Nieuwe MOBO met oude SSD(Windows 7)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiespt
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-10-2024
Hello,

Geen idee of hier in de juiste topic zit, maar ik heb een probleem met mn nieuwe moederbord.

Alles is volgens mij juist geïnstalleerd, maar windows wilt niet opstarten omdat hij klaarblijkelijk niet werkt met een nieuw moederbord.

Volgens velen op Google is de enige oplossing om mn SSD te formatteren en Windows 7 opnieuw te installeren.

Nu vind ik dat echt klinkklare onzin. Dus hier mijn vraag. Is het mogelijk de nieuwe drivers van het moederbord te installeren zonder mijn volledige SSD te formatteren?

Ik heb geen mogelijkheid om nu een backup te maken van mijn SSD gezien mijn oude moederbord kapot is.

Iemand ideeën?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

wiespt schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 20:43:
Nu vind ik dat echt klinkklare onzin. Dus hier mijn vraag. Is het mogelijk de nieuwe drivers van het moederbord te installeren zonder mijn volledige SSD te formatteren?
Je mag het onzin vinden, maar dit is het niet.
Een moederbord zit boordevol functies welke allen drivers nodig hebben om te functioneren. Deze drivers worden tijdens de installatie van windows, netjes ingeladen. (Denk hierbij aan sata, videokaart, geluidskaart, ethernet etc. etc.)
Het nieuwe moederbord zal waarschijnlijk een compleet andere chipset hebben en dus andere drivers nodig hebben. Doordat je Windows installatie nog vol zit met oudere stuurprogramma's gaat dit conflicten opleveren.

Ik vergelijk het voor het gemak altijd maar met de volgende metafoor;
Als ik mijn vriendin vraag om een Iphone 7 in te stellen, aan de hand van het instructieboekje van een Iphone 1, gaat dit geen succes worden.
Kan ik proberen haar tegemoet te komen, door pagina's van het nieuwere boekje lukraak toe te voegen aan de oudere maar dit gaat haar des te meer in de war brengen vrees ik.

Overigens zijn er nog steeds zat opties om de ssd te backuppen.
Zo zijn er enkele linux distributies die je vanaf een usb-stickje kan starten. Vanuit hier kun je de gewenste bestanden netjes kopieeren naar een andere schijf/usb stick etc.

[ Voor 15% gewijzigd door Switchie op 25-11-2016 20:55 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiespt
Thanks voor de reactie.

Ik snap volledig wat er gebeurd, maar omdat het zo ontzettende gebruikersonvriendelijk klinkt kan ik het me gewoon slecht voorstellen. Er is dus geen manier om alsnog handmatig alle drivers te verwijderen van mijn oude SSD zodat ik kan booten, zonder mijn oude moederbord?
Switchie schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 20:48:
[...]

Je mag het onzin vinden, maar dit is het niet.
Een moederbord zit boordevol functies welke allen drivers nodig hebben om te functioneren. Deze drivers worden tijdens de installatie van windows, netjes ingeladen. (Denk hierbij aan sata, videokaart, geluidskaart, ethernet etc. etc.)
Het nieuwe moederbord zal waarschijnlijk een compleet andere chipset hebben en dus andere drivers nodig hebben. Doordat je Windows installatie nog vol zit met oudere stuurprogramma's gaat dit conflicten opleveren.

Ik vergelijk het voor het gemak altijd maar met de volgende metafoor;
Als ik mijn vriendin vraag om een Iphone 7 in te stellen, aan de hand van het instructieboekje van een Iphone 1, gaat dit geen succes worden.
Kan ik proberen haar tegemoet te komen, door pagina's van het nieuwere boekje lukraak toe te voegen aan de oudere maar dit gaat haar des te meer in de war brengen vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:12
Als de (sata)chipset niet teveel afwijkt werkt een MOBO swap meestal wel met een Windows 7+ installatie.
Maar voor dit soort gevallen...Check:
Sevenforums: Make Windows 7 bootable after motherboard swap (Paragon P2P Adjust OS}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Thanks voor de reactie.
Graag gedaan :)
Ik snap volledig wat er gebeurd, maar omdat het zo ontzettende gebruikersonvriendelijk klinkt kan ik het me gewoon slecht voorstellen.
Hoezo is dit gebruiksonvriendelijk? Windows kijkt tijdens de installatie welke drivers hij nodig heeft en zorgt er voor dat deze worden geinstalleerd. Dat hij geen 'onnodige' drivers installeert voor een eventuele mobo swap lijkt mij juist wel gebruiksvriendelijk. Anders zit je bij voorbaat met een gigantisch bloated systeem vol drivers van 8238 verschillende chipsets.
Er is dus geen manier om alsnog handmatig alle drivers te verwijderen van mijn oude SSD zodat ik kan booten, zonder mijn oude moederbord?
Probleem zit hem niet zozeer in de oude drivers maar puur in het ontbreken van nieuwe drivers.
Wat je kan proberen is een 'dirty' install van Windows 7 doen waarbij hij de nieuwe drivers zal installeren voor je.
Hierbij bestaat er wel een kans dat de oude en nieuwe drivers onderling ruzie gaan maken maar dat zie je dan wel weer ;)

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11-09 16:45

Zorian

What the fox?

Zelfs al zou je het presteren om nu de boel werkend te krijgen met wat trucjes, dan moet je alsnog rekening ermee houden dat in de toekomst er mogelijk heel vreemde fouten kunnen optreden. Dit kunnen kleine vage dingetjes zijn, maar ook hele grote issues zoals een pc die er weinig trek meer in heeft.

Ik beveel ook een herinstallatie aan. Niet alleen omdat het aanbevolen is, ook omdat het sneller is dan lopen klooien om je oude spul tot leven te wekken. En het verkleint je kans op gezeik in de toekomst enorm.

Desnoods zet je Windows er opnieuw op zonder te formatteren. Kan je achteraf nog even je oude data en documenten eraf plukken en vervolgens de oude installatie wissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiespt
[b][message=49266665,noline]
Hoezo is dit gebruiksonvriendelijk? Windows kijkt tijdens de installatie welke drivers hij nodig heeft en zorgt er voor dat deze worden geinstalleerd. Dat hij geen 'onnodige' drivers installeert voor een eventuele mobo swap lijkt mij juist wel gebruiksvriendelijk. Anders zit je bij voorbaat met een gigantisch bloated systeem vol drivers van 8238 verschillende chipsets.
Begrijp me niet verkeerd, ik snap het idee erachter, en het is niet alsof ik het allemaal beter weet. Maar gezien het niet heel raar is om je mobo te vervangen of om je hdd of ssd in een ander systeem te stoppen, lijkt het mij dat dit een stuk makkelijker moet kunnen? Ik verwacht dan dat het Window repair systeem automatisch de oude drivers van de schijf verwijdert en daarmee gelijk de nieuwe drivers installeert. Dat klinkt mij een stuk vriendelijker in de oren.

Ik vind het tevens geen probleem om een clean install te doen van de OS, maar ik wil wel graag eerst een back-up maken van mijn oude SSD. Ik ga even doen wat The Doman voorstelde, ik moet alleen nog even uitzoeken hoe ik een ISO file vanaf een USB-stick kan booten, aangezien ik niet kan burnen zonder PC:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Die paragon software werkt gewoon super voor het migreren van windows installaties naar andere/nieuwere hardware. _/-\o_
De laatste versies werken ook met windows 8/10.

Sevenforums: Make Windows 7 bootable after motherboard swap (Paragon P2P Adjust OS}
The new motherboard was ENTIRELY different, I went from a Intel Core 2 Quad to an Intel i7 960. Everything was basically changed. And yes it cleaned up device management from what I noticed. I only had a few drivers that were not installed automatically (which is not shocking since the motherboard had a few non-standard addons to it, bluetooth/wifi both built into the motherboard, a Xonar add on card to name a few). I swear overall this was the least painless computer procedure I have EVER encountered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
wiespt schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 21:12:
Ik ga even doen wat The Doman voorstelde, ik moet alleen nog even uitzoeken hoe ik een ISO file vanaf een USB-stick kan booten, aangezien ik niet kan burnen zonder PC:(
RUFUS is een bekende, maar er zijn er meer natuurlijk.
Meestal gebruik ik zelf nu ULTRAISO.

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 25-11-2016 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Maar gezien het niet heel raar is om je mobo te vervangen of om je hdd of ssd in een ander systeem te stoppen, lijkt het mij dat dit een stuk makkelijker moet kunnen?
Dat durf ik te betwijfelen. Zie de gemiddelde consument dit niet zo 1,2,3 doen. De mensen die de kennis en kunde hiervoor hebben, hebben logischerwijs ook wel de kennis om een systeem van enkele drivers te voorzien.
Daarnaast is het ook niet raar om een auto te vervangen, maar wordt benzine ook niet op magische wijze omgezet naar diesel ;)
Ik verwacht dan dat het Window repair systeem automatisch de oude drivers van de schijf verwijdert en daarmee gelijk de nieuwe drivers installeert. Dat klinkt mij een stuk vriendelijker in de oren.
Absoluut vriendelijker maar doelgroep is zeer, zeer klein. Daarnaast zou een dergelijke functie behoorlijk complex zijn en alsnog geen succes garanderen. Kans dat bepaalde registry keys of what so ever over het hoofd worden gezien is vrijwel 100%

Daarnaast zijn sata drivers nodig om windows uberhaubt te starten en laat het nu net het probleem zijn dat deze ontbreken in je huidige installatie. De installatie dvd heeft deze drivers wel beschikbaar en zullen ingeladen worden voor/tijdens de installatie. [/quote]
Ik vind het tevens geen probleem om een clean install te doen van de OS, maar ik wil wel graag eerst een back-up maken van mijn oude SSD. Ik ga even doen wat The Doman voorstelde, ik moet alleen nog even uitzoeken hoe ik een ISO file vanaf een USB-stick kan booten, aangezien ik niet kan burnen zonder PC:(
Er bestaan kant-en-klare tools om bootable usb sticks te maken. Googlen op deze termen (bootable usb) zullen je ongetwijfeld met de eerste hit, brengen waar je zijn moet :)

Zoals hierboven al gezegd is Rufus inderdaad een bekende/goede distro al zal theoretisch gezien elke oplossing wel voldoen. Verschil zit hem vaak in de meegeleverde tools e.d. maar aangezien jij enkel een simpele copy+paste nodig hebt zal elk bootable os wel in deze wens voorzien.

[ Voor 7% gewijzigd door Switchie op 25-11-2016 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Weet je wel zeker dat je een retail windows hebt? Want als het een oem versie is kan je dezen niet zomaar op een ander moederbord laten werken. Althans, activeren zal die dan niet.

Dus als je oem hebt van windows7 is het misschien een idee om windows 10 te kopen. Is weer 20 euro, maar dan ben je wel meteen van het hele gerommel en gedoe af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48
Er is toch ook de optie om een installatie terug te zetten naar generic drivers? Dit moet je dan wel doen VOOR het overplaatsen ;)

Van de site SuperUsers:
"You can use sysprep tool for that. Just run it from c:\windows\system32\sysprep\sysprep.exe, check Generalize and hit OK"

[ Voor 36% gewijzigd door Steefph op 25-11-2016 21:43 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Steefph schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 21:42:
Er is toch ook de optie om een installatie terug te zetten naar generic drivers? Dit moet je dan wel doen VOOR het overplaatsen ;)

Van de site SuperUsers:
"You can use sysprep tool for that. Just run it from c:\windows\system32\sysprep\sysprep.exe, check Generalize and hit OK"
Zou een geweldige optie zijn, ware het niet dat TS helaas niet in windows komt omdat zijn oude mobo is overleden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:48
Switchie schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 22:04:
[...]

Zou een geweldige optie zijn, ware het niet dat TS helaas niet in windows komt omdat zijn oude mobo is overleden ;)
Lalalala, totaal overheen gelezen O-)

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je nog even kan kijken of de SATA settings (IDE, AHCI, RAID) in de BIOS wel hetzelfde staan als op het oude bord, als die verschillen zal Win7 ook niet starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:08
Vergeet ook niet om UEFI uit te zetten op je nieuwe mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiespt
Het is gelukt met Paragon lieve mensen! Thanks allen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
wiespt schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 17:44:
Het is gelukt met Paragon lieve mensen! Thanks allen:)
Nice :)
Had dat Paragon OS adjust tool de windows licentie/activatie ook nog mee gemigreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiespt
Nee, niet geen problemen mee gehad, maar ik heb ook een pirated versie van W7
The_Doman schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 18:04:
[...]

Nice :)
Had dat Paragon OS adjust tool de windows licentie/activatie ook nog mee gemigreerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-07 11:23
Als je het echt goed wil doen, Verwijder je ook de non-present devices. Die heb je waarschijnlijk nu een heleboel. Je Windows register zit nu vol met verwijzingen naar apparaten die er niet meer zijn.

Google daar maar eens op.

Je kan ook de tool devicecleanup gebruiken.

PS het is ALTIJD maar dan ook echt ALTIJD beter om een verse installatie te doen net een LEGITIEME Windows versie.

[ Voor 48% gewijzigd door Witte op 27-11-2016 12:01 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiespt
Helemaal gelijk, hoor. Ik wilde alleen de de ssd inkunnen. Binnenkort maak ik even een backup en dan gooi ik er een legitieme versie van W10 op. Is allemaal een stuk beter betaalbaar dan een aantal jaar geleden.
Witte schreef op zondag 27 november 2016 @ 11:57:
Als je het echt goed wil doen, Verwijder je ook de non-present devices. Die heb je waarschijnlijk nu een heleboel. Je Windows register zit nu vol met verwijzingen naar apparaten die er niet meer zijn.

Google daar maar eens op.

Je kan ook de tool devicecleanup gebruiken.

PS het is ALTIJD maar dan ook echt ALTIJD beter om een verse installatie te doen net een LEGITIEME Windows versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Witte schreef op zondag 27 november 2016 @ 11:57:
Natuurlijk is het het beste (en ook makkelijkste/snelste) om gewoon te herinstalleren.
Maar afgezien van kapotte hardware zijn er natuurlijk vaak situaties dat je een herinstallatie als het even kan wil voorkomen. Het weer op orde krijgen van een custom windows omgeving en aangepaste software instellingen kan soms gewoon veel te veel (kostbare) tijd kosten. Soms zelfs onmogelijk als de orginele installatie software ook nog ontbreekt!

Ik dacht trouwens dat die Paragon OS Adjust ook een soort van device cleanup deed?
Interessant om eens nader te testen.
Pagina: 1