Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bogatyr
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-11-2024
Beste icter's,

Ik heb een kleine vraag omtrent een vervolgstap in de IT. Ik heb in mijn carrière al verschillende detacheerders gehad. Elke keer merk ik dat ik hier niet aan kan wennen, ik heb al veel verschillende opdrachten gehad maar na loop van tijd stopt een opdracht een keer. Dit gebeurd bij mij elke keer, waardoor ik nooit kan wennen aan een bedrijf. Hierna wordt ik dan weer op een andere opdracht geplaatst bij een nieuw bedrijf met nieuwe collega's maar ook andere IT applicaties en processen etc. Op dit moment ben ik opzoek naar een nieuwe werkgever, maar dan wel een bedrijf wat geen detachering doet. Wat mij opvalt als ik mijn LinkedIn open heb staan is dat ik veel berichten krijg van recruiters, tussen partijen, maar vooral detacheerders. Het is lastig om een bedrijf te zoeken wat geen detachering doet. Persoonlijk val ik net tussen wal en schip, ik heb tot nu toe veel support rollen uitgevoerd, en ik wil een stap hoger. Naar bijvoorbeeld Cloud engineer, Systeembeheerder, of een stap richting security (doorgroeimogelijkheid). Elke keer is de stap net iets te hoog en wordt er meteen om certificaten gevraagd. Het vinden van het juiste bedrijf waar tijd is om certificaten te behalen is bijna nul, tenzij het een detacheerder is. Op dit moment loop ik helemaal vast en ben ik toch bang dat ik weer terug moet naar een support rol, wat ik eigenlijk niet wil. Weet iemand welke stappen ik kan ondernemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:30
Als je dat niks vind, omdat je geen langdurige relatie kan opbouwen, dan is werken voor een werkgever de way 2 go.

Ik heb veel van mijn werkgevers gevonden via indeed.com

Geen idee hoe hoog je kennis is en welke certificaten je al hebt. Mijn ervaring na 25 jaar IT is dat er veel WG gouden bergen beloven betreft certificeringen ed. Maar ik ben er maar weinig tegengekomen.
1 heeft MCSE betaald en 1 integratie ITIL, BiSL en ASL.

Daarom betaal ik zelf al mijn certificeringen en wil ik niet afhankelijk zijn van een WG die zijn beloftes toch niet na wilt komen.
Het kan goedkoop als je geen problemen hebt met zelfstudie :)
Dan kost je de tijd en het examen €190 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

'Natuurlijk' krijg je via Linkedin etc vooral detacheerders etc. Die hangen daar rond. Ga zelf actief op zoek naar vacatures, neem zelf contact op met potentieel interessante organisaties. Misschien goed om naar lokale overheden etc te kijken.

En inderdaad, zelfstudie kan vandaag ook al. Al is dat dan theorie.

Een topic starten met de titel 'ICT Detacheerders' is overigens dan geen goed voorbeeld als je dat vooral niet wilt ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluebe
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08-06 20:13

Bluebe

Roar

Ik weet niet hoe oud je ongeveer bent, maar je zou kunnen kijken naar "Young professional" vacatures dan wordt je voor een specifieke rol opgeleid binnen het bedrijf of via een gecontracteerd opleid bedrijf. Bedrijven als verzekeraars, banken en de belastingdienst bieden dit vaak aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:06

Marc H

- - Is wakker - -

Tsja, dat is nu eenmaal de realiteit. De tijd dat je met wat ervaring kon doorgroeien omdat certificering niet veel voorstelde is voorbij.

Dus als je zwaardere functies ambieert, zal je minimaal wat verschillende certificaten nodig hebben.
Je had de afgelopen tijd dat je werkte in een support rol kunnen gebruiken om naast je baan wat certificaten te halen. Dat kun je nu ook gaan doen.

En dat kan je beter bij een detacheerder doen, imho ;). Juist omdat het tijdelijke functies zijn, is het makkelijker om door te groeien. De meeste detacheerders bieden wel mogelijkheden voor studie en als je certificaten haalt is het ook voor een detacheerder aantrekkelijk om jou weg te zetten op een hogere functie vanwege het hogere uurtarief dat eraan gekoppeld is.

Als je dan certificaten kan koppelen aan ervaring ben je een stuk aantrekkelijker voor een vaste werkgever. Dat je dan niet alle certificaten hebt die nodig zijn is dan vaak minder een probleem. Als jij kan laten zien dat je in de afgelopen tijd meerdere certificaten hebt gehaald dan is het makkelijker voor een werkgever om het gebrek van een bepaald certificaat minder zwaar mee te wegen, zeker als daar ook nog eens wat ervaring tegenover staat.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:33

Qwerty-273

Meukposter

Certificaten is vooral ook iets wat detacheerders belangrijk vinden. Die gebruiken dat ook weer als punt om een "expert" bij de klant neer te zetten voor een forser bedrag. Een werkgever zal minder naar certificaten kijken en meer naar de instelling van de sollicitant. En prik door de HR template heen, daar staat inderdaad vaak wel dat je minimaal x jaar ervaring nodig hebt en certificering x en y. Maar stuur gewoon je sollicitatie in, benoem in de brief dat je daar best aan wilt werken om die certificering te behalen, en dat gaat natuurlijk een stuk beter als je daadwerkelijk met iets werkt (en daardoor ervaring opdoet en dus niet iets puur hebt geleerd vanuit een video/boekje zonder enige praktijk ervaring).

Ik zie trouwens wel er groei zit in je pad.
Support functies zat
Mbo 2 ict medewerker naar Mbo 4 systeembeheerder

Verder kijk naar bedrijven in de buurt, en regio. Denk bij jezelf na bij welk bedrijf jij zou willen werken. En kijk vervolgens naar de vacatures die ze open hebben staan - of stuur een open sollicitatie waar in je benoemt dat je de naar een functie als cloud engineer, systeembeheer of security op zoek bent cq. naar toe wilt groeien. Laat je niet uit het veld slaan, een "nee, sorry" is jammer maar probeer het gewoon bij de volgende vacature weer positief opnieuw.

De spammende detacheerders of recruiters op LinkedIn zoeken heel vaak gewoon vulling van posities. En hebben vaak minder oog op het binnenhouden van werknemers of doorgroeimogelijkheden.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21:01
Probleem is een beetje dat MKB bedrijven de hoop hebben opgegeven omdat ze niemand kunnen vinden zonder recruitment bedrijven en werkzoekende dus niet meer kunnen vinden omdat werkgevers niet zo goed te vinden zijn.

Er zit een facade schil van recruiters om bedrijven heen lijkt het.

Leuke ervan is dat die schil er helemaal niet is als je lokaal op maps bedrijven gaat zoeken, sites gaat bekijken, belletjes pleegt en er als snel achter komt dat er in de buurt heus wel wat te vinden is!

[ Voor 3% gewijzigd door Furion2000 op 20-11-2024 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:43

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik krijg een beetje een dubbel gevoel bij je post. Kennelijk heb je jezelf de afgelopen jaren onvoldoende ontwikkeld om naar een hogere functie te stappen. Het ontbreekt je immers aan de juiste certificering.
The_Bogatyr schreef op woensdag 20 november 2024 @ 15:52:
Hierna wordt ik dan weer op een andere opdracht geplaatst bij een nieuw bedrijf met nieuwe collega's maar ook andere IT applicaties en processen etc.
Daarnaast is bovenstaande één van de snelste manieren is om kennis en ervaring op te doen. Maar dat is nu net niet wat je wilt en dan wordt het wel lastig. Één van de twee zaken zal moeten veranderen, wil je echt door kunnen groeien.

Waar zit je exacte weerstand tegen detachering? Ik zit zelf ook in de detachering, maar geef altijd duidelijk aan dat ik niet ingezet wil worden op relatief kortlopende projecten, en dat is eigenlijk altijd gelukt. Mijn kortste opdracht was een jaar (waarbij ik aangegeven heb dat de uitdaging er wel uit was). Gemiddeld zit ik een jaar of vier bij een opdrachtgever.

Zou, als langere opdrachten wel voor je zouden kunnen werken, niet eens op zo'n manier het gesprek aan kunnen gaan met een detacheerder? Tussen de wat mindere, zijn er ook echt wel goede detacheringsbedrijven die luisteren naar hun medewerkers. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:09

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Titelfix doorgevoerd. Betere suggesties mogen via TR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:41
Volgens mij spelen hier twee verschillende zaken. Je lijkt je niet prettig te voelen in detachering en je groeit niet door in je functie/rol.

Wat betreft je eerste probleem, zoeken naar een vaste baan buiten de detachering licht dan voor de hand. Maar tegelijk, bedenk ook dat de meeste werkgevers helemaal niet zitten te wachten op IT'ers in vaste dienst. Het is niet hun core business en ze hebben ook geen zin (of kennis) om mensen die de jaren heen mee te laten gaan in de vakinhoudelijke ontwikkelingen. Die kennis huren ze dus graag in, zodat ze zich kunnen richten op waar ze wel goed in zijn.

Als je ergens in vaste dienst wil komen, dan moet je je dus niet profileren als geweldige IT medewerker, maar moet je juist iets te bieden hebben wat specifiek is voor de branche waarin je zoekt. Iemand met de combinatie van IT kennis en vaardigheden én vakinhoudelijke kennis is voor veel bedrijven juist wel interessant.

Dat brengt me bij het tweede punt. Je groei blijft voor je gevoel wat achter. Wat je zou kunnen doen is te bekijken waar je zou willen werken, wat betreft onderwerp/vakgebied en wat betreft de aard van de bedrijven (groot/klein, commercieel/niet-commercieel, formeel/informeel etc). En je in die sector verdiepen. Je hoeft dan niet meteen een volledige hbo opleiding te volgen. Maar als je een relevante cursus in het vakgebied volgt, dan weet je of het onderwerp je echt ligt én je hebt richting potentiële werkgevers een 'bewijs' dat je echt interesse in het vak hebt. En dat je niet alleen voor de vacature veinst alsof je interesse hebt.
Pagina: 1