Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 19:26
Ik moet voor redenen twee oude windows 7 PC's klonen, de gemaakte immages moeten in een VM omgeving gaan draaien. Klinkt simpel genoeg maar ik loop tegen problemen aan.

toch meer achtergrond, het gaat om twee werkstations met hele oude en specifieke software waar ook nog hele nare licenties aan hangen die beveiliging hebben tegen kopiëren - we hebben voor een cyber security audit geïdentificeerd dat er een enorm risico hangt mochten deze machines omvallen / een beveiligingslek veroorzaken dus is een goede backup maken prio1, daarna gaan we kijken hoe we deze oude machines die nog steeds in een productie omgeving draaien gaan uitfaseren en vervangen

Na wat zoeken heb ik besloten om de image te maken met de Microsoft tool Disk2vhd v2.02 De gemaakte virtuele harde schijf voeg ik dan toe om mijn systeem naar mijn Hyper-V manager (V10.0.17763.1).

Het probleem is dat mijn VM weigert op te starten als ik de de virtuele disk link met de VM. Na wat zoeken online vond ik de suggestie om via een windows 7 installatie ISO een repair uit tevoeren. Dit resulteerde direct na het klikken op ' Repair' in een vage foutmelding dat de windows versie verkeerd was (klopt niet, versie is perfect) en de VM stopte ermee.
Plan B was om een normale windows installatie uit te voeren op een VM om daarna de virtuele schijf toe te voegen; dit werkte ik kon alle data zien. Toen geprobeerd een multi-boot systeem te maken met de reparatie functie van windows maar wederom werkte dit niet.

Dus nu kijk ik naar alternatieven, wie weet heeft iemand hier successen geboekt met het klonen van oude systemen? Op reddit kwam CloneZilla of Veeam backup voorbij, iemand daarmee gewerkt?

at your service

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Welke hyper-V machine generation gebruik je voor je VM?

Lees ook de perikelen van deze persoon:

https://learn.microsoft.c...laptop-with-disk2vhd-chal

Komt dat overeen met jouw scenario?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Overigens heb ik deze conversie in het verleden wel eens gedaan met de tools van VMWare / met VMWare Workstation Pro (inmiddels gratis) en dan draaien in VMWare Player. (of VCenter)
Dat werkte een stuk beter dan met Hyper-V/Virtual PC

Ik snap je wens om het in Hyper-V te doen, maar in hoeverre is dat een harde eis?
Stel dat je dat werkend krijgt, kun je later nog pogen om de VMware VM naar Hyper-V te converteren,hoewel de tool Microsoft Virtual Machine Converter ook out-of-suport is, maar ja dat is je hele scenario al..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De laatste keer Win7 is voor mij te ver weggezakt.

Je kunt misschien iets als de (gratis) https://www.starwindsoftware.com/starwind-v2v-converter proberen. Maar zie ook boven. Al kan ik me voorstellen dat vanaf nul opbouwen geen optie meer is met de stokoude software.

Advies terzijde: heb geen netwerkverbinding van of naar de Win7 VM. Of als dat wel moet, alleen naar een specifieke machine en niet de rest van het netwerk laat staan internet.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
The_Butler schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:53:
Dus nu kijk ik naar alternatieven, wie weet heeft iemand hier successen geboekt met het klonen van oude systemen? Op reddit kwam CloneZilla of Veeam backup voorbij, iemand daarmee gewerkt?
Jawel, oude(re) systemen imagen/clonen heb ik best wel vaak gedaan (vroeger met Ghost) ) en nog steeds is dat nog wel eens nodig/handig. :)
Er zijn vele mogelijkheden om uit te kiezen.
Clonezilla/Veeam gebruik ik zelf niet, zie meer daarover in dit topic:
SSD plaatsen en clonen oude SSD
Het daarin genoemde Macrium Reflect gebruik ik wel regelmatig.
Eventueel:
ElevenForum: Creating VM from Macrium image

Op de laatse Hiren’s BootCD PE staan ook diverse goede HDD/SSD image tools.
Je kan daar vanuit ook een VHD aanmaken en dan daar direct naartoe imagen.

SSD met dure software clonen
The_Doman schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:29:
Ik heb nog eens wat partitie/imaging tools getest van die Hiren’s BootCD PE.
Macrorit Partition Expert was nu juist degene die consequent een BSOD gaf bij het starten van de gekloonde SSD. :-(
Waarschijnlijk heb je de volledige versie nodig om de systeemschijf op de juiste wijze (aanpassen boot/BCD) te kunnen klonen.

De programma's die het wel goed en volledig doen:
Macrium Reflect PE v7.3.5925 Aanpassen van de partities gaat wat omslachtig bij deze oudere versie.
DiskGenius v5.5.1.1508 Werkt prima met optie migrate OS.
EaseUS Partition Master v14.5 Ook heel goed, met automatisch of handmatig partities aanpassen.

De andere tools werken niet of onvolledig zover ik kon testen.
AOMEI Partition Assistant v10.2.2 Volledige versie nodig om partitie groottes aan te kunnen passen.
Lazesoft Disk Image & Clone v4.7 Gaf bij mij geen bootable SSD?
Acronis Cyber Protect b40901 Geeft pas laat, bij het starten van de kloon operatie, dat je de volledige versie moet aanschaffen. :-(
Maar zorg in ieder geval dat je een volledige image/clone backup van betreffende PC's maakt.

Dit kan dan ook nog goed van pas komen als je het systeem wil gaan overzetten/restoren naar andere hardware:
Nieuwe MOBO met oude SSD(Windows 7)
Sevenforums: Make Windows 7 bootable after motherboard swap (Paragon P2P Adjust OS}
The new motherboard was ENTIRELY different, I went from a Intel Core 2 Quad to an Intel i7 960. Everything was basically changed. And yes it cleaned up device management from what I noticed. I only had a few drivers that were not installed automatically (which is not shocking since the motherboard had a few non-standard addons to it, bluetooth/wifi both built into the motherboard, a Xonar add on card to name a few). I swear overall this was the least painless computer procedure I have EVER encountered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-07 19:26
bedankt allemaal voor de suggesties, morgen ga ik aan de slag! hou jullie op de hoogte.

@akimosan - handige link, die persoon loopt precies tegen de dingen aan waar ik ook mee zit. ik draai in generation 1 (2 wel geprobeerd maar dat ging ook fout).

Het gebruik van Hyper-V is niet noodzakelijk, wel heeft de opdrachtgever al VM's draaien in deze omgeving dus leek het me netter om het zelfde platform te blijven gebruiken.

Ik ga het over een andere boeg gooien en VMware proberen, hoewel het vinden van de installatie files een heel naar proces is geworden sinds de overname door broadcom zeg...

[ Voor 75% gewijzigd door The_Butler op 28-11-2024 05:44 ]

at your service

Pagina: 1