Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:26
Aangezien ik in aardbevingsgebied woon kan ik een mooie subsidie krijgen tbv warmtepomp.
Ik lees al een poosje mee hier op tweakers en ook de duurzame topics.
Enkele jaren terug al begonnen met optimaliseren en inregelen van het cv systeem.
Ketel temperatuur verlaagd naar 45gr , Radiatoren ingeregeld en thermostaat kranen geplaatst. Vloerverwarming ingeregeld.

De 2onder 1 kap woning waar wij in wonen komt uit 2008.
De cv ketel is ook uit 2008 en vanuit dat oogpunt wil ik voor all-electric oplossing gaan.

Nu heeft mijn buurman afgelopen jaar ook de overstap gemaakt naar all-electric. Dus voor dat ik dit topic starte ben ik daar wezen buurten.

Historisch gasverbruik: 1555 m³/jaar (2021) 1233 m3 2022, 1097m3 2023
Afgiftesysteem:
- 66 m² vloerverwarming, slangen gok 15 cm HoH, 6 groepen,
Boven verdieping radiatoren, Badkamer radiator en Vloerverwarming, zolder radiatoren.
SWW:
- plek voor boiler aanwezig
- 230/300liter nodig
- DWTW aanwezig ja
Warmtepompvoorkeur:
Keuze is gevallen op L/W waarbij deze op beton garage dak kan staan.

[h3] vermogen]
Bij de buurman is een daikin altherma 3 RF 9KW geplaatst. dit is 8KW buitenunit en 1kw element.
230l boiler.
Ik heb zelf de keuze door dat kameraad bedrijf heeft in klimaatoplossingen om uit verschillende merken te kiezen. Hij raad zelf een Mitsubishi en dan de pcr-m100y-300e https://alklima.nl/leveri...verter/pcr-m100y-300e-set
Deze is iets zwaarder maar heeft kan net als de 8kw terug tot 3,4kw moduleren.

Het dillema waar ik vooral mee zit is naast de keuze voor het vermogen, vooral de vloerverwarming.
Vloerverwarming komt uit 2008 bestaat uit 6 groepen die totaal niet even lang zijn met een vloeroppervlak van 66m2. De vloer bestaat uit tegels, egaline en dan pvc...

De aanvoer diameter is 20mm.
Nu heb ik bij mijn buurman geconstateerd dat de installateur daar deze daar gewoon op heeft aangesloten.
Er is geen buffer vat geinstalleerd maar we 2x een expansievat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mol-uUHsJfvgFrkiAyHWsmJUCn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRuUoub6ghMT8Ok7CWV3WUDP.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vloerverwarmings verdeler ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djQZpkY_aQ8JybNRspUEtiDCYpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yuem8SEb2o4lgPVUCj9Zi0XM.jpg?f=fotoalbum_large

ideaal zou zijn om de aanvoer te vergroten. Alleen ik weet alleen nog niet hoe dat technisch mogelijk kan zijn, Laatste stuk loopt in betonvloer van de keuken en aansluiting Koof betonvloer zit achter de wc.
Dus vergroten betekent slopers hoogte.
Verder zie ik in de offerte van de buurman dat de er een Wilco Pico pomp is geplaats op de verdeler(ik heb enkele jaren terug zelf al de pomp vervangen) Ik dacht dat een warmtepomp zelf al een goede pomp had.

Dus concreet is de mitsubishi een betere keuze dan de Daikin en is het niet vergroten van de buisdiameter een groot probleem?
Kan een pomp op de vloerverwarmingsverdeler deze kleine buisdiameter oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Een grotere buisdiameter is ideaal, maar als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.
Voor zes groepen lijkt het me niet echt een groot probleem.

De verdeler kan je vervangen (pomploos is niet heel duur) of je bouwt hem om (is een heel topic voor, lijkt me bij jou goed te doen). Welke afgifte heb je nog meer? 8 kW door zes groepen lijkt me wat enthousiast. Als je dicht bij de binnenunit al een aftakking voor de bovenverdieping kan maken, of juist halverwege het bestaande leidingwerk in kan koppelen, dan scheelt het al een hoop meters dunne leiding en halveert het debiet er door.

Dat grijze expansievat is geen expansievat maar een seriebuffertje :)

[ Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 15-11-2024 15:55 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Proton_ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 15:53:
Een grotere buisdiameter is ideaal, maar als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat.
Voor zes groepen lijkt het me niet echt een groot probleem.

De verdeler kan je vervangen (pomploos is niet heel duur) of je bouwt hem om (is een heel topic voor, lijkt me bij jou goed te doen). Welke afgifte heb je nog meer? 8 kW door zes groepen lijkt me wat enthousiast. Als je dicht bij de binnenunit al een aftakking voor de bovenverdieping kan maken, of juist halverwege het bestaande leidingwerk in kan koppelen, dan scheelt het al een hoop meters dunne leiding en halveert het debiet er door.

Dat grijze expansievat is geen expansievat maar een seriebuffertje :)
Dicht bij de binnenunit kan ik direct de boven verdieping aankoppelen. Ik verwacht dat in de koof op de 1e verdieping ik ook deze verdieping kan koppelen. Dus dan zouden alle radiatoren op grotere buisdiameter zitten. (Douche staat vw en radiator staat altijd open.

Ah dacht dat het ook een expansie vat was. Weer wat geleerd:)

Ik zit nog even in mijn hoofd met 8kw door de vw.
Ik heb hem ingeregeld en weet dat 1 groep zo lang is, dat die te weinig flow krijgt. Ik heb om de flow te verhogen andere groepen behoorlijk geknepen.
Dit allemaal op basis van of thermometer. Dus denk dat een nieuwe verdeler met flowmeter goed idee is.

[ Voor 12% gewijzigd door Tito129 op 15-11-2024 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:13
Ik heb in mijn vloerverwarming ook één lus die langer is.. daardoor minder flow heeft.. en circa 2 graden koeler is dan de andere lussen, de lus is ook voelbaar minder warm.
Andere lussen knijpen moet je niet aan beginnen, het wordt heus wel warm in de kamer met één lus wat minder warm.

Hoe wil je het boven warm houden? bij jou kan het knap koud worden met wind uit het oosten.

Kan de Mitsubishi ook koelen? dan zou ik boven fancoils voor verwarmen en koelen overwegen, die van Jaga zijn bekend, maar die van Vaillant zijn goed en niet duur https://www.vaillant.nl/c...4.html#tabs-productdetail

Met fancoils boven en vv beneden zou je wellicht halverwege kunnen voeden 32 meerlaags/ 28mm koper toevoer 2x 20mm aftak..

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eExYg_3IONiTgd6U5JvqSWxrCKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDVoOiRh9hw8hVRcVyRqzub7.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mijn buurman ziet het er nu zo uit. Ook met 8kw buiten unit.
Ketel staat nu max 45 graden. Warmtepomp bij buurman geeft 33 gr. ik krijg de slaapkamer en badkamer nu ook warm. Het duurt misschien wat langer. Maar zal het helemaal niet warm worden. We hebben op 1 kamer af en toe radiator aan om dat de 8 jarige daar speelt. Slaapkamers staan ze nooit aan. Is ook niet nodig want onder de 18 gr komt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 19:33
EDLA08E3V3
VV verdeler vervangen voor pomploos
Leiding is iets van 20mm MLB zal net gaan op 6 groepen, dat de ene een beetje langer is zal geen probleem zijn straks met de pomploze verdeler, gewoon doorheen laten joekelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ik zou voor de PCR-M60V-300E SET of de PCR-M80Y-300E SET gaan.

Is jullie stookgedrag veranderd of is er nog flink na geïsoleerd? Met ca 1500 m3 7-8kw, met 1000-1200 m3 is 5-6kW voldoende

De M100Y SET is gewoon overkill.

Vloerverwarmingsverdeler zou ik wel vervangen voor een composiet verdeler zonder pomp en met debietmeters (tegenwoordig vaak standaard)

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:41
Eens met Dutchwing. Die 100 is veel te groot voor je woning, zeker met 6 groepen vloerverwarming. Als je uit gaat van 75W/m2 afgifte op die vloer, dan kom ik op 5kW. Paar radiatoren erbij op lage temperatuur en dan is SWM60 misschien al wel genoeg.

En verdeler vervangen ja, voor pomploze. Je moet er toch wat aan doen, dus de arbeid heb je dan al, dus lekker een mooi nieuwe pomploze doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
DutchWing schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:43:

Is jullie stookgedrag veranderd of is er nog flink na geïsoleerd? Met ca 1500 m3 7-8kw, met 1000-1200 m3 is 5-6kW voldoende

Vloerverwarmingsverdeler zou ik wel vervangen voor een composiet verdeler zonder pomp en met debietmeters (tegenwoordig vaak standaard)
Stook gedrag niet zo zeer. Wel ketel temperatuur verlaagd en vloerverwarming beter ingeregeld.

Vind de berekening van 75watt per m2 wel een mooi uitgangspunt om vermogen te berekenen voor de beneden verdieping. Totale m2 huis is 198m2
Dat zou maximaal ongeveer 15kw zijn.
Dus een vermogen van 8kw lijkt mij helemaal niet zo raar.

Nu heeft de daikin 8kw en dan nog 1kw element.
De Mitsubishi is 6kw en 2kw element. Maakt dat nog verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
Je hebt toch alleen beneden (op die 66m2) vloerverwarming? Zo kwam ik aan die 5kW, dat is dan wat je beneden aan afgifte vermogen hebt. Wat radiatoren erbij boven (die de meeste mensen nooit gebruiken), waar je nog rekening mee moet houden en de 7,5kw (A-7W35) van de SWM60 zou dus genoeg moeten zijn.

En inderdaad nog 2kW backup bij de ME, maar die heb je miss bij hele lage temperaturen ooit heel misschien nodig, maar in de praktijk denk ik niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
ik heb nog even in mijn HA gekeken.
momenteel als mijn cv aan gaat is dat vaak rond de 0m8m3 per uur,
er zijn soms uit schieters tot 1,22 m3 per uur.

Als er ca 8Kw in en m3 gas zit zou 8kw niet zo raar zijn.
Waar om ik zelf de pcr-m100y had ipv de 80 is dat bij Mitsubishi de 100 een 8kw buiten unit heeft net als de daikin die ik benoemde. De PCR-M80Y-300E heeft maar een buitenunit van 6KW.

Ik heb nog niet naar de prijsverschillen gekeken tussen de daikin, mitshibshi m00 of m80.
Uit eindelijk vind ik comfort belangrijker dan 1000,- verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:37

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tito129 Hoe kom je aan de 8 kWh uit een kuub gas? Er zit natuurlijk wat meer in.
Daarmee samenhangend:
Wat is jouw normale/gemiddelde retourtemperatuur bij de ketel?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:59

Animal_X

Rodin

Runner15 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:39:
En verdeler vervangen ja, voor pomploze. Je moet er toch wat aan doen, dus de arbeid heb je dan al, dus lekker een mooi nieuwe pomploze doen :)
Niet om het topic te kapen maar waarom moet die verdeler vervangen worden en wat is het probleem van de pomp op de verdeler? ik begrijp dat de verdeler niets meer hoeft te mengen naar een lagere temp bij WP, maar zo lang die verdeler gewoon open staat en de doorvoer op elkaar is afgestemd is dit geen probleem toch? Ik vraag omdat ik in zelfde situatie zit als de TS, dus zit het topic met interesse door te lezen. Nieuwe verdeler zal inc. installatie toch ook al snel naar 700-900 euro gaan verwacht ik (in mijn geval 2 stuks).

[ Voor 16% gewijzigd door Animal_X op 17-11-2024 15:56 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Animal_X Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
Heb je al dit topic bekeken? - Misschien kan daar je vraag kwijt of vind je meteen een antwoord.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 17-11-2024 15:57 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:59

Animal_X

Rodin

dunklefaser schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:56:
@Animal_X Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
Heb je al dit topic bekeken? - Misschien kan daar je vraag kwijt of vind je meteen een antwoord.
Dit topic had ik nog niet gevonden, dank.

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:57
DutchWing schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:43:

Van deze twee zou ik dan altijd de PCR-M80Y-300E SET kiezen, die heeft de PUZ-SWM80YAA buitenunit, vermogen van max 7.6 kW bij A-10W35 (versus 6.8 kW) en hetzelfde minimumvermogen als de andere set met de *60VAA buitenunit. De buitenunit is precies even groot, dus ik vermoed dezelfde verdamper.
Eens @DutchWing? Of mis ik wat?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Tito129 schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:30:
ik heb nog even in mijn HA gekeken.
momenteel als mijn cv aan gaat is dat vaak rond de 0m8m3 per uur,
er zijn soms uit schieters tot 1,22 m3 per uur.
Je moet niet zo rekenen, maar per 24 uur. M
De PCR-M80Y-300E heeft maar een buitenunit van 6KW.
Dat klopt dus niet, zie boven.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Tito129 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 19:53:
[...]

Stook gedrag niet zo zeer. Wel ketel temperatuur verlaagd en vloerverwarming beter ingeregeld.

Vind de berekening van 75watt per m2 wel een mooi uitgangspunt om vermogen te berekenen voor de beneden verdieping. Totale m2 huis is 198m2
Dat zou maximaal ongeveer 15kw zijn.
Dus een vermogen van 8kw lijkt mij helemaal niet zo raar.
75 Watt/m2 is wel erg veel!
Dat is vaak als uitgangspunt genomen om een woonkamer snel op temperatuur te krijgen met radiatoren en een cv ketel op hoog temperatuur.

Woningen van ca 250-300m2 plaats ik rond de 10-12 kW. Gaat prima :)
Nu heeft de daikin 8kw en dan nog 1kw element.
De Mitsubishi is 6kw en 2kw element. Maakt dat nog verschil.
Bij Mitsubishi wordt het element standaard uitgeschakeld, van Daikin durf ik het niet te zeggen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

SebastiaanPs schreef op zondag 17 november 2024 @ 20:56:
[...]

Van deze twee zou ik dan altijd de PCR-M80Y-300E SET kiezen, die heeft de PUZ-SWM80YAA buitenunit, vermogen van max 7.6 kW bij A-10W35 (versus 6.8 kW) en hetzelfde minimumvermogen als de andere set met de *60VAA buitenunit. De buitenunit is precies even groot, dus ik vermoed dezelfde verdamper.
Eens @DutchWing? Of mis ik wat?
Ik zou idd gewoon de SWM80 nemen als Mitsubishi de voorkeur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Runner15
DutchWing schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:46:
[...]

75 Watt/m2 is wel erg veel!
Dat is vaak als uitgangspunt genomen om een woonkamer snel op temperatuur te krijgen met radiatoren en een cv ketel op hoog temperatuur.
Die 75W/m2 houd ik aan als maximum wat je uit die vloer gaat halen. Als het minder is, prima, want dan moduleert de warmtepomp gewoon terug :) Vraag is natuurlijk altijd of je het dan warm krijgt maar met een woning uit 2008 lijkt me dat geen enkel probleem.

En inderdaad eens met die SWM80. Heb er in september ook zo een neergezet in een woning uit 2009, vloerverwarming beneden radiatoren boven (die nooit aan staan). Draait als een zonnetje.

Als je het helemaal mooi wil hebben, kijk je natuurlijk naar een Zubadan maar goed, er moet ook wat te wensen overblijven natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
dunklefaser schreef op zondag 17 november 2024 @ 15:36:
@Tito129 Hoe kom je aan de 8 kWh uit een kuub gas? Er zit natuurlijk wat meer in.
Daarmee samenhangend:
Wat is jouw normale/gemiddelde retourtemperatuur bij de ketel?
dit zit tussen de 5 en 10 graden, ligt een beetje wanneer ik meet, hoelang de ketel aan al staat.
DutchWing schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:46:
[...]
Bij Mitsubishi wordt het element standaard uitgeschakeld, van Daikin durf ik het niet te zeggen.
Wat betekent dit? snap het niet helemaal.

Als ik jullie zo lees is de 8kw versie genoeg.
Ik ga is offerte op vragen wat het verschil is qua prijs tussen https://alklima.nl/leveri...nverter/zcr-m80y-300e-set en de https://alklima.nl/leveri...nverter/pcr-m80y-300e-set

Misschien ook om een goede vergelijk te maken een daikin alterna 3 RF 9kw BUH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Tito129 Het gaat om de retourtemperatuur, niet om de deltaT.
(De deltaT zou je ook wat preciezer moeten meten.)
In een kuub gas zit bij een lage retourtemperatuur van <30°C bijna 9,4 kWh.
YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Tito129 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:02:
Als ik jullie zo lees is de 8kw versie genoeg.
Ik ga is offerte op vragen wat het verschil is qua prijs tussen https://alklima.nl/leveri...nverter/zcr-m80y-300e-set en de https://alklima.nl/leveri...nverter/pcr-m80y-300e-set

Misschien ook om een goede vergelijk te maken een daikin alterna 3 RF 9kw BUH
De ZCR is een Zubadan inverter. Dat is duur en heb je niet nodig in NL.
zie hier de brochure van de importeur: https://alklima.nl/servic.../ecodan-brochure-2024.pdf

Dus dit is degene die je evt zou willen hebben:
https://alklima.nl/leveri...nverter/pcr-m80y-300e-set

[ Voor 20% gewijzigd door SebastiaanPs op 20-11-2024 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
SebastiaanPs schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:45:
[...]

De ZCR is een Zubadan inverter. Dat is duur en heb je niet nodig in NL.
zie hier de brochure van de importeur: https://alklima.nl/servic.../ecodan-brochure-2024.pdf

Dus dit is degene die je evt zou willen hebben:
https://alklima.nl/leveri...nverter/pcr-m80y-300e-set
nog even ter verificatie maar de pcr-m80y haalt de 7,6kw alleen met warmte spiraal of ook zonder

want ik krijg het volgende terug

[een buitenunit van 8 kw levert zeker 20% in bij lichte vorst en mist. En tot wel 40% bij strenge vorst
De rekensom is hetzelfde als de buitenunits van airco's. Alleen heeft lucht minder calorische behoefte dan water. In dat opzicht kan een airco met een iets kleiner buitendeel af en een lucht/water wp een hoger vermogen.
Daarbij rekening houden met de inhoud van je woning en verlies in de winter, ben je ongeveer een 12 kw wp nodig wil je zonder gezeik de winter door kunnen als het een paar weken koud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
Tito129 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 22:05:
[...]

nog even ter verificatie maar de pcr-m80y haalt de 7,6kw alleen met warmte spiraal of ook zonder

want ik krijg het volgende terug

[een buitenunit van 8 kw levert zeker 20% in bij lichte vorst en mist. En tot wel 40% bij strenge vorst
De rekensom is hetzelfde als de buitenunits van airco's. Alleen heeft lucht minder calorische behoefte dan water. In dat opzicht kan een airco met een iets kleiner buitendeel af en een lucht/water wp een hoger vermogen.
Daarbij rekening houden met de inhoud van je woning en verlies in de winter, ben je ongeveer een 12 kw wp nodig wil je zonder gezeik de winter door kunnen als het een paar weken koud is.
Wie stuurt dit naar je?
In principe hebben de grotere modellen uit de PUZ-serie een vergelijkbaar minimumvermogen van 2.5 a 3.3 kW, dus bijv een *100YAA kan ook wel een optie zijn.

De specs van de verschillende modellen buitenunits kan je hier vinden in het laatste databook van Mitsubishi, zie pagina 94 en verder.

Als je serieus geïnteresseerd bent in deze WP dan kun je eens op het Mitsubishi Electric L/W warmtepomp topic om advies vragen.

Pagina: 1