Harde schijf indeling kwijt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-01 23:13
Mijn vraag

Sinds gisteren kan ik mijn grote harde schijf niet meer bereiken terwijl ik het nog wel kon zien in CrystalDiskInfo. Mijn SSD (waar mijn OS op staat) deed ook opeens raar en werd toen hersteld.

Het lijkt erop alsof mijn bestandssysteem corrupt is geraakt, maar ik kan geen chkdsk gebruiken is er nog een andere alternatief?

Relevante software en hardware die ik gebruik

CrystalDiskInfo
Diskpart
EaseUS partition master

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

In BIOS zijn beide harde schijven zichtbaar en staat het op AHCI ingesteld
In CrystalDiskInfo zie ik mijn harde schijf niet meer, maar mijn SSD nog wel en hiervaan dan ik nog opstarten
Het lijkt wel alsof de partities niet benaderd kunnen worden alleen lukt het mij niet om GPT/MBR te herstellen.
In apparaatbeheer zie ik beide schijven weer wel

Hardware:
X58UD5
Seagate ST4000
SanDisk SSD Plus 480Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xcC4EF9EMy6UArK39pSYcMtv_qA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bKs7vN3pP0E5I3JKu2zlaN7f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7IY01ROVtC2lMVYvDwqT42DRpg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pUMmfb9CBM2J3P35QNiHZd1c.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V6yWgRTsWNSwTIYMRP1dS-Wwqhc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UCCj5I6K7CCLnBGPObfjDCoR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqgNcI5GMZceuCPosz3jyO56nIM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GUkg6bCsM7SZ0ui226e7AjZQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 45% gewijzigd door Hkayak op 08-12-2024 16:06 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
Diskmgmt lijkt nu wel helemaal te zien, maar er is nog steeds een probleem met de initialisatie en ik wil dit niet starten, want wellicht kan ik bestanden corrupt maken. Wanneer ik wel probeer door te klikken geeft het een I/O error en hiervoor heb ik wel de SATA kabel verwisseld met een andere, dit heeft het niet verholpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/znqnpGnAj3W5cI86gAucbRlFC-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UCWIsmkQzWlJKONxxo9Se6p.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Hkayak op 08-12-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:36
Wil je data data terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
Absoluut! Ik was de laatste paar dagen stappen aan het ondernemen om een back-up te maken helaas was de timing erg slecht. Ik denk dat het probleem softwarematig is en niet hardwarematig.

[ Voor 11% gewijzigd door Hkayak op 08-12-2024 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 18:06

dijkmane

biertje ?

Hkayak schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:03:
Mijn vraag

....., maar ik kan geen chkdsk gebruiken .....
waarom niet ?

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
Omdat het niet geinitialiseerd is en zodoende geen schijfletter toegewezen kan krijgen. chkdsk kan ook eventueel meer schade toebrengen in deze fase als ik mij niet vergis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dijkmane
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-04 18:06

dijkmane

biertje ?

Juist ja.
Kun je met bijv Recuva, R-Studio o.i.d. proberen de indeling terug te halen ?

Windows vind de partitieindeling niet terug lijkt het.
"initialize disk" niet doen, want die overschrijft de ( nu corrupte) indeling !

specs : wil je niet weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
dijkmane schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:31:
Juist ja.
Kun je met bijv Recuva, R-Studio o.i.d. proberen de indeling terug te halen ?

Windows vind de partitieindeling niet terug lijkt het.
"initialize disk" niet doen, want die overschrijft de ( nu corrupte) indeling !
Helaas kan ik met Recuva niets doen, omdat mijn harde schijf geen letter toegekend heeft gekregen en dit is ook niet mogelijk zie mijn meest recente foto. Ik was van plan om met Hirens BootCD iets te proberen, maar ik weet niet of dat het dus kan verergeren. Die I/O error lijkt toch wel weer hardwarematig te zijn, maar het kan niet aan de sata kabel liggen. Die heb ik namelijk gewisseld met mijn SSD en daar werkte het wel goed.

Ik heb ook een schermopname bijgevoegd van R-studioAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKeFVGeQ06uM7qG-2D4jdURwu1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0eJtLOzl9urm20bx1MgHxotx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door Hkayak op 08-12-2024 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:15
Wat zegt CrystalDiskInfo over je Seagate? Ook lijkt het me dat Recuva niet werkt omdat deze de schijf niet kan lezen (I/O errors), niet omdat deze geen letter is toegewezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
hcQd schreef op zondag 8 december 2024 @ 17:59:
Wat zegt CrystalDiskInfo over je Seagate? Ook lijkt het me dat Recuva niet werkt omdat deze de schijf niet kan lezen (I/O errors), niet omdat deze geen letter is toegewezen.
CrystalDiskInfo ziet mijn Seagate niet terwijl ik hier nog vannacht op heb gewerkt! Ik heb vannacht een image gemaakt van mijn SSD en die op mijn Seagate geplaatst. Vannacht kon ik nog wel op die Seagate komen en was het ook zichtbaar in CrystalDiskInfo.

[ Voor 9% gewijzigd door Hkayak op 08-12-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
Ik denk dat met de herstelactie in de nacht er ook iets is gebeurd met mijn Seagate. Dit zie ik terug in eventviewer. Bij mijn SSD zie ik dezelfde foutmelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOoQ8u_nafke3pbuyE9aELgqt5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GURvPuFL0fg7ykOncjDzismB.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is van mijn SSD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWTMhXLEcvGLgqwzmbJjJ8GeN2Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAthD2cs09bpo9tFbxUa4o6K.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Hkayak op 08-12-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Probeer HD Sentinel eens.

Schrijf vooral niets naar de hdd. probeer dus ook geen chkdks of partitietabel te schrijven.

Anders kun je bootable https://www.system-rescue.org/ gebruiken, daar zit Testdisk op, als de disk niet fysiek defect is kun je daarmee mogelijk de partitie herstellen. Of eventuele data kopieren naar een andere disk.

Je kunt hem ook loskoppelen en naar een bedrijf brengen, logische* schade herstellen is niet zo duur.
*als in, de disk werkt nog maar partitie is stuk

[ Voor 17% gewijzigd door jeroen3 op 08-12-2024 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hkayak schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:00:
[...]

CrystalDiskInfo ziet mijn Seagate niet terwijl ik hier nog vannacht op heb gewerkt! Ik heb vannacht een image gemaakt van mijn SSD en die op mijn Seagate geplaatst. Vannacht kon ik nog wel op die Seagate komen en was het ook zichtbaar in CrystalDiskInfo.
Hoe heb je die image gemaakt van de SSD en hoe heb je die op de HDD gezet? Als dit moment overeenkomt met de start van de problemen kan dat wellicht iemand op het juiste spoor zetten (dit is niet waar ik veel verstand verder van heb helaas).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkayak
franssie schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:12:
[...]

Hoe heb je die image gemaakt van de SSD en hoe heb je die op de HDD gezet? Als dit moment overeenkomt met de start van de problemen kan dat wellicht iemand op het juiste spoor zetten (dit is niet waar ik veel verstand verder van heb helaas).
Ik heb disk2vhd gebruikt, dit heb ik vaker gedaan voor andere schijven en toen was dit nooit gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
jeroen3 schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:11:

Schrijf vooral niets naar de hdd. probeer dus ook geen chkdks of partitietabel te schrijven.

Anders kun je bootable https://www.system-rescue.org/ gebruiken, daar zit Testdisk op, als de disk niet fysiek defect is kun je daarmee mogelijk de partitie herstellen. Of eventuele data kopieren naar een andere disk.

Je kunt hem ook loskoppelen en naar een bedrijf brengen, logische* schade herstellen is niet zo duur.
Ik ga HD sentinel en system rescue proberen. In het ergste geval moet ik inderdaad naar een bedrijf die dit kan regelen had al een paar in Rotterdam gezien. Ik denk nog steeds wel dat dit een softwarefout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Kan het zijn dat je toevallig de ssd direct hebt gekloont naar de hdd ipv een image bestand te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
jeroen3 schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:13:
Kan het zijn dat je toevallig de ssd direct hebt gekloont naar de hdd ipv een image bestand te maken?
Nee, het is weggeschreven naar een bestand en hierna kon ik ook nog gewoon gebruik maken van mijn desktop. Na het opstarten in de ochtend was mijn Seagate verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
jeroen3 schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:11:

Helaas geeft HD sentinel ook een I/O error aan. Alsof de aansturing vanuit Windows niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Windows heeft altijd problemen dat de boel vastloopt als er IO errors zijn.

Is jouw UEFI slim genoeg om smart data te bekijken?

De sata kabel is nog wel goed toch?

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 08-12-2024 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:40
Hkayak schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:03:
Ik denk dat met de herstelactie in de nacht er ook iets is gebeurd met mijn Seagate. Dit zie ik terug in eventviewer. Bij mijn SSD zie ik dezelfde foutmelding.
Die foutmeldingen zijn inderdaad wel apart:
Google: device scsi was not migrated due to partial or ambiguous match
Misschien een driver probleem/conflikt?

Ook al eens opgestart met een WinPE USB om te kijken wat daarmee zichtbaar is?
Hiren’s BootCD PE is een bekende daarvoor.
The_Doman schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:10:
Op de laatse Hiren’s BootCD PE staan diverse goede HDD/SSD reparatie/image tools.
Daarvan gebruik ik EaseUS Partition Master wel regelmatig.
Je kan hiermee partities controleren op bad sectors (surface scan) en bestandssysteem fouten herstellen.
Deze heeft voor mij al vaak disk/partitie/bestandsproblemen kunnen oplossen.
Wel voorzichtig zijn daarmee natuurlijk, niet zomaar direct herstelpogingen doen op de HDD/SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:02

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen idee wat dit met processoren, moederborden of geheugen te maken heeft. Schopje naar Opslag en back-up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
jeroen3 schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:29:
Windows heeft altijd problemen dat de boel vastloopt als er IO errors zijn.

Is jouw UEFI slim genoeg om smart data te bekijken?

De sata kabel is nog wel goed toch?
Ik heb een oude moederbord die geen UEFI ondersteunt als ik mij niet vergis. En die Seagate heeft jarenlang zonder problemen gedraaid wel op basis van GPT.

Ik ga de satakabel die nu verbonden is met mijn SSD omruilen met de seagate en nogmaals opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
The_Doman schreef op zondag 8 december 2024 @ 18:33:
[...]

Die foutmeldingen zijn inderdaad wel apart:
Google: device scsi was not migrated due to partial or ambiguous match
Misschien een driver probleem/conflikt?

Ook al eens opgestart met een WinPE USB om te kijken wat daarmee zichtbaar is?
Hiren’s BootCD PE is een bekende daarvoor.

[...]

Wel voorzichtig zijn daarmee natuurlijk, niet zomaar direct herstelpogingen doen op de HDD/SSD.
Op dit moment laat diskmgmt wel 3726GB zien, maar het identificeert zich nog steeds als een andere harde schijf.

Ik was ondertussen inderdaad al bezig om iets van een USB-stick klaar te zetten. Ik ga dus alleen nog de sata kabel omwisselen met mijn SSD (waarmee ik nu probleemloos werk) en daarna met de USB-stick kijken. EaseUS partition master binnen Windows ziet dus wel mijn harde schijf alleen als "unallocated"

Als alternatief heb ik een vriend die een desktop heeft en zodoende zal ik nog mijn harde schijf in zijn computer zetten om te kijken of dat soelaas biedt en als laatste redmiddel gaat het toch maar naar een bedrijf.

Hieronder een paar foto's uit de BIOS:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GaSMReqTjaWfA5RL8V-1sc8nqaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pko6eQHJsllERelAnTxQPbgZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x-Z3Z2EXPBSaxLrlXQGm6qNJLeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2TN7PwerCX57KunZODVrwE6A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xC8Tw9xDV8D_zDTbQi8q7mcWFlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NVFPaDJN3skFDTGuIfpOUfuz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1Y0CpE1NW_UHPr1CP3sLFUY5zw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NafXPBEcnqWTT4ahuG19eWaG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5_fd3xXO9JrQ4NpysHX5UZFfos=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qP742fOUQ8fLoMJcyAH07Nzc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Hkayak op 08-12-2024 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
Het valt mij daarbij op dat die "Last device instance ID" een oudere harde schijf van mij aangeeft. Er zijn op dit moment maar 2 schijven aangesloten (1 SSD en deze Seagate). Het lijkt wel alsof deze Seagate de identiteit van een andere harde schijf aanneemt, maar hoe is dit mogelijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-95zhxXjY_XvO-YrzE__gZijJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aD9XMkNxwLIPYpNh7iLsetLb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
Hirens BootCD heeft het ook niet verholpen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Dat is wel een vintage moederbord….
Ik zou mij niet zo blind staren op die event log, je moederbord is antiek. Windows heeft hier mogelijk niet de beste drivers voor. Het is geen error.
Dit is niet de reden dat je data weg is.

Je bios is wel fout ingesteld, port 6-7 staat op IDE? maar is ook niet de reden dat je data weg is.
Als je dit nu verzet boot je ssd niet meer.

Als je zelf recovery wil doen, koop een nieuwe (usb) disk en een usb sata Dock.
Check eerst smart data, als de disk errors heeft en je wilt de data echt terug kun je beter een bedrijf zoeken. Zo niet dan kun je met de diverse tools spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
jeroen3 schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:33:
Dat is wel een vintage moederbord….
Ik zou mij niet zo blind staren op die event log, je moederbord is antiek. Windows heeft hier mogelijk niet de beste drivers voor. Het is geen error.
Dit is niet de reden dat je data weg is.

Je bios is wel fout ingesteld, port 6-7 staat op IDE? maar is ook niet de reden dat je data weg is.
Als je dit nu verzet boot je ssd niet meer.

Als je zelf recovery wil doen, koop een nieuwe (usb) disk en een usb sata Dock.
Check eerst smart data, als de disk errors heeft en je wilt de data echt terug kun je beter een bedrijf zoeken. Zo niet dan kun je met de diverse tools spelen.
SMART kan helaas niet uitgelezen worden in HDtune en die geeft ook bad sectors aan. Zou het op basis van een USB sata dock wel opeens zichtbaar kunnen zijn? Harde schijf was vannacht nog helemaal in orde dat kan ik mij nog heel goed herinneren met CrystalDiskInfo, maar waarschijnlijk zijn inderdaad de gegevens voor de partitie corrupt geraakt en dat is tot nu toe niet gelukt om te herstellen.

Ik kan mij nog wel herinneren dat ik een partitie had van 2TB en dat er nog 972GB beschikbaar was en dit heb ik uit laten breiden via Diskmgmt alleen kan ik mij niet herinneren of het direct hierna fout is gegaan. Het heeft al die tijd op basis van MBR gewerkt (2TB).

[ Voor 20% gewijzigd door Hkayak op 08-12-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Hkayak schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:38:
[...]
Ik kan mij nog wel herinneren dat ik een partitie had van 2TB en dat er nog 972GB beschikbaar was en dit heb ik uit laten breiden via Diskmgmt alleen kan ik mij niet herinneren of het direct hierna fout is gegaan. Het heeft al die tijd op basis van MBR gewerkt (2TB).
Uhh, ja dat kan best wel eens de oorzaak zijn als je sata controller op ide staat….
Hoe en wat er dan precies stuk is weet ik niet. Deze problemen zijn inmiddels ook 10 jaar oud.
Maar er is een 3 TB grens ergens in de sata aansturing iirc.

In ieder geval zou ik dit dus niet meer via dit moederbord proberen te fixen. Regel een Dock of stuur de disk op.

Oja, niets naar de disk schrijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
jeroen3 schreef op zondag 8 december 2024 @ 22:06:
[...]

Uhh, ja dat kan best wel eens de oorzaak zijn als je sata controller op ide staat….
Hoe en wat er dan precies stuk is weet ik niet. Deze problemen zijn inmiddels ook 10 jaar oud.
Maar er is een 3 TB grens ergens in de sata aansturing iirc.

In ieder geval zou ik dit dus niet meer via dit moederbord proberen te fixen. Regel een Dock of stuur de disk op.

Oja, niets naar de disk schrijven!
Ik heb al een aanvraag ingediend bij een groot bedrijf. Maar denk je echt dat het met een dock wel gaat werken? Het zal vast gaan vragen om te formatteren en/of alsnog niet herkennen.

Ik kan sowieso niets schrijven ernaar, maar het is wel mogelijk om te lezen blijkbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Hkayak op 08-12-2024 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Hkayak schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:38:
Je hebt dus de schijf daarvoor geconverteerd van MBR naar GPT?
Dat is dan toch recent gebeurd neem ik aan?
Disks groter dan 2TB moeten GPT zijn om volledig te gebruiken.

Maar er zijn nu zoveel vreemde zaken aan de gang.
Ik zou eerst een alleen de SSD aansluiten starten en kijken of daar nu alles klopt zonder die vreemde foutmeldingen.

Daarna de 4TB aansluiten en scannen (niet schijven) met een goed recovery tool:
Externe harde schijf niet veilig verwijdert, data weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
The_Doman schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:00:
[...]

Je hebt dus de schijf daarvoor geconverteerd van MBR naar GPT?
Dat is dan toch recent gebeurd neem ik aan?
Disks groter dan 2TB moeten GPT zijn om volledig te gebruiken.

Maar er zijn nu zoveel vreemde zaken aan de gang.
Ik zou eerst een alleen de SSD aansluiten starten en kijken of daar nu alles klopt zonder die vreemde foutmeldingen.

Daarna de 4TB aansluiten en scannen (niet schijven) met een goed recovery tool:
Externe harde schijf niet veilig verwijdert, data weg!
SSD werkt zonder problemen op dit moment. Ik kan mij niet herinneren dat ik een convert actie heb gedaan, nadat ik die 2TB heb vergroot. Op dit moment laat hij dus 3762GB zien aan ruimte oftewel Windows denkt dat er geen partities/bestandssysteem actief is. Met Hirens PE is het ook niet gelukt om het werkend te krijgen daarom vraag ik mij af in hoeverre ik dit nog softwarematig kan oplossen. Die Seagate is in geen enkele geval te selecteren in welke software dan ook, waardoor er geen zoekacties op gericht kunnen worden. Het is wel zichtbaar in apparaatbeheer en de BIOS.

Ik denk dus dat die MBR naar de klote is, waardoor er geen toegang is tot de bestanden. Helaas kom ik er niet bij via diskpart anders had ik op basis van clean commando wel nog kunnen converteren. De vraag is dus gaat die USB dock werken of moet ik het toch uit handen geven aan een bedrijf.

[ Voor 19% gewijzigd door Hkayak op 08-12-2024 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Hkayak schreef op zondag 8 december 2024 @ 21:33:
Hirens BootCD heeft het ook niet verholpen helaas.
En heb daarvandaan ook een surface scan gedaan van de disk met bijvoorbeeld dat EaseUS Partition Master?
Hoeft niet volledig, maar om een idee te krijgen of de disk wel normaal leesbaar is.
Hkayak schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:04:
Met Hirens PE is het ook niet gelukt om het werkend te krijgen daarom vraag ik mij af in hoeverre ik dit nog softwarematig kan oplossen. Die Seagate is in geen enkele geval te selecteren in welke software dan ook
In zulke gevallen laat ik de hele disk (dus geen partities/drive letters) lezen/scannen met GetDataBack en recover ik de data naar een andere schijf.
Dus niet er direct naartoe proberen te recoveren/fixen!.
Als de disk niet leesbaar is, ook eventueel op een andere PC, dan kan je niet veel zelf meer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
The_Doman schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:19:
[...]

En heb daarvandaan ook een surface scan gedaan van de disk met bijvoorbeeld dat EaseUS Partition Master?
Hoeft niet volledig, maar om een idee te krijgen of de disk wel normaal leesbaar is.

[...]

In zulke gevallen laat ik de hele disk (dus geen partities/drive letters) lezen/scannen met GetDataBack en recover ik de data naar een andere schijf.
Dus niet er direct naartoe proberen te recoveren/fixen.
Als de disk niet leesbaar is, ook eventueel op een andere PC, dan kan je niet veel zelf meer doen.
EaseUS partition master kan dus niets ermee en geeft een I/O error aan. Ik heb een USB sata dock besteld en krijg die morgen binnen als het goed is. Mocht dat allemaal niet werken, dan zal ik helaas de portemonnee moeten trekken om de data hersteld te krijgen.

EaseUS lijkt het nu wel te kunnen lezen en ik zie het nu ook terug in diskpart! EaseUS heeft meteen al bad sectors gevonden. Helaas weet ik nog steeds niet wat ik hiermee moet anders dan te wachten op die USB sata dock.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lb_TZ9tb_RsLIulcwfbElfpUm-s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xKYusdCq3XhXAZHpkZQkgo2C.jpg?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door Hkayak op 09-12-2024 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Als easus het kan zien, kan hd sentinel het ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkayak
jeroen3 schreef op maandag 9 december 2024 @ 09:44:
Als easus het kan zien, kan hd sentinel het ook.
Ik had er geen goed gevoel bij, dus ik ben toch gestapt naar een professioneel bedrijf genaamd Attingo Data Recovery. Zij gaven aan dat er minimaal fysiek schade te zien was, maar kans op herstel wel groot was. Ik ga dat nu afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Beetje laat nu misschien.
Hkayak schreef op zondag 8 december 2024 @ 23:24:
EaseUS partition master kan dus niets ermee en geeft een I/O error aan. Ik heb een USB sata dock besteld en krijg die morgen binnen als het goed is. Mocht dat allemaal niet werken, dan zal ik helaas de portemonnee moeten trekken om de data hersteld te krijgen.
Bij (te veel) I/O bad sector errors houd het op, dan kan je niets herstellen/recoveren.
Met enkele bad sectors kan je vaak nog wel wat doen
Misschien dat het dock uitkomst biedt, maar nooit zomaar "in place" proberen te herstellen, altijd naar andere locatie recoveren.
Hier stonden nog wat ervaringen met wat herstel bedrijven:
FreakNL in "Data Recovery Synology schijf na hele domme menselijke fout"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkayak
The_Doman schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:07:
Beetje laat nu misschien.

[...]

Bij (te veel) I/O bad sector errors houd het op, dan kan je niets herstellen/recoveren.
Met enkele bad sectors kan je vaak nog wel wat doen
Misschien dat het dock uitkomst biedt, maar nooit zomaar "in place" proberen te herstellen, altijd naar andere locatie recoveren.
Hier stonden nog wat ervaringen met wat herstel bedrijven:
FreakNL in "Data Recovery Synology schijf na hele domme menselijke fout"
Robert van Attingo had er wel een goed gevoel bij, omdat ze wel iets van contact hadden met mijn harde schijf, dus ze zijn nu bezig met een onderzoek. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ja zulke lui gebruiken pc3000 o.i.d. en dan kun je vaak nog best veel lezen. Mits de leeskop nog werkt.

Windows/Linux kan dat niet want je moet retries onderdrukken in de disk driver/firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hkayak schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:12:
[...]

Robert van Attingo had er wel een goed gevoel bij, omdat ze wel iets van contact hadden met mijn harde schijf, dus ze zijn nu bezig met een onderzoek. Ik zal jullie op de hoogte houden.
Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst, en goed dat je het uit handen gegeven hebt - als tweaker toch soms moeilijk toe te geven dat je het niet zelf kan oplossen en beter een expert inschakelt.

Je backup systeem staat al in bestelling neem ik aan?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
jeroen3 schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:23:
Ja zulke lui gebruiken pc3000 o.i.d. en dan kun je vaak nog best veel lezen. Mits de leeskop nog werkt.

Windows/Linux kan dat niet want je moet retries onderdrukken in de disk driver/firmware.
Ze gaven wel aan dat er best wel wat uit te halen valt, dus dat is best wel goed nieuws voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
franssie schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:27:
[...]

Ik ben heel benieuwd naar de uitkomst, en goed dat je het uit handen gegeven hebt - als tweaker toch soms moeilijk toe te geven dat je het niet zelf kan oplossen en beter een expert inschakelt.

Je backup systeem staat al in bestelling neem ik aan?
Ik ben nu met het stukje nuchterheid (na enkele dagen niet tot nauwelijks slapen) aan het bedenken hoe ik dit het beste kan aanpakken.

Tot nu toe denk ik aan redundantie op de volgende manier:

Externe HDD met back-up
Interne HDD met back-up losgekoppeld

Dus niet of of, maar en en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Er bestaat dacht ik zelf een het grote backup topic, ook een online versie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Ook voor de toekomst aan te raden niet zomaar ingrijpende (disk) handelingen te verrichtten zonder een backup te hebben.
Nog steeds is niet duidelijk wat er nu allemaal precies is gebeurd waardoor deze situatie is ontstaan.?
Dingen zoals disk/partities converteren/resizen doe ik ook heel regelmatig, maar als het echt belangrijk en/of voor iemand anders is maak ik altijd eerst een backup!
Maar inderdaad na alle posts te lezen is het beter het maar uit handen te geven.
Goedkoop zal het echter zeker niet zijn wat ik lees in dit topic:
Stellar Data Recovery betrouwbaar bedrijf?

Als het echt een hardware defect is op het (altijd) verkeerde moment, ja daar kan je niets aan doen natuurlijk.

En wat is dat eigenlijk voor moederbord met al die IDE/ESATA/Raid adapters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
The_Doman schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:59:
Ook voor de toekomst aan te raden niet zomaar ingrijpende (disk) handelingen te verrichtten zonder een backup te hebben.
Nog steeds is niet duidelijk wat er nu allemaal precies is gebeurd waardoor deze situatie is ontstaan.?
Dingen zoals disk/partities converteren/resizen doe ik ook heel regelmatig, maar als het echt belangrijk en/of voor iemand anders is maak ik altijd eerst een backup!
Maar inderdaad na alle posts te lezen is het beter het maar uit handen te geven.
Goedkoop zal het echter zeker niet zijn wat ik lees in dit topic:
Stellar Data Recovery betrouwbaar bedrijf?

Als het echt een hardware defect is op het (altijd) verkeerde moment, ja daar kan je niets aan doen natuurlijk.

En wat is dat eigenlijk voor moederbord met al die IDE/ESATA/Raid adapters?
Mijn vermoeden is het volgende:

HDD is 4TB, maar ik heb het zo ingesteld dat ik op basis van MBR gewoon 2TB gebruik.
Ik zie opeens (na al die jaren) dat er ruimte is, dus ik doe het vergroten. Geen idee of Windows dit heeft geprobeerd om te zetten naar GPT, maar na het opnieuw starten was het dus niet meer zichtbaar.

Grote kans dat het dus door die vergroten de kluts kwijt is geraakt. Ze gaven wel aan dat ze minimale beschadigingen zagen, dus ik vraag me af of mijn handelen dat heeft veroorzaakt (lijkt mij heel erg sterk).

Mijn computer is gebouwd in 2010 op basis van 1366 socket. Gigabyte EX58-UD5 is mijn moederbord. Harde schijf was een upgrade en heeft nog garantie tot en met 19 december, dus daarvoor heb ik al een RMA opgestart bij Seagate. Ze mogen het vervangen, nadat ik al mijn data (hopelijk) terug heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Hkayak op 09-12-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Hkayak ik denk dat een RMA niet veel kans heeft als een recovery bedrijf de seals verbroken heeft, maar je kan het proberen natuurlijk. Ik zou hierin ook even het oordeel van hun afwachten.
Leergeld waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online
HDD is 4TB, maar ik heb het zo ingesteld dat ik op basis van MBR gewoon 2TB gebruik.
Ik zie opeens (na al die jaren) dat er ruimte is, dus ik doe het vergroten.
Hier kan het wel eens mis gegaan zijn in Schijfbeheer. Je bent vanaf 2010 ook wel geupgrade van? Windows 7 naar 10 of 11?

altijd watt | NRG | some things will never change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
GerardVanAfoort schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:19:
[...]
Hier kan het wel eens mis gegaan zijn in Schijfbeheer.
Er kan zeker wat mis zijn gegaan natuurlijk, maar via schijfbeheer kan je niet zomaar MBR naar GPT converteren zonder gegevensverlies.
Maar bad sectors kunnen daar niet door ontstaan, dat is gewoon een heel ander probleem.
Ook een HDD/SSD zonder partitie indeling (RAW) is gewoon te lezen/scannen/recoveren op sector niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-04 21:52
Dit is gewoon user error.

Device not migrated due to partial or ambiguous match krijg je vaak als de aansturing niet meer deugt bijvoorbeeld in de BIOS SATA of IDE wijzigen of MBR en GPT.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
franssie schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:10:
@Hkayak ik denk dat een RMA niet veel kans heeft als een recovery bedrijf de seals verbroken heeft, maar je kan het proberen natuurlijk. Ik zou hierin ook even het oordeel van hun afwachten.
Leergeld waarschijnlijk.
Ik lig hier ook niet heel erg wakker van eerlijk gezegd ik ben meer benieuwd naar wat er te herstellen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
GerardVanAfoort schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:19:
[...]
Hier kan het wel eens mis gegaan zijn in Schijfbeheer. Je bent vanaf 2010 ook wel geupgrade van? Windows 7 naar 10 of 11?
Ik kom inderdaad van Windows 7 en heb ergens in 2019 een upgrade uitgevoerd op een andere harde schijf naar Windows 10. Deze Seagate gebruik ik alleen voor data en niet het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
The_Doman schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:32:
[...]

Er kan zeker wat mis zijn gegaan natuurlijk, maar via schijfbeheer kan je niet zomaar MBR naar GPT converteren zonder gegevensverlies.
Maar bad sectors kunnen daar niet door ontstaan, dat is gewoon een heel ander probleem.
Ook een HDD/SSD zonder partitie indeling (RAW) is gewoon te lezen/scannen/recoveren op sector niveau.
Dat converteren heb ik sowieso niet zelf gedaan alleen het uitbreiden wel. Volgens Attingo was er dus fysieke schade opgetreden ook al is het minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
Dracoz schreef op maandag 9 december 2024 @ 19:40:
Dit is gewoon user error.

Device not migrated due to partial or ambiguous match krijg je vaak als de aansturing niet meer deugt bijvoorbeeld in de BIOS SATA of IDE wijzigen of MBR en GPT.
Vaak moet je dan nog wel met behulp van software iets kunnen achterhalen, maar in dit geval lijkt het erop als mijn harde schijf al iets van slijtage had.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hkayak
Eindresultaat hieronder:

@jeroen3 @The_Doman @franssie @dijkmane @GerardVanAfoort @hcQd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeaGNxNy8SK800gOrVaXi4FYwuc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MAcPVaYid1ognJKIat2pyfIE.jpg?f=user_large

Blijkt dus toch gewoon defect hardware uiteindelijk. Ik heb het één en ander gevonden over Seagate wat dat betreft, dus ik ga toch een andere merk zoeken voor mijn volgende HDD.

Iedereen erg bedankt voor alle hulp en geduld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Goed nieuws! En ook netjes dat je het resultaat laat weten.

Het is makkelijker om backups te maken dan om de heilige graal onder de harddisk merken te vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 11-12-2024 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkayak
jeroen3 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:40:
Goed nieuws! En ook netjes dat je het resultaat laat weten.

Het is makkelijker om backups te maken dan om de heilige graal onder de harddisk merken te vinden.
Qua prijs is het te verwaarlozen met wat voor sentimentele waarde die data voor mij heeft. Ik heb een 40 euro cadeaubon gekregen van mijn werkgever voor Coolbue. Ik ga maar eens shoppen voor een externe HDD (waarschijnlijk Toshiba of WD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Je krijgt/koopt nu een andere harde schijf waar de herstelde bestanden naartoe worden gekopieerd neem ik aan?
En je krijgt de oude schijf ook weer terug?
Kan interessant zijn om nog eens naar te kijken achteraf. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:35

DataGhost

iPL dev

Hkayak schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:37:

Blijkt dus toch gewoon defect hardware uiteindelijk. Ik heb het één en ander gevonden over Seagate wat dat betreft, dus ik ga toch een andere merk zoeken voor mijn volgende HDD.
Als je je zoekopdracht herhaalt voor welk HDD-merk dan ook zal je dezelfde resultaten tegenkomen. Zolang het geen merkloze rommel van Aliexpress is koop je HDDs met een zo lang mogelijke garantietermijn. Dan heb je bij een defect zo lang mogelijk kans op dat je gratis een vervangende HDD krijgt.

"Garantie" is op dat de schijf bruikbaar/werkend blijft, niet op je data. Dus als de boel kapot gaat moet je ervan uitgaan dat je data verloren is. Ook een datarecoverybedrijf biedt geen garanties op het daadwerkelijke herstel van je verloren data, dus het is fijn (en erg duur) dat je dat deze keer hebt kunnen gebruiken maar de volgende keer kan het een heel ander verhaal zijn. Dataverlies is eigenlijk nooit een issue als je je backups in orde houdt. Daarmee bescherm je je ook tegen andere soorten dataverlies die niet herstelbaar zijn, zoals overschrijven door een virus/ransomware bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:35

DataGhost

iPL dev

Zo te zien heb je nog 8 dagen garantie op die schijf trouwens, dus ik zou snel een claim maken als ik jou was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
The_Doman schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:47:
Je krijgt/koopt nu een andere harde schijf waar de herstelde bestanden naartoe worden gekopieerd neem ik aan?
En je krijgt de oude schijf ook weer terug?
Kan interessant zijn om nog eens naar te kijken achteraf. B)
In de prijs zit inderdaad een overdraagbaar media inbegrepen. Dat is ook meteen back-up nr 1 ik zal nog een abonnement afsluiten bij Mega en nog een externe hdd kopen. Volgens hun was de service area niet in orde, waardoor de platters geeneens gingen draaien dit hebben ze zelf moeten aansturen. Ik denk dat ik daarom dat er weinig uit te halen valt voor zelf klussen.

[ Voor 16% gewijzigd door Hkayak op 11-12-2024 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkayak
DataGhost schreef op woensdag 11 december 2024 @ 16:49:
[...]

Als je je zoekopdracht herhaalt voor welk HDD-merk dan ook zal je dezelfde resultaten tegenkomen. Zolang het geen merkloze rommel van Aliexpress is koop je HDDs met een zo lang mogelijke garantietermijn. Dan heb je bij een defect zo lang mogelijk kans op dat je gratis een vervangende HDD krijgt.

"Garantie" is op dat de schijf bruikbaar/werkend blijft, niet op je data. Dus als de boel kapot gaat moet je ervan uitgaan dat je data verloren is. Ook een datarecoverybedrijf biedt geen garanties op het daadwerkelijke herstel van je verloren data, dus het is fijn (en erg duur) dat je dat deze keer hebt kunnen gebruiken maar de volgende keer kan het een heel ander verhaal zijn. Dataverlies is eigenlijk nooit een issue als je je backups in orde houdt. Daarmee bescherm je je ook tegen andere soorten dataverlies die niet herstelbaar zijn, zoals overschrijven door een virus/ransomware bijvoorbeeld.
Ik dacht gelezen te hebben dat Seagate de laatste decennia best wel teleurstellend was, maar uiteindelijk blijf het elektronica natuurlijk. Ik ga sowieso weer back-ups maken en het klopt inderdaad dat er nog garantie is ik heb al een RMA proces opgestart, dan kunnen ze niet zeggen dat ik te laat was.
Pagina: 1