Klushuis van een starter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +24 Henk 'm!

• toekie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 25-09 15:52
Aangezien ik zelf wel geniet van de klussende mede tweaker topics. Waarom zou ik het dan zelf ook niet doen wellicht dat andere het ook leuk vinden om mijn voortgang te volgen/zien!

Voor een goede tijdlijn. Huis is gekocht in juli 2021. Het is uit 1957 en is een ex woningstichting huis en was volledig gestript toen we hij het kochten.
Als ons geld en spaarcenten zaten hierin dus we moesten zuinig zijn en op de kleintjes letten!
Gelukkig ben ik handig maar zeker geen professional maar de NEN regels kun je gewoon googlen!
Dus leuk zo'n huis maar het is nog geen thuis! Dit is een veel jaren project en dat wisten we en beetje bij beetje wordt het ons thuis.

Toen we het kregen was de keuken op asbest gesaneerd en zat er zo'n quick and dirty keukenblokje in met enkel een wasbak. Alles zeer minimaal.
Tevens was ook alle verwarming met leidingen vervangen, jammer alleen dat we die eruit wilde.

Zomer 2021 hebben wij:
deel schouw (haar gedeelte) eruit gehaald en heb ik dat 'ff snel' dicht gesmeerd en een kast voor gezet. We wisten toen nog niet of het dragen was en de schouw willen we er geheel uit hebben.
2e hands vloertje gelegd in de woonkamer en zijn we ergens in Augustus/september verhuisd.
Rest stukje aanrecht weten te scoren en het keukenblad daarmee verlengd en

Herfst 21: Begonnen met de eerste slaapkamer door de oude stuclaag af te bikken, wat een stoffig werk.
Elektra vervangen/aangepast en al het voorwerk voor de stuccadoor gedaan.

Dit heeft tot januari geduurd. Niet omdat ik zo traag ben, maar de stuccadoor, nadat hij 1x was langekomen voor de hoekprofielen en zijn spullen kwam brengen, maar niet bleef opdagen en afspraken niet na kwam. Hierdoor liep dit onnodig vertraging op. Heb echt weken met hem gezeik gehad omdat hij al zn zooi wel bij ons had staan. Nieuwe stucadoor via werkspot gezocht, binnen week was de kamer gestuct..... Wel wat scheve hoeken want domme ik ging er vanuit dat de nalatige stucadoor wel gewoon waterpas kon werken.
Gelukkig valt dat te overzien en heb ik uiteindelijk de ergste (was 1 cm uit het lood bij het raam kozijn) later zelf nog recht gestuct.

Lente/zomer 22: zonnepanelen laten leggen. Dit was in die tijd dat ze niet te krijgen waren. Had dat het liefste zelf gedaan maar dan krijg de subsidie niet. Dus maar laten doen. Ook meteen de meterkast meegenomen want dat was echt een ramp. 5 groepen waarvan 2 niet eens in gebruik en 1 groep stond vrijwel hele huis op...

Begonnen aan de badkamer, voor en na fotos volgen nog. Omdat ik alles zelf doe had ik mijn tijd ruim ingeschat en op ong 5 maanden werk gerekend. Moest het naast mijn studie en parttime werk doen.
Van te voren een grove tekening gemaakt in sketchup. Dan kan je wat meters schatten en had mijn lieflijke wederhelft wat houvast en inspiratie omdat zij geen klusser is. Grootste klus hierbij, dacht ik tenminste, ging de vloer zijn. Van origine was dit namelijk een slaapkamer en hadden ze dus de vloer opgehoogd voor de leidingen. Ruim 20cm beton. Dit enkel en alleen zo hoog vanwege de doucheput die 17 cm diep was!
Ik had 2 tot 3 weken bedacht, vloer was er in een zaterdag en zondag uit, hoe een mens zich kan vergissen.
Tijdens dat verwijderen zag ik wel hoe vreselijk de waterleidingen waren en snapte ik waarom de druk zo raar was. De leiding ging van 15mm naar 12 naar 15 naar 10 bij de wasbak. Geen idee wie dat ooit zo bedacht had maar de vraagtekens draaide om mijn hoofd. Dus ik kon niet vertrouwen op wat er dan allemaal zat dus alles maar eruit getrokken.
Toilet moest op de originele plek blijven vanwege de afvoer. De ruimte was nu helemaal kaal en kon ik met de opbouw voor de vloer beginnen als eerste met de afvoer en toilet. Dat was allemaal niet zo moeilijk. Heb wel gefoetelt. Officieel moest ik 50mm pakken voor de badkuip en het samenkomen voor de 2 wasbakken. Heb daar 40mm voor genomen schaalt weer wat in hoogte.
Vervolgens het tussenmuurtje voor de douche en de wand bij het toilet gedaan. Mijn pa kwam helpen, ik wilde de toilet wand doen met wedi, hij van de oude stempel met 'watervast gipsplaat'. Hij wist het allemaal beter dus werd het maar gipsplaat omdat ik door wilde (je weet hoe dat gaat).
Alles waterpas, alles aangesloten en alles getest.
Alles waterledingen gedaan. Ik heb geen perstang, vond ik ook te duur, maar wel een brander en met solderen had ik ervaring dus ik heb alles gesoldeerd kwa leiding. Ging ook allemaal goed en is ook helemaal niet zo moeilijk als iedereen vind en zegt imho.
Vervolgens kon het isolatie beton erin. Ik heb daarvoor FIM kant en klaar gebruikt, besteld uit Belgie kosten daar geen drol 30euro per 60liter zak.
Weekje laten uitharden.
Toen nog even snel de inloopdouche. Het laten aflopen was eigenlijk ook best makkelijk omdat ik de doucheput kon gebruiken om langs af te rijden. Alles volgesmeerd met eurocol. Had nog een halve emmer over nadat ik alles had gedaan conform werkwijze. Dus ik dacht better safe than sorry dus heb de hele inloopdouche gesmeerd tot het op was en ook nog bij de badkuip wat extra gedaan.
Toen het spannendste, stucen. Stucadoor zag ik niet meer zitten en nadat het reuze meeviel toen ik zelf wat had bijgewerkt in de slaapkamer en het feit dat hier nog tegels tegenaan komen (ergo het hoeft niet super strak) durfde ik dit wel zelf aan.
Zo gezegd zo gedaan. En op een kleine hoek waar ik ruim 1 cm dik moest stucen (oude huis, niet rechte muren) ging dat eigenlijk heel goed en best gemakkelijk.
Vriend van mijn vader die gepensioneerd tegelzetter/stucadoor was heeft het voor mij nog even gecontroleerd en die was onder de indruk voor een leek. Altijd fijn om een schouderklopje te krijgen bij de zaken waar je onzeker over bent!

Tegelen. Ook zelf gedaan en nog nooit eerder gedaan. Tegelklemmen setje gehaald, dat zelf level systeem en wat is dat een verademing zeg!
Eerste rij tegels goed waterpas gezet en volgens doen die klemmen vrijwel de rest. Trekken het mooi vlak tegels altijd op goede afstand voor een mooie voeg en het gaat snel.
Her en der wel wat oneffenheden bij het snijden. Sommige hoeken moesten met de tegelzaag en niet de snijder. De tegels waren geharde keramisch en dat chipte toch wel. Maar wij gingen al voor een 'robuuste' uitstraling dus valt veel minder op dan ik in eerste instantie dacht. Dit is wel de compromis die je maakt als je echt alles zelf doet!

Toen de vloer, zelfde liedje. Ik vond dit eigenlijk moeilijker dan de wand omdat je nu constant tegen de zwaartekracht moest werken en bij de randen dat level systeem het logischerwijs niet recht trekt.
Voegen, viel me ook alles mee. Was bang voor waas op de tegels maar dat ging allemaal goed.
Vervolgens was eigenlijk alle ruwbouw af en kon ik beginnen aan de afwerkingen.
Kozijnen en deur verven. Toilet ophangen. badkuip plaatsen en stellen. Doucheruit plaatsen. Wastafel plaatsen. Dit is een eiken schaaldeel wat ik toevallig op MP tegenkwam met exact de maten die ik nodig had. Laten schaven bij de lokale houtboer even lief aangekeken want hij vond dat een rare vraag maar een paar tientjes in zijn hand deed hem toch overhalen :P .

Gaatjes voor de waskommen en kranen gezaagd, alles goed opgeschuurd, gelakt met vernis en hout impregneer, wilde graag dat het natuur eiken bleef.

Hier zit een ander foetel dingetje. Vrouwlief vond lastminute toch dat de kranen rechts moesten, en niet links van de waskommen waardoor ik nu niet mijn stopcontacten 60cm van de waterbron heb.... Wel geaard met dekseltje, maar toch. Ben er niet trots op maar ik denk dat menig man kan meepraten dat luisteren naar de vrouw beter is dan luisteren naar de NEN :+

Minpuntjes hier. Heb sommige iets te zuinig afgesneden tegels moeten 'helpen' met een ietwat dikke kitrand.
Waterpunten en afvoer bij de wastafel zijn niet super uitgelijnd, maar daar komt nog een meubel voor dus niemand die dat ziet straks :X
En de lichtknop zit achter de deur waardoor je dus niet meteen je licht aan kan zetten als je binnenkomt. Dit hebben we 'opgelost' door een stoot/deurstopper achtig dingtje op de hoogte van de lampknop op de deur te plakken. Je doet de deur open en die drukt dan automatisch op de knop et voila lampen aan 8)

Wat nog mist is meubel voor onder de wastafel, maar alles is zelf op maat gemaakt dus deze moet ik nog zelf opmaat maken. Voor nu voldoen wat ikea en lidl bamboe rekjes.
Schappen in de nis boven het toilet. Hout heb ik al liggen alleen nog geen zin gehad om te doen omdat andere zaken voorrang hebben.

Dit heeft ongeveer 4,5 maand geduurd. Saillant detail. Tijdens het tegelen was vrouwlief op 'surfkamp' in zuidfrankrijk.
Ik zwoegen en zij selfies sturen op het strand in een hangmat...

Winter 22: kleine 'pauze' ingelast. Her en der kleinere klussen gedaan. Radiators afgekoppeld. Groepenkast nagekeken en geïnventariseerd waar nu precies wat zit en hoe het aangesloten is (echt een grap in mijn huis). Overgestapt op glasvezel wat ook nog een avontuur was. Bleek een ISRApunt te hebben van voor 1970, de installateur wist zich geen raad en was vooral verbaasd dat het nog een medium tot goed signaal gaf. 'beter als in sommige jaren 90/00 huizen' _/-\o.
Wat zaken in de kruipruimte bekeken en aangelegd.

Lente 23: We zijn eens wat voorwerk gaan doen voor een eventuele aanbouw. En ben parttime gaan werken. Het is een hoekhuis en daardoor hebben wij op de kopse kant een extra stukje grond. De huizen zijn ooit copy/paste gebouwd met de schuur uitgelijnd aan de linkerkant. Wij hebben het linker hoekhuis dus is dat stukje extra grond ligt links van de schuur waardoor hij dus de achtertuin in 2 stukken verdeeld. Idee is dus aanbouw met garage en de schuur plat om zo veel logischer met de grond ruimte om te gaan. Ook kan zo de tuin vergroent worden omdat er een heel stuk schaduw van de schuur dan wegvalt.
Dit ging niet vanzelf. Omdat er voor ons plan een tikkie 'tuin' naar bouwgrond omgezet zou moeten worden waar onze gemeente niet zo happig op is wisten we dat we iemand moeste hebben met goede banden binnen de gemeente. Dus wij een goed aangeschreven architect die op goede voet is met de gemeente gevraagd om voor ons een tekening te maken. Onze enige 2 eisen. aanbouw beganegrond is garage met een kleine bijkeuken zodat de schuur plat kan. GEEN dakkapel.
Wat krijgen we. Tekeningen met een, door de gemeente maximaal toegestane grote dakkapel. Schuur verplaatst en de 'garage' was als extra ruimte getekend zonder garage deur. Ik dacht zal wel placeholder naam zijn. Nee dat is een ruimte, geen garage. Toen keek ik nog een beter door alle tekeningen heen, blijkt op de helft het trappenhuis in spiegelbeeld te staan. En op de tekening van de huidige situatie waar de schuur ook op staat. Staat die op de verkeerde plek....
Wij hebben gevraagd waarom dit allemaal niet klopte. Dat was niet fout wij snapte het waarschijnlijk niet.
Toen hij vroeg voor revisies en een nieuw gesprek hebben wij maar bedankt 1x 800euro voor deze tekeningen vonden wij wel genoeg. Toen maar heil gezocht bij de gemeente zelf en bij het verduurzaming en ruimtelijke planning of iets in de trant, een afspraak gemaakt om ons plan te bespreken.
Die was vertelde ons meer tips over hoe we de gemeente min of meer konden chanteren dat als ze onze plannen (die zij ook beter vond) afkeurde we konden dreigen met de dakkapel etc. Mijn gemeente verafschuwd dakkapellen waar ik wel om moest lachen. Zij raadde aan zelf een tekening maken geheel zoals wij het idealiter zouden willen en vanuit daar verder kijken. Voelt een beetje kip/ei maarja.
Dit is een lopende zaak voor nu omdat er steeds weer dingen tussen komen.
Ik zal wel wat schetsen bijvoegen als ik daar weer mee verder ga. Met de kadaster kaart en tekeningen zal dit verhaal wel duidelijker zijn.

Winter 23: pauze ingelast en over onze toekomst nagedacht. We zijn op de leeftijd dat de biologische klok tikt en mijn vriendin was er al jaren geleden klaar voor om moeder te worden. Ik niet omdat vanwege alle zaken die tijden mijn studie zijn voorgevallen en mijn schamele financiële basis die daardoor ontstaan was.
Toeval wilde dat een goede vriendin van ons ging trouwens in india (gemigreerd) En dat was een mooi excuus voor mij om eens een reis buiten europa te hebben. Dit was mijn 3e maal in een vliegtuig.
Bruiloft gecombineerd met een rondreis en mijn absolute droom uit laten komen en kameleons in het wild gezien. Sowieso fantastisch om dagen in de jungle te kamperen. Bloedzuigers overal, de vreemdste kreten van dieren gehoord. Nog meegeholpen aan een phd projectje. Als bioloog in spe was dat fantastisch en ook wel een boost die nodig had na jaren gezeik met de studie en constant door moeten.

Weer thuis begonnen met de grote slaapkamer, wat wij als studeerkamer willen.
We vonden het zonde om de grootste kamer voor de helft vol te zetten met een bed. Ook staat deze kamer pal op het zuiden en je drijft dan de zomers je bed uit.
Ook hebben we de knoop doorgehakt dat het dan gewoon tijd is voor een kleine.
Gelukkig gebeurt zoiets niet meteen, kan ik lekker doorklussen! :P

Kamer gestript. Grootste punt hier is dat deze een muurkast had en die was 50/50 verdeelt met de slaapkamer er naast. Dus tussen de slaapkamers zat een ruimte (kast) met dan aan beide slaapkamers een deur voor die kast zodat beide kamers een eigen kast hadden. Als je bekent met jaren 60 huizen ken je dit wel.

Inmiddels zomer 24
Dit wilde we niet. Dus deur eruit en dichtmetselen. Schouw hadden intussen uitgezocht dat deze niet dragend was en er dus uit kon. Met de steentjes heb ik de deur gemetseld. Scheelt opruimen en kosten!
Vervolgens alles Electra gedaan. Ik wilde over een vaste kabel voor internet dus overal ook een cat6 getrokken. Beetje future proof maken van het huis.
Hier hebben we niet al het oude stucwerk afgebikt. Het zal nog goed vast alleen wel spachtelputz (wie ooit die troep heeft verzonnen...) en met overleg van een aannemer vriend dit eerst glad(der) geschuurd en vervolgens gestuct met mijn vader. Ik weet stuc over stuc, geen goed idee maar zoals ik zei ik heb dit overlegd met een aannemer en die zij dat het wel kon in dit geval. Ging best goed. Het is niet perfect glad. Maar wel strak en vlak. De gedeelde muur met de buren heb ik een voorzet wandje gedaan. Hier zat ook de schouw en ik weet dat je roet, zelfs als je het goed behandeld en stabiliserend er alsnog door het stucwerk kan komen. Dat kan niet bij een voorzetwand. Tevens ook een mooie kans om wat geluidsisolatie aan te brengen.
Vervolgens kon mijn lieve wederhelft, inmiddels zwanger (woehoe) aan het schilderen.
Kan ik lekker aan de vensterbanken wat een leuke klus was. Geschaafde eikenplanken besteld, op maat gezaagd kantje arondenm osmo erop en op de oude bestaande stenen vensterbank gelijmd. Zelfde met de plinten, ook gewoon eikenplanken kantje netjes afronden met de frees en in de osmo gezet.

Deze kamer is inmiddels vrijwel af op nog wat elektra aansluiten na.

Tevens was de fitness club naast mijn werk bezig met het herindelen van hun tuin. Kwam een of ander klimrek voor volwassenen. Daarvoor moest een stenenmuurtje wijken. Deze stenen mocht ik gratis meenemen en daar heb ik de voortuin mee gedaan. Oude 'muurtje' van mijn voortuin waren namelijk verticaal geplaatste stoeptegels.... Doorn in mijn oog sinds we er woonde maar had geen prioriteit.
Dus dat hebben we tussendoor in 3 weekeindes ook nog gedaan. En konden we ook onze eyecatcher. Een grote koperen ketel eindelijk in de voortuin zetten.

Winter 24
Het heden.
Laatste slaapkamer is nu gestript en die gedeelde muurkast is nu volledig bij deze kamer getrokken.
Bodem lag een los gestorte beton plaat in die los lag. Eruit gehaald en egalisatie op gedaan zodat de gehele vloer nu en vlak is.
Het plafond was verlaagd in de kast dus dat ook eruit gehaald en een gipsplaatje ingedaan. Nu is het een stuk groter geworden omdat de schouw daar ook weg is samen met het verhogen van het plafond geeft een stuk meer ruimte.
Stress neemt wel steeds meer toe. Er komt een kleine aan in Februari en dat is een keiharde deadline voor de slaapkamer.
En door de aanstaande kleine hebben we meer zaken die 'moeten'. Het pad naar de voordeur hadden we nog gelaten voor wat het was. Van die lelijke 40 bij 60 kiezelsteen tegels met een trapje wat gestapelde stoeptegels aan elkaar gelijmd met beton en puin en daar dan ook kiezelstenen op gestrooid oom het een geheel te maken. Heerlijk inventief waren ze in de jaren 60. Maar een stenen trapje dus, dat is niet kinderwagen proof schat. Kun jij dat binnenkort niet veranderen? Eerste project waar ik redelijk overhaast aan ben begonnen. Alle andere heb ik tekeningen lopen maken en alles goed uitgemeten. Dit ging wat meer 'op het oog' en ja nu kan ik op de blaren zitten. Ik had verschillende diepte bandjes besteld omdat ik een hoogte verschil van ong 30cm moet overbruggen. Nu ben ik ervan overtuigd dat de tuinman toch echt zei dat ze allemaal dezelfde maat waren alleen dieper. Niet dus. de diepe zijn 7 cm breed de korte 6 cm breed. Ziet er niet uit dus moeten geruild en nog erger er zijn geen 40cm diep 6cm bandjes dus kan ik het verloop niet opvangen. Voor het pad gedeelte vond de vrouw 120 bij 120 wel mooi. Ik met mijn naieve gestreste kop maar ja gezegd. Afgelopen weekend eens met mijn vader aan de slag. Eerste ging nog wel direct voor de deur die moet gewoon vlak. Dus eerst de bandjes mooi waterpas gezet en die dan gebruikt om mee af te rijen. De 2e moet aflopen en mijn god. Tig keer afrijen mooi het touwtje volgen proberen goed 1 vlak te krijgen want niet vlak bij deze maat tegels is vragen om problemen. Halve dag met 1 tegel bezig geweest. Hij ligt, even verval meten met de lange waterpas. Niet schuin genoeg..... Dus toen heb ik het boeltje erbij neer gegooid en ben gestopt. Aankomend weekend een nieuwe kans.

De updates, mits mensen dat leuk vinden gaan korter zijn maar ik moest even 3 jaar klussen samenvatten.
Fotos komen dus nog zoals gezegd.

Mand.

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:26
Goed verhaal maar die foto's missen echt hoor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19:19
Heb je dat allemaal bijgehouden in je dagboek? Ik weet niet eens meer wat ik gisterenavond heb gegeten 🤣

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
wodkabuikje schreef op woensdag 4 december 2024 @ 13:37:
Heb je dat allemaal bijgehouden in je dagboek? Ik weet niet eens meer wat ik gisterenavond heb gegeten 🤣
Haha, ja dat is een tick van me. Nogal wat zaken op mijn pad gehad waar de details belangrijk waren dus is het een gewoonte geworden om zoveel mogelijk te onthouden. En ik ben een pietje precies dus dan kan ik me soms in onbelangrijke zaken vastbijten zoals details van een verbouwing!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mooi verhaal, maar details van een verbouwing zijn geen onbelangrijke zaken, net zoals foto's in een dergelijk topic :p

Acties:
  • +46 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZeNZKxdMqDtMoLr1H3S5qlf63o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/U1DDDweRuQbye8PHtuuf7QN7.png?f=user_large

Tot de foto's er zijn, is het voor mij dit :+

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Heerlijk om te lezen aangezien ik in dezelfde problemen ga komen binnenkort. Ik ga het volgen!

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• toekie
Ik was vergeten dat tweakers fotos op je account komen! Ik heb bij deze een paar fotos van de badkamer op mijn account staan!

Badkamer gestript begonnen met de afvoer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HksAbe_psdHsVsZ9VZUjswf2EO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hfpoiI3XV0UmIGIM6UA0KLhB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zie nou trouwens dat ik eerst gestuc had en daarna pas de vloer had gestort. Is ook logischer want de muur kan drogen terwijl je de vloer stort 2x wachten op drogen is gewoon dom.

Douchebak gestort before and after een hele emmer eurocol.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0kLmpnHHpBfUh7kodcXZWJnKN4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PY0EhyJCfG8bGzzhf31niVGz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8HI_RdOB9O8QyT84mAQCmqrfugE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YNP3LJN7askur46NcsXMYF5.jpg?f=fotoalbum_large

Had hierna nog steeds over en heb toen nog wat stukken bij de badkuip gedaan en de hele douchbak bodem maar ingesmeerd.

Stucen van de muren met stucprofielen before en after:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRaLexaRw9AbnskyQHbvX1hVvnc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bOlh873a6EqMVzLon8CjXMdm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6GvViPf0xe5f03l3vGLaTJW2XWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8lNe1AtAJIEDNwpbdJyVlZE.jpg?f=fotoalbum_large

Dan zie ik dat ik nog wat fotos heb staan van het plaatsen van het sanitair badkuip en regendouche:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dIaZQRLhqdrnjwYp_e0aDVR-mKg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eFN21SBwFxIqkzrKT2X7PjnV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6Qqwvc5JfgVMBXHs5_r_MDZKpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lOIzwK6Og2BHqC7gE1o9pmu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CX0gDtmh7CMbQ-IXZQSpuR9tGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oOb4bi3bIltSWJPHnBL4uy6G.jpg?f=fotoalbum_large

Er volgen nog meer fotos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cosmo_roel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:02
die stucprofielen zo had ik nog nooit gezien. is dat handig? ik neem aan dat je daarover gaat met een lange/brede (insert naam van tool) met gips/stuc/pasta, zodat het perfect recht wordt zonder dat je je ogen nodig hebt. hoe zorg je dat die profielen recht zitten? en is de benodigde laag stuc niet erg dik of lijkt dat maar zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:11
cosmo_roel schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:16:
die stucprofielen zo had ik nog nooit gezien. is dat handig? ik neem aan dat je daarover gaat met een lange/brede (insert naam van tool) met gips/stuc/pasta, zodat het perfect recht wordt zonder dat je je ogen nodig hebt. hoe zorg je dat die profielen recht zitten? en is de benodigde laag stuc niet erg dik of lijkt dat maar zo?
ja, dat heet geloof ik een rei.
en ja dat is best handig. Ik heb ze zelf gebruik in horizontale positie over een buitenronding van een rond trapgat dat in de badkamer zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toekie
cosmo_roel schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:16:
Jup. deze kosten bijna niks, zeker als je ze in duitsland haalt. Je zet deze op de muur net als je doet met normale hoek stucprofielen. Daarvoor heb ik kruislings draad gespannen vanuit beide hoeken die elkaar vervolgens net aanraken. Das een oude meetmethode. Vervolgens daar onder dan waterpas deze profielen gezet tot de draad. Dan heb je in 1 vlak staan en waterpas. En dan stucen. Klaar met stucen, profielen eruit wippen en dan die stroken waar de profielen zaten verder stucen. Kun je, mits je het goed gedaan hebt, de reeds gestucte muur gebruiken om weer langs af te stucen. Klaar is kees.
Altijd eruit halen die profielen overigens, is nog weleens discussie over. Maar ze kunnen oxideren en mocht je willen boren ooit en je komt die dingen tegen kan het goed zijn dat je happen uit je muur haalt of schrikt dat je een leiding raakt wil je niet.

Dat tool is idd een rei. Dar afvlakken van de muur heet ook afrijen :9

Of je pakt gewoon een laser level. (ik kreeg die niet goed ingesteld dus moest ik oldskool)....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:11
Ik vond deze ook wel prettig geprijsd:
https://www.hornbach.nl/p/stucstopprofiel-alu-zink-1236h-voor-pleisterlaagdikte-3-mm-2600-mm/8056528/

Bij de andere bouwmarkten heb ik prijzen van meer dan 9 euro gezien voor dezelfde soort profielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
@tcw82 dat zijn inderdaad schappelijke prijzen ik had ze voor 2e ps in duitsland maar met de inflatie van de afgelopen tijd denk ik dat die 3,30 ook wel in de buurt komt. Ik zie ze bij de grote blauwe G inderdaad ook altijd voor ronde 10e liggen van gyproc. Echt belachelijk prijs voor een stukje blik.
Sowieso een aanrader om altijd even bij de oosterburen te neuzen eer men gaat klussen. Zo heb ik daar al mijn 15mm koperleiding gehaald scheelde 60% met de prijzen hier in nl.
Dit geld wel voor de DIY, als je bij de groothandel terecht kan zou ik dat doen heb tijdens de rona ook weleens bij bouwmaat gehaald omdat het toen mocht. Scheelt ook een duit met de grotere bouwmarkten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
toekie schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:45:
@tcw82 dat zijn inderdaad schappelijke prijzen ik had ze voor 2e ps in duitsland maar met de inflatie van de afgelopen tijd denk ik dat die 3,30 ook wel in de buurt komt. Ik zie ze bij de grote blauwe G inderdaad ook altijd voor ronde 10e liggen van gyproc. Echt belachelijk prijs voor een stukje blik.
Sowieso een aanrader om altijd even bij de oosterburen te neuzen eer men gaat klussen. Zo heb ik daar al mijn 15mm koperleiding gehaald scheelde 60% met de prijzen hier in nl.
Dit geld wel voor de DIY, als je bij de groothandel terecht kan zou ik dat doen heb tijdens de rona ook weleens bij bouwmaat gehaald omdat het toen mocht. Scheelt ook een duit met de grotere bouwmarkten.
Ja bij de oosterburen kijken is wellicht handig als je in twente woont maar vanuit noord holland naar de oosterburen voor een bundeltje stucprofielen is niet echt rendabel. Opsturen van zulke strips zal ook niet handig zijn.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Titel moet eigenlijk zijn 'dagboek van een starter' :P.

Nee maar leuk gedaan zo :).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
No Hands schreef op woensdag 4 december 2024 @ 19:13:
[...]

Ja bij de oosterburen kijken is wellicht handig als je in twente woont maar vanuit noord holland naar de oosterburen voor een bundeltje stucprofielen is niet echt rendabel. Opsturen van zulke strips zal ook niet handig zijn.
Ja het is afhankelijk van hoe groot je klus is. Ga je een keuken doen, zeker even bij de buren kijken kan je meerdere duizenden euros schelen en dat is de moeite wel. Moet je enkel wat pvc dan is het de moeite niet.
Mijn ouders wonen bij de grens dus mijn vader vraagt altijd even om een boodschappenlijstje als hij weer een weekend komt helpen.
Maar voor de badkamer tegels heb ik ze het gewoon laten bezorgen, deden ook naar nl en naar wat babbelen kreeg ik korting en gratis levering.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• toekie
Heb even het archief uitgepluisd een foto zegt toch meer dan 1000 woorden.

Zal het proberen in volgorde te doen. Ik zie dat ik geen fotos heb van de eerste slaapkamer, maar dat was ook niet zo spannend. Heb ik laten stucen, daarna alles gewit en een marktplaats vinyl vloertje in gelegd omdat die tijdelijk ging zijn.

Badkamer pics:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufSTzfIglzkh_2GFaZkxe1bGfEI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBWt1hdjIHWaaNURqpO1cTzx.jpg?f=fotoalbum_large

Afvoer werk, voor de oplettende kijker JA dat is een T stuk net voor de 110mm. Is dat correrct? NEE, die twee moeten zo eigenlijk niet bij elkaar komen maar ik kreef me van zijn leven niet een 110 met 3 haakse uitgangen gevonden enkel met 2. Maar omdat dit de afvoer van de badkuip is en die van de wasbakken, durfde ik dit wel aan omdat deze nooit tegelijk lopen. Wellicht 1 enkele keer per jaar maar dat zou geen problemen moeten geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jruXiFsuHdZxvk9IdeNPge8uFGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/soWNn4Jx4r97115awjLYrJqh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2KK95ObcJONeixxxbsGRq2M_jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNkTFn6iXG1CBDjMnWyQSI67.jpg?f=fotoalbum_large
Nis bij het toilet. Hier stond eerst een schuimbeton muurtje.Ik twijfelde destijds of ik die weg wilde hebben. Hij viel half in elkaar toen ik de elektra daar wilde doen, dus ik het een voorzetwandje geworden. Bijkomende bonus, niet zon uitstekend blok aan de muur voor de inbouw bak van de wc.

Voor de oplettende kijker, links van de deur zie je de schakelaar voor het licht. Nu zie je ook die rare plaats (zat eerst buiten de badkamer) voor het licht en hoe onhandig dat is als je snachts de badkamer in gaat. Dit is een dimmer knop geworden die we nu kunnen indrukken met de deur zelf. Werkt oprecht best goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwQkhxGl5sqXWqzzQUCUpJK6k_k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YgJYqGYuRM0SogIWKxBnUnY7.jpg?f=fotoalbum_large

Gips muurtje tussen de wasbakken en de douche, nisje voor al u wellnes producten!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/81DU1noktsnyVFj-7CHRvEFUE-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uo6MgiSLU4IV1YePo5loE1ch.jpg?f=fotoalbum_large

Achterkant van het toilet. niet super bijzonder. Enige beetje prutserige is die beluchter op de 32mm leiding. Die zwarte bocht is van het geberit inbouwtoilet en ik kon geen bocht vinden met een 32 of 40mm uitgaan in de knik, anders was daar de beluchter op gekomen centraal en veel beter. Nu zit hij waar hij zit, die afvoer is van de CV. Heb na 2 jaar nog 0x last gehad van een borrelende stop of vacuum in de leiding dus het werkt zoals bedoelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QI-4GcrDNK2u1VRR8v4YkkyZ7Yo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRrrkjRHZQIuB9uOmCDrzfZR.jpg?f=fotoalbum_large

Voorbeeldje van hoe ik in mijn eentje alles waterpas heb gemaakt. Eerst het hoogste punt van het plafond met de wand gezocht bij alle wanden. Zo garandeer die je dat mooi uitkomt met de tegels en niet met dunne strips moet werken. Spoiler, dit had ik alsnog verkeerd gemeten en heb bij een wand het moeten verdoezelen met kit |:(
Ik drufde niet van boven naar benenden te tegelen (doe je dat wel voorkom je die fout die ik net noemde). Dus ik heb moeilijk gedaan en tegellengtes uitgemeten en de laser afgesteld. Vervolgens rest stukje gipsblok als stut gebruikt en met wat wigjes de tegel netjes waterpas gezet aan de laser lijn. Dit doe je dabij alle wanden en tegen de tijd dat je laatste doet is de eerste tegel al goed vast en kun je door naar boven tegelen. De tegellevel set, de wigjes en de klemmetjes, heb ik gewoon van aliexpress gehaald. Tis allemaal made in china plastic troep. De speciale klemtang die erbij zit heb ik niet gebruikt, zeer onhandig ding. Ik heb ze er steeds gewoon met mijn handen in gedrukt ging sneller en beter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kz6P1gz9Hey2xLkGYbgzwf-7hiU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8aX1tD3eW6xOC3md0sy1eNjh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMeTxgt0VDTtlnJmTREFR2IjuVg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cdS9F1Ovg8TfUuGk53Rkf7ui.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qYyCXDUD5qot5CaeMfR8Fqcuk4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KO10WTFeIK65GZNFMKC4QPF5.jpg?f=fotoalbum_large

Wat impressie van het tegelen zelf, is echt peanuts met die tegellevel set.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3cJkvranmyRLQmEW1p4M3nrwrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyl1KRuJzKRa0ewncPFfSsEI.jpg?f=fotoalbum_large

Vloer was wat meer werk, daar moet je veel van die level klemmen gebruik en constant blijven meten met de waterpas om het echt goed vlak te houden. Bij de wanden controleerde ik het met de waterpas en was het altijd goed.
En even een legplan uitdenken. Ik wilde de douchbak anders, maar ik was natuurlijk al halverwege met de vloer toen mevrouw dat toch anders wilde dus ik de inloopdouche is dezelfde tegel met een andere indeling.
1 voeg loopt door, de rest niet. Ze vind het prachtig dus prima! _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TIALgU_8xsXH6q2kX_eXIOnGzYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZWFWVXQ0B6ynSX3xaSL4lxn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vrcqr-NArPIGxa2NaAiashoWRzA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xd6vBFZ17Yh8xcp9c4Ve4qCq.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens wasbak gemeten ff wat schragen geplaatst met de wasbakken om even alles te testen hoe het komt. De wastafel een europees eiken schaaldeel. Kwam toevallig de goede maat tegen op mp en deze was al netjes geschaafd. Op deze foto had ik hem al helemaal op maat gezaagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjUWShVr3hnfXsByMs22fhgO1Wg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5q8jvYWku9UTCGi1wybPAJa.jpg?f=fotoalbum_large
Badkuip testen, altijd even vullen eer je alles afwerkt. Dit is een glasvezel kuip en die werkt nog wat na dus na hem een keer goed gevuld te hebben op zijn definitieve plek weet je zeker of alles past en natuurlijk even lekken testen. De pro's doen dat was sneller. En nu kon ik zeker de goedehoogte van de tegels in de hoek aftekenen. Oud huis dus niks is recht, hoe erg ik mijn best met stucen ook had gedaan, de hoek was net niet haaks. Dus tegel in de hoek afgeslepen en de kuip erondergeschoven. Afkitten en hij staat top.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/frZ9yV1wE0sZOSvhPpv4ye4SwBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NSKyx9jmTkup6V4fR7byzdv.jpg?f=fotoalbum_large

Eind resultaat met al meteen de markerings atributen van mevrouw.

Ex uurloon, want dat heb ik niet gerekend, was het ong 4500 Euro, waarvan de badkuip en die spiegel bijna de helft van de totaal prijs.... Waren ook onderhand de enige spullen uit NL.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• toekie
De tweede slaapkamer.

Hier heb lang over gedaan terwijl het werk niet zoveel was eigenlijk. Prive hadden er gewoon andere zaken meer voorrang. Voordeel van alles zelf doen voor jezelf, geen deadlines!
Ik heb langer gedaan over deze kamer dan over de badkamer...

Waarom zo lang? SCHUREN. Omdat het afbikken zo'n gedoe was bij de vorige kamer en deze groter was wilde ik dat liever niet goed. De stuc was op deze kamer ook nog beter. Maar de spachtelputz moest weg. Dus heb ik zo'n muurschuurmachine van mp geplukt, van parkside, maar volgens mij zijn al die dinger hetzelfde. Nou dat was hels, heb er geen fotos van maar ik heb maanden ff een uurtje na werk of in het weekend lopen schuren. Vreselijk werk. Een schouder uit de kom krijgen op ski vakantie zorgde dat ik nog meer vertraging bij dit opliep, mocht die schuurmachine niet meer tillen. Maar uiteindelijk de muren wel goed glad gekregen. Hier heb ik af en aan maanden over gedaan. Hier heb ik geen fotos van, ik probeer deze periode te vergeten.

Vervolgens sleuven geslepen voor de elektra. Toen kwam de grote vraag, kan de schouw eruit? Iemand voor laten langskomen want hij zit aan de gedeelde wand van de buren. Goed nieuws, hij is niet dragen en zit vertand in de muur dus ik heb hem vanaf de zolder vloer kunnen stutten met een dikke balk. Zo zit het ook allemaal netjes weggewerkt in het plafond.
Dus toen kon de schouw weg. Daar komt stiekem toch een hoop puin vanaf. Dit heb ik zo voorzichtig mogelijk gedaan omdat ik de stenen wilde hergebruiken om oa de muur te laten doorlopen waar de schouw zat en de opening waar ooit de deur voor de muurkast zat dicht te maken.
Ik heb geen fotos van toen alles er nog in zat maar wel toen de schouw er al uit was en ik ben begonnen met het weer dichtmetselen.
Muur mocht niet te diep zijn, moest net zo diep als de schuimbeton blokken, dus ik het de bakstenen op zijn kant gemetseld. Muur is niet dragend natuurlijk.

Begin van de waar de schouw zat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-EDzHBY2k-M9zOdrXMGEvI-6V4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhs9fxSzbJgVib0LUrZv8fX7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOgVEqSrNxU1QslxCOHEBYfhOk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCLm23mRh64ncAOwWDqUCckx.jpg?f=fotoalbum_large

Hier was ik zelf trots op. Want ik was voor de eerste meter/ 1,5 vergeten te checken of ik eigenlijk wel waterpas werkte. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHVbXdwXV3l3OEvB10wtoA6v0hE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLXWw93ERydp7GhUAJUVpgOh.jpg?f=fotoalbum_large

Hier toen ik beide gaten dicht had:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gi1DogYDyT-A_A2qFMWilxldEQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69AERA4oLGGOBcKvCieRZi4Q.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens na wikken wen wegen toch maar voor een voorzetwandje gegaan. Deed een beetje pijn omdat ik die muur dus ook geschuurd had.... voor niets dus.
Maar was de enige echt zekere manier om te voorkomen dat het roet van de schouw door de muur komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JG-yWh9xb6vGV6EqfJncLkRyBm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u9wm2CzLUexbIftk1jhB7sD4.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste en laatste maal dat ik met die blikken troep 'metal studs' werk. Ik vond het niks, volgende gaat mooi met houten balken. Ja opbouw is standaard. muur profiel, elektra en isolatie erin. Is knauf acoustifit. Dan osb en dan gisplaten daarover.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ImZogJWcdtKzS9dic8JztCWW7w0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Kbsv3maZmwXdRJNgKRpW5ZL.jpg?f=fotoalbum_large

En dezelfde muur helemaal afgewerkt. Heb over alles een dun laagje stuc gedaan. Hoeft niet bij gips ik weet maar mn pa was daar al half mee bezig toen ik boven kwam na mijn drankje..

Detail, dit was het laatste weekend van afgelopen July. Ik stond op de wachtlijst voor een schouder operatie (vanwege het uit de kom hebben van de skivantie) en ik kreeg die week een belletje dat ze een gaatje hadden, 1 aug. Dus ik direct mijn vader gebeld dat we dat weekend MOESTEN stuccen anders kon het pas weer na mijn revalidatie en dat kon maanden duren!
De orthopedist heeft er hartelijk om gelachen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-P1onKl6et203G82SyED3xARX8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xotHUHWL6rfiXTwxPZFwTngM.jpg?f=fotoalbum_large

Andere muur, deze heb krijgen wij dat weekend niet meer gestuct en heb ik 1 maand later moeten zelf moeten doen. Ik mocht nog steeds niks tillen dus echt stucen en afrijen etc. kon dus niet. Dus ben ik op de VT wonen toer gegaan met 'rol en stuc'. kant-en-klare dunne stuc die je meteen kunt afmessen. Want met een roller en vervolgens afmessen met een hand ging wel.
Dus ik heb een hele zaterdag in mijn mitella dit muurtje ' gestuct'
Werkt oprecht best goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-P1onKl6et203G82SyED3xARX8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xotHUHWL6rfiXTwxPZFwTngM.jpg?f=fotoalbum_large

Toen mocht mij, liefelijke wederhelft aan het schilderen. Alles netjes gewit ral 9010. En zij wilde een accent muurtje waar haar bureau straks komt dus heeft ze er het volgende van gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HOkAdbAr4eTwPK8hbqaatFrxlaA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PBUHDnz5qHoSVZqLvrdiYS2w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofa9TglpIlRb6ePvN0sqLtj6ajg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ByECuhRp4Xl3eMf1PIre0Q0.jpg?f=fotoalbum_large

Toen nog wat afwerken. Het wordt een thema, maar wij houden beide van natuur eiken. Dus een massief eiken vensterbank en plinten.
Eiken balken besteld, op maat gezaagd, inham eruit zodat hij mooi op de bestaande stenen vensterbank kon, uitstekende rand afgekant met de frees. Schuren, schuren, schuren, afgewerkt met osmo en busje hightac eronder geknepen et voila.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ruP0r1Lu2E5RLkCxeCg8L-wVkC8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCpoSSNotbFmHeF6JZyqtjU4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25ZHedm60X8EfQJLQJoM4T87xQA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zmnmaDcj08DIEGJmtGKZQw0F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7C7VxD7nOx3o5ximg51nPhpQcDo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7erYL0Wipo5EQcyZLjvf5bh.jpg?f=fotoalbum_large

Vervolgens vloertje gelegd en plintjes erop. Plinten zaten hier nog niet vast en het zeil en de ondervloer had nog wat lucht vandaar die kieren, het ligt er strak bij ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kr8OVDVpU0xEfVsuW8jptCJJVlU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wmvo9zVwH8pYnqtFobvnRmJx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

toekie schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:27:
[...]
Dat tool is idd een rei. Dar afvlakken van de muur heet ook afrijen :9
Nee, dat heet dus uiteraard afreien.

Maar goed, flinke klussen hoor. Gaaf dat je het allemaal zelf doet _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:43

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Wat gaaf die geschilderde muur, ik hou daar wel van :)
Dat saaie wit wat je in veel flipperkasten ziet met dat visgraat vloertje en stalen deuren is zo inspiratieloos...
Tof dat je dit allemaal zelf hebt kunnen doen!

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
@Nyarlathotep Dank voor de lovend woorden. Tekening was allemaal mijn vriendin ik zal het doorgeven dat het in de smaak valt!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• toekie
Helemaal vergeten bij de vorige grotere post. Ik had dus geluk dat de plaatselijke sportclub afgelopen zomer de parkeerplaats en tuin renoveerde en best aardige klinkertjes in de container aan het smijten was.

Dus na even gevraagd te hebben of ik die wellicht mee mocht nemen ging dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hss0xg5uKzVY-hokL4uFMyVxDjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ki7LodJ1JUvoaoMvzW8zaDWg.jpg?f=fotoalbum_large

Naar dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kb6Clx13eaNgPrNW21PkWAzcqPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J149gRjfmDSBFZPzmtSDsB4X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-09 07:55
Heb je tegels in de badkamer in verstek gezaagd? De voegen lijken ongevoegd aardig van maat te verschillen bij het wandje van de douche. Waarom niet voor een tegelprofiel gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
mountaink schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 17:00:
Heb je tegels in de badkamer in verstek gezaagd? De voegen lijken ongevoegd aardig van maat te verschillen bij het wandje van de douche. Waarom niet voor een tegelprofiel gekozen?
Ja verstek, we wilde absoluut geen tegelstrips. Voegen lijkt inderdaad een beetje ongelijk maar dat is voornamelijk schaduw val en de camara hoek. Het is niet overal perfect maar sommige randjes zijn helaas een tikje ruwer omdat de tegels wel erg hard bleken.
Ik heb ook 2 hoeken verticaal iets dikker moeten afkitten omdat ik daar de tegels te veel ruimte had gegeven.

Met zachtere tegels had ik veel beter resultaat gekregen, de wand tegels zijn eigenlijk ook vloer tegels. Sterker nog, ze zijn dikker en harder dan de donkere vloertegels.

[ Voor 11% gewijzigd door toekie op 06-12-2024 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
Update van vandaag:
Pad naar de deur met onmanoeuvreerbare tegels van 120 bij 120. Eerste project wat ik een beetje on voorbereid ben begonnen. Normaal teken ik dingen uit en schets ik wat met de maten erbij en denk technisch wat meer over hoe en wat. Hier was wat meer haast bij omdat ik hier afgelopen zomer niet over na had gedacht en met de kou kun je niet tegelen. Het pad had eerst een trap, moet een ramp, omdat er een kleine onderweg is en dus kinderwagen proof moet zijn! Dus snel alles opgemeten en naar de tuintegel man gegaan. En nu moet ik op de blaren zitten.
Deze tegels zijn mij te wit, zouden donkerder moeten zijn en zijn veels te dun voor hoe ik ze wil leggen. Deze zijn eigenlijk bedoelt voor een stabiel terras met betonnen onderlaag. Maar we doen het er maar mee, risico op barsten is nu helaas wel groot. De antraciete bandjes waren verkeerd, 2 verschillende maten die niet op elkaar paste. Daarom ziet het er op de foto wat slordig uit, ik moet weer terug en wat zaken ruilen.
De eerste tegel ligt, die ligt vlak en waterpas en voor de rest heb ik het vandaag onder een hoek afgewerkt zodat ik, hopelijk, morgen de rest kan leggen.
Het aflopende stuk vlak en gelijk krijgen is echt een vak opzich, ben daar vandaag lang mee bezig geweest maar uiteindelijk ligt het overal wel redelijk waterpas in de breedte gezien en loopt het in de lengte mooi gelijk af.
Hopelijk heb ik morgen een blije update en dat het lukt. Ik brand de ramp die er nu ligt morgen dan eerst aan met nog wat cement/stuc mortel die over heb van het badkamer om de grond te stabiliseren en dan maak ik wat tegellijm aan die ik bij de tegels heb gekregen om de laatste oneffenheden op te vangen en de tegels nog wat extra stevigheid te geven.
Daarna moet ik maar eens terug naar de tegelman voor de bandjes....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wz73BtRLevPBtg_901ApEZbt-Do=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvP7AoEt2j0sZA1tAcOJfvl0.jpg?f=fotoalbum_large

Scuzi van de avond foto, was het vanmiddag vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
toekie schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:28:
Update van vandaag:
Pad naar de deur met onmanoeuvreerbare tegels van 120 bij 120. Eerste project wat ik een beetje on voorbereid ben begonnen. Normaal teken ik dingen uit en schets ik wat met de maten erbij en denk technisch wat meer over hoe en wat. Hier was wat meer haast bij omdat ik hier afgelopen zomer niet over na had gedacht en met de kou kun je niet tegelen. Het pad had eerst een trap, moet een ramp, omdat er een kleine onderweg is en dus kinderwagen proof moet zijn! Dus snel alles opgemeten en naar de tuintegel man gegaan. En nu moet ik op de blaren zitten.
Deze tegels zijn mij te wit, zouden donkerder moeten zijn en zijn veels te dun voor hoe ik ze wil leggen. Deze zijn eigenlijk bedoelt voor een stabiel terras met betonnen onderlaag. Maar we doen het er maar mee, risico op barsten is nu helaas wel groot. De antraciete bandjes waren verkeerd, 2 verschillende maten die niet op elkaar paste. Daarom ziet het er op de foto wat slordig uit, ik moet weer terug en wat zaken ruilen.
De eerste tegel ligt, die ligt vlak en waterpas en voor de rest heb ik het vandaag onder een hoek afgewerkt zodat ik, hopelijk, morgen de rest kan leggen.
Het aflopende stuk vlak en gelijk krijgen is echt een vak opzich, ben daar vandaag lang mee bezig geweest maar uiteindelijk ligt het overal wel redelijk waterpas in de breedte gezien en loopt het in de lengte mooi gelijk af.
Hopelijk heb ik morgen een blije update en dat het lukt. Ik brand de ramp die er nu ligt morgen dan eerst aan met nog wat cement/stuc mortel die over heb van het badkamer om de grond te stabiliseren en dan maak ik wat tegellijm aan die ik bij de tegels heb gekregen om de laatste oneffenheden op te vangen en de tegels nog wat extra stevigheid te geven.
Daarna moet ik maar eens terug naar de tegelman voor de bandjes....

[Afbeelding]

Scuzi van de avond foto, was het vanmiddag vergeten.
Leuk project om te lezen! :) en goed bezig!

Alles ziet er goed uit maar de foto van het straatwerk doet toch wel een beetje afbreuk als ik eerlijk ben. Waarom zou je je eerste tegel vlak leggen? Trek gewoon 1 lijn onder afschot naar de straat toe. Het gevaar is dat de tegel na gaat zakken en dat is dan 9 van de 10 keer richting het huis.

Bovendien ligt je tegel te laag ten opzichte de opsluitbandjes. Normaal gesproken hoor je klik te geven oftewel de tegel hoort iets hoger te liggen dan het bandje. Dit is ook voor het nazakken en de stevigheid.

Ik kan het op de foto niet goed beoordelen maar het lijkt me op een keramische tegel met ondertegel. Het voordeel van deze tegels is dat ze niet in een gestabiliseerd zandbed hoeven.

Excuus als het negatief overkomt, dat is niet de bedoeling.

Ik neem aan dat je de tegels nog af gaat voegen? Kijk eens naar Varistone aqua LM.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Leuk om te lezen en respect hoor :)

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
pjot1 schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:59:
[...]

Leuk project om te lezen! :) en goed bezig!

Alles ziet er goed uit maar de foto van het straatwerk doet toch wel een beetje afbreuk als ik eerlijk ben. Waarom zou je je eerste tegel vlak leggen? Trek gewoon 1 lijn onder afschot naar de straat toe. Het gevaar is dat de tegel na gaat zakken en dat is dan 9 van de 10 keer richting het huis.

Bovendien ligt je tegel te laag ten opzichte de opsluitbandjes. Normaal gesproken hoor je klik te geven oftewel de tegel hoort iets hoger te liggen dan het bandje. Dit is ook voor het nazakken en de stevigheid.

Ik kan het op de foto niet goed beoordelen maar het lijkt me op een keramische tegel met ondertegel. Het voordeel van deze tegels is dat ze niet in een gestabiliseerd zandbed hoeven.

Excuus als het negatief overkomt, dat is niet de bedoeling.

Ik neem aan dat je de tegels nog af gaat voegen? Kijk eens naar Varistone aqua LM.
Dank voor de feedback! Niks negatiefs hoor ik krijg graag feedback. Ben ook wel wat uit mijn comfort zone met deze klus. Klinkertjes leggen geen probleem maar dit is wel even wat anders.

Ik ben het helemaal met je eens. Mooiste en beste zou zijn als het hele pad 1 aflopend vlak zou zijn. Maar mijn vriendin ziet dat die niet zitten mbt een kinderwagen die ze, mocht ze de rem vergeten, veilig voor de deur wil kunnen zetten zonder dat hij weg kan rollen. Vandaar de tegel eerste vlak ligt en de rest aflopend. Maar nu wordt de ramp idd wel steiler dan wat norm is voor zo'n pad.

Over de diepte twijfelde ik dus, de ene zegt namelijk iets hoger dan de band inderdaad, de tegelman zei dus tikkie dieper dan de band en dan 1 cm aan beide kanten van de tegel overlaten voor afwatering(voegzand). Dat heb ik dus gedaan.
Maar hij ligt nog niet vast, dus ik kan hem nog eruit wippen en wat ophogen dat vond ik namelijk ook logischer voor betere afwatering en de werking van de bodem.
Kan goed zijn dat ik de bandjes er allemaal weer uithaal, tegelman heeft me namelijk 2 verschillende maten gegeven ipv allemaal dezelfde maat waren zoals hij mij had aangegeven, maar de maat die ik er nu in heb zitten (6cm breed) kunnen weer niet zo diep als ik nodig heb. Dus kan goed zijn dat ze er allemaal weer uit moeten en ik alles met grotere maat moet leggen. Daarmee moet ik nog even in conclaaf met de beste man en mijzelf.

Dit zijn inderdaad keramische tegels. Wat jij zegt komt namelijk wel helemaal overeen met wat mijn bij de winkel verteld is over deze tegels. Tegels aanbranden en de bodem wat stabiliseren en dan leggen als alles maar vlak is.
Maar mijn vader en de andere klus veteranen zeggen dat het niet kan en het veels te dunne tegels zijn om zo neer te leggen en een betonnen bodem moeten.

Dank voor de tip over voeg materiaal! Gaan inderdaad nog gevoegd worden en daar had ik nog niks voor uitgekozen dus ik ga dat eens even googlen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
toekie schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 20:12:
[...]

Dank voor de feedback! Niks negatiefs hoor ik krijg graag feedback. Ben ook wel wat uit mijn comfort zone met deze klus. Klinkertjes leggen geen probleem maar dit is wel even wat anders.

Ik ben het helemaal met je eens. Mooiste en beste zou zijn als het hele pad 1 aflopend vlak zou zijn. Maar mijn vriendin ziet dat die niet zitten mbt een kinderwagen die ze, mocht ze de rem vergeten, veilig voor de deur wil kunnen zetten zonder dat hij weg kan rollen. Vandaar de tegel eerste vlak ligt en de rest aflopend. Maar nu wordt de ramp idd wel steiler dan wat norm is voor zo'n pad.

Over de diepte twijfelde ik dus, de ene zegt namelijk iets hoger dan de band inderdaad, de tegelman zei dus tikkie dieper dan de band en dan 1 cm aan beide kanten van de tegel overlaten voor afwatering(voegzand). Dat heb ik dus gedaan.
Maar hij ligt nog niet vast, dus ik kan hem nog eruit wippen en wat ophogen dat vond ik namelijk ook logischer voor betere afwatering en de werking van de bodem.
Kan goed zijn dat ik de bandjes er allemaal weer uithaal, tegelman heeft me namelijk 2 verschillende maten gegeven ipv allemaal dezelfde maat waren zoals hij mij had aangegeven, maar de maat die ik er nu in heb zitten (6cm breed) kunnen weer niet zo diep als ik nodig heb. Dus kan goed zijn dat ze er allemaal weer uit moeten en ik alles met grotere maat moet leggen. Daarmee moet ik nog even in conclaaf met de beste man en mijzelf.

Dit zijn inderdaad keramische tegels. Wat jij zegt komt namelijk wel helemaal overeen met wat mijn bij de winkel verteld is over deze tegels. Tegels aanbranden en de bodem wat stabiliseren en dan leggen als alles maar vlak is.
Maar mijn vader en de andere klus veteranen zeggen dat het niet kan en het veels te dunne tegels zijn om zo neer te leggen en een betonnen bodem moeten.

Dank voor de tip over voeg materiaal! Gaan inderdaad nog gevoegd worden en daar had ik nog niks voor uitgekozen dus ik ga dat eens even googlen.
Qua afschot is het meer een praktische reden dus. Klinkt ook logisch maar ik zou de tegel alsnog onder afschot leggen om waterproblemen te voorkomen. 1% is al genoeg en daarvan zal de kinderwagen echt niet wegrollen.

Kijk eens in Het grote tuinen, balkons en plantentopic daar heb ik en andere Tweakers ook heel veel geschreven over het leggen van (keramische) tegels.

Straatwerk gaat altijd nazakken, bij de 1 harder dan bij de ander afhankelijk van de grondopbouw. Doordat de opsluitbandjes dieper in het zand staan zullen deze minder nazakken dan de tegels. Daarom dien je je straatwerk altijd 1 a 2cm hoger aan te brengen dan je opsluiting. Dit wordt klik genoemd.

Een bandje is zowel voor de opsluiting van je tegels als voor het scheiden van de grond en het zand. Ik denk dan ook dat je de 1cm ruimte verkeerd hebt geïnterpreteerd. Kort gezegd, 6 30x30 tegels is geen 1,80m maar 1,81m; straatwerk loopt altijd uit. Banden zet je altijd als eerst zodat je maat en hoogte hebt. Door een cm speling te geven weet je zeker dat het past. Voor afwatering is het onzin, je geeft straatwerk altijd afschot zodat het water weg kan. Met 1 tegel breed kan je gewoon de maat van de tegel aanhouden zodat het mooi strak aansluit.

Banden van 6cm breed heb je van 15, 20 en 30cm hoog. Hiermee kan je dus alle kanten op en zorg je ervoor dat alles strak eruit ziet.

Keramische tegels met ondertegel hoeven niet in een gestabiliseerd zandbed. Dat is net het voordeel van deze tegels. Mbi GeoCeramica? Deze tegels hebben genoeg gewicht van zichzelf en hebben ook als voordeel dat ze afstandhouders hebben. Hierdoor zit je niet met kruisjes te kloten wat bij normale keramische tegels wel het geval is. Deze zijn ook 2 of 3cm dik in tegenstelling tot jouw tegels die 4cm dik zijn. Dit maakt het verwerken een stuk gemakkelijker dan zoals je beschrijft. Bedenk wel dat het grondwerk goed gedaan moet zijn. Dit is de basis van je werk.

Het voegmiddel wat ik je aanraadde gebruik ik al jaren en is gemakkelijk te verwerken. Bovendien blijft het elastisch wat het uitermate geschikt maakt voor keramische tegels. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
Kijk hier kan ik iets mee dank!

Ik zal morgen even betere fotos maken en van de gehele voortuin, links van het pad komt namelijk nog een oprit. Dan is er een beter plaatje van het geheel. Ik denk dat dat het een en andere ook wat duidelijker maakt. Excuses daarvoor.

Als ik jou uitleg zo lees denk ik inderdaad dat ik niet goed geluisterd of begrepen hoe de afwatering moet inderdaad. Verdorrie.

De maten van de banden zijn dus het probleem. De oprit die er links langs moet, gewoon vlak houden. Daar weer langs ligt namelijk een weggetje naar wat garage boxen dan ligt alles netjes evenredig vlak. Maar de voortuin ligt aardig hoger ong 30cm. Dat hoogte verschil moet ik dus opvangen. Dan kom je dus niet uit met 30cm bandjes. Ik vroeg dus of hij diepere had en hij blijkbaar 40cm bandjes die gewoon op de kortere van bandjes van 20cm zouden passen. Hier hebben wij denk ik een miscommunicatie gehad. Want die 40cm banden zijn 7cm breed en passen dus niet op 6 cm banden.
Probleem is nu dus dat ik het verloop van 30cm naar 0 cm gaat niet goed kan opvangen. Dus was ik wat aan het testen of ik dan bandjes weer wat dieper kan zetten maar dat wordt hem denk ik niet. Ik had hem ook even bekeken met de dikkere 7 cm banden, dat oogt een stuk lomper zelfs naast 120 brede tegels. Maar gezien hoe ik het moet krijgen moet ik dat maar doen denk ik. Dat is dus waar ik nu mee aan het puzzelen ben.

De tegels zijn maar 2cm dik. Die 2 cm maakt mijn vader en co namelijk ook zo sceptisch dat deze zomaar op een aangebrande bodem kunnen zonder verdere stabilisatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
toekie schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 21:43:
Kijk hier kan ik iets mee dank!

Ik zal morgen even betere fotos maken en van de gehele voortuin, links van het pad komt namelijk nog een oprit. Dan is er een beter plaatje van het geheel. Ik denk dat dat het een en andere ook wat duidelijker maakt. Excuses daarvoor.

Als ik jou uitleg zo lees denk ik inderdaad dat ik niet goed geluisterd of begrepen hoe de afwatering moet inderdaad. Verdorrie.

De maten van de banden zijn dus het probleem. De oprit die er links langs moet, gewoon vlak houden. Daar weer langs ligt namelijk een weggetje naar wat garage boxen dan ligt alles netjes evenredig vlak. Maar de voortuin ligt aardig hoger ong 30cm. Dat hoogte verschil moet ik dus opvangen. Dan kom je dus niet uit met 30cm bandjes. Ik vroeg dus of hij diepere had en hij blijkbaar 40cm bandjes die gewoon op de kortere van bandjes van 20cm zouden passen. Hier hebben wij denk ik een miscommunicatie gehad. Want die 40cm banden zijn 7cm breed en passen dus niet op 6 cm banden.
Probleem is nu dus dat ik het verloop van 30cm naar 0 cm gaat niet goed kan opvangen. Dus was ik wat aan het testen of ik dan bandjes weer wat dieper kan zetten maar dat wordt hem denk ik niet. Ik had hem ook even bekeken met de dikkere 7 cm banden, dat oogt een stuk lomper zelfs naast 120 brede tegels. Maar gezien hoe ik het moet krijgen moet ik dat maar doen denk ik. Dat is dus waar ik nu mee aan het puzzelen ben.

De tegels zijn maar 2cm dik. Die 2 cm maakt mijn vader en co namelijk ook zo sceptisch dat deze zomaar op een aangebrande bodem kunnen zonder verdere stabilisatie.
Mijn excuus. Met 2cm dikke tegels moet je dus wel een gestabiliseerd zandbed hebben. Koop een paar zakken Portland cement en meng dat door het zand. Dat maakt het verwerken een stuk gemakkelijker. Houd dan dus ook rekening met een voeg tussen de tegels anders kan je een schelpenpad krijgen met een hele strenge winter. :+

Om zo'n groot hoogteverschil te overbruggen kan je beter kijken naar een keerwand. Deze zijn er voor bedoelt en een bandje is dan niet stevig genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
De tegels liggen, moet alleen nog een klein stukje bij de straat doen.
Ik heb wat fotos van de situatie en wat knullig paint werk om aan te geven hoe ik het had bedacht.
Ik denk dat ik ze vertrapt ga zetten, dan kan het nog enigszins symmetrisch blijven al zit het dan rechts bij het grasmatje een stukje lager.

Vooraanzicht van hoe ik het nu heb liggen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vFOOmYJPR4yxht98UbK6zx-LxrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVF4nycaNOLAR6wq4RxoDgiX.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een impressie met waar de oprit komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gszn8mNUx5kaPr-zEbuTyykiTns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KVvvfq9OG8YZ9ZCfpFqRZAG.jpg?f=fotoalbum_large
Hier dezelfde foto met picasso aantekeningen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4C_l2bcaBoI2cnC88wXuGgE99BU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/hMoaQFaEf9PYU2gX1LA14uwg.jpg?f=user_large

-Grijs is de oprit, dit worden grastegels. Deze leg ik dan vlak met de oprit voor de garage boxen ernaast.
-Groen is een perkje, zo houdt ik wat groen naast de deur. Belangrijker dan hoef ik daar geen extra 20 kruiwagens weg te graven.
-Rood is dan een wal, Die dus op aanraden van de tegelman, met 40cm bandjes bedoelt was. Maar daar twijfel ik nu wel over.
-Zwart is dan waar het laatste vertrapte bandje moet komen.
Zo had ik het ongeveer uitgedacht. Dar voor het rode gedeelte de band dan breder is dan de rest van de banden is niet zo erg omdat die niet parallel loopt met de dunnere en ik heb ook geen zin om alles te moeten ruilen. Die dingen zijn loeizwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mooie tegel, maar is dit zo niet extreem glad bij een beetje regen/sneeuw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
twain4me schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:40:
Mooie tegel, maar is dit zo niet extreem glad bij een beetje regen/sneeuw?
Nee! Hij is juist heel stroef. Volgens de verkoper zit er een soort anti slip laag op gebakken. Ik vind het voelen als 120grid schuurpapier. Hier ik ook extra opgelet omdat ik ook bang was dat we dadelijk een grote glij partij zouden krijgen bij nat en koud weer.

Ik zal op de rekening wel even het type zoeken en hier vermelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
@twain4me

Dank voor de vraag anders was ik hier niet verder in gedoken. Ik was even aan het zoeken naar het type. Ze geven alleen een maat en kleur code a870. Maar ik had nog een foto van de showroom met type plaatje erop dus dacht ff daar checke. Dit is gewoon wel een andere kleur dan ik geleverd heb gekregen. Vond ze al zo wit terwijl wij grijs hadden besteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5GQC-c5vk_Fi0SB02lzpirDPg4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pAyTDq2TvFslWJJCbhkodH4.jpg?f=fotoalbum_large

Die ik heb gekregen zijn gewoon significant witter, maar op de bon staat wel dezelfde kleurcode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwdennis
  • Registratie: Januari 2014
Dan zie ik dat ik nog wat fotos heb staan van het plaatsen van het sanitair badkuip en regendouche:
[Afbeelding]
Leuk project! Weet je zo ook welk bad dit is? Bevalt die goed? Ben ook nog opzoek naar een nieuw hoekbad met een afgeronde hoek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
@bmwdennis

Heb even de adminstratie erbij gepakt. Volgens de bon is het deze:

Alesso Corner bad hoekbad / back-to-wall 170x75x60cm
rechts glans wit acryl FQ1070-R-G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
We hebben weer wat geklust.
Afgelopen weekend begonnen met het de voorzetwand. Niet spannends al was ik wel onder de indruk van 140mm schroeven. Deze heb ik gebruikt om de balk van boven te verankeren in de draagbalken van het plafond. Ze hadden helaas niet die torx met platte kop die bedoelt zijn voor balk verankering, in deze lengte. Maar ik durf dat met deze 'normale' ook wel aan aangezien het geen dragende constructie is en er ook niet iets zwaars aan gaat komen. Hoogstens wat schappen.

Voorzetwand is wel echt een uitkomst voor de muur waar de schouw was, hoor alleen maar doemverhalen over roet wat toch wel door de stuc heen trekt ook al is het bewerkt en gestabiliseerd. Nu gaat er een wandje voor en klaar is kees.

Heb het nog niet af omdat de praxis beter is gaan opletten met gratis verzendingen. In Augustus had ik nog 1 pak knauf acoustifit bij ze gehaald. Is zo'n 'online only' product dus kan het niet even halen bij de winkel maar had wel gratis verzending. 1 pak is goed voor 12m2 en mijn wand was 7 dus 1tje was genoeg. Nu wilde ik dat weer doen... 'minimale afname 5 stuks' verdorie. Had ik er maar 2 gekocht destijds, al had dat pak dan maanden in de weg gelegen.

Dan maar achterlijk uit België laten komen met 10e verzendkosten. Bij vrijwel alle NL bedrijven is begint het bij 50e verzendkosten, voor een pak van 30e.....
Komt hopelijk donderdag binnen en dan kan ik het afmaken.

Vriendin is inmiddels met de tegelman in conclaaf over de kleur, ik heb daar even mijn handjes vanaf gehaald. Ben benieuwd wat eruit gaat komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIFkjSRJPCOgHOqys64roAXuTJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPHqOv3FCTE1m53talAJ077V.jpg?f=fotoalbum_large

Kleine impressie, de twee horizontale zitten op de foto nog niet vast, was even aan het passen/meten. De verticale wel. Niet veel schokkends gewoon een frame. Behalve wellicht dat ik de balken op zijn kant heb, anders word de wand te dik. Hier komt dan straks nog osb op en daarover gipsplaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBg4cmQnQjg9kwSmS3FGleMytEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQwMwgJ7DbNTsCsmhbhnPCkA.jpg?f=fotoalbum_large

Heb de balken aan de muur veranked met pluggen en dikke bouten, dacht m8 100mm houtdraad. Vond keil bouten wat overdreven en was bang dat die de muur te veel op druk zouden zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
Vraag aan de mede klus-tweakers. Hoe realistische is een 2 verdieping casco aanbouw dezer dagen?
Zoals ik al eerder noemde in dit topic zijn we al voorzichtig aan het oriënteren geweest. Architect wat laten tekenen (niet echt succesvol) gesprek met gemeente gehad.
Conclusie was voor nu dat we eens moesten gaan kijken wat we dan eigenlijk kwa aanbouw zouden willen.
Dus ik heb nu enkele keren wat in google gegooid maar ik vind eigenlijk alleen maar begane grond opties voor casco. Wordt dubbel verdieping casco niet meer gedaan?
De mode is tegenwoordig een prefab droogbouw doos achter aan je huis zetten en daar krijg ik voornamelijk hits op.
Heb mijn aannemer vriend ook al gevraagd en die wil bouwen! Kan allemaal joh, maar die heeft me al eens een stukadoor aangeraden die nooit kwam opdagen dus ik heb liever nog wat extra opties ;)

Ik ben aan het stoeien in sketch up om een model van mijn huis te maken. Werd me aangeraden door de mevrouw van de gemeente om eerst een tekening te maken van onze gewenste situatie en dan kijken wat er kan. Voor nu een impressie in paint 8)

Het is NIET in schaal. Geel is 'tuin' van ong 2m2 wat wij heel erg graag veranderd krijgen in het bestemmingsplan naar bouwgrond.

Feedback is altijd welkom!

Beneden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TdkXNfZcreo8ZKOK3USjZ0FpalM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/PRJBOuYYNgHU61pbcwbqKDjI.png?f=user_large

Boven
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qo8oU_CQh1TYbLf1twOfSrk4N9M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/lBZHnpmWQvkQVfCA3zIHTb23.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muldert
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
toekie schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 12:44:
Vraag aan de mede klus-tweakers. Hoe realistische is een 2 verdieping casco aanbouw dezer dagen?
Zoals ik al eerder noemde in dit topic zijn we al voorzichtig aan het oriënteren geweest. Architect wat laten tekenen (niet echt succesvol) gesprek met gemeente gehad.
Wat bedoel je met realistisch? Dat het niet prefab is bedoel je?
Hier verderop is laatst zo’n aanbouw+opbouw geplaatst. Kalkzandsteen binnen spouw blad beneden, HSB boven. Zou niet weten waarom dat niet kan.

Gemeentes zijn er volgens mij nooit happig op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
Was dat casco? Ik vind van alles maar niets wat echt aansluit.
Ik vind erg uitlopende prijzen, zag een aanbieder die had een rekentool die gaf 60k voor aan+op cascom wat mij erg goedkoop leek.
Andere 110k maar die zei niks over wat het nu was heb dat niet verder onderzocht want heb geen zin om dan weer tig belletjes per dag krijgen.
Was ook snel snel zoek werk, ben er nog niet goed ingedoken dus lijkt me dat het aan mij ligt. Maar ik dacht wellicht is er een tweaker die mij in een richting kan sturen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• toekie
Update.
Voor de kerst nog even snel het voorzetwandje gedaan. Natuurlijk mezelf vergist in het aantal platen osb en gips. Voor beide 1 te weinig gerekend gelukkig kon ik die nog even snel halen dinsdag.
Dus wandjes is nu dicht en heeft de wanddoosjes erin. Kabeltjes even snel getrokken op kerstdag met pap, we moeten toch wachten tot het wild gaar was! :P

Ik hoop vanavond nog de gipsplaten er tegenaan te kunnen doen en dan dit weekend alles afsmeren.

Dan is het volgende de inbouw kast. Nu wilde ik dat gewoon stucen en dan weer terug bouwen. Maar in een wereld van kant en klare ikea inbouwkasten is dat natuurlijk veel handiger en scheelt gigantisch meer tijd. Enige probleem die kast manager gebruikt vaste maten en nu hou ik nog zo'n 20cm over. Jammer om die ruimte over de gehele breedte niet te gebruiken, kan mevrouw namelijk wel gebruiken!
Ik denk dat ik dan de kast aan 1 zijkant een te brede schappen kast geef en die dan inkort. Dan heb ik wel de juiste maat achterwand en zijwand en verlies ik geen ruimte. Maar ik ga dit weekend nog even rommelen in die planner (of wellicht de planner van een andere zaak bekijken) om te zien of het wel echt op maat kan.

Voor referentie, bij de foto waar je op het plafond nog de losse gipsplaat ziet. Die gipsplaat is ong de diepte van de inbouwkast dus +/- 60cm.

Muurtje:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fsupf68HYgidpqzF_J-FfxGAJ5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HrEwEESTRyAx5xWCro5mwp0w.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oOninMP7dk9DvdqsXfwfEKJI69c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mqE3HECfCHmbldUr8kpxJwt8.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de oplettende lezer, ja ik heb voeg veeeeeel wandcontactdozen toe in alle kamers. Tweakers gonna tweak en dat is onder andere voor LAN en andere maak je huis slimmer opties. Kan een extra doosje altijd nog makkelijk wegwerken. Nieuwe buizen leggen en dozen inbouwen is ietsje meer gedoe!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toekie
Positieve vooruitzichten! Was even het energie verbruik van afgelopen jaar aan het bekijken en het ziet er veel belovend uit. Het huis is slecht geïsoleerd en her en der zijn er wel zaken gedaan maar de ketting is zo sterk als de zwakste schakel.
Ik ben gaande weg van het gas af aan het gaan en meer elektrisch te gaan. Uiteindelijk komt er een all electric cv met warmtepomp, maar dat zit er pas in als de aanbouw komt. Bij de aanbouw kan ik dan ook meteen fundamenteel de isolatie aanpakken. Vandaar dat ik momenteel 'dom' de isolatie laat voor wat het is en meer focus op algeheel verbouwen en slimmer energie gebruik.
DIY thuisaccu wil ik wel binnenkort gaan doen, ik heb een netto overproductie en die wil ik graag opvangen en zelfgebruiken ipv terug leveren.
Gelukkig zie ik mijn shift in de cijfers. 2023 stond ik op -613kwh totaal, nu -411kwh (al mist deze december nog). Gas neemt helaas nog niet zoveel af, maar toch een verlaging van 50m3 van 2023 op 2024 naar 447m3 totaal.
Dus het lijkt de goede kant op te gaan, verhoogd eigengebruik en verlaging gas verbruik hopelijk zet ik die lijn door in 2025!

Voor nu de slaapkamer afmaken! De voorzetwand moet ik nog het gips afsmeren en dan is die ook zo goed als af. De PAX kast is zo goed als ontworpen. Had me nadat ik alles toch nog maar weer eens extra gemeten had, vergist in de afmetingen van de ruimte en ik hou aan de zijkanten 2 cm over bij het plafond iets van 4cm. Mooie speling om de kast goed waterpas te kunnen zetten en benut ik de ruimte maximaal. Hij kan er dus zo in wat mij veel tijd gaat schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toekie
Iedereen alvast een gelukkig 2025 gewenst.

Ik heb mijn eerste oepsi al binnen. Oude zak mp75 bleek iets te oud en was korrelig geworden, waarschijnlijk wat vochtig geworden.
Maar ik wilde nog 'ff snel' voordat ik Oud&nieuw bij vrienden ging vieren het gips afgesmeerd hebben.
Met onderstaande foto als resultaat, heb het maar gewoon gesmeerd, dat word schuren en opnieuw met een fijnere toplaag erover, dit lijkt natuurlijk nergens op!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKnsDL9jkPR7aieg577AGuht6Pg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCtkfxCpNzhpq2cT6VHt0ktB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
Altijd verassingen in een oud huis. 'Ff snel' elektra in de muur frezen en vast smeren. Blijft de dozen boor hangen. Willekeurige oude ijzeren elektrabuis met volgesmeerd WCD eraan.
Dus maar weer een extra emmertje aangemaakt om het dicht te smeren, moest in 2x omdat het anders te diep was.
Nu is het grof gesmeerd en dan kan ik deze week de toplaag over de gehele muur doen. Dan kan ik nu mooi alle wanden netjes afwerken en daarna schilderen.

Vraagje. De pax inbouw kast komt binnenkort en die moet nog op zijn plaats. Nu wil ik die er graag zo snel mogelijk in maar de vloer wordt als laatste gelegd.
Keuze: wacht ik met de kast en zet ik hem straks op de vloer als ik de vloer gelegd heb?
Of, kast erin en de vloer tegen de kast aan leggen?

Wat piccas van het smeren, niks spannends buiten dat iedereen dit kan! Niet bang zijn om te klussen heren. Dit alles was 30 minuten werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTeDU5u0vZ04jMFMff_W3Ffta0Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hCS9rjyYAMOrQ4hgo2UecvPc.jpg?f=fotoalbum_large

Wat meer opgebroken muurtje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2bkUsHmUJQuQoFmF2tB8ksM9gzY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mp0qOAUDYlJaIiPQJmNKzQVh.jpg?f=fotoalbum_large

En deel wat erin zat....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WjwFrRtplBarQd4dIJlbioAfGno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lw23l1I0GnLY2h3fNLhQEgxH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 22:01

franssie

Save the albatross

Kasten wil ik zelf altijd op de vloer, als je later eens een ander model wil is de vloer er al klaar voor.
En bij een PAX steken de zijpanelen onder iets uit ten opzichte van de beneden plint, dat krijg je nooit strak als je er een vloer tegenaan gaat leggen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
franssie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:09:
Kasten wil ik zelf altijd op de vloer, als je later eens een ander model wil is de vloer er al klaar voor.
En bij een PAX steken de zijpanelen onder iets uit ten opzichte van de beneden plint, dat krijg je nooit strak als je er een vloer tegenaan gaat leggen.
Dank voor de reactie, die zijpanelen was me niet opgevallen bij ikea dat maakt er tegenaan leggen inderdaad een stuk lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

toekie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:55:
[...]

Dank voor de reactie, die zijpanelen was me niet opgevallen bij ikea dat maakt er tegenaan leggen inderdaad een stuk lastiger.
Het is denk ik maar 2 of 3 mm max, maar ik zou me daar altijd aan blijven storen. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
franssie schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:59:
[...]

Het is denk ik maar 2 of 3 mm max, maar ik zou me daar altijd aan blijven storen. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Ben ik met je eens. Ik krijg dat wel op maat gezaagd maar is wel meer moeite dan nodig is. Denk dat ik me maar even aan zo'n 250kg PAX kast delen die in de weg ligt ga ergeren de komende 2 weken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Sowieso heb je met verbouwen en schilderen nooit genoeg hondjes om je zware spullen steeds van kamer naar kamer te verplaatsen :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toekie
Afgelopen week was de stuc week. Blij dat het (vrijwel) af is ben er zelf ook wel een beetje stuc van :+
Heb mijn laatste beetje rol en stuc opgemaakt was nog net genoeg.
Moet alleen het hoek stukje naast het kozijn nog beter afsmeren, moest er dikker op dan verwacht en om die hoek strak te krijgen moet het dan eerst weer droog zijn. Heb deze wat grover gedaan en dan schuur ik hem wat strakker terug. Binnenhoek op die muur moet ook, moest ik ook nog eerst laten drogen.
Verder is alles strak, nog even met de schuurmachine erover om wat spetters en kleine oneffenheden weg te halen. Maar zo op het eerste gezicht zie ik geen grote oneffen heden met de bouwlamp!
Deze week staat in het teken van schuren en verven!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRRZEidNItZE098fW7chvZrhuko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U0AzufhXt73uZGBuTcGbQDHR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkKYs3XDHidqZ3iU3BnUyUdUbwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/foS1KiPKim1Y5t5g4eGTGSvi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fY7H_3GAqxdnupW6El-LTkvyP9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ATu4WTLRbMSL7Aee2Vw0liy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iK65zvD5abHIAZVpP7t5yh_PThU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPLLTlUvu9JhWOG5CCMTZ3Fq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KFl9bD7_ENcVFuI_qA8hTfmi-2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ukH5iyUdkmo2aIloK328CoF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toekie
We zijn weer een stukje verder. Ging traag ik was helaas geveld door een keelontsteking en dan hakt de mannengriep er wel in! Net nu ik dat niet kan gebruiken.

Gelukkig had ik de laatste stukken stucwerk wel af en kregen we hulp van vrienden met schilderen. Dit heeft mijn inmiddels hoogzwangere vriendin gedaan.
Muren RAL 9010.
Kozijnen hebben een lichtgrijs gekregen, arctic grey van de Gamma.
Her en der nog wat bijschilderen en dan is dat ook klaar.

Alleen de hoekjes moet ik nog afwerken bij de muren.
Verder moet ik nu de nieuwe deuren op maat zagen en ophangen, de oude waren oud en zo krom getrokken dat als deze in het slot zaten, ik mijn duim tussen de deur en het kozijn kon steken bij de hoeken. Die volgde de ronding van de aarde..... Deze doe ik tussendoor

Daarna is het zaak dat ik de vloer erin leg zodat de PAX kast erin kan. En dan heb ik 'rust'. Verdere zaken zijn allemaal afwerking (plinten, vensterbank) wat ik hopelijk nog afkrijg voordat de baby er is. Maar niet erg is als dit pas kan na de geboorte, ik vind er wel tijd voor (zegt hij naïef en vol goede hoop :+ ).

Plaatje van de geschilderde ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOLRMf2ARDqApcB1rnELIfn6LGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3LqmHJq3T7FWzLjCpPXbcHy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-09 07:55
Heb je geen hoekprofiel gebruikt? Had het stucen wel makkelijker en netter gemaakt, strijk je hem makkelijker tegen af en is het resultaat meteen strakker.
toekie schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:05:
Maar niet erg is als dit pas kan na de geboorte, ik vind er wel tijd voor (zegt hij naïef en vol goede hoop :+ ).
Ook dit moet misschien wel lukken, eigen ervaring was de eerste weken vooral verveling omdat er weinig te doen was en ik wel de hele tijd thuis was. Ik zocht naar klusjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WeerNsKlussers
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 14-09 21:45
Mooi werk!

Pas maar op, straks krijg je een kindje dat alleen lekker slaapt met klusgeluid op de achtergrond. :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
Heb je geen hoekprofiel gebruikt? Had het stucen wel makkelijker en netter gemaakt, strijk je hem makkelijker tegen af en is het resultaat meteen strakker.
Dit was vooral mijn eigenwijs karakter....
Ik had nog een rest stukje liggen wat te kort was en ik had geen zin om er een nieuwe voor te halen.
Plus, de vorige keer dat zo'n hoekje gedaan moest worden had ik een stucadoor die het profiel niet waterpas had geplaatst en ik het naderhand zelf nog moest rechttrekken. Ik had al wat ervaring met die klusje.
Slim? Nee, maar het is me wel en het zit er nu strak op.
Ook dit moet misschien wel lukken, eigen ervaring was de eerste weken vooral verveling omdat er weinig te doen was en ik wel de hele tijd thuis was. Ik zocht naar klusjes.
Dat biedt hoop, ik hoor eigenlijk voornamelijk dat ik dag kan zeggen tegen slaap en vrije tijd.
Hoop dat de baby op mij lijkt, volgens mijn moeder sliep ik de hele dag door en huilde ik alleen als ik iets moest. Dan kan ik nog even de puntjes op de i zetten en wellicht nog de schuifdeuren voor de kast klaar krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toekie
Beunhaas gonna beun. Laatst een makita rails van 1,5m meegenomen bij de gamma, lag bij de outlet bak voor 70% en ik wist dat ik nog wel wat deuren moest gaan inkorten dus meegenomen.

Parkside invalzaag zou erop moeten passen aldus lidl, nou nee. Voet is 1 mm te breed waardoor hij er niet goed op viel.

Dus experimentele setting 1: slijptol schijf op de tafelzag gezet zodat ik netjes en recht die 1mm eraf kan krijgen.

En voila, alles past!
parkside rails past dan wel weer recht op de makita rails!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ksB6FOC745EzCi8_wQlqhYXTO2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jc38GJi7p7sgSgiGm6iB5y2K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qOConcYj_0t-4I9ujrgKCu7wue0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Buf0XBCtHWiQzA6DPmX03lpG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gZrVCun39q4dvi_YqHTqjdbbcVo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qym8pE4HJqj7uPSIKIT5YZYh.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag ben ik dus bezig met de nieuwe binnendeuren, de oud waren niet meer te redden helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toekie
En deurtje zit erin. Ook weer zo'n stiekem lastiger klusje dan het lijkt. Want nieuwe rechte deur en oud krom kozijn. Dus na wat frezen en wat scharnieren buigen zit hij er nu in moet alleen nog tikkie gezet worden in een hoek klemt hij nog.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfvGsHku2VOQqIvL3ftHUrJJnio=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78OSDMPpYMmBKH4BTO4KKofI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:01
Erg leuk om te lezen knap wat je allemaal kan. Hoe heb je de badkamer tegels in versterk gezaagd? Zaag gehuurd of iets gekocht?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toekie
ppatrick schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 00:25:
Erg leuk om te lezen knap wat je allemaal kan. Hoe heb je de badkamer tegels in versterk gezaagd? Zaag gehuurd of iets gekocht?
Heb bij de 2ehands een klein tegeltafelzaagje gekocht en daar een goed nieuw tegelblad voor gehaald. Voor rechte lijnen gewoon een tegelsnijder. Voor beide geld dat je een goed scherp mes/blad moet hebben anders gaan de tegels naar de haaien.

Tafelzaag kan ik kantelen om verstek te krijgen en dan net niet tot de lijn zagen, bij mij tenminste, want mijn tegels chipte erg vanwege de harde keramische laag. en dan kun je dat laatste stukje schuren tot de lijn.

Desondanks heb ik al en toen nog een chipje ergens wat ik verdoezeld heb met voegen en kitten :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppatrick
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:01
Bedankt voor advies, ja ooit ga ik mijn badkamer nog keer doen dus nu beetje inspiratie aan op doen maar blijft een duur grapje nieuwe badkamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
ppatrick schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 12:45:
Bedankt voor advies, ja ooit ga ik mijn badkamer nog keer doen dus nu beetje inspiratie aan op doen maar blijft een duur grapje nieuwe badkamer
Ga naar duitsland en zoek daar een badkamer uit. velen malen goedkoper dan hier en ze willen ook wel handelen. zo heb ik de 250e verzendkosten van mijn tegels eraf weten te babbelen, scheelt toch weer.

Edit: typo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• toekie
Vandaag wat kleinere zaken gedaan. Randjes afkitten, deurbeslag passen, laatste stukken deur en kozijnen verven en wat elektra gedaan.

Mevrouw heeft haar creabea handjes even laten wapperen en een Totoro op de muur van der kinder kamer geverfd. Waarschijnlijk om mij eraan te herinneren dat ik moet opschieten! ;)

Voor de niet-japanofielen, Totoro is een fantasie beer uit de Ghibli film ' my neighbor totoro', Ghibli is de japanse versie van Disney maar dan beter.

Totoro-san:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vuhVhoTskaM2Y1aTpj-UJhNqms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QYJJrUYmKHGpigWHOWiwIgMV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• toekie
Zo dat waren de meest hectische dagen die ik denk ik ga hebben. Al worden de volgende paar weken ook heftig.
Sinds afgelopen vrijdag middag 31 jan, ben ik vader geworden. Maar goed dat ik de afgelopen week door gebeund heb want helaas is de slaap kamer niet af gekomen maar heb ik wel veeeeel gedaan gekregen.

Ik ga het even van mij afschrijven want pfff wat een dagen.

Heb oa een stratenmaken gevonden voor de oprit/voortuin, die heeft mijn 'gepruts' even recht getrokken en aangevuld. Deze kon onverwachts dinsdags langskomen dus heb ik daar maar meteen ja op gezegd, het kon mar klaar zijn. Wat een vooruitziende blik......

Ik heb de electra afgemaakt op het aansluiten van de kabels en nog 2 stopcontacten die ik moet trekken, zit overal alles.

CV gefixt. Ik heb alle radiatoren afgekoppeld omdat de leidingen wegmoesten maar had met mijn domme kop de in en uit van de cv los afgedopt. Nu kon hij geen druk meer opbouwen en ging hij zichzelf afsluiten (moest iedere keer om te douchen de zolder op en het ding een reset geven en even aanvullen dan blijf hij aan totdat hij de minimaal druk had bereikt). Daar heb ik nu een kleine bypass tussen gezet met de oude leiding pijpen en het expansievat er tussen, nu werkt alles weer zoals hoort. Dit heb ik donderdag avond gefixt.....

En toen was daar vrijdag (gisteren). Slecht geslapen van donderdag op vrijdag want ze had wat last van voorweeen. Voor de zekerheid de verloskundige gebeld, ja kan bevalling zijn kan ook blaasontsteking zijn. Probeer maar even een urine monster te krijgen en zet haar maar even in bad. Monster naar de apotheek gebracht nog even snel boodschappen. Ze voelde toch wat meer pijn, weer verloskundige gebeld, we komen wel even langs.
Ze komt langs. 'zullen we voor de zekerheid even inwendig onderzoek doen?'. ' ja kan zal wel nog niks zijn, kijk maar wat u het handigste vind'. Ik was even naar de keuken. Verloskundige komt binnen: uhm bereid je maar voor, 6 cm ontsluiting. 2 uurtjes later is onze dochter geboren. Blijkbaar een record tempo de verloskundige was er zelf erg verbaasd over hoe snel en goed alles ging.

Nu is het zaak dat ik zo snel mogelijk de vloer leg zodat alles zijn definitieve plaats kan krijgen.
Helaas heeft vloerverwarming nu al 2 weken vertraging en die moet onder de vloer.....

Aankomende week word druk maar we slaan ons er wel doorheen.
Pica's:

Oprit/deurpad. Erg blij mee, heb vaak zat stoeptegels gelegd dus ik was overmoedig dat ik dit ook wel kon. Verdorie wat valt dat tegen. Nu was ik al wat skeptisch over het leggen van de oprit ivm draagkracht en het wegzakken van de tegels. Maar een mooi waterpas afschot is velen malen moeilijker dan je denkt. Dus maar de pro's ingehuurd. Gelukkig wist de stratenmaker er wel raad mee en heeft hij ook mij lay out wat aangepast waardoor het wat beter ligt. Missen nog wat stukjes vanwege de verkeerd geleverde banden, de staptegels heb ik maar gelaten ik heb dringendere zaken aan mijn hoofd momenteel!
Lang leven de echte vakmensen! Hij had overigens nog wat tijd over dus mochten mensen ook nog wat bestraat hebben dan kan ik je wel even de contact gegevens geven via pb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/taZf-vtDf__PepMeA4HVFVOnV-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrbInzTDJprhFv9Gqyyaay0J.jpg?f=fotoalbum_large

Electra, voor sommige gebruik ik gewoon nog de oude buizen. Dit zijn waar de schakelaars zitten, die hoeven niet verplaatst dus ik heb het gewoon laten zitten. Enkel de gietijzeren WCD vervangen en nieuwe kabels getrokken. Het gele pvc spreekt voor zich, dat is allemaal nieuwe of vervangen aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4ifs2ain-ThajdW_T50lAJ_JJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WXAweZ6YOdBIXHVguMI9wVUL.jpg?f=fotoalbum_large

CV:
De kleine quick and dirty bypass. Uiteindelijk wil ik all electric en NOM gaan maar dat is pas aan de orde als ik meer weet over onze aanbouw. Voor nu blijven we dan maar gas gebruiken voor douchen en badderen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoypLrDHwsWJOXn5AYqJKe95hNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G0GhakK4hv93pQAQdst1K0T2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mithrandir
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:28
Gefeliciteerd met de kleine! Leuk dat je nog tijd vindt om een update te schrijven!

Verbouwing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
Door de poepluiers en melkboertjes heen heb ik toch wat tijd gevonden voor het klussen.
Eindelijk is de vloerverwarmning binnen.
Kan ik ook meteen aan de tweakers controverse beginnen, het is namelijk elektrische vloerverwarming gekozen.
Ja ik weet dat dit energetisch alles behalve efficient is, maar ik heb momenteel een gigantisch overschot aan mijn panelen, zelfs nu in januarie/februari lever ik soms nog terug. Ik wil graag mijn eigen stroom meer zelf gebruiken. Mijn denk wijze, als ik toch stroom over heb liever dat ik die gebruik om mijn huis te verwarmen dan op het overvolle net te gooien en met gas bij te stoken.
Tevens heb ik momenteel geen goede plek en geld voor een warmtepomp (want aanbouw moet er nog komen). Ook wilde ik afgelopen winter voor een thuis batterij gaan, maar met de zwangerschap van mijn vriendin heb ik dat even vooruit geschoven. Ook is mijn pa die HTS-E heeft gedaan nu met pensioen dus kan hij mij ook helpen met de batterij aankomendjaar wat erg handig is!
Zodoende heb ik gekozen voor elektrisch. Prijs technisch ga ik er ietsje op vooruit per maand, ik gebruik namelijk amper nog gas, alleen gaat stroom nu logischerwijs omhoog.

Wat wel handig aan deze vloerverwarming is dat het zeer simpel te leggen is en een zeer simpele techniek is.
Het verwarmt erg snel op en ik kan het ook weer makkelijk weghalen mocht dat moeten.
Als we concretere plannen voor de aanbouw hebben dan ga ik eens rustig kijken of het dan beter is om uiteindelijk de gehele bovenvloer weer uit te halen en dan droogbouw watervloerverwarming te doen, maar dat zien we dan wel. Voor nu zit het er niet in en dit werkt best netjes.

Installatie:
Je knijpt ze vast met meegeleverde krammetjes en daar doe je vervolgens een soort rubbertape/stopverf over om te isoleren. Even alles doormeten en de weerstand opschrijven en klaar.
Wordt per kamer geschakeld door een thermostaat met tuya gaat later in HA, voor nu kan mijn vriendin het sturen met de app vind ze prachtig.

Opbouw van de vloer:
Die groene isolatie platen voor egaliseren
Dunne isolatie met alu zijde voor warmte isolatie
verwarming delen
bescherming folie (ligt er nog niet op de foto)

Pica's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNmISMhz9pUTWplKyc0szj2gKBY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvjhXxMWWZk5b9SBkPmGJjck.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uX09iU4FX4gUdxp6ge5pmwfnWKA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eL9yZURaAQVGM50V3RaeTi4F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0ZOwyOk627UbPaM4ww2KYczTbw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ix1q52CRKn6NJ0MJhaZU19QK.jpg?f=fotoalbum_large

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:05

de Peer

under peer review

toekie schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:46:

Ja ik weet dat dit energetisch alles behalve efficient is, maar ik heb momenteel een gigantisch overschot aan mijn panelen, zelfs nu in januarie/februari lever ik soms nog terug. Ik wil graag mijn eigen stroom meer zelf gebruiken. Mijn denk wijze, als ik toch stroom over heb liever dat ik die gebruik om mijn huis te verwarmen dan op het overvolle net te gooien en met gas bij te stoken.
Tsja zonder saldering (vanaf Jan 2027) heb je hier vrijwel niets meer aan. Dus je hebt er maar kort plezier van.

Je kunt dan beter gas gebruiken. Goedkoper en beter voor het volle elektranet.

Er zijn goede redenen waarom elektrische vloerverwarming altijd afgeraden wordt.

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 13-02-2025 20:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
Weer eens tijd voor een update.

Kwam net niet uit met het verloop van de vloer delen zodat ik netjes de hele slaapkamer door kon leggen dus heb eerst het stukje waar de kast komt moeten doen zodat die vast in elkaar kon ik en ik eindelijk weer wat ruimte had in de andere kamer, want die lag vol met PAX delen en die moesten eruit om daar de vloer te kunnen leggen..... T is me wat.

Hij staat nu en een deel van de vloer ligt. Zag bij het maken van de foto dat ik dus de bovenste, middelste plank 1 te hoog heb liggen, die ga ik zo eens aanpassen.

nu is het zaak dat ik de hal doorleg zodat het verloop eindigd bij de slaapkamer deur en ik de slaapkamer mooi kan doorleggen. Vervolgens alles oververhuizen van kamer naar kamer zodat ik de kinderkamer kan afmaken.

Gelukkig is het einde in zicht en kan ik met het leukere werk: hout, namelijk de vensterbanken en plinten.

Ik hoop wat beter updates te kunnen geven, maar de koter vreet toch wel aan mijn slaapritme dus excuses dat het even duurde. Heb ook niet zoveel gedaan de eerste 2 a 3 weken om eerst even te wennen aan de nieuwe situatie.

@de Peer
Totaal mee eens, maar voor de komende 2 jaar kan ik er alsnog een goede besparing uithalen en ik kwam er vorigjaar achter dat ik ong 70% van wat ik jaarlijks opwek terug lever, wat ik belachelijk vind en mij ook mede een boosdoener van het volle net maakt. Dat ik dit heb gekozen. Er komt straks nog een zelfbouw thuisaccu en dan kan ik veel opvangen. Blijkt dat niet goed dan kan ik altijd nog over. Maar voordat er concrete tekeningen/plannen zijn voor onze aanbouw is een warmtepomp geen optie en de radiatoren moesten weg.

Picas:
vind het er best netjes uitzien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PR3VGU31exl2PiLbSShY_lSd3qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z535hntQIS3CC5kAfrXIUlOA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dOHGjOnwTjJM0sXjmFRA7W1UU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NODBgbo1pkj77vz6KZsMzgGp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
Vloertje er eindelijk in kunnen leggen afgelopen week. Grappig hoe dat gaat halve dag bezig met het netjes op maat zagen van de 2 vloerdelen die bij de deurkozijnen moeten. Toen die eindelijk klaar waren lag de hele slaapkamer er in 1 uurtje in.

Binnenkort nog de laatste 2m2 in de overloop leggen maar eerst even iets leukers, de plinten en de vensterbank.

Beide, plinten en vensterbank van naturel europees eiken en die zet ik straks alleen in de olie om de natuurlijke kleur van licht eiken te houden. De vorige keren heb ik de plinten laten doen door de plaatselijke hout handel maar die vroegen er de vorige keer zo belachelijk veel voor dat ik het nu maar zelf doe. Planken al geschaafd besteld, mijn breedete maat hadden ze niet dus ik met 1 stukje in de lengte afzagen en vervolgens 1 kantje afkanten. Schuren, olie en klaar is kees.

Helaas werkt het weer wat tegen nu, veel gedaan afgelopen weekend toen het zonnetje nog scheen.
Vandaag hopelijk alles op maat gezaagd en dan kan ik het binnen op een zeiltje in de olie zetten.

vensterbank uitgezaagd, zo veel mogelijk met de zaagtafel, het andere stukje door er meerdere snedes in te maken en dan met de multitool eruit zagen. Ging zo beter dan met de frees of de elektrische schaaf zoals ik de vorige keer deed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rthKIQWK1dPkh4kOGxbqiJdMOB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u38eQW5p7nUQXUDWSUlasIIW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Argpkjzj3FrPdA3u42FMpTBHn5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pAXCYik8Hh2cPoqTv7zlQcWD.jpg?f=fotoalbum_large

Frees bitje voor de het afkanten, houtzaak die het de vorige keer voor me had gedaan heeft dan met een obscuur R2 afkant bitje gedaan die ik dus speciaal heb moeten bestellen....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adIgOa9wiH6v0W_5HWXFSz8I4mk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/InRLEV9WoMTDO2embEbe4qgq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
Zo eindelijk weer tijd gehad voor de verbouwing, kwamen weer allerlei zaken tussendoor voor de baby.
Alles op maat en in de hardwax. Zal even een foto maken als het allemaal op zijn plaats zit. Nu eerst alles laten drogen, hopelijk kan het er vandaag nog in het droogt nu snel met het lente weer!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toekie
En het eind resultaat, massief eiken vensterbank en plinten. Moet nog wat drogen en de gewichten moesten er even aan te pas komen in de hoeken. Door de olie is het toch een beetje gaan werken op sommige plekken.

Lijkt niet veel maar zit toch aardig wat uren frezen, zagen en schuren in en om maar te zwijgen over het op en neer de trap met die vensterbank om het precies goed passend te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHTUnmpAE0MUpliODARaZzdE6Tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hf4Ja3t2DAHg3dYjeuMCPP1b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
Alle elektra is gedaan is af! Erg fijn want dan hoef ik niet meer met mijn telefoon lampje als een speleoloog door de slaapkamer te lopen.

Ik slaap inmiddels ook in de slaapkamer, met kleine en is echt perfect. Enige wat nog mist is de schuifdeur voor de kast maar dat wordt een taak voor komende zomer.
Kleine impressie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbIVkcjdHV7qjy0GX6NymCWZN-Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hsmw4R5aAd1kdb9gfpGi8Wsf.jpg?f=fotoalbum_large

Nu door met de kinderkamer. Deze is al 'af' (gestuct, geverft etc.) maar omdat mevrouw de vloer overal doorlopend wil moet deze helemaal leeg om de vloer te kunnen leggen. Momenteel ligt dit vol met kluszooi en daartussen mijn tijdelijk bureau met pc. Dit gaat nu eerst naar de werkkamer zodat deze ruimte leeg is en ik de vloer en nog wat kleinere zaken kan afmaken.
Dat wordt de taak van komende maand.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toekie
long time no see. Druk geweest met de kleine dame en het wennen aan mijn nieuwe leven samen met mijn vriendin.
Maar nu heb ik eindelijk wat tijd voor updates.
Kinder kamer is op de vensterbank na nu af. Deze was al 'af' maar omdat we destijds nog niet onze plannen volledig hadden moest daar nog wat gebeuren. zoals de tijdelijke vloer eruit en nog een extra stukje elektra in de muur.

Veel kleine projectes ook, oven ging kapot dus moest een nieuwe komen, die paste niet op de plek van de oude dus heb daar een kleine kastje voor moeten maken.
Mijn terrarium kast heeft een lekbak gekregen omdat ik ooit een keer iets te veel gewaterd had toen ik nog gen lekbak had...... Die oesten nu toch verhuizen naar de andere kamer dus dan zet ik dat liever meteen goed op dan dat ik straks weer alles uit de kast moet halen om die lekbak eronder te krijgen (alles gevuld met planten en vooral waer etc is paar honderd kilo).

Voor nu ben ik boven dan even klaar, enkel nog de vensterbank die ik morgen ga afmaken en dan alles opruimen. De overloop en trappenhuis moeten nog gestuct maar dat ga ik laten doen omdat ik geen idee heb hoe ik veilig 5 meter hoog kan stucen. Vervolgens laten we de trap doen, ik denk iets van tapijt, ook dat kan ik niet zelf.

Zelf ga ik de zoler opruimen en aftimmeren, heb de uiteindes naar de goot nog niet dicht omdat ik daar bij moest voor de elektra. Dat even netjes afwerken en dan de zolder een beetje opruimen zodat ik daar weer wat kan. Nu staat alles overal omdat ik om de zoveeltijd ergens bij moest en alles weer verplaatst moest.

En dan eens wat serieuzer met de aanbouw aan de slag. Ik was van plan een 3d tekening van mijn huis te maken in sketchup. Dat wilde ik al voor mijzelf om alle buizen en leidingen in te tekenen, is handig referentie materiaal.
Maar het is ook er handig als impressie voor een architect, de vorige begreep blijkbaar niets van onze wensen en heeft ons een gedrocht van tekening gegeven die zelfs fout is op sommige vlakken....

Hier nog wat fotos van de klussen van afgelopen maand.

Mijn vriendin moest helaas opnieuw beginnen met haar muurschildering :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZHDs8u6AQFG8zbBla4CrpkuJTus=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MjFJPKWqF3RncHAz7kwzz9ct.jpg?f=fotoalbum_large

Lekbakje klein tussendoor projectje, had nog wat epoxy liggen dus dat nog over de latex verf gedaan, als het nu lekt eet ik mijn schoen op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYr8I1Okt0_qgczQyMDCG0RBd1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJxeGUoDKmqG2GH70DdW0QfH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pugu5JiuFnQMzwki3b4qWVr_JNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rEkqP64rQQSlsYBqhzB5mrDh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGV_nRRhLYPJAwzy5Gs1_tvLuhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Lpm6JMBieRdolgKbRxEkh0k.jpg?f=fotoalbum_large

Laatste stukje vloer erin, erg blij mee want de pvc vloer en ik waren geen vrienden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPpECWgmDmYrB-AC0ObJD6y-uyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l3EHMp4W4pq4fEUqYXJBWYfu.jpg?f=fotoalbum_large

bonus, mijn tijdelijke plinten systeem. T slot freesbit gehaald en de eiken plinten mee gefreesd en vervolgens schroeven met een dikke kop in de muur gedraaid. Plint niet strak genoeg? gewoon de schroef wat aandraaien en het zit. Ik kon deze er zo afwippen toen de tijdelijke vloer eruit moest zonder de muur of de plinten te beschadigen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DodXm367ldFCRwJiSGLSUJNDEh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5AfVahzulCChneWwQIgb3HsH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bEJCEELLdGSDAdrxHj1bo8XDAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jOLT72sbX97U2BWSyWSietYT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BFdTf8zvMc2cHET1g-mqp7u0A0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YB3AwRx0uheBvlNEIQzxwljq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
Eindelijk begint mijn hobbyhoek vorm te krijgen. nog een tikkie stoffig, maar niets wat een schoonmaak beurt niet kan oplossen.
Kan ik binnenkort eindelijk weer de nerd uithangen met mijn 3d printer en soldeertoestel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-7YboP-st_6_NvPHQ_Xm2fwiBOo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nCKJc0AVw4ytua5PRcCSbZlf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toekie
Helaas een beetje traag met het klussen omdat ik blijkbaar een hernia heb opgelopen, erg handig. Dus maar sketchup aan het leren voor het maken van een impressie van onze verbouwing en het badkamer meubel.

Lukt best aardig Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/43Q7h5quMhrNEIOpIqFuRGrRHgg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BlaoxMAgNcm8m1N5LhUoeA0k.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
Al het hout binnen gekregen dus, ondanks mijn kapotte rug, toch maar eigenwijs zitten klussen. Het is mooi weer en het gaat weer wat beter dus waarom niet toch?

Frame bijna klaar gekregen tig keer na gemeten en wilde ik het passen onder de wastafel.
' ik zou toch zweren dat ik de grote plaat op de bodem had en niet bovenop?'
Ja dat klopt, heb blijkbaar beide horizontale planken omgewisseld, gelukkig kan ik die gewoon omwisselen zonder dat er schroefgaten of dergelijken zichtbaar worden. Maar toch was weer erg slim.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_uhQravQ1smSsYGNaJ0sJRbH33E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EXTPg6JBZRSX7gGVePwxIBF2.jpg?f=fotoalbum_large
Erg happy dat de zaag rails neet paste!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P54xO5NLiKpjCeckzE01394eYls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hjjazOtwRBqvY2jt5H2pm8ok.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IgaAgMgReHeOiiYaYxmw8YtHEUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UIy7qUWAAghxSAGSWY7uLfrU.jpg?f=fotoalbum_large
Klein schoonheidsfoutje op de rug, dikte van het zaagblad vergeten mee te rekenen. Niks wat een extra keertje langs de zaag niet oplost!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
update over de badkamer kast.
Eerste lade is klaar, was nog best een gepuzzel om die verbinders van de laderails uitgelijnd te krijgen. De kast loopt van links naar rechts af (diepte is rechts kleiner dan links) en ik wilde de lades mij laten lopen zodat ik net weer wat extra inhoudt heb.
Maar het is gelukt bij de eerste lade en hij valt er mooi in met genoeg beweginsruimte!
Ja het ding is gigantisch, heb er ook extra sterkte rails voor besteld, denk dat de lade zelf al 10kg is, volgende keer geen 18mm multiplex gebruiken....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDnXJjvNN7pxdOAHZXy8iADm7aQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXH19v5A6iEBYD6AJVe6JNor.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZiIIE5l2WtEYfXHEyTEdKztGUJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LnLuk07gwAZudKJRp3bcKdHY.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ging ik door met de lagere boven lade. Groef voor de bodem frezen ennnnn frees hoogte niet vast gezet....... oeps die kan opnieuw. Mooi aandenken van deze fout in de workmake.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMGFq2b0Me6iw1H7sTM9b0qNXis=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LMvp0fINLC6KUDyWatzcvw87.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rOnTIEMTuNnQvgcZy8S4eG0xIvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2IrvfPTaQvxHJh2zpUwlTT2K.jpg?f=fotoalbum_large

Hoop dat ik deze week alles af kan maken en dan kan afhangen. Er moeten nog happen uit de lades voor de sifons onder de wastafel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
Al het grote werk af. Nu afhangen en dan de uitsparingen nog uitzagen (2x sifon). als het goed is komen de stopkraantjes niet ver genoeg de kast in, anders zal ik daar dan ook maar uitsparingen voor moeten zagen. Liever dat dan dat ik de lade korter maak.

Best tevreden zo, paste allemaal goed, moet alleen de diepte nog preciezer afstellen met de ladegeleiders. De lades verschillen net 2 mm met elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dyb0EtHQcUKvU44kNr5lTqjHEbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C034GoPB5P5iQpfF6FpMxS2L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReYPSOVs-KHUiEa1MJd72CSs9lo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3uQ79blg8Iz5d3VyRwZjqcr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDnXJjvNN7pxdOAHZXy8iADm7aQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXH19v5A6iEBYD6AJVe6JNor.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IoRmiPveLC8d1rxHBNhasqI4W20=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/giAFvoAxx4t16njPgyb3MnNO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• toekie
Handig een vader die met pensioen is en niet achter de geraniums wil zitten want dan kan hij mooi even helpen met passen van het badkamermeubel.

Zeg maar niks over hoe de waterpunten zitten tov de sifons, afvoeren zaten er al en bleek een stuk staal in de muur te zitten bij de linker kraantjes die moesten wat verschuiven.... Ach het werkt en zie je als de kast af is niks meer van.

Heb de uitsparingen voor de waterpunten er al uit gezaagd, ook de hapjes uit de onderste lade. Bovenste lade moeten nog die ga ik hopelijk morgen gedaan krijgen als de kleine het toelaat.

Ben in mijn nopjes dat ik de afstand van de open lades tot de badkuip goed heb uitgemeten, past perfect heb zon 3 cm over en er moet nog een natuureiken paneel voor van 1,5 cm dik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ylfICwhuu4TzBUxJ6vLswpwyDxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GkM3fsXTZKPOvIHDGJSOU09b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7cnbKHDDCD9gKkC34oxPdkxr7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KV3zysE8Ql27GHKJP0zJvCuc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
kast hangt! _/-\o_

Had het rest stuk van het blad nog bewaard (2 jaar in de schuur gelegen..) en dat is nu mooi het schap geworden.
Min puntje is wel dat opeens 1 van de geleide rails kapot is, zuigertje wil niet meer, terwijl ik daar niets raars mee gedaan heb alleen tig keer getest of de softclose werkt.
Dus maar even nieuwe geleiders regelen en dan kan ik de lades voor de laatste keer uitlijnen en dan de frontjes maken en de randjes afwerken zodat we de multiplex niet zien.
Ben er tervreden mee.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKpb_ihv1bj7bMowKS8kec1KTo4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7nypSgT97yNKcln122TkOl7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rd6deWnaP_nmW4Aj209-Fuwd4L0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1LjVCK1kCgv5QzvnAoKyBx7w.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toekie
Laatste 2 weken met een spoedje bezig geweest. Stucadoor komt as vrijdag langs en er moeten nog 2 elektrapunten veranderd worden. Op zich een makkelijke klusje maar niet in een huis uit 57.....

1 punt heb ik nu ' af' ben er niet blij mee maar het werkt wel. de pvc pijp gaat naar buiten voor een buitenlamp. Die had ik netter moeten wegwerken en netjes bij een aansluiting van de wcd moeten doen, maar dan moest ik zoveel meer veranderen oa het gaat naat buiten opnieuw boren en een nieuwe boren. 1 beun gat vind ik wel genoeg. Kon zo snel geen wcd krijgen met 2 ingangen aan de bovenkant dus heb ik er een gat bij geboord en daar de buis in gelijmd. De oude stalen mantelbuis heb ik laten zitten omdat die doorloopt in het plafond en verder de bekabeling prima is en ik kan daar straks gewoon nieuwe doorheen trekken. Niet netjes ik weet het.
De bekabeling is om te huilen. Oude rood en groene bekabling zonder aarde en tig zwart want het is een hotelschakeling voor 3 lampen. Ik trek nieuwe kabels een andere keer, ik moet voor nu gewoon de wcd erin hebben voor de stucadoor. Erg grof afgesmeerd maar het zit er vlak de stucadoor weet er wel raad mee.

Before en after pics van beneden bij mijn trap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGWvN3eTZjaihEr5EXW9ycl8iQE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dI5dQHklD7Kny5QrAY4kM9hR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RHV59uiH87dR8QC3WWqfzcURjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9SWxFGj6tMJ6BlcwT7jPlmP.jpg?f=fotoalbum_large

2e punt is boven in de overloop. Moet een stopcontact dichterbij de vloer komen en de bestaande knoppen moeten een inbouw wcd hebben. Ook oude bekabeling maar ook een aarde draad?? Gelukje zullen we waar zeggen. Mantelbuis loopt helemaal de vloer in waarschijnlijk via onze hal beneden naar de meterkast, iets wat ik nog veranderen (groepen zijn een ramp die ik gaande weg aanpas). Hier kab ik gelukkig wel de buis vervangen voor pvc moet alleen de metalen buis door snijden zonder de kabel te beschadigen, dat gaat een opgave worden. Verder is dede opzich wel te doen. als de buis eenmaal weg is, 2x wcd gat boren en dan kan alles er in gesmeerd worden. Hopelijk op tijd voor de stucadoor komt, mijn hernia werkt namelijk niet mee helaas!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yekw6jCetWcgCsjQ84fA8aZ75Ms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tm4WSztM7uNZRTSB66lieo9W.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjtEC5pwgXA1HhFkZmbaJXBgXS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S0KepDHNfqulBPE2IJ07Uia0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toekie
Langere update na de vakantie tijd!

Kleine frustratie uiting naar de stucadoors, leers een afspraken maken. Manmanman.

Zeur modus weer uit. Na wat moeizame comminucatie met de stucadoor, is het traphuis en de gang boven nu helemaal strak!
Was oprecht even stressen. Nadat meneer zijn eerste inspectie afspraak niet nakwam voelde ik persoonlijk al nattigheid, zeker omdat het zo bij de vorige stucadoor ook zo ging en die vervolgens nooit meer is komen opdagen.... Maarja de een is de ander niet. Nieuwe afspraak gemaakt en hij kwam langs, prijs opgemaakt en afspraak voor het stuccen gemaakt, een vrijdag. De muren waren wat raar, ik had een soort van 'lambrisering' achtig effect op de muren waar de onderste 1 meter een soort gladde acryl verf had?? Weet het zelf ook niet precies. Efin of ik daar betonvoorstrijk op wilde doen, dat moet minimaal 12 uur drogen, dan kon hij alles in 1 dag doen en zou mij wat geld schelen, prima. Belt hij woensdag avond om 7 dat hij een fout in zijn planing had vrijdag (LEER PLANNEN STUCADOORS!) of hij morgen kon komen. Dus snel wat vrienden opgetrommeld om te helpen want om 7 a 8 uur savonds nog alles te moeten afplakken en voorstrijken na een lange drukke dag was niet te doen. Gelukkig heb ik goede vrienden en met zn 4 was dat zo gepiept gelukkig!
Donderdag ochtend met met een traantje moeten lachen, hij zou om half 8 komen. Hij rijd de oprit op om 7:29 en belt om 7:30 aan :') Ik verzin dit niet.

Maar het gaat om de kwaliteit van het stucwerk en eerlijk is eerlijk, hij was klaar en alles was erg strak, mooi vlak en ook goed de hoeken en de onderkanten netjes afgewerkt. Ben er erg tevreden mee.
Kan de stucdoor voor zijn kunde aanraden alleen moet je wel even door de communicatie/planning heen.

Daarna lekker even een weekje er tussenuit geweest (kon het stucwerk mooi drogen ;) )

Mijn schoonouders boden aan een schilder te willen betalen waar ik natuurlijk geen nee tegen zei.
Die heeft wel nog 1x terug kunnen komen, die was ' klaar' en overal zag je strepen, druppels en zelfs op sommige plekken niet eens geverfd (je zag de witte voorstrijk naast de ral9010 gewoon zitten). Vond hij niet zo leuk maar hij kon het ook niet echt ontkennen.

Nu alles goed en kan ik de lampen weer aansluiten, wat ook nog een interessante puzzel is, dubbele hotl schakeling alleen kan ik nergens vinden hoe mijn dubbelewipschakelaar van BJ intern schakeld. Heb al wat verschillende opties getest en ik krijg de wildste manieren hoe de lampen aan en uit gaan. Had alles netjes gelabled voordat ik het erafhaalde maar heeft niet mogen baten omdat deze BJ anders werkt helaas.
Het was sowieso nogal wat gepuzzel hoe nou wat waar zat want half het huis is nog oude bedrading waar soms dan een aarde draad bij getrokken is, soms wel vervangen voor moderne bruin/blauwe etc. Ik denk dat ik gewoon iedere draad een voor een ga doormeten, traag maar dan weet ik wel hoe alles zit en kan ik het goed en netjes aansluiten.

Het badkamer meubel wil even niet, het gesjouw met die grote lades vind mijn hernia niet zo leuk en dus laat ik die even zitten totdat het wat beter gaat.
Wel jammer want ik wilde die graag af hebben en zien hoe deze eruit ziet met de eiken afwerking.

Verder nog de eettafel geschuurd en in de hardwax gezet, die kan er nu ook weer wat jaartjes tegenaan!

Aardig wat gebeurd de afgelopen week en gek genoeg vrijwel niets echt door mezelf, wat ik niet gewend ben.
Hieronder nog wat foto's kijk en huiver vooral van de elektra.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09S3tcYNbj89aiugZFVzD34XlpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BcKYFGc4ne3fpD1fC1YlzjkY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Faz_w1i-1Rdko59X61vH7nyFmrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xv4x0ZYTihMYGsMk9YU4uBk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mr-snRVOWn6UhYXTgWa-b0ZQ-Hg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haj7V71AYoQqNIQHklgEmwRj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bvHgD-GRpU2kz_gzQHFVrZWtxc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dG8exkvHSgld9pBJ9r6hB4sG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Nn47OtLu4beNFUAnpLoiYcB2Jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/55OacQw0BOwpKsBLBWd8HRQD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toekie
Ik weet helaas niet hoe je een video upload via bestand anders hadden we even kunnen lachen. Zojuist de muurkast van de kinderkamer even nieuwe schappen gegeven van het multiplex wat ik nog over had van de badkmaer kast. Lekker ouderwetes met gewoon wat houten latjes tegen de muur met daar een plank erop. Om en om had de kast dan een kleine en een grote plank en mevrouw wilde graag alleen de grote planken, dus de kleine moesten gaan. Op een van die kleine heeft ruim 2 jaar lang ong 50kg aan sport gewichten gelegen. Ik kon die latjes er zojuist zonder kracht met de hand uittrekken, minimaal wrikken en hoppa. Altijd weer een verassing was je tegenkomt, dat ze het zo lang gehouden hebben is mij een raadsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toekie
Na heel wat gehannes en getest tot de conclusie gekomen dat mijn dubbele wisselschakelaar een verkeerde schakelaar is. Tip: kijk altijd eerst even naar het type nummer. Ik moet namelijk een wissel/wissel hebben wat type 6 is en de mijne was een type 5.... Ik kreeg de raarste combinaties en brak er echt mijn hoofd over.
Pagina: 1