Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij hebben een Vaillant L/W WP die het prima doet, maar geen zoneregeling heeft. Het huis (2022) is grofweg in die 3 delen in te delen: BG met woonkamer/keuken/hal/toilet, verdieping met 4 slaapkamers en badkamer en BG plat dak met garage/badkamer/slaap-werkkamer. Overal vloerverwarming.

De laatste tijd merken we dat het beneden en boven mooi de temperaturen zijn die we wensen. Woonkamer en keuken zijn het warmst met een heerlijke 20-20,5C en boven is het meestal 1C koeler, wat perfect is voor slaapkamers.

Maar wat ook 1C koeler is, waarschijnlijk door het platte dak, is de badkamer en slaap-werkkamer beneden. En laat ik daar nu net 2-3 dagen per week thuiswerken. Ik heb er nu een ouderwets convectiekacheltje staan en in de ruimte van ±15m2 is het daar vrij snel warm mee te krijgen, maar het maakt wel herrie, 'stinkt' en verbruikt in de hoge stand 2000W, er is een stille stand waarop hij 600W verbruikt, maar dat zet ook weinig zoden aan de dijk en is alsnog in meetings te horen ben ik al achter.

Kortom: ik zoek eigenlijk naar een niet al te ingewikkelde oplossing, liefst thermostatisch, waarmee ik toch de kamer in de koudere dagen net wat behaaglijker kan krijgen dan puur de vloerverwarming doet.

Als ik zo rondkijk is vrijwel alles convectie, zelfs een Xiaomi Smartmi Electric Heater 1S bijvoorbeeld, of infrarood. Bij beide is het echter ook COP=1 volgens mij, dus 0 winst op zuinigheid.

Er hangt in de ruimte wel een thermostaatje maar die slaat alleen uit als een bepaalde temp behaald is, dus ik heb die lekker op 25C staan want dat wordt het toch nooit en aangezien het puur de kleppen op de vloerverwarmingsverdeler dicht/open zet en niet met de Vaillant systeemregelaar praat, zal deze kamer zelf ook nooit z'n eigen zone van extra warmte kunnen voorzien.

Ik denk daarom aan 3 opties:
1. Simpele verwarming, wel thermostatisch, maar liefst geen convectie al lijkt infrarood me ook niet echt heel fijn, als het kan dus met enige zuinigheidswinst, maar weet niet of zoiets bestaat.
2. Kijken of het mogelijk is het Vaillant systeem uit te breiden met een extra thermostaatregelaar die wél met de WP praat en ik dus eigenlijk (in dat geval idealiter) 3 zones krijg zoals ik in het begin benoemde. En als 1 zone warm is, dat die dichtgaat en als een andere zone nog warmtevraag heeft, die door blijft gaan. Maar ik weet niet of dat zo makkelijk is.
3. Volwaardige zoneregeling per kamer (de kleine domme thermostaatjes voor klepregeling op de vloerverwarmingsverdelers, 2 verdelers: 1 boven, 1 beneden, zijn er al op badkamers en hallen na).

Wat is hierin het beste, het netst en meest comfortabel?

Ik begreep dat zoneregeling op een WP systeem niet optimaal is omdat je COP ervan onderuit kan gaan, maar tegelijkertijd gaat naar de kWh kijkend mijn COP ook onderuit als ik 2-3 dagen per week totaal 2-3 uurtjes per dag een kacheltje 2000W moet laten verstoken voor zo'n kleine ruimte. Dan lijkt zoneregeling mij minder impactvol en veel netter, toch?

Beste antwoord (via MooDyBLueS op 19-11-2024 16:47)

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:20
Eigenlijk is het de bedoeling om zo veel mogelijk flow te hebben in het hele huis. Als je merkt dat het bij een verdieping minder is kan het geknepen worden op een andere verdieping, maar dat is nu niet wenselijk.

Heb je al gekeken of je een handleiding van de flowmeters kan vinden? Meestal kun je die ook nog op een bepaalde manier draaien om flow te controleren. Dit moet wel op een speciale manier omdat je anders het glas kan breken.

Als je eerst stadverwarming had, kan het op CV temperaturen ingesteld zijn. En dat is juist niet lekker met een WP. Maar als je de flow omhoog krijgt in de kamer waar het koud is, raak je daar juist meer warmte kwijt aan de omgeving en wordt het dus warmer.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Ik gebruik op mijn werkkamer zelf een IR paneel van 300 watt.

Voordeel is dat deze als hij 8 uur aan staat slechts 2,4 kWh verbruikt en geen geluid maakt.
Heb eerder ook met een convector kachel verwarmt maar nadeel daarvan vind ik dat hij heel snel opwarmt en weer afslaat waardoor de temperatuur afneemt en het minder behagelijk wordt. Juist de constante verwarming van het IR Paneel maakt het continu aangenaam.

Ik heb zelf het paneel achter een smart socket geplaatst om verbruik te kunnen bijhouden en makkelijk aan/uit te schakelen. Je kunt daar natuurlijk ook een automation achter hangen.

Ik heb ook een L/L wp overwogen maar met 2,4KwH per dag die mijn IR paneel maximaal gebruikt a ~ 60 werkdagen per jaar waarop verwarming nodig is kan dit financieel nooit uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Kan je niet zorgen dat de vloerverwarming in die ruimte meer flow krijgt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:22
Wolly schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:43:
De warmteafgifte in die ruimte verbeteren idd.
Meer flow, extra radiator, ...
Of beter isoleren.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Yaay schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:32:
Ik gebruik op mijn werkkamer zelf een IR paneel van 300 watt.

Voordeel is dat deze als hij 8 uur aan staat slechts 2,4 kWh verbruikt en geen geluid maakt.
Heb eerder ook met een convector kachel verwarmt maar nadeel daarvan vind ik dat hij heel snel opwarmt en weer afslaat waardoor de temperatuur afneemt en het minder behagelijk wordt. Juist de constante verwarming van het IR Paneel maakt het continu aangenaam.

Ik heb zelf het paneel achter een smart socket geplaatst om verbruik te kunnen bijhouden en makkelijk aan/uit te schakelen. Je kunt daar natuurlijk ook een automation achter hangen.

Ik heb ook een L/L wp overwogen maar met 2,4KwH per dag die mijn IR paneel maximaal gebruikt a ~ 60 werkdagen per jaar waarop verwarming nodig is kan dit financieel nooit uit.
Zo had ik er nog niet over nagedacht, maar een laag Wattage IR paneel is dan zo gek nog niet nee. Het gaat mij inderdaad ook puur om dat behaaglijke gevoel.

Ik moet zeggen: ons vorige huis had stadsverwarming en dus geen lagetemp vloerverwarming, stiekem vond ik dat wel erg prettig. De vloer werd echt voelbaar warm en bleef dat ook urenlang. Nu voel je wel dat de vloer niet koud is, maar omdat het niet in de buurt komt van je eigen lichaamstemp is het nooit "lekker warm". Je ziet het huis wel warm worden en op dit moment staat hij 's nachts op 19C, dan gaat hij eerst in de vroege ochtend naar 19,5C en ietsjes later 20C doordeweekes of 20,5C weekenden. Maar daarom vind ik het op dit moment in de werkkamer ook nooit behaaglijk aanvoelen.

Hoe dan ook: waar heb je je IR paneel staan of hangen? Ik lees weleens over op het plafond direct boven de werkplek of aan het voeteneind. Wat werkt voor jou met de 300W variant?

Ben het verder met je eens, ik heb ook even aan een airco gedacht, maar los van het formaat is de investering echt belachelijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Wolly schreef op maandag 18 november 2024 @ 22:43:
Hoe kan ik daarvoor zorgen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
pentaw1nz schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:20:
[...]

De warmteafgifte in die ruimte verbeteren idd.
Meer flow, extra radiator, ...
Of beter isoleren.
Alles is volledig vloerverwarming (en -verkoeling in de zomer), radiatoren zijn er niet.

Isolatie is het probleem ook niet, want ik liet het met het bouwjaar al doorschemeren, maar 2022 en A+++, volgens mij is overal (dak,wand,vloer) de Rc-waarde minstens 6,0 dus erg goed. Maar uiteindelijk koelt alles af. ;)

Moet ook zeggen dat tot nu de warmtepomp erg weinig te doen gehad heeft hoor, die halve tot hele graad af en toe hoger is sporadisch en als het een dag is van +10C dan is er geen warmtevraag al meer. Ook wanneer er een beetje zon is, dan is het ook zo voorbij.

Dus daarom zoek ik ook juist naar specifiek die ruimte die op het Noorden zit een oplossing. Meer flow is misschien een deel van de oplossing, maar als er elders geen warmtevraag is, heb ik daar alsnog vrij weinig aan. Ik wil die ruimte warmer kunnen maken on-demand, niet wanneer de rest van het huis pas gaat verwarmen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentaw1nz
Als het om die ene graad gaat is meer flow dan niet veel efficiënter, goedkoper, en duurzamer dan weer iets aanschaffen?
Helemaal als de isolatie goed is en er al vvw ligt. Dan is het een kwestie van inregelen om het ook in die ruimte netjes op temperatuur te krijgen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
pentaw1nz schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:49:
Als het om die ene graad gaat is meer flow dan niet veel efficiënter, goedkoper, en duurzamer dan weer iets aanschaffen?
Helemaal als de isolatie goed is en er al vvw ligt. Dan is het een kwestie van inregelen om het ook in die ruimte netjes op temperatuur te krijgen.
Het is te proberen en anders kan ik alsnog iets extra's aanschaffen inderdaad.

Hoe zorg ik voor meer flow aldaar? Die ruimte is onderdeel van de vloerverwarmingsverdeler en heeft 3 groepen op de verdeler (12 totaal, overige 9 zijn voor de rest BG).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
MooDyBLueS schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:15:
[...]

Het is te proberen en anders kan ik alsnog iets extra's aanschaffen inderdaad.

Hoe zorg ik voor meer flow aldaar? Die ruimte is onderdeel van de vloerverwarmingsverdeler en heeft 3 groepen op de verdeler (12 totaal, overige 9 zijn voor de rest BG).
Dat hangt af van de verdeler die je hebt ( met of zonder flowmeters) en hoe het nu ingeregeld is. Je kunt de ruimtes die nu sneller opwarmen iets knijpen t.b.v. de ruimte die te langzaam opwarmt. Of die 3 groepen verder open zetten als dat nu niet het geval is. Uiteindelijk moet je met joiw woning en overal vloerverwarming het gewoon op 1 constante temperatuur kunnen krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 19-11-2024 08:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15-05 14:07
Foto's van de verdeler(s) kunnen helpen... dan kunnen we zien waaraan jij moet draaien om die flow te bewerkstelligen.

Verder zou een huis uit 2022 echt geen extra COP1 oplossingen nodig moeten hebben, naar mijn bescheiden mening ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Gramser op 19-11-2024 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op maandag 18 november 2024 @ 23:23:
[...]

Zo had ik er nog niet over nagedacht, maar een laag Wattage IR paneel is dan zo gek nog niet nee. Het gaat mij inderdaad ook puur om dat behaaglijke gevoel.

Ik moet zeggen: ons vorige huis had stadsverwarming en dus geen lagetemp vloerverwarming, stiekem vond ik dat wel erg prettig. De vloer werd echt voelbaar warm en bleef dat ook urenlang. Nu voel je wel dat de vloer niet koud is, maar omdat het niet in de buurt komt van je eigen lichaamstemp is het nooit "lekker warm". Je ziet het huis wel warm worden en op dit moment staat hij 's nachts op 19C, dan gaat hij eerst in de vroege ochtend naar 19,5C en ietsjes later 20C doordeweekes of 20,5C weekenden. Maar daarom vind ik het op dit moment in de werkkamer ook nooit behaaglijk aanvoelen.

Hoe dan ook: waar heb je je IR paneel staan of hangen? Ik lees weleens over op het plafond direct boven de werkplek of aan het voeteneind. Wat werkt voor jou met de 300W variant?

Ben het verder met je eens, ik heb ook even aan een airco gedacht, maar los van het formaat is de investering echt belachelijk natuurlijk.
Ik heb hem op de grond staan zodat hij mijn benen verwarmd, de warmte gaat dan vanzelf omhoog.

Zelf overigens via marktplaats gehaald, daar is veel te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
pentaw1nz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 08:26:
[...]

Dat hangt af van de verdeler die je hebt ( met of zonder flowmeters) en hoe het nu ingeregeld is. Je kunt de ruimtes die nu sneller opwarmen iets knijpen t.b.v. de ruimte die te langzaam opwarmt. Of die 3 groepen verder open zetten als dat nu niet het geval is. Uiteindelijk moet je met joiw woning en overal vloerverwarming het gewoon op 1 constante temperatuur kunnen krijgen.
Hieronder op de foto zie je een close-up van de 3 leidingen die naar dat gedeelte van de woning gaan. Er zit dus een thermostaat op die dichtgaat als het een bepaalde temp bereikt heeft, maar omdat het daar altijd koeler is, heb ik die dus op 25C staan.

Hele verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-F75isXEIb9Wmjmft6o20F_LBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FKOmQAonrzeJkePCfWLu7WLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Close-up op de 3 naar de werkkamer/badkamer/garage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35-3w2dV5CmhfQMtmcj26q8uZwU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ly6UiFYqkNK7xMps9MjBHpkZ.jpg?f=fotoalbum_large

Even ingaand op jouw opmerking over evt. de rest knijpen: ik vind de rest niet echt snel, dus dat wil ik als het even kan niet moeten knijpen. Het is nu ok zoals het gaat, maar trager moet het zeker niet worden. Dus de enige optie die er voor mijn gevoel in zit is deze meer open zetten, maar ze zijn dus al volledig open volgens de kleppen zoals je hierboven ziet. Gek genoeg zie ik echter wel verschil in wat er doorgelaten wordt volgens de flowmeters erboven (beide foto's zijn trouwens op andere momenten genomen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Toevallig heb je op die 3 ook een slimme motor zitten die geregeld worden door de thermostaten in die kamer.
Er is een grote kans dat die net dicht gedraaid zitten als je WP stookt en daar niets opwarmt. Ik verwacht bij elke zone wel een flow van 2l/m namelijk en het doet op de foto wel iets maar het is niet veel.
Geen idee of het master-master of master slave is namelijk.

MIsschien kun je jouw vraag stellen in een warmtepomp topic er is bijvoorbeeld een algemen, ik weet niet of er iets voor valiant is.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Sommige van die dingen kun je op manueel zetten waardoor het open blijft.

Edti: niet de nieuwste topic gedeeld

[ Voor 24% gewijzigd door gr8-jen op 19-11-2024 15:04 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
gr8-jen schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:15:
Toevallig heb je op die 3 ook een slimme motor zitten die geregeld worden door de thermostaten in die kamer.
Er is een grote kans dat die net dicht gedraaid zitten als je WP stookt en daar niets opwarmt. Ik verwacht bij elke zone wel een flow van 2l/m namelijk en het doet op de foto wel iets maar het is niet veel.
Geen idee of het master-master of master slave is namelijk.

MIsschien kun je jouw vraag stellen in een warmtepomp topic er is bijvoorbeeld een algemen, ik weet niet of er iets voor valiant is.

Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

Sommige van die dingen kun je op manueel zetten waardoor het open blijft.

Edti: niet de nieuwste topic gedeeld
Ter verduidelijking: in die kamer zit 1 thermostaat die alle 3 de motoren aanstuurt. Maar het is een vrij domme/eenvoudige thermostaat, zo een:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pX9UAHqJryrNQclA7beH6eUw0kw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7nA8gp4GELyQ3ONZaKdhFoMG.png?f=fotoalbum_large

In mijn ervaring is het schuifknopje een aan/uit knop voor de thermostaat en de temperatuur een bovenlimiet. Daarom heb ik die ook altijd op 25C staan en staan de kleppen dus altijd open. Deze regelen niet de warmtevraag van de Vaillant thermostaat die in de woonkamer hangt, dat is de enige die dat reguleert. Mede daarom heb ik hierboven ook geopperd om misschien uit te breiden naar 3 thermostaten: BG excl. werkkamer/badkamer/garage, dan die 3 ruimtes dus en nog een laatste voor boven alle ruimtes.

En daarbij zie ik inderdaad de linker op 0,5, middelste op 1,5 en rechter op 0,8 gok ik zo (net geen 1,0 in ieder geval).

Overigens staat de rest van de bg allemaal netjes rond de 1,5. En daarmee wordt het huis gewoon heerlijk warm, al vind ik hem dus iets traag maar dat kan misschien te rijmen zijn met dat jij 2,0 verwacht en/of dat ik hier pas mijn eerste herfst meemaak en hiervoor stadsverwarming heb gehad?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Eigenlijk is het de bedoeling om zo veel mogelijk flow te hebben in het hele huis. Als je merkt dat het bij een verdieping minder is kan het geknepen worden op een andere verdieping, maar dat is nu niet wenselijk.

Heb je al gekeken of je een handleiding van de flowmeters kan vinden? Meestal kun je die ook nog op een bepaalde manier draaien om flow te controleren. Dit moet wel op een speciale manier omdat je anders het glas kan breken.

Als je eerst stadverwarming had, kan het op CV temperaturen ingesteld zijn. En dat is juist niet lekker met een WP. Maar als je de flow omhoog krijgt in de kamer waar het koud is, raak je daar juist meer warmte kwijt aan de omgeving en wordt het dus warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
gr8-jen schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:57:
Check, duidelijk! :)
Ah nee, dat was niet in me opgekomen als mogelijkheid. Want ik heb net ook de vvw tekening erbij gepakt en deze leidingen (10, 11 en 12) zijn inderdaad ook degenen waar het om gaat en 10 (links) en 12 (rechts) blijven dus achter, maar inmiddels valt me dus op dat volgens de tekening 10 en 11 beide de helft van de slaap/werkkamer op zich nemen en het voorste deel is 11 en dat is behaaglijk warm, maar 10 is gewoon koud, er zal vast iets van warmte doorgelopen zijn, maar niet veel dus. En 12 is blijkbaar de bijkeuken, ik weet niet waarom die op de thermostaat meegaat, misschien puur omdat het daar toch geen 20C hoeft te zijn altijd, maar ook daar is de vloer dus koud.

Handleidingen van de vloerverwarming heb ik niet behalve een technische tekening en van de thermische motoren heb ik ze dankzij de info achterop kunnen achterhalen: Mohlenhoff A20405-00N. Zodoende weet ik ook dat dit een NC (Normally Closed) variant is.

Er zitten wel van die rode kapjes om de flowmeters heen en los van "tn" bovenaan zie ik onderaan nog "0521", misschien een typenummer, ik ga eens zoeken.
Misschien drukte ik me verkeerd uit: dit huis is uit 2022 en nieuw gebouwd met deze WP en vloerverwarming. Ons vorige huis had stadsverwarming, daar heeft dit huis verder niks mee te maken. ;)

Want ik denk wel dat mijn voornaamste probleem nu de flow naar 10 en 12 is. Want 11 kan z'n best doen, maar als de naastgelegen 10 en 12 praktisch koud blijven, kan je nog zo hard stoken, maar dan wordt het natuurlijk nooit wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Volgens mij heb ik de flowmeter al gevonden:
Taco Nova Flow Meter TopMeter Supply en pdf datasheet.

Hij lijkt instelbaar als ik het zo lees, volgens mij als ik de 2e pagina van deze installatiehandleiding (pdf) pak staat daar bij r3 dat de bovenste ring gedraaid kan worden (wat ook bij a1 op pagina 1 staat) en daarmee van 0,5mm = close tot 4,0mm = open gezet kan worden.

Ik ga gelijk kijken hoe dit staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
MooDyBLueS schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:20:
[...]

Check, duidelijk! :)

[...]

Ah nee, dat was niet in me opgekomen als mogelijkheid. Want ik heb net ook de vvw tekening erbij gepakt en deze leidingen (10, 11 en 12) zijn inderdaad ook degenen waar het om gaat en 10 (links) en 12 (rechts) blijven dus achter, maar inmiddels valt me dus op dat volgens de tekening 10 en 11 beide de helft van de slaap/werkkamer op zich nemen en het voorste deel is 11 en dat is behaaglijk warm, maar 10 is gewoon koud, er zal vast iets van warmte doorgelopen zijn, maar niet veel dus. En 12 is blijkbaar de bijkeuken, ik weet niet waarom die op de thermostaat meegaat, misschien puur omdat het daar toch geen 20C hoeft te zijn altijd, maar ook daar is de vloer dus koud.

Handleidingen van de vloerverwarming heb ik niet behalve een technische tekening en van de thermische motoren heb ik ze dankzij de info achterop kunnen achterhalen: Mohlenhoff A20405-00N. Zodoende weet ik ook dat dit een NC (Normally Closed) variant is.

Er zitten wel van die rode kapjes om de flowmeters heen en los van "tn" bovenaan zie ik onderaan nog "0521", misschien een typenummer, ik ga eens zoeken.

[...]

Misschien drukte ik me verkeerd uit: dit huis is uit 2022 en nieuw gebouwd met deze WP en vloerverwarming. Ons vorige huis had stadsverwarming, daar heeft dit huis verder niks mee te maken. ;)

Want ik denk wel dat mijn voornaamste probleem nu de flow naar 10 en 12 is. Want 11 kan z'n best doen, maar als de naastgelegen 10 en 12 praktisch koud blijven, kan je nog zo hard stoken, maar dan wordt het natuurlijk nooit wat.
Ik zie bij 10 ook een flow van slechts 0,5 l/h.
Als je daar het rode kapje weghaalt (gewoon omhoog lostrekken), kun je deze dan nog verder uitdraaien?

Of is er een andere verklaring waarom groep 10 zo weinig flow heeft?

Een thermostaatknop zou je niet echt nodig moeten hebben bij een warmtepomp met lage temperatuur, dat belemmert ook weer de flow. Maar wat is je verklaring voor de flow van groep 10 die 75% lager is dan groep 11?
En groep 12 50% lager.

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 19-11-2024 16:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
En ja hoor: het mysterie van de koudere kamer+vloer en precies die 2 leidingen is boven water.

Kijk maar eens, ik heb de rode afdekdopjes eraf gehaald incl. die van 9 (keuken, die wel gewoon goed was) en daar kwam dit uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cx5Ak9WZdy_SsV7Ahs_81VRsOQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cyXRLbhXEYGLiFin44ygI02d.jpg?f=fotoalbum_large

Overduidelijk zijn 10 en 12 praktisch dicht. Ik heb ze gelijk open gedraaid en geholpen door het aanslaan van de warmtevraag vlak ervoor heb ik ze meer open kunnen draaien en zo in kunnen stellen.

Het mooiste is nog wel dat je praktisch gelijk ziet wat de flow wordt. Ik heb ze beide nu op 1,5 gezet, net als 11.

En nu maar eens een paar dagen aankijken hoe de temp zich in die kamers daar gaat houden.

Thanks voor deze gouden tip @gr8-jen ! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
MooDyBLueS schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:41:
En ja hoor: het mysterie van de koudere kamer+vloer en precies die 2 leidingen is boven water.

Kijk maar eens, ik heb de rode afdekdopjes eraf gehaald incl. die van 9 (keuken, die wel gewoon goed was) en daar kwam dit uit:
[Afbeelding]

Overduidelijk zijn 10 en 12 praktisch dicht. Ik heb ze gelijk open gedraaid en geholpen door het aanslaan van de warmtevraag vlak ervoor heb ik ze meer open kunnen draaien en zo in kunnen stellen.

Het mooiste is nog wel dat je praktisch gelijk ziet wat de flow wordt. Ik heb ze beide nu op 1,5 gezet, net als 11.

En nu maar eens een paar dagen aankijken hoe de temp zich in die kamers daar gaat houden.

Thanks voor deze gouden tip @gr8-jen ! _/-\o_
Precies wat ik bedoelde idd. We waren tegelijk aan t typen. Mooi dat je het hebt gevonden. Nu even inregelen en je probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
pentaw1nz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:39:
[...]

Ik zie bij 10 ook een flow van slechts 0,5 l/h.
Als je daar het rode kapje weghaalt, kun je deze dan nog verder uitdraaien?

Of is er een andere verklaring waarom groep 10 zo weinig flow heeft?

Een thermostaatknop zou je niet echt nodig moeten hebben bij een warmtepomp met lage temperatuur, dat belemmert ook weer de flow. Maar wat is je verklaring voor de flow van groep 10 die 75% lager is dan groep 11?
En groep 12 50% lager.
Je benoemt eigenlijk de gehele probleemstelling. ;) Zie mijn post hierboven ook, ik heb ze nu alle 3 op 1,5 l/h kunnen krijgen.

Het probleem bleek heel simpel: de flowmeter stond grotendeels dichtgedraaid.

En het bizarre is, het 'plat dak deel' van onze woning bevat van voor naar achter gezien: garage, badkamer, slaap-werkkamer, met de vloerverwarming in de lengterichting gelegd. Dus 10 is de buitenste helft van garage/badkamer/sw-kamer en 11 is de binnenste helft van de garage/badkamer/sw-kamer. 10 bleef dus (praktisch) koud en 12 ook vrij koud (=bijkeuken) en dat verklaart ook waarom de werkkamer daar wel warmer werd, maar altijd ±1C achter bleef bij de rest van het huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
pentaw1nz schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:43:
[...]

Precies wat ik bedoelde idd. We waren tegelijk aan t typen. Mooi dat je het hebt gevonden. Nu even inregelen en je probleem is opgelost.
Yes, daar ga ik ook vanuit, jij ook heel erg bedankt voor je tips! Ik ga nu inderdaad eerst maar eens afwachten hoe het zich de komende week gaat houden qua temp in die ruimtes.
Pagina: 1