Je favoriete afzuigkap terugklagklep

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NoBrakes
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-09 10:38
Hoi allemaal,

Volgende week laat ik een koof installeren, hierbij komt dus ook een terugslagklep erin (125mm gat ivm beperkingen). Echter zijn er veel smaken en was benieuwd naar ervaringen, bij deze een lijstje van de opties:

Wallair N37216 (Nadeel vind ik plastic aan de buitenzijde van de woning vanwege slijtage door UV, kan die ook dicht vriezen?)

Aeroboy met klep intern Mijn voorkeur, echter niet in Nederland te bestellen.

Naber Thermobox Simpel, niet heel goedkoop, vraag mij af of deze weerstand bied waardoor de afzuigkap harder moet werken?.

Basis terugslagklep Aangeraden door de klusjesman, goedkoop, simpele installatie, echter matige isolatie, en bied extra weerstand.

Mocht iemand ervaring hebben en spijt hebben of trots zijn op zijn keuze, dan hoor ik het graag! Bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sander85
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:23
Ik heb een keuken waarvan de afvoer van de afzuigkap uit komt dicht bij de tuin van de buren. Ik had daar een basis terugslagklep in zitten. Die was best wel gehorig; als je buiten staat kon je het gesprek binnen horen en andersom.

Ik heb deze daarna vervangen door de Naber terugslagklep. Dat scheelt echt enorm, we horen gesprekken nooit meer van buiten. Hij klapt ook vrij makkelijk open omdat er magneetjes in zitten, dus is dan ook altijd goed open. Enige nadeel vind ik als ik de wasemkap uit zet dan hoor ik de dubbele klep dicht klappen, die is best wel luid.

[ Voor 13% gewijzigd door sander85 op 28-01-2025 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoBrakes
Bedankt Sander! We hebben type C ventilatie dus vanwege de roosters eigenlijk altijd geluid van buiten naar binnen, echter ben ik wel overtuigd en ga ik de naber bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Mijn tip: zorg dat de terugslagklep al aan de buitengevel zit, door middel van lamellen. Ik heb dat (nog) niet gedaan waardoor het in mijn keukenkastje bijna net zo koud is als buiten, omdat de flexibele slang tussen afzuigkap en buitenmuur niet geïsoleerd is. Ik heb wel een terugslagklep net boven de afzuigkap zitten, dus de koude lucht valt niet op het aanrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:37
De Aerboy is wel in NL te bestellen maar een stuk duurder dan in Dld.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:12
Hier de Naber in onze afvoerbuis van 150mm gestoken. Scheelt aardig qua kou en geluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:03
De Naber is goed en isoleert ook. Gebruikelijke het even kan stalen spiro buis ipv de flexibele slang. Is veel stiller en het beperkt de luchtstroom van je afzuigkap niet waardoor deze beter werkt. Zorg dat je een goede uitblaas op de muur zet zonder restrictie.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mikkl
  • Laatst online: 10-09 14:57
Hier ook de Naber inclusief muurdoorvoer (besteld bij kast en keuken) op een spirobuis.
Het enige wat je hoort is het openen en dichtslaan van de thermobox bij aan/uit.

Opent overigens heel makkelijk. Als de afzuigkap in de laagste stand staat, opent het direct.

[ Voor 22% gewijzigd door mikkl op 29-01-2025 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:47

DukeBox

loves wheat smoothies

Een lucht mechanische terugslag klep / vlinder klep zonder verdere afsluiting, zou ik altijd in een verticaal deel plaatsen anders heb je met wind kans op klepperen (wel afhankelijk per huis en verdere over/onder druk). Net als een brievenbus dat ook wel eens doet.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:16

Fe2O3

Ja das roest

Onze nieuwe keuken is afgeleverd met een bolkap ... open verbinding met buiten gaf idd nogal wat stankoverlast van de buurman en kou.

Vervangen door een afdekkap met klep, https://www.ventilatiesho...nsluitmaat-o-125mm-staal/ zoiets maar dan van een andere boer + 150mm

Geen last van wind klepperen of kou meer oid en vanaf de gevel gemakkelijk te onderhouden. Doordat hij op de gevel zit en niet verderop in de buis houd ik ook alles buiten itt het de gevel in te halen en dus na de spouw pas te blokkeren.

Dum de dum

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-09 16:23
Een topic over een terugslagklep. Ik hou er van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodvip123
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:49
mikkl schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 11:42:
Hier ook de Naber inclusief muurdoorvoer (besteld bij kast en keuken) op een spirobuis.
Het enige wat je hoort is het openen en dichtslaan van de thermobox bij aan/uit.

Opent overigens heel makkelijk. Als de afzuigkap in de laagste stand staat, opent het direct.
idem hier, zeer tevreden van. doet wat het moet doen

2x Marstek 5.12 v153 HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Ik had eerst zo'n goedkope spirobuis klep, maar die kon ik na een paar weken vervangen (nu Naber) i.v.m. geklepper en koudeval.
Goedkoop is duurkoop...

Ik merk na een paar jaar wel dat de Naber af en toe 'kleeft'. Dan moet de afzuigkap net 2-3 seconden langer werken voordat deze open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-09 15:26

voz

De echte kenner

Ik heb aan de binnenmuur een vlinderklep, gewoon basis ding, om precies te zijn deze. Buiten aan de gevel een lamellenrooster. Geen last van geluid of kou. Tevreden met de keuze.

Systeemspecs
PV Installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:31
De naber is echt de beste optie. ( zeg ik als energieadviseur)
Zelf heb ik hem ook en heb geen straatgeluid meer in mn keuken

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Hier ook de Naber.
Op stand 1 afzuiging klappert ie wel wat, we gebruiken toch altijd stand 2 of 3.
Hier was ie aangeschaft vanwege kouval, dat is helemaal verdwenen.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:16

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik snap dat de vraag gaat over de klep, maar heb je ook gekeken om de afvoer geheel weg te halen en een afzuiger te installeren met een filter en retour? Dan heb je helemaal geen buiten geluid meer door de pijp en blad je de warmte niet naar buiten.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Waterbeesje schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:31:
Ik snap dat de vraag gaat over de klep, maar heb je ook gekeken om de afvoer geheel weg te halen en een afzuiger te installeren met een filter en retour? Dan heb je helemaal geen buiten geluid meer door de pijp en blad je de warmte niet naar buiten.
En je haalt alleen de geur uit de lucht en spuit de rest zo weer je woning in, dat is geen serieus alternatief. Afzuiging hoort naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
technopeuter schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:17:
De naber is echt de beste optie. ( zeg ik als energieadviseur)
Zelf heb ik hem ook en heb geen straatgeluid meer in mn keuken
Want je hebt een praktijktest uitgevoerd op diverse oplossingen en deze kwam als beste uit de test? Ik heb de Aeroboy en dat is de beste optie zeg ík als Energieadviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:08
Hmm ik heb het idee dat in onze woning van bouwjaar 2015 ook geen terugval klep is geplaatst. Komt af en toe wel wat koude tocht door de afzuiger, maar geen idee of de kop buiten kan losschroeven. Zal van de zomer eens gaan kijken, nadeel is ook dat de buitenafvoer aan de andere kant van de keuken zit, dus gaat via een koof van zeker 4 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
No Hands schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:56:
[...]

Want je hebt een praktijktest uitgevoerd op diverse oplossingen en deze kwam als beste uit de test? Ik heb de Aeroboy en dat is de beste optie zeg ík als Energieadviseur.
👍🏽 klopt, heb inmiddels veel oplossingen gebruikt en gezien. Beste komt toch uit t’oosten
Jouwn oplossing is ook mooi! helaas wel actief, dus kan stuk. Wat ik dan minder vind. Maar iedereen zn voorkeur! ( naber heeft zelfs een passiefhuis gecertificeerde klep!)

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-09 23:30
Wij hebben een 'Weibel Mauerkasten'. Absurd duur (550 euro) maar hij gaat wel in zijn geheel open zonder elementen die in de weg zitten, zoals roosters of opengaande kleppen. Maar zo'n Naber zal vast ook prima voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb zelf de Naber, ben er erg blij mee en houdt inderdaad kou en herrie buiten.

Installeer hem zo dicht mogelijk op je buitenmuur voor het beste isolatie effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
technopeuter schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:18:
[...]

👍🏽 klopt, heb inmiddels veel oplossingen gebruikt en gezien. Beste komt toch uit t’oosten
Jouwn oplossing is ook mooi! helaas wel actief, dus kan stuk. Wat ik dan minder vind. Maar iedereen zn voorkeur! ( naber heeft zelfs een passiefhuis gecertificeerde klep!)
Weet je dat zeker van die passiefhuis gecertificeerde klep? dat vind ik op de website van Naber alleen terug in een zelfbedachte zin waarin ze aangeven Blower Door proof te zijn: De Naber THERMOBOX doorstaat de Blower Door test en is geschikt voor energie-efficiëntie- en passieve huizen.
Nergens vind ik een keurmerk en dat vind ik ook niet op passivehouse.com

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mijn favoriet is de simpele elektrische klep die ik met weinig moeite aan onze afzuigkap heb toegevoegd :) Moet je afzuigkap daar wel toevallig een te gebruiken output voor hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDFA-HqRBTYWsZMCpHy3dpOzA7s=/100x75/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/DVpj7yblM46L3evqDs0g2CZs.gif?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:48
@Tele gaaf, ik vroeg mij al af of zoiets al bestond. Hoe heet die feature op de afzuigkap? En hoe heet een bijpassende klep die daar door aangestuurd kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:46:
Heb zelf de Naber, ben er erg blij mee en houdt inderdaad kou en herrie buiten.

Installeer hem zo dicht mogelijk op je buitenmuur voor het beste isolatie effect.
Best een goed plan eigenlijk, als ik op de productpagina kijk staat daar "voor gebruik bij Naber muurdoorvoerunits en gevelroosters" - maar die heb ik uiteraard niet. Maakt dat ook maar ene moer uit, of kun je deze van buitenaf in eigenlijk elke (harde) buis van de juiste doorsnee duwen en dat is het dan?

Hopelijk heeft iemand hier de installatie zelf gedaan en hier een idee over?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Wilke schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:31:
[...]

Best een goed plan eigenlijk, als ik op de productpagina kijk staat daar "voor gebruik bij Naber muurdoorvoerunits en gevelroosters" - maar die heb ik uiteraard niet. Maakt dat ook maar ene moer uit, of kun je deze van buitenaf in eigenlijk elke (harde) buis van de juiste doorsnee duwen en dat is het dan?

Hopelijk heeft iemand hier de installatie zelf gedaan en hier een idee over?
Ik heb de mijne zonder problemen in een bestaande spirobuis van 150mm geschoven. Er zit een klein stukje 'tape' bij waarmee je het luchtdicht maakt maar dat is vaak te kort. Een stukje tochtband uit je hobby hok maakt het compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Tele schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:33:
Mijn favoriet is de simpele elektrische klep die ik met weinig moeite aan onze afzuigkap heb toegevoegd :) Moet je afzuigkap daar wel toevallig een te gebruiken output voor hebben.

[Afbeelding]
Die is niet geisoleerd en zit tevens op de verkeerde plek waardoor je een enorme koudebrug je huis in brengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Piemol schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:11:
@Tele gaaf, ik vroeg mij al af of zoiets al bestond. Hoe heet die feature op de afzuigkap? En hoe heet een bijpassende klep die daar door aangestuurd kan worden?
onze atag afzuigkap bleek na wat meten twee 230v contacten voor de open-en dicht cyclus te hebben. Een mazzeltje, daardoor was zo'n soort klep te gebruiken https://amzn.eu/d/iB57LsS
Wolly schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:38:

Die is niet geisoleerd en zit tevens op de verkeerde plek waardoor je een enorme koudebrug je huis in brengt.
Helemaal mee eens, maar alsnog een groot verschil met de oude situatie zonder in dit 100 jaar oude niet-passief huis. En gegarandeerd geen geklapper van een passieve klep hier aan de kust.

[ Voor 6% gewijzigd door Tele op 29-01-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
Tele schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:14:
[...]
onze atag afzuigkap bleek na wat meten twee 230v contacten voor de open-en dicht cyclus te hebben. Een mazzeltje, daardoor was zo'n soort klep te gebruiken https://amzn.eu/d/iB57LsS
Aha, dat betekent toch ook dat je die in serie kan schakelen met je ventilator in bijv. de badkamer?
Dat zou mooi zijn voor mij, die bedien ik toch met een normale lichtschakelaar, kan ik em even doorlussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
No Hands schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 18:46:
[...]

Weet je dat zeker van die passiefhuis gecertificeerde klep? dat vind ik op de website van Naber alleen terug in een zelfbedachte zin waarin ze aangeven Blower Door proof te zijn: De Naber THERMOBOX doorstaat de Blower Door test en is geschikt voor energie-efficiëntie- en passieve huizen.
Nergens vind ik een keurmerk en dat vind ik ook niet op passivehouse.com
My bad. Dacht dattie wel genormeerd was.
Het past ook niet in het idee van een passiefhuis, daar zie ik vaak recirculatiekappen met een WTW afvoer ernaast. Ook niet ideaal want stiekem vervuil je de WTW best veel.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoBrakes
Tele schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:33:

[Afbeelding]
Hele mooie oplossing! Heb een siemens lc97bcp50 iq500 gekocht, zal vanavond testen of ik deze mogelijkheid heb. Dit was simpelweg punten aan elkaar verbinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
technopeuter schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:19:
[...]

My bad. Dacht dattie wel genormeerd was.
Het past ook niet in het idee van een passiefhuis, daar zie ik vaak recirculatiekappen met een WTW afvoer ernaast. Ook niet ideaal want stiekem vervuil je de WTW best veel.
Die areoboy is ook alleen blower door proof. Ik vraag me nu af of je wel een passief huis certificaat kan krijgen met een naar buiten blazende afzuiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
No Hands schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:50:
Die areoboy is ook alleen blower door proof. Ik vraag me nu af of je wel een passief huis certificaat kan krijgen met een naar buiten blazende afzuiger.
Waarom zou dat niet kunnen?
Als je bijv. alleen bij koken alles naar buiten blaast, en de andere ventilatie via een WTW systeem laat lopen.
Antwoord op mijn eigen vraag:
Een afzuigkap blijft een probleem in een nulwoning/passief huis. Een afzuigkap direct naar buiten kan niet i.v.m. de luchtdichtheid en de luchtbalans in het huis
Bron: https://www.nulwoning.nl/...en-nulwoningpassief-huis/

[ Voor 26% gewijzigd door Piemol op 30-01-2025 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Piemol schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 21:49:
Aha, dat betekent toch ook dat je die in serie kan schakelen met je ventilator in bijv. de badkamer?
Dat zou mooi zijn voor mij, die bedien ik toch met een normale lichtschakelaar, kan ik em even doorlussen.
Zo'n klep heeft 3 aansluitingen: neutral, open en dicht. (waarbij open en dicht niet tegelijkertijd spanning mogen krijgen) Ik denk dat je parallel bedoelt. Met een normale lichtschakelaar ben je er niet, met een wisselschakelaar met 2 draden naar de klep wel. (plus de N)
NoBrakes schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 09:37:
Hele mooie oplossing! Heb een siemens lc97bcp50 iq500 gekocht, zal vanavond testen of ik deze mogelijkheid heb. Dit was simpelweg punten aan elkaar verbinden?
In dit geval wel, mazzel dat onze afzuigkap de juiste contacten had.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Wolly schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:37:
Ik heb de mijne zonder problemen in een bestaande spirobuis van 150mm geschoven. Er zit een klein stukje 'tape' bij waarmee je het luchtdicht maakt maar dat is vaak te kort. Een stukje tochtband uit je hobby hok maakt het compleet.
Dank voor de tip en @NoBrakes voor het topic. Hier ook bovenstaande Naber versie maar besteld, de 15 cm variant, wel prijzig voor wat het is, maar het lijkt inderdaad slim ontworpen.

De installatie in een standaard 15 cm harde spiro-buis (zoals in elke bouwmarkt te krijgen) is inderdaad zo simpel als Wolly beschrijft. Ik heb ook een beetje extra isolatieband uit de schuur gepakt, zodat het rondom goed afsluit. Je bent waarschijnlijk nog het langst bezig met het losmaken van de bestaande buitenklep.

Tip voor als dit meer mensen op ideeën brengt: plak de kleppen voordat je gaat installeren even met een stukje scotch tape in de open stand aan elkaar. Dan kun je namelijk met je handen er door, en meteen checken of je de boel ver genoeg naar binnen hebt geduwd om niet meer de buitenklep te raken.

De kleppen moeten verticaal staan (bij de gebruikelijke installatie in een horizontale buis), dan werkt de zwaartekracht niet de bovenste helft tegen.

Verder hoor je inderdaad bij het aan- en uitzetten van de afzuiging nu tweemaal "klik-klik-klik", er zijn namelijk 2 kanten met elk 3 kleppen, die zo twee isolerende kamers vormen. Maar naast de herrie die de afzuiging zelf maakt, lekker boeiend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:37
No Hands schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 17:55:
[...]

En je haalt alleen de geur uit de lucht en spuit de rest zo weer je woning in, dat is geen serieus alternatief. Afzuiging hoort naar buiten.
Afgezien van de verborgen kosten van extra (koolstof)filters... Ben blij dat ik daar nooit in ben getrapt. Met een oude woning ook eeg prettig dat je kookvocht ook daadwerkelijk naar buiten wordt geblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
Mijn ventilatiekanaal van de afzuigkap in de keuken eindigt verticaal in een plat dak met een 'paddestoeltje' bovenop. Het kanaal heeft een binnendiameter van 145 - 146mm.
Wat voor terugslagkleppen passen daar in?
Ik zit naar zo'n Naber Thermobox 150 te kijken, maar daarvan geven ze als buitendiameter 147mm op.
Dat is dan 1mm te veel.
Van een ander merk, Faber, zitten ze op 148mm buitenmaat.

Direct boven m'n afzuigkap heb ik géén ruimte om wat te plaatsen (zit nagenoeg direct tegen het plafond aan).
In het horizontale stuk daarna kan ik zeer niet meer bij zonder de koof te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:40
Zit hier nog te twijfelen tussen het volgende voor onze 160 mm afzuigbuis:
- naber thermobox 150mm of:
- Standaard terugslagklep 160 mm

Als ik kijk wat het verschil is lijkt het enige dat de naber iets meer testen uitvoert qua luchtdichtheid en dat deze door de kustof buitenkant "geisoleerd" is tov de klep. (daar het kanaal dus wat minder koud wordt en minder warmteverlies vanuit de woning).

Aangezien onze buis 160 mm is, en ik de klep tegen de buitengevel willen plaatsen en er later (1 a 2 jaar?) bij het plaatsen van een overkapping nog een stuk spiro verlengd moet worden (door het dak van de overkapping) neig ik naar de simpele oplossing van gewoon een klep zodat ik die later kan verplaatsen.
Ook speelt mee dat de buis 160 is en de naber maar 150 is (dus ik het stuk met compriband oid moet opvullen waardoor hij er wat losser in zit).

wat zouden jullie doen?

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:35

Wuursj

want worst is al bezet

soepah schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 09:30:
Als ik kijk wat het verschil is lijkt het enige dat de naber iets meer testen uitvoert qua luchtdichtheid en dat deze door de kustof buitenkant "geisoleerd" is tov de klep. (daar het kanaal dus wat minder koud wordt en minder warmteverlies vanuit de woning).
En dat de Naber 3 voudig is en de gewone spirobuis 1 voudig. Bij de naber blijft de lucht (soort) van stilstaan tussen die 3 kleppen in die ook nog deels van kunststof is. Bij een gewone klep is de enkelvoudige klep een koudebrug.
wat zouden jullie doen?
Ik heb een verloop naar 150mm gemaakt en de Naber gekozen. Maar bij mij is het niet tijdelijk dus moeilijk te vergelijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Wuursj op 27-08-2025 10:24 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1