Sluipverbruik door vloerverwarming – wie herkent dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:31

Wokker

De avond wokkel

Topicstarter
Ik loop tegen een vreemd probleem aan met het energieverbruik(HVC stadsverwarming) van onze woning (Nieuwbouw 5 jaar oud). Laatst is een installateur langs geweest om wat problemen te verhelpen. De kranen van de radiatoren boven zaten vast (ze konden niet open), en ook de vloerverwarming is nagekeken en opnieuw afgesteld. Helaas zie ik in het energieverbruik geen verschil.

We monitoren ons energieverbruik sinds begin dit jaar automatisch in homeassistant. Uit de metingen blijkt dat we continu een verbruik hebben van gemiddeld 2,78 kWh per uur, dag en nacht, ongeacht het weer. Dat komt neer op ongeveer 30 kWh per dag, wat me erg veel lijkt.

Als test heb ik op 13 november de pomp van de vloerverwarming uitgezet. Vanaf dat moment zakte het verbruik direct naar 5 à 6 kWh per dag. De thermostaat stond de hele maand op 19 graden en is niet tussendoor aangesprongen, dus dat lijkt geen invloed te hebben gehad.

(Er staat gas Consumption maar dit is gewoon het vebruik van de WTW van HVC).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWDcWQOWD_uILhiOMCC5BBHBDfM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tRjNjIYHkprtX1t0BRJl7NMn.png?f=fotoalbum_large

De installateur gaf aan dat er altijd wat “comfortverbruik” is, maar dit verschil lijkt me wel erg groot. Ik vraag me af of anderen dit probleem herkennen. Heeft iemand tips om dit aan te pakken?

Exacte quote:
Je hebt sowiezo iets wat verbruik .
Omdat er een soort bleeth off regeling in zit laten we het een comfort regeling noemen die normaal ook een cv ketel zit .

Alleen deze kunnen we niet uitschakelen helaas .

Hij circuleert een klein beetje en hierdoor voelt de leiding heet aan .

Als het goed is de retour leiding niet deze hoort koud te zijn
Zou bijvoorbeeld een schakelaar voor de pomp van de vloerverwarming een goede oplossing zijn? Ik heb een screenshot toegevoegd met de metingen van afgelopen maand om het verbruik te laten zien.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!

Het oneindige X 0

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 01-10 16:09
Je praat dus over warmte uitgedrukt in kWh.
30kWh per dag is ongeveer 10.000 kWh per jaar.
Zou ik dat omzetten naar aardgas (tegen 8kWh per m3), dan zit je rond de 1250m3 (Gronings) aardgas per jaar.
Voor een matig geisoleerde jaren 80 huis, zou dit wel eens kunnen.
Als je praat over "nieuwbouw, 5 jaar oud" zou ik wel betere waardes verwachten.

Ikzelf zit in een rijtjeshuis in de stad, bouwjaar 2000 met een jaarverbruik van rond de 400m3 (Gronings) aardgas per jaar.
Tegen 8kWh per m3 is dat 3200 kWh per jaar.
Mijn dagelijks verbruik is praktisch direct afhankelijk van de buitentemperatuur, omdat mijn verwarming een constante temperatuur probeert te handhaven.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:41
Wokker schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 13:19:

Als test heb ik op 13 november de pomp van de vloerverwarming uitgezet. Vanaf dat moment zakte het verbruik direct naar 5 à 6 kWh per dag.
Die 5 a 6 kWh zal dan voor warm watergebruik zijn.
Waar het op neerkomt is dat zodra je VVW pomp begint te lopen je warmte afneemt van het net.
Zo lang je de pomp buiten het stookseizoen uitschakelt is er weinig aan de hand qua energieverbruik.
Of het ook zo hoort te werken weet ik niet, geen ervaring met warmtenet.
Ik zou zeggen dat je liever een systeem hebt waarbij de pomp vanzelf uitschakelt wanneer er geen warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het is afgelopen maand wel wat fris geweest, dus dat de thermostaat nog niet aan is geweest lijkt aannemelijk te maken dat die 30 kWh per dag toch in je huis terecht is gekomen.
Een pompschakelaar op de vloerverwarming pomp zetten scheelt een hoop verbruik zonder dat de pomp 's zomers vast gaat zitten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wokker
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:31

Wokker

De avond wokkel

Topicstarter
Ben inmiddels via google ook bij dit topic uitgekomen. Kan het zijn de zone klep die aangestuurd wordt door de thermostaat niet meer goed afsluit? Waardoor er water doorheen blijft lopen?

Het oneindige X 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:49

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat zou je inderdaad kunnen testen. Zonder foto's is daar op afstand niets over te zeggen :)
Dan nog kan een pompschakelaar een goed idee zijn, blijkbaar loopt die nu ook zonder warmtevraag.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1