Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:11
Wij willen voor onze nieuwe woning ( 2-onder-1-kap ) een drietal airco's gaan aanschaffen. De woning is een kleine 60 jaar oud en gaat voorzien worden van zonnepanelen.

Nu heb ik zelf al wel wat onderzoek gedaan en begreep ik dat ik voor de woonkamer annex keuken annex gang een airco nodig heb van minimaal 3,5KW ( 50-60 m2 ). Ook begreep ik dat een multi unit een optie zou kunnen zijn, maar dat hier ook nadelen aan kleven. Aangezien wij ruimte genoeg hebben op 2 daken ( heb nog een bergingsdak van 25 m2 ) willen we toch gaan voor 3 losse units, liefst bestuurbaar via smartphone/wi-fi etc.

Nu kwam ik er een van Daikin tegen, namelijk de https://klima.pt/mural/12...t-daikin-sb-ftxj35ab.html Is dit voldoende voor onze woonkamer? En daarbij de vraag; Welke accessoires moet ik mee bestellen bij het product?

Installatie zal ik iemand voor moeten vinden, maar ik begreep dat dat niet heel lastig is. Wel de vraag wat voor tarieven men hiervoor ongeveer rekent.

Alvast vriendelijk dank!

PS Mocht iemand een beter alternatief hebben dan bovenstaand model, dan hoor ik het ook graag.

SiberischeHusky Shepsky

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-10 12:41

lasharor

7 december 2004

Waarom wil je dit zelf bestellen en schaf je dit niet gewoon via een lokale partij aan?

Je hebt duidelijk advies nodig én potentieel aftersales. Dit mag (naast installatie) ook geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
lasharor schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:48:
Waarom wil je dit zelf bestellen en schaf je dit niet gewoon via een lokale partij aan?

Je hebt duidelijk advies nodig én potentieel aftersales. Dit mag (naast installatie) ook geld kosten.
Omdat de airco's in Nederland 2x zo duur zijn :) Het verschil is niet 100 euro, maar bij veel modellen 500-1000 euro PER unit.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
CryptoNL schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:44:
Wij willen voor onze nieuwe woning ( 2-onder-1-kap ) een drietal airco's gaan aanschaffen. De woning is een kleine 60 jaar oud en gaat voorzien worden van zonnepanelen.

Nu heb ik zelf al wel wat onderzoek gedaan en begreep ik dat ik voor de woonkamer annex keuken annex gang een airco nodig heb van minimaal 3,5KW ( 50-60 m2 ). Ook begreep ik dat een multi unit een optie zou kunnen zijn, maar dat hier ook nadelen aan kleven. Aangezien wij ruimte genoeg hebben op 2 daken ( heb nog een bergingsdak van 25 m2 ) willen we toch gaan voor 3 losse units, liefst bestuurbaar via smartphone/wi-fi etc.

Nu kwam ik er een van Daikin tegen, namelijk de https://klima.pt/mural/12...t-daikin-sb-ftxj35ab.html Is dit voldoende voor onze woonkamer? En daarbij de vraag; Welke accessoires moet ik mee bestellen bij het product?

Installatie zal ik iemand voor moeten vinden, maar ik begreep dat dat niet heel lastig is. Wel de vraag wat voor tarieven men hiervoor ongeveer rekent.

Alvast vriendelijk dank!

PS Mocht iemand een beter alternatief hebben dan bovenstaand model, dan hoor ik het ook graag.
edit:
Laat maar; betreft alleen binnenunit
in Nederland net zo duur hoor? https://www.123klimaatsho...oAxyqdBJ61mcJKihrkc65dueU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:20
Tsja, daarmee weet je nog niet wat je uiteindelijk gaat betalen. Je kunt in Nederland prima iemand vinden voor 'het in bedrijf stellen' maar dat is heel wat anders dan 'losse volledige montage'. Er blijven bar weinig partijen over die een elders gekochte airco volledig monteren tegen een aantrekkelijk tarief.

Ik zou in ieder geval een aantal offertes inclusief montage in Nederland opvragen voor de gehele klus. Tegelijkertijd ook opzoek gaan naar partijen die inclusief montage doen. En dan onder aan de streep kijken wat het kost. En reken je dan niet rijk, want als één van de drie airco's kapot gaat mag jij naar Portugal toe om je garantie te claimen. Succes alvast met de demontage (die ook weer door een bedrijf gedaan moet worden).

Overigens heb je ook wel een vrij specifiek design-model opgezocht van Daikin. Ik denk dat het prijsverschil met courantere modellen een stuk kleiner is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:36

paQ

Is een heel topic over:
Airco bestellen in het buitenland

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:36

paQ

dat is alleen de binnenunit....

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:54
Ik zou eerst een koelmonteur zoeken voordat je materialen gaat bestellen (vraag hem/haar naar BRL100 certificering, zodat je geen beunhaas in huis haalt), want veel bedrijven willen geen airco's in bedrijf stellen die ze niet zelf hebben verkocht.

Verder is er een centraal topic hierover met tips/ervaringen over een airco uit het buitenland halen: Airco bestellen in het buitenland.

En wellicht ook eens rondneuzen in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2 voor ervaringen.

Wat je op de websites ziet is alleen de binnen- en buitenunit. Voor een complete installatie komt er nog het nodige aan materialen bij:
- Koelleidingen
- Condensafvoerslang (+ evt. een condenspomp)
- Bigfoot voeten
- Stuurstroomkabel
- Werkschakelaar
- Stroom naar buitenunit (YMvK-kabel)
- Leidinggoten

[ Voor 46% gewijzigd door ThinkPad op 11-11-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Ah top thanks! Iemand enig idee wat men gemiddeld vraagt voor installatie?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
CryptoNL schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:00:
[...]

Ah top thanks! Iemand enig idee wat men gemiddeld vraagt voor installatie?
Let op, ik werd net terecht gecorrigeerd, dit betreft alleen de binnenunit. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Imperium schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:07:
[...]

Let op, ik werd net terecht gecorrigeerd, dit betreft alleen de binnenunit. 8)7
Ja dat zag ik, maar ik ben gewoon aan het orienteren en kwam die buitenlandse website tegen, maar sta wel open voor wat anders eventueel. Ben vooral zoekende naar de prijzen van installatie.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 07:58
Ik heb onlangs in hetzelfde schuitje gezeten. Ook al ben ik uiteindelijk overstag gegaan en heb ik besloten het wel volledig via mijn bekende installateur te doen (voor veel te veel geld), ik had wel vlak daarvoor een offerte ontvangen voor het installeren van twee zelf gekochte binnen units + buiten unit:

- 950 euro voor enkel installatie door een gecertificeerde installateur

Hierbij zelf dus alles aanleveren en met het leidingwerk al klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Chryses schreef op maandag 11 november 2024 @ 14:11:
Ik heb onlangs in hetzelfde schuitje gezeten. Ook al ben ik uiteindelijk overstag gegaan en heb ik besloten het wel volledig via mijn bekende installateur te doen (voor veel te veel geld), ik had wel vlak daarvoor een offerte ontvangen voor het installeren van twee zelf gekochte binnen units + buiten unit:

- 950 euro voor enkel installatie door een gecertificeerde installateur

Hierbij zelf dus alles aanleveren en met het leidingwerk al klaar.
Dus het leidingwerk zat daar niet bij in? Wat scheelde het via de bekende installateur en via een losse installateur?

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chryses
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 07:58
De situatie lag wat complex, maar hier komt het ongeveer op neer:

- De installateur zou 2 bestaande airco's verplaatsen, incl. leidingwerk: 1000 euro
- De installateur zou 2 nieuwe airco's plaatsen, incl. leidingwerk en een pomp: 4200

De nieuwe airco's zelf aanschaffen kost 1800 euro.

Hierbij zou ik de huidige installateur dus nog wel een onbekend bedrag betalen voor het leidingwerk, want dat had hij al geplaatst (maar was in principe slechts een paar meter - zitten pal naast de nieuwe opening voor de bestaande airco's)

Dus ervan uitgaande dat het leidingwerk plus een pomp nog eens 500 gekost zou hebben, dan is het een verschil van zo'n 950 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
MCL is dat trouwens wat? Kreeg daar een offerte van en aanzienlijk goedkoper dan bijvoorbeeld Daikin

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19:40
CryptoNL schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:53:
MCL is dat trouwens wat? Kreeg daar een offerte van en aanzienlijk goedkoper dan bijvoorbeeld Daikin
Je vergelijkt hier een A++ merk versus een B/C merk. In mijn optiek is er niks anders dan Mitshubishi (heavy of electric) of Daikin. Je wilt gewoon geen gezeik met geluid, onzuinig etc.. deze merken schijnen ook nauwelijks kapot te krijgen zijn. Oftewel goedkoop is duurkoop!

Installatie door monteur bij zelf levering zal altijd woeker tarief zijn aangezien de monteur gecertificeerd moet zijn en alles moet registreren. Ik zou het niet aandurven en lekker all-in laten doen.
Pagina: 1