ITX voor ouders (Kerstcadeau)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PickMeh
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 03-07 10:50
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ouders vroegen onlangs om te kijken naar een nieuwe laptop voor hun. Gezien hun huidige laptop echter een permanente spot heeft in hun huis en dus niet echt gebruikt wordt om mobiel te zijn, lijkt mij een dekstop beter. Nu, ze willen graag dat hun bureau niet volledig wordt ingenomen door zaken en spullen. Vandaar kwam ik met het idee om een ITX te bouwen voor hun. Graag had ik hun dit als kerstcadeau gegeven. Ikzelf heb geen ervaring met het bouwen van een ITX specifiek, maar dit zou wel moeten lukken. Ouders gebruiken hun huidige laptop enkel als home office, hier en daar wat youtube, niks qua zware games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
~700-800 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Alles. Natuurlijk deels toekomstgericht gebouwd. Een echte GPU zal niet nodig zijn (in mijn ogen). Ik ga ervan uit dat een CPU met intergrated gfx voldoende zal zijn voor hun gebruik(?). 16gb RAM lijkt mij genoeg voor hun(?). Ook 1 TB opslag zal ruim voldoende moeten zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua ITX case is mijn ogen gevallen op de Fractal Ridge. Vrij compact qua verhouding en best esthetisch.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet onmiddelijk.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb zojuist even snel wat bij elkaar gegooid. Graag even checken of ik niet ergens iets over het hoofd zie of fouten gemaakt heb qua keuze. Zeker ook gezien dit mijn eerste ITX is. Case komt met 2 fans, dus geen extra voorzien in de lijst hieronder.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 199,90€ 199,90
1MoederbordenGigabyte B650I AX€ 164,-€ 164,-
1BehuizingenFractal Design Ridge (PCIe 4.0) Wit€ 116,99€ 116,99
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9x65€ 54,90€ 54,90
1Geheugen internCrucial CT16G56C46U5€ 41,04€ 41,04
1VoedingenCorsair SF850L€ 128,23€ 128,23
1SSD'sWD Black SN770 1TB€ 59,90€ 59,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 764,96

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:17

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Lijkt me een leuk systeem. Je zou nog €15 kunnen besparen door voor een R5 7600 te gaan ipv een 7600X. Denk dat dat al ruim voldoende zal zijn.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PickMeh
FooLsKi schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:50:
Lijkt me een leuk systeem. Je zou nog €15 kunnen besparen door voor een R5 7600 te gaan ipv een 7600X. Denk dat dat al ruim voldoende zal zijn.
Voor de 15 euro dacht ik dat het het misschien wel 'waard' is om ietsje meer 'future proof' te zijn.
Allicht zullen ze inderdaad weinig merken in het dagelijks gebruik tussen de performance van beiden, gok ik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57411

PickMeh schreef op zondag 1 december 2024 @ 16:55:
[...]

Voor de 15 euro dacht ik dat het het misschien wel 'waard' is om ietsje meer 'future proof' te zijn.
Allicht zullen ze inderdaad weinig merken in het dagelijks gebruik tussen de performance van beiden, gok ik. :P
Het enige verschil tussen de x en niet x versie is hoe ze ingesteld zijn "uit het doosje". De x is met ecomode te transformeren in een niet-x, de niet-x wordt mbv pbo net zo snel en energieverslindend als de x.

Het komt in een itx systeem, dus wat de ouders wél zullen merken is het extra geluid van de fan om de hitte van de snellere optie af te voeren. De x-versies van die generatie ryzens zijn namelijk notoire heethoofden op de standaardinstellingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 57411 op 01-12-2024 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:35
Gezien je geen gpu toevoegt is de 8000 serie wel nuttig... Die hebben iets minder cpu kracht maar meer gpu kracht... uitvoering: AMD Ryzen 5 8600G Boxed

uitvoering: be quiet! SFX POWER 3 300W al sterk genoeg zonder gpu, en is net zo zuinig op zon laag vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PickMeh
Anoniem: 57411 schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:09:
[...]

Het enige verschil tussen de x en niet x versie is hoe ze ingesteld zijn "uit het doosje". De x is met ecomode te transformeren in een niet-x, de niet-x wordt mbv pbo net zo snel en energieverslindend als de x.

Het komt in een itx systeem, dus wat de ouders wél zullen merken is het extra geluid van de fan om de hitte van de snellere optie af te voeren. De x-versies van die generatie ryzens zijn namelijk notoire heethoofden op de standaardinstellingen.
Bedankt voor het advies. Misschien dan inderdaad beter geen X-variant nemen inderdaad.
99ruud99 schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:16:
Gezien je geen gpu toevoegt is de 8000 serie wel nuttig... Die hebben iets minder cpu kracht maar meer gpu kracht... uitvoering: AMD Ryzen 5 8600G Boxed

uitvoering: be quiet! SFX POWER 3 300W al sterk genoeg zonder gpu, en is net zo zuinig op zon laag vermogen
Ik ga inderdaad toch maar voor de uitvoering: AMD Ryzen 5 8600G Boxed gaan.

Qua PSU verkies ik liever modulaire exemplaren.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 8600G Boxed€ 178,-€ 178,-
1VoedingenCorsair SF850L€ 128,23€ 128,23
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 743,06

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:35
uitvoering: be quiet! SFX L Power 500W

Dan deze, 850W is erg inefficiënt bij deze lage vermogens.

Of ben je van plan in toekomst een videokaart erin te steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PickMeh
99ruud99 schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:52:
uitvoering: be quiet! SFX L Power 500W

Dan deze, 850W is erg inefficiënt bij deze lage vermogens.

Of ben je van plan in toekomst een videokaart erin te steken?
Waarschijnlijk zal een videokaart voor hun nooit nodig gaan zijn. Dus hier moet ik inderdaad in feite geen rekening mee houden, hetgeen 850W allicht overkill maakt. Ik had deze gewoon genomen omwille van het minieme prijsverschil. :P

Mits aanpassing naar jouw voorgestelde PSU kom ik uit op:
1Voedingenbe quiet! SFX L Power 500W€ 96,85€ 96,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 711,68

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zuig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 10:49

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

wellicht is het vloeken... maar heb je al eens aan een MacMini gedacht?
Als ze er niets bijzonders mee doen kan je prima uit de voeten met het basis model.
Zie ook topic op tweakers

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• donnie1992
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:02
Niet eens een mac mini, maar gewoon een SFF prebuilt van HP, Dell, Lenovo etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Zuig schreef op zondag 1 december 2024 @ 17:59:
wellicht is het vloeken... maar heb je al eens aan een MacMini gedacht?
Als ze er niets bijzonders mee doen kan je prima uit de voeten met het basis model.
Zie ook topic op tweakers
Ik moest eigenlijk direct aan een MacBook Air denken. Super licht, geen fans, prima scherm en 18 uur accu duur. Allicht dat ze de huidige laptop niet als laptop gebruiken omdat de accu gaar is en het gebruik van de adapter omslachtig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PickMeh
donnie1992 schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:00:
Niet eens een mac mini, maar gewoon een SFF prebuilt van HP, Dell, Lenovo etc.
Zelf iets bouwen lijkt mij beter voor hetgeen je krijgt met je geld, vandaar.
Brilsmurfffje schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:06:
[...]

Ik moest eigenlijk direct aan een MacBook Air denken. Super licht, geen fans, prima scherm en 18 uur accu duur. Allicht dat ze de huidige laptop niet als laptop gebruiken omdat de accu gaar is en het gebruik van de adapter omslachtig is?
Vader wilt liever een groter scherm, huidige laptop is 17". Dus MacBook is dan geen optie vrees ik + budget ligt lager.

[ Voor 22% gewijzigd door PickMeh op 01-12-2024 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-07 10:49

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

MacMini is 719 Eur en dan blijf je bestaande scherm gebruiken...

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PickMeh
Zuig schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:11:
MacMini is 719 Eur en dan blijf je bestaande scherm gebruiken...
Er is geen bestaand scherm en met een Mac zit je dan weer met minder storage, tenzij je met cloud begint of onnoemelijk veel geld betaald voor meer fysieke opslag. Vandaar lijkt mij Apple geen optie. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donnie1992
PickMeh schreef op zondag 1 december 2024 @ 18:09:
[...]

Zelf iets bouwen lijkt mij beter voor hetgeen je krijgt met je geld, vandaar.
In dit budget valt er moeilijk tegen deze prijs aan te bouwen.
v&a aangeboden: Dell OptiPlex 7010 - 16GB ram 3200mhz - 256GB SSD - i5 13600T

Deze kun je ook nog eens met een mount achter een beeldscherm pleuren.
Cleaner dan dat ga je het niet krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:12

FreakNL

Well do ya punk?

Ik zou ook voor een SFF pre-built gaan van HP of Dell.

Maar waar staat dat ding? Op de keukentafel is een monitor niet echt sjiek….

En op een andere plek is de noodzaak voor een ITX weer minder (lijkt me)…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PickMeh
FreakNL schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:38:
Ik zou ook voor een SFF pre-built gaan van HP of Dell.

Maar waar staat dat ding? Op de keukentafel is een monitor niet echt sjiek….

En op een andere plek is de noodzaak voor een ITX weer minder (lijkt me)…
Staat op hun bureau. Bestaat uit een doorlopend bureaublad de hele muur ingedeeld in 2 zitplaatsen met kasten tussen die bureaublad ondersteunen. Veel ruimte is er niet om desktop op de grond te zetten. Op het bureaublad zelf staat ook printer, mand met spullen en 2de zitplaats wordt gebruikt door mijn moeder voor haar werk.

Iets zoals dit: https://www.home-designin...-office-desks-for-two.jpg

Persoonlijk lijkt mij het prijsverschil met een prebuilt exemplaar en de specs het minder interessant om een prebuilt te kopen? Of zie ik iets over het hoofd? Deze waar ik naar kijk zitten namelijk ook rond de 700 euro, terwijl ze iets minder krachtig zijn en minder opslag hebben?

[ Voor 22% gewijzigd door PickMeh op 01-12-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PickMeh schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:44:
[...]

...

Persoonlijk lijkt mij het prijsverschil met een prebuilt exemplaar en de specs het minder interessant om een prebuilt te kopen? Of zie ik iets over het hoofd? Deze waar ik naar kijk zitten namelijk ook rond de 700 euro, terwijl ze iets minder krachtig zijn en minder opslag hebben?
Tsjah, het is maar hoe graag je een en ander in elkaar kan/wilt knutselen en ondersteunen.

Zelf heb ik na twee keer pre-built ook altijd zelf de it voor mijn ouders geregeld, maar ik heb dan ook altijd de luxe gehad om daar makkelijk tijd voor vrij te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-07 12:59
Koop een NUC. Zit in principe alles in wat je voor home-office nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Laatst online: 22:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orodeth
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04-07 14:05
Misschien totaal niet gewenst maar om mee te nemen in je overwegingen.
Ik heb mijn ouders 2 jaar geleden een iMac gegeven en qua support vragen is het 100 keer beter geworden. Dus wellicht ook een cadeautje aan jezelf voor minder tech vragen (mocht je daar het aanspreekpunt voor zijn).
De iMac die ik toen kocht was via marktplaats een iets ouder model, maar mocht ik er nu een geven zou een nieuwe het dubbel en dwars waard zijn of anders de Mac mini met een beeldscherm.

Mijn ouders waren bij het geven 70 en 71 en zwaar atechnisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PickMeh
Orodeth schreef op maandag 2 december 2024 @ 13:37:
Misschien totaal niet gewenst maar om mee te nemen in je overwegingen.
Ik heb mijn ouders 2 jaar geleden een iMac gegeven en qua support vragen is het 100 keer beter geworden. Dus wellicht ook een cadeautje aan jezelf voor minder tech vragen (mocht je daar het aanspreekpunt voor zijn).
De iMac die ik toen kocht was via marktplaats een iets ouder model, maar mocht ik er nu een geven zou een nieuwe het dubbel en dwars waard zijn of anders de Mac mini met een beeldscherm.

Mijn ouders waren bij het geven 70 en 71 en zwaar atechnisch.
Qua support valt het relatief goed mee. Ik woon ook langs mijn ouders dus niet al te ver om even binnen te springen. Waar ik mij echter, mogelijk onnodig, meer zorgen om maak is een geheel nieuwe OS waar zij niet mee bekend zijn. Dit zal meer support vragen en voor mij ook een nieuwe leefwereld daar ik zelf geen ervaring heb met Apple producten.

Betreffende de hierboven voorgestelde NUC opties, geef ik persoonlijk dan weer eerder een voorkeur naar een esthetischere uitwerking zoals de Fractal Ridge case die ik voorzien heb. Mogelijk dat ik mij hierdoor iets te veel laat leiden/lijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:51

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik heb een minisforum pc-tje voor 250 euro via amazon met windows 11. Eigenlijk is dat echt helemaal fantastisch. Klein, best snel, kan er zelfs wat op gamen.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donnie1992
PickMeh schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:20:
[...]

Qua support valt het relatief goed mee. Ik woon ook langs mijn ouders dus niet al te ver om even binnen te springen. Waar ik mij echter, mogelijk onnodig, meer zorgen om maak is een geheel nieuwe OS waar zij niet mee bekend zijn. Dit zal meer support vragen en voor mij ook een nieuwe leefwereld daar ik zelf geen ervaring heb met Apple producten.

Betreffende de hierboven voorgestelde NUC opties, geef ik persoonlijk dan weer eerder een voorkeur naar een esthetischere uitwerking zoals de Fractal Ridge case die ik voorzien heb. Mogelijk dat ik mij hierdoor iets te veel laat leiden/lijden.
Tuurlijk dat is ook een optie, en als het geld er is vooral ook doen.
Maar als je voor zo weinig mogelijk geld iets wilt neerzetten dan ontkom je denk ik niet in aan een kleine prebuilt. d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Corrigan
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
PickMeh schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:44:
[...]

Staat op hun bureau. Bestaat uit een doorlopend bureaublad de hele muur ingedeeld in 2 zitplaatsen met kasten tussen die bureaublad ondersteunen. Veel ruimte is er niet om desktop op de grond te zetten. Op het bureaublad zelf staat ook printer, mand met spullen en 2de zitplaats wordt gebruikt door mijn moeder voor haar werk.
Koop een NUC / mini pc en monteer deze achterop het beeldschem. Heb je gelijk een opgeruimde werkplek zonder veel kabelzooi. Zoals een Asus NUC 13 of 14, Beelink mini PC.

Afbeeldingslocatie: https://www.atlastsolutions.com/product_images/uploaded_images/nuc-mounted-on-vesa-400.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Corrigan schreef op maandag 2 december 2024 @ 21:57:
Koop een NUC / mini pc en monteer deze achterop het beeldschem. Heb je gelijk een opgeruimde werkplek zonder veel kabelzooi. Zoals een Asus NUC 13 of 14, Beelink mini PC.

[Afbeelding]
Zeker mooi uit het zicht natuurlijk, maar:
The_Doman schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 12:48:
Te klein is ook niet altijd handig voor iedereen wat betreft makkelijk bereikbare aansluitingen zoals USB als je wat in wilt pluggen
Vooral voor wat oudere gebruikers misschien iets om wel rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:31
The_Doman schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:06:
[...]

Zeker mooi uit het zicht natuurlijk, maar:

[...]
Haal je een hub van een euro of 30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
418O2 schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:08:
Daarom is dus vaak een compacte desktop makkelijker/geschikter.

Ook zoiets:
The_Doman schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:26:
Wat ik alleen altijd wel wat vervelend vind bij de mini/USFF PC's is dat deze vaak geen normale audio line uitgangen hebben aan de achterkant maar alleen een (gecombineerde) headphone/line out aan de voorkant.

Toch wel een dingetje om even rekening mee te houden misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

418O2 schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:08:
[...]

Of, makkelijker, neem een monitor met zo een hub geïntegreerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je denkt wel wat makkelijk over het vervangen van een laptop door een desktop. Ga je ook een beeldscherm, muis en toetsenbord voor ze kopen of moeten ze die extra uitgave na de kerst zelf doen? En willen ze zelf wel al die spullen op het bureau hebben? En komt die laptop echt nooit van het bureau af, of pakken ze hem toch af en toe even op de bank of de keukentafel erbij?
Kortom, lijkt hun dit ook beter dan een laptop, of is dit vooral jouw idee voor wat beter voor hun is?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:31
Anoniem: 57411 schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 05:12:
[...]

Of, makkelijker, neem een monitor met zo een hub geïntegreerd.
Zoiets. Volgens mij hoeven zijn ouders niet zoveel en komen er allerhande tweakers use cases en issues verzinnen die niet echt relevant zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PickMeh
evilution schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 06:21:
Je denkt wel wat makkelijk over het vervangen van een laptop door een desktop. Ga je ook een beeldscherm, muis en toetsenbord voor ze kopen of moeten ze die extra uitgave na de kerst zelf doen? En willen ze zelf wel al die spullen op het bureau hebben? En komt die laptop echt nooit van het bureau af, of pakken ze hem toch af en toe even op de bank of de keukentafel erbij?
Kortom, lijkt hun dit ook beter dan een laptop, of is dit vooral jouw idee voor wat beter voor hun is?
Toetsenbord, muis en scherm zullen ze inderdaad zelf moeten voorzien. Ze waren in feite eerst van plan zelf iets nieuw te kopen, nu dat zij dit van mij cadeau krijgen, zal de grootste kost wegvallen.
Huidige laptop verlaat het bureau inderdaad nooit en er is geen bezwaar tegen een desktop (als het maar niet teveel plaats in zou nemen, wat de keuze voor ITX in gang heeft gezet).

Uiteindelijk heb ik de onderdelen besteld gehad, dus dit is het geworden:

1MoederbordenGigabyte B650I AX€ 169,58€ 169,58
1BehuizingenFractal Design Ridge (PCIe 4.0) Wit€ 142,34€ 142,34
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9x65€ 52,95€ 52,95
1Voedingenbe quiet! SFX L Power 500W€ 96,85€ 96,85
1SSD'sWD Black SN770 1TB€ 64,92€ 64,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 745,68