Advies aansluiten aardlekautomaat in groepenkast tbv kookpla

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beek_Co
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 29-12-2024
Beste Tweakers,

Enige tijd terug heb ik een compleet nieuwe groepenkast gekocht voor mijn te renoveren huis.

Niet gehinderd door enige kennis heb ik daarin een fornuisgroep laten opnemen t.b.v. de toekomstige inductiekookplaat.
Inmiddels een hoop wijzer, o.a. door de fraaie en uitgebreide topics hier gelezen te hebben.

Het grote kookplaat aansluiten topic
Bora Puru aansluiten

Ik kom nu tot de conclusie dat ik die fornuisgroep niet moet/kan gaan gebruiken.
Mijn plan is om de fornuisgroep te verwijderen en deze te vervangen door een 4 polige aardlekautomaat zodat ik de toekomstige Bora kookplaat optimaal kan gebruiken.

Ik heb de beschikking over een 3x 25A aansluiting

Mijn vraag voor nu betreft hoe ik deze aanpassingen in de groepenkast maak. Ik heb advies gevraagd bij de (online) leverancier van de groepenkast, maar zij geven aan geen advies te mogen geven en dat ik een erkend installateur die te raadplegen. Dus hierbij zijn jullie mijn 'erkend installateur' _/-\o_

Hierbij een schematische weergave van hoe de groepenkast nu is ingedeeld. Let niet op de kleuren van de bekabeling, deze zijn vrij random gekozen tbv zichtbaarheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-uq6sIPICEQeb8gbHC9mLF40Qmc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ffvZcBFPo0syFJ5oBpyqRZoR.jpg?f=user_large

Plan is zoals gezegd:
- fornuisgroep eruit
- de losse groep op de middelste rail helemaal rechts gaat dan naar linksboven.

Vraag 1: kan ik de 4-voudige doorverbinder linksboven verwijderen, fornuis-groep eruit halen, 1x 16a groep in plaats van fornuisgroep bijplaatsen en dan een 3-voudige doorverbinder plaatsen?

Vraag 2: kan ik de huidige fornuisgroep splitsen in 2 losse 16a automaten? Het verbindingsstripje dat de 2 losse automaten samenvoegt is al afgebroken.

Met een beetje schuiven komt er dan plaats voor een 4-voudige Alamat.

Vraag 3: hoe sluit ik deze aan op de hoofdschakelaar? Kan ik naast de huidige 4 draden op de hoofdschakelaar er 4 extra draden bij zetten die dan naar de Alamat gaan?

Hoop dat mijn vragen duidelijk zijn, alvast bedankt voor het lezen en antwoorden.

Groet, Beek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:56

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Gewoon tussen je 3 aardlek en beltrafo de nieuwe automaat en dan aansluiten op(na) je hoofdschakelaar.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beek_Co
Dank Dukebox, kan ik die nieuwe draden er gewoon bijplaatsen op de hoofdschakelaar?

De reden dan ik dat die losse groep wil verplaatsen is om ruimte te maken. Er zit nu ook een beltrafo in, en nog een rail stopcontact, deze staan niet op de afbeelding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Oh alsjeblieft, doe je zelf en je omgeving een lol en huur iemand in. Een electricien (of desnoods iemand met electrotechnische achtergrond) heeft dat binnen een uurtje gepiept.

Dat je een lamp op hangt en een lichtschakelaar kunt vervangen is wat mij betreft basiskennis wat iedereen zou moeten kunnen. Je bent (enigszins) beschermd door je 16A zekering en je aardlek automaat. Een kortsluiting daar heeft doorgaans weinig tot een gevolgen.

Maar een groepenkast is andere koek. Het is geen rocket-science, maar een klein foutje kan letterlijk catastrofaal zijn. En is het niet nu, danwel in de lente als de zonnepanelen vol aan gaan. Er is ook een reden waarom de levarancier van je groepenkast je niet van advies wil voorzien. De groepenkast is geen plek om dingen uit te proberen. Op onze opleiding stond er altijd max. 48 volt op de 'hoofdschakelaar'. No-way dat ze ons ook maar in de buurt lieten komen van een open groepenkast met bijna 400 volt op de hoofdzekeringen.

En die 400 volt, dat is precies waarmee jij gaat werken als je een 3-fase groep aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-05 13:39
Beek_Co schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:15:
Ik heb advies gevraagd bij de (online) leverancier van de groepenkast, maar zij geven aan geen advies te mogen geven en dat ik een erkend installateur die te raadplegen. Dus hierbij zijn jullie mijn 'erkend installateur' _/-\o_
Waarmee ze bedoelen dat je het door die erkend installateur laat uitvoeren, niet dat je vraagt hoe jij het kunt uitvoeren. Dat heeft naast de veiligheid ook met de verzekering te maken. Als je het fout doet en je huis brand af, en het is niet door een erkend installateur gebeurd kun je vergeten dat ze de schade gaan vergoeden.

En erkend is niet hetzelfde als ervaren. Genoeg mensen op dit forum met ervaring, maar niet iedereen heeft de papieren om erkend installateur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beek_Co
Dank voor jullie reactie.

Het is zeker geen rocket science, en ik wil ook zeker geen dingen gaan uitproberen. Ik durf zelfs te stellen dat het een vrij exacte benadering wat je kunt en mag in een groepenkast en op wat manier. Of ik dat dan zelf aansluit volgens de voorschriften of dat een electriciën dat doet maakt mijns inziens niet uit, er is geen verplichting om een aanpassing in je groepenkast door een zgn. erkend installateur te laten doen.

Dat verhaal over verzekering die niet uitkeert vind ik altijd moeilijk te bevatten, maar neem ik zeker ter harte,
Ben wel benieuwd hoe dat in de praktijk dan uitpakt. Stel ik laat mijn gewenste aanpassing uitvoeren door een electriciën die ik inhuur, krijg ik daar dan een certificaat ofzo van waarmee ik bij verzekeraar kan aantonen dat het niet door mijzelf is uitgevoerd op het moment dat het fout gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19-05 15:37
jurri@n schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:32:
[...]
Dat heeft naast de veiligheid ook met de verzekering te maken. Als je het fout doet en je huis brand af, en het is niet door een erkend installateur gebeurd kun je vergeten dat ze de schade gaan vergoeden.
Paniek zaaien wordt door sommigen ook tot een kunst verheven.

Nee, een huis installatie hoeft achter de hoofd zekering niet door een erkent installateur aangelegd te worden.

Je verzekering kan en zal niet op zoek gaan naar wie de boel heeft geïnstalleerd.

Dus dat ze niet uitkeren omdat jij een groep hebt geplaatst is gewoon klinkklare onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• runeazn
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 14-05 22:32
hfolkers schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:57:
[...]

Paniek zaaien wordt door sommigen ook tot een kunst verheven.

Nee, een huis installatie hoeft achter de hoofd zekering niet door een erkent installateur aangelegd te worden.

Je verzekering kan en zal niet op zoek gaan naar wie de boel heeft geïnstalleerd.

Dus dat ze niet uitkeren omdat jij een groep hebt geplaatst is gewoon klinkklare onzin.
Zolang de brand niet als oorzaak heeft door slecht aangesloten automaat of iets dergelijks. Let dus op je moet het strak genoeg aandraaien want anders kunnen de pinnen oververhitten. Geen dingen verzinnen die je niet kant en klaar koopt om er in te steken en dus dingen passend snijden etc. Je moet het dus wel goed doen, inderdaad geen rocket science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Beek_Co schreef op zondag 29 december 2024 @ 23:47:
Dat verhaal over verzekering die niet uitkeert vind ik altijd moeilijk te bevatten, maar neem ik zeker ter harte,
Ben wel benieuwd hoe dat in de praktijk dan uitpakt. Stel ik laat mijn gewenste aanpassing uitvoeren door een electriciën die ik inhuur, krijg ik daar dan een certificaat ofzo van waarmee ik bij verzekeraar kan aantonen dat het niet door mijzelf is uitgevoerd op het moment dat het fout gaat?
Hoe hoger het schadebedrag, hoe meer een verzekeraar investeert in de schade. Een autoschade tot een paar 100 euro kan zo gerepareerd worden, voor een iets hoger bedrag zal iemand bij de verzekering de offerte beoordelen en bij een nog hoger bedrag komt er een expert van de verzekering langs.

Die 3 controlevragen bij het afsluiten van een verzekering? Hoor je nooit wat over, tot het mogelijk een grond van ontbinding wordt omdat er een grote schade ligt.

Brand jouw huis af, dan kan de verzekering ervoor kiezen een brandonderzoek uit te voeren. Als daaruit blijkt dat een ondeugdelijke meterkast de oorzaak is, dan zou dat gevolgen kunnen hebben voor de uitkering. Het exacte gevolg hangt af van het onderzoek en de polisvoorwaarden. Als de boel goed afbrandt is de oorzaak toch niet meer te achterhalen. Maar, als schuld of nalatigheid bewezen kan worden, dan kan het vervelender worden. Vooraf weinig over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
4P aardlek automaat naast de hoofdschakelaar plaatsen, en vanaf de hoofdschakelaar naar de 4P alamat gaan ?

nu weet ik niet of je huidige Hoofdschakelaar dubbele aansluit mogelijkheden heeft is het echt geen rocket science..

bij enkel is het ook geen rocketscience maar dan moet je adereindhulzen toepassen waar je dus zowel de aders vanaf de bestaande aardlekschakelaars in kwijt kan als die van de 4P alamat..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:53
In mijn groepenkast is er een aansluitblok geplaatst. Vanaf daar heb je dan genoeg ruimte om kabels bij te prikken voor extra aardlekschakelaars of aardlekautomaten.
Pagina: 1