Nieuwe televisie - 55 inch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadax
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
In mijn huiskamer staat al 15+ jaar een 46 inch televisie van Samsung. Is op zich een prima tv, maar de laatste tijd komen er af en toe strepen over het beeld. Dus het lijkt erop dat dit ding zijn langste tijd gehad heeft. Black Friday komt er aan, dus dat is een mooi moment om hem te vervangen. Ik ben er nog niet helemaal uit of de opvolger een 55 inch versie moet worden, want dat wel een slag groter dan ik nu heb en ik zit met de WAF. In het voordeel spreekt dat de huidige tv redelijk brede randen heeft, dus de helft van de extra diagonaal is "gratis" omdat de randen verdwijnen.

Ik zoek een?
Een nieuwe televisie

Wat is je budget?
Ik hoop onder de € 1600 te blijven (voor de televisie)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mijn huidige tv gebruik ik alleen als een scherm, die aan mijn Onkyo TX-SR706 receiver hangt. Aan de receiver hangen een Odido Mediabox (Android TV) / Nintendo switch / Onkyo DVD speler / Losse chromecast (kan in theorie ook via de mediabox, maar werkt soms net iets praktischer dan Android TV). In het ideale geval vervang ik de receiver niet en maak ik wel gebruik van alles wat een nieuwe tv aan bedieningsgemak heeft. Maar dat spreekt elkaar tegen want de receiver heeft HDMI 1.3 en HDMI ARC zit er pas in sinds 1.4.
Overdag wordt er wel eens door de kids gekeken, maar eigenlijk is het gebruik voornamelijk 's avonds.

Wat heb je zelf al gevonden?
Philips 55OLED809 - 1600 euro
Aangeraden door een collega, die er blij mee is. Wint het van de LG C4 als gezinstv.
Review

Stiekem ook even naar de Philips 55OLED909/12 - 1850 euro gekeken (Review), ambilight aan 4 kanten is mooi, sowieso een niveautje hoger, maar helaas de prijs ook. Dus ik weet niet of ik dat het waard vindt.

Samsung S95D 55" - 1590 euro
Mooi scherm, geluid valt tegen. Was 15 jaar geleden ook de situatie en daarom heb ik een receiver staan.
Review
Voorgangen s95c - 1390 is minder ontspiegeld, maar wel een stuk goedkoper.

Voor nu neig ik een beetje naar Philips -> Ambilight is toch wel een leuke feature

Welke vragen heb je hier nog over?
Het geluid is een dingetje, ik vrees dat ik toch ook naar een nieuwe receiver moet kijken. -> Denon AVR-X1800H
We gebruiken nu nog een Logitech Harmony One, het liefst roep ik gewoon tegen Google dat hij de tv (en receiver aanzet.
Vanwege het gebruiksgemak luisteren we nu vaak naar Spotify via de Nest mini. Zou handig zijn als we gewoon kunnen roepen dat Google het op de receiver speelt. Maar dat moet dan het liefst in 1 commando kunnen.

Beste antwoord (via shadax op 29-11-2024 22:29)

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-04 20:33
Ook los van welke tv je moet kiezen, mail altijd even naar de winkel met de vraag voor een mooie prijs voor de tv. Vaak levert dat nog een mooie korting op.
Voor OLED kan je hier kijken: OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-04 22:53
Even los van je TV vraag. Je hoeft niet perse een nieuwe receiver te kopen. Maar je hebt dan wel een soort van omweg nodig. Je kunt of werken met een HDMI audio extractor of met een optical kabel.

HDMI extractor
Met een HDMI extractor heb je én de beste geluidskwaliteit (zoals Dolby True HD en Dolby Atrmos) en kun je gebruik maken van alle technische snufjes van je tv, zoals HDR, Dolby Vision (indien ondersteunt) en HDMI 2.1 (dus 4K @ 120fps). Je randapparatuur sluit je direct aan op je tv. Dan gaat er een HDMI kabel vanaf je e-ARC poort van je nog te kopen TV naar de HDMI audio extractor. Vanaf de HDMI audio extractor gaat er dan een HDMI kabel naar een willekeurige input van je receiver.
Zelf heb ik deze

Optical kabel
Met het gebruik van een optical kabel ben je wel beperkt tot slechts Dolby/DTS 5.1 en kun je geen gebruik maken van lossless formaten zoals Dolby True HD en Dolby Atmos. Hoeft natuurlijk niet perse een probleem te zijn. Als je een stereo of 5.1 set hebt kan optical prima zijn. Vraag me af of je het verschil met lossless audio überhaupt heel goed hoort. De apparatuur sluit je direct aan op je tv en vanaf je tv gaat een een optical kabel naar je receiver. Mocht je hdmi poorten op je tv te kort komen, dan zul je met een HDMI switch moeten gaan werken.

[ Voor 57% gewijzigd door Hulleman op 13-11-2024 14:49 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Omgedraaide WAF-vraag; als je al 15 jaar geen Ambilight hebt, zit "men" in het huishouden dan ineens te wachten op allerlei extra kleuren & verlichting? Het kan, en zeker als je ook regelmatig bij andere mensen eraan vergaapt hebt.

Los daarvan; je noemt wel de C4 en streept die automatisch weg als keuze? Gezien het budget, vraag ik me af of je je ook niet moet orienteren op een G4 en dan even bedenken of je deze wil neerzetten (losse voet kopen) of ophangen. Want de G4 wint het "in het algemeen" van de Samsung.

En andere losse overweging, en dus misschien minder geld uitgeven voor goede TV: ik lees nergens dat je VRR nodig hebt of de allerhoogste HDR-contrasten wil gebruiken. Dan is het misschien nog wel eens te overwegen en onderzoeken waard of je niet een TV van "vorig jaar" extra op de keuzelijst moet zetten maar mogelijk honderden Euro's bespaart?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadax
  • Niet online
Goede tip van de HDMI extractor. Voor het TV kijken is dit zeker een oplossing. Mijn huidige receiver heeft 4 HDMI input poorten, dat heeft een moderne TV ook (al moet ik er eentje opofferen voor (e)Arc. Ik heb er geen 4 meer nodig als Mediabox in de tv zit. Catch is wel dat al mijn HDMI kabels te kort zijn, maar zo'n kastje + wat nieuwe kabels is een stuk goedkoper dan een nieuwe receiver. (Krijg je wel een beetje een kerstboom voor terug, want HDMI inputs zitten soms aan de zijkant).

Goede vragen ->
Ik streepte de C4 eigenlijk gelijk weer weg door de review van Tweakers:
Die C4 is een stukje helderder en nauwkeuriger met zijn hdr-weergave, maar wordt ook geplaagd door een groenige kleurzweem als je het scherm onder een hoek bekijkt. De 809 heeft dat probleem niet, waardoor de Philips wat ons betreft de betere gezinstelevisie is.

Oude modellen erbij zoeken heb ik inderdaad niet echt gedaan. Bij Samsung heb ik wel even snel naar de S95C gekeken. Die is inderdaad 200 euro goedkoper, maar het antiglare-laagje schijnt wel echt een pluspunt te zijn.

Voor Philips is het nog wel te overwegen om naar de 55OLED808 - 1050 te kijken. Scheelt inderdaad wel serieus geld met de 55OLED809/55OLED909. Waarschijnlijk is alles een stuk beter dan mijn huidige tv. Ik ga even kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:42

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hulleman schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:39:
Even los van je TV vraag. Je hoeft niet perse een nieuwe receiver te kopen. Maar je hebt dan wel een soort van omweg nodig. Je kunt of werken met een HDMI audio extractor of met een optical kabel.

HDMI extractor
Met een HDMI extractor heb je én de beste geluidskwaliteit (zoals Dolby True HD en Dolby Atrmos) en kun je gebruik maken van alle technische snufjes van je tv, zoals HDR, Dolby Vision (indien ondersteunt) en HDMI 2.1 (dus 4K @ 120fps). Je randapparatuur sluit je direct aan op je tv. Dan gaat er een HDMI kabel vanaf je e-ARC poort van je nog te kopen TV naar de HDMI audio extractor. Vanaf de HDMI audio extractor gaat er dan een HDMI kabel naar een willekeurige input van je receiver.
Zelf heb ik deze

Optical kabel
Met het gebruik van een optical kabel ben je wel beperkt tot slechts Dolby/DTS 5.1 en kun je geen gebruik maken van lossless formaten zoals Dolby True HD en Dolby Atmos. Hoeft natuurlijk niet perse een probleem te zijn. Als je een stereo of 5.1 set hebt kan optical prima zijn. Vraag me af of je het verschil met lossless audio überhaupt heel goed hoort. De apparatuur sluit je direct aan op je tv en vanaf je tv gaat een een optical kabel naar je receiver. Mocht je hdmi poorten op je tv te kort komen, dan zul je met een HDMI switch moeten gaan werken.
Dan kan hij toch beter al zijn apparaten gewoon direct op de receiver laten? Voor NL televisie, Nintendo Switch en een dvd-speler heb je allemaal geen hoge resolutie nodig en het geluid komt zonder omwegen direct bij de receiver die dan de heenweg van de HDMI gebruitk om alles bij de tv te krijgen. Dan heb je helemaal geen ARC/optisch/HDMI beperkingen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-04 20:33
Ook los van welke tv je moet kiezen, mail altijd even naar de winkel met de vraag voor een mooie prijs voor de tv. Vaak levert dat nog een mooie korting op.
Voor OLED kan je hier kijken: OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 26-04 15:05
Klinkt als dat je niet kritisch bent op het gebied van beeldkwaliteit, tel hierbij op dat je Ambilight een plus vindt en je komt al snel uit op een Philips OLED. Waarbij de OLED808 verreweg de meeste bang for the buck biedt, met het bespaarde bedrag kun je mooi jouw receiver updaten.

Voordeel van deze combinatie is dat je dan o.a. de TV uit kunt laten wanneer je muziek wilt luisteren via Spotify.

Wanneer je een liever een TV wilt die geen glossy toplaag heeft kun je naar de LG B4 kijken evenals de Sony A84L.

[ Voor 12% gewijzigd door Freshouttheoven op 13-11-2024 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-04 22:53
Jorgen schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:53:
[...]

Dan kan hij toch beter al zijn apparaten gewoon direct op de receiver laten? Voor NL televisie, Nintendo Switch en een dvd-speler heb je allemaal geen hoge resolutie nodig en het geluid komt zonder omwegen direct bij de receiver die dan de heenweg van de HDMI gebruitk om alles bij de tv te krijgen. Dan heb je helemaal geen ARC/optisch/HDMI beperkingen.
Goed punt!

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Ter info: ik heb afgelopen week de 55OLED909 opgepikt bij HelloTV voor 1659 euro...
Was ook wel een zoektocht hoor: Oled - 55 inch - Philips vs Samsung of iets anders?

Kijk ook eens naar de Sony Bravia XR-55A84L (premium afstandsbediening) Zwart, prachtig apparaat ook!

[ Voor 75% gewijzigd door CLB op 13-11-2024 23:40 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• shadax
  • Niet online
Ik zal even naar de Sony Bravia kijken, bedankt voor de tip.

Alles op de receiver aansluiten en de tv als dom scherm houden, is zeker ook een optie. Probleem daarbij is dat je dan voor tv kijken het losse Odido kastje houdt. Daar hoopte ik vanaf te komen met een nieuwe tv. Ik heb nu 2 afstandsbedieningen (Harmony One voor alles behalve Odido + Odido). Maar de tv zal ook nog wel luisteren naar de Harmony One als hij alleen aan en uit hoeft, dus goed punt, want de situatie blijft dan in principe gewoon hetzelfde. Een receiver upgraden kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadax
  • Niet online
Het is uiteindelijk de LG G4 55" geworden. Zag ik zelf ook niet helemaal aankomen. Maar levert toch echt wel mooi beeld, mooier dan bc Samsung. WebOS wordt waarschijnlijk even wennen. Philips was voor het topmodel toch eigenlijk net te duur. Het is een beetje glazen bol, maar een model van dit jaar biedt in theorie langere ondersteuning dan het model van vorig jaar. De tip om het aanbiedingen topic n de gaten te houden, was een goede. Heeft extra korting opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Leuk om te lezen, prachtige keuze, veel plezier ervan!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Pagina: 1