Huis koelen met tapwater

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSe
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-03 15:25
Ik zit te denken om een warmtepomp te kopen voor het verwarmen van tapwater en voor het verwarmen van de vloerverwarming.

Kan je het huis verkoelen met tapwater?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENq2mEiCwoycTCw2tOJtPv0iQFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ekWqJRAg6V0QxTgTXZOuflq.jpg?f=fotoalbum_large

Van uit de onderkant: Koud tapwater, dit wil ik eerst door een warme wisselaar laten stromen.
Ik verwacht een maximale flow van 0,7 m3/h en water van 5-15 graden.
https://www.ho-michielsen...elaar-rvs-10-platen-22-kw
Als uitgaande temperatuur verwacht ik 25-30 graden afhankelijk of de vloerverwarming al aan stond.

Links: Warm water van de warmtepomp (monoblok met interne pomp)
Als deze in de winter al aanstaat zal hij het koude tapwater voorverwarmen.
In de zomer wil ik de warmtepomp alleen het water laten circuleren zodra er flow gedetecteerd wordt op het tapwater. Zodat het water +-30 graden (de temperatuur in huis) van de vloerverwarming door de warmtewisselaar gaat en het tapwater voorverwarmd.

Het lauwe tapwater wil ik opslaan in een buffervat van 100-180L en deze op 60 graden houden met de warmtepomp (R290)

Het water wat uit het buffervat komt wil ik mengen met het lauwe tapwater naar 40 graden, dit om het buffervat zo warm mogelijk te houden.

In de zomer en winter onttrek je hiermee warmte uit de vloerverwarming waardoor je een kleiner buffervat nodig hebt. Deze kan je later opwarmen met de warmtepomp op lage temperatuur waardoor je een hoge COP hebt. De verwachting per dag is 6 liter/min * 30 min * 15 graden delta T * 0.00116 factor = 3 kWh aan ontrokken energie. Hiervoor hoeft het rondpompen maar 30 min aan te staan. 3 kWh/per dag * 120 dagen per jaar * €0,2 = €72 per jaar besparing aan airco.

Ik heb gekozen voor geen buffervat op het CV water omdat ik zit te denken aan een regelbare warmtepomp die terug te regelen is naar 2kwh output. Ik had gelezen dat je dan 40L buffer nodig hebt - 1,5L * vloer oppervlakte (m2) in mijn geval gaat het over 65m2 vloeroppervlakte met een open verdeler.

Sommige installateurs raden het af om veel te koelen in verband met condensvorming op de leidingen. Echter als ik in de zomer douche heb ik ook geen condensvorming op de leiding die naar de CV loopt. Het water naar de vloerverwarming zal nooit kouder worden dan dat water.

Weet iemand een warmtepomp die in staat is alleen het CV water rond te pompen zonder de condensor te activeren? De aansturing wil ik gaan doen via home assistant of als dat niet stabiel genoeg is via de software in de warmtepomp of een aparte PLC.

[ Voor 4% gewijzigd door FrankSe op 15-11-2024 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:29

Reptile209

- gers -

Pas alsjeblieft op met buffervaten op 30-40 graden. Dat is een potentieel ideaal broeinest van legionella en andere bacteriën. In een normaal boilervat zit je daarom >60 graden en/of heb je op z'n minst elke X uur een legionella-run waarbij je zorgt dat je water even heel heet wordt.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-05 16:16
Heb je al eens uitgerekend hoeveel warmte/koude je dan eigenlijk kunt opslaan? Hoeveel warmte ga je verplaatsen en hoeveel ruimte je daarvoor nodig hebt? (Q = c x m x deltaT) Ik denk dat het je zwaar tegen gaat vallen hoe weinig dat is. En de rest van je idee zie ik ook gewoon niet echt zitten qua ingewikkeldigheid en kosten: het gaat je veel meer kosten dan het op gaat leveren.

Koelen met water kouder dan zo'n 17 graden kan zeker wel condensatie opleveren en eenmaal een natte vloer levert glijpartijen, schimmel of zelfs rottende delen op. Koelen moet je gewoon doen met lucht zoals een airco, dat werkt veel beter. In een heel goed geïsoleerd huis kun je met vloerverwarming wel wat koelen, maar warmte stijgt op en koude daalt... kraanwater van laten we zeggen 12 graden opwarmen naar 25 = 13 graden verschil. voor 180 liter water heb je dan 2.72 kWh nodig. Deel dat op de tijd die je denkt dat ie daar over mag doen (stel 4 uur, dan heb je een koelvermogen van 680W, ik denk niet dat je dat hard gaat merken. Oh ja, na die 4 uur is het water warm en dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-04 17:01
Reptile209 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:53:
Pas alsjeblieft op met buffervaten op 30-40 graden. Dat is een potentieel ideaal broeinest van legionella en andere bacteriën. In een normaal boilervat zit je daarom >60 graden en/of heb je op z'n minst elke X uur een legionella-run waarbij je zorgt dat je water even heel heet wordt.
Nou dit is wel extreem, eens per week een legionella run doen is voldoende volgens NEN1006. Dan moet je: 20 minuten op 60C, 10 minuten of 65C of 5 minuten op 70C draaien.

Overigens gaat het risico vooral over het inademen van legionella bacterie door verneveling (douche, bubbelbad e.t.c) na dat water lang (~1 week) heeft stilgestaan. Het risico is sowieso echt bijna 0: in 2021 kregen 658 mensen een ernstige besmetting. (Bron: VZInfo)

Niemand met een WP (uitzonderingen daargelaten) draaien SWW vaten constant op 60+C. Hier draait het al een hele tijd op 50C met eens per week opschalen naar 60C (voor 20-30 minuten). In het verleden nog wel eens een legionella test gedaan maar altijd negatief dus het lijkt prima te werken op deze manier.

Dus norm: eens per week opstoken naar hogere temperatuur en bij langer weg zijn de leiding 5 minuten spoelen.

@FrankSe Koelen met je WP is zeker mogelijk, dat doe je gewoon in het gesloten CV systeem en niet met het tapwater. Let wel dat het rendement niet heel hoog is, je kunt overwegen om met fancoils aan de slag te gaan. Of de WP alleen kan pompen zonder compressor: het lijkt mij dat dat wel in te regelen valt maar weet niet of dat standaard makkelijk kan met de mijne (Pana 9J)

[ Voor 3% gewijzigd door Mauritio op 13-11-2024 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Bij familie kan warmtepomp boiler de koude lucht gemaakt door verwarmen van de boiler naar buiten blazen (wat in de winter gedaan wordt), of naar de slaapkamers (wat in de zomer gedaan kan worden). Dat is in principe een win-win natuurlijk, je gebruikt zowel warmte als koelte van de warmtepomp. Maar dat is dus enkel kwestie van een ventilatie wat anders te zetten, geen complexe systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:29

Reptile209

- gers -

Mauritio schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:21:
[...]
Nou dit is wel extreem, eens per week een legionella run doen is voldoende volgens NEN1006. Dan moet je: 20 minuten op 60C, 10 minuten of 65C of 5 minuten op 70C draaien.
[...]
Ja, klopt. Ik had beter "eens in de X dagen" kunnen schrijven. Hoewel eens per week ook elke 168 uur is :)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:23
Kan het? ja

schiet het op? nee

is he verstandig? waarschijnlijk ook nee

reken voor de gein eens uit. Je hebt ~100L warm water per dag nodig ofzo (afhankelijk van je huishouden, douchegewoontes etc.). Dat wil je op ~45C hebben. Het komt met 10C uit de waterleiding.

punt 1: je krijgt condens op je vloer
punt 2: je gaat het max. tot 20C opwarmen uit je vloerverwarming ongeveer, dus heb je ~30% van de energie die je nodig hebt per dag uit de vloer gewonnen
punt 3: hoeveel energie? 100L water, 10C opwarmen (van 10 naar 20 door de vloer), warmtecapaciteit 4,18 kj/kh/k --> 1,16 kWh thermische nergie uit je vloer. Stel dat je de vloerverkoeling zo'n 12 uur per dag laat draaien dan heb je een koelvermogen van een whopping 100Watt.

conclusie: schiet niet op, de hoeveelheid energie is totaal insignificant. Zelfs de kleinste airco pruttelt er rustig 500 tot 1000W aan koeling uit. Een warmtepomp al snel 2.000 tot 3.000 W aan koeling.

[ Voor 9% gewijzigd door Fr33z op 13-11-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

FrankSe schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:49:

Het lauwe tapwater wil ik opslaan in een buffervat van 100-180L
Hier stopte ik met lezen. Dit gaat natuurlijk nooit werken. Om je huis ook maar een klein beetje te koelen zul je eerder aan 5.000-10.000 liter per dag moeten denken. Dat kun je dus niet opslaan in een miniboilertje.

En aan 5 m3 lauw (20-25 graden) water per dag heb je niet zo veel in de zomer. Dat is alleen maar een last. Tenzij je een buitenzwembad hebt, dan kun je die vullen. Dat is de enige nuttige toepassing die ik zie.

[ Voor 21% gewijzigd door de Peer op 13-11-2024 14:07 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSe
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14-03 15:25
Bedankt voor alle reacties en tips!

@Reptile209 Het idee is dat het tapwater met 25-30 graden het buffer vat in gaat en daar opgewarmd wordt tot 50 graden en 1x per week tot 65 graden.

@Coolmint In het buffervat zal niet veel energie opgeslagen kunnen worden. Het gaat er om dat de warmte direct uit de vloer gehaald wordt op het moment dat er gedoucht wordt. Bij 30 min douchen kom ik uit op 6 liter/min * 30 min * 15 graden delta T * 0.00116 factor = 3 kWh. Hiervoor hoeft het rondpompen maar 30 min aan te staan. 3 kWh/per dag * 120 dagen per jaar * €0,2 = €72 per jaar besparing.

Het huis is goed geïsoleerd maar condens op de vloer wil ik uiteraard ten alle tijden voorkomen.

@Mauritio Bedankt, het is inderdaad de bedoeling om het CV systeem een gesloten systeem te laten en door de warmte wisselaar te laten lopen. Het tapwater loopt door het andere deel van de warmte wisselaar en blijft altijd gescheiden.

@Sissors Dat lijkt me ook een mooie oplossing.

@Fr33z punt1 is inderdaad een risico! Punt 2 verwacht ik ongeveer 2-3 kWh per dag. Punt 3 hiervoor hoeft de vloer verkoeling geen 12h aan te staan alleen op het moment dat er tapwater gevraagd wordt dat is ongeveer 30min. Als je 2kWh warmte uit het huis kan halen met 30 min een 150 watt pomp te laten draaien heb je een COP van 20+.

@de Peer Met 5000 liter per dag *15 graden delta T * 0.00116 factor = 87 kWh koel vermogen dat komt neer op een standaard airco (3,6 kWh) 24h per dag op vol vermogen laten draaien. Het huis is goed geïsoleerd en afgelopen jaren was er geen airco aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tip: Auer Edel Eau warmtepompboiler ervaringen
Doet ongeveer wat je wil zonder tussenwisselaars en lauwwateropslag.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-05 16:16
FrankSe schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 17:09:
@Coolmint In het buffervat zal niet veel energie opgeslagen kunnen worden. Het gaat er om dat de warmte direct uit de vloer gehaald wordt op het moment dat er gedoucht wordt. Bij 30 min douchen kom ik uit op 6 liter/min * 30 min * 15 graden delta T * 0.00116 factor = 3 kWh. Hiervoor hoeft het rondpompen maar 30 min aan te staan. 3 kWh/per dag * 120 dagen per jaar * €0,2 = €72 per jaar besparing.

Het huis is goed geïsoleerd maar condens op de vloer wil ik uiteraard ten alle tijden voorkomen.
120 dagen per jaar is de vloer van je woonkamer 15 graden warmer dan de drinkwatertemperatuur die je huis binnenkomt op het moment dat je gaat douchen en wil je ook dat de woonkamer afkoelt. Hmmm. Maar dat water zal dan eerst door een wisselaar moeten met extra kleppen voor als dat niet moet, inclusief extra sensoren enz. De efficiëntie daarvan zal ook weer een uitdaging zijn; de uiteindelijke besparing zal volgens mij nooit uit kunnen tegen de investering om dat netjes en veilig te doen. Als het water bij binnenkomst 15 graden is, moet je al oppassen dat je rustig aan doet ivm condensatie. Leuk dat je zo creatief denkt, maar ik zie het minder rooskleurig in…

[ Voor 4% gewijzigd door Proton_ op 15-11-2024 18:44 . Reden: Quotefix ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:23
ik ben bang dat je de schaal en vermogens niet snapt en daardoor denkt iets te kunnen doen wat niet gaat werken (even los van alle andere issues die zijn genoemd). Je vloer is niet heel erg warm dus je water gaat gewoon nooit warmer worden dan max 20C. Zeker niet als je "maar" 30min per dag dit wilt doen. Je schrijft dat je hoopt in 30min zo'n 2kWh aan thermische energie uit de vloer te halen. Dat niet gaat lukken. Dat is een koelvermogen van zo'n 4 kW. Je moet met vloerkoeling met niet al heel koud water rekenen met een max. vermogen van zo'n 10-15 W/m2 vloerkoeling. Dit is de MAX die je vloer aan het water gaat afgeven. Dus als jij dan 4.000W aan vermogen denkt te trekken heb je zo'n 250-400m2 vloerverwarming nodig. Neem aan dat je huis dit niet heeft. Je hebt verder max een delta-T van een graad of 3 in een dergelijk systeem, ik zie dat jij rekent met 15.... Daar valt het dus ook weer een factor 5 tegen.

Dus nee, je kunt je huis niet significant verkoelen met tapwater. Door beperkingen aan alle kanten. En stel dat je de natuurkunde ombuigt en je weet echt 2 kWh aan energie uit die vloer te trekken dan merk je daar geen fluit van in je huis. Om het af te koelen als het warm is moet je veel en veel meer energie onttrekken.

[ Voor 7% gewijzigd door Fr33z op 15-11-2024 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14-05 13:57
Plus, ik wil niet belerend zijn of zo, maar 30 minuten douchen per dag, dat haal ik met een gezin van vijf personen niet, weet natuurlijk niet hoe groot jou gezin is, maar het lijkt wat veel...
Pagina: 1