3TB HD wordt gezien als 2tb en 700gb partitie, hoe een maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-09 00:13
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/dd151a07d8d9013bf1e007b5bf91e4d5.png

Heb het al met verschillende software geprobeerd, maar hoe krijg ik nu de 3TB HD als 1 partitie te zien? Lijkt wel gelockt te zijn oid.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Aan welke controller heb je de schijf hangen? Er zijn wat controllers die problemen hebben met schijven die groter zijn dan 2TB. Voor sommigen helpt een software of firmware update. Dus geef eerst eens de relevante specs van je machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
TERW_DAN schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:16:
Aan welke controller heb je de schijf hangen? Er zijn wat controllers die problemen hebben met schijven die groter zijn dan 2TB. Voor sommigen helpt een software of firmware update. Dus geef eerst eens de relevante specs van je machine.
Dat is de :
Sharkoon / Rapid-Case 3.5" SATA Black

PC is:

Lenovo ThinkCentre M720q Tiny (10T700AAMH)’

Het is een USB HD, net een 3TB schijf ingedaan.

[ Voor 12% gewijzigd door saken op 15-09-2023 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Is dat deze? https://nl.sharkoon.com/product/07394#specs

Bij de specs staat de limiet op 2TB. Ik zie ook geen drivers of firmware voor dat ding. Dus ik denk dat het lastig wordt om er 1 volume van 3TB van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
TERW_DAN schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 21:27:
Is dat deze? https://nl.sharkoon.com/product/07394#specs

Bij de specs staat de limiet op 2TB. Ik zie ook geen drivers of firmware voor dat ding. Dus ik denk dat het lastig wordt om er 1 volume van 3TB van te maken.
Ah, ja ! Dom van me.....Dan moet ik misschien maar met de 2 partities doen :-/

Dank voor de info !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:17
Tja, een oude USB2 behuizing en 3 TB HDD, dan moet je geen haast hebben natuurlijk. :P

Maar wel apart dat de USB controller dan toch wel de hele schijf grootte correct weergeeft.
En de 2e partitie dan nog als extended?
Welke software heb je gebruikt?
Misschien schijf eerst in PC via SATA aansluiting indelen?, moet wel GPT zijn natuurlijk.

Of ander Partitie tool?
NIUBI Partition Editor
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bs4XGLJM1fb3koKR9fGny0sPueY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RWPJ6bwVUIxJP64AwfaSQOoK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
The_Doman schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:58:
Tja, een oude USB2 behuizing en 3 TB HDD, dan moet je geen haast hebben natuurlijk. :P

Maar wel apart dat de USB controller dan toch wel de hele schijf grootte correct weergeeft.
Misschien schijf eerst in PC via SATA aansluiting indelen?, moet wel GPT zijn natuurlijk.

Of ander Partitie tool?
NIUBI Partition Editor
[Afbeelding]
achja, dan hou ik het wel bij de 2 partities :-)

Alleen nu staat de HD 24/7 aan. Ik vroeg me af of er een optie is , dat hij alleen aanslaat bij gebruik, dus als iemand een film streamt van plex bijv. Weet niet of dit de performance kwaad doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je kunt instellen dat de schijf uitschakelt bij inactiviteit in je powermanagement. Wat performance betreft betekent dit dat de schijf weer op moet spinnen voordat je er iets van kan leven. Dat kost wel wat tijd. Maar als die opgespint is na een paar seconden maakt het verder niet veel meer uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
TERW_DAN schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:08:
Je kunt instellen dat de schijf uitschakelt bij inactiviteit in je powermanagement. Wat performance betreft betekent dit dat de schijf weer op moet spinnen voordat je er iets van kan leven. Dat kost wel wat tijd. Maar als die opgespint is na een paar seconden maakt het verder niet veel meer uit
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/d344f3c490e6a8f6d397983cec4817bd.png
Het gekke is dat die al op 20 minuten staat, maar de externe HD blijft 24/7 spinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Grote kans dat je USB controller in die schijf daar niet lekker mee overweg gaat. Dat zag je vaker bij de goedkopere USBcases. Daar heb ik eigenlijk nooit een fatsoenlijke oplossing voor gevonden (maar ook nooit echt heel hard naar gezocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
The_Doman schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 22:58:

Of ander Partitie tool?
NIUBI Partition Editor
[Afbeelding]
Het is inderdaad nogal wat traag als ik mass video files converteer naar MKV. Zal een USB3 behuizing verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:10
TERW_DAN schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:37:
Grote kans dat je USB controller in die schijf daar niet lekker mee overweg gaat. Dat zag je vaker bij de goedkopere USBcases. Daar heb ik eigenlijk nooit een fatsoenlijke oplossing voor gevonden (maar ook nooit echt heel hard naar gezocht).
Ook bij duurdere USB drives en bij externe disks van fabrikanten is dit nogal hit-and-miss. Althans dat is mijn ervaring. Het lijkt er veelal op dat de SATA standaard maar voor een gedeelte geïmplementeerd wordt, waardoor sleep bijvoorbeeld nooit werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:06

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

saken schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:19:
[...]

Het is inderdaad nogal wat traag als ik mass video files converteer naar MKV. Zal een USB3 behuizing verschil maken?
Nee want als ik je screenshot mag geloven gebruik je uitvoering: Toshiba DT01ABA300, 3TB en dat is per definitie een relatief trage SATA-600 HD op 5900rpm.

Heel eerlijk gezegd geloof ik niet dat dat ding de USB2-poort kan verzadigen dus dan zal een USB3-enclosure enkel voor de mooi en niet de snelheid zijn ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
saken schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:19:
[...]

Ja. Mits je het via USB 3 aansluit uiteraard. USB 3 is met ongeveer 5Gbps ongeveer 10x zo snel als USB 2. Echter wordt je ook gelimiteerd door de snelheid van de disk. Die zou volgens Toshiba moeten liggen op zo'n 1.4Gbps. Nog altijd drie keer zo snel als de USB 2 bus-snelheid. Dus waarschijnlijk ga je met een USB 3 behuizing wel een forse snelheidsverbetering zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

alex3305 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:25:
[...]
Dus waarschijnlijk ga je met een USB 3 behuizing wel een forse snelheidsverbetering zien.
Allicht dat "meten = weten"; @saken zal even in Task Manager moeten kijken hoeveel data er per seconde nu naar / van die disk komt.

480Mbps of 1.4Gbps; dat is dus tussen de 60MB/s en 180MB/s sustained; ik geloof niet dat dat wordt gehaald bij random read & write (want video-conversie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
MAX3400 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:36:
[...]

Allicht dat "meten = weten"; @saken zal even in Task Manager moeten kijken hoeveel data er per seconde nu naar / van die disk komt.
Dit is altijd een goed advies :).
480Mbps of 1.4Gbps; dat is dus tussen de 60MB/s en 180MB/s sustained; ik geloof niet dat dat wordt gehaald bij random read & write (want video-conversie).
Dat zou ik niet zo snel roepen. Zelfs mijn Toshiba 2.5" disk kan snelheden halen van 80-120MB/s bij wegschrijven. Volgens mij haal ik ook zoiets bij conversie vanuit Handbrake en was video conversie volgens mij niet veel langzamer dan op interne disks. Maar dat is alweer een tijdje geleden dat ik dat heb gedaan, dus dat heb ik niet helemaal helder meer. Ook is de snelheid natuurlijk afhankelijk van meer factoren, waaronder de gebruikte software, de manier van conversie, (disk) cache en het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
MAX3400 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:36:
[...]

Dat is nu 27MBPS zie ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
En write om en nabij de 6mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Als het inderdaad 27MB (megabyte) per seconde is, is dat dus ongeveer slechts de helft van wat een USB2-aansluiting aan zou kunnen. En in dat geval is een upgrade naar USB3-behuizing weinig winstgevend.

Ik weet niet of je op andere momenten enkel data leest van die externe schijf (dus bijvoorbeeld als je iets wil kopieren); allicht dat je daar wel tegen de 60MB per seconde aan zou lopen; dan is mogelijk wel de overstap naar USB3 een verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Als je de videoconversie direct op de USB schijf uitvoert (dus lezen en schijven) zou je de USB write caching/policy nog kunnen aanpassen naar betere prestaties .
Schrijven van veel kleine bestanden zal dan ook heel veel sneller gaan.
HowToGeek: How to Optimize USB Storage for Better Performance on Windows 10

Maar afgezien van de heel veel betere snelheid bij gebruik van USB 3 werken de meeste oudere USB 2.0 cases dus ook niet goed samen met schijven groter dan 2 TB zoals het titeltopic ook aangaf.
Ik merkte dat zelf dus ook hier bij gebruik van wat oude Medion USB/ESATA externe HDD behuizingen.
Met een 3 TB HDD/Partitie werkt alles perfekt met (E)Sata, echter bij gebruik van de USB(2.0) verbinding geeft het dus ook problemen, ik zie dan wel de bestanden maar krijg er geen enkele toegang toe.
Schijven/partities tot 2 TB geven geen problemen.
saken schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:04:
Alleen nu staat de HD 24/7 aan. Ik vroeg me af of er een optie is , dat hij alleen aanslaat bij gebruik, dus als iemand een film streamt van plex bijv. Weet niet of dit de performance kwaad doet?
Performance moet geen probleem zijn, opspinnen gaat toch snel genoeg om niet hinderlijk te zijn?
Zelf let ik er altijd wel op dat mijn externe schijven in standby/spindown gaan als deze niet in gebruik zijn.
De meeste externe schijven doen dat al vanzelf of heeft de fabrikant soms een tool om dat in te kunnen stellen.
Met losse behuizingen/docks en HDD's moet je maar afwachten of de functie geïmplementeerd is en samenwerkt met de aangesloten HDD heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
The_Doman schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 14:02:
Als je de videoconversie direct op de USB schijf uitvoert (dus lezen en schijven) zou je de USB write caching/policy nog kunnen aanpassen naar betere prestaties .
Schrijven van veel kleine bestanden zal dan ook heel veel sneller gaan.
HowToGeek: How to Optimize USB Storage for Better Performance on Windows 10

Maar afgezien van de heel veel betere snelheid bij gebruik van USB 3 werken de meeste oudere USB 2.0 cases dus ook niet goed samen met schijven groter dan 2 TB zoals het titeltopic ook aangaf.
Ik merkte dat zelf dus ook hier bij gebruik van wat oude Medion USB/ESATA externe HDD behuizingen.
Met een 3 TB HDD/Partitie werkt alles perfekt met (E)Sata, echter bij gebruik van de USB(2.0) verbinding geeft het dus ook problemen, ik zie dan wel de bestanden maar krijg er geen enkele toegang toe.
Schijven/partities tot 2 TB geven geen problemen.

[...]

Performance moet geen probleem zijn, opspinnen gaat toch snel genoeg om niet hinderlijk te zijn?
Zelf let ik er altijd wel op dat mijn externe schijven in standby/spindown gaan als deze niet in gebruik zijn.
De meeste externe schijven doen dat al vanzelf of heeft de fabrikant soms een tool om dat in te kunnen stellen.
Met losse behuizingen/docks en HDD's moet je maar afwachten of de functie geïmplementeerd is en samenwerkt met de aangesloten HDD heb ik gemerkt.
Ik denk dat ik toch maar een nieuwere case eromheen doe. Vind het hinderlijk dat hij maar 24/7 staat te brullen terwijl hij niet gebruikt word. Kan ik gewoon de HD omzetten naar een andere case of zal ik de boel moeten backuppen naar een andere HD alvorens hem om te zetten? Voldoet elke goedkope moderne case?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
saken schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:01:
Ik denk dat ik toch maar een nieuwere case eromheen doe. Vind het hinderlijk dat hij maar 24/7 staat te brullen terwijl hij niet gebruikt word. Kan ik gewoon de HD omzetten naar een andere case of zal ik de boel moeten backuppen naar een andere HD alvorens hem om te zetten? Voldoet elke goedkope moderne case?
Externe HDD's die continue blijven draaien is inderdaad geen goed idee volgens mij, ook wat betreft warmte/levensduur op lange termijn.
Of een willekeurige externe case de betreffende HDD automatisch in sleep/spindown zet valt niet te zeggen.
Met diverse oude en nieuwe USB docks/cases/adapters die ik hier heb hangt het ook van de betreffende HDD af hoe deze zich gedraagt bij geen activiteit en/of standby/uitschakelen van de computer.
Mijn compleet gekochte externe USB HDD's (WD/Seagate/Toshiba enz) gaan wel netjes in standby mode.
Je kan wel zoeken naar USB Sata met auto spindown.
Soms kan je met tooltjes de interne sleep/spindown instellingen van een HDD wijzigen.

Of de HDD uit de oude case wel goed compatible/leesbaar is met een nieuwe case (of interne SATA aansluiting) zou ik inderdaad wel even goed controleren voordat je schrijf handelingen erop gaat uitvoeren.
Dus nagaan of de partitie/bestandsindeling overeenkomt en normaal leesbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
The_Doman schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:43:
[...]

Externe HDD's die continue blijven draaien is inderdaad geen goed idee volgens mij, ook wat betreft warmte/levensduur op lange termijn.
Of een willekeurige externe case de betreffende HDD automatisch in sleep/spindown zet valt niet te zeggen.
Met diverse oude en nieuwe USB docks/cases/adapters die ik hier heb hangt het ook van de betreffende HDD af hoe deze zich gedraagt bij geen activiteit en/of standby/uitschakelen van de computer.
Mijn compleet gekochte externe USB HDD's (WD/Seagate/Toshiba enz) gaan wel netjes in standby mode.
Soms kan je met tooltjes de interne sleep/spindown instellingen van een HDD wijzigen.

Of de HDD uit de oude case wel goed compatible/leesbaar is met een nieuwe case (of interne SATA aansluiting) zou ik inderdaad wel even goed controleren voordat je schrijf handelingen erop gaat uitvoeren.
Deze HD komt uit een andere USB HD enclosure, die ik vervolgens uitelkaar gehaald had om in een Thecus NAS te stoppen, en vervolgens daar weer uitgehaald heb en in deze oude USB enclosure gestopt heb. Hij komt dus oorspronkelijk wel uit een externe HD. Dus je bedoelt een converter ertussen voor USB spindown?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
The_Doman schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 17:43:
[...]

Ik denk dat ik de hardeschijf ga vervangen door een grotere van minimaal 16TB. Dan ben ik voor een tijd klaar.
uitvoering: WD Elements Desktop Storage 20TB Zwart
Opzich lijkt me dit wel wat, leuke prijs lijkt me. Maar de prestaties met streaming vallen me wel een beetje tegen met een andere WD externe schijf die ik nu op m'n desktop in gebruik heb. Een andere seagate performde beter.

Ik haal op zowat elke externe schijf die ik heb 40mbs. Dat lijkt me wel wat weinig, ik zie op Youtube andere benchmarks van 150mb.. van dezelfde schijven

[ Voor 4% gewijzigd door saken op 20-11-2023 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
saken schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 00:14:
Deze HD komt uit een andere USB HD enclosure, die ik vervolgens uitelkaar gehaald had om in een Thecus NAS te stoppen, en vervolgens daar weer uitgehaald heb en in deze oude USB enclosure gestopt heb. Hij komt dus oorspronkelijk wel uit een externe HD. Dus je bedoelt een converter ertussen voor USB spindown?
De "converter" is natuurlijk al de USB/SATA interface van de betreffende CASE/DOCK welke je gebruikt.
Zoals ik schreef hangt het automatisch in standby/spindown gaan af van welke functies geïmplementeerd zijn in de gebruikte USB/SATA interface zelf en/of deze reageren op eventuele spindown/standby commando's van Windows zelf.
Nieuwe USB/SATA adapters ondersteunen ook UASP/UAS functies voor efficiëntere overdracht.
Waarschijnlijk heb je niet meer je originele enclosure van de HDD om te proberen?
saken schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:27:
Maar de prestaties met streaming vallen me wel een beetje tegen met een andere WD externe schijf die ik nu op m'n desktop in gebruik heb. Een andere seagate performde beter.

Ik haal op zowat elke externe schijf die ik heb 40mbs. Dat lijkt me wel wat weinig, ik zie op Youtube andere benchmarks van 150mb.. van dezelfde schijven
Streaming, je bedoelt toch de USB overdracht snelheid neem ik aan?
Gebruik je wel de juiste USB 3 aansluitingen/kabels voor die andere HDD's?
Anders wordt alles beperkt tot USB 2 snelheid natuurlijk.
Zie ook dit topic:
Bezorger legt mijn externe HD voor de deur, nacht buiten (USB2 snelheid probleem)
Pagina: 1