Ik loop tegen een vreemd probleem aan met het energieverbruik(HVC stadsverwarming) van onze woning (Nieuwbouw 5 jaar oud). Laatst is een installateur langs geweest om wat problemen te verhelpen. De kranen van de radiatoren boven zaten vast (ze konden niet open), en ook de vloerverwarming is nagekeken en opnieuw afgesteld. Helaas zie ik in het energieverbruik geen verschil.
We monitoren ons energieverbruik sinds begin dit jaar automatisch in homeassistant. Uit de metingen blijkt dat we continu een verbruik hebben van gemiddeld 2,78 kWh per uur, dag en nacht, ongeacht het weer. Dat komt neer op ongeveer 30 kWh per dag, wat me erg veel lijkt.
Als test heb ik op 13 november de pomp van de vloerverwarming uitgezet. Vanaf dat moment zakte het verbruik direct naar 5 à 6 kWh per dag. De thermostaat stond de hele maand op 19 graden en is niet tussendoor aangesprongen, dus dat lijkt geen invloed te hebben gehad.
(Er staat gas Consumption maar dit is gewoon het vebruik van de WTW van HVC).
/f/image/tRjNjIYHkprtX1t0BRJl7NMn.png?f=fotoalbum_large)
De installateur gaf aan dat er altijd wat “comfortverbruik” is, maar dit verschil lijkt me wel erg groot. Ik vraag me af of anderen dit probleem herkennen. Heeft iemand tips om dit aan te pakken?
Exacte quote:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
We monitoren ons energieverbruik sinds begin dit jaar automatisch in homeassistant. Uit de metingen blijkt dat we continu een verbruik hebben van gemiddeld 2,78 kWh per uur, dag en nacht, ongeacht het weer. Dat komt neer op ongeveer 30 kWh per dag, wat me erg veel lijkt.
Als test heb ik op 13 november de pomp van de vloerverwarming uitgezet. Vanaf dat moment zakte het verbruik direct naar 5 à 6 kWh per dag. De thermostaat stond de hele maand op 19 graden en is niet tussendoor aangesprongen, dus dat lijkt geen invloed te hebben gehad.
(Er staat gas Consumption maar dit is gewoon het vebruik van de WTW van HVC).
/f/image/tRjNjIYHkprtX1t0BRJl7NMn.png?f=fotoalbum_large)
De installateur gaf aan dat er altijd wat “comfortverbruik” is, maar dit verschil lijkt me wel erg groot. Ik vraag me af of anderen dit probleem herkennen. Heeft iemand tips om dit aan te pakken?
Exacte quote:
Zou bijvoorbeeld een schakelaar voor de pomp van de vloerverwarming een goede oplossing zijn? Ik heb een screenshot toegevoegd met de metingen van afgelopen maand om het verbruik te laten zien.Je hebt sowiezo iets wat verbruik .
Omdat er een soort bleeth off regeling in zit laten we het een comfort regeling noemen die normaal ook een cv ketel zit .
Alleen deze kunnen we niet uitschakelen helaas .
Hij circuleert een klein beetje en hierdoor voelt de leiding heet aan .
Als het goed is de retour leiding niet deze hoort koud te zijn
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
Het oneindige X 0