, mijn cv leidingen. zijn die nou groot genoeg of niet?

[ Voor 33% gewijzigd door edgar72 op 04-01-2022 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
edgar72 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 00:00:
ik heb nog niet afdoende informatie daarvoor. je weet hoe groot je ltv radiatoren zijn.
post dat even. in afmetingen en in kw/wattage. en post het verloop van je leidingen.
maak even een schets ofzo. verzin iets. mijn glazen bol die is erg mistig doet het niet.
(als ik wat meer informatie heb dan doet het soms wel ;) .)

[ Voor 9% gewijzigd door miciel op 04-01-2022 00:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
edgar72 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 00:00:
Ja.

Het maakt niks uit of je een WP, CV of mini kernreactor hebt staan.
Jouw afgifte systeem werkt bij 50°C goed, lager wil je niet, dus je WP gaat evenveel water van 50°C rondpompen als je CV nu doet.

Dat een WP liever wat minder °C doet is al gezegd. Om evenveel warmte je huis in te krijgen heb je bij minder °C, meer liters water nodig. Zou je ooit met 35°C gaan testen, dan ga je flow-problemen krijgen, maar dan is je afgifte ook te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgar72
miciel schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 00:28:
[...]

ik heb nog niet afdoende informatie daarvoor. je weet hoe groot je ltv radiatoren zijn.
post dat even. in afmetingen en in kw/wattage. en post het verloop van je leidingen.
maak even een schets ofzo. verzin iets. mijn glazen bol die is erg mistig doet het niet.
(als ik wat meer informatie heb dan doet het soms wel ;) .)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Js47aKAmbX3WusdnRLhptGdGvN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwsXsoH9ppNKLKXpUugh9Nmm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Svo6kGrUymRPIA8hIfIlktbdqtM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/twz9H76SDgz9i2UKMEYmh8Ga.jpg?f=fotoalbum_large

De cv ketel staat op het moment nog op de eerste verdieping, maar het is de bedoeling dat alles in de garage komt te staan.

[ Voor 4% gewijzigd door edgar72 op 04-01-2022 13:25 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• miciel
naar boven mag 20 mm eventueel 26 dat zijn maar drie radiatoren dat is niet zo spanend. maakt niet uit.
de radiatoren zelf boven kan je wel met 16 mm voeden als je heel bang bent voedt je alles met 20.
(of je voedt je slaap kamer met 20 en de andere 2 met 16 mm. hou in ieder geval voldoende marge)
er zijn wel wat opties mogenlijk boven. het hangt er ook een beetje vanaf wat je wilt. wat nodig is.

ik zou een dubbel trace aanleggen. dus 2 leidingen vanuit de grage welke naar boven gaan. en dus 2 leidingen voor de begane grondt. en de grage ook los voeden. (grage mag 16 of 20 mm zijn maakt niet uit)
dan heb je voldoende aansluitingen/marge. wil je geen dubbel tracé. dan moet je wel wat groter gaan.
tot aan de afteking naar boven mag dan wel 32 mm zijn. daar kan zeker weten 10 kw doorheen.
(daarna kan je wel verder met 26 mm. ) het is net wat je ontwerp is wat je wilt.

benden zonder boven verdiepeing en zonder grage is een kleine 7113 alles bij elkaar. 7,5 /8 kw. marge.
kwa radiatoren kan dat op 26 mm. en als je bang bent dat het toch niet kan dan begin je met 32 mm.
tot met je slaap kamer. (dan kan ook je boven erbij. 32 mm maken tot aan de afsplitsing naar boven)

en ja ik ben wat ruim. maar als je weet wat een doorlaat van 26 mm is dan snap je waarom.
en daarnaast neem messing fitingen. die hebben net nog een beetje meer doorlaat. optrompen.
mag ook nog. maar daar is weer wat lastiger aan te komen. maar heeft wel meer doorstroming.

je gang 423 je wc 200 je zithoek 1924 en zithoek 2 1374 is rondt de 4 kw samen. (met marge 4,5/5)
dat kan door 20 mm. maar ik zou liever als je toch bezig bent dat ook op 26 mm zetten.
ik zou de 26 mm doorlaten lopen tot de laatste 2 greote radiatoren zoals dat je hebt ingetekend.
de retour van de wc zou ik wel even wijzigen. die moet op streng van de gang komen te zitten.

ik hoop dat je er wat aan hebt. het is wel wat ruim maar liever te ruim dan dat je later moet gaan
zitten knoeien. met alles 26 mm kom je net wel/net niet weg. het zal er in de toekomst om gaan hangen.
benden is 7,5/8 kw en boven is 1,65(2) kw. is ongeveer 10 kw samen je zit gewoon op het randje.
ik zou de kleintjes met 16 voeden en grote met 20 mm. de 1374 kan je dan net zo goed ook met 20 voeden.
is wel weer wat overdreven. moet je hem gaan inregelen maar liever wat te grof dan een maatje te klein.

ik ben nu wel uitgegaan van dat je met een lage temp wilt stoken pomp laag wilt zetten etc.
en hoe laag. ik ga uit van graadje of 40/45 zodat je wamrte pomp ook nog echt zin heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgar72
De tekening is niet 100% accuraat. idd de wc zit aangesloten via de gang. De hoofdleiding is nu 26mm. Als ik het goed begrijp dan hoef ik alleen de hoofdleiding door te trekken naar de garage en dan een tweede hoofdleiding voor de slaapkamers. Die kunnen dan beide 26mm zijn. Dat zou goed uitkomen, want beneden is alles al wel vervangen maar boven moet nog gedaan worden.

Alle aftakkingen naar de radiatoren zijn op het moment 16mm. Op de bovenverdieping staat alles het hele jaar uit, Een beetje vorst bescherming en dat is het dan.

Alles is uitgerust met messing krimpfitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
edgar72 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:35:
De tekening is niet 100% accuraat. idd de wc zit aangesloten via de gang. De hoofdleiding is nu 26mm. Als ik het goed begrijp dan hoef ik alleen de hoofdleiding door te trekken naar de garage en dan een tweede hoofdleiding voor de slaapkamers. Die kunnen dan beide 26mm zijn. Dat zou goed uitkomen, want beneden is alles al wel vervangen maar boven moet nog gedaan worden.

Alle aftakkingen naar de radiatoren zijn op het moment 16mm. Op de bovenverdieping staat alles het hele jaar uit, Een beetje vorst bescherming en dat is het dan.

Alles is uitgerust met messing krimpfitting.
ik zou alleen wel die grote radiatoren beneden voorzien van 20 mm.
16 mm is wat krap. voor 2 kw. het kan net wel /net niet. hangt er vanaf.
omdat je op een lagere temp stookt moet er wat meer water door.
stook je op 45 graden dan redt je het wel stook je op 40 dan wordt het krap.
(na is dit wel met enige marge/ongeveer maar je snapt mijn punt)

voor boven moet je inderdaad een extra leiding trekken.
boven kan met 20 of 26 voeden het is toch maar 1,65 kw. (marge max 2)
wel zorgen de slaapkamer van 650 moet een eigen aansluiting op de 20mm heeft.
en dat dat je leiding naar de 2 laatste radiatoren boven wat groter is. bijv 20 mm.
kan je makkelijk 2 keer 16 mm vanaf takken naar de radiotoren.
(als je die laatste 2 met 16 voedt is te krap moet 20 mm zijn)

boven dus eigenlijk een stuk 16/20/20 of 20/16/20 voor de 650 watt slaapkamer.
en daarna een stuk leiding en t-suk 20/16/16 waarop je de laatste 2 radiatoren aansluit.
(de 400 en de 500 watt) als je het niet kan volgen wil ik het wel voor je uittekenen eventueel.

mooi dat er al messing krimpfitingen inzitten. die kunststof krimp fittingen zijn net wat minder.

26 mm kunststof is vergelijkbaar met 22 mm staal. ongeveer kwa capaciteit.
maar kunststof heeft een beperkende doorlaat bij de fitingen helaas.
(vandaar dat ik wat meer marge aanhou en zeker bij een wamrte pomp/ltv)

[ Voor 3% gewijzigd door miciel op 04-01-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgar72
Ok ik kom er denk wel uit. Duidelijke uitleg, waarvoor dank. Ik heb wel de vermogens gegeven die jaga bij 55 graden geeft. Bij lagere temperaturen gaat dan wel het vermogen van de radiator enorm achteruit. Maar ik begrijp eruit dat ik dan toch dikkere leidingen wil hebben voor een betere warmte over dracht bij dezelfde water flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
edgar72 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 02:43:
Ok ik kom er denk wel uit. Duidelijke uitleg, waarvoor dank. Ik heb wel de vermogens gegeven die jaga bij 55 graden geeft. Bij lagere temperaturen gaat dan wel het vermogen van de radiator enorm achteruit. Maar ik begrijp eruit dat ik dan toch dikkere leidingen wil hebben voor een betere warmte over dracht bij dezelfde water flow.
het gaat om wat andere punten. bij dikkere leidingen kan er meer water door,
zonder dat je de pomp heel hoog moet zetten ook dat laatste kost energie.
en veroorzaakt ook stroming geluiden. met wat dikkere leidingen voorkom je dat.

en met een dikere leiding krijg je ook makelijker de radiator op temperatuur.
er kan ook meer energie/water door. ook al stook je wat lager. het wordt alsnog warm
dus ja het is effiecienter.

let je wel op dat je met 40 graden uitkomt kwa watage wat je nodig hebt ?
zitten er booster/ventilatoren op. die mag dan wel gaan instaleren. als je te kort hebt.
dan verhoog je het vermogen. hoeveel ook dat is wel te vinden bij jaga.
kom je te kort dan mag je meer bijhangen/mag alles gewoon op zijn schop.

en nog wat stook 24/7 dezelfde temperatuur. klimmen met kleine radiaotren.
warmte pomp. is geen doen. bijhouden/op temperatuur houden is makelijker.

als het echt winter wordt hoe pak je dat eigenlijk aan is mijn vraag aan jouw ?
je stookt op 45 graden. als je het daarmee wel redt alleen 50 liever niet.
maar het vermogen van je warmte pomp zakt wel in elkaar als het gaat vriezen.
zoveel dat er eigenlijk wel een cv ketel bij moet. of je moet een hele grote warmte pomp plaatsen.
https://i2.wp.com/energie...e-gegevens-ELGA.png?ssl=1 en zie https://www.klimate.nl/techneco-elga-hybride-warmtepomp.html

dus je kan in de winter eigenlijk je elektische elemant erbij doen of je ketel mee laten stoken.
(of gewoon eentje die het in de winter wel redt. maar dan ben je vrij duur uit die zijn prijzig)

je bijv een eletrische ketel van 9 kw verdeelt over drie fase er achter hangen ipv een ketel op gas.
maar dat wordt weer een hoger vast recht voor je stroom. eigenlijk zou ik je cv verplaatsen.
en daarnaast een warte pomp instalaren. een nee kwa gas/toekomst is het niet de beste optie.
ik weet ook niet hoe we het energie probleem gaan fixen ik vermoedt dat we waterstof gaan krijgen.

je waterleiding kan je verlengen en boven bijv een hotfil boiler plaatsen. ​zijn niet helemaal perfect.
en deze dan een verbinding geven met je cv ketel in je grage. dat wordt nog wel een lang traject.
ik zou lekker vanuit je grage naar je douche gaan als dat technisch kan is korter en sneller.

heb je boven een afzuigbox hangen. kan je er een ventieltie boiler ophangen. maar dan moet je
vanuit die weer naar je cv ketel. en weer naar je badkamer. wordt beste nog wel een trajact
sneller is je hangt gewoon een moderne geiser op en benden een solo ketel op gas of op elektra.
of gewoon wat minder douche. dan kan het enkel op de ventilatie warmte pomp. er zit ongeveer 100 liter in.
en wat ook kan helpen is het instaleren van een douche wtw. maar we dwalen wel een beetje af ;)

of ging je de ketel gewoon laten hangen voor het warm water ? :z of is het al een solo ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:29
Houd er rekening mee dat bij een warmtepomp de temperatuur vaak maximaal 35 graden is (dit is afhankelijk van de stooklijn ofwel de buitentemperatuur). Bij mij is de vloer bij de huidige buitentemperatuur (2,3 graden) maximaal 27,3 graden.

Een warmtepomp kan niet zoveel vermogen leveren als een CV ketel. Een CV ketel heeft minimaal 20kW aan vermogen, vaak veel meer zelfs. Je komt met een warmtepomp met een vermogen van 6,8kW. Dan snap je misschien beter dat die warmtepomp het water van de verwarming niet zomaar tot 35 graden kan verwarmen.

Ook tapwater verwarmen duurt een behoorlijke tijd, daarvoor is dan ook een boilervat nodig omdat de warmtepomp je niet direct water van 50 graden kan leveren, hij kan wel heel langzaam een boilervat naar 50 a 60 graden verwarmen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgar72
DBE zit er al op, ik heb die vermogens alleen niet mee gerekend met het vermogen van de radiatoren. Ik vroeg mij af of het veel zou schelen met de huidige 26mm leiding die ik heb liggen. Dat is dus een dikke NEE. Jij komt met de oplossing om een tweede leiding voor boven en de garage te leggen. Dat scheelt natuurlijk in het totaal vermogen per string. Kortom voor een 40'C cv stooklijn liggen de verkeerde leidingen in mijn huis. Het een en ander is nog wel te overzien, maar zal toch nog wat moeten doen. Maar zijn zijn ook nog andere opties, bijvoorbeeld een co2 warmtepomp, die stoken toch op een aanzienlijk hogere temperatuur, misschien dat dat een oplossing is. Ik ga in ieder geval eens kijken wat ik nog kan doen om de leidingen naar mijn radiatoren te verdikken.

Op het moment stook ik al op een constante temperatuur en dat gaat goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgar72
Ik kom toch nog even terug op dit topic.

Want na lang rekenen en verder zoeken op het internet ga ik toch proberen om de cv temperatuur omlaag te krijgen.

Ik ga beginnen om het huis kier dicht te krijgen, wordt een beste opgave denk ik, maar ga er maar aan beginnen.
Dan wordt het plafond van de begane grond geisoleerd, balans ventialtei aangelegd. En om toch meer warmte capaciteit te krijgen is er besloten om plafond verwarmng aan te leggen.

Nu zijn er veel sceptische mensen, maar ik ga het proberen.

Ook wordt er zo als boven genoemd een dubbel trace aan gelegd via de garage van 32mm leiding. Dat had bij mij wat overredings kracht nodig, omdat de vloer is geisoleerd en er bodem isolatie aangebracht, niet helemaal fijn om in te werken. Maar we gaan het toch maar doen en hopelijk plukken we later daar de vruchten.

In ieder geval gaat mijn dank uit naar Miciel voor de heldere uitleg. Verbouwing gaat ergens volgend jaar plaats vinden, maar zal jullie op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:11
Even ter verduidelijking

Ik draai full electric met een ongeissoleerde woning (dak is enkel goed geïsoleerd) van 120 jaar oud met radiatoren van ca 30 jaar oud

Dikste leiding hier is 25mm, ik heb nu 1 radiator vervangen voor jaga met dbe
Ik draai weersafhankelijk met temperaturen tussen de 35 en 50 graden, dit gaat meer dan prima
Woning wordt prima warm en de warmtepomp draait aan 1 stuk op een laag vermogen (blijft ca 0,2 graad onder de gevraagde temperatuur wat die ook is)
Het kan dus prima op lage temperatuur zonder je leidingwerk aan te passen(eerste jaar draaide ik op vaste temperatuur van 48 graad maar toen had ik veel start stops)
Het moeilijkste is de woning op temperatuur brengen, maar daar kan je op inspelen door een kleine verlaging toe te passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edgar72
Tja, zo kan het ook. Het blijft toch een ding die CV leidingen. Heb er nou een heleboel over gelezen en aan gerekend. Maar praktijk voorbeelden zijn er toch weinig. Wel mooi dat je het voor elkaar hebt gekregen. Mag ik vragen welke warmtepomp je hebt aangeschaft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miciel
edgar72 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 18:16:
Ik kom toch nog even terug op dit topic.

Want na lang rekenen en verder zoeken op het internet ga ik toch proberen om de cv temperatuur omlaag te krijgen.

Ik ga beginnen om het huis kier dicht te krijgen, wordt een beste opgave denk ik, maar ga er maar aan beginnen.
Dan wordt het plafond van de begane grond geisoleerd, balans ventialtei aangelegd. En om toch meer warmte capaciteit te krijgen is er besloten om plafond verwarmng aan te leggen.

Nu zijn er veel sceptische mensen, maar ik ga het proberen.

Ook wordt er zo als boven genoemd een dubbel trace aan gelegd via de garage van 32mm leiding. Dat had bij mij wat overredings kracht nodig, omdat de vloer is geisoleerd en er bodem isolatie aangebracht, niet helemaal fijn om in te werken. Maar we gaan het toch maar doen en hopelijk plukken we later daar de vruchten.

In ieder geval gaat mijn dank uit naar Miciel voor de heldere uitleg. Verbouwing gaat ergens volgend jaar plaats vinden, maar zal jullie op de hoogte houden.
toon volledige bericht
een dubbel trace is 20 voor boven en 26 voor beneden. oftewel 4 leidingen. 2 x aanvoer en 2 x retour.

dit kan technisch gezien ook door 2 x 32 mm .dus 1 x aanvoer en 1 keer retour.
32 kunststof kan met gemak 10 kw doorheen. ook bij een wat lagere tempertuur.

het voordeel van 2 trace,s is dat je er nog een inregelkraan afsluiter etc tussen kan zetten.
dan kan de boel beter op elkaar inregelen bijv. een zone klep of 2 is dan ook mogenlijk.
(anderzijds warmte pomp moet het liefste 24/7 draaien voor zijn rendement.
dus een zone klep zie ik niet 123 de voordelen van in het is immers geen cv)

inregelkranen geldt hetzelfde voor. leuk als het erin zit. soms zijn ze zinvol.
maar in standaard woonhuis wat goed is aangelegd net wel/net niet nodig.

bij een dubbele leidingen dus 2 x 20 en 2 x 26 mm.
kan je 1 verdieping afdoppen in het geval problemen verbouwing etc.
(maar ik zie dat in een woonhuis niet echt zomaar gebeuren er zijn wel andere
plekken om af te doppen etc. een oplossing te verzinnen etc.)
het is zeg maar miet persee nodig. maar wel een lekkere luxe als het erin zit.

oftewel wil je basis voorziening leg dan 2 x 32 mm aan. (aanvoer en retour)
wil je een luxe pakket leg dan 2 x 26 aan en 2 x 20 mm. (aanvoer retour) en (aanvoer retour.)
waarbij 2 x 26 voor de beneden verdieping is en 2 x 20 voor boven.

de grote radaitoren voeden met 20 mm en de kleintjes met 16.

(en ja ik adviseer wat magere ivm de krappere doorlaat van de fittingen.)
(liever iets grof berekent dan dat je later gaat zitten emmeren zeg maar)
dan kan je ook nog met een lagere temperatuur stoken. van bijv 40 graden.

maar er zit nog wel een foutje/onduidelijkheid in mijn post.
boven met 20 mm voeden dat verhaal heeft iets verduilijking nodig.
de radiator slaapkamer van 650 watt. kan op 16 mm.
(een stuk 20-20-16 of een t-stuk 16-20-20. andersom dus)

echter let wel op dat je met radiatoren van 400 en 500 watt
dat die niet gezaelijk op een 16 mm komen. (kan net wel)
beste is om 20 mm door te leggen tot de laatste aftakking,
bij de radiatoren van 400 en 500 watt.
(dus aan het einde een t-tsuk 20 16 16 bijv.)

editje. misschien kom je met 26 aanvoer/retour voor je hele huis ook wel weg.
maar ik adviseer liever wat te ruim dan dat je later gedoe krijgt zeg maar.

[ Voor 8% gewijzigd door miciel op 31-03-2022 19:06 ]

Pagina: 1