Alternatief voor Odido T-56 Modem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YorickE
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-09 11:55
Goedemiddag allen,

Ik ben sinds een maand overgestapt naar Odido, voorheen zat ik bij KPN. Nu merk ik dat de WIFI-kwaliteit van het Odido-modem een stuk minder is. Dit merk ik voornamelijk in de vorm van lag-spikes tijdens het gamen. Dus er zijn momenten dat het spel bevriest en dan even moet bufferen totdat het weer terug komt. Hier heb ik voorheen nooit last van gehad. Het is dezelfde use-case. Het nieuwe modem hangt op dezelfde plek als het oude modem, en verder wordt hetzelfde glasvezel kastje als bij KPN gebruikt.

Mijn conclusie is dus als volgt: De router/modem van Odido (Zyxel T-56) werkt minder goed dan de KPN variant.

Na kort onderzoek te hebben gedaan ben ik een beetje de weg kwijt wat betreft de prijs/kwaliteit van alle varianten. Nu is mijn vraag als volgt: Ik wil een nieuwe Modem/Router kopen, zodat ik weer een stabiel netwerk heb. Welke kunnen jullie aanraden? Dus eigenlijk vergelijkbaar met het oude KPN-modem.

Mijn situatie is als volgt:
- Appartementencomplex (Gelijkvloers)
-1000 MB/s internet

Mijn wensen:
- Sterke verbinding zonder lagg spikes, zonder haperingen
- Prijs maximaal 200.- euro. Goedkoper is beter
- Ik hoef geen instellingen aan te passen, het liefst zo simpel mogelijk, zolang het signaal sterk blijft.

Mijn eigen lijstje:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Modems en routersASUS RT-AX86U Pro (MO3B00)€ 183,98€ 183,98
1Modems en routersAVM FRITZ!Box 4060 (Internationaal model)€ 166,-€ 166,-
1Modems en routersTP-Link Archer AXE75€ 109,-€ 109,-
1Modems en routersTP-Link Deco XE75 Pro, 3 pack€ 299,-€ 299,-
Totaal€ 757,98

Welke router kunnen jullie mij aanraden? Het kan ook een ander zijn uit de lijst.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:10

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@YorickE waar hangt je router nu precies en heb je nu wel voldoende dekking? En hebben andere apparaten op dat moment ook last van een slechte verbinding? Wellicht ligt het namelijk gewoon aan je verbinding zelf en niet aan de apparatuur.

offtopic:
Sowieso gamen via wifi :N ik zou altijd een kabel gebruiken, maar dat ter zijde.

Verder als je echt zo simpel mogelijk wilt zou ik geen modem/router kopen, maar de wifi op de Odido router uitschakelen en een access point kopen. Die kan je dan vervolgens ook op een logische(re) plek ophangen.

[ Voor 24% gewijzigd door rens-br op 29-11-2024 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YorickE
rens-br schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:33:
@YorickE waar hangt je router nu precies en heb je nu wel voldoende dekking? En hebben andere apparaten op dat moment ook last van een slechte verbinding? Wellicht ligt het namelijk gewoon aan je verbinding zelf en niet aan de apparatuur.

offtopic:
Sowieso gamen via wifi :N ik zou altijd een kabel gebruiken, maar dat ter zijde.

Verder als je echt zo simpel mogelijk wilt zou ik geen modem/router kopen, maar de wifi op de Odido router uitschakelen en een access point kopen. Die kan je dan vervolgens ook op een logische(re) plek ophangen.
Hoi Rens, bedankt voor je reactie.

Ik beantwoord je vragen in volgorde:

1. De router hangt in de gang bij de meterkast. Het is op zich wel een vrij logische plek. De andere apparaten gebruik ik niet op het moment dat ik aan het gamen ben, maar ik neem aan dat zodra mijn ping een uitschieter heeft, dat er op dat moment slechte connectie heeft.

Ik zou zeggen dat het misschien aan de verbinding kan liggen, maar ik heb nog alle streepjes qua bereik via mijn laptop/ telefoon op de plek waar de PS5 ook staat. Daarnaast in de werkkamer staat ook een PC die er ook last van heeft, maar wel in mindere mate. (PS5 = 10 meter van de router, PC is 5 meter van de router).
Daarnaast had ik er met het KPN modem nooit last van, ook niet op de WIFI.

offtopic:
Akkoord! Maar mijn PS5 heeft denk ik een defecte netwerkpoort, dus ik probeer het eerst via de WIFI :)

2. Het liefst wil ik het in de meterkast laten hangen, omdat die het hiervoor ook goed deed. Dus zolang er een aanrader is voor een stabiele accespoint dan hoor ik het graag!

Reden voor geen accespoint is voor mij voornamelijk dat de KPN modem wel goed zijn werk deed, en als ik met accespoints moet werken, dan zou ik er 2 moeten bijkopen, aangezien ik op 2 plekken de lag spikes ervaar (Woonkamer en Werkkamer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

YorickE schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:46:
[...]
2. Het liefst wil ik het in de meterkast laten hangen, omdat die het hiervoor ook goed deed. Dus zolang er een aanrader is voor een stabiele accespoint dan hoor ik het graag!

Reden voor geen accespoint is voor mij voornamelijk dat de KPN modem wel goed zijn werk deed, en als ik met accespoints moet werken, dan zou ik er 2 moeten bijkopen, aangezien ik op 2 plekken de lag spikes ervaar (Woonkamer en Werkkamer).
Die logica kan ik niet helemaal volgen, je kan ook gewoon één access point ophangen naast je router. Twee stuks is niet perseé nodig, mits je bereik goed is.

Dus ook in dit geval, meten is weten. Ik zou eens met wifi analyzer (app) kijken hoe je bereik is op de verschillende plekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:23
Mocht je WBA met de Genexis XGS ONT hebben, dan liggen de problemen niet bij de Zyxel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YorickE
rens-br schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:52:
[...]

Die logica kan ik niet helemaal volgen, je kan ook gewoon één access point ophangen naast je router. Twee stuks is niet perseé nodig, mits je bereik goed is.

Dus ook in dit geval, meten is weten. Ik zou eens met wifi analyzer (app) kijken hoe je bereik is op de verschillende plekken.
Ik heb zojuist de internetsnelheid berekend op verschillende plekken in het huis. Dit is als volgt:
1. Werkkamer: 621 MB/S download en 734 MB/S upload
2. Keuken: 408 MB/S download en 536 MB/S upload
3. Woonkamer (bij de PS5): 411 MB/S download en 454 MB/S upload

Dus mijn aanname is niet dat het aan het bereik ligt, maar aan de kwaliteit van het WIFI-signaal.

Zou je in dit geval een accespoint ophangen? Zo ja, welke kan je aanraden voor mijn budget (max 200,00 euro)
hcQd schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:52:
Mocht je WBA met de Genexis XGS ONT hebben, dan liggen de problemen niet bij de Zyxel.
Ik heb net even gekeken. Ik heb de volgende aansluiting: GMC-TK01-P2110. Ik neem aan dat dit een genexis is, maar geen idee of dit de XGS ONT betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

YorickE schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:05:
[...]

Ik heb zojuist de internetsnelheid berekend op verschillende plekken in het huis. Dit is als volgt:
1. Werkkamer: 621 MB/S download en 734 MB/S upload
2. Keuken: 408 MB/S download en 536 MB/S upload
3. Woonkamer (bij de PS5): 411 MB/S download en 454 MB/S upload

Dus mijn aanname is niet dat het aan het bereik ligt, maar aan de kwaliteit van het WIFI-signaal.

Zou je in dit geval een accespoint ophangen? Zo ja, welke kan je aanraden voor mijn budget (max 200,00 euro)
Weinig mis met je bereik en snelheid zo te zien. Ik ben zelf ontzettend tevreden met een Access point van Ubiquti, maar ik schat in dat dit het probleem niet persee gaat oplossen.
Ik heb net even gekeken. Ik heb de volgende aansluiting: GMC-TK01-P2110. Ik neem aan dat dit een genexis is, maar geen idee of dit de XGS ONT betreft.
Klopt en ook XGS pon: https://callvoip.shop/hom...ar-ftth-type-xgs-pon.html, dus ik zou eerst aan Odido vragen of ze die willen omwisselen voor een andere ONT. Met deze ONT's zijn nogal veel problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YorickE
rens-br schreef op maandag 2 december 2024 @ 14:10:
[...]

Weinig mis met je bereik en snelheid zo te zien. Ik ben zelf ontzettend tevreden met een Access point van Ubiquti, maar ik schat in dat dit het probleem niet persee gaat oplossen.

[...]

Klopt en ook XGS pon: https://callvoip.shop/hom...ar-ftth-type-xgs-pon.html, dus ik zou eerst aan Odido vragen of ze die willen omwisselen voor een andere ONT. Met deze ONT's zijn nogal veel problemen.
Dank voor je bericht. Zojuist ook een ping test gedaan, ik zie dat de resultaten redelijk stabiel zijn, maar dat er enkele uitschieters zijn. Dit is op het moment dat er tevens vrij weinig van het netwerk wordt gevraagd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahn9w2QNTFigf9zZGnqo-MUIPRI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/EELQJL0OW4PZakgu5mNIUmvM.png?f=user_large

Ik bel wel met Odido. Voor nu: Bedankt voor de hulp en suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrack
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-07 15:30
onlangs ook de ontvangen zyxel T-56 vervangen voor de oude... vervolgens eigenlijk gelijk van dat moment problemen met de wifi verbinding op mijn macbook en onlangs ook de smart tv die wifi modem/router gewoon niet meer kan vinden... technische service gebeld die zegt dat ik gewoon verbinding heb maar terwijl mij tv als de macbook gewoon geen verbinding heeft terwijl mijn apparaten voorheen geen van allen een issue met de oude modem/router hadden... waarom moeten wij nu als klant zoveel moeite/onderzoek verrichten om dat ding werkent te krijgenn... het hoort gewoon te werken... gelukkig had ik de oude nog niet afgedankt en je raad het nooit,... alles werkt weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:55
barrack schreef op zondag 20 juli 2025 @ 18:52:
onlangs ook de ontvangen zyxel T-56 vervangen voor de oude... vervolgens eigenlijk gelijk van dat moment problemen met de wifi verbinding op mijn macbook en onlangs ook de smart tv die wifi modem/router gewoon niet meer kan vinden... technische service gebeld die zegt dat ik gewoon verbinding heb maar terwijl mij tv als de macbook gewoon geen verbinding heeft terwijl mijn apparaten voorheen geen van allen een issue met de oude modem/router hadden... waarom moeten wij nu als klant zoveel moeite/onderzoek verrichten om dat ding werkend te krijgen... het hoort gewoon te werken... gelukkig had ik de oude nog niet afgedankt en je raad het nooit,... alles werkt weer!
Het verbaast me dat wel je de oude modem/router nog kan blijven gebruiken dan.
Maar ik herken dat probleem wel.
Bij de nieuwe WiFi6 modem/rputers (KPN, Ziggo, Odido enz) is het WiFi signaal niet meer compatible/zichtbaar met bepaalde oudere Wifi adapters.
Speciaal met Realtek WiFi adapters is er geen oplossing.
Welke macbook heb je precies?

Ziggo Sagemcom Wifi: Realtek adapters zien geen signaal meer
Wifi netwerk niet gevonden
Ziggo Community: Waarom vindt Macbook netwerk niet na installatie Sagemcom modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:30

lier

MikroTik nerd

barrack schreef op zondag 20 juli 2025 @ 18:52:
het hoort gewoon te werken...
Omdat wifi niet plug-and-play is en dat er heel veel keuzes gemaakt moeten worden. Bijvoorbeeld welke kanalen er gebruikt mogen worden (zijn heel veel devices die UNII-3 en UNII-4 niet onderteunen) en welk type beveiliging toegepast moet worden (WPA2-PSK wordt over het algemeen goed ondersteund, in tegenstelling tot de combi WPA2-PSK & WPA3-PSK). Helaas zijn de default waardes niet altijd de beste en kan dat vaak voor problemen zorgen.

Dus...nee, het hoort niet gewoon te werken.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Het is sowieso een utopie om met alleen een standaard provider modem overal goed dekkende wifi te hebben en volle compatibiliteit, zeker omdat ze veelal in een meterkast staan in een betonnen bunker genaamd een Nederlands woonhuis.

Des te meer reden om als echte Tweaker die troep uit je netwerk te halen en het goed aan te pakken :)

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 20-07-2025 21:34 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjlgt
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Al eens aan gedacht om lekker 'ouderwets' kabels te trekken en zo de boel aan te sluiten? Hoeft natuurlijk niet met alle apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrack
lier schreef op zondag 20 juli 2025 @ 21:06:
[...]

Omdat wifi niet plug-and-play is en dat er heel veel keuzes gemaakt moeten worden. Bijvoorbeeld welke kanalen er gebruikt mogen worden (zijn heel veel devices die UNII-3 en UNII-4 niet onderteunen) en welk type beveiliging toegepast moet worden (WPA2-PSK wordt over het algemeen goed ondersteund, in tegenstelling tot de combi WPA2-PSK & WPA3-PSK). Helaas zijn de default waardes niet altijd de beste en kan dat vaak voor problemen zorgen.

Dus...nee, het hoort niet gewoon te werken.
ok ik geef je graag mijn adres kom jij dan alles afstemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrack
The_Doman schreef op zondag 20 juli 2025 @ 19:28:
[...]

Het verbaast me dat wel je de oude modem/router nog kan blijven gebruiken dan.
Maar ik herken dat probleem wel.
Bij de nieuwe WiFi6 modem/rputers (KPN, Ziggo, Odido enz) is het WiFi signaal niet meer compatible/zichtbaar met bepaalde oudere Wifi adapters.
Speciaal met Realtek WiFi adapters is er geen oplossing.
Welke macbook heb je precies?

Ziggo Sagemcom Wifi: Realtek adapters zien geen signaal meer
Wifi netwerk niet gevonden
Ziggo Community: Waarom vindt Macbook netwerk niet na installatie Sagemcom modem?
2015 model A1708 meen ik te herrinneren, zonder bril kann ik dat niet lezen nu in het donker...
ok ik zit hier op tweakers welliswaar maar wifi6 uni3 4 etc & signalen ... voor een doorsnee gebruiker zijn dat niets betekende termen je kan gewoon nniet verwachten dat een klannt dat gaat begrijpen...

ja gelukkig wel... zolang het kan anders stap ik gewoon over its simpel as that

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:30

lier

MikroTik nerd

barrack schreef op maandag 21 juli 2025 @ 00:10:
ok ik geef je graag mijn adres kom jij dan alles afstemmen
Tuurlijk, ik zal je zo mijn voorrijkosten en uurtarief in een PB sturen 8)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:54
Als je die mac en die tv niet opnieuw geboot hebt zullen ze waarschijnlijk het ipadres dat ze van je oude router gekregen hebt behouden hebben en dus niet werken.

Advies is als je een nieuw modem krijgt al je apparatuur down brengen, het modem in de lucht brengen en dan een voor een je apparatuur weer in de lucht brengen.
Dus ook eventuele switches die je in gebruik hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrack
Ben(V) schreef op maandag 21 juli 2025 @ 09:54:
Als je die mac en die tv niet opnieuw geboot hebt zullen ze waarschijnlijk het ipadres dat ze van je oude router gekregen hebt behouden hebben en dus niet werken.

Advies is als je een nieuw modem krijgt al je apparatuur down brengen, het modem in de lucht brengen en dan een voor een je apparatuur weer in de lucht brengen.
Dus ook eventuele switches die je in gebruik hebt.
het vreemde/fijne is dat ... zoals ik al eerder schreef, alles werkt met het terug hangen van het oude router modem dat gezegd te hebben ik begrijp denk ik wat je bedoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrack
lier schreef op maandag 21 juli 2025 @ 08:45:
[...]

Tuurlijk, ik zal je zo mijn voorrijkosten en uurtarief in een PB sturen 8)
cliché response

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:12

Miezie

Niet zeuren, maar doen.

Ik zou de Fritz!Box halen. Werkt met alle potentiële providers en is stabiel. Als dit type voldoet, dikke prima. Mocht wifi matig zijn is het altijd makkelijk en stabiel uit te breiden met de repeaters. Prima no nonsense voor huidige en toekomstige provider.

Bewezen oplossing bij m’n vorige buren ook ;).

[ Voor 9% gewijzigd door Miezie op 22-07-2025 23:20 ]

Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

Pagina: 1