Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxsimonse
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-05 07:45
Beste Tweakers,

Graag vraag ik jullie advies met betrekking tot het volgende. Mijn WD Elements 1TB externe harde schijf is vijf jaar geleden plotseling gecrasht. Toen ik hem via Finder probeerde te benaderen, verdwenen de hoofdmappen voor mijn ogen en werd de schijf daarna niet meer herkend. Ik heb hem daarna naar Data Recovery Nederland gebracht voor een gratis diagnose. Daar kwam uit de lees/schrijfkop beschadigd is en er een grote hoeveelheid sectorschade is aangetroffen op de platter van de schijf. DRN kon op dat moment niet zeggen of en welke data nog hersteld kan worden van de schijf. Gezien de relatief hoge kosten (899 euro) heb ik destijds besloten het dataherstel niet voort te zetten, waarna de schijf is teruggestuurd.

Nu, vijf jaar later, blijft het nog steeds aan me knagen en zou ik de verloren data toch graag weer terug willen hebben. De schijf heb ik al die tijd op een donkere plek bewaard en in de originele verpakking. In mijn zoektocht naar een betrouwbaar data recovery bedrijf kwam ik uit bij Stellar Data Recovery in Utrecht. Ik lees veel positieve reviews over hun dienstverlening en tijdens een eerste telefoongesprek kreeg ik een snel en duidelijk antwoord op mijn vragen. Echter, toen ik verder ging zoeken kwam ik op dit forum iemand tegen die juist geen goede ervaring had met Stellar. Die vertelden hem dat ze de originele mappenstructuur en bestandsnamen niet terug konden halen, terwijl een ander bedrijf dat wel bleek te kunnen.

Mijn vraag is daarom nu: wat is over het algemeen het beeld van Stellar Data Recovery? En wat zijn redenen om er juist wel om juist niet voor te kiezen? Ik wil graag een weloverwogen keuze maken, want na iedere poging wordt de kans op dataherstel weer een beetje kleiner. Dank alvast voor jullie reacties!

Beste antwoord (via maxsimonse op 22-11-2024 08:50)

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:38

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

reintjensmb schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:26:
Ik wil hier toch nog even onder reageren met een wedervraag: zouden jullie Stellar of Attingo juist aanraden voor het herstel van data en gegevens?

En geldt dit ook voor het herstel van data en gegevens van een telefoon die helaas niet meer aangaat/oplaadt? Ik ben namelijk nu zelf onderzoek aan het doen of Stellar hier geschikt voor is
Wil je gegarandeerd succes dan zeker weten attingo. Kijk je vooral naar de prijs dan is Stellar prima.

Bij Stellar ben je wel een nummertje, bij Attingo niet.

Ik spreek uit persoonlijke ervaringen. Heb met beide partijen in het verleden intensief samengewerkt samen met vele klanten.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

Wij hebben in het verleden zowel ervaring gehad met Stellar als Attingo.
Stellar is erg commercieel ingericht, en Attingo vooral persoonlijk.

Beide prima bedrijven. Wat ik alleen merkte is dat Stellar niet tot het uiterste zou gaan om je data te redden.
Als het ze teveel moeite kost, geven ze het al redelijk snel op. Ook hun 1 op 1 communicatie is niet erg persoonlijk te noemen. Maar daar de prijzen ook naar.

Maar als het gaat om technische kennis dan verschillen ze weinig van de andere grotere bedrijven.

Het is geen slecht bedrijf.

Edit: Ik ben trouwens absoluut geen fan van schijven opsturen via een postdienst. Zeker niet bij schijven die bijvoorbeeld vastgelopen zijn en de naald nog op de platter zit. Die trillingen gaan er voor zorgen dat er een kleine kans is op volledige datarecovery.

Attingo dat ikzelf ken, haalde de schijf vaak persoonlijk op, of je bracht het naar hun drop-punten. Daar heb ikzelf toch een stuk meer vertrouwen in.

[ Voor 27% gewijzigd door Luchtbakker op 16-11-2021 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxsimonse
Luchtbakker schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 17:27:
Wij hebben in het verleden zowel ervaring gehad met Stellar als Attingo.
Stellar is erg commercieel ingericht, en Attingo vooral persoonlijk.

Beide prima bedrijven. Wat ik alleen merkte is dat Stellar niet tot het uiterste zou gaan om je data te redden.
Als het ze teveel moeite kost, geven ze het al redelijk snel op. Ook hun 1 op 1 communicatie is niet erg persoonlijk te noemen. Maar daar de prijzen ook naar.

Maar als het gaat om technische kennis dan verschillen ze weinig van de andere grotere bedrijven.

Het is geen slecht bedrijf.

Edit: Ik ben trouwens absoluut geen fan van schijven opsturen via een postdienst. Zeker niet bij schijven die bijvoorbeeld vastgelopen zijn en de naald nog op de platter zit. Die trillingen gaan er voor zorgen dat er een kleine kans is op volledige datarecovery.

Attingo dat ikzelf ken, haalde de schijf vaak persoonlijk op, of je bracht het naar hun drop-punten. Daar heb ikzelf toch een stuk meer vertrouwen in.
Dank voor je snelle reply! Goed om te weten. Ik heb mijn schijf destijds persoonlijk naar DRN in Amsterdam gebracht, maar wel terug laten sturen vanwege de afstand. Als ik hem weer ergens binnenbreng voor recovery, dan zal ik hem zeker weer persoonlijk afgeven. Attingo kende ik nog niet, ik zal me eens inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:10

H-W

Hier ook hele goede ervaringen met Attingo. Enkele jaren geleden was er een USB stick bij me gecrashed. Bij Attingo is toen één of andere chip uit de stick losgesoldeerd en toen hebben ze alle data weer teruggehaald. De mappenstructuur is toen overigens niet gered, alle bestanden zijn in een map geplaatst. Dat ligt er volgens mij ook aan hoe erg je medium beschadigd is. Bij mij was het in elk geval niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxsimonse
H-W schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 18:31:
Hier ook hele goede ervaringen met Attingo. Enkele jaren geleden was er een USB stick bij me gecrashed. Bij Attingo is toen één of andere chip uit de stick losgesoldeerd en toen hebben ze alle data weer teruggehaald. De mappenstructuur is toen overigens niet gered, alle bestanden zijn in een map geplaatst. Dat ligt er volgens mij ook aan hoe erg je medium beschadigd is. Bij mij was het in elk geval niet mogelijk.
Goed om te horen dat ze alles hebben weten terug te halen! Hadden de bestanden wel de originele bestandsnamen? Dat zou het in mijn geval al een stuk makkelijker maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:07
Stellar tja, daar was nog een uitgebreid ervaringstopic over.
Externe harde schijf per ongeluk geformatteerd

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 16-11-2021 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxsimonse
Yes, die las ik ook en daar link ik ook naar. Vandaar dat ik nog even wat meer ervaringen probeer in te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:10

H-W

maxsimonse schreef op dinsdag 16 november 2021 @ 19:02:
[...]

Goed om te horen dat ze alles hebben weten terug te halen! Hadden de bestanden wel de originele bestandsnamen? Dat zou het in mijn geval al een stuk makkelijker maken. :)
Nee helaas dat niet. Helaas een stevige puzzel om alles weer uit te zoeken maar de data was belangrijker voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 15:28
Maandelijkse ervaring met Attingo, echt een prima partner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Ik zou weg blijven bij Stellar, zeker bij het lezen van het gelinkte topic.

[ Voor 53% gewijzigd door ELD op 17-11-2021 11:06 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• maxsimonse
Nog even een update over bovenstaande. Na lang dubben heb ik vorige maand eindelijk de knoop doorgehakt en mijn schijf naar Attingo in Nieuw Vennep gebracht. Daar aangekomen werd ik hartelijk en persoonlijk ontvangen met een kop koffie en werden de opties voor dataherstel eerlijk en duidelijk besproken. Na een korte check zag Attingo opties voor datarecovery en heb ik mijn schijf daar achtergelaten. Een week later kreeg ik het bericht dat ze meer dan 99 procent van de ruwe data hebben weten veilig te stellen en kreeg ik een complete filelist toegestuurd met alle te herstellen bestanden inclusief hun originele map- en bestandsstructuur. Dat was wel even een momentje, omdat ik van sommige bestanden nooit had gedacht dat ik ze ooit nog zou terugzien. De data is na betaling netjes hersteld op een nieuwe schijf, die ik vorige week heb opgehaald.

Mocht iemand dus nog op zoek zijn naar een goed recoverybedrijf, dan kan ik Attingo van harte aanbevelen. Het is een persoonlijk en servicegericht bedrijf dat goede en duidelijke uitleg geeft over hun procedures en kosten en je netjes op de hoogte houdt tijdens het proces.

Nogmaals dank voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:42
@maxsimonse misschien voor de compleetheid: wat was je kwijt aan geld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxsimonse
vanaalten schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:49:
@maxsimonse misschien voor de compleetheid: wat was je kwijt aan geld?
De uitgebreide diagnose was 200 euro (ex. btw), de daadwerkelijke recovery en de nieuwe schijf waarop je de herstelde data terugkrijgt was in mijn geval 690 euro (ex. btw). Alles bij elkaar was ik iets meer dan 1000 euro kwijt, inclusief btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dan is nu natuurlijk de vraag: Heb je je back-up-strategie aangepast naar aanleiding van dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

@maxsimonse fijn dat het allemaal gelukt is, en je bij Attingo terecht kon. Ik heb vaak met Attingo samengewerkt en herken jouw verhaal volledig.

Nu geld steken in een goeie NAS schijven in RAID 1. Dat is een stuk goedkoper dan een enkeltje Attingo :P

[ Voor 3% gewijzigd door Luchtbakker op 03-06-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:33
Hier ook goede ervaringen met Attingo. Gewoon een persoonlijke benadering als je met een vraag zit, en aan de andere kant kunnen ze gewoon heel veel op gebied van datarecovery. Zeker aan aanrader.

Ze geven inderdaad ook niet snel op, wat bij Stellar nog wel eens gebeurd.
Wat ik ook een keer begrepen heb, is dat Stellar nog wel eens schijven voor recovery naar het buitenland wil sturen. Waar Attingo alles gewoon in-house doet, in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Luchtbakker schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:18:
Nu geld steken in een goeie NAS schijven in RAID 1. Dat is een stuk goedkoper dan een enkeltje Attingo :P
RAID is géén backup. En als je dan toch RAID adviseert, adviseer dan RAID 5 of 6. Maar, nogmaals, dat is géén backup.

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 04-06-2024 22:12 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
maxsimonse schreef op maandag 3 juni 2024 @ 12:59:
[...]

De uitgebreide diagnose was 200 euro (ex. btw), de daadwerkelijke recovery en de nieuwe schijf waarop je de herstelde data terugkrijgt was in mijn geval 690 euro (ex. btw). Alles bij elkaar was ik iets meer dan 1000 euro kwijt, inclusief btw.
Zijn hun kosten nog gerelateerd aan de grote van de disk? (Zoja om hoeveel gig gingen deze kosten? Als je dat wil vertellen natuurlijk)

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
RobIII schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:10:
[...]

RAID is géén backup. En als je dan toch RAID adviseert, adviseer dan RAID 5 of 6. Maar, nogmaals, dat is géén backup.
Mee eens dat RAID geen backup is. Je bent beschermd tegen het uitvallen van één schijf (en afhankelijk van de configuratie soms meer dan één schijf), maar niet tegen fouten van de gebruiker of malware (kan gedeeltelijk opgevangen worden met een bestandssysteem dat versioning of snapshots ondersteunt) of fysiek onheil (overstroming, brand, overspanning...). Nuttig, maar onvoldoende.

Maar waarom geen RAID 1 om de RAID functionaliteit te implementeren? Als het over grote hoeveelheden data gaat, gaat een RAID 5 of 6 efficiënter om met de schijfruimte, maar als de hoeveelheid (belangrijke) data beperkt is tot wat er op één schijf past (en voor veel mensen is dat het geval), lijkt er mij echt niets mis met een RAID 1 waarbij alle data gewoon gemirrord is.

Voordeel van een Linux software RAID 1 is dat je elk van de schijven zelfs gewoon in om het even welke Linux machine kan droppen om weer aan je data te kunnen en voor een RAID 1 (of 0, maar gebruik dat niet voor dit soort toepassingen) scheelt het nauwelijks in snelheid tov een hardware RAID. Voor 5 of 6 wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
indigo79 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:46:
Voordeel van een Linux software RAID 1 is dat je elk van de schijven zelfs gewoon in om het even welke Linux machine kan droppen om weer aan je data te kunnen en voor een RAID 1 (of 0, maar gebruik dat niet voor dit soort toepassingen) scheelt het nauwelijks in snelheid tov een hardware RAID. Voor 5 of 6 wel.
Het ging over "een goeie NAS" ;) Doorgaans stop je daar met gemak meer schijven in en heb je hardware-RAID. En dan ben je beschermd tegen 't uitvallen van eender welke schijf uit die set en ga je veel efficiënter met je ruimte om. Maar het is verder irrelevant voor dit topic, zie je eerste alinea.

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 04-06-2024 23:38 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 18:42
Oh, ik raak zo geirriteerd van dit soort harde zwart-wit statements...

Zoals ik het zie gaat het allemaal om de vraag: 'voor welk scenario wil je je data beschermen?'.
  • harde schijf uitval
  • malware
  • gebruikersfouten (per ongeluk file overschrijven)
  • huis afbranden
  • Nederland wordt gebruikt als plaats voor kernproeven
  • De aarde wordt vernietigd zodat de Vogons een hyperspatial express route kunnen aanleggen
...waarbij het antwoord dus afhankelijk is van de waarde van de data.

Heb je een verzameling films en series in de loop der jaren gedownload dan kan een RAID1 systeem een prima backup oplossing zijn als je simpelweg bij een disk-failure de boel kunnen redden. Voor veel van bovenstaande scenario's is het geen goed systeem. Maar gewoon keihard ongenuanceerd uitroepen dat het geen backup is, of dat het geen backup is "want beschermd niet tegen xyz" - daar ben ik het niet mee eens.

Ik zou dan net zo goed tegen @RobIII, @indigo79 of welke andere Tweaker hier kunnen uitroepen dat je geen backup systeem hebt, want het beschermd je niet tegen een vernietiging van de aarde. Is dat onzin? Misschien wel, misschien niet - alles hangt af van de waarde van de data en het scenario waar je je tegen wil beschermen. Als je daar over hebt nagedacht, kan een RAID1 systeem een prima backup systeem voor jou zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:03
Hou je dan wel in de gaten dat RAID en backup ieder eigenlijk andere doelen nastreven?

- het voornaamste doel van RAID in een NAS is beschikbaarheid van de data: heel veel oorzaken van onbeschikbaarheid van data kun je hiermee omzeilen.
Maar voor zaken als overstroming, brand, eigen fouten ("ik heb per ongeluk ....") en gehackd worden (met als resultaat bv. encryptie) biedt (een NAS met) RAID onvoldoende bescherming.

- het voornaamste doel van backups is om terug te kunnen vallen op iets wat niet online staat (en dus niet wordt beïnvloed door dieverse daaraan gerelateerde zaken) en (als het goed is) op een plek met een ander risicoprofiel wordt bewaard (zodat het intact blijft bij overstroming, brand, diefstal enz.)..
En ze zijn natuurlijk het best bruikbaar als ze worden gemaakt en bewaard volgens een goed backup- en opslagregime.

Het probleem op dit forum is dat er mensen van divers pluimage (achtergrondkennis, eigen initieatief, voldoende voorbereiding, zelfstandigheid enz.) vragen mogen stellen én beantwoorden, waardoor de goedbedoelde antwoorden vaak iemand in het verkeerde keelgat schieten.
De kunst is om hier altijd goed mee om te gaan en dat is in de praktjk heel lastig.

Ik ben al heel blij dat hier doorgaans in goed leesbare taal wordt gecommuniceerd, iets wat op andere fora een grote wens blijft.

[ Voor 5% gewijzigd door Renault op 05-06-2024 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reintjensmb
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 22-11-2024
Ik wil hier toch nog even onder reageren met een wedervraag: zouden jullie Stellar of Attingo juist aanraden voor het herstel van data en gegevens?

En geldt dit ook voor het herstel van data en gegevens van een telefoon die helaas niet meer aangaat/oplaadt? Ik ben namelijk nu zelf onderzoek aan het doen of Stellar hier geschikt voor is

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

reintjensmb schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:26:

Wil je gegarandeerd succes dan zeker weten attingo. Kijk je vooral naar de prijs dan is Stellar prima.

Ik spreek uit persoonlijke ervaringen. Heb met beide partijen in het verleden intensief samengewerkt samen met vele klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reintjensmb
@Luchtbakker Wow, dank voor je snelle antwoord! Ja door de bomen zag ik even het bos niet meer, vandaar dat ik even teruggrijp op deze post haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxsimonse
Luchtbakker schreef op donderdag 21 november 2024 @ 18:54:
[...]

Ik kan Attingo ook echt van harte aanbevelen. Ik had voordat ik met Attingo in zee ging ook telefonisch contact gehad met Stellar, omdat ik nog een paar vragen had, maar die werden vrij nors en kortaf beantwoord. Met Attingo heb ik later bijna een uur aan de telefoon gehangen en werden alle vragen die ik had netjes en duidelijk beantwoord. Je wordt op hun kantoor in Nieuw-Vennep ook persoonlijk ontvangen en ze houden je gedurende het proces goed op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reintjensmb
Ja ik heb vanochtend met Attingo gebeld en heb bijna een half uur met ze gepraat. Erg vriendelijk, betrokken en geeft je alvorens duidelijk mee wat kan en niet kan. Nog steeds erg prijzig, maar als het gaat om klantcontact ect top.

Ga er nog even over denken of het me waard is qua kosten, maar anders inderdaad Attingo
Pagina: 1