Advies gevraagd: zeer kleine delta T cv i.c.m. miniradiator?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedBad9
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 23:07
Hoi allen,

Ik ben recent verhuisd naar een appartement in een ouder gebouw, bj 1925, vermoedelijk na 2000 voor het laatst onder handen genomen. Energielabel B met een ATAG A-serie combiketel (bj kan ik niet vinden) en op zich gaat het allemaal goed. Ik stook maar op 18,5 graden en heb niet het gevoel dat het koud is of tocht o.i.d. Ook mijn verbruik valt beneden het verwachte verbruik dat mijn energieleverancier geeft voor een dergelijke situatie. Al neem ik dat met een korreltje zout uiteraard.

Ik keek zonet in het info paneel van mijn thermostaat en zag dat de aanvoertemperatuur 60 graden is en de retourtemperatuur 56.. Dat interpreteer ik als dat er veel warm water rondgepompt word en er weinig warmte word afgegeven. :/

Ik heb in mijn woonkamer twee Jaga mini wandradiatoren en in elke slaapkamer eenzelfde. De ene slaapkamer staat altijd uit en de andere staat een heel klein beetje open. Verder zit er in de hal een kleine type 11 radiator die altijd uit staat en in de badkamer ook een type 11 die een klein beetje open staat.

Ik heb gelezen over waterzijdig inregelen maar daar is het voorbeeld meestal een grotere reguliere radiator waarbij je duidelijk een gradiënt in temperatuur kunt meten terwijl deze jaga mini uit nood geboren klein is. Moet ik iets optimaliseren of is deze kleine delta T op de cv gebruikelijk bij dit soort radiatoren juist omdat ze zo klein zijn?

Beste antwoord (via RedBad9 op 06-12-2024 11:28)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-10 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

De retour wil je wel onder de 50 graden hebben, anders is je 'hr' ketel niet efficiënter dan eentje van vijftig jaar oud.
Dus tips in volgorde:
* Ketel op 50 of 45 zetten
* de pomp een standje lager als dat kan
* (Fanboosten van de jaga's)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De retour wil je wel onder de 50 graden hebben, anders is je 'hr' ketel niet efficiënter dan eentje van vijftig jaar oud.
Dus tips in volgorde:
* Ketel op 50 of 45 zetten
* de pomp een standje lager als dat kan
* (Fanboosten van de jaga's)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedBad9
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-09 23:07
Heb de cv op 45 graden gezet, pomp kan ik alleen op auto of continu zetten. Ik heb geen buitenvoeler, kan ik ook iets aan de stooklijn veranderen? Die staat standaard op 24 maar ik stook op 18,5. Ik beredeneerde dat als je geen buitentemperatuur meet dat hij dat hele gebeuren negeert, kloptdat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Dat vermoed ik wel (al ken ik de ketel niet).
Let wel dat je afgiftevermogen door de lagere temperatuur nu flink verminderd is, het opwarmen gaat dus langzamer maar met minder aan/uit gedrag en hoger rendement.
Ik verwacht dat je in een appartement daar geen problemen mee krijgt, maar als dat lagere vermogen toch niet acceptabel is dan kan je met de fans weer wat afgiftevermogen en opwarmtijd verbeteren.
LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
RedBad9 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:33:
...
Ik heb gelezen over waterzijdig inregelen maar daar is het voorbeeld meestal een grotere reguliere radiator waarbij je duidelijk een gradiënt in temperatuur kunt meten terwijl deze jaga mini uit nood geboren klein is. Moet ik iets optimaliseren of is deze kleine delta T op de cv gebruikelijk bij dit soort radiatoren juist omdat ze zo klein zijn?
Afhankelijk van je CV opstelling, zullen radiatoren dichterbij je CV meer druk krijgen en daardoor veel water per seconde doorlaten dan radiatoren die verder weg zijn van de CV.
Dit kan ook leiden tot een hogere retour temperatuur, omdat het warme water uit de CV direct via de 1e radiator al weer terug kan.

Waterzijdig inregelen, houdt dan in dat je met de voetventielen de radiatoren dichterbij de CV meer tegendruk wilt geven, waardoor het warme water gelijkmatig over AL je radiatoren loopt in het CV systeem.
Als een resultaat hiervan, zakt ook je retour temperatuur, waarmee de efficiency van je CV ketel weer omhoog gaat.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD