Bizar hoog verbruik stadsverwarming, ook in zomermaanden.

Pagina: 1
Acties:

• Arie de Knak
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-04 11:40
Tussenwoning 111m2, 372m3.

Beste tweakers,

Wij hebben momenteel een bizar hoog verbruik o pde meter staan en dit kan echt niet kloppen. Wij hebben vanaf 3 mei t/m vandaag volgens onze meter 14 GJ/450 m3 gebruikt, ongeveer 2.5 GJ per maand dus. Mijn vriendin en ik zijn de enige bewoners en hebben de verwarming al sinds april niet meer aan gehad. We hebben een boiler op standverwarming maar douchen beide gemiddeld zoon 15 min per dag. Ik zie dat het gemiddelde verbruik voor een stadsverwarmingsboiler zoon 7 GJ per jaar is, hoe kunnen wij in hemelsnaam het dubbele verbruikt hebben in nog geen 5 maanden tijd?

We schrikken hier nogal van omdat dit voor ons inhoud dat het prijsplafond ook bereikt is voordat de wintermaanden zijn begonnen. Kan er iets mis zijn met de meter? Ik heb gecheckt of er iets mis is met de verwarming qua programma of radiatoren maar daar lijkt niks mis mee. We zouden het ook wel gemerkt hebben als deze aanstonden met de warme zomermaanden.

Ik hoop dat iemand met meer verstand van zaken met ons mee kan denken, want dit zou wel een hele vervelende eindafrekening worden. Ik ben vooral op zoek naar eventuele oorzaken, oplossingen en of dit aan ons te verwijten is of eventueel aan de leverancier van de standsverwarming.

[ Voor 6% gewijzigd door Arie de Knak op 13-09-2023 09:55 ]

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-04 11:38
Ligt er aan.

Je noemt 2 maten op over de tussen woning van oppervlakte. ( neem aan dat woonoppervlakte 111m2 is )

Daarnaast uit welk jaar komt de woning?
Hebben jullie dubbelglas of enkel.
Isolatie etc.

15 minuten douchen ( per persoon ) is best lang.

Gemiddelde douchbeurt is 7.5 minuten Dus daar zit je al op het dubbele.

Er mist een hoop info voor er iets nuttigs over te kunnen zeggen.

Enige winst o.b.v. je huidige info is je douchbeurt verkorten.

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:12
Jullie douchen totaal 30 minuten per dag.
Stelregel is ongeveer 0,2 m3 gas per 5 minuten douchen.
Dan kost 30 minuten douchen je 1,2 m3 gas.
30 dagen in de maand = 30 * 1,2 = 36 m3 gas voor douchen.

Dat komt overeen met ongeveer 1,25 GJ per maand voor douchen.

Hoe staat het met je warm water verbruik tijdens koken/afwassen?

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:37
Als je thermostaat schakelt met een klep, check eens of die niet lekt (niet volledig afsluit). Voel bijvoorbeeld eens aan de buis van de verwarming die je huis in gaat, als die warm is lekt die klept en dat wordt gemeten als verbruik. Ik heb dit meerdere keren gehad toen ik nog in een appartement woonde met stadsverwarming.

Last.fm
Films!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
bij stadsverwarming wordt het energieverbruik berekend door de hoeveelheid water die door de woning stroomt te meten in relatie tot afname van de warmte in de meterkast nadat het circuit is doorlopen (plus Vastrecht-kosten daar bovenop).

ik vermoed dat er hierdoor in het buizensysteem alleen al continu veel energie verloren gaat, zelfs als alle verwarmingselementen op standje 0 staan.

vroeger hoorde je daar weinig over omdat de kosten van energie normaal waren. echter omdat stadsverwarming fictief gekoppeld is aan de gasprijs gaan de kosten al enige tijd door het dak. en wordt het sluipverbruik van deze milieuvriendelijke constructie pijnlijk duidelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door JJ Le Funk op 13-09-2023 10:26 ]

~

• Arie de Knak
corporalnl schreef op woensdag 13 september 2023 @ 09:59:
Ligt er aan.

Je noemt 2 maten op over de tussen woning van oppervlakte. ( neem aan dat woonoppervlakte 111m2 is )

Daarnaast uit welk jaar komt de woning?
Hebben jullie dubbelglas of enkel.
Isolatie etc.

15 minuten douchen ( per persoon ) is best lang.

Gemiddelde douchbeurt is 7.5 minuten Dus daar zit je al op het dubbele.

Er mist een hoop info voor er iets nuttigs over te kunnen zeggen.

Enige winst o.b.v. je huidige info is je douchbeurt verkorten.
toon volledige bericht
We hebben een woning uit 1980, goed geisoleerd. Overal dubbel glas, vloerverwarming. 111m2 is inderdaad woonoppervlakte.
GermanPivo schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:02:
Jullie douchen totaal 30 minuten per dag.
Stelregel is ongeveer 0,2 m3 gas per 5 minuten douchen.
Dan kost 30 minuten douchen je 1,2 m3 gas.
30 dagen in de maand = 30 * 1,2 = 36 m3 gas voor douchen.

Dat komt overeen met ongeveer 1,25 GJ per maand voor douchen.

Hoe staat het met je warm water verbruik tijdens koken/afwassen?
1,25 GJ zou ik al best acceptabel vinden. We koken elektrisch en gebruiken erg weinig warm water in de keuken. We hebben een vaatwasser dus die gebruikt geen warm water.
Sv3n schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:03:
Als je thermostaat schakelt met een klep, check eens of die niet lekt (niet volledig afsluit). Voel bijvoorbeeld eens aan de buis van de verwarming die je huis in gaat, als die warm is lekt die klept en dat wordt gemeten als verbruik. Ik heb dit meerdere keren gehad toen ik nog in een appartement woonde met stadsverwarming.
Er lopen leidingen door het huis naar de boiler toe, deze zijn wel warm. Zou dit ook met de klep te maken kunnen hebben of is dit gewoon hoe het is? Zou ik dit eventueel goed zelf op te lossen of kan ik daar beter iemand voor inschakelen?

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:37
Arie de Knak schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:12:
Er lopen leidingen door het huis naar de boiler toe, deze zijn wel warm. Zou dit ook met de klep te maken kunnen hebben of is dit gewoon hoe het is? Zou ik dit eventueel goed zelf op te lossen of kan ik daar beter iemand voor inschakelen?
De klep die ik bedoel is puur voor de verwarming, niet voor warm water. Bij mij zat er deze klep:

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/qlAALBQw03M0/1200x994.jpg

Maar elke situatie is anders. Als je geen leidingen ziet zou je ook eens kunnen voelen aan de radiator het dichtste bij waar het warm water binnenkomt.

Last.fm
Films!

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:04
Onze stadsverwarming wordt geregeld met een wax knop die bij geen warmte vraag zichzelf intrekt en de klep dichtduwt.
Deze had het na 15 jaar dienst begeven en drukte de klept niet meer goed dicht. Het kan zijn dat er een onderdeel aan vervanging toe is.
Ik kon de knop zelf vervangen (inbusje, goed kijken waar blauw en bruin op aangesloten zat en de knop overgezet).

[ Voor 18% gewijzigd door CuBras op 13-09-2023 10:32 ]

• PatRamon
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Sv3n schreef op woensdag 13 september 2023 @ 10:30:
[...]

De klep die ik bedoel is puur voor de verwarming, niet voor warm water. Bij mij zat er deze klep:

[Afbeelding]

Maar elke situatie is anders. Als je geen leidingen ziet zou je ook eens kunnen voelen aan de radiator het dichtste bij waar het warm water binnenkomt.
@Arie de Knak Precies wat Sv3n vermeld.
Bij blokverwarming/Stadsverwarming doormiddel van Thermostaat in de woonkamer zit er meestal een
Servomotor op een warmteklep gemonteerd.
Servomotor zal prima zijn werk doen... Open of dicht duwen van de warmteklep in de warmteleiding.

Maar de warmteklep kan op ten duur zicht niet goed meer afsluiten waardoor je sluipwater hebt.
Ofwel de eerste paar meter zijn je buizen warm en wordt afgekoeld verderop door het leiding werk.

Plaats een desnoods een foto van je binnenkomt van je installatie (Mits je dit systeem/werking) thuis hebt.

**

Anoniem: 39993

Maar jullie staan wel in totaal 30 minuten onder de douche per dag, bij elkaar opgeteld. Wat voor douche is dat? Geen hele mooie grote regendouche toevallig?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:50
Heb je een waterbesparende douche of een energierekening douche (regendouche)

Hoeveel liter per minuut komt er uit je kraan?
(Zet emmer onder douche en laat kraan minuut aanstaan, of time hoe lang duurt om emmer te vol te laten lopen. )

Hebben jullie een boiler of een geiser?

Anoniem: 39993

99ruud99 schreef op woensdag 13 september 2023 @ 11:51:
Heb je een waterbesparende douche of een energierekening douche (regendouche)

Hoeveel liter per minuut komt er uit je kraan?
(Zet emmer onder douche en laat kraan minuut aanstaan, of time hoe lang duurt om emmer te vol te laten lopen. )

Hebben jullie een boiler of een geiser?
Ik gok een warmtewisselaar op de stadsverwarming.

• Arie de Knak
Thanks voor jullie antwoorden, dit ga ik als ik thuis kom uitzoeken en zal ik hier terugkoppelen.
Pagina: 1