Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famoso
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Topicstarter
Sinds afgelopen mei verbruik ik plots significant meer stadswarmte dan gebruikelijk. De woning betreft een nieuwbouwwoning uit 2021 met 3 woonlagen, 145m2, voorzien van vloerverwarming met verdeler op elke woonlaag. De woning is dusdanig goed geïsoleerd dat stoken echt enkel in de winter nodig is. We wonen met 2 volwassenen en 2 kinderen. Ter illustratie: in maart 2024 was het verbruik 1,79 GJ, in april 2024 1,043 GJ en in mei 2024 (waarvan 10 dagen op vakantie) plots 1,78 GJ. Ook werd het in de trapkast (waar de verdeler op de begane grond zit) een stuk warmer en leek dat ook in de rest van huis het geval.

Bovenstaande gaf voor mij aanleiding het verbruik op de meter eens te gaan monitoren, met name in de nacht (geen warm water verbruik). Daaruit volgde een vrij schrikbarend sluipverbruik van zo'n 0,003 GJ per uur. Geëxtrapoleerd naar 31 dagen is dat een verbruik van 2,1 GJ per maand, zonder het warm water-verbruik. De afgelopen jaren hebben wij in de maand juni gemiddeld zo'n 0,5 GJ aan warmteverbruik. Daar is dus duidelijk iets mis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sc82S5rYPldjfkwucghmAhWnYnI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgxPNCzwWw7VB0ARNtkpgmGe.jpg?f=fotoalbum_large

De afgelopen dagen heb ik bij de verdelers op elke verdieping de kogelkraantjes dichtgedraaid (zie op foto). Wat mij ook opviel: de leidingen waren warm. En warempel: het dichtdraaien op de tweede verdieping deed niet veel, maar wanneer die op eerste verdieping en begane grond worden dichtgedraaid gaat het verbruik significant omlaag, naar zo'n 0,0075 GJ per uur. Al een stuk minder, maar nog steeds zo'n 0,5 GJ per maand, waar het warm water-verbruik nog bovenop moet, er 'lekt' dus nog steeds wat weg.

Als ik nu naar de meter in de meterkast kijk, zie ik een verbruik (?) van 4 l/h. Dit gaat naar 0 l/h wanneer ik de met geel omcirkelde kraan onder de afleverset dichtdraai.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-CSOfi_TgjIzBOPQsYDJQ0vdDA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ANUHqG0N2ULJGlG4sHfcTT5E.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vragen zijn nu de volgende:

- Op basis van bovenstaande lijkt mij het euvel te zitten in de vloerverwarmingsinstallatie. Eerder topics hier op Tweakers en elders op internet lijken te duiden op een vervuiling ergens in het systeem. Heeft iemand nog andere ideëen? Of is dit een kwestie van een installateurbellen?

- Het sluipverbruik (hoe minimaal ook) is me een doorn in het oog. Kan het kwaad de geel omcirkelde kraan te sluiten, zolang dit euvel niet verholpen is? Ik hoef de komende maanden immers toch niet te stoken.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Half twaalf in een oud café. Twee mannen ruiken naar pis, dertien naar hachee. Dat haalt de pis dus nooit meer in.

Beste antwoord (via Famoso op 13-06-2024 13:19)

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

De 2e actuator van links staat open, dus wordt er blijkbaar warmte gevraagd? Even checken dus of dit zo de bedoeling is of niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 09-06-2024 22:05 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Bij ons thuis (150m2 stadsverwarming) hadden wij ook "sluipverbruik" in de zomer. Onze afleverset ziet er aan de onderkant het zelfde uit. De laatste vier/vijf zomers draai ik de geel omcirkelde rode afsluiter dicht. Hier naast staan alle thermostaten laag of uit.Inderdaad geen sluipverbruik meer. (0 GJ/h en 0 l/h). Dit uiteraard los van het verbruik voor het tapwater.
Wel heb ik ergens gelezen, weet niet meer waar, dat je niet de rode en de blauwe afsluiter dicht moet draaien. Dit omdat het water in je huis met kunnen "krimpen" en "uitzetten" bij temperatuurveranderingen. Er zit tenslotte geen expansievat in het systeem.

Of het hier om een defect of om normaal gedrag gaat weet ik niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcYhvokxwiz9IRf3NkRL9EHckw4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PsN59ZOMeogkbSxXaYIR8MkN.webp?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Prisma16 op 09-06-2024 21:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:42
Die unit heeft volgens mij een klep die door je thermostaat gestuurd zou moeten worden. Het zou mij niks verbazen als je probleem in die klep zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
jbhc schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:29:
Die unit heeft volgens mij een klep die door je thermostaat gestuurd zou moeten worden. Het zou mij niks verbazen als je probleem in die klep zit.
Precies wou het net typen maar je was me voor.

Warmte klep met daarop een servomotor die wordt aangestuurd door je thermostaat in de woonkamer.

Warmteklep - Sluit vermoedelijk niet meer goed en blijft voor 10% openstaan.
Gevolg geen warmte in huis dus je denkt dat die uit is, maar de eerste 1 tot 10 meter buis blijft warm en koud op de meter af.

Zelfde soort topic:
Bizar hoog verbruik stadsverwarming, ook in zomermaanden.

**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famoso
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Topicstarter
jbhc schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:29:
Veel dank voor alle snelle reacties. De eerdere topics had ik inderdaad ook gevonden en ik meende inderdaad het een en ander te herkennen.

Ik ben echt een complete leek op dit vlak (en vind dat ik al best ver ben gekomen :+ ). Als jij schrijft 'die unit' doel je dan op de afleverset in de meterkast, of op de vloerverwarmingsinstallatie. Of met andere woorden: moet ik hiervoor bij Vattenfall zijn, of bij mijn installatiebedrijf?

Half twaalf in een oud café. Twee mannen ruiken naar pis, dertien naar hachee. Dat haalt de pis dus nooit meer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
Famoso schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:48:
[...]

Veel dank voor alle snelle reacties. De eerdere topics had ik inderdaad ook gevonden en ik meende inderdaad het een en ander te herkennen.

Ik ben echt een complete leek op dit vlak (en vind dat ik al best ver ben gekomen :+ ). Als jij schrijft 'die unit' doel je dan op de afleverset in de meterkast, of op de vloerverwarmingsinstallatie. Of met andere woorden: moet ik hiervoor bij Vattenfall zijn, of bij mijn installatiebedrijf?
Als je er zeker van bent dat je thermostaat niet actief is en je toch warmte verbruikt is er inderdaad iets mis met de klep in de 'afleverset' en zou ik de leverancier benaderen.

Al kan het zijn dat deze klep van jezelf is. Er staat mij iets van bij dat dat bij ons zo is. (Een van de weinige onderdelen die stuk kunnen gaan is natuurlijk geen eigendom van de leverancier).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
In de afleverset zit volgens mij maar één (thermisch gestuurde) klep. Deze dient voor het regelen van de flow door de warmtewisselaar voor het tapwater. In het circuit binnen de afleverset voor de verwarming zitten geen kleppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:04
Famoso schreef op zondag 9 juni 2024 @ 20:57:
Als ik nu naar de meter in de meterkast kijk, zie ik een verbruik (?) van 4 l/h. Dit gaat naar 0 l/h wanneer ik de met geel omcirkelde kraan onder de afleverset dichtdraai.
Op welke meter meet je dit? De meter op de afleverset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Begrijp ik het zo goed:
het systeem verspild energie zolang er flow is ongeacht de vraag naar warmte?
en de enige manier om dat te stoppen is om van lente t/m herfst de hoofd-klep dicht te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door JJ Le Funk op 09-06-2024 22:23 ]

~

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

De 2e actuator van links staat open, dus wordt er blijkbaar warmte gevraagd? Even checken dus of dit zo de bedoeling is of niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 09-06-2024 22:05 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
Prisma16 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 21:58:
In de afleverset zit volgens mij maar één (thermisch gestuurde) klep. Deze dient voor het regelen van de flow door de warmtewisselaar voor het tapwater. In het circuit binnen de afleverset voor de verwarming zitten geen kleppen.
Je hebt gelijk. De klep zit inderdaad in het CV gedeelte net na de 'afleverset'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famoso
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Topicstarter
jj85 schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:03:
[...]

Op welke meter meet je dit? De meter op de afleverset?
Klopt inderdaad, op de meter in de meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ooM1NQ8w-sgG6yoOQEgdGJqQ9QA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lk1YBcRqhCYOm0CguZphJzPF.jpg?f=fotoalbum_large
JJ Le Funk schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:03:
Begrijp ik het zo goed:
het systeem verspild energie zolang er flow is ongeacht de vraag naar warmte?
en de enige manier om dat te stoppen is om van lente t/m herfst de hoofd-klep dicht te zetten.
Ja, dat lijkt de situatie te zijn. Al is de verspilling een stuk minder als ik de kraantjes op de verschillende verdelers dicht zet.
Microkid schreef op zondag 9 juni 2024 @ 22:05:
[...]

Dank je, naar aanleiding van je post heb ik me even moeten inlezen, maar het feit dat deze licht omhoog staat betekent dat er een vraag naar warmte is? De thermostaten geven geen vraag naar warmte aan en ook de pomp in de trapkast blijft uit, dus de vraag naar warmte is voor mij nergens te 'zien'. Deze foto maakte ik overigens net voordat ik de kraantjes dichtdraaide. Wel precies op de verdieping waar het dichtdraaien de meest impact heeft gehad op de hoogte van het sluipverbruik. Morgen aan het einde van de dag kan ik pas weer zien of die actuator nog steeds openstaat, dan zal ik even een nieuwe foto maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
Ik zie nu dat je 4 (!) kleppen hebt. Hoe worden die gestuurd? Zijn dat 4 zones met 4 thermostaten?

Als die actuator omhoog staat zonder vraag dan is die stuk of de klep zit vast. Je kunt hem eraf draaien door aan de ring onder dat witte gedeelte te draaien.

Met een waterpomptang zou je de pin eronder gemakkelijk moeten kunnen bedienen.

[ Voor 61% gewijzigd door jbhc op 10-06-2024 01:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famoso
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Topicstarter
jbhc schreef op maandag 10 juni 2024 @ 01:37:
Ik zie nu dat je 4 (!) kleppen hebt. Hoe worden die gestuurd? Zijn dat 4 zones met 4 thermostaten?

Als die actuator omhoog staat zonder vraag dan is die stuk of de klep zit vast. Je kunt hem eraf draaien door aan de ring onder dat witte gedeelte te draaien.

Met een waterpomptang zou je de pin eronder gemakkelijk moeten kunnen bedienen.
Op elke woonlaag bevindt zich inderdaad een thermostaat zoals hieronder op de foto. Verder zit er op de begane grond een pomp, die foto daaronder. De thermostaten zouden moeten laten zien als er warmte wordt gevraagd (een vlammetje in beeld,) dan slaat de pomp ook aan. Beiden is niet het geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sxQYVSxxTJrSqvDHCGwr2hWyqT4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7O6KnZkpL7d4oNK3DJLVinFq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5wJeVGPr4xsRsY_m8l_bn8qnaSM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUM5DlFPF8qpbRzuREe7q4lD.jpg?f=fotoalbum_large

Verder heb ik naar aanleiding van jouw post en de post van microkid vanochtend tochbnog even op de eerste etage kunnen - die actuator staat inderdaad nog omhoog, zie ook de foto hieronder. Sinds het dichtdraaien van de kraantjes daar is het sluipverbruik significant omlaag gegaan zoals in mijn openingspost al aangegeven, maar er resteert dus nog wel wat. Zou dat hier dan door verklaard kunnen worden? Ik ben zelf beslist niet handig genoeg om met een waterpomptang aan de slag te gaan, maar het biedt iig wel een concreet aanknopingspunt om het installatiebedrijf langs te laten komen, dank daarvoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9MwJrpHKXdqmALoR6jRnU_ZgD-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJwLIKrW2rlN6hsO8wnOiXYY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:04
Thermostaat die niet helemaal sluit zou het probleem kunnen zijn.
In de procesindustrie wordt er eigenlijk altijd vanuit gegaan dat regelafsluiters iets doorlaten / doorlekken.

Alternatief je terugslagklep.
Item 4 op het schema in de post van @Prisma16 Prisma16 in "Sluipverbruik Stadsverwarming"
Deze zou ook iets kunnen doorlekken (in de verkeerde richting).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPXAa_3YqcN0kt9YsIa31zl3jRU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BqZDyeBD05T6YtGWYDFt5HoL.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:28
Het is even een losse flodder zonder bron (even geen tijd om het op te zoeken) maar ik wil het wel even posten om je de gelegenheid te geven zelf even te zoeken.

Er staat me iets van bij dat iemand anders dit ook had en dat bleek een modus te zijn van de stadsverwarming die altijd een minimumflow aanhield voor [geen idee meer wat voor reden]. De stadsverwarmingmonteur heeft die modus uitgezet in de warmtewisselaar.

Edit: gemist dat dit bij jou plotseling ontstaan is. Reactie is waarschijnlijk niet meer relevant.

[ Voor 12% gewijzigd door Korvaag op 10-06-2024 10:14 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
Er zit in de afleverset ook nog een klep voor warm water. Die kan net zo goed (ook) defect zijn. Inwendig zit er in die kleppen een rubber wat na verloop van tijd verweerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Er zijn wel verschillen tussen afleversets.
Mogelijke verschillen:
Warmtewisselaar alleen voor tapwater.
Twee warmtewisselaars, eenmaal tapwater en eenmaal verwarming.
Thermohydraulische regeling of elektronische regeling.
Wel/geen externe sturing door thermostaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:19
Hier ook een stadsverwarming systeem. (en ook zone-gestuurd)

1. Door je onderzoek ben je er al achter gekomen dat je sluipverbruik in het CV deel van je warmteaflevering zit. (Door het dichtzetten van de rode kraan aan de rechterzijde verdwijnt het sluipverbruik volgens jou.)
2. @Microkid heeft het volgens mij scherp gezien dat 1 van je knoppen op je verdeler niet helemaal sluit en die waarschijnlijk voor het sluipverbruik zorgt.
3. Wat @jj85 zegt, kan ik wel mee instemmen: die termostaatknoppen op die verdeler; deze zijn goed in het regelen van debiet (over de verschillende zones), maar zijn deze ook betrouwbaar genoeg om (langdurig) een flow van 0 te houden, voor het voorkomen van sluipverbruik? Zeker in combinatie met mogelijk (lichte) vervuiling.
4. Op basis van je foto's lijkt er geen centrale klep te zijn in je CV installatie. (Als deze er zit, zit deze vaak direct onder de afleverset.). Deze zijn mijns insziens betrouwbaarder in het volledig afsluiten van CV lussen.
5. Echter zijn er ook afleversets waar zo een klep ín de afleverset zit. Zelf heb ik deze: https://fortes-es.nl/wp-c...-DP-120VK_brochure_lr.pdf
Je zou kunnen kijken of je ook een afleverset hebt met een ingebouwde klep voor de CV-lus. Dan is het alleen nog een kwestie van kijken of je thermostaatsysteem (Danfoss?) hier mee om kan gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

H. Lal schreef op maandag 10 juni 2024 @ 12:49:
2. @Microkid heeft het volgens mij scherp gezien dat 1 van je knoppen op je verdeler niet helemaal sluit en die waarschijnlijk voor het sluipverbruik zorgt.
Zoek dus even uit bij welke ruimte deze knop hoort, dan kan je kijken of er in die ruimte iets loos is. Hebben alle ruimtes een eigen thermostaat? Of gaat alles centraal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
@H. Lal Uit ervaring kan ik je vertellen dat eigenlijk alle keppen even (on)betrouwbaar zijn.

Regelmatig monitoren van je installatie is de enige effectieve manier om dit in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famoso
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Topicstarter
Microkid schreef op maandag 10 juni 2024 @ 13:44:
[...]

Zoek dus even uit bij welke ruimte deze knop hoort, dan kan je kijken of er in die ruimte iets loos is. Hebben alle ruimtes een eigen thermostaat? Of gaat alles centraal?
Temperatuur wordt geregeld per verdieping, dus aparte ruimtes op de verdieping hebben geen eigen thermostaat. In de ruimtes zelf is voor zover ik kan zien niks loos. Vandaag contact gehad met de installateur van de vloerverwarming, die graag nog even zeker wil hebben dat het sluipverbruik inderdaad bij de betreffende verdeler (eerste verdieping) ontstaat. Vanavond zet ik dus de kraantjes op de begane grond en tweede verdieping open en laat ik die op de eerste verdieping dicht - als het sluipverbruik dan gelijk blijft, dan wil hij wel komen kijken om die knop te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
mocht één van de kleppen wat doorlaten zou je als eerste stap de motor er af kunnen halen en het pennetje dat je dan ziet wat op en naar kunnen bewegen. De motor kan je, als het niet te vast zit, zonder waterpomptang :) verwijderen. De metalen ring onder het witte deel losdraaien.

[ Voor 17% gewijzigd door Prisma16 op 11-06-2024 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famoso
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Topicstarter
Prisma16 schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 18:25:
mocht één van de kleppen wat doorlaten zou je als eerste stap de motor er af kunnen halen en het pennetje dat je dan ziet wat op en naar kunnen bewegen. De motor kan je, als het niet te vast zit, zonder waterpomptang :) verwijderen. De metalen ring onder het witte deel losdraaien.

[YouTube: M-8330 Actuator Installation]
Dank, dat zal ik morgen eerst eens proberen. Dus kwestie van eraf draaien, op en neer bewegen en dan weer (stevig) terug eropzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famoso
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Topicstarter
Hoewel er uiteindelijk toch een waterpomptang voor nodig bleek :+ , heb ik inderdaad de motor er af kunnen halen. Deze voelt overigens behoorlijk warm aan. Hij staat nog steeds 'open' en valt ook niet dicht te krijgen. Het pinnetje wat ik daaronder zie valt echter totaal geen beweging in te krijgen, die is niet in te drukken. Of kijk ik nu naar het verkeerde onderdeel (zie onderste foto)?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aocMXft4EJGyVisXoIXF5Z6693w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4cnLBIvx5U1qC613i2PO75mO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/062mhvIeTYtmMhabl30o-_4_Srs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQcZVrkIffqyc5AGhL2MTK6v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Je hebt het juiste pinnetje in beeld. Indrukken mag best wel wat kracht kosten.

Zie onderstaand filmpje, eerste stuk.

Twee dingen moet je zien vast te stellen
1. werkt de klep nog, dus kan je het pinnetje bewegen. En kan de motor de klep open sturen.

2. waarom wil de motor de klep nog openen? Dit is lastig vanaf afstand de zeggen. Dan moet je je verdiepen in de regeling van de kleppen via de thermostaten.

Lastig om te zeggen wat je zelf kan of wat je installateur moet vragen. Is zeer sterk afhankelijk van je technische kennis en zelfvertrouwen....

[ Voor 6% gewijzigd door Prisma16 op 12-06-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famoso
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Topicstarter
Bedankt weer. Inderdaad, de klep functioneert nog, want het pinnetje valt op de manier van het filmpje gewoon goed in te drukken. Maar de actuator blijft open, dus wellicht is die dan defect of zit er iets in de aansturing. Dankzij jullie hulp ben ik al een heel eind gekomen, maar ik vrees dat het dan nu toch echt iets voor de installateur is geworden. Ik zal hier nog laten weten wat er uiteindelijk uit is gekomen.

Edit: de installateur komt de motor vervangen.

[ Voor 5% gewijzigd door Famoso op 12-06-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbhc
Famoso schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:43:
Bedankt weer. Inderdaad, de klep functioneert nog, want het pinnetje valt op de manier van het filmpje gewoon goed in te drukken. Maar de actuator blijft open, dus wellicht is die dan defect of zit er iets in de aansturing. Dankzij jullie hulp ben ik al een heel eind gekomen, maar ik vrees dat het dan nu toch echt iets voor de installateur is geworden. Ik zal hier nog laten weten wat er uiteindelijk uit is gekomen.

Edit: de installateur komt de motor vervangen.
Ik zou even goed opletten hoe die installateur dat doet want dat is super simpel. Dan kun je het bij de volgende zelf.

Het is waarschijnlijk niet eens een motor maar een actuator met een veer en wasprop.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Famoso
  • Niet online

Famoso

Delay no more.

Topicstarter
De installateur is langs geweest, de actuator is vervangen en de meter staat, ondanks dat alle kraantjes open staan, alweer een aantal uur keurig stil. Opgelost dus!

Veel dank aan iedereen die heeft willen meedenken, hierdoor kon ik met mijn beperkte kennis toch het euvel erg snel lokaliseren en kostte het daadwerkelijke verhelpen slechts een heel beperkt aantal manuren. Bovendien weet ik nu weer iets meer van de werking van het systeem, dat kan ook nooit kwaad.

Pagina: 1