Welke leidingdiameter bij LTV en Jaga Strada

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:06

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Mijn vraag

Welke leidingdiameter is aan te raden bij nieuwaanleg van CV met Uponor en keuze voor Jaga Strada DBE radiatoren? Als toch alles ingefreesd moet worden is die keus nog vrij. 16 mm is gebruikelijk, maar is groter (18 of 20 mm.) ook beter?

Grootste radiator is bij 33/38-bedrijf 1700 W (160 x 65, type 17). Grootste leidinglengte circa 6 m. Totale systeemgrootte 5-6 kW. De verdeler zit pal naast de toekomstige warmtepomp, daar zijn geen vragen over.

A'dam PVOutput

Beste antwoord (via ericplan op 20-03-2018 15:32)

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-05 15:53

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Oké, dit gaat duidelijk buiten mijn kennis gebied. Euh type 17?
Weet wel dat 16 mm bij mij voldoende is voor de flow die nodig is en als ik het goed heb is dat ook de grootste maat die op de koppeling kan (ieder geval de standaard koppeling die wij hebben naar de wand).
Daar zijn toch plaatjes van in het "grote jaga boek".... zowel flow/drukverlies en een voorbeeld van een berekening op (o.a.) pagina 149. http://www.jagapro.nl/sit...s/pdf/FC_NL_2016_2017.pdf

Ik denk dat dit een reken gevalletje is voor een deskundige installateur, of wie weet wil Jaga wel wat uitleggen.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Oké, dit gaat duidelijk buiten mijn kennis gebied. Euh type 17?
Weet wel dat 16 mm bij mij voldoende is voor de flow die nodig is en als ik het goed heb is dat ook de grootste maat die op de koppeling kan (ieder geval de standaard koppeling die wij hebben naar de wand).
Daar zijn toch plaatjes van in het "grote jaga boek".... zowel flow/drukverlies en een voorbeeld van een berekening op (o.a.) pagina 149. http://www.jagapro.nl/sit...s/pdf/FC_NL_2016_2017.pdf

Ik denk dat dit een reken gevalletje is voor een deskundige installateur, of wie weet wil Jaga wel wat uitleggen.

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:06

ericplan

5180 Wp PV

Topicstarter
Probleem is waarschijnlijk niet de warmteafgifte, maar geruis in de leiding. Daar lees ik wel eens iets over in het lucht/water warmtepompentopic. Maar met zo'n kleine installatie zal het wel meevallen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

Bij de verschillende ventielen staan ook opmerkingen over flow/druk en mogelijke waarden waarbij ruis/fluiten ontstaat volgens gedefinieerde normen.

Enige waar ik nu af en toe last van heb is na een afkoelings periode, bijvoorbeeld door overdag geen stookmoment door zonnewarmte, dat bij de eerste keer stoken (max 40 gr) er een lichte eenmalig tik in de radiator hoorbaar is. Systeem draait nu 10 jaar

Dit , hierom en hierom