Slimste laadpaal met backoffice en zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:40
Mijn vraag
Vanwege het verkrijgen van een laadpas zoek ik een laadpaal met een backoffice systeem.
Momenteel heb ik een dubbele laadpaal op basis van SmartEVSE. Echter werkt deze niet samen met een laadpas.

Dus volgens mij is de enige oplossing om een nieuwe laadpaal te installeren |:(

Ik heb nog een Growatt omvormer aan mijn zonnepanelen hangen. Haast met opladen heb ik zelden, dus idealiter kan de laadpaal er voor zorgen dat ik zo min mogelijk teruglever aan het net.
Relevante software en hardware die ik gebruik
  • Growatt omvormer
  • Tesla model Y
  • 5G6 kabel + netwerkkabel van meterkast tot garage
  • 3 fasen / P1 stekker
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alfen / Newmotion / Zappi

Al deze topics lijken zich neer te leggen bij de laadpaal die ze hebben. En proberen daar zoveel mogelijk uit te halen. B) Maar wat is nu de beste keuze voor een nieuwe laadpaal?

Beste antwoord (via Timple op 05-06-2025 21:05)

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:52
Kan je niet jouw SmartEVSE via OCPP koppelen aan de backoffice van Tap Electric? Dan kan je wel alles lokaal instellen qua laden mbt zonnepanelen (smart), maar wel de backoffice van Tap voor de kosten en facturatie.

nvdbosch heeft hier ervaring mee in het Zelfbouw laadpaal ervaringen topic.
nvdbosch schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

Ik heb alleen ervaring met TapElectric:
- Meld je aan en download de app
- Ga naar "Beheer"
- Verbind nieuwe lader en kies voor de optie "mijn lader staat niet in de lijst"
- Kopieer de link wss://ocpp.tapelectric.app/XXXXXXXX en vul die in bij je OCPP settings van de SmartEvse (Backend Url)
- Vul voor "Charge Box Id" een id in naar eigen voorkeur.
- Password kan je leeg laten
- Save de settings en je zou bij TapElectric je laadpaal zien verschijnen
- In de TapElectric app kan je nog allerlei settings aanpassen waaronder het tarief dat je in rekening brengt e.d.

[ Voor 70% gewijzigd door Xerox op 24-12-2024 21:03 ]

PSN: Redrafted

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14:28
Thuisladen van je EV deel 2 Is het topic dat je zoekt

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
  • Laatst online: 20:52
Kan je niet jouw SmartEVSE via OCPP koppelen aan de backoffice van Tap Electric? Dan kan je wel alles lokaal instellen qua laden mbt zonnepanelen (smart), maar wel de backoffice van Tap voor de kosten en facturatie.

nvdbosch schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 11:16:
[...]

Ik heb alleen ervaring met TapElectric:
- Meld je aan en download de app
- Ga naar "Beheer"
- Verbind nieuwe lader en kies voor de optie "mijn lader staat niet in de lijst"
- Kopieer de link wss://ocpp.tapelectric.app/XXXXXXXX en vul die in bij je OCPP settings van de SmartEvse (Backend Url)
- Vul voor "Charge Box Id" een id in naar eigen voorkeur.
- Password kan je leeg laten
- Save de settings en je zou bij TapElectric je laadpaal zien verschijnen
- In de TapElectric app kan je nog allerlei settings aanpassen waaronder het tarief dat je in rekening brengt e.d.

[ Voor 70% gewijzigd door Xerox op 24-12-2024 21:03 ]

PSN: Redrafted

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nvdbosch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:14
Xerox schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:57:

[...]
Inderdaad, heb dit nu een maandje in gebruik. Werkt prima. Kosten worden in rekening gebracht bij Shell en ik krijg mijn opgegeven kWh prijs. Met het voordeel dat ik volledige controle heb thuis over het laadproces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:43
Xerox schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 20:57:

[...]
Nee, kan alleen met een V3, vanaf softwareversie 3.6.7. Maar het is idd wel een voor de hand liggende upgrade als je al een V2 hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Ow super, als ik mijn huidige laadpaal wel kan ombouwen heeft dat de voorkeur.
Dit ga ik eens eerst onderzoeken!

Al kan ik me niet voorstellen dat de SmartEVSE een stroommeting doet in de paal. Dus wie bepaalt dan het afgenomen vermogen? Of is dat een schatting van de auto?

En zou dit ook zonder RFID lukken? Ik heb immers toch maar 1 auto, dus ik kan altijd dezelfde laadpas 'aannemen'.

[ Voor 17% gewijzigd door Timple op 03-01-2025 07:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
@nvdbosch klopt het dat ik ook nog een MID gekeurde meter ergens moet installeren? Dan komt er nog een kastje bij vrees ik :/

Ben jij ergens in de instellingen tegen gekomen dat je telkens dezelfde laadpas kan gebruiken? Dus zonder RFID?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nvdbosch
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:14
Timple schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:40:
@nvdbosch klopt het dat ik ook nog een MID gekeurde meter ergens moet installeren? Dan komt er nog een kastje bij vrees ik :/
Ergens moet inderdaad het verbruik vandaan komen. Geen idee of een gekeurde meter vereist is. Ik zou niet weten hoe men dat kan controleren... Zelf heb ik een Eastron SDM72D-M V2. Deze is voor 55 euro te koop op Amazon. Over de totale levensduur lijkt me dit een zeer gering bedrag. En als je zakelijk least zou ik de kosten van de hardware verrekenen in je kWh prijs.
Timple schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:40:
Ben jij ergens in de instellingen tegen gekomen dat je telkens dezelfde laadpas kan gebruiken? Dus zonder RFID?
Het zou met de auto-authorize functie (OCPP settings) moeten kunnen. Tot nu toe heb ik daar nog niet mee geëxperimenteerd en het laden alleen direct via de RFID lezer gestart. Mocht iemand hier goede ervaringen mee hebben dan hoor ik het trouwens graag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Laatst online: 08-06 16:05
@Timple, ben je hier al wat verder mee gekomen? Ik wil namelijk hetzelfde bereiken (RFID + laadpas om zakelijk te laden).

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
Yes, ik heb de smartEVSE geupgrade met een 3.0 variant. Ook een modbus meter er tussen geplaatst.
De smartEVSE kon ik vervolgens met TapElectric verbinden.

[ Voor 23% gewijzigd door Timple op 05-06-2025 21:15 ]

Pagina: 1