Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Bogatyr
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20-11-2024
Beste Iter's

Momenteel ben ik bezig met mijn afronding van mijn mbo 4 diploma voor systeembeheerder. Ik heb redelijk wat ervaring opgebouwd in de support kant van de ICT. Echter merk ik dat ik deze functies zat begin te worden en steeds meer naar systeembeheerder door wil gaan. Helaas, zijn de eisen voor systeembeheerder nog veel te hoog, zo wordt er gevraagd om een mbo 4 diploma (die ik dus bijna heb) en certificaten die een pre zijn. Ik kan dus nog niet naar deze functie toe gaan omdat ik nog veel kennis mis om zelfstandig te kunnen werken. Ik zit momenteel bij een detacheerder en zit op een servicedesk, ik merk dat dit voor mij te veel stress oplevert. Dit levert me zoveel stress op dat het nu op mijn gezondheid begint te werken. Ik word de supportfuncties zat ik ben continue steeds dezelfde werkzaamheden aan het doen. Ik zit al 3 jaar support functies te beoefenen, en merk dat dit ook mijn motivatie naar beneden haalt. Ik ben de wanhoop nabij en weet niet meer hoe ik mijn energie uit het vak kan halen. Ik heb bij mijn detacheerder aangegeven dat ik naar systeembeheerder door wil gaan, maar door alle eisen kan dit nog niet. Is er een andere tak in de ICT, waar ik mijn focus op kan leggen om toch weer mijn motivatie en energie terug te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-06 03:37
Is het geen idee om straks door te studeren voor HBO ICT? Dan kom je makkelijker binnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Andere werkgever zoeken.

Overigens, ik lees nergens wat jij kan & weet. En ook niet welke eisen & wensen de werkgever & klanten hebben.

Scheelt nogal om beter advies te geven.

/Edit: je posthistorie laat zien dat je al minstens anderhalf jaar "er een beetje tegenaan hikt"; is het dan niet tijd om gewoon een loopbaancoach te raadplegen?

[ Voor 31% gewijzigd door MAX3400 op 04-02-2022 13:01 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-06 14:13
Soms is de wil en je persoonlijkheid/softskills belangrijker dan eventuele kennis. Niemand begint met 100% kennis en kunde aan een bepaalde functie, tenzij je hetzelfde werk doet bij een andere werkgever.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bogatyr
Lelletje schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:53:
Is het geen idee om straks door te studeren voor HBO ICT? Dan kom je makkelijker binnen.
Veel te hogen grepen voor mij. Op theoretisch vlak ga ik het niet redden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bogatyr
MAX3400 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:57:
Andere werkgever zoeken.

Overigens, ik lees nergens wat jij kan & weet. En ook niet welke eisen & wensen de werkgever & klanten hebben.

Scheelt nogal om beter advies te geven.

/Edit: je posthistorie laat zien dat je al minstens anderhalf jaar "er een beetje tegenaan hikt"; is het dan niet tijd om gewoon een loopbaancoach te raadplegen?
Doordat ik nog studeer, zit ik vast aan 32 uur. Ik heb eigenlijk veel te hogen eisen, maar ik wil een tussen stap maken naar systeembeheer. Een tussen stap die ik leuk vind in plaats van telkens die brandjes blussen, en continue, maar eindgebruikers ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-06 14:26
Hoe zie je jouw perfecte rol voor je, en hoe verschilt dat met wat je nu doet?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Voor een beheerfunctie heb je over het algemeen geen HBO nodig. Wat je wel vaker ziet is een support-beheer groeitraject. Kan trouwens niet bij je huidige werkgever waardevolle certificaten halen? De meeste detacheerders hebben daar wel programma's voor.

In principe is het heel normaal om niet direct je droombaan te hebben als je net klaar bent met school en veel mensen blijven ook niet langer dan 3 jaar bij hun eerste werkgever hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bogatyr
Freeaqingme schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:53:
Hoe zie je jouw perfecte rol voor je, en hoe verschilt dat met wat je nu doet?
Waar ik naar toe streef, is om systeembeheerder te worden. Het verantwoordelijk zijn voor de systemen, applicaties en server park (wat eigenlijk groten deels cloud is). Complexen IT-vraag stukken oplossen met een team.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

The_Bogatyr schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:52:
[...]

Doordat ik nog studeer, zit ik vast aan 32 uur. Ik heb eigenlijk veel te hogen eisen, maar ik wil een tussen stap maken naar systeembeheer. Een tussen stap die ik leuk vind in plaats van telkens die brandjes blussen, en continue, maar eindgebruikers ondersteunen.
+
The_Bogatyr schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:54:
[...]

Waar ik naar toe streef, is om systeembeheerder te worden. Het verantwoordelijk zijn voor de systemen, applicaties en server park (wat eigenlijk groten deels cloud is). Complexen IT-vraag stukken oplossen met een team.
Ik denk dat je het woord "systeembeheerder" eens moet loslaten en gaan rondkijken / lezen / praten / seminars bezoeken.

Denk je dat die mensen niet ook brandjes blussen? Of lastige incidenten uren / dagen behandelen? En, allicht ter overweging (en terugkomend op mijn eerdere vraag), wat denk je ervoor nodig te hebben? Iets zegt me dat er iets in je hoofd zit over "systeembeheerder" maar ik lees het echt nergens terug.

Je kan ook theoretisch architect worden. Ben je nog meer en technischer op de hoogte van bepaalde zaken (bijvoorbeeld storage in de cloud) maar van letterlijk aan de knoppen zitten of iets instellen, hoef je niks te kunnen. Je hebt dan een adviserende & consultancy rol maar dat kan dus ook gewoon binnen een (grote) organisatie.

Of je kan iets als technisch applicatiebeheerder worden. Iemand die in 2, 5, of 10 jaar echt alles weet van 1 bepaalde applicatie of "keten van applicaties". Kan zeer technisch, uitdagend, complex werk zijn. Kweenie.
Een tussenstap
Ja, nogmaals: je post al anderhalf jaar op GoT dat je je huidige functie niet leuk vindt. Ik lees niet wat je wel (ondertussen / extra) kan of geleerd hebt. Alleen wat er niet kan in de organisatie en hoe je niet geholpen / serieus genomen. Geen idee welke tussenstap je dan denkt te gaan maken maar ook de inzet / inzicht / ideeen van jou uit, lijken wat onder de maat in jouw posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bogatyr
MAX3400 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 15:35:
[...]

+

[...]

Ik denk dat je het woord "systeembeheerder" eens moet loslaten en gaan rondkijken / lezen / praten / seminars bezoeken.

Denk je dat die mensen niet ook brandjes blussen? Of lastige incidenten uren / dagen behandelen? En, allicht ter overweging (en terugkomend op mijn eerdere vraag), wat denk je ervoor nodig te hebben? Iets zegt me dat er iets in je hoofd zit over "systeembeheerder" maar ik lees het echt nergens terug.

Je kan ook theoretisch architect worden. Ben je nog meer en technischer op de hoogte van bepaalde zaken (bijvoorbeeld storage in de cloud) maar van letterlijk aan de knoppen zitten of iets instellen, hoef je niks te kunnen. Je hebt dan een adviserende & consultancy rol maar dat kan dus ook gewoon binnen een (grote) organisatie.

Of je kan iets als technisch applicatiebeheerder worden. Iemand die in 2, 5, of 10 jaar echt alles weet van 1 bepaalde applicatie of "keten van applicaties". Kan zeer technisch, uitdagend, complex werk zijn. Kweenie.

[...]

Ja, nogmaals: je post al anderhalf jaar op GoT dat je je huidige functie niet leuk vindt. Ik lees niet wat je wel (ondertussen / extra) kan of geleerd hebt. Alleen wat er niet kan in de organisatie en hoe je niet geholpen / serieus genomen. Geen idee welke tussenstap je dan denkt te gaan maken maar ook de inzet / inzicht / ideeen van jou uit, lijken wat onder de maat in jouw posts.
Ik vind het moeilijk om iets anders te vinden. Ook omdat ik zelf niet weet wat ik moet doen. Het eerste wat ik wil doen is mijn opleiding afronden. Dat duurt nog een paar weken, dan heb ik mijn diploma. Maar op de servicedesk wordt ik gillend gek van alles wat door elkaar heen gaat. Ik weet het gewoon niet meer, ik heb geen inzichten in wat er nog meer is op IT gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 22:52

Agent47

I always close my contracts.

Is ook afhankelijk waar je gedetacheerd zit. Ik zelf ben nu 6 jaar fulltime aan het werk waaronder grotendeels servicedesk / support aan de bureau's van mensen. Heb hetzelfde als jou gedacht. Ik heb alleen nu een werkgever waar de support afdeling echt leuk is, ik verschillende vragen krijg elke dag en ik mezelf omhoog kan werken richting systeembeheer etc. Het hangt dus ook een beetje af van de plek waar je zit en de doorgroeimogelijkheden.

Heb je geen mogelijkheden om certificeringen te behalen? Dan toon je in ieder geval aan dat je leergierig bent.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bogatyr
Agent47 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:58:
Is ook afhankelijk waar je gedetacheerd zit. Ik zelf ben nu 6 jaar fulltime aan het werk waaronder grotendeels servicedesk / support aan de bureau's van mensen. Heb hetzelfde als jou gedacht. Ik heb alleen nu een werkgever waar de support afdeling echt leuk is, ik verschillende vragen krijg elke dag en ik mezelf omhoog kan werken richting systeembeheer etc. Het hangt dus ook een beetje af van de plek waar je zit en de doorgroeimogelijkheden.

Heb je geen mogelijkheden om certificeringen te behalen? Dan toon je in ieder geval aan dat je leergierig bent.
Ja, de mogelijkheid is er om certificaten te behalen. Echter ligt de focus momenteel op mijn studie. Na de studie wil ik mij gaan focussen op eventuele certificaten. Ik zal er denk ik wel wat moeite mee hebben, maar dat moet goedkomen. Ik denk dat het bedrijf waar ik nu zit te ongestructureerd is. Er wordt enorm veel gemicromanaged , en op je gelet waar ik niet tegen kan. Als dit nog gepaard gaat met belletjes en een zooitje tijdsdruk dan gaat het niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 22:52

Agent47

I always close my contracts.

Eerst je studie dus. Hierna andere baan zoeken en tijdens je sollicitatie doorvragen op eventuele certificeringen etc.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:24
Lelletje schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:53:
Welke HBO opleiding is er gericht op systeembeheer? Daarnaast wil niet iedereen een HBO opleiding volgen en is dit ook niet nodig om een prima baan te vinden.

@TS, gewoon ergens anders solliciteren. Het is nu een prima markt om een andere werkgever te zoeken. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kijk eens bij Brunel, Centric of een van dat soort toko's. Die nemen vaak starters aan en het lijkt me prima om daar ervaring als systeembeheerder op te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

The_Bogatyr schreef op maandag 7 februari 2022 @ 08:54:
[...]
Ik vind het moeilijk om iets anders te vinden.
+
Ook omdat ik zelf niet weet wat ik moet doen.
+
Maar op de servicedesk wordt ik gillend gek
+
Ik weet het gewoon niet meer
+
ik heb geen inzichten in wat er nog meer is op IT gebied.
Vanaf vrijdag vraag ik in meerdere posts al: wat wil je? Wat kan je? Wat weet je? Wat heb je al 18 maanden uitgezocht? En, eerlijk gezegd: er komt niets uit wat enige houvast biedt. Sterker nog, je bevestigt dat je al minstens anderhalf jaar niet eens 1 certificaat heb behaald (of willen behalen).

Ook 18 maanden geleden bevestig je (bij herhaling) dat Engels en dan voornamelijk "technisch" Engels voor ITIL, Server 2016, Cisco, allemaal te moeilijk voor je is. En wat lees ik sindsdien niet terug; of je geinformeerd hebt (naast je studie, gewoooon in overleg met je werkgever) of bepaalde studies ook in het Nederlands kunnen (boek & examen).

Probeer jou ook uit te leggen dat er meer is dan "systeembeheer" maar aan de ene kant roep je al lang dat alles te hoog gegrepen is maar letterlijk zeg je dan vrijdag dat "systeembeheer" een tussenstap voor je is. Naar wat dan? Naar welke volgende functie? Met welke eisen daar aan vast?

En aangezien ik een oud topic niet meer kan quoten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VfqdaBVylb35WcxQnjrd4DsdQlU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kMQi3l4shAmrW3XzblNu90xN.png?f=user_large

Give or take 4 jaar geleden stel je dezelfde vraag alleen dan van MBO 2 naar MBO 4 nu. En ja, ik zal alles randvoorwaarden niet zien, weten, snappen of teveel aannames doen maar volgens mij zit er structureel iets "niet lekker" als je sinds 2018 dezelfde vragen stelt, zelf al weet en aangeeft dat je theoretisch relatief zwak bent (en wel uitblinkt in praktijk). En geven heel veel mensen info, ideeen, adviezen, etc maar door te druk / veel school / geen zin, gaat dat topic dus op slot omdat je je daar ook niet meer komt melden.

I dunno, blijkbaar doe je wel voldoende je best op werk (want je zit er al enige tijd) maar tegelijkertijd merk je ook op dat er erg op iedereen gelet wordt. Tja, geen idee of iedereen dat zo ervaart maar allicht dat jouw eigen stress / ideeen / etc. hier een rol in spelen.
Bouke-p schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:24:
[...]

@TS, gewoon ergens anders solliciteren. Het is nu een prima markt om een andere werkgever te zoeken. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar kijk eens bij Brunel, Centric of een van dat soort toko's. Die nemen vaak starters aan en het lijkt me prima om daar ervaring als systeembeheerder op te doen.
De markt zal dan wel aardig zijn maar Engels is toch wel minstens een vereiste bij veel bedrijven. Is het niet om je dagelijks werk te doen (technisch) zoals Windows installeren, documentatie lezen, studie doen, etc; dan is het wel op management-niveau. Multinationals geven niet elke "bedrijfsbrede" presentatie / update / forecast in het Nederlands; dat is Engels en klaar.

Maar wat denk je van toeleveranciers? Microsoft en Citrix spreken geen Nederlands op de supportdesks in Ierland of India. RedHat of Salesforce hebben ook niet echt een lokaal telefoonnummer voor support. Ik snap/zie wel wat hindernissen voor iemand die lastig in een andere "globale" taal dan Nederlands aan het werk wil met dit soort vendors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
MAX3400 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 09:51:
[...]

Vanaf vrijdag vraag ik in meerdere posts al: wat wil je? Wat kan je? Wat weet je? Wat heb je al 18 maanden uitgezocht? En, eerlijk gezegd: er komt niets uit wat enige houvast biedt. Sterker nog, je bevestigt dat je al minstens anderhalf jaar niet eens 1 certificaat heb behaald (of willen behalen).

Ook 18 maanden geleden bevestig je (bij herhaling) dat Engels en dan voornamelijk "technisch" Engels voor ITIL, Server 2016, Cisco, allemaal te moeilijk voor je is. En wat lees ik sindsdien niet terug; of je geinformeerd hebt (naast je studie, gewoooon in overleg met je werkgever) of bepaalde studies ook in het Nederlands kunnen (boek & examen).

Probeer jou ook uit te leggen dat er meer is dan "systeembeheer" maar aan de ene kant roep je al lang dat alles te hoog gegrepen is maar letterlijk zeg je dan vrijdag dat "systeembeheer" een tussenstap voor je is. Naar wat dan? Naar welke volgende functie? Met welke eisen daar aan vast?

En aangezien ik een oud topic niet meer kan quoten:

[Afbeelding]

Give or take 4 jaar geleden stel je dezelfde vraag alleen dan van MBO 2 naar MBO 4 nu. En ja, ik zal alles randvoorwaarden niet zien, weten, snappen of teveel aannames doen maar volgens mij zit er structureel iets "niet lekker" als je sinds 2018 dezelfde vragen stelt, zelf al weet en aangeeft dat je theoretisch relatief zwak bent (en wel uitblinkt in praktijk). En geven heel veel mensen info, ideeen, adviezen, etc maar door te druk / veel school / geen zin, gaat dat topic dus op slot omdat je je daar ook niet meer komt melden.

I dunno, blijkbaar doe je wel voldoende je best op werk (want je zit er al enige tijd) maar tegelijkertijd merk je ook op dat er erg op iedereen gelet wordt. Tja, geen idee of iedereen dat zo ervaart maar allicht dat jouw eigen stress / ideeen / etc. hier een rol in spelen.

[...]

De markt zal dan wel aardig zijn maar Engels is toch wel minstens een vereiste bij veel bedrijven. Is het niet om je dagelijks werk te doen (technisch) zoals Windows installeren, documentatie lezen, studie doen, etc; dan is het wel op management-niveau. Multinationals geven niet elke "bedrijfsbrede" presentatie / update / forecast in het Nederlands; dat is Engels en klaar.

Maar wat denk je van toeleveranciers? Microsoft en Citrix spreken geen Nederlands op de supportdesks in Ierland of India. RedHat of Salesforce hebben ook niet echt een lokaal telefoonnummer voor support. Ik snap/zie wel wat hindernissen voor iemand die lastig in een andere "globale" taal dan Nederlands aan het werk wil met dit soort vendors.
Ik heb toch meerdere collega's gehad die ngo geen serie op tv konden volgen zonder ondertiteling :+ maar engels is opzich wel handig ja, al kan het ook goed zijn dat juist door wel die cursussen te gaan doen en als (junior)systeembeheerder aan de slag te gaan TS de taal wel beter opppikt,
Als junior beheerder zal er ook echt niet van je verwacht worden dat je actief meedoet aan een bedrijfsbrede presentatie oid, dan mag je aanwezig zijn in Teams en gewoon je snuit houden :+

Ik moest in een vorige functie ook regelmatig naar Duitsland in mn eentje. Een duitser spreekt doorgaans geen woord engels(ok, jongeren beginnen t wat te leren) dus alles moest in het Duits. Nou sprak ik wel wat vakantie duits, maar dat is heel anders dan werk/duits spreken. Ik ben t gewoon gaan doen en uiteindelijk is dat wel de beste methode geweest en heb ik t prima onder de knie gekregen.

Ik ben het helemaal met je eens dat het niet spreken van Engels minder handig is, maar ik denk dat het heel vaak ook onzekerheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-06 15:20
Als technisch Engels een issue is, dan ben ik bang dat je echt een probleem gaat hebben in de IT systeembeheer e.d. Certificeringen zijn cursussen in het Engels en de examens ook. Dus Engels goed begrijpen op dat gebied is wat mij persoonlijk betreft een pré.
Ik heb 2 collega's die op een systeembeheer functie terecht gekomen zijn, maar de Engelse taal niet goed machtig zijn. Dit veroorzaakt veel onduidelijkheid/misvattingen, soort lost in translation, met alle gevolgen van dien (en grote frustraties....).
Ik heb regelmatig contact met supportdesks van leveranciers en vergaderingen met leveranciers, allemaal in het Engels.
Als je al praktisch ingesteld bent, misschien een functie als hardware engineer? Iemand die bij klanten komt om hardware (servers of storage apparatuur e.d.) in te bouwen in datacenters?

Als ik het zo een beetje lees richt je je nu op systeembeheer omdat het je wel leuk lijkt, maar weet je ook goed wat systeembeheer allemaal in kan houden? Dus ook problemen oplossen e.d.

Ik ben ook praktisch ingesteld, maar in de IT ontkom je echt niet aan theoretische kennis die je moet leren (vaak Engels dus) en dat je dat constant moet doen en bijhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
de term "systeembeheer" is oud en begint steeds meer op de achtergrond te geraken. we hebben het nu vaker over engineers op bepaalde gebieden.

denk dat jeje met name moet afvragen waar jeje in wilt specialiseren. ik zou beginnen bij de voor microsoft toch wel vervanger van hetr alloude "server" certificering, das tegen woordig Azure! Let wel dat je binnen die omgeving ook 3 verschillende richtingen op kan! als je dan toch aan het kijken bent amazon heeft tegenwoordig ook een prima tegen hanger hier van AWS, misschien ook interresant voor je. realiseer je wel dat het ouderwets installeren van een server vrij weinig meer voorkomt. dat wat tegenwoordig nog onpremis staat is weinig en zal niet meer dan een azure stack zijn met een storage laag er onder. denk aan een EMC of een netapp.

realiseer je ook dat een systeembeheerder geen netwerkbeheerder is, das weer een heel andere tak van sport, en met de virtualisatie van deze tak van sport begint deze ook steeds kleiner te worden. Ons werk zal zich dus steeds vaker in details afspelen.

Ik mis wat gevoel bij je TS! T lijkt er op dat je een hele boel wilt, maar er nog niet over na hebt gedacht, gelezen, of dat je daadwerkelijk een doel nastreeft! T klinkt meer als "ik wil meer, maar weet niet wat" En in dat geval zou ik je ook over slaan als je voor mij als solicitant kwam te zitten!

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16-06 11:19
The_Bogatyr schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:54:
Complexen IT-vraag stukken oplossen met een team.
Voor dat stuk zal het echt HBO moeten worden.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hydra schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:00:
[...]

Voor dat stuk zal het echt HBO moeten worden.
Euh... Nee?

Leg maar uit waarom "een complex vraagstuk" hoort bij HBO.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
MAX3400 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:01:
[...]

Euh... Nee?

Leg maar uit waarom "een complex vraagstuk" hoort bij HBO.
Als je aan "een complex vraagstuk" "met een team" en "het verantwoordelijk zijn voor" toevoegt dan heb je het meer over een tactische of strategische functie, en dat is over het algemeen toch HBO werk/denkniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:07

Metalfreak

Hoije woh!

RagingPenguin schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 13:54:
Voor een beheerfunctie heb je over het algemeen geen HBO nodig.
Dat ligt maar net aan de invulling van die term door de werkgever. Ik ben nu ook systeembeheerder en heb toch echt hbo en dat wordt ook echt wel gewenst (of mbo4 met flink wat ervaring in elk geval). Als het beheer alleen bestaat uit wat lijstje afwerken, dan misschien niet nee. Als het beheer bestaat (zoals bij mijn en vorige werkgevers) bestaat uit in projecten meedraaien, verantwoordelijkheden nemen, overleggen met en aansturen van leveranciers, uitwerken van en meedenken in concepten e.d., dan is hbo toch echt wel gewenst. Die lijstjes afwerken is dan maar een hele kleine bijzaak van dat werk. Hiervoor zijn dan ook wel andere competenties nodig dan op de servicedesk.

Wat betreft TS heb ik het idee dat het vooral zijn werkgever is die niet heel meedenkend is. Maar: zorg eerst voor het behalen van het diploma. Ik zou me daar eerst eens op focussen en pas dan een keer beraden over een volgende stap en niet meteen alles tegelijk willen.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:39

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Ik ben ook begonnen aan VBO Administratie. Door naar MBO 3 BBL, hierna MBO 4 BOL (verkort), daarna HBO Information Management en daarna nog een bachelor's degree gehaald aan de Ohio University in de USA. Ik dacht dat ik ook moeite had met theorie want praktijk ging altijd veel makkelijker. Ik vind dat je jezelf veel te veel te kort doet en je op voorhand al roept wat je allemaal niet kan en dat het te moelijk is. Zonder een poging gewaagd te hebben. Je kunt veel meer dan wat je denkt dat je kunt. Alles begint met starten en proberen. Ja, je gaat een paar keer op je bek en dat is helemaal niet erg. Dit zijn juist de leermomenten waar je later veel baat bij gaat hebben.

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

RagingPenguin schreef op maandag 7 februari 2022 @ 12:07:
[...]

...en dat is over het algemeen toch HBO werk/denkniveau.
En dat is dus precies waar het over gaan: denken & werken op niveau X. Maar daar heb je helemaal geen HBO-opleiding voor nodig. Daar heb je niet eens het "IQ" voor nodig om een HBO-opleiding te kunnen afmaken.

Ja, er zijn zeker werkgevers die liever naar een HBO-papiertje kijken dan werk-ervaring. Ja, er zijn werkgevers die HBO "ernaast" eisen want dat straalt goed af want iedereen is HBO+. Maar ik geloof absoluuut niet dat je met HBO, zoals @Hydra kort stelt, een complex IT-vraagstuk kan oplossen. Dat @Metalfreak in het dagelijks werk wel meer ziet in een HBO en dat het daar ook gewenst is, ook mogelijk.

Let wel, het gaat hier over "ICT" en vooralsnog wordt helpdesk / support / systeembeheer genoemd en dat is, gezien alle examens, vendors, regeltjes, etc. dus niets meer / minder dan een heleboel inzet tonen om alle verbanden en technieken op te slaan in je hoofd en dat op een bepaald moment logisch & deductief weer toe te passen bij een incident of een "bouw-opdracht".

En, ook zoals @Metalfreak aangeeft: bepaalde lijstjes afwerken heb je misschien geen hoge(re) opleiding voor nodig. Maar er zijn zat functies "boven" de servicedesk die inderdaad bestaan uit lijstjes, rapportages, repetitieve handelingen, etc. Is het leuk? Is het nuttig? Verdient het goed? Ambieert @The_Bogatyr dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
Metalfreak schreef op maandag 7 februari 2022 @ 13:20:
[...]

Dat ligt maar net aan de invulling van die term door de werkgever. Ik ben nu ook systeembeheerder en heb toch echt hbo en dat wordt ook echt wel gewenst (of mbo4 met flink wat ervaring in elk geval). Als het beheer alleen bestaat uit wat lijstje afwerken, dan misschien niet nee. Als het beheer bestaat (zoals bij mijn en vorige werkgevers) bestaat uit in projecten meedraaien, verantwoordelijkheden nemen, overleggen met en aansturen van leveranciers, uitwerken van en meedenken in concepten e.d., dan is hbo toch echt wel gewenst. Die lijstjes afwerken is dan maar een hele kleine bijzaak van dat werk. Hiervoor zijn dan ook wel andere competenties nodig dan op de servicedesk.

Wat betreft TS heb ik het idee dat het vooral zijn werkgever is die niet heel meedenkend is. Maar: zorg eerst voor het behalen van het diploma. Ik zou me daar eerst eens op focussen en pas dan een keer beraden over een volgende stap en niet meteen alles tegelijk willen.
Dat is allemaal normaal werk voor een systeembeheerder, zeker een wat meer ervaren iemand. Daar heb je geen HBO opleiding voor nodig. Voor zover ik weet bestaat er ook geen HBO systeembeheer opleiding.

Ik heb als beheerder ook nog niet meegemaakt dat ik ergens alleen wat lijstjes moest afwerken eerlijk gezegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Laatst online: 12-06 13:39

Spacecowboy

XBL: Biggmans

@The_Bogatyr Ik denk dat je nu vooral eens moet gaan nadenken over wat je echt wil. Je geeft aan dat je nu gek wordt van alles wat doorelkaar heen gaat op de servicedesk. Dat is in een rol als systeembeheerder, of DevOps engineer niet heel veel anders. Overigens zie ik dat de standaard rol "systeembeheerder" zoals deze vroeger werd gedefinieerd, verdwijnt, en dat dit veel meer in de verantwoordelijke teams zelf wordt belegd, waar er naast bijvoorbeeld systeembeheer, ook nog andere vaardigheden van je wordt verwacht.

Mijn advies zou zijn: Raadpleeg een loopbaancoach. Lees je in over de verschillende rollen, ga bedenken waar je echt energie van krijgt (is dat wel een rol binnen de IT?), en ga bedenken waar je over 5 jaar wil staan.

Als je dat hebt uitgevonden, kan je gaan bedenken hoe het pad er uit gaat zien om dat punt te bereiken.

Overigens, over diploma's, staar je daar niet blind op. Ik ken zat mensen met HBO die vastlopen als je een stukje outside the box probleem analyse moet doen. Helaas hanteren sommige werkgevers een rigide aannamebeleid, maar er zijn er genoeg doe kijken naar jou als persoon en jouw capaciteiten.

Not to rain on your parade, maar ik denk alleen wel dat als je nu al aangeeft dat het niveau van sommige certificeringen al te hoog is, het wel lastig kan worden als je echt die rol van systeembeheer of vergelijkbaar wil halen.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
MAX3400 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:42:
[...]

En dat is dus precies waar het over gaan: denken & werken op niveau X.
En OP zegt aan dat dat dus lastig is. Een HBO papiertje is gewoon de makkelijkste manier om aan te tonen dat je HBO niveau hebt. De andere optie is je gewoon wildsolliciteren en hopen dat je iemand kan overtuigen.

Beetje een non-topic dit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hydra schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:58:
[...]

En OP zegt aan dat dat dus lastig is. Een HBO papiertje is gewoon de makkelijkste manier om aan te tonen dat je HBO niveau hebt. De andere optie is je gewoon wildsolliciteren en hopen dat je iemand kan overtuigen.

Beetje een non-topic dit.
Nogal stellig dit.

Dus iedereen die "geen" HBO-papiertje heeft maar wel een functie bekleed waarvoor dat (tegenwoordig) vereist wordt, heeft dus of ontzettend veel geluk gehad of heeft lopen wildsolliciteren tot iemand erin trapte? Geen idee wat de OP jou nog meer vertelt maar zoals @Bouke-p aangeeft: er is geen HBO "systeembeheer" dus dan kan het toch nooit worden aangetoond?

Ongetwijfeld ken je Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) of Het freelance ICT-ers discussie topic en volgens mij zijn daar ook voldoende GoT'ers zonder HBO+ die een aardige functie bekleden en/of zak geld overhouden elke maand.

Overigens heb ik nog steeds geen echte uitleg op jouw eerdere en zeer korte stelling dat HBO nodig is voor complexe IT-vraag stukken oplossen met een team. Welke "HBO" is dat dan om aan te tonen? HBO "team luisteren"? HBO "vergaderen"? HBO "baffle them with bullshit"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
MAX3400 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:12:
Dus iedereen die "geen" HBO-papiertje heeft maar wel een functie bekleed waarvoor dat (tegenwoordig) vereist wordt, heeft dus of ontzettend veel geluk gehad of heeft lopen wildsolliciteren tot iemand erin trapte?
Of, al werkend bij een bedrijf aangetoond dat niveau te hebben. Maar daar heeft OP niks aan, want hij kan in z'n huidige bedrijf niet vooruit.

Je maakt het allemaal veel complexer dan het is. Komt waarschijnlijk ook doordat je voor anderen probeert te denken. Is niet nodig, ook niet op HBO niveau ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
MAX3400 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:12:
Overigens heb ik nog steeds geen echte uitleg op jouw eerdere en zeer korte stelling dat HBO nodig is voor complexe IT-vraag stukken oplossen met een team. Welke "HBO" is dat dan om aan te tonen? HBO "team luisteren"? HBO "vergaderen"? HBO "baffle them with bullshit"?
HBO veterstrikken is wel een must. En HBO achteruit-inparkeren.

Sorry, maar ik ga niet in op sufffe vragen want ik denk dat je zelf wel snapt wat een relevante HBO opleiding is voor "complexe ICT vraagstukken".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bouke-p
Hydra schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:15:
[...]

Sorry, maar ik ga niet in op sufffe vragen want ik denk dat je zelf wel snapt wat een relevante HBO opleiding is voor "complexe ICT vraagstukken".
Ik ben maar een domme systeembeheerder met enkel MBO4 en niet in staat complexe ICT vraagstukken op te lossen.
Dus welke HBO opleiding moet je daar voor volgen? Dan weet ik in de toekomst bij wie ik de vragen die ik niet snap neer moet leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Bouke-p schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:37:
Ik ben maar een domme systeembeheerder met enkel MBO4 en niet in staat complexe ICT vraagstukken op te lossen.
Dus welke HBO opleiding moet je daar voor volgen?
Ik zou lekker het geld in je zak houden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bouke-p
Hydra schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:39:
[...]

Ik zou lekker het geld in je zak houden :)
Zulke smileys mag je achterwege laten, en zulke reacties voegen ook niks toe.

[ Voor 25% gewijzigd door Ardana op 09-02-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

[...]

Dus welke HBO opleiding moet je daar voor volgen? Dan weet ik in de toekomst bij wie ik de vragen die ik niet snap neer moet leggen.
Ik denk meer dat het probleem zit bij de rigiditeit bij de eisen die sommige bedrijven stellen. Ik ben ook gewoon bij een bank begonnen zonder papiertje. Tegenwoordig is dat bij dat soort bedrijven bijna onmogelijk, tenzij je van binnen komt. Er zijn nog zat bedrijven waar men kijkt naar wat je in huis hebt (naast, of ipv dat papiertje).

Vooral in het begin van je carriere is het vaak dat men liever iemand met een papiertje heeft. Bij je 3e of 4e carrierestap kijkt men gewoon naar je cv, en wat je hebt gepresteerd.

Dit is denk ik ook het issue waar ts nu een beetje tegenaanloopt.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bogatyr
BJBoes schreef op maandag 7 februari 2022 @ 11:58:
de term "systeembeheer" is oud en begint steeds meer op de achtergrond te geraken. we hebben het nu vaker over engineers op bepaalde gebieden.

denk dat jeje met name moet afvragen waar jeje in wilt specialiseren. ik zou beginnen bij de voor microsoft toch wel vervanger van hetr alloude "server" certificering, das tegen woordig Azure! Let wel dat je binnen die omgeving ook 3 verschillende richtingen op kan! als je dan toch aan het kijken bent amazon heeft tegenwoordig ook een prima tegen hanger hier van AWS, misschien ook interresant voor je. realiseer je wel dat het ouderwets installeren van een server vrij weinig meer voorkomt. dat wat tegenwoordig nog onpremis staat is weinig en zal niet meer dan een azure stack zijn met een storage laag er onder. denk aan een EMC of een netapp.

realiseer je ook dat een systeembeheerder geen netwerkbeheerder is, das weer een heel andere tak van sport, en met de virtualisatie van deze tak van sport begint deze ook steeds kleiner te worden. Ons werk zal zich dus steeds vaker in details afspelen.

Ik mis wat gevoel bij je TS! T lijkt er op dat je een hele boel wilt, maar er nog niet over na hebt gedacht, gelezen, of dat je daadwerkelijk een doel nastreeft! T klinkt meer als "ik wil meer, maar weet niet wat" En in dat geval zou ik je ook over slaan als je voor mij als solicitant kwam te zitten!
Het is niet dat ik niet wil of het niet kan. Ik ben begonnen op praktijk onderwijs, nu sta ik op het punt om af te studeren op niveau 4. Dit is puur gekomen door doorzettingsvermogen, steeds maar gaan gaan gaan. Tegenslagen pakken weer vallen en weer opstaan. Ik mis de motivatie de energie het gevoel van yesss we gaan er tegen aan. En ik weet gewoon niet waar ik dat het beste in kan zoeken. Ik heb al een gesprek gepland met een GGZ ondersteuner want er zitten bij mij gewoon een paar dingen dwars. En dat heeft er mee te maken dat ik dat gevoel mis van we gaan er tegen aan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hydra
Het kwam niet echt over als een serieuze vraag. Als dat het wel is, dan zou ik het sarcasme de volgende keer achterwege laten.

Welke HBO opleiding het beste past is nogal afhankelijk van het soort werk dat je doet en wat voor'n problemen je oplost. Als dat aan de software architectuur kant zit, dan HBO informatica. Als het meer aan de beheer/solution architecture kant zit, dan zit je meer aan de HBO ICT kant. Maareh, dat lijkt me nogal evident.

Natuurlijk betekent dit niet dat je vers van de opleiding meteen dit soort dingen op je bordje krijgt; er zit een hoop ervaring bij. Maar de OP heeft als probleem dat hij die ervaring niet op kan doen omdat 'ie 'vast' zit in support rollen. En daaruit breken is het makkelijkst met een HBO opleiding.

Dat een stel MBO's dat lezen als "ZoNdeR HbO BeN jE WaaRdElOOs!!!11" tja, da's een beetje standaard. En heel erg mijn probleem niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Ardana op 09-02-2022 13:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Niet online
[...]

Voor het geval dit een serieuse vraag was: ICT, NSE en SNCE zijn de standaard niet-programeer HBO studies in de ICT sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bogatyr
Spacecowboy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 14:56:
@The_Bogatyr Ik denk dat je nu vooral eens moet gaan nadenken over wat je echt wil. Je geeft aan dat je nu gek wordt van alles wat doorelkaar heen gaat op de servicedesk. Dat is in een rol als systeembeheerder, of DevOps engineer niet heel veel anders. Overigens zie ik dat de standaard rol "systeembeheerder" zoals deze vroeger werd gedefinieerd, verdwijnt, en dat dit veel meer in de verantwoordelijke teams zelf wordt belegd, waar er naast bijvoorbeeld systeembeheer, ook nog andere vaardigheden van je wordt verwacht.

Mijn advies zou zijn: Raadpleeg een loopbaancoach. Lees je in over de verschillende rollen, ga bedenken waar je echt energie van krijgt (is dat wel een rol binnen de IT?), en ga bedenken waar je over 5 jaar wil staan.

Als je dat hebt uitgevonden, kan je gaan bedenken hoe het pad er uit gaat zien om dat punt te bereiken.

Overigens, over diploma's, staar je daar niet blind op. Ik ken zat mensen met HBO die vastlopen als je een stukje outside the box probleem analyse moet doen. Helaas hanteren sommige werkgevers een rigide aannamebeleid, maar er zijn er genoeg doe kijken naar jou als persoon en jouw capaciteiten.

Not to rain on your parade, maar ik denk alleen wel dat als je nu al aangeeft dat het niveau van sommige certificeringen al te hoog is, het wel lastig kan worden als je echt die rol van systeembeheer of vergelijkbaar wil halen.
Ik heb aankomend week een gesprek met mijn Field manager van werk. Daar in gaan we alle rollen bespreken binnen de IT die we zijn en wat daar voor nodig is. Ook heb ik een gesprek gepland met een GGZ ondersteuner, omdat er wat dingen bij mij dwars zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
The_Bogatyr schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:49:
[...]

Het is niet dat ik niet wil of het niet kan. Ik ben begonnen op praktijk onderwijs, nu sta ik op het punt om af te studeren op niveau 4. Dit is puur gekomen door doorzettingsvermogen, steeds maar gaan gaan gaan. Tegenslagen pakken weer vallen en weer opstaan. Ik mis de motivatie de energie het gevoel van yesss we gaan er tegen aan. En ik weet gewoon niet waar ik dat het beste in kan zoeken. Ik heb al een gesprek gepland met een GGZ ondersteuner want er zitten bij mij gewoon een paar dingen dwars. En dat heeft er mee te maken dat ik dat gevoel mis van we gaan er tegen aan.
Beste optie is toch echt om HBO te gaan doen en dan in te stromen op een functie die je leuk vind. Anders moet je al snel beginnen op een lagere functie en jezelf omhoog werken. De beste optie daarvoor is om een ontwikkelplan te maken met je leidinggevende.

Het gevoel van "gaan, gaan, gaan" ga je overigens niet oplossen. Zolang je hoger op wilt komen zal je dat houden. Of het nu op school, cursus of werk is. Achterover leunen en hopen op het beste lukt maar zelden.

[ Voor 9% gewijzigd door xh3adshotx op 07-02-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
En dat heeft er mee te maken dat ik dat gevoel mis van we gaan er tegen aan.
Het is wel belangrijk om je te realiseren dat motivatie vooral vanuit jezelf zal moeten gaan komen. Het is heel goed dat je hier professionele hulp voor zoekt hoor (sowieso niks mis met af en toe met een psycholoog gaan praten, moeten meer mensen doen) maar ze kunnen niet echt wat aan jou of je omgeving veranderen. En een groot verschil tussen de middelbare school en het 'echte' leven daarna is dat mensen over het algemeen jou niet gaan vertellen wat je met je leven moet gaan doen. De enige 'eigenaar' hiervan ben jezelf. Een bedrijf interesseert het ook echt heel weinig; als je goed bent in wat je nu doet hebben ze vaak 't liefst dat je gewoon lekker je werk blijft doen.

Dus je "we gaan er tegen aan" ga je hoe dan ook niet bij anderen vinden. Dat moet echt uit jezelf komen.

Ik herken het gevoel wel en mijn 'truuk' is dat ik behoorlijk competitief ben. Als ik mijzelf tussen mensen plaats die beter zijn, raak ik gemotiveerd om mijzelf te verbeteren. Heb ik die omgeving niet, dan heb ik die drive ook veel minder. Een psycholoog kan je helpen dat soort dingen bij jezelf te vinden (ik heb dat zelf over de jaren ontdekt), maar kan niet simpel een knop 'aan' zetten ofzo. En je werkgever al helemaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bogatyr
xh3adshotx schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:53:
[...]

Beste optie is toch echt om HBO te gaan doen en dan in te stromen op een functie die je leuk vind. Anders moet je al snel beginnen op een lagere functie en jezelf omhoog werken. De beste optie daarvoor is om een ontwikkelplan te maken met je leidinggevende.

Het gevoel van "gaan, gaan, gaan" ga je overigens niet oplossen. Zolang je hoger op wilt komen zal je dat houden. Of het nu op school, cursus of werk is. Achterover leunen en hopen op het beste lukt maar zelden.
HBO zijn te hogen grepen voor mij. Door mijn achtergrond ga ik dat niet redden. Ik moet te veel zeilen bij zetten omdat allemaal bij te houden. Aankomende week komen er wat gesprekken aan, daarin zal ik samen met mijn werkgever een plan moeten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bogatyr
Hydra schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:54:
[...]

Het is wel belangrijk om je te realiseren dat motivatie vooral vanuit jezelf zal moeten gaan komen. Het is heel goed dat je hier professionele hulp voor zoekt hoor (sowieso niks mis met af en toe met een psycholoog gaan praten, moeten meer mensen doen) maar ze kunnen niet echt wat aan jou of je omgeving veranderen. En een groot verschil tussen de middelbare school en het 'echte' leven daarna is dat mensen over het algemeen jou niet gaan vertellen wat je met je leven moet gaan doen. De enige 'eigenaar' hiervan ben jezelf. Een bedrijf interesseert het ook echt heel weinig; als je goed bent in wat je nu doet hebben ze vaak 't liefst dat je gewoon lekker je werk blijft doen.

Dus je "we gaan er tegen aan" ga je hoe dan ook niet bij anderen vinden. Dat moet echt uit jezelf komen.

Ik herken het gevoel wel en mijn 'truuk' is dat ik behoorlijk competitief ben. Als ik mijzelf tussen mensen plaats die beter zijn, raak ik gemotiveerd om mijzelf te verbeteren. Heb ik die omgeving niet, dan heb ik die drive ook veel minder. Een psycholoog kan je helpen dat soort dingen bij jezelf te vinden (ik heb dat zelf over de jaren ontdekt), maar kan niet simpel een knop 'aan' zetten ofzo. En je werkgever al helemaal niet.
Thnx voor de tip Hydra. Ik ben wel van het doorzetten, als ik al terug denk ik zo van. Ik heb het niet slecht gedaan. Het gevoel komt wel weer terug, heeft met meerdere factoren te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
The_Bogatyr schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:56:
[...]

HBO zijn te hogen grepen voor mij. Door mijn achtergrond ga ik dat niet redden. Ik moet te veel zeilen bij zetten omdat allemaal bij te houden. Aankomende week komen er wat gesprekken aan, daarin zal ik samen met mijn werkgever een plan moeten maken.
Ik ken jouw achtergrond en andere omstandigheden natuurlijk niet. Bedenk wel dat als je een functie op "HBO-niveau" wilt doen binnen een bedrijf je op een of andere manier moet aantonen dat je dit kunt. Dat kan zijn met een MBO papiertje en bewezen diensten (CV) of met een HBO papiertje. Maar hoe dan ook zul je op dat niveau moeten presteren.

Het kan goed zijn om met iemand te kijken waarom je dat niet gaat halen en wellicht hoe je dat kunt oplossen. Dan zijn beide wegen mogelijk wat makkelijker om te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy

Spacecowboy

The_Bogatyr schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:53:
[...]

Ik heb aankomend week een gesprek met mijn Field manager van werk. Daar in gaan we alle rollen bespreken binnen de IT die we zijn en wat daar voor nodig is. Ook heb ik een gesprek gepland met een GGZ ondersteuner, omdat er wat dingen bij mij dwars zitten.
Dat was het volgende wat ik wilde opperen. Naast ondersteuning op het professionele vlak kan het goed zijn om hulp te vragen op het persoonlijke vlak. Ik weet niet in hoeverre GGZ dat kan, maar bijvoorbeeld een psycholoog heeft mij erg goed geholpen op bepaalde punten in mijn leven. Het is prima om dat soort hulp te vragen, want soms zie je zelf bepaalde dingen niet, of niet goed meer.

Ik hoop dat het je wat brengt.

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bogatyr
Spacecowboy schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:07:
[...]

Dat was het volgende wat ik wilde opperen. Naast ondersteuning op het professionele vlak kan het goed zijn om hulp te vragen op het persoonlijke vlak. Ik weet niet in hoeverre GGZ dat kan, maar bijvoorbeeld een psycholoog heeft mij erg goed geholpen op bepaalde punten in mijn leven. Het is prima om dat soort hulp te vragen, want soms zie je zelf bepaalde dingen niet, of niet goed meer.

Ik hoop dat het je wat brengt.
Zeker, thnx voor de tips. Het zal me zeker helpen om verder te komen. Ik hou iedereen up to date.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraunhofer
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 24-05-2023
xh3adshotx schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:59:
[...]
Ik ken jouw achtergrond en andere omstandigheden natuurlijk niet
Volgens mij stelt TS heel duidelijk dat hij met praktijkonderwijs begonnen is. Voor de duidelijkheid: de toelatingseisen voor praktijkonderwijs staan op deze pagina, kortweg komt het er op neer dat vmbo te hoog gegrepen is.

Het behalen van mbo4 is al een enorm goede prestatie voor een leerling die op het praktijkonderwijs begonnen is (vaak is een Entree-opleiding al moeilijk genoeg). @The_Bogatyr: je oude school zal trots op je zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
fraunhofer schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:35:
[...]

Volgens mij stelt TS heel duidelijk dat hij met praktijkonderwijs begonnen is. Voor de duidelijkheid: de toelatingseisen voor praktijkonderwijs staan op deze pagina, kortweg komt het er op neer dat vmbo te hoog gegrepen is.

Het behalen van mbo4 is al een enorm goede prestatie voor een leerling die op het praktijkonderwijs begonnen is (vaak is een Entree-opleiding al moeilijk genoeg). @The_Bogatyr: je oude school zal trots op je zijn!
Klopt.

Echter betekend dat iemand op praktijk begint niet dat de capaciteiten er niet zijn. Kan ook met motivatie en/of andere factoren te maken hebben die wel op te lossen zijn. Ben zelf op VMBO niveau 3 begonnen omdat ik te lui was om op te komen dagen. Inmiddels een master afgerond omdat ik mijn motivatie gevonden heb.

Als de capaciteit bij TS ontbreekt rest hem maar één ding: jezelf bewijzen binnen het bedrijf en doorgroeien door te laten zien wat hij kan. Daarvoor zal een plan gemaakt moeten worden met de leidinggevende of andere verantwoordelijke binnen het bedrijf.

Door de manier waarop TS aangeeft dat andere zaken spelen krijg ik het idee dat het bijvoorbeeld met een leerachterstand of thuissituatie te maken heeft. Dat zijn twee dingen die met begeleiding op te lossen zijn waardoor de HBO route ineens weer mogelijk wordt. Dat opent mogelijkheden om bij andere bedrijven of op een andere manier door te stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Bogatyr
fraunhofer schreef op maandag 7 februari 2022 @ 16:35:
[...]

Dankjewel, ik heb echt een enorme weg moeten bewandelen. Zoveel tegenslagen gehad, na het praktijkonderwijs begonnen met een entreeopleiding. Want ik kwam van praktijk onderwijs dus ik mocht niet starten op mbo 2. Ik had toen op het praktijkonderwijs zelf geleerd hoe je een computer moest bouwen etc. We hadden geen ICT les op het praktijkonderwijs. Die entreeopleiding was een verleng stuk van het praktijkonderwijs. Ik had op het praktijkonderwijs al 5 jaar erop zitten, toen mocht ik op die entreeopleiding het nog een keer over doen. Toen eindelijk naar mbo 2 waar echt mijn hart zat, 1e jaar ging perfect bijlessen genomen (wat ik op het praktijkonderwijs ook al had en op de entreeopleiding ook). In het 2e jaar mijn eigen ruiten eruit gegooid, door een stom berichtje wat ik had geplaatst in een groepsapp. Gelukkig kon ik het wel goed afronden en heb ik ook deze opleiding gehaald. Toen door naar mbo 4 want ik wilde absoluut geen niveau 3 doen. Ik ben deze gestart op een andere school door dat incident met die groepsapp. En mag nu eindelijk na bijna 3 jaar het diploma in ontvangst nemen. Als ik nog moet doorgaan met HBO terwijl ik eigenlijk nu een BBL-traject doe en werk heb. Dan moet ik eigenlijk stoppen met werk en full time focussen op school want anders red ik het niet. Maar ik ben blij met de route die ik bewandeld heb. Ik ga zeker nog terug naar mijn oude school om het te laten zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[...]

Het is niet dat ik niet wil of het niet kan.
Zo komt het wel een (klein) beetje over bij mij.

Laat ik vooropstellen dat het fijn is dat je de komende tijd enkele gesprekken hebt. Hoop dat jij duidelijker krijgt "wat" er dwars zit en hiermee ook iets kan gaan doen.

Tegelijkertijd, en laat het desnoods nog een week bezinken: ik zie wel een tendens dat je al jaren niets wil en daardoor denkt dat je niks kan (en dus ook niets doet / oppakt). En die bevinding doe ik 100% op jouw summiere posthistory, maar met een rode draad van herhalende termen en zaken.

Lees eens rustig nog MAX3400 in "Support functies zat" na en MAX3400 in "Support functies zat" en MAX3400 in "Support functies zat" want, en ik probeer echt je te sturen: ik (en anderen) vragen wat je wel kan. Of wel denkt over een functie. Of wel interesse hoe je ergens tegenaan kijkt. Maar ook die laat je links liggen.

Succes met de gesprekken de komende tijd; we horen hopelijk wat het resultaat is / wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
Hydra schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:49:
[...]

Het kwam niet echt over als een serieuze vraag. Als dat het wel is, dan zou ik het sarcasme de volgende keer achterwege laten.

Welke HBO opleiding het beste past is nogal afhankelijk van het soort werk dat je doet en wat voor'n problemen je oplost. Als dat aan de software architectuur kant zit, dan HBO informatica. Als het meer aan de beheer/solution architecture kant zit, dan zit je meer aan de HBO ICT kant. Maareh, dat lijkt me nogal evident.

Natuurlijk betekent dit niet dat je vers van de opleiding meteen dit soort dingen op je bordje krijgt; er zit een hoop ervaring bij. Maar de OP heeft als probleem dat hij die ervaring niet op kan doen omdat 'ie 'vast' zit in support rollen. En daaruit breken is het makkelijkst met een HBO opleiding.

Dat een stel MBO's dat lezen als "ZoNdeR HbO BeN jE WaaRdElOOs!!!11" tja, da's een beetje standaard. En heel erg mijn probleem niet.
Ik word echt ***ziek van altijd maar pushen om HBO te gaan doen, alsof mbo niet goed genoeg is.
Met je laatste alinea bevestig je dat ook weer.

Daarnaast is het gewoon onzin dat je HBO nodig hebt om uit de support rollen te breken. Overigens moeten er ook mensen zijn die support rollen bekleden en is er ook niks mis mee om daar ervaring op te doen en vervolgens door te groeien.

De HBO opleidingen die genoemd werden zijn ook behoorlijk overkill voor een systeembeheerder. Misschien leuk bij een grote werkgever waar alle rollen en functies goed zijn vastgelegd maar bij een bedrijf met 50/100/200 werkplekken mag je het vaak in je eentje of met z'n 2en oplossen en ben je "overal" van.

Zeker in geval van te die al aangeeft dat HBO te lastig gaat zijn is er echt niks mis met gewoon ervaring op te doen en zo hogerop te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Hydra schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:14:
[...]

Je maakt het allemaal veel complexer dan het is. Komt waarschijnlijk ook doordat je voor anderen probeert te denken. Is niet nodig, ook niet op HBO niveau ;)
+

Dat scheelt, ik heb geen HBO dus weet niet precies wat je bedoelt; blijkbaar denk jij wel voor anderen? Er is overigens absoluut geen HBO voor nodig om een bepaalde aversie tegen bepaalde (lagere) opleidingen in een aantal andere posts van jou op GoT terug te vinden; dat dat niet siert, dat snap ik dan wel weer.

Ben je daarmee deel van het probleem (dat bepaalde mensen angstig opkijken tegen HBO)? Of draag je gewoon niet bij aan de oplossing (hoe kom je wel op een "HBO niveau" zonder daadwerkelijk het papiertje)?
Hydra schreef op maandag 7 februari 2022 @ 15:49:
[...]

Oh, de evidentjes... Dan weet je dat het een goed verhaal moet gaan worden.

Heb voor de beeldvorming even wat opleidingen in NL geGoogled maar "HBO ICT kant" geven ze toch echt niet. Lijkt er toch op dat er een klein verschil zit tussen jouw manier van zaken omschrijven en wat anderen eraan hebben?
Nee, dat blijkt uit bijna elk woord wat je er wel aan vuil maakt. En met dit soort quotes (selectief) snap ik ook heel goed, nogmaals, waarom sommige personen al bij wijze van spreke faalangst krijgen als het gesprek over HBO gaat. Laat staan dat ze er daadwerkelijk aan (kunnen) beginnen.

Ik lees net even terug; veel mensen in dit topic (inclusief sommigen die ik ook IRL wel eens gesproken heb) proberen mee te denken, te schetsen / vragen wat er allemaal mogelijk is. Jij, not so much, tbh...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Bouke-p schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 20:11:
Zeker in geval van te die al aangeeft dat HBO te lastig gaat zijn is er echt niks mis met gewoon ervaring op te doen en zo hogerop te komen.
Je leest wel erg selectief. Ik reageerde specifiek op het stukje "complexe IT vraagstukken". Misschien dat wij beiden hele andere ideeen hebben van complexe IT vraagstukken, maar met 20 jaar in de IT zie ik die rollen toch vooral vervuld worden door mensen op HBO/Universitair niveau.

Betekent dat je HBO moet hebben? Nee. Maar OP geeft letterlijk aan dat het voor hem moeilijk is om uit die support functies te komen en dat komt gewoon omdat hij nu niet aan kan tonen dat niveau te overstijgen. Dus als hij complexe IT vraagstukken wil gaan oplossen moet OP dus, op een manier, aantonen deze complexiteit aan te kunnen. De makkelijkste route om aan te tonen dat je HBO niveau hebt (buiten een werkgever die je dit laat doen), is een HBO papiertje.

Het is dus geen waardeoordeel over MBOers. Ik geef alleen aan dat OP een realistisch beeld moet hebben over wat zijn wens inhoudt. Binnen de IT is er al jaren een verschuiving naar veel meer managed diensten en verdwijnt tradiotioneel systeembeheer steeds meer. Dus wat je dan ziet is dat er geen geleidelijke overgang meer is van "support" via "beheerdeer" naar hoger want die "beheerder" rollen worden steeds schaarser. Vooral door de verschuiving naar de cloud en SaaS diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-06 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Even ter herinnering:
Reageer vriendelijk, behulpzaam en on-topic. Als je dat niet kunt: reageer niet. Ik kan heel rigoureus gaan opruimen, maar laten we het vanaf hier netjes en vriendelijk houden.

[ Voor 29% gewijzigd door Ardana op 09-02-2022 13:21 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1