Twijfels over gevelisolatie en bekleding - geen folie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymoose
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 09:05
Hi Tweakers,

In 2022 hebben wij een woning gekocht gebouwd in 1973. Ergens in 2019 - 2020 zijn de oorspronkelijke houten rabatdelen vervangen door keralit en is er aan de buitenzijde opnieuw geïsoleerd met (volgens mij minerale) wol.

Door verbouwing hebben wij (per ongeluk) aan de binnenzijde een gat geslagen in de gipsplaat onder het kozijn aan de binnenzijde van de woning en kunnen hierdoor tot aan het keralit kijken. Met de huidige wind die waait, is het in de slaapkamer een grote windtunnel geworden. Uiteraard tijdelijke oplossing hiervoor gezorgd.

Ik heb eerlijk gezegd altijd mijn twijfels gehad over de juistheid van de toepassing van de gevelisolatie. Maar goed, als je het al druk hebt ga je niet voor je plezier keralit verwijderen om dit te controleren. Nu dus wel de mogelijkheid om dit van binnenuit te doen.

Wat schetst mijn verbazing, geen folie. Misschien heb ik het wel fout en is de constructie prima, maar ik twijfel. er hoort toch dampwerende folie aan de buitenzijde?

Huidige muurconstructie is van binnen naar buiten:
1. gipsplaat
2. houten constructie (met daartussen wol)
3. latten op de houten constructie
4. keralit op de latten.

volgens mij moet er tussen 2 en 3 folie, toch?

Het wol wat ik kan voelen, voelt overigens niet nat...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXbnkLfoaDy0blkkt9Hd_xyBlG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgksMzCIG7Zof5p3dHWwwtPm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4BZXJB5JyC_Ovf_RXCqwUk8b8QA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIOcQYA5G7xHqpd4qJQLULyH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wIrdNrOq0gaU2RkEQ95llFmJ-l4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3htySumUCUWEMM7YOuEgDy7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qDciP6UgA2rAOA72lAH0XOgz6_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0tDpsOb0bkhNxKlOChDSqHA.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Crazymoose op 09-12-2024 09:45)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:05
Er hoort folie, zo zegt ook Keralit zelf het op hun website. Het is echt niet zoveel werk om dat eraf te halen en folie te monteren, ik ben zelf mijn hele woning rondom aan het doen. Voordeel is dat je het zo weer terugplaatst waar het zat, het is al op maat. Je kunt er ook direct voor kiezen om er extra/beter isolatie te plaatsen.Keralit liever niet?

Droog blijft het wel omdat het achter Keralit keihard ventileert maar je mist heel veel isolatiewaarde.
De oplossing van de aannemer kan, maar PIR passend maken, aftappen en schuimen is echt een boel werk, en dan moet ook nog eens je hele binnenafwerking opnieuw.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:02

Agent47

I always close my contracts.

Bij mij is het van buiten naar binnen:

Keralit
Latten
Folie
Houten constructie / wol
Gipsplaat

Jouw beredenering lijkt juist.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:20
Daar had folie tussen gemoeten, zal vast een lange tijd goed gaan, zeker als er wat lucht langs loopt, voert 't vocht wel elders af. Maar de juiste manier is met folies. Nu houdt het keralit enkel 't vocht buiten. Bij dit type glaswol zou je aan de binnenkant ook nog een folie verwachten. Je hebt ook glaswol met een alu backing laag, daar is de folie aan de binnenzijde niet per se nodig.

[ Voor 14% gewijzigd door simon op 06-12-2024 10:53 ]

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
@Crazymoose ik heb een tijdje geleden in dit topic: Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

Het volgende gevraagd en als antwoord gekregen waar ik mee aan de slag ga.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80209422

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazymoose
Agent47 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:51:
Bij mij is het van buiten naar binnen:

Keralit
Latten
Folie
Houten constructie / wol
Gipsplaat

Jouw beredenering lijkt juist.
simon schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:53:
Daar had folie tussen gemoeten, zal vast een lange tijd goed gaan, zeker als er wat lucht langs loopt, voert 't vocht wel elders af. Maar de juiste manier is met folies. Nu houdt het keralit enkel 't vocht buiten. Bij dit type glaswol zou je aan de binnenkant ook nog een folie verwachten. Je hebt ook glaswol met een alu backing laag, daar is de folie aan de binnenzijde niet per se nodig.
Millie-ano schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:54:
@Crazymoose ik heb een tijdje geleden in dit topic: Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

Het volgende gevraagd en als antwoord gekregen waar ik mee aan de slag ga.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80209422
Ik kreeg al zo'n vermoeden. Er is nu een aannemer op zolder bezig met een verbouwing. Hem uiteraard ook om advies gevraagd en hij gaf de volgende 'oplossing':

"gezien het lastig is om nu al het keralit te verwijderen en ervan uitgaande dat het bij alle kozijnen nu op deze manier is geplaatst, zou ik de constructie nu van binnenuit isoleren, dus:

verwarming verwijderen, gisplaats verwijderen. Wol eruit - PIR met alu foli aan beide kanten monteren - goed aan de binnenzijde aftapen en tussen hout en pirplaten wat schuim - gipsplaat erop - verwarming terugplaatsen. klaar.

De folie aan de PIR werkt dan ook als folie zoals je bij wol zou plaatsen".

hoe kijken jullie naar deze oplossing?

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vertaler
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-09 21:40
Dat zou kunnen denk ik, maar je gooit dan wel veel weg.
Luchtstroom door de isolatielaag zorgt dat de werking ervan slechter wordt, maar misschien is er een simpelere oplossing om het tochten tegen te gaan?
De afwerking aan de binnenkant is trouwens geen gipsplaat, maar ziet eruit als spaanplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazymoose
vertaler schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:09:
Dat zou kunnen denk ik, maar je gooit dan wel veel weg.
Luchtstroom door de isolatielaag zorgt dat de werking ervan slechter wordt, maar misschien is er een simpelere oplossing om het tochten tegen te gaan?
De afwerking aan de binnenkant is trouwens geen gipsplaat, maar ziet eruit als spaanplaat.
Dat klopt en is ook heel erg zonde van all dat wol. tocht zal verdwijnen als ik er een nieuwe plaat voor zet (het is inderdaad geen gips) in het huis. Het is nogal een koude ruimte en ben bang dat de isolatie helamaal niet zijn werk doet hierdoor.

Aan de andere kant het is wel droog, op de plek waar ik het kan voelen, dus misschien is er helemaal geen probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vertaler
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-09 21:40
Nou, het is een probleem als de luchtstroom ervoor zorgt dat de wol 'gepasseerd' wordt. Wanneer de wol niet op iedere plek complete afdichting heeft dan kun je al snel verwachten dat er een koude luchtstroom naar de kamerkant binnen 'de muur' loopt.

De vocht kwestie staat hier nog los van. Wanneer er condens in de wol ontstaat dan wordt de isolatiewaarde slechter, en kun je eerder schimmelproblematiek verwachten. Het lijkt, omdat het nu droog is, dat dat momenteel geen rol speelt. Maar als er koude luchtstroom over de wol gaat nu dan wordt het daar ook door droog gehouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:14
Crazymoose schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 10:45:

Wat schetst mijn verbazing, geen folie. Misschien heb ik het wel fout en is de constructie prima, maar ik twijfel. er hoort toch dampwerende folie aan de buitenzijde?
Als er aan de buitenzijde een folie had gezeten had het in ieder geval een damp-open folie moeten zijn. Dampwerend of dampdicht zit aan de binnenzijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:54

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dit kan waarschijnlijk wel z, het is geen gips maar lijkt een houtvezel plaat, daar bestaan dampwerende versies van. (en verven is ook steeds meer dampremmend) en zeker met die radiator daar verwacht ik geen enkel probleem. ik mis eigenlijk wel een waterkerende (dampopen) folie buiten. Dat zorgt voor betere winddichting waardoor je isolatie beter kan presteren en de isolatie wordt niet nat bij stuifsneeuw of regen+ wind. maar noodzakelijk is die niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik zou het voorstel van je aannemer uitvoeren. PIR isoleert beter dan glaswol en je lost meteen het gebrek aan folie op.
Glaswol waar de wind doorheen waait isoleert gewoon heel slecht.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:05
Er hoort folie, zo zegt ook Keralit zelf het op hun website. Het is echt niet zoveel werk om dat eraf te halen en folie te monteren, ik ben zelf mijn hele woning rondom aan het doen. Voordeel is dat je het zo weer terugplaatst waar het zat, het is al op maat. Je kunt er ook direct voor kiezen om er extra/beter isolatie te plaatsen.Keralit liever niet?

Droog blijft het wel omdat het achter Keralit keihard ventileert maar je mist heel veel isolatiewaarde.
De oplossing van de aannemer kan, maar PIR passend maken, aftappen en schuimen is echt een boel werk, en dan moet ook nog eens je hele binnenafwerking opnieuw.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1