Zenix schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:17:
[...]
Ik doe het niet voor de gebruikers, maar omdat ik het leuk werk vind en geld mee kan verdienen. Maar wat ik implementeer heeft wel als doel om de organisatie te ondersteunen, want ICT is een ondersteunde afdeling. Door een goede technische oplossing te implementeren heb je minder te maken met gebruikers, waardoor ik ook de servicedesk help. Dat is mijn doel.
Ik heb ook helemaal niet in mijn post aangegeven dat dit niet het geval is. Ik heb alleen een andere motivatie, maar als ik daarmee mijn werk goed kan doen, wat is daar dan mis mee? Het gaat erom dat ik goed mijn werk doe en gemotiveerd ben. Als mensen dat verkeerde motivatie vinden, prima.
Kun je je werk goed doen, als je primaire doelen een goede technische oplossing zijn en het voorkomen van gezeur van gebruikers? Misschien wel, maar dan hoop ik wél dat je samen werkt met en aangestuurd word door mensen die juist in staat zijn goed naar de behoeftes van een organisatie te luisteren en voor jou de kaders bepalen.
Er is behoefte aan zware techneuten, zeker, aan mensen die leven voor de techniek. Alleen enkel als er ook mensen zijn die misschien technisch minder diep gaan, maar wel goed in staat zijn behoeftes in kaart te brengen en en te vertalen. Dat hoeven niet dezelfde mensen te zijn. (Sterker nog, ik heb het gevoel dat de zwaarste techneuten zelden de mensen zijn die écht goed zijn in vertaalslagen en andersom.)
[...]
Hier haal je mijn woorden uit context. Ik heb aangegeven dat niveau 2 nutteloos is, behalve om verder te studeren. Ik ben een ervaringsdeskundige betreffende de opleiding. Hoe kan jij zeggen dat de opleiding waardevol is in de ICT, terwijl jij geen ervaring mee hebt? Net zoals dat jij vaak aangeeft dat HBO niet nodig is om een leuke positie in de ICT te krijgen. Misschien komt dat omdat je zelf geen HBO hebt gedaan? Tegenwoordig in deze rat-race maatschappij is het vaak wel een vereiste helaas. Ik zie het ook graag anders.
Ik loop een ruwe 23 jaar mee in de ICT en heb dan misschien zélf geen afgeronde opleiding, ik heb wel samengewerkt en werk samen met mensen op alle mogelijke opleidingsniveau's. Dat ik geen afgeronde HBO opleiding heb, wil niet zeggen dat ik niet op HBO werk- en denkniveau functioneer of een baan heb die je zonder HBO(+) werk- en denkniveau én de nodige ervaring kunt. (For the record en om discussie te voorkomen: Dat HBO werk- en denkniveau is meerdere malen met formele assessments aangetoond. Daar valt dus niet over te twisten. Op mijn 22e of 23e haalde ik schijnbaar zonder daar al te hard mijn best voor te doen of veel ervaring te hebben met dergelijke tests, HBO/HBO+ werk- en denkniveau. Ik ben nu 41 en in alle opzichten een stuk verder dan toen.)
Wel is het zo dat mét een CV als dat van mij, er blijkbaar minder gekeken word naar opleiding. Nergens staat een papiertje dat ik niet heb, ik lieg niet op mijn CV. De laatste keer op gesprek was het alleen wel een totale verrassing voor de interviewers dat ik die papieren niet had.
In mijn geval helpt werkervaring en het niveau waarop ik opereer en communiceer. Voor starters zal dat wellicht lastiger zijn. Aan de andere kant, ik heb zelf bij mijn huidige werkgever nu 3 sollicitatierondes aan de andere kant van de tafel mee gemaakt en voor die positie, junior systeembeheerder, waren we specifiek op zoek naar een MBO ICTer of iemand met vergelijkbaar werk- en denkniveau. In dit specifieke geval wel 3 of 4, de functie is te complex voor 2. De HBOers zijn afgevallen. Een herintreder hebben we serieus overwogen maar is afgevallen omdat de tegenkandidaat meer technische achtergrond had, wat het inwerkproces zou vereenvoudigen.
Ik zeg alleen dat ik dat niveau 2 nutteloos in de ICT(qua ICT vakken). Alle anders vakken die je krijgt zoals Rekenen, Engels en Nederlands zijn wel van toegevoegde waarde.
Niveau 3/4 is niks mis mee en hebben wij zeker nodig. Op onze SD werken voornamelijk mensen van niveau 4 en mijn hoop is dat die ook kunnen doorgroeien. Maar wanneer ze zouden solliciteren op onze afdeling vanuit school, dan komen ze niet binnen.
Ik begrijp niet waarom je denkt dat niveau 2 totaal nutteloos is. Het is misschien nutteloos voor het werk dat jij nu hebt en jouw ambities. Het is niet nutteloos voor een hele hoop andere banen die toch écht binnen de beroepsgroep ICT vallen. Die banen zijn voor jou misschien niet interessant, maar ze zijn er wel. Kijk maar eens op Indeed, maar gebruik dan dus wel mijn zoektermen en niet die van jou. (Ik heb er vanochtend even doorheen geklikt. Het zijn niet mijn banen, maar het bevestigd wel mijn gevoel dat er ook met "enkel" een MBO 2 diploma werk te vinden is in de brede ICT.)
[...]
Hier haal je mijn woorden weer uit context. Waar heb ik aangeven dat mensen niet gelukkig kunnen zijn op de servicedesk? Ik ken collegae die al 15+ jaar op SD werken en gelukkig zijn, daar is niks mis mee inderdaad. Ik heb alleen aangegeven dat je moet proberen door te studeren tot een niveau waarmee je tevreden bent. Als dat niveau 3/4, HBO of WO is dan is het prima.
Waarom moet je dat?
Belangrijkste vind ik dat iemand gelukkig is in zijn leven.
Als dat is door te studeren, prima, helemaal goed. Als iemand tevreden is als voor mijn part PC assembleur of servicemonteur, waarom niet? Ik kan me goed voorstellen dat iemand helemaal blij word van de hele dag het land door rijden met een paar dozen onderdelen en overal en nergens PC's, printers, plotters repareren. Ik heb dat zelf een blauwe maandag gedaan (voor HP), na 3 maanden was ik het wel zat en vond ik het saai maar er zaten zeker elementen in die ik heel erg leuk vond. (Je moest toen nog met de veerpont de Schelde over naar Terneuzen. Zalig als je op een dag zo'n rit had. Per ongeluk nét de veerpont missen, ijsje eten, met de boot over, rustig naar Breskens of andere plaats rijden, je ding doen en daarna weer rustig terug naar huis tuffen. Serieus leuk werk en typisch werk waar nu een MBO-2 opleiding de juiste vooropleiding voor zou zijn.)
[...]
Welke dan? Ik zie veel vacatures staan met niveau 3/4. Als je mijn letterlijke term gebruikt voor niveau 3 en 4 krijg je wel hits, niet veel. maar een stuk meer dan met niveau 2.
De grap is dus dat je moet zoeken op "Medewerker ICT" en vergelijkbare termen. Indeed is een beetje krukkig qua zoeken. Je kunt niet echt selecteren op opleidingsniveau lijkt het en iedereen verwoord het anders. Maar ik heb vanochtend zoals gezegd best wat banen gevonden waarvoor MBO-2 voldoende is, of wel 3 gevraagd word maar waarbij je uit de vacaturetekst kunt halen dat je met 2 en een goede motivatie ook wel relevant bent.
[...]
Inderdaad, goed van de TS dat hij probeert het maximale eruit te halen. Ik heb zelf maar twee jaar middelbare school gedaan, daarna door ziekte niet verder kunnen gaan en vervolgens op MBO-ICT gestart. Het is lastig om vanuit zo'n positie omhoog te werken, maar veel mensen waarderen het en het helpt ook bij je eigen zelfbeeld.
Wat níet helpt voor iemand anders zijn zelfbeeld, is opleidingsniveau's als MBO 2/3/4 "inferieur" noemen. Inferieur is een waardeoordeel. Zeg tegen iemand die onzeker is over zijn of haar eigen werk- en denkniveau dat zijn of haar maximale opleidingsniveau inferieur is, en diegene denkt heel snel dat hij of zij zélf inferieur is.
Dat is niet zo.
Een vuilnisman met alleen lagere school is niet inferieur aan een WO afgestudeerde met een hoge titel. Het is een ander vak en beiden hebben hun zinvolle plek in de maatschappij. De vuilnisman kan op een dag die chirurg nodig hebben om beter te worden, die chirurg is maar wát blij dat er ook iemand zijn of haar vuilnis op tijd op haalt.
De een is niet minderwaardig ten opzichte van de ander. Niet zijn of haar beroep, niet zijn of haar opleidingsniveau, niet zijn op of haar werk- en denkniveau en niet die persoon als mens.
Ná Scaoll. - Don’t Panic.