Hoge Energiekosten met NIBE F370 Warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappy1
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-12-2024
Hallo allemaal,

Wij zijn recent verhuisd van een jaren '60 woning op gas met 3 verdiepingen (zonder zonnepanelen) naar een nieuwbouwwoning op de begane grond. Het nieuwe huis is deels voorzien van vloerverwarming en in de andere ruimtes elektrische verwarming, die we overigens nog niet aan hebben gehad. We hebben nu geen gasaansluiting meer en maken gebruik van een NIBE F370 warmtepomp (3x400V klimaatsysteem 1). In ons oude huis betaalden we gemiddeld €150 per maand voor energie en gas, maar ik schrok toen ik laatst de energie-app checkte.

Tijdens de zomer viel het verbruik nog mee, maar onze energierekening voor oktober was al €180. Dit is behoorlijk veel voor een huishouden van twee personen. Sindsdien heb ik de vloerverwarming teruggeschroefd van 21 naar 18 graden en de temperatuur voor warm water verlaagd, maar ik twijfel of dit voldoende zal zijn.

Ik las over het aanpassen van de stooklijn, maar dat is voor mij nog een beetje een mysterie. Heeft iemand ervaring met een vergelijkbare warmtepomp en wat tips over hoe ik deze efficiënter kan afstellen? Volgens de app komt nu al 32% van ons verbruik door verwarming.

Alle tips en suggesties zijn welkom om onze energiekosten te verlagen. Bedankt alvast voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappy1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsDIEE54n0_uuR1fI2v9NOh0hRo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JbWEdh28rGePFItYLW0lO2nO.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TgJ6R1XYmD-qcm11dfk-dlO5tDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oQgPsmLAQIVXdTD20Mm0SBwr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:46
Hoe nieuw is nieuwbouw? Als het echt pas net is opgeleverd, zit er nog een heleboel vocht in vloeren en muren. Dat kost gewoon meer energie om op te warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappy1
Half jaar geleden is onze woning opgeleverd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:53
Heb je zonnepanelen?
En ik vind verbruik in euro's nu nietszeggend. Het gaat om kWh. Als je 40 cent per kWh betaalt momenteel zit je dus op 450 kWh voor die maand (oktober). Ons huis heeft in oktober 592 kWh verbruikt (ook nieuwbouw, warmtepomp, geen elektrische auto). Je verbruik klinkt dus niet zo vreemd.

Edit: vergeet niet dat je geen gas kosten meer hebt, enkel elektra. Reken voor jezelf met 7000 kWh op jaarbasis voor een nieuwbouwhuis met warmtepomp en dan zit je redelijk safe.

[ Voor 22% gewijzigd door MoiZie op 09-11-2024 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:36
Het loont wellicht de moeite om met een warmtebeeldcamera te kijken of je ergens warmte verliest. Tweede wat me opvalt is het sluipverbruik van 14%. Geen idee wat dat is, maar dat is erg veel. Koelkast en vriezer vind ik ook wel veel, net als TV en geluid. Die drie samen is meer dan het verwarmen alleen. Ik stook zelf nog op gas, dus een slecht vergelijk, maar ik heb in oktober maar één of twee dagen de verwarming aangehad, te verwaarlozen op het energieverbruik over de maand heen. En dat lijkt uit jouw grafiek dat dat bij jullie veel meer is geweest. Verder weinig vergelijkbaars met mijn situatie, sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Precies. Voorschotbedragen zeggen bijna niets.

Had je exact dezelfde tarieven bij je vorige woning? Alleen dan zegt het wat.

Hoi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 17:46
Hoe groot is je huis? En hoe groot was je vorige huis?

Sowieso is 32% van je totale verbruik voor je verwarming helemaal niks buitensporigs, dus vooralsnog lijkt er niks te zijn wat suggereert dat je warmtepomp niet efficiënt is.

Verwarming op 21°C is ook aan de hoge kant. Volgens mij is de stelregel dat elke graad lager zo'n 7% minder verbruik is, dus van 21 naar 18°C zal dan zo'n 20% besparen. Maar houd er rekening mee dat november alweer een stuk kouder is dan oktober was, dus die niet 1-op-1 met elkaar gaan vergelijken ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Die app is van je energie leverancier?
Hoe weet die überhaupt waar je de stroom voor gebruikt?

Ik zou zelf een kwh meter voor je warmtepomp hangen om te kijken wat daar nu werkelijk door gaat.

Ik heb iemand die gister dik 60kwh verbruikt heeft en ik heb daar de wp geplaatst.
Blijkt dat de wp maar 15kwh gebruikt heeft en de rest is in straalkachels in de schuur verdwenen...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als dit geen HSB is dan heb je aardig wat vocht in je woning. Daar ben je zomaar niet kwijt… dat betekent dat je eerste jaar je stookgedrag wordt bepaald door bouwvocht. Daarna wordt het stilaan beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:04

Zenix

BOE!

Een ventilatiewarmtepomp is vaak niet zo'n goede keuze, maar goedkoop om te installeren. Het zou mij niet verbazen dat de pomp het niet aan kan daardoor de elektrische elementen gaat aan gaan, zelfde bij warmwater. Je hebt eigenlijk gewoon elektrische verwarming in je gehele huis en warmwater, met een kleine warmtepomp, zonde en niet erg duurzaam.

De elektrische bijverwarming kan je instellen volgens handleiding https://assetstore.nibe.s...rage/ODgwNjUwLzAvbWFzdGVy

Even uitzetten en kijken wat doet, pomp dan wel 24/7 aanzetten en op 21 graden houden, dan zou alleen warmtepomp moeten werken. Mocht niet voldoende zijn, kan je bijverwarming aanzetten, maar lager.

Ik zou dus vooral klagen bij de aannemer en vragen of je buren ook last van hebben.

[ Voor 46% gewijzigd door Zenix op 09-11-2024 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappy1
MoiZie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:43:
Heb je zonnepanelen?
En ik vind verbruik in euro's nu nietszeggend. Het gaat om kWh. Als je 40 cent per kWh betaalt momenteel zit je dus op 450 kWh voor die maand (oktober). Ons huis heeft in oktober 592 kWh verbruikt (ook nieuwbouw, warmtepomp, geen elektrische auto). Je verbruik klinkt dus niet zo vreemd.

Edit: vergeet niet dat je geen gas kosten meer hebt, enkel elektra. Reken voor jezelf met 7000 kWh op jaarbasis voor een nieuwbouwhuis met warmtepomp en dan zit je redelijk safe.
We zitten gehuurd en zover ik weet zitten er geen zonnenpanelen op het dak van de appartementen. Elk appartement is voorzien van een warmtepomp.
Ook nog een foto van kWh verbruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o7TX6xFsfMpc5hosen3tbrcBsAE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/x1rgzrEsdKwVygTCF0Dj3xXM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappy1
Houtenklaas schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:47:
Het loont wellicht de moeite om met een warmtebeeldcamera te kijken of je ergens warmte verliest. Tweede wat me opvalt is het sluipverbruik van 14%. Geen idee wat dat is, maar dat is erg veel. Koelkast en vriezer vind ik ook wel veel, net als TV en geluid. Die drie samen is meer dan het verwarmen alleen. Ik stook zelf nog op gas, dus een slecht vergelijk, maar ik heb in oktober maar één of twee dagen de verwarming aangehad, te verwaarlozen op het energieverbruik over de maand heen. En dat lijkt uit jouw grafiek dat dat bij jullie veel meer is geweest. Verder weinig vergelijkbaars met mijn situatie, sorry!
Alles wat wij hebben qua apparatuur hadden wij ook in onze vorige woning. Sluipgebruik is ook incl apparatuur van nagelsalon (die we overigens ook in vorige woning hadden) ook beide gamen en onze tv vebruikt veel. Aquarium etc dus veel apparatuur. Maar nogmaals qua apparatuur en dergelijke hadden wij ook in vorige woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappy1
EWK schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:48:
Precies. Voorschotbedragen zeggen bijna niets.

Had je exact dezelfde tarieven bij je vorige woning? Alleen dan zegt het wat.
Voor energie wel. We hebben nog hetzelfde contract bij zelfde leverancier alleen nu zonder gas en met warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:58
Hoeveel m2 zit je nu?

Let op: je hebt nu geen gas aansluitkosten meer en gas kosten, die moet je er dus wel effe aftrekken.

Dus waarom zou 180 euro veel zijn voor een wintermaand?
Hoeveel betaalde in vergelijkbare omstandigheden in je oude woning?

[ Voor 34% gewijzigd door joke_name op 09-11-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Er staan heel veel tips in de handleiding, ben je die al allemaal afgegaan?

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 23:17
Vermoedelijk is het elektrische element bij aan het springen gezien het geringe compressorvermogen van een F370.
Misschien kun je nog het vermogen monitoren via een partij als Enelogic per dag. Dan zie je exact wat er gebeurd.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappy1
Hahn schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 17:50:
Hoe groot is je huis? En hoe groot was je vorige huis?

Sowieso is 32% van je totale verbruik voor je verwarming helemaal niks buitensporigs, dus vooralsnog lijkt er niks te zijn wat suggereert dat je warmtepomp niet efficiënt is.

Verwarming op 21°C is ook aan de hoge kant. Volgens mij is de stelregel dat elke graad lager zo'n 7% minder verbruik is, dus van 21 naar 18°C zal dan zo'n 20% besparen. Maar houd er rekening mee dat november alweer een stuk kouder is dan oktober was, dus die niet 1-op-1 met elkaar gaan vergelijken ;)
Onze woning nu is 98 vierkante meter onze vorige woning 90 vierkante meter. Op internet stonden verschillende meningen over temperatuur van de vloerverwarming. En aan de hand daarvan op 18 graden gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

Niet te veel naar die Greenchoice vergelijking kijken. Meet via je slimme meter, maar bij mij klopt het niet gezien ik ook via Home wizard ook zelf monitor, die ziet volgens mij spoken.

Maandoverzicht kan wel inzicht geven. Hoe score je daar? Als je als appartement scored is er weinig aan de hand.

Maar hele idee van warmte pomp is dat je gas vervangt. Maar in een kuub gas zit best veel kWh. Dus je zal niet zo laag uitkomen als in je oude huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Flappy1 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 19:44:
[...]

We zitten gehuurd en zover ik weet zitten er geen zonnenpanelen op het dak van de appartementen. Elk appartement is voorzien van een warmtepomp.
Ook nog een foto van kWh verbruik:
[Afbeelding]
Zie, dat is 500 kWh. Het is dus volstrekt normaal gebruik voor een modern huis met warmtepomp. Welkom in de energietransitie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07 21:05
MoiZie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:20:
[...]

Zie, dat is 500 kWh. Het is dus volstrekt normaal gebruik voor een modern huis met warmtepomp. Welkom in de energietransitie.
Maar niet in Oktober, ook niet inclusief SWW.

Ik ben even gaan zoeken, kom hier documentatie tegen;

https://www.nibe.eu/nl-nl...t-water-warmtepompen/f370

Kun je op basis van de handleiding eens opzoeken hoevaak de bijverwarming aangaat? en wat er qua strookprincipes nu ingesteld staat? Dan kunnen we proberen je verbruik beter in kaart te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:13
En in een nieuwbouwappartement is het met warmtepompen een race naar de bodem. Als 1 appartement de warmtepomp laag/uitzet moeten de andere harder gaan werken met onevenredig hoog verbruik tot gevolg. Zeker met een ventilatiewarmtepomp. Het beste zou zijn om gezamenlijk een temperatuur af te spreken en dit 24/7 vast te zetten in elk appartement.

[ Voor 19% gewijzigd door JBtL op 09-11-2024 20:35 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MoiZie
ErgoStijn schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:33:
[...]

Kun je op basis van de handleiding eens opzoeken hoevaak de bijverwarming aangaat? en wat er qua strookprincipes nu ingesteld staat? Dan kunnen we proberen je verbruik beter in kaart te krijgen.
Nochtans ons huis met 592 kWh gedraaid afgelopen maand en 506 kWh vorig jaar oktober. Ja; dat is een groter huis, 2-onder-1 kap van 175m2, ipv een appartement van 90, maar ik sta hier dus niet echt van te kijken. Ter contrast: Januari 2024 was in ons geval 927 kWh.

[ Voor 3% gewijzigd door MoiZie op 09-11-2024 20:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:25

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@MoiZie niet OK.
Deze 2018 hoekwoning van 130 m² doet 1600 kWh in de warmtepomp voor een heel seizoen met de thermostaat op 20.5°C.
Maandrecord was dec '22 met 368 kWh.
Oude gasverbruik was ca 760 m³/jaar.

@Flappy1 stap 0: P1 logger aan je hoofdmeter hangen. Dan zie je snel genoeg of de hulp(nood)verwarming gebruikt wordt.

Oja, mijn vermoeden is dat je ook aan dit topic veel kan hebben, want die warmtepomp werkt volgens hetzelfde fundamenteel lastige principe:
Inventum ecolution modul air All-E, verbruik zéér hoog.

[ Voor 25% gewijzigd door Proton_ op 09-11-2024 21:29 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:11
In een nieuwbouw appartement zou je verwachten dat je in oktober nog nauwelijks hoeft te stoken, al zal het in jouw geval wel schelen dat je op de bg zit dat kost altijd wat meer.
Ik ken deze WP niet maar het hoge verbruik zal ongetwijfeld daarin zitten.

Of dat verbruik inherent is aan een ventilatiewarmtepomp an sich (heb er geen hoge pet van op, de meesten leunen m.i. veel te veel op COP=1 bijverwarming) of dat er iets mis is of verbeterd kan worden aan installatie of instellingen durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
[...]

Niet om een punt te maken, maar ik zal even ons verbruik oktober dit jaar delen.
Vrijstaand 1930 gezin van 4.

En dan dus alleen verwarming en sww uitgelicht.
Maar het totaal benaderd wel de 500..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/og15TxD8XY7I1DDw77uytu1n-4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOrylNPRq5MufRjyiOT3i7kp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2LaTUjuwSd4pOIUvGx4YfQ7L3SE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2eGdxokFf0WtcXVxUClVmUjD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dOwoix9oTeqbCci-YUzeljm3Xo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MpSwfzWushvKEEOU8vkw3F8B.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Als we augustus en september met 300 kWh als baseline nemen, dan is er in oktober 200 kWh bijgekomen. Ik vind dat te veel voor verwarming van een appartement (zie bijvoorbeeld @Ronald.42 hierboven die maar 83 kWh nodig had) en zeker verder onderzoek rechtvaardigen.

November komt in dit tempo op zelfs op 800 kWh, dat red ik zelfs niet met de auto opladen.

[ Voor 30% gewijzigd door Proton_ op 09-11-2024 22:47 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 22:05:
Als we augustus en september met 300 kWh als baseline nemen, dan is er in oktober 200 kWh bijgekomen. Ik vind dat te veel voor verwarming van een appartement en verder onderzoek rechtvaardigen.
Volledig met je eens.
Ook gezien mijn eigen verbruik voor verwarming in oktober.
Maar de ts zal dan wel inzichtelijk moeten krijgen wat zijn wp aan het doen is.
Zonder die info blijft het een beetje gissen natuurlijk.
Ik ben wat dat betreft groot voorstander van het plaatsen van een kwh meter voor de wp en dat is wat ik eigenlijk een soort van verplicht als ik een enkele keer ergens een wp plaats.
Het helpt gewoon enorm om inzicht te krijgen in het energie verbruik en of dat ie een beetje rustig draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

Ben gezien de link naar het andere topic wel bang dat TS zo'n COP1 nep warmte pomp heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappy1
[...]

Hopelijk hebben jullie hier wat aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o439qPGxGB4DGrtqKmLoC9GSZB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VSK6yY6k5vVUb6YZ7wZ2w130.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5N3ufSy8QvJLA3gUYLpCEulIuqo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6HL68IXhHkNFde77mi4yvguX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hMZpKKeqQcHnpOYMer-4BfDyKvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFRpcZl7Mo0IhrbROfk7og84.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7s5cf6dJ3MaXU1BeTk87SQkt2CY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5s3Zcya8XYZp8oweSImgpIV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Rw74Oi3jzBGHvqtzd-Sq_VRSuc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrGb8uDBVE1kOUgSLCBy6XAZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3i0dmOwCOHIHPE8hW6wiVrpZ1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvk4xfyLiHpceS0rTqTqkm7U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_y7r4vno6yGjr3lgvR312K9o7Go=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nM8OgjysWnT5YuricA4b8tSW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Max. Elektr. Bijv. Inst van 5.6 kW klinkt alvast niet goed.
Dat is met €0,30/kWh dus €1,70 als hij een uurtje voluit gaat in plaats van op de compressor verwarmt.

Je max warmteverlies in een 90 m2 nieuwbouwappartement zal ca 2 of 3 kW zijn, dus dat is een zinniger instelling.

Houd je een constante vraagtemperatuur aan, of probeer je nachtverlaging? (Hint: dit systeem is niet geschikt voor nachtverlaging).

En zorg voor P1 grafiekjes, daar ga je plezier van hebben :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErgoStijn
Ronald.42 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:55:
[...]

Niet om een punt te maken, maar ik zal even ons verbruik oktober dit jaar delen.
Vrijstaand 1930 gezin van 4.

En dan dus alleen verwarming en sww uitgelicht.
Maar het totaal benaderd wel de 500..

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien wat lomp omschreven, maar wat ik vooral wil zeggen en we het samen over eens zijn, is dat dit verbruik voor 90m2 gewoonweg erg fors is en nagenoeg niet moet kunnen.

Dat het niet kan klopt niet, en bewijs jij en medetweaker al zelf inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• G-addict
  • Registratie: November 2021
Zonder data blijft het allemaal wel giswerk. Koppel je warmtepomp aan het internet en maak een gratis myuplink account. Dan kun je een beetje volgen wat je warmtepomp doet. Eventueel nog je elektriciteitsverbruik loggen met een p1 meter, bijvoorbeeld van homewizard. Zo krijg je inzicht in het gedrag van je warmtepomp en kun je gaan afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappy1
Beste reageerders,

Bedankt voor jullie input. Ik heb ook nog naar de bar gekeken, maar helaas bleek deze ook niet goed te zijn. Daarom heb ik bij onze verhuurder een verzoek ingediend om iemand langs te laten komen die de warmtepomp grondig kan inspecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Flappy1 schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:06:
Beste reageerders,

Bedankt voor jullie input. Ik heb ook nog naar de bar gekeken, maar helaas bleek deze ook niet goed te zijn. Daarom heb ik bij onze verhuurder een verzoek ingediend om iemand langs te laten komen die de warmtepomp grondig kan inspecteren.
Maar wat ga je doen dan met onze input?

Kans is vrij klein dat je verhuurder dat probleem gaat platslaan, tenzij ze meteen een technisch persoon van NIBE zelf meenemen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-07 18:58
Dat ding heeft een best case COP van 3.4 dus dat zal nu niet heel veel meer dan 1.5-2.0 zijn 🫣

Vriend van mij had ook een huurwoning in Dordrecht met zo een all-in unit. Zelfde als jij met 90m2.

Die was meer dan 1.000kWh kwijt per maand in het stookseizoen.

Verhuurder deed zoals beschreven helemaal niets.

Nadat zijn jaar contract om was is die zo snel mogelijk vertrokken.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een ventilatiewarmtepomp onttrekt energie door de afgezogen lucht te koelen.
De afgezogen lucht wordt aangevuld door (koude) lucht van buiten.
Als de uitgeblazen lucht warmer is dan de buitenlucht voegt het warmtepompsysteem dus geen netto warmte toe en is je huis aan het koelen.

In de documentatie vind ik niets over de minimale aanvoertemperatuur en de normale uitblaastemperatuur, maar het koudemiddelcircuit bevat geen vierwegklep.
Dat betekent dat hij niet kan defrosten, dus niet diep kan koelen en dat de uitblaaslucht waarschijnlijk altijd boven een graad of 5 is wat je 's winters, wanneer het kouder is dan dat, dus niet helpt.

Het enige pad naar een lagere rekening gaat via een (andere) warmtepomp die warmte van buiten haalt. Mag je een airco ophangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappy1
bbbrumbrum schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:30:
[...]

Maar wat ga je doen dan met onze input?

Kans is vrij klein dat je verhuurder dat probleem gaat platslaan, tenzij ze meteen een technisch persoon van NIBE zelf meenemen….
Ik heb met jullie input gedaan wat ik kon. Helaas ben ik geen warmtepomp specialist. Ik heb zoveel mogelijk in alle instellingen gekeken maar ik snap er helaas niks van. Vandaar ook mijn startende vraag met welke instellingen ik kan aanpassen. Ook lukt het niet om de warmtepomp te verbinden met het internet zodat ik daar meer inzicht heb.

Wat wel duidelijk is, is dat het Iedergeval niet goed is. Enigste wat ik kan doen in verhuurder inlichten en zorgen dat zij een specialist langsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappy1
Proton_ schreef op maandag 11 november 2024 @ 08:11:
Een ventilatiewarmtepomp onttrekt energie door de afgezogen lucht te koelen.
De afgezogen lucht wordt aangevuld door (koude) lucht van buiten.
Als de uitgeblazen lucht warmer is dan de buitenlucht voegt het warmtepompsysteem dus geen netto warmte toe en is je huis aan het koelen.

In de documentatie vind ik niets over de minimale aanvoertemperatuur en de normale uitblaastemperatuur, maar het koudemiddelcircuit bevat geen vierwegklep.
Dat betekent dat hij niet kan defrosten, dus niet diep kan koelen en dat de uitblaaslucht waarschijnlijk altijd boven een graad of 5 is wat je 's winters, wanneer het kouder is dan dat, dus niet helpt.

Het enige pad naar een lagere rekening gaat via een (andere) warmtepomp die warmte van buiten haalt. Mag je een airco ophangen?
Bedankt voor je input. Helaas mogen wij geen airco ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappy1
Bedankt allemaal voor jullie input, ik waardeer het echt enorm! Ik zie dat ik veel goede tips en adviezen krijg over wat ik zou kunnen doen, maar helaas ligt een deel daarvan buiten mijn mogelijkheden omdat ik er zelf simpelweg te weinig verstand van heb. Daarom mijn hoofdvraag nu aan diegenen die ervaring hebben met hetzelfde type warmtepomp: hoe kan ik deze efficiënter afstellen?

Zoals ik eerder al aangaf, heb ik ook een ticket ingediend bij de verhuurder om een specialist langs te sturen voor de zaken wat ik zelf niet kan, zoals het uitlezen van wp, het controleren van de bar/druk etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Flappy1 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:31:
[...]
Ook lukt het niet om de warmtepomp te verbinden met het internet zodat ik daar meer inzicht heb.
Waarom lukt dit niet? Volgens mij zit er een rj45-aansluiting aan de onderkant van de regelmodule, daar zou je een internetkabel in moeten kunnen steken, al dan niet via een wifi repeater met een rj45 ingang als je geen kabel vanaf het modem naar de warmtepomp kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappy1
G-addict schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 11:35:
[...]

Waarom lukt dit niet? Volgens mij zit er een rj45-aansluiting aan de onderkant van de regelmodule, daar zou je een internetkabel in moeten kunnen steken, al dan niet via een wifi repeater met een rj45 ingang als je geen kabel vanaf het modem naar de warmtepomp kunt krijgen.
De warmtepomp staat niet zo gunstig. Aan de voorkant en aan beide zijkanten zie ik geen openingen voor aansluitingen zitten. Deze zitten dan neem ik aan aan de achterkant? Hier kan ik helaas niet bij. Ook betalen wij service kosten elke maand, dus de woningbouw mag dit voor ons gaan regelen, betaal daar niet voor niks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-addict
Flappy1 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:17:
[...]

De warmtepomp staat niet zo gunstig. Aan de voorkant en aan beide zijkanten zie ik geen openingen voor aansluitingen zitten. Deze zitten dan neem ik aan aan de achterkant? Hier kan ik helaas niet bij. Ook betalen wij service kosten elke maand, dus de woningbouw mag dit voor ons gaan regelen, betaal daar niet voor niks voor.
Even een blik in de installatiehandleiding en je weet het: er hangt een kabel aan de achterzijde (positie W130). Normaal gesproken zit er een rj45 poort aan de onderkant van de regelaar, achter de voorplaat (rode pijl in afbeelding). Wellicht kun je daar wel bij.

Je mag er natuurlijk vanuitgaan dat zo'n installatie goed en efficiënt ingeregeld is. Daar lijkt nu geen sprake van. Als je het zelf niet kunt of wil doen en de verhuurder heeft er ook geen zin in, dan zou je wellicht je rechtsbijstandverzekering in kunnen schakelen. Een externe deskundige kan heel snel aantonen of dat je installatie enigzins naar behoren functioneert.

Het kan echt veel beter. Mijn vriendin woonde voorheen in een appartement, 80m² en bouwjaar 2010. Daar stond ook een ventilatielucht warmtepomp van nibe, type weet ik even niet. Maar dat draaide keurig en efficiënt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hu3UI3SkFgmhL5EGjbc2NuSUeSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnrTxt8ULOfJiOqxukLlmowG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 02:09
Hoe wij besparen: Wij hebben overal LED lampen van 6W behalve in de woonkamer dit is 13W. Wij hebben geen zonnepanelen en wonen op vier hoog. Bouwjaar 2010. Oppervlakte 65m2. Ik woon hier sinds 2010 dat de bouw af is. Ik woon sinds 11 december 2014 samen. Wij hebben HR++ kozijnen raamdeuren. Al onze apparaten zijn A+ en onze Bosch koel-vrieskast serie 6 KGN39AIAT 104 kWh per jaar.

Alles in huis heeft een stekkerdoos, behalve onze koel-vrieskast. Met 1 druk op de knop zetten wij alles uit bij niet gebruik, niet thuis of op vakantie. De thermostaat heb ik op 4 graden gezet zodat hij niet gaat stoken in huis. Wij stoken het hele jaar door niet. Bij het douchen zetten wij steeds tussendoor de kraan uit besparing op gas en water. Onze combi ketel staat op Eco stand. Onze wasmachine hebben wij 2-in-1 droger Bosch, de droger gebruiken wij bijna niet meer en wij gebruiken onze Bosch wasmachine meestal in het weekend, net als onze vaatwasser weekend of na 23:00 beiden op ECO stand wasmachine op 30 graden en de vaatwasser op 50 graden.

Koken doen we bijna niet, mijn vrouw kookt voor haar zelf iets kleins na haar werk. Ik werk middag tot middernacht en ik bestel of haal iets van de supermarkt. Ik krijg per gewerkte dag €10 aan maaltijdvergoeding. Als wij samen vrij zijn gaan we vaak uit eten.

Wij hebben geen warmtepomp en geen stadsverwarming

[ Voor 12% gewijzigd door Van der Berg op 13-11-2024 14:27 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• G-addict
Van der Berg schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:15:
Hoe wij besparen: Wij hebben overal LED lampen van 6W behalve in de woonkamer dit is 13W. Wij hebben geen zonnepanelen en wonen op vier hoog. Bouwjaar 2010. Oppervlakte 65m2. Ik woon hier sinds 2010 dat de bouw af is. Ik woon sinds 11 december 2014 samen. Wij hebben HR++ kozijnen raamdeuren. Al onze apparaten zijn A+ en onze Bosch koel-vrieskast serie 6 KGN39AIAT 104 kWh per jaar.

Alles in huis heeft een stekkerdoos, behalve onze koel-vrieskast. Met 1 druk op de knop zetten wij alles uit bij niet gebruik, niet thuis of op vakantie. De thermostaat heb ik op 4 graden gezet zodat hij niet gaat stoken in huis. Wij stoken het hele jaar door niet. Bij het douchen zetten wij steeds tussendoor de kraan uit besparing op gas en water. Onze combi ketel staat op Eco stand. Onze wasmachine hebben wij 2-in-1 droger Bosch, de droger gebruiken wij bijna niet meer en wij gebruiken onze Bosch wasmachine meestal in het weekend, net als onze vaatwasser weekend of na 23:00 beiden op ECO stand wasmachine op 30 graden en de vaatwasser op 50 graden.

Koken doen we bijna niet, mijn vrouw kookt voor haar zelf iets kleins na haar werk. Ik werk middag tot middernacht en ik bestel of haal iets van de supermarkt. Ik krijg per gewerkte dag €10 aan maaltijdvergoeding. Als wij samen vrij zijn gaan we vaak uit eten.

Wij hebben geen warmtepomp en geen stadsverwarming
Volgens mij ben je in het verkeerde topic aan het posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 22:46

paQ

MoiZie schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 20:40:
[...]

Nochtans ons huis met 592 kWh gedraaid afgelopen maand en 506 kWh vorig jaar oktober. Ja; dat is een groter huis, 2-onder-1 kap van 175m2, ipv een appartement van 90, maar ik sta hier dus niet echt van te kijken. Ter contrast: Januari 2024 was in ons geval 927 kWh.
Uh. Dat is echt fors voor oktober!

Hier 240m2
120 m2 vvw
Hal grote FCU die naar boven blaast.
Beneden 21 gr, boven 18
Wpb 200l

Oktober
Wp 84 kWh
Wpb 97 kWh

Januari
388/128

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
paQ schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:15:
[...]

Uh. Dat is echt fors voor oktober!

Hier 240m2
120 m2 vvw
Hal grote FCU die naar boven blaast.
Beneden 21 gr, boven 18
Wpb 200l

Oktober
Wp 84 kWh
Wpb 97 kWh

Januari
388/128
Die 592 is voor het hele huis he, niet enkel een warmtepomp meting. Omdat TS ook een plaatje toonde met een algehele meting. De warmtepomp verbruikt natuurlijk veel minder :o

[ Voor 18% gewijzigd door MoiZie op 13-11-2024 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

In het kader van data; de foto's Flappy1 in "Help! Hoge Energiekosten met NIBE F370 Warmtepomp" hebben wel wat dingen die ik niet kan plaatsen.
Ventilatie (programmering) staat 'uit'? Afgezogen lucht is 17 graden (BT20/BT21)?

Draait de fan wel? Zonder kan de compressor/warmtepomp niks doen. Dat moet je horen en voelen in de badkamer.
Er moet altijd ventilatie zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killerbert
  • Laatst online: 29-06 15:54
Flappy1 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:31:
[...]

Ik heb met jullie input gedaan wat ik kon.
[...]
Zou je de suggestie van @Proton_ kunnen doen :?
zie hieronder:
Proton_ schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 21:26:
....

@Flappy1 stap 0: P1 logger aan je hoofdmeter hangen. Dan zie je snel genoeg of de hulp(nood)verwarming gebruikt wordt.

...
Andere optie (helaas niet realtime) om een energie monitor subscription te nemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Enelogic.
Dan zie je het energie verbruik een dag later. Als je dit hebt, dan is het makkelijker om de oorzaak te vinden ;)

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 22:46

paQ

MoiZie schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:06:
[...]

Die 592 is voor het hele huis he, niet enkel een warmtepomp meting. Omdat TS ook een plaatje toonde met een algehele meting. De warmtepomp verbruikt natuurlijk veel minder :o
Dan wordt het helemaal appels met peren vergelijken.
Aantal personen, thuiswerken, auto laden, hoevaak draait de vaatwasser enz enz

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErgoStijn
Nu je toch alle instellingen vast hebt liggen; je zou in de basis de bijverwarmer eens op 0 kunnen zetten ipv 5,6kw. Nu stookt hij met 5,6kw bij als de temperatuur niet gehaald wordt. Als je die eens op 0 zet, gaat hij het doen op warmtepomp only.

En dan temperatuur 24/7 hetzelfde laten, en zorgen dat hij 24/7 draait. Als het huis tezeer afkoelt, zet je de bijverwarmer weer aan. Evt. kun je de bijverwarmer dan ook nog terugschroeven naar ~3kw bijv.

Maar met alles is het proefondervindelijk uitzoeken. Handleiding brengt je al wel een deel verder, en zolang je de originele instellingen maar vastlegt kun je altijd nog terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flappy1
Even een update. Monteur kan pas 29 november komen. De druk in de warmtepomp en verwarming is 0. We hebben gekeken adv handleiding om het bij te vullen maar bij ons zit alles anders en lijkt het allemaal maar in elkaar gebeunt. Gekeken voor een internet kabel input aan de achterkant en bovenkant maar die zit er ook niet.

Helaas gaat het verbruik al richting 40kwh per dag. De verhuurder gaat adv rapport monteur kijken of ze ons kunnen tegemoetkomen met de kosten die wij kwijt zijn aan energiekosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Flappy1 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 07:37:
Even een update. Monteur kan pas 29 november komen. De druk in de warmtepomp en verwarming is 0. We hebben gekeken adv handleiding om het bij te vullen maar bij ons zit alles anders en lijkt het allemaal maar in elkaar gebeunt. Gekeken voor een internet kabel input aan de achterkant en bovenkant maar die zit er ook niet.

Helaas gaat het verbruik al richting 40kwh per dag. De verhuurder gaat adv rapport monteur kijken of ze ons kunnen tegemoetkomen met de kosten die wij kwijt zijn aan energiekosten
Had je al fotos van de installatie gepost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappy1
Hierbij ook nog een foto van de instellingen zoals ze nu staan. Graag verneem ik als ik deze moet aanpassen en naar wat.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ulpg1q9oK3drGAfgAIF3wMojLjs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5l6oAMP5Md2Ezu9tcDQ3nTEv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/trMbWszQucwasMGULukPPesHxew=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZiTDXWbJbMSUS4F3HRbOpvT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vITBmOpEjLZTLByRVT3jGl6cD70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dIszdIFOGVyZkjcboUINyjF3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATJOqoqCPH3HNka6P-8-b28DPeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uMPJjG1mywigI2w1C71irJpZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhMTCeBM4zeAAbAbg_YW_8pPBuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tSV4oiSZBx7q8napmuUDGj32.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hfFAfzbqy0NZrM-Tfv4bwUS-kz0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IKP3Aq3Nvdw2pnMBFIbf2lLt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDYqG0jCPmPb3RFiohdVgb7Pgiw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HLJql87ueSKYoBrSl9TLdLPh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappy1
bbbrumbrum schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:47:
[...]

Had je al fotos van de installatie gepost?
Installatie van wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Flappy1 was je nog van plan iets qua elektriciteitsmetingen te doen?
* P1 meter
* Tussenstekker (als deze unit een stekker heeft)

En kan je bevestigen of ontkennen dat de fan altijd loopt en dat de compressor soms iets doet?
Ik ben er namelijk niet van overtuigd dat de unit in bedrijf gesteld is. Hij heeft namelijk een modus waarin hij alles met de weerstandverwarming doet voor als de ventilatiekanalen nog niet aangesloten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappy1
Proton_ schreef op woensdag 20 november 2024 @ 13:38:
@Flappy1 was je nog van plan iets qua elektriciteitsmetingen te doen?
* P1 meter
* Tussenstekker (als deze unit een stekker heeft)

En kan je bevestigen of ontkennen dat de fan altijd loopt en dat de compressor soms iets doet?
Ik ben er namelijk niet van overtuigd dat de unit in bedrijf gesteld is. Hij heeft namelijk een modus waarin hij alles met de weerstandverwarming doet voor als de ventilatiekanalen nog niet aangesloten zijn.
Wij kunnen nergens iets vinden van een aansluiting. Metingen zullen misschien dan ook wel uitgevoerd door de monteur. Enigste wat ik in de tussentijd kan doen is instellingen veranderen. De rest moet de monteur uitvoeren. Hij draait op snelheid normaal dat is 62%. Ik denk dat hij het wel doet want je hoort het en hebben ook al paar keer de filter daarvan moeten schoonmaken. Verder staat de warmtepomp 24/7 te draaien, hij slaat nooit af, dit deed hij voorheen wel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flappy1
Even een update:
Monteur is langsgekomen. Alle instellingen staan goed, waterpomp heeft hij bijgevuld maar kwam er net zo hard weer uit bij een koppeling van de vloerverwarming.
Sinds dat wij er wonen geen water gezien dus monteur concludeerde dat het al sinds de oplevering is. Hij kon dat aan niks betekenen voor ons want dit valt onder de garantie van de installateurs van de warmtepomp. Deze komen morgen de koppeling maken.

De hoge kosten komt omdat de warmtepomp continu op de bijverwarming draait omdat er dus geen druk op staat. Door deze reden krijgen wij een vergoeding van de verhuurder omdat het nalatigheid is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Flappy1 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 17:31:
Even een update:
Monteur is langsgekomen. Alle instellingen staan goed, waterpomp heeft hij bijgevuld maar kwam er net zo hard weer uit bij een koppeling van de vloerverwarming.
Sinds dat wij er wonen geen water gezien dus monteur concludeerde dat het al sinds de oplevering is. Hij kon dat aan niks betekenen voor ons want dit valt onder de garantie van de installateurs van de warmtepomp. Deze komen morgen de koppeling maken.

De hoge kosten komt omdat de warmtepomp continu op de bijverwarming draait omdat er dus geen druk op staat. Door deze reden krijgen wij een vergoeding van de verhuurder omdat het nalatigheid is geweest.
Dan heb je wel een coulante verhuurder want het controleren op druk en zonodig bijvullen is de verantwoordelijkheid van huurder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Wel vreemd dat de compressor niet en de hulpverwarming wel mag lopen bij watergebrek.
De hulpverwarming kan veel heter en vindt droogkoken niet leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Proton_ schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:50:
Wel vreemd dat de compressor niet en de hulpverwarming wel mag lopen bij watergebrek.
De hulpverwarming kan veel heter en vindt droogkoken niet leuk.
Dat.

Wel positief dat de verwarming dus eigenlijk niet functioneerde en het huis toch warm bleef O-)
Pagina: 1