Aangezien ik in aardbevingsgebied woon kan ik een mooie subsidie krijgen tbv warmtepomp.
Ik lees al een poosje mee hier op tweakers en ook de duurzame topics.
Enkele jaren terug al begonnen met optimaliseren en inregelen van het cv systeem.
Ketel temperatuur verlaagd naar 45gr , Radiatoren ingeregeld en thermostaat kranen geplaatst. Vloerverwarming ingeregeld.
De 2onder 1 kap woning waar wij in wonen komt uit 2008.
De cv ketel is ook uit 2008 en vanuit dat oogpunt wil ik voor all-electric oplossing gaan.
Nu heeft mijn buurman afgelopen jaar ook de overstap gemaakt naar all-electric. Dus voor dat ik dit topic starte ben ik daar wezen buurten.
Historisch gasverbruik: 1555 m³/jaar (2021) 1233 m3 2022, 1097m3 2023
Boven verdieping radiatoren, Badkamer radiator en Vloerverwarming, zolder radiatoren.
- 230/300liter nodig
- DWTW aanwezig ja
[h3] vermogen]
Bij de buurman is een daikin altherma 3 RF 9KW geplaatst. dit is 8KW buitenunit en 1kw element.
230l boiler.
Ik heb zelf de keuze door dat kameraad bedrijf heeft in klimaatoplossingen om uit verschillende merken te kiezen. Hij raad zelf een Mitsubishi en dan de pcr-m100y-300e https://alklima.nl/leveri...verter/pcr-m100y-300e-set
Deze is iets zwaarder maar heeft kan net als de 8kw terug tot 3,4kw moduleren.
Het dillema waar ik vooral mee zit is naast de keuze voor het vermogen, vooral de vloerverwarming.
Vloerverwarming komt uit 2008 bestaat uit 6 groepen die totaal niet even lang zijn met een vloeroppervlak van 66m2. De vloer bestaat uit tegels, egaline en dan pvc...
De aanvoer diameter is 20mm.
Nu heb ik bij mijn buurman geconstateerd dat de installateur daar deze daar gewoon op heeft aangesloten.
Er is geen buffer vat geinstalleerd maar we 2x een expansievat.
:strip_exif()/f/image/JRuUoub6ghMT8Ok7CWV3WUDP.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vloerverwarmings verdeler ziet er zo uit:
:strip_exif()/f/image/Yuem8SEb2o4lgPVUCj9Zi0XM.jpg?f=fotoalbum_large)
ideaal zou zijn om de aanvoer te vergroten. Alleen ik weet alleen nog niet hoe dat technisch mogelijk kan zijn, Laatste stuk loopt in betonvloer van de keuken en aansluiting Koof betonvloer zit achter de wc.
Dus vergroten betekent slopers hoogte.
Verder zie ik in de offerte van de buurman dat de er een Wilco Pico pomp is geplaats op de verdeler(ik heb enkele jaren terug zelf al de pomp vervangen) Ik dacht dat een warmtepomp zelf al een goede pomp had.
Dus concreet is de mitsubishi een betere keuze dan de Daikin en is het niet vergroten van de buisdiameter een groot probleem?
Kan een pomp op de vloerverwarmingsverdeler deze kleine buisdiameter oplossen?
Ik lees al een poosje mee hier op tweakers en ook de duurzame topics.
Enkele jaren terug al begonnen met optimaliseren en inregelen van het cv systeem.
Ketel temperatuur verlaagd naar 45gr , Radiatoren ingeregeld en thermostaat kranen geplaatst. Vloerverwarming ingeregeld.
De 2onder 1 kap woning waar wij in wonen komt uit 2008.
De cv ketel is ook uit 2008 en vanuit dat oogpunt wil ik voor all-electric oplossing gaan.
Nu heeft mijn buurman afgelopen jaar ook de overstap gemaakt naar all-electric. Dus voor dat ik dit topic starte ben ik daar wezen buurten.
Historisch gasverbruik: 1555 m³/jaar (2021) 1233 m3 2022, 1097m3 2023
Afgiftesysteem:
- 66 m² vloerverwarming, slangen gok 15 cm HoH, 6 groepen,Boven verdieping radiatoren, Badkamer radiator en Vloerverwarming, zolder radiatoren.
SWW:
- plek voor boiler aanwezig- 230/300liter nodig
- DWTW aanwezig ja
Warmtepompvoorkeur:
Keuze is gevallen op L/W waarbij deze op beton garage dak kan staan.[h3] vermogen]
Bij de buurman is een daikin altherma 3 RF 9KW geplaatst. dit is 8KW buitenunit en 1kw element.
230l boiler.
Ik heb zelf de keuze door dat kameraad bedrijf heeft in klimaatoplossingen om uit verschillende merken te kiezen. Hij raad zelf een Mitsubishi en dan de pcr-m100y-300e https://alklima.nl/leveri...verter/pcr-m100y-300e-set
Deze is iets zwaarder maar heeft kan net als de 8kw terug tot 3,4kw moduleren.
Het dillema waar ik vooral mee zit is naast de keuze voor het vermogen, vooral de vloerverwarming.
Vloerverwarming komt uit 2008 bestaat uit 6 groepen die totaal niet even lang zijn met een vloeroppervlak van 66m2. De vloer bestaat uit tegels, egaline en dan pvc...
De aanvoer diameter is 20mm.
Nu heb ik bij mijn buurman geconstateerd dat de installateur daar deze daar gewoon op heeft aangesloten.
Er is geen buffer vat geinstalleerd maar we 2x een expansievat.
:strip_exif()/f/image/JRuUoub6ghMT8Ok7CWV3WUDP.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn vloerverwarmings verdeler ziet er zo uit:
:strip_exif()/f/image/Yuem8SEb2o4lgPVUCj9Zi0XM.jpg?f=fotoalbum_large)
ideaal zou zijn om de aanvoer te vergroten. Alleen ik weet alleen nog niet hoe dat technisch mogelijk kan zijn, Laatste stuk loopt in betonvloer van de keuken en aansluiting Koof betonvloer zit achter de wc.
Dus vergroten betekent slopers hoogte.
Verder zie ik in de offerte van de buurman dat de er een Wilco Pico pomp is geplaats op de verdeler(ik heb enkele jaren terug zelf al de pomp vervangen) Ik dacht dat een warmtepomp zelf al een goede pomp had.
Dus concreet is de mitsubishi een betere keuze dan de Daikin en is het niet vergroten van de buisdiameter een groot probleem?
Kan een pomp op de vloerverwarmingsverdeler deze kleine buisdiameter oplossen?