Hoe afzuigkap aansluiten op vaste buis voor Naber prime flow

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

Topicstarter
Ons nieuwbouwhuis van 2020 heeft nog geen afvoer naar buiten voor de afzuigkap en na 4 jaar ben ik de matige afzuiging van kookgeuren (en fijnstof) zat van de huidige recirculatieopstelling en ook het constant kopen van koolstoffilters. Ik kwam op het forum de Naber Thermobox tegen en dat lijkt een perfecte oplossing te zijn om een tochtgat te vermijden. Na enig uitzoekwerk zou ik voor dit willen gaan. De muur is ongeveer 40 cm dik dus dat zou prima moeten passen. Ik heb iig dus een hoek nodig om van verticaal naar horizontaal te gaan.

Waar ik echter nog even op vast loop is hoe dat verder aan te sluiten. Idealiter gebruik ik iets met de minste weerstand dus zover ik weet is dat vaste buis, maar hoe sluit dat aan op de afzuigkap (een AEG DBE6980HM)? Er zit nu flexibele buis op met zo'n metalen ring en ondanks zoeken op zowel het forum als algemeen op Google kan ik niet vinden of vaste buis nu wel of niet geschikt is voor onze afzuigkap.

Zou iemand me kunnen wijzen op welke onderdelen ik nodig heb?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:55
Ik heb geïsoleerde spirobuis gebuikt. Dit product dus: https://www.spirototaal.n...al/geisoleerde-spirobuis/
past exact over de uitblaas van afzuigkap en ook op de ingang van mijn doorvoer in de muur.
Moet er ergens een kleine ruimte tussen zitten kun je dat vullen met een randje compriband of een rubber ring.

[ Voor 13% gewijzigd door No Hands op 12-11-2024 08:26 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

Topicstarter
Dat ziet er wel handig uit idd. Heb jij toevallig ook dat Naber-systeem of iets anders?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

Topicstarter
Voor het geval dat iemand dit in de toekomst toevallig vindt: het is gelukt en het was gelukkig allemaal niet zo ingewikkeld. De uitgang van de afzuigkap was 150 buitendiameter waar dus een 150 universeel verbinder van Naber op past, van daaruit een stuk 150 mm gladde buis naar een volgende universeel verbinder, een 90 graden bocht en dan de muurdoorvoer. Naast het boren hoefde ik alleen 2 buizen op maat af te zagen.

Het vervelendste was dat er een 162mm gat geboord wordt terwijl het muureindstuk (keukenkant) van de doorvoer een opstaand randje heeft van 164mm. Dat kreeg ik dus met geen mogelijkheid het gat in geduwd en heb ik dus maar afgeschuurd tot het wel net aan paste.

Het was ook wat lastig om de thermobox er mooi in te krijgen met het lint dat er omheen moest. Op het laatste punt zat het zo krap in de buis dat het lint bleef hangen en afscheurde. Ach, het zit blijkbaar strak genoeg dat het prima dicht zit. De klepjes gaan iig allemaal soepel en makkelijk volledig open.

Qua afzuiging is het iig een enorme verbetering! Veeeel stillere afzuigkap en er is slechts nog een lichte geur waar te nemen kort na het koken. Vooralsnog voel ik ook geen koude lucht uit de kap vallen dus de thermobox lijkt idd goed te isoleren. Daarom ook geen geisoleerde spirobuis gekozen zoals hierboven gesuggereerd werd aangezien dat na het punt van isolatie zou komen en dus weinig zou doen.

Met de storm van gisteren klepperde het af en toe een beetje maar buiten die harde wind nog geen geklepper gehoord. De laagste stand van de afzuigkap krijgt ook de kleppen open dus heel tevreden!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:39

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Te gek. Ik heb al een muurdoorvoer maar wil er graag zo'n Naber in zetten. Mijn muur is wat minder dik, ik dacht zelf om gewoon zo'n losse thermobox te kopen maar wellicht is zo'n hele set wel beter.

Wat is dit voor buis wat je hebt gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

Topicstarter
Beekforel schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 20:38:
Te gek. Ik heb al een muurdoorvoer maar wil er graag zo'n Naber in zetten. Mijn muur is wat minder dik, ik dacht zelf om gewoon zo'n losse thermobox te kopen maar wellicht is zo'n hele set wel beter.

Wat is dit voor buis wat je hebt gebruikt?
Weet je wat de diameter van je doorvoer is? Er zijn Thermoboxen voor 150 en 125mm zover ik weet. Het ding zelf is 77mm dus je moet wel een erg dunne muur hebben wil dat niet passen. De set die ik heb gekocht kan tot 220mm worden ingekort.

De buis is een compair prime flow buis ook van Naber. Dit luistert verder niet zo nauw lijkt het, als het maar de juiste diameter heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:39

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Het gat is voor 150, precieze diameter weet ik nog niet.

220 mm kon nog wel krap worden, maar zal het binnenkort eens opmeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

Topicstarter
Dan is het gat als het goed is 162mm in diameter. Maar als je al een buis hebt van 150 dan kan je er zo een Thermobox in stoppen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 20:47
Ik heb twee terugslagkleppen geplaatst om koude trek te voorkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

Topicstarter
Edje44magnum schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:25:
Ik heb twee terugslagkleppen geplaatst om koude trek te voorkomen
Als die net zo slecht zijn als de meegeleverde klep van de afzuigkap dan is dat in de verste verte niet te vergelijken met de Thermobox.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Termy schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 16:21:
Dat ziet er wel handig uit idd. Heb jij toevallig ook dat Naber-systeem of iets anders?
Ik heb een aeroboy/wallair https://www.conrad.nl/nl/...ameter-125-mm-560312.html

Ga het komende week voor het eerst gebruiken, dan is mijn gevelbekleding klaar en kan ik het daar inpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
Termy schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:44:
[...]

Als die net zo slecht zijn als de meegeleverde klep van de afzuigkap dan is dat in de verste verte niet te vergelijken met de Thermobox.
[URL="https://tweakers.net/i/BpKNr2KapvDEz48O2W8Okoumj08=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9HmgzWffwMLlqgko1G9ZC5NM.jpg?f=user_large",,"1"]Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hGPPUAhk6Nb6mLsbn1T1W2zGkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9HmgzWffwMLlqgko1G9ZC5NM.jpg?f=fotoalbum_large[/URL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
Deze zijn normaal voor de spiraal afzuigbuizen ik heb het genier stuk verticaal geplaatst natuurlijk en ik heb twee van deze terugslagkleppen erin gestopt super makkelijk veerbediend en klepperen niet in de wind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Nu online

Termy

Topicstarter
@Edje44magnum Die zien er idd zo uit als wat er bij m'n afzuigkap zat. Zo'n thermobox zou een verbetering zijn schat ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBrakes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 18:13
No Hands schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:58:
[...]

Ik heb een aeroboy/wallair https://www.conrad.nl/nl/...ameter-125-mm-560312.html

Ga het komende week voor het eerst gebruiken, dan is mijn gevelbekleding klaar en kan ik het daar inpassen.
En hoe bevalt de wallair? Was de installatie eenvoudig en is die niet dichtgevroren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
NoBrakes schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 23:41:
[...]

En hoe bevalt de wallair? Was de installatie eenvoudig en is die niet dichtgevroren?
Prima, eerste setup was wat ingewikkelder dan verwacht maar verder top. afzuiger aan, klep gaat open, afzuiger uit, klep gaat dicht. Verder geen omkijken naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBrakes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-09 18:13
No Hands schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:35:
[...]

Prima, eerste setup was wat ingewikkelder dan verwacht maar verder top. afzuiger aan, klep gaat open, afzuiger uit, klep gaat dicht. Verder geen omkijken naar
Bedankt! Tijdens het typen van mijn post de reactie ontvangen. Ben alleen nog niet overtuigd vanwege het plastic, en de Aeroboy Edelstahl variant lijkt niet in NL verkocht te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
NoBrakes schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:44:
[...]

Bedankt! Tijdens het typen van mijn post de reactie ontvangen. Ben alleen nog niet overtuigd vanwege het plastic, en de Aeroboy Edelstahl variant lijkt niet in NL verkocht te worden.
Wat is er mis met plastic?
Ik heb deze ook uit Dld gehaald. Scheelde de helft mijn met in NL kopen.

Pagina: 1