Oled - 55 inch - Philips vs Samsung of iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een nieuwe televisie van (waarschijnlijk) 55 inch, ter vervanging van mijn Philips 55OLED803 Zwart. Nog steeds een mooi apparaat, maar is helaas gesneuveld doordat er hard tegenaan gestoten is. Was zes jaar oud, maar had echt nog wel even meegekund. Werd wel wat trager qua interface icm geïnstalleerde apps en de oudere Androidversie, maar dat namen we voor lief. Nu 'moet' er dus weer een nieuwe televisie komen, maar daarover heb ik zeker nog wel wat vragen, na alle research die gedaan is.

Wat is je budget?
De Oled803 kostte toen ter tijd 1500 euro, maar er liep een cashbackactie van 250 euro, waardoor die effectief 'slechts' 1250 euro heeft gekost. Voor deze ronde mag het wat omhoog, laten we zeggen 1600 euro voor het apparaat zelf. Of ik wel of geen garantiepakket wil bijkopen is nog iets waar ik over twijfel, maar dat komt wel.

Wat ga je met de televisie doen?
We kijken toch nog regelmatige lineaire televisie via Caiway / Delta, maar maken ook veel gebruik van streamingdiensten: Netflix, Videoland, Amazon Prime Video, SkyShowTime, F1 TV of HBO Max. Daarnaast heb ik nog steeds de wens om in de toekomst een keer de Playstation 5 (Pro) te kopen om af en toe eens te gamen. Playstation 3 staat hier ook nog en is ook wel leuk om weer eens aan te sluiten, meer niet.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Dit vind ik vooral een lastige vraag om te beantwoorden, want ik wil niet direct weer naar Philips overstappen, ondanks dat ik Ambilight een toffe toevoeging vind en Android TV / Google TV wel erg kan waarderen. Daarom ook al veel gelezen over uiteraard LG, maar ook Sony en Samsung, omdat zij ook oled-televisie leveren.

Bij verschillende winkels werd me aangeraden om 'gewoon' weer bij oled te blijven, terwijl andere partijen weer van alles uitlegden over andere type panelen. Oled werkt hier prima in de woonkamer qua belichting, zon en warmte en ik ben het stiekem gewend. Dus het lijkt me slim om daar bij te blijven, scheelt ook weer zoekwerk.

Ik kan nu direct roepen dat ik WebOS van LG niks vindt en dat hun afstandsbediening ouderwets is, maar dat zijn vast dingen waar je aan kan wennen. Hetzelfde geldt voor Tizen van Samsung ten opzichte van Google TV. Dat F1 TV niet werkt is jammer, maar prima, Casten kan dan weer niet naar Samsung, maar wel weer naar LG-televisies zo ver ik begreep. Van Sony-televisies begreep ik weer van verschillende verkopers dat ze de standaardpanelen van LG inkopen, hun logo erop zetten en vervolgens toch hoge prijzen vragen.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb veel gefilterd in de PriceWatch en televisies die me opvallen en waarom zijn de:

LG
LG OLED evo C4 55" - 1200 euro
- Prachtig apparaat qua design, komt met mooi oledpaneel en de prijs is natuurlijk mooi meegenomen.
Twijfel wel over WebOS, maar vast aan te wennen. Afstandsbediening is niet helemaal mijn ding.
--> review: LG C4- en G4-oled-tv - Helderder en met steengoede kleuren

LG OLED evo G4 55" - 1600 euro
- Prachtig apparaat qua design, komt met nog mooier en helderder oledpaneel, maar heb ik dat nodig?
Twijfel wel over WebOS, maar vast aan te wennen. Afstandsbediening is niet helemaal mijn ding.
--> review: LG C4- en G4-oled-tv - Helderder en met steengoede kleuren

Philips
Philips 55OLED808 - 1150 euro
- Logische keuze als opvolger van de 803, paneeltype onbekend, erg lelijke voet, iets ouder model en vind de bijgeleverde afstandsbediening van de 809 / 909 wel een stuk fijner. Wel zeer interessant qua prijs.
--> review: Van Ambilight en DTS tot fraaie hdr - Philips OLED 808

Philips 55OLED809 - 1600 euro
- Logische keuze als opvolger van de 803, vergelijkbaar qua paneel met de LG C4, erg lelijke voet.
Is me via 'persoonlijke aanbieding' aangeboden geweest voor 1480 euro, wat hem iets interessanter maakt.
--> review: Philips OLED809-oled-tv - Aantrekkelijke middenklasser

Philips 55OLED908/12 - 1600 euro
- Mooi design, komt met geïntegreerde soundbar, Ambilight en Google-integratie, maar slecht verkrijgbaar, ouder model en opgevolgd door de 909 die (dankzij een persoonlijke aanbieding) slechts iets meer kost. Met een flinke korting nog wel steeds een interessant model, waardoor ik hem nog even in de lijst laat staan.
--> review: Philips OLED+908-tv - Helder, sfeervol en compleet

Philips 55OLED909/12 - 1850 euro
- Mooi design, komt met geïntegreerde soundbar, Ambilight is vierzijdig als enige model in deze lijst en Google-integratie. Is me via 'persoonlijke aanbieding' aangeboden geweest voor 1719 euro, wat hem iets interessanter maakt. Tot slot: vergelijkbaar paneel als van de LG G4 en komt met de fijne afstandsbediening van Philips.
--> review: Philips OLED909-oled-tv - Steekt concurrentie naar de kroon

Samsung
Samsung S95D 55" - 1700 euro
- Mooi design, ontspiegeld scherm, beste van het beste van Samsung op dit moment, maar nodig?
Leuk dat 'ie zo dun is om met de tijd strak tegen de muur te hangen, maar is geen must.
--> review: Samsung S95D - De oled-tv die bijna niet spiegelt

Sony
Sony Bravia XR-55A80L - 1500 euro
- Mooi design, Google-integratie, paneeltype is me onbekend en is al ouder model.
Wat dan precieze verschil is met A84L is me onbekend? Standaard afstandsbediening vs premium?
--> review: 3x Sony: fald vs. miniled vs. oled - Bravia X85L, X95L en A80L

Sony Bravia XR-55A84L - 1700 euro
- Mooi design, Google-integratie, paneeltype is me onbekend en is al ouder model
--> review: 3x Sony: fald vs. miniled vs. oled - Bravia X85L, X95L en A80L

Welke vragen en opmerkingen heb je hier nog over?
• Benelux of buitenlands model, moet ik nog inlezen
Is dat tegenwoordig nog lastig met lineaire televisie?
• Ik kan prima af met 2 HDMI 2.1-poorten bij een Philips
Ben bekend met lipsync-issues bij Philips-televisies
• Black Friday komt eraan dus het wordt waarschijnlijk toch even wachten
OLED Televisies aanbiedingen- & kortingscodetopic houd ik in de gaten
• Ik neig misschien naar te dure televisies en kan ook af met een categorie lager?
• Een losse soundbar is sowieso een no-go, dus de televisie moet van zichzelf 'prima' klinken
• Ben geen voorstander van een losse Chromecast / TV streamer ivm extra afstandsbediening
• We zullen hem in het begin op een dressoir zetten, maar waarschijnlijk later toch gaan ophangen. Ik vind persoonlijk de voet van een televisie heel belangrijk en de huidige trend is dat televisies centimeters hoog op het dressoir staan, waar de 803 die ik had er bijna overheen zweefde. Niet zo'n fijne trend ofzo vind ik.

Uiteraard is het een keuze die ikzelf moet en ga maken, maar wat frisse inzichten kunnen fijn zijn.
Heb ik modellen gemist, iets gevraagd waar je een antwoord op hebt of mist er nog iets van uit mij?

[ Voor 6% gewijzigd door CLB op 23-10-2024 21:37 ]

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Je kan nog kijken naar de Samsung S95C, dat is de voorganger van de S95D.
Praktisch hetzelde, maar doorgaans wel een lagere prijs.

uitvoering: Samsung OLED S95C 55" Zwart

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
GarBaGe schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:33:
Je kan nog kijken naar de Samsung S95C, dat is de voorganger van de S95D.
Dank voor het meedenken, zal ik met een schuin oog in de gaten houden nog!
Vind het antiglare-laagje van de 95D wel een unique selling point en zeker iets om meer voor te betalen.

S95C gaat eruit, dus prijzen gaan wat omhoog denk, S95D wordt elke keer iets betaalbaarder en betaalbaarder

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:08
Alle OLED panelen worden bij LG Display of Samsung Display ingekocht, de verkoper die beweert dat Sony enkel hun logo erop plakt moet zich diep schamen. Sony doet veel in-house ontwikkelen en staat erom bekend dat hun aansturing/ processing class leading is, tevens is de geluidskwaliteit bovengemiddeld. In de regel zijn Sony TV's inderdaad duurder dan die van LG en Samsung, echter met een goede deal is de meerprijs imo verwaarloosbaar en krijg je er relatief veel voor terug.

Wanneer je nu tevreden bent over de geluidskwaliteit van jouw gesneuvelde Philips TV + jouw wensen en eisen zou ik lekker bij Philips blijven en nu de OLED808 kopen, een betere bang for the buck ga je niet vinden. Mocht je toch op BF willen wachten hou dan de Sony A80L/ A84L in de gaten, maakt gewoon gebruik van de laatste generatie WBE panelen van LG Display, fijne Google integratie, class leading processing, design van de voet die je mooi vindt en bovengemiddelde bouwkwaliteit.

Wil je een flinke stap in beeldkwaliteit maken? Dan zou ik de OLED909 in de gaten houden betreft deals of een LG G4 + Google TV streamer kopen. Door het ontbreken van Dolby Vision, discutabele bouwkwaliteit en matige QC/ product ontwerp van de afgelopen jaren zou ik geen Samsung TV kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Heel fijn, dank daarvoor! Dan ga ik me sowieso nog eens verder inlezen in Sony-modellen.
Verschillen tussen A80L en A84L zijn gewoonweg niet te vinden, of is dat alleen de afstandsbediening?

De XR55A80LAEP kost via Sony zelf 1599 - 100 euro = 1499 euro... Zal hem even in TS opnemen.

[ Voor 46% gewijzigd door CLB op 23-10-2024 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
CLB schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:30:
Heel fijn, dank daarvoor! Dan ga ik me sowieso nog eens verder inlezen in Sony-modellen.
Verschillen tussen A80L en A84L zijn gewoonweg niet te vinden, of is dat alleen de afstandsbediening?
Het enige wat ik soms lees is dat de A84L out of the box gecalibreerd zou zijn en de A80L niet, maar goede bronnen vind ik niet en dat de afstandsbediening bij de A80L dus van plastic is en bij de A84L van metaal.

WhatHifi zegt nog:
Also available in the UK is a variant called the A84L, which is priced the same as the A80L but has a few small upgrades – a metal rather than plastic remote, some extra Bravia Core credits (more on those below), and a Rich Colour Enhancer that boosts colours slightly, but only in the Vivid mode, which is best avoided anyway. Because the A80L and A84L are identical in almost every way, this review can be considered applicable to both

Spotte ook de XR-55A84L bij TVoutlet.tv voor 1099 euro met duizenden goede reviews op TrustPilot, hmm.
Hier op Tweakers niet heel veel over de winkel te vinden, komt af en toe eens in een topicje voorbij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
CLB schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:12:
[...]

Het enige wat ik soms lees is dat de A84L out of the box gecalibreerd zou zijn en de A80L niet, maar goede bronnen vind ik niet en dat de afstandsbediening bij de A80L dus van plastic is en bij de A84L van metaal.

WhatHifi zegt nog:
Also available in the UK is a variant called the A84L, which is priced the same as the A80L but has a few small upgrades – a metal rather than plastic remote, some extra Bravia Core credits (more on those below), and a Rich Colour Enhancer that boosts colours slightly, but only in the Vivid mode, which is best avoided anyway. Because the A80L and A84L are identical in almost every way, this review can be considered applicable to both

Spotte ook de XR-55A84L bij TVoutlet.tv voor 1099 euro met duizenden goede reviews op TrustPilot, hmm.
Hier op Tweakers niet heel veel over de winkel te vinden, komt af en toe eens in een topicje voorbij.
Verschil zit ‘m enkel in de afstandsbediening, deze is bij de A84L verlicht en premium afgewerkt. Betreft kalibratie is er geen verschil en de rich colour enhancer was voor zover ik weet enkel op het voorgaand model en meer marketing dan een daadwerkelijke toevoeging. De reden waarom er twee verschillende modellen zijn is enkel voor verschillende verkoopkanalen.

Ik zou ver weg blijven van TVoutlet.nl, is geen betrouwbare partij. De A84L is momenteel bij Bartels te koop voor 1439 euro, bel ze op en vraag of ze iets aan de prijs kunnen doen. Je zou ook even met Smits contact kunnen opnemen voor een prijsaanvraag. Zijn beide betrouwbaar en leveren Benelux modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik heb zelf de grote broer van de uitvoering: Philips 55OLED908/12 Zwart , daarbij heb ik een actieve subwoofer aangesloten op de pre-out dat is voor mij een must. Het geluid was redelijk en nu prima tot goed. Beterdan ik verwacht had. Mijn 5.1 set is dus ook niet teruggekomen in de woonkamer. Ik zoek echter wel nog naar 2 speakers die met play-fi werken voor achter voor de surround ervaring. Helaas zijn die overal uitverkocht. De Philips kan je je qua beeld in iedergeval echt geen deuk aanvallen. Heb ook geen enkele gekke dingen en gebruik niet eens meer de HDMI poorten (had eerder een Nvidia Shield). Fijne TV. Ik heb hem wel door HelloTV laten kalibreren, dat is een aanrader.

Plex direct streams werken erg goed en ben nog niets tegengekomen dat ik niet kan spelen. Incl. blu-ray rips van 50+mbit streams. Wel heb ik een USB3 naar Ethernet dongle erachter gehangen i.p.v. de 100mbit on-board poort te gebruiken. Wifi doet die overigens prima hoor, maar las het met een kabel kan doe ik dat altijd liever :). Google TV is ook erg vlot en geen gedoe of vastlopers.

[ Voor 27% gewijzigd door Kecin op 25-10-2024 13:41 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Freshouttheoven schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:29:
Verschil zit ‘m enkel in de afstandsbediening, deze is bij de A84L verlicht en premium afgewerkt. Betreft kalibratie is er geen verschil en de rich colour enhancer was voor zover ik weet enkel op het voorgaand model en meer marketing dan een daadwerkelijke toevoeging. De reden waarom er twee verschillende modellen zijn is enkel voor verschillende verkoopkanalen.

Ik zou ver weg blijven van TVoutlet.nl, is geen betrouwbare partij. De A84l is momenteel bij Bartels te koop voor 1439 euro, bel ze op en vraag of ze iets aan de prijs kunnen doen. Je zou ook even met Smits contact kunnen opnemen voor een prijsaanvraag. Zijn beide betrouwbaar en leveren Benelux modellen.
Thanks, Bartels kende ik niet, Smits wel ja
Dank ook, zie dat HelloTV 'm nu aanbiedt voor 1480 euro, dat wordt interessanter en interessanter ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
CLB schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:12:
[...]

WhatHifi zegt nog:

Voor wat betreft tvoutlet.nl

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80503778

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Yes, dank, was ik me van bewust...
Ik twijfel steeds meer tussen de 908 en 909, prijsverschil 250 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
CLB schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 16:09:
[...]

Yes, dank, was ik me van bewust...
Ik twijfel steeds meer tussen de 908 en 909, prijsverschil 250 euro.
Dan kan je imo beter voor de 909 kiezen, voor die paar honderd euro extra maak je wel direct een flinke stap op het gebied van beeldkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen.ijmuiden
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-09 11:50
Ik heb sinds een paar dagen de Samsung s92c staan en moet zeggen dat het wel weer next level is tov onze vorige tv.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Freshouttheoven schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 17:10:
Dan kan je imo beter voor de 909 kiezen.
Voor die paar honderd euro extra maak je wel direct een flinke stap op het gebied van beeldkwaliteit.
Ja dat klopt uiteraard, maar of we dat gaan zien en merken is natuurlijk weer wel de vraag.
We komen van een 803 af, dus ik neem aan dat veelal alles beter is, maar je hebt wel een goed punt.

De 909 is een generatie nieuwer natuurlijk, maar of dat intern (op paneel na) pluspunten brengt? Komt dus wel met vierzijdig Ambilight ipv driezijdig. De 908 komt met een 7e generatie P5 AI-processor, de 909 met een 8e generatie. Is dat noemenswaardig of een stuk krachtiger is nog iets wat ik moet uitzoeken. Ze draaien beide op Google TV, maar op welke Androidversie die gebaseerd zijn is ook nog iets wat ik wil checken. Design is iets anders qua speakergrill en de voet, maar dat is iets waar ik bij beide mee kan leven... Nog even verder zoeken.

EDIT:
Androidversie: 908 Androidversie 12 vs 909 Androidversie 12
Processor: 908: P5 7th gen + Pentonic 1000 MediaTek vs 909: P5 8th gen + Pentonic 1000 MediaTek
Over een specifiek updatebeleid van Philipstelevisies kan ik helaas niks vinden...
jeroen.ijmuiden schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:02:
Ik heb sinds een paar dagen de Samsung s92c staan
en moet zeggen dat het wel weer next level is tov onze vorige tv.
Begrijp ik, prachtig apparaat en gloednieuw is altijd mooi natuurlijk! Van welke televisie kom je af?

[ Voor 8% gewijzigd door CLB op 25-10-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13:18

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik zou persoonlijk allereerst kiezen voor de tv met het beste beeld binnen jouw budget, op plaats 2 gevolgd door welke usp je essentieel vindt.

Zo kan je ambilight-achtige functionaliteit natuurlijk later toevoegen, maar ingebouwde Ambilight is altijd superieur, aangezien een tv alleen maar geluid kan uitsturen over de aanslutingen. Voor beeldinformatie voor led-strips ben je dan van beperkingen en omwegen afhankelijk. Dat houdt dus in dat alle ingebouwde apps en de ingebouwde tuner geen ambilight-bruikbare info naar losse led-strips zullen sturen en je alsnog van camera's of externe videobronnen afhankelijk bent om je leds aan te sturen.

Hoewel je een OS kunt vervangen door een mediaspeler, heeft dat niet jouw voorkeur. Hoe belangrijk is het OS, kun je je dan afvragen. Ook een fijn OS kan verouderen ruim voordat de tv kapot gaat en je kunt vaak apps toevoegen aan sneltoetsen op de afstandsbediening waardoor je het OS sowieso al minder ziet. De afstandsbediening is natuurlijk een veelgebruikt stuk gereedschap, maar het is het scherm waar je naar kijkt.

Gezien alle OLED-televisies van LG-techniek gebruik maken en alle QD-OLED-televisies van Samsungtechniek kan dat al een makkelijkere schifting maken. Sommige dingen zijn beter bij de een of de ander, maar of je het nodig hebt is dan weer de vraag. De hogere kleurverzadiging bij Samsungpanelen bijv. kan je voorkeur hebben. Als je echter een zo natuurgetrouw mogelijk beeld wilt instellen, dan is die hogere verzadiging ineens weer geen meerwaarde omdat je niet voor colorsplash kiest maar voor een reëel beeld. Eerder zou ik dan nog kijken naar wat een fabrikant zelf toevoegt aan het paneel qua imageprocessing. Daar is Sony bijv heel goed in.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

CLB schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:14:

Dank ook, zie dat HelloTV 'm nu aanbiedt voor 1480 euro, dat wordt interessanter en interessanter ook.
Vergeet daar geen offerte aan te vragen, dan wordt die nog wat scherper, krijg je al snel een gratis muurbeugeltje, installatie, etc. Ik weet niet of je daar ook voor in de markt bent? Uiteindelijk hier alles laten doen incl. hun 30 dagen retour garantie. Echt prettige mensen en een vakman op locatie hier (jonge vent, maar deed zijn best om alles uit te leggen en de tv keurig te hangen. Kon zelf meerdere malen verschillende kijkhoeken proberen). Niets anders dan lof voor die partij :). Ook voor je andere modellen dan de 908 kan je daar terecht natuurlijk, maar ik wil het wel even gezegd hebben.

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06:52
CLB schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:30:
Of ik wel of geen garantiepakket wil bijkopen is nog iets waar ik over twijfel, maar dat komt wel.
Voor wat betreft die aanvullende garatie:
Naast de Europees geregelde fabrieksgarantie kennen we in Nederland ook nog de wettelijke garantie. Dit geldt alleen in Nederland.
Volgens deze garantie moet het gekochte apparaat zonder gebreken blijven werken in de te verwachtte levensduur, afhankelijk van de aankoopprijs. Een dure tv zal dan dus een langere levensduur horen te hebben.
Om van de wettelijke garantie gebruik te maken dien je je dan wel bij de verkoper te melden.
Een betaalde aanvullende garantie is voor wat dar betreft dure gebakken lucht.

Om de keuze van de (web)winkel te bepalen: vooraf altijd eerst reviews lezen.

Zoekerman, zoek op meerdere zoekmachines tegelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Jorgen schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:22:
Zo kan je ambilight-achtige functionaliteit natuurlijk later toevoegen, maar ingebouwde Ambilight is altijd superieur, aangezien een tv alleen maar geluid kan uitsturen over de aanslutingen. Voor beeldinformatie voor led-strips ben je dan van beperkingen en omwegen afhankelijk. Dat houdt dus in dat alle ingebouwde apps en de ingebouwde tuner geen ambilight-bruikbare info naar losse led-strips zullen sturen en je alsnog van camera's of externe videobronnen afhankelijk bent om je leds aan te sturen.
Yes, dat is voor mij een no-go, dus als er een televisie komt zonder Ambilight zal het zo blijven.
Hoewel je een OS kunt vervangen door een mediaspeler, heeft dat niet jouw voorkeur. Hoe belangrijk is het OS, kun je je dan afvragen. Ook een fijn OS kan verouderen ruim voordat de tv kapot gaat en je kunt vaak apps toevoegen aan sneltoetsen op de afstandsbediening waardoor je het OS sowieso al minder ziet. De afstandsbediening is natuurlijk een veelgebruikt stuk gereedschap, maar het is het scherm waar je naar kijkt.
Vooralsnog niet inderdaad, maar met de tijd kan het een prima optie zijn. Nieuwere Androidversie, snellere interface dan op televisie zelf, maar dus ook een extra afstandsbediening waar ik vooralsnog niet op zit te wachten. Nu hebben we ook zes jaar gedaan met Android TV, versie 8.0, redelijk prima qua functionaliteit nog.

En dat klopt natuurlijk qua beeld, afstandsbediening en dergelijke, maar het is wat mij betreft wel een onderdeel van het geheel. Ben een beetje op zoek naar een 'all-in-one' televisie op elk gebied :)
Eerder zou ik dan nog kijken naar wat een fabrikant zelf toevoegt aan het paneel qua imageprocessing.
Yes dankzij dit topic op gewezen en inmiddels ook veel over ingelezen
Kecin schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:35:
Vergeet daar geen offerte aan te vragen, dan wordt die nog wat scherper
De 908 55 inch werd maar liefst een tientje goedkoper dan prijs op de website ;)
De 909 dus voor 250 euro meer, die 'persoonlijke prijs' blijft nog even geldig dus dat is wel fijn.
Muurbeugel komt met de tijd, installatie doen we zelf,
Peer_76 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 08:47:
Voor wat betreft die aanvullende garantie:
[...]
Een betaalde aanvullende garantie is voor wat dar betreft dure gebakken lucht.
Ik ben me er bewust van inderdaad, maar ken ook de vele topics hier op Tweakers over koelkasten, televisies of andere dure producten die na de twee jaar kapot zijn, maar nog lang geen 10 jaar oud zijn...

Gelijk hebben en gelijk krijgen-verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beeldbuisje
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-09 20:12
Als iemand die geregeld sleutelt aan televisies wil ik mijn kijk hier ook eens op geven...

Sony zijn inderdaad prachtig gebouwde/vormgegeven televisies met vandaag erg mooi beeld en geluid. Makkelijk in gebruik, handige remote.
Maar, sinds ze op Android draaien hebben ze een veel voorkomende fout: hun NAND geheugens sneuvelen bij bosjes. Zeker als je de ingebouwde apps gaat gebruiken blijft dat iets om in het achterhoofd te houden. Ik heb al modellen van twee jaar terug weten voorbijkomen die het nog hebben. Op één of andere manier gebruikt Sony erg veel lees/schrijfcycli in die NANDs.
Dezelfde Android versie in Philips tv's hebben die NAND issues eigenlijk niet.

De eerste QD-OLED panelen van Samsung zijn erg gevoelig voor inbranden. Samsung zelf en Sony gebruiken ze. Wellicht is dat anno 2024 opgelost, maar ik lees iets van gamen, dus toch maar mee opletten.

Ben je filmliefhebber: let ervoor op dat Samsung nog steeds geen Dolby Vision wil ondersteunen! Kwalitatief en op vlak van levensduur volgens mij nog steeds de slechtste van alles wat je opnoemt.

Philips zit tegenwoordig erg mooi in elkaar en zeker voor later zijn zij één van de weinigen die nog gedetailleerde schema's in hun service manuals toevoegen. Moederborden en voedingen zijn bij die jongens eigenlijk bijna altijd herstelbaar op die manier.

Zelf al gezien en ook via vele reviews te weten gekomen: de 909 is legendarisch voor z'n goede beeldkwaliteit out of the box. Colourgrading ten gevolge van compressie zou zo goed als onbestaande moeten zijn bij die 909, dus dat zou ik een enorm pluspunt vinden.
Let bij Philips wel op voor gekke software-issues. Zeker het eerste jaar na introductie. Iets waar ik na 2 jaar met m'n 806 nog steeds last mee heb: verbinding met de receiver via eARC doet soms gek. Wel verbinden maar het volume van de receiver niet te regelen via tv remote, beeld en geluid uit sync. Soms wel, soms niet.

Persoonlijk: eens een Philips beeld gewend en al héél veel tv's gezien, blijf ik dat toch het beste vinden. Maar das dan weer m'n eigen mening natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Beeldbuisje schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 12:39:
Als iemand die geregeld sleutelt aan televisies wil ik mijn kijk hier ook eens op geven...
Waarvoor dank
Persoonlijk: eens een Philips beeld gewend en al héél veel tv's gezien, blijf ik dat toch het beste vinden. Maar das dan weer m'n eigen mening natuurlijk.
Werd me in een van de winkels ook verteld, dat Philips weer een eigen unieke 'kleurzweem' heeft en als je dat eenmaal gewend bent, je andere oleds al snel te kleurrijk vindt.

Veel is ook persoonlijk inderdaad en ik neig steeds meer naar de 909. Uiteraard wel een bak centen, maar het is ook wel een erg mooi model zo alles bij elkaar. Vandeweek hopelijk nog eens de 909 in het echt bekijken, de deal sluiten wordt denk toch pas richting Black Friday. Nog wat extra korting zou natuurlijk fijn zijn en mooi nog even tijd om te researchen en kwijlen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Vandaag nog even een kwartiertje rustig naar de 909 kunnen kijken en het geluid kunnen testen en dat was wat mij betreft meer dan prima. Hoge tonen, beetje bass, stemmen en dergelijke klonken gewoonweg erg goed. Ambilight is toch ook wel weer tof en behuizing, speaker en pootjes en dergelijke ook wel chic afgewerkt. Daarbij dus een LG G4-paneel, Google TV, goede afstandsbediening --> die moet het worden!

Philips 65OLED909

Verkopen liet me ook nog even de Sony Bravia K-55XR84 zien, maar voornamelijk ook horen, ook een prima geluid. Lastig vergelijken wel, want ze hingen niet naast elkaar, maar vond hem wat scheller klinken ofzo. Kon zo 1,2,3 worden aangeboden voor 1699 euro, dus dat ontloopt elkaar nagenoeg niet. Maar dan geen Ambilight en een paneel vergelijkbaar met de LG C4... Dat alles doet mij niet 'overhalen' om m'n keuze te veranderen.

Over Black Friday wilde 'ie niks kwijt, maar dat wacht ik dan maar gewoon nog even rustig af.

PS. We kijken nu tijdelijk naar een 43" full HD-schermpje van een noname-merk, dan is 55" weer machtig hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door CLB op 28-10-2024 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
De keuze is gemaakt: een dezer dagen de Philips 55OLED909/12 Zwart ophalen, dank voor alle feedback!

EDIT: De Sony Bravia XR-55A84L (premium afstandsbediening) Zwart kost nu 1372 euro bij HelloTV.
Ietwat aan het twijfelen, want misschien kunnen daar nog een paar tientjes extra af... Crazyness :9

De OLED909 mag ik meenemen voor 1659 euro, scheelt dus zo'n 300 euro...

[ Voor 52% gewijzigd door CLB op 05-11-2024 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
CLB schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:59:
De keuze is gemaakt: een dezer dagen de Philips 55OLED909/12 Zwart ophalen, dank voor alle feedback!

EDIT: De Sony Bravia XR-55A84L (premium afstandsbediening) Zwart kost nu 1372 euro bij HelloTV.
Ietwat aan het twijfelen, want misschien kunnen daar nog een paar tientjes extra af... Crazyness :9

Mooie prijs, bij welke winkel en heb je hem al opgehaald/ontvangen ?

Ben wel benieuwd naar je ervaring, zit ook met een schuin oog naar deze tv te kijken.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

CLB schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 10:59:

Wellicht toch nog even wachten op de prijzen van Black Friday? Of heb je de knoop inmiddels doorgehakt @CLB ?

En een tip: je kunt altijd even naar de winkel bellen en vragen voor een offerte.
Bij mijn LG C7 (uit 2017) kon er zo maar ineens een paar honderd euro van af, toen ik vermeldde dat ik in een topic hier op Tweakers gelezen had dat hij voor heel mooie prijzen wegging en ik graag een vergelijkbaar scherp aanbod kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 09:48:
Mooie prijs, bij welke winkel en heb je hem al opgehaald/ontvangen ?
Ben wel benieuwd naar je ervaring, zit ook met een schuin oog naar deze tv te kijken.
Beide genoemde prijzen zijn via HelloTV!
Helaas nog niet opgehaald of definitief besteld, even druk met andere zaken.
Jorgen schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:04:
Wellicht toch nog even wachten op de prijzen van Black Friday?
Genoemde prijzen zijn echt dé Black Friday-prijzen, kon geen tientje meer vanaf via chat...
Begrijp ik bij de OLED909 wel ook. Heb ook andere winkels gecontact, daar betaal je echt stukken meer.

Wil daarom nog even naar een fysieke winkel van ze, misschien kan er nog een kabeltje bij ofzo.
Of heb je de knoop inmiddels doorgehakt @CLB ?
Het is dat ik nog niks besteld heb natuurlijk, maar ik neig toch wel heel erg naar de OLED909.
Die Sony speelt ook nog wel door m'n hoofd, natuurlijk geen Ambilight, geïntegreerde soundbar en ander type paneel, maar dat laatste zie ik denk toch niet als ze niet naast elkaar staan. Twijfel nog door de prijs.

Dat is ook iets wat ik in de winkel nog even voor een laatste keer wil checken.
Waarschijnlijk loop ik daarna de deur uit met een OLED909 op m'n rug, maar you never know.

Hopelijk dit weekend een middagje tijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
CLB schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:08:
[...]

Beide genoemde prijzen zijn via HelloTV!
Helaas nog niet opgehaald of definitief besteld, even druk met andere zaken.

[...]

Genoemde prijzen zijn echt dé Black Friday-prijzen, kon geen tientje meer vanaf via chat...
Begrijp ik bij de OLED909 wel ook. Heb ook andere winkels gecontact, daar betaal je echt stukken meer.
Had hem ook aangevraagd via de site bij HelloTV, maar krijg daar de (standaard) prijs van 1799,-

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:42:
Had hem ook aangevraagd via de site bij HelloTV, maar krijg daar de (standaard) prijs van 1799,-
Hmm blijft soms wel vreemd bij winkels ja...
Ik had al een tijd een prijs staan van 1719 euro, inmiddels dus genoemde 1659 euro.

Zou ze nog een keer contacten via de chat, eventueel noemen dat je het op Tweakers hebt gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

CLB schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:08:
[...]

Wil daarom nog even naar een fysieke winkel van ze, misschien kan er nog een kabeltje bij ofzo.

[...]
Helaas. Laat je overigens niet afschepen met een zogenaamd dure HDMI-kabel van wel 50 euro (oid). Dat maakt geen enkel verschil met een goedkopere. Zolang de bandbreedte van de kabel hoog genoeg is (en je geen extra lange kabels nodig hebt) zijn goedkope kabels net zo prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Thanks en ben ik van op de hoogte, heerlijk ja, HDMI 2.1-kabels voor vijf tientjes |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
Vanmiddag klokslag 15.00 had ik wat tijd over, dus auto kunnen regelen om televisie rechtop in te vervoeren en hop naar HelloTV. Zaterdagmiddag én Black Friday-gekte is druk druk druk, maar ze werkten met een prima wachtsysteem, even gevraagd naar specifieke persoon vanwege fijne eerdere ervaringen dus allemaal goed.

Nog even gevraagd wat hij zou doen wat betreft OLED909 en de Sony A84L met genoemde prijsverschil van 300 euro, maar hij kon bijna niet geloven dat 1659 euro de prijs was voor eerstgenoemde, dus dat was ook zeker zijn keuze. Okee, kogel door de kerk, die moet het worden voor mij, maar schoonmoeder wilde ook nog een televisie. Stuk simpeler, 43 inch, geen verdere gekke eisen, dus uitgekomen op mooie TCL van 399 euro.

Op de factuur kon er niks meer van de Philips af, "want dit is echt lager dan ik ooit gezien heb en is gewoonweg inkoopprijs", maar bij de TCL toch nog vier tientjes... Toch maar het uitbreidingspakket gedaan qua garantie, alhoewel ik daar nog steeds wat over twijfel. So far, so good, betaald en toestellen werden vanachter gehaald. Heerlijk om te zien hoe de grote televisiedozen daar het pand verlaten, alsof alles gratis is ofzo.

Auto voorgereden, televisies ingeladen, hop en weer naar huis. Uit de auto ermee, en naar binnen, doos checken... Philips 809, I kid you not! Uiteraard geen publiekelijk telefoonnummer bekend van vestiging bij ons in de buurt waar ik uur geleden nog wegreed, dus even de chat in. "Thuis omruilen kan over zo'n anderhalve week, vanwege Black Friday-drukte" werd er gezegd. Uiteraard gezegd dat dat natuurlijk geen doen is, dus ze ging het even verder bekijken en komt daar nog bij me op terug vanavond of morgen...

Zal er op neer komen dat ik de auto nog een keer moet lenen en zelf wel heen en weer ga rijden... Wel echt een grove fout. Had in de winkel natuurlijk ook zelf moeten kijken, maar in alle hyperdrukte helaas vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@CLB naast fabrieksgarantie heb je in NL ook wettelijke garantie, waarbij gegarandeerd wordt dat de tv goed werkt gedurende de verwachte levensduur. Het loont alleen de moeite om garantie bij te kopen als de verkoper, of fabrikant daarvoor extra dingen levert die je zonder die extra garantie niet al wettelijk ook zou hebben. https://www.rijksoverheid...gaat%20dan%20het%20andere. (daar vind je ook wat linkjes naar Consuwijzer e.d.)

Wat jammer dat het mis ging met het meekrijgen van de verkeerde tv! Hopelijk heb je binnenkort de goede en dan kan het genieten beginnen! :) :)

[ Voor 11% gewijzigd door Jorgen op 09-11-2024 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
@CLB balen dat je een verkeerd model hebt meegekregen.
Hopelijk snel de juiste, ik zal deze volgen :-)

Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CLB
  • Niet online
@Jorgen Ben ik me van bewust inderdaad, maar hoeveel 'non-conformiteits-topics' hier wel niet op Tweakers zijn over dure producten die buiten de garantietermijn van twee jaar kapot gaan en hoeveel gehannes dat allemaal wel niet oplevert. Het is ook lastig en irritant allemaal, maar voor nu is het afgesloten, dus genieten!

Heb gisteravond nog wat contact gehad via de chatsupport en in de vestiging waar ik het toestel gehaald had, stond maar een 909, terwijl er in een vestiging verderop nog acht stuks stonden. Daar maar een afspraak voor gemaakt, want hier thuis omruilen wat nog weken kan duren, daar hebben we geen zin in natuurlijk.

Zodoende vanochtend om stipt 10.00 voor de deur met de 809 in de auto en ze waren er al netjes van op de hoogte, 909 stond al klaar. Even omgewisseld en weer weg. Ging wel heel makkelijk allemaal, zonder check van EAN's, serienummers of wat dan ook, maar dat is iets voor HelloTV, niet voor mij. Nog even gevraagd of ze nog iets voor me konden betekenen, moest immers wel 70km rijden om hem sneller om te wisselen.

Eerst werd er gezegd dat 'het de verantwoording van de klant is, dat hij het juiste product meeneemt', wat ik zeker deels begreep, maar uiteindelijk toch nog een schoonmaaksetje twv 29,95 euro meegekregen, attent.

Nu nog tijd vinden om alles te installeren:
Philips OLED909 vs OLED809

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

CLB schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:58:
@Jorgen Ben ik me van bewust inderdaad, maar hoeveel 'non-conformiteits-topics' hier wel niet op Tweakers zijn over dure producten die buiten de garantietermijn van twee jaar kapot gaan en hoeveel gehannes dat allemaal wel niet oplevert. Het is ook lastig en irritant allemaal, maar voor nu is het afgesloten, dus genieten!

Heb gisteravond nog wat contact gehad via de chatsupport en in een de vestiging waar ik het toestel gehaald had, stond maar een 909, terwijl er in een vestiging verderop nog acht stuks stonden. Daar maar een afspraak voor gemaakt, want hier thuis omruilen wat nog weken kan duren, daar hebben we geen zin in natuurlijk.

Zodoende vanochtend om stipt 10.00 voor de deur met de 809 in de auto en ze waren er al netjes van op de hoogte, 909 stond al klaar. Even omgewisseld en weer weg. Ging wel heel makkelijk allemaal, zonder check van EAN's, serienummers of wat dan ook, maar dat is iets voor HelloTV, niet voor mij. Nog even gevraagd of ze nog iets voor me konden betekenen, moest immers wel 70km rijden om hem sneller om te wisselen.

Eerst werd er gezegd dat 'het de verantwoording van de klant is, dat hij het juiste product meeneemt', wat ik zeker deels begreep, maar uiteindelijk toch nog een schoonmaaksetje twv 29,95 euro meegekregen, attent.

Nu nog tijd vinden om alles te installeren:
[Afbeelding: Philips OLED909 vs OLED809]
Dat snap ik ook. Als het nu beter voelt, is dat ook wat waard.

En die 909 is binnen! Mooi! Geniet van je aankoop @CLB

Pagina: 1