Wat betalen jullie per maand?

Pagina: 1
Acties:
  • 995 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-03 23:19
Ben erg benieuwd wat mensen nu echt betalen per maand.
Ik snap dat dat een beetje appels met peren vergelijken is zonder de bijbehorende info, maar die gemmiddelde gebruiken per huishouden op mijn maandelijkse energieoverzicht betekenen ook weinig. Volgens die staatjes verbruik ik electrisch meer dan een gemiddeld 5 pers huishouden.

Mijn situatie.
Tussenwoning matig geisoleerd.
2 pers huishouden
Geen gas
10 zonnepanelen
Electrisch verwarmd cop1
T altijd 20 a 21 graden
Veel thuis

Kom ik nu op 55 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:14
Is die €55 je jaarrekening door 12? Of gewoon je maandbedrag welke te hoog of laag kan zijn?

Misschien goed om ook de eenheden die je verbruikt te melden in plaats van het bedrag. Scheelt best veel bij welke leverancier je zit en of je een overstap bonus hebt gehad.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

Vaak heeft een gemiddeld huishouden een andere manier van verwarmen dan een huis die elektrisch cop1 verwarmt. Vandaar dat je die staatjes nooit 1 op 1 kunt vergelijken.

Maar ik ga er vanuit dat dit je maandverbruik van oktober is geweest? Oktober was vrij warm vergeleken met andere jaren, dus gemiddeld was het energieverbruik ook een stuk lager.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
jvanderkroon schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:18:
Is die €55 je jaarrekening door 12? Of gewoon je maandbedrag welke te hoog of laag kan zijn?

Misschien goed om ook de eenheden die je verbruikt te melden in plaats van het bedrag. Scheelt best veel bij welke leverancier je zit en of je een overstap bonus hebt gehad.
Gewoon het maandbedrag wat ik per maand aan budget energie betaal, aangepast naar mijn eigen berekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Onbekend schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:20:
Vaak heeft een gemiddeld huishouden een andere manier van verwarmen dan een huis die elektrisch cop1 verwarmt. Vandaar dat je die staatjes nooit 1 op 1 kunt vergelijken.

Maar ik ga er vanuit dat dit je maandverbruik van oktober is geweest? Oktober was vrij warm vergeleken met andere jaren, dus gemiddeld was het energieverbruik ook een stuk lager.
Ik snap dat vergelijken moeilijk is, maar het board gaat hier over de rekening. Dus gewoon wat betaal jij per maand en hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22:35
Eric-Peric schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:11:
Ben erg benieuwd wat mensen nu echt betalen per maand.
Ik snap dat dat een beetje appels met peren vergelijken is zonder de bijbehorende info, maar die gemmiddelde gebruiken per huishouden op mijn maandelijkse energieoverzicht betekenen ook weinig. Volgens die staatjes verbruik ik electrisch meer dan een gemiddeld 5 pers huishouden.

Mijn situatie.
Tussenwoning matig geisoleerd.
2 pers huishouden
Geen gas
10 zonnepanelen
Electrisch verwarmd cop1
T altijd 20 a 21 graden
Veel thuis

Kom ik nu op 55 euro per maand.
Elektrisch met cop1 verwarmen is ook super inefficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Homer-Simpson schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:29:
[...]

Elektrisch met cop1 verwarmen is ook super inefficiënt.
Helemaal mee eens. Dus het kan ook zeker beter. Maar met een rekening van 55 euro per maand is een warmtepomp een onzinnige investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
jaren '70 vrijstaand met matige isolatie, 4personen, veel thuiswerk, vloerverwarming beneden, quooker en elektrisch koken, twee koelkasten, twee vriezers,

hybride ketel intergas hre36/xtend5, 21 panelen á 330wp op zuid.

'oud contract' zonder terugleverboetes

6000 kwh opwek
6400 kwh verbruik
600m3 gas

mn voorschot staat op 60 euro en dat zal ongeveer wel kloppen, ik vind t een koopje voor de hoeveelheid huis die ik warm houdt en alle apparatuur die draait zonder ooit een uitknop te zien.

edit: je zal wel een zeer biased uitkomst krijgen hier, mensen die hun schouders ophalen en (flink) betalen hangen niet echt rond in dit themaforum

[ Voor 19% gewijzigd door dyrc op 10-11-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Eric-Peric schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:32:
[...]

Helemaal mee eens. Dus het kan ook zeker beter. Maar met een rekening van 55 euro per maand is een warmtepomp een onzinnige investering.
Als je met gemiddeld 55 euro per maand je woning warmt kunt stoken, dan is dat 55x12 = 660 euro per jaar. Een warmtepomp is dan een relatief dure investering en de terugverdientijd is voor jou wat langer.

Maar klopt jouw berekening wel?
Nu heb je dat je met de zonne-energie direct je huis kon verwarmen. Maar hoe gaat dat in de maanden november t/m februari wanneer er minder zon beschikbaar is?

Blijft je maandbedrag dan nog steeds 55 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Onbekend schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:40:
[...]

Als je met gemiddeld 55 euro per maand je woning warmt kunt stoken, dan is dat 55x12 = 660 euro per jaar. Een warmtepomp is dan een relatief dure investering en de terugverdientijd is voor jou wat langer.

Maar klopt jouw berekening wel?
Nu heb je dat je met de zonne-energie direct je huis kon verwarmen. Maar hoe gaat dat in de maanden november t/m februari wanneer er minder zon beschikbaar is?

Blijft je maandbedrag dan nog steeds 55 euro?
Qua voorschot sta ik nu 580 in de plus.
Als ik mijn verbruik in de dure maanden van vorig jaar doorbereken dan klopt 55 euro exact.

Maar los van deze OT discussie, hoe doe jij het?

[ Voor 3% gewijzigd door Eric-Peric op 10-11-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:43

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik betaal met salderen 0 euro (verwarmen, sww, keukenapparatuur, etc) exclusief de electrische auto. Vanaf 2027 als het salderen weg valt dan is de energierekening ~6000kwh * EUR 0,25? = 1.500 per jaar. Daar komt dan nog wel de electrische auto bij.
Direct verbruik is ~3000kwh per jaar.

Wel een vrij grote woning (264m2).

Verschil met gas is ook makkelijk te berekenen. Verbruik was ongeveer 1900m3 per jaar, met de huidige tarieven a 1 euro is dat 1900 euro, plus de energierekening ~4000kwh waarvan ongeveer 3000kwh wordt ingekocht is 750 euro. Plus vastrecht a 350euro. Totaal 1900+750+350 = 3.000 per jaar.

Verschil met en zonder warmtepomp is dus 1.500 euro vanaf 2027. Dus gedurende de levensduur van de warmtepomp ca 22.500 - 30.000 (Plus 5 jaar salderen)

[ Voor 41% gewijzigd door Sport_Life op 10-11-2024 14:02 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardus1956
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:39
Twee maanden geleden betaalde ik € per maand. (oud contract)
Deze maand betaal ik €168 (nieuw contract)

Zonder aanvullende gegevens heb je er niets aan. Net als de OP waar heel veel cijfers en gegevens ontbreken.

EV:VW ID3 PV:15 x 295Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Eric-Peric schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:47:
[...]

Qua voorschot sta ik nu 580 in de plus.
Als ik mijn verbruik in de dure maanden van vorig jaar doorbereken dan klopt 55 euro exact.

Maar los van deze OT discussie, hoe doe jij het?
Ik stook zelf op gas om mijn hoekwoning te verwarmen, en gebruik totaal 700 kuub.
Dit jaar heb ik zonnepanelen gelegd, en dankzij het salderen is daardoor mijn stroomrekening een stuk lager geworden. Helaas heb ik ze nog niet lang genoeg erop leggen om te zien wat dat voor mij op de langere termijn betekend.
Het salderen gaat straks natuurlijk weg zodat ik 's avonds stroom in moet kopen die ik overdag heb geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric-Peric
Gerardus1956 schreef op zondag 10 november 2024 @ 14:00:
Twee maanden geleden betaalde ik € per maand. (oud contract)
Deze maand betaal ik €168 (nieuw contract)

Zonder aanvullende gegevens heb je er niets aan. Net als de OP waar heel veel cijfers en gegevens ontbreken.
Daar schrik ik dan toch wel van. Toen ik hier kwam wonen betaalde ik 140 p.m.. Gaskachel en geiser destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:27

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Modbreak:De discussiewaarde of leerwaarde van elkaars maandvoorschotten is nogal dubieus, want daar hoort héél veel meer context bij - wat is het verbruik, waar komt dat verbruik vandaan, van wanneer is het contract, hoe lang loopt het contract, is het voorschot aangepast, is het überhaupt gebaseerd op jouw verbruik (en niet dat van de vorige bewoners), welk deel is aflossing van je bonus, hoeveel verwacht je terug te krijgen...

Wat is jouw actuele energieverbruik? biedt betere aanknopingspunten voor discussie. Die stond in DEI, nu met alias in TFE :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.