Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilsmit
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 30-09 06:26
Mijn vraag
goedendag. Ik zou mijn zonneboiler van 300 liter die met een dubbele spiraal is uitgevoerd ook willen opwarmen met een warmtepomp .De bovenste spiraal is aangesloten op de vloerverwarming en een elektrische element van 3000 watt verwarmt de boiler op dit moment.
mijn idee de onderste spiraal op een warmtepomp aansluiten zodat deze het boiler vat opwarmt. de warmtepomp zou de boiler moeten opwarmen en deze tussen de 30 tot 50 graden moeten houden. ik wou een monoblock WP gebruiken en het systeem afvullen met antivries vloeistof wat ook in de zonneboiler gebruikt word. heeft iemand hier ervaring mee. vrg Hilsmit

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Even een tikje naar het juiste forum hiervoor :)

v&A feedback -> Duurzame energie en installaties.

200 fish found!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@hilsmit
1. Ja, dit kan en 2. nee, dit wil je niet.
Het lijkt een eenvoudige setup, maar kan niet efficiënt gaan werken.
Grote kans dat je vloer aan 30 graden genoeg heeft (sCOP 5), maar dat je voor douchen minstens 45 graden in de boiler wil hebben (sCOP 3.5).

De warmtepomp direct de vloer laten aandrijven levert dus 40% lagere stookkosten op.
De extra complexiteit die het oplevert om vloer en SWW te scheiden betaalt zich terug.

Warmtepomp +zonneboiler +Heishamon installatie

De eenvoudigste oplossing (met hoogste opbrengst) is om het vat altijd op beide spiralen door de warmtepomp te laten verwarmen en de collector te vervangen voor PV.
Rimco in "Zonneboilers, dit is de plek - Deel 2"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.