Hi Tweakers,
In 2022 hebben wij een woning gekocht gebouwd in 1973. Ergens in 2019 - 2020 zijn de oorspronkelijke houten rabatdelen vervangen door keralit en is er aan de buitenzijde opnieuw geïsoleerd met (volgens mij minerale) wol.
Door verbouwing hebben wij (per ongeluk) aan de binnenzijde een gat geslagen in de gipsplaat onder het kozijn aan de binnenzijde van de woning en kunnen hierdoor tot aan het keralit kijken. Met de huidige wind die waait, is het in de slaapkamer een grote windtunnel geworden. Uiteraard tijdelijke oplossing hiervoor gezorgd.
Ik heb eerlijk gezegd altijd mijn twijfels gehad over de juistheid van de toepassing van de gevelisolatie. Maar goed, als je het al druk hebt ga je niet voor je plezier keralit verwijderen om dit te controleren. Nu dus wel de mogelijkheid om dit van binnenuit te doen.
Wat schetst mijn verbazing, geen folie. Misschien heb ik het wel fout en is de constructie prima, maar ik twijfel. er hoort toch dampwerende folie aan de buitenzijde?
Huidige muurconstructie is van binnen naar buiten:
1. gipsplaat
2. houten constructie (met daartussen wol)
3. latten op de houten constructie
4. keralit op de latten.
volgens mij moet er tussen 2 en 3 folie, toch?
Het wol wat ik kan voelen, voelt overigens niet nat...
:strip_exif()/f/image/FgksMzCIG7Zof5p3dHWwwtPm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IIOcQYA5G7xHqpd4qJQLULyH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e3htySumUCUWEMM7YOuEgDy7.jpg?f=fotoalbum_large)
In 2022 hebben wij een woning gekocht gebouwd in 1973. Ergens in 2019 - 2020 zijn de oorspronkelijke houten rabatdelen vervangen door keralit en is er aan de buitenzijde opnieuw geïsoleerd met (volgens mij minerale) wol.
Door verbouwing hebben wij (per ongeluk) aan de binnenzijde een gat geslagen in de gipsplaat onder het kozijn aan de binnenzijde van de woning en kunnen hierdoor tot aan het keralit kijken. Met de huidige wind die waait, is het in de slaapkamer een grote windtunnel geworden. Uiteraard tijdelijke oplossing hiervoor gezorgd.
Ik heb eerlijk gezegd altijd mijn twijfels gehad over de juistheid van de toepassing van de gevelisolatie. Maar goed, als je het al druk hebt ga je niet voor je plezier keralit verwijderen om dit te controleren. Nu dus wel de mogelijkheid om dit van binnenuit te doen.
Wat schetst mijn verbazing, geen folie. Misschien heb ik het wel fout en is de constructie prima, maar ik twijfel. er hoort toch dampwerende folie aan de buitenzijde?
Huidige muurconstructie is van binnen naar buiten:
1. gipsplaat
2. houten constructie (met daartussen wol)
3. latten op de houten constructie
4. keralit op de latten.
volgens mij moet er tussen 2 en 3 folie, toch?
Het wol wat ik kan voelen, voelt overigens niet nat...
:strip_exif()/f/image/FgksMzCIG7Zof5p3dHWwwtPm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IIOcQYA5G7xHqpd4qJQLULyH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e3htySumUCUWEMM7YOuEgDy7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e0tDpsOb0bkhNxKlOChDSqHA.jpg?f=fotoalbum_large)