Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09 10:02
Hallo Tweakers,

Heb een probleempje welke ik niet helemaal snap.
Het is tijd om eens een goede back-up te maken van al onze foto bestanden (imac) en daarvoor een Seagate ironwolf 110 ssd 1.92TB bemachtigd. https://www.amazon.co.uk/...10-Internal/dp/B07QWBJNMY Nu heb ik al jaren een SSD 2.5" USB casing die ik daarvoor gebruik. Deze heb ik regelmatig gebruikts voor SSD's en oude HDD's. Ik dacht, appeltje eitje: "Nieuwe schijf erin en pompen maar. " Niet dus.
SSD in de casing gebouwd, kabeltje in de windows laptop en helemaal niks... Eerste gedachte, casing is kapot, die lag toch ook al wel weer een aantal maandjes ongebruikt in de kast.
Oude HDD erin en alles werk prima, USB kabel dus ok, casing ok.
Dan moet het de schijf wel zijn, zojuist de SSD even in een desktop bijgeprikt en wonder boven wonder hij doet het prima. Disk management laat hem zien en dus gelijk even geformateerd (exFat) en gepartioneerd. (MBR)
Schijf weer terug in de casing en nog steeds niks. (edit: met niets bedoel ik dat hij bij disk management niet zichbaar is)

Nu zit ik even te zoeken op internet maar krijg niet echt duidelijkheid, het lijkt erop dat mijn oude casing niet overweg kan met deze nieuwe grotere SSD. Ik wil best een nieuwe casing kopen, maar nergens zie ik iets van protocol wat de casing wel of niet kan.
Iemand ervaring met hetzelfde probleem? Of kennis waarom dit niet zou werken?
De casing die ik heb is ongeveer 10 jaar oud: "icy box IB-290Stus-b" https://www.prodimex.ch/i...ib-290stus-b-36519_en.pdf

Alvast bedankt voor de hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Die oude behuizing praat maximaal SATA2 en heeft nog een antieke USB 2 interface. Een moderne SATA3 SSD heeft daar inderdaad vaak moeite mee, je zult een nieuwe SATA3 en USB3 behuizing moeten aanschaffen. Het zit hem vooral in de SATA versie, maar een trage USB2 interface is gewoon zonde van de snelheid, met max 40 MB/s vs. de 500+ van de SSD.

Dat hoeft ook niet veel bijzonders te zijn, deze voldoen bijvoorbeeld prima:

uitvoering: Icy Box IB-254U3 External enclosure for 2.5" SATA HDDs (9,5mm) wi...

uitvoering: Icy Box IB-256WP Zwart

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 29-11-2024 21:31 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HanM
@nelizmastr Dankje voor je reactie, ik had dit wel voorbij zien komen maar eigenlijk overal lees ik dat Sata backward compatiable is. Edit: Nu ik er over nadenk. Waarschijnlijk bedoelen ze daar dus andersom mee, oftewel alle controlers kunnen oudere schijven lezen. Had er niet echt op die manier naar gekeken.
Maargoed, ga het gewoon proberen, casing zojuist besteld, die 20 euro kan er ook wel vanaf :)

[ Voor 27% gewijzigd door HanM op 30-11-2024 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:38

nelizmastr

Goed wies kapot

HanM schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 12:11:
@nelizmastr Dankje voor je reactie, ik had dit wel voorbij zien komen maar eigenlijk overal lees ik dat Sata backward compatiable is. Edit: Nu ik er over nadenk. Waarschijnlijk bedoelen ze daar dus andersom mee, oftewel alle controlers kunnen oudere schijven lezen. Had er niet echt op die manier naar gekeken.
Maargoed, ga het gewoon proberen, casing zojuist besteld, die 20 euro kan er ook wel vanaf :)
Klopt, forwards compatible is meer geluk dan wat anders :)

Heb hier in de collectie ook wat systemen met SATA1 en 2 en die zijn best moeilijk om werkende SSD’s voor te vinden. Gek genoeg werken die cheapo schijfjes van ome Ali dan weer prima…. 8)7

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:51
nelizmastr schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:30:
Die oude behuizing praat maximaal SATA2 en heeft nog een antieke USB 2 interface. Een moderne SATA3 SSD heeft daar inderdaad vaak moeite mee, je zult een nieuwe SATA3 en USB3 behuizing moeten aanschaffen. Het zit hem vooral in de SATA versie, maar een trage USB2 interface is gewoon zonde van de snelheid, met max 40 MB/s vs. de 500+ van de SSD.
Inderdaad is een oudere USB2 niet echt logisch in combinatie met een grote HDD/SSD.
Maar dan nog werken de oudere USB2/SATA 1/2 behuizingen normaal gesproken ook gewoon met nieuwere SATA 3 HDD/SSD's is mijn ervaring.
Waar je wel tegenaan loopt met de oudere HDD behuizingen/docks is de limiet van 2TB.
3TB HD wordt gezien als 2tb en 700gb partitie, hoe een maken
Windows 11 herkent externe HD niet

Maar als de HDD/SSD gewoon helemaal niet herkend worden in apparaatbeheer/diskmanagement is er ergens een compatibiliteitsprobleem
Ik heb dat hier ook met een ICIDU USB3 SATA dock, werkt prima met mijn stapel HDD/SSD'S, behalve dan met alle Samsung SSD's die ik erin stop.
Die worden gewoon helemaal niet herkend/gestart.
Met andere docks/adapters, ook hele oude USB2 geen enkel probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 30-11-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanM
Hoi allemaal,

Was even twee weekjes in het buitenland dus was niet in de staat om te kunnen testen. Zojuist getest met een nieuwe casinng

https://tweakers.net/pric...-interface-aluminium.html

Nog steeds geen succes. :?

Iemand nog tips die ik kan proberen? Denk dat ik even de collegas vraag om andere merk docking mee te nemen. Zoals al eerder gemeld, dezelfde schijf rechtstreeks in een desktop werkt zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14-09 22:48

jgj82

Ja, maar = nee

HanM schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:29:
Hoi allemaal,

Was even twee weekjes in het buitenland dus was niet in de staat om te kunnen testen. Zojuist getest met een nieuwe casinng

Iemand nog tips die ik kan proberen? Denk dat ik even de collegas vraag om andere merk docking mee te nemen. Zoals al eerder gemeld, dezelfde schijf rechtstreeks in een desktop werkt zonder problemen.
Het zou kunnen dat de combinatie van case met SSD meer dan 5W gebruikt. Dat zou bij sommige USB-poorten tot problemen kunnen leiden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:51
HanM schreef op woensdag 18 december 2024 @ 07:29:

Dat is een USB gevoede 2.5 behuizing, dus alleen 5 volt!
Als je de specs van die Iron Wolf 110 SSD leest staat daar (heel klein) onderaan:
3.84 TB, 1.92 TB, and 960 GB capacity points require 12V in addition to 5V power.
Dus je moet sowieso een extern gevoede dock hebben met 5/12V.
Pagina: 1