Powerstation als thuisbatterij. Gaat dat wel of niet?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJK-BE
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08-05 15:44
Hallo Allemaal,

Net zoals zovelen ben ik aan het zoeken om overtollige PV opbrengst nuttig in mijn huishouden te gebruiken.

Zo ben ik ook hier terecht gekomen, en al vele topics doorgelezen en veel geleerd.

Mijn vraag is eigenlijk: Er zijn maar donders weinig plug-and-play thuisbatterijen te koop. Kun je een (draagbaar) powerstation, waarvan er tientallen merken/modellen beschikbaar zijn, ook als inplugbare thuisbatterij gebruiken?

Aangezien niemand het (blijkbaar) doet, kan het wrsch niet, maar waarom eigenlijk niet?

Ik ben geen elektrotechnicus, maar ik vermoed zelf dat het te maken heeft met dat een echte thuisbatterij via zijn omvormer de frequentie en fase van het thuisnetwerk VOLGT, terwijl een powerstation zelf een sinus genereert (maar ik kan het best mishebben), zodat je allerlei ellende met uit-fase lopen en hoge pieken krijgt als je het doet.

(En voordat iemand zegt: dan heb je een dubbele stekker nodig met blote pennen waar 230 V op staat en dat is gevaarlijk: Ja, dat is zo, maar dat is bij een plug in PV-systeem, of bij een echte thuisbatterij zoals de Homewizard toch ook zo ?, dus dat alleen kan de reden niet zijn)

En zelfs al kan het nu niet: Waarom is er nog nooit een Powerstationmaker gekomen die, naast alle types uitgangen die zo'n ding toch al heeft, er simpelweg een uitgang aan maakt die wel rechtstreeks het stopcontact in kan? Zo moeilijk/duur kan dat toch niet zijn als aanvullende feature?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:24
BJK-BE schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:00:
Mijn vraag is eigenlijk: Er zijn maar donders weinig plug-and-play thuisbatterijen te koop. Kun je een (draagbaar) powerstation, waarvan er tientallen merken/modellen beschikbaar zijn, ook als inplugbare thuisbatterij gebruiken?

En zelfs al kan het nu niet: Waarom is er nog nooit een Powerstationmaker gekomen die, naast alle types uitgangen die zo'n ding toch al heeft, er simpelweg een uitgang aan maakt die wel rechtstreeks het stopcontact in kan? Zo moeilijk/duur kan dat toch niet zijn als aanvullende feature?
Zoiets als dit?
https://www.homewizard.com/nl/plug-in-battery/

Er zijn meerdere van dit soort oplossingen. Of bedoel je dat niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJK-BE
Ja dat bedoel ik, maar zelfs in het 'Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic ' worden er maar 4 genoemd, en die zijn ook nog eens een keer heel slecht beschikbaar en/of duur.

Uiteindelijk is zo'n thuisaccu met een stekker niets meer dan een powerstation met (misschien?) een iets andere uitgang.

Dus waarom is het eigenlijk zo moeilijk? Is het eigenlijk wel zo moeilijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
BJK-BE schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:07:
Ja dat bedoel ik, maar zelfs in het 'Het grote plug-and-play thuisaccu's met een stekker topic ' worden er maar 4 genoemd, en die zijn ook nog eens een keer heel slecht beschikbaar en/of duur.

Uiteindelijk is zo'n thuisaccu met een stekker niets meer dan een powerstation met (misschien?) een iets andere uitgang.

Dus waarom is het eigenlijk zo moeilijk? Is het eigenlijk wel zo moeilijk?
Er is ook nog het eenvoudige thuisbatterij topic.
Met een paar accu's, een lader en een ecoflow omvormer.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJK-BE
Ronald.42 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:14:

Er is ook nog het eenvoudige thuisbatterij topic.
Met een paar accu's, een lader en een ecoflow omvormer.
Weet ik, maar dan ben je zelf iets aan het samenstellen (is leuk, maar ook veilig als ik het doe? (ik ken mezelf)).

Ik ben ook niet direct op zoek naar suggesties wat ik zou kunnen doen, meer naar inzicht/kennis waarom het met een Powerstation (bijv Bluetti, Fossibot, etc) niet gaat (je zou natuurlijk een extra Ecoflow omvormer kunnen koppelen aan zo'n Powerstation, maar waarom, als dat ding al een omvormer heeft?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
BJK-BE schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:19:
[...]

Weet ik, maar dan ben je zelf iets aan het samenstellen (is leuk, maar ook veilig als ik het doe? (ik ken mezelf)).

Ik ben ook niet direct op zoek naar suggesties wat ik zou kunnen doen, meer naar inzicht/kennis waarom het met een Powerstation (bijv Bluetti, Fossibot, etc) niet gaat (je zou natuurlijk een extra Ecoflow omvormer kunnen koppelen aan zo'n Powerstation, maar waarom, als dat ding al een omvormer heeft?)
Net gekoppeld omvormers hebben allerhande beveiligingen die een stand alone energie bron vaak niet nodig heeft.

Stel dat de netspanning weg valt is het wel prettig dat je niet heel de straat probeerd te voeden en tijdens dat proces een nuts monteur op rookt.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJK-BE
Ronald.42 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:26:

Net gekoppeld omvormers hebben allerhande beveiligingen die een stand alone energie bron vaak niet nodig heeft.

Stel dat de netspanning weg valt is het wel prettig dat je niet heel de straat probeerd te voeden en tijdens dat proces een nuts monteur op rookt.
Ja, maar als ecoflow een omvormer kan leveren voor 100€, terwijl de vermogens-componenten van de omvormer toch al in dat Powerstation zitten (die kan immers ook 230 V leveren), dan kunnen die beveiligingen niet meer dan een paar € kosten.

Voordeel van die Powerstations is dat je ze in heel veel verschillende capaciteiten kan kopen, van meerdere leveranciers, dus precies passend bij jouw verbruiks/opwekkingspatroon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het bestaat, maar het is (tot nu toe) niet financieel rendabel. Vandaar dat het weinig aandacht krijgt. Er is een tweaker die consequent reviews plaatst op de frontpage van dergelijke apparaten maar hij negeert alle kritiek op de rendabelheid.

[ Voor 40% gewijzigd door pagani op 06-11-2024 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJK-BE
pagani schreef op woensdag 6 november 2024 @ 21:46:
Het bestaat, maar het is (tot nu toe) niet financieel rendabel. Vandaar dat het weinig aandacht krijgt. Er is een tweaker die consequent reviews plaatst op de frontpage van dergelijke apparaten maar hij negeert alle kritiek op de rendabelheid.
Of het rendabel is moet iedereen zelf bepalen, op basis van zijn energiecontract, zijn gebruik, en zijn gewenste terugbetaalperiode. Er zijn zoveel dingen niet rendabel die toch verkocht worden.

Voor mij zou een Homewizard nipt uitkunnen (terugbetaaltijd 7-8 jaar), maar een thuisbatterij met een stekker die slechts 60-70% van de capaciteit van een HW heeft zou beter uitkunnen, en een powerstation van 1 kWh of 1.5 kWh, met de prijzen die ze daarvoor vragen zou in 4-5 jaar terugbetaald zijn.... als die maar op het thuisnetwerk zou kunnen leveren.

Maar dat gaat dus blijkbaar niet, al is me nog steeds niet duidelijk waarom niet (zowel technisch niet, als ook zakelijk vanuit de aanbodkant niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zal wel met regulering te maken hebben.
Om terug naar het net te voeden moet je vast aan veel meer eisen voldoen dan een standalone accu.

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
BJK-BE schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:47:
[...]

Of het rendabel is moet iedereen zelf bepalen, op basis van zijn energiecontract, zijn gebruik, en zijn gewenste terugbetaalperiode. Er zijn zoveel dingen niet rendabel die toch verkocht worden.

Voor mij zou een Homewizard nipt uitkunnen (terugbetaaltijd 7-8 jaar), maar een thuisbatterij met een stekker die slechts 60-70% van de capaciteit van een HW heeft zou beter uitkunnen, en een powerstation van 1 kWh of 1.5 kWh, met de prijzen die ze daarvoor vragen zou in 4-5 jaar terugbetaald zijn.... als die maar op het thuisnetwerk zou kunnen leveren.

Maar dat gaat dus blijkbaar niet, al is me nog steeds niet duidelijk waarom niet (zowel technisch niet, als ook zakelijk vanuit de aanbodkant niet)
Ik gok dat je hetzelfde rekent als die reviewer. Je rekent simpelweg de capaciteit maal zeg een energieprijs van 27 cent per kWh en dan deel je de investering daardoor. Om dat echter te kunnen doen moet je de energie volledig "gratis" krijgen, dus ofwel energie uit je zonnepanelen opslaan waar je nul terugleververgoeding voor zou krijgen ofwel handelend voor minimaal 27 cent verschil tussen inkoop en verkoop. Beiden zijn zowel in Nederland als België momenteel niet aan de orde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BJK-BE
pagani schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:36:
[...]

Ik gok dat je hetzelfde rekent als die reviewer. Je rekent simpelweg de capaciteit maal zeg een energieprijs van 27 cent per kWh en dan deel je de investering daardoor. Om dat echter te kunnen doen moet je de energie volledig "gratis" krijgen, dus ofwel energie uit je zonnepanelen opslaan waar je nul terugleververgoeding voor zou krijgen ofwel handelend voor minimaal 27 cent verschil tussen inkoop en verkoop. Beiden zijn zowel in Nederland als België momenteel niet aan de orde.
Fijn communiceren met iemand die mij impliciet voor dommerik uitmaakt.

(Nee: ik heb voor iedere dag van afgelopen jaar berekend hoeveel verschil het, zowel in inkoop als verkoop, zou maken als ik een accu van x Kwh gehad zou hebben en dat gecumuleerd, voor verschillende waarden van x. Dus precies aangepast op MIJN verbruik, MIJN opwekking, en MIJN energiecontract. En dan heb ik zelfs ook nog eens 80% van x genomen, om te compenseren voor omzettingsverlies en een bruikbare ondergrens van de accu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJK-BE
Juup schreef op donderdag 7 november 2024 @ 22:04:
Zal wel met regulering te maken hebben.
Om terug naar het net te voeden moet je vast aan veel meer eisen voldoen dan een standalone accu.
Ja, vast, maar aangezien een losse omvormer die dat allemaal heeft al voor 100€ te koop is, en een omvormer in een powerstation een groot deel van de componenten al heeft, spreken we hier over een maximale aanvullende kostprijs van 10 of 20€, en waarschijnlijk minder, om aan die 'veel meer eisen' te voldoen.

Dat kan de reden niet zijn dat het niet beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
BJK-BE schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:31:
[...]

Fijn communiceren met iemand die mij impliciet voor dommerik uitmaakt.

(Nee: ik heb voor iedere dag van afgelopen jaar berekend hoeveel verschil het, zowel in inkoop als verkoop, zou maken als ik een accu van x Kwh gehad zou hebben en dat gecumuleerd, voor verschillende waarden van x. Dus precies aangepast op MIJN verbruik, MIJN opwekking, en MIJN energiecontract. En dan heb ik zelfs ook nog eens 80% van x genomen, om te compenseren voor omzettingsverlies en een bruikbare ondergrens van de accu)
Nou overdrijf je. Ik zeg alleen dat het me stug lijkt dat je gemiddeld 27 cent prijsverschil hebt per afgenomen en geleverde kWh op elke dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJK-BE
pagani schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:36:
[...]

Nou overdrijf je. Ik zeg alleen dat het me stug lijkt dat je gemiddeld 27 cent prijsverschil hebt per afgenomen en geleverde kWh op elke dag.
Ik heb nooit 27 ct genoemd, dat heb jij. En als je het weten wilt, bij mij is het verschil 23,5 ct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunny Girl
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 28-05 07:55
Ben je al wijzer geworden?
Ik heb hier ook een 1,2 kWh power station staan, gekocht om te kamperen.
Mijn idee was ook om hem slim aan te sturen en dan te gebruiken om s avonds de stroom te gebruiken. Maar terug op het net zetten is natuurlijk nog beter.
Het is nog even een theoretische vraag want ik heb nu nog een terugdraaiende teller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:43

Aardedraadje

Met kabelschoen

Een thuisaccu volgt als het ware de frequentie en spanning van het net. Daarbij regelen ze op vermogen. Daardoor kunnen ze vermogen op het net proppen.

Zo'n powerstation heeft een eigen sinus (of sinusachtig signaal) en regelt op spanning. De frequentie zal nooit perfect overeenkomen met het net, dus als je de output van zo'n ding in een stopcontact steekt, treedt in het beste geval een bescherming in werking. In het slechtste geval gaan er dingen serieus stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shicomm
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-07 00:37

shicomm

<***>

Excuses voor de topic bump maar ik wil graag inhaken op dit onderwerp.

Ik zoek ook een "tussen oplossing" in de vorm van een powerstation die als een soort van thuisaccu gaat dienen.
Ik heb m'n oog laten vallen op de fossibot f2400 aangezien deze meer dan genoeg vermogen kan leveren voor mijn gebruiksdoel ( load van 400w voor een dagdeel ) en voor de prijs ( ik kom 'm al tegen voor €749 momenteel ) een bijna onverslaanbare capaciteit heeft ( 2048wh )
De concurrentie is of veel duurder of heeft veel minder capaciteit..

Ik ben nog aan het dubben hoe ik 'm met een panel kan voeden ; de prijzen lopen enorm uiteen van die dingen..
' dak panels' zie ik al voor 6 tientjes voorbij komen voor 400w modellen terwijl de opvouwbare versies makkelijk het 6 á 7 voudige moeten kosten... 8)7

I live in darkness , i exist in the shadow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-07 13:30
Voor mijn situatie met 13 SolarEdge panelen, 6500 kWh verbruik per jaar en een Homewizzard P1 meter, zou de Fossibot F2400 m.i. als thuisbatterij een prima oplossing kunnen zijn met voldoende capaciteit en terugverdientijd als de salderingsregeling stopt.

Vraag is: kan dit technisch wel, wat is er naast de batterij verder nog nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:34

de Peer

under peer review

Leo. P. Klepper schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:26:
Voor mijn situatie met 13 SolarEdge panelen, 6500 kWh verbruik per jaar en een Homewizzard P1 meter, zou de Fossibot F2400 m.i. als thuisbatterij een prima oplossing kunnen zijn met voldoende capaciteit en terugverdientijd als de salderingsregeling stopt.

Vraag is: kan dit technisch wel, wat is er naast de batterij verder nog nodig?
een oplossing voor wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• texceiling
  • Laatst online: 24-05 13:29
Even de vraag herhalen.
Ik heb een powerstation (UPS) met omvormer naar 220V + 12V + 24V 3600W en aansluiting voor zonnepanelen.

Is er een systeem dat deze automatisch 's avonds omschakelt om binnenshuis het intern stroomnet te voeden en de toevoer af te koppelen?

zonder vb de stroom te moeten afleggen en de stekker in te pluggen?
Kenmerk
Waarde
Continu uitgangsvermogen
3.600 W AC (sine wave)
Piekschakelvermogen (surge)
tot 7.200 W
X-Boost Mode
maximaal 4.500 W voor zware belastingen
Capaciteit
3.600 Wh (77,4 Ah @ 48V)
Uitgangen
5× AC-uitgangen;2× USB-A;2× Quick-Charge USB-A;2× USB-C (100 W);Car & DC poorten
Ingangen
AC (1.800–3.000 W), Solar (max 1.600 W), Car (12V/24V)
Snel opladen
1,8 uur met X-Stream (240 V); ≈2,7 u via 1.800 W
Levensduur batterij
±3.500 cycli tot 80% capaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figment
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-07 07:54
Ik haak even in omdat ik dit ook wel interessant vind een het idee wel snap. Ik heb zwaar accu gereedschap zoals kettingzaag en bosmaaier die ik graag zou snelladen off the grid. Prima toepassing voor een powerstation, maar die staat voor de rest van de tijd te verstoffen. Idealiter dient hij de rest van de tijd als thuisaccu.

Ik ben niet echt hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 25-07 13:30
de Peer schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 10:34:
[...]

een oplossing voor wat?
Voor gebruik als thuisbatterij èn als noodstroomvoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:53
figment schreef op zondag 25 mei 2025 @ 23:37:
Ik haak even in omdat ik dit ook wel interessant vind een het idee wel snap. Ik heb zwaar accu gereedschap zoals kettingzaag en bosmaaier die ik graag zou snelladen off the grid. Prima toepassing voor een powerstation, maar die staat voor de rest van de tijd te verstoffen. Idealiter dient hij de rest van de tijd als thuisaccu.
Hoeveel oplaad cycly hebben die accus's? Als dat 500 is, en je laad ze elke dag op en weer leeg kun je ze binnen 2 jaar afschrijven. Daarnaast zet dat toch geen zoden aan de dijk? 1 minuut je oven of kookplaat aan en je verbruikt al meer energie. Daarnaast mag je maximal 800Watt leveren op een gewone wandcontactdoos. Als je panelen meer dan 2000Watt staan te leveren dan gaat alsnog meer dan de helft het net in. En als je de oven aanzet van bijv. 2500 watt dan moet je alsnog 1700 watt uit het net trekken. Los van omzet verliezen en elektronica om dit allemaal te regelen. ALS je dan al met accu's aan de slag gaat, zet dan een 10kWh neer op een aparte groep zodat je alles kunt opslaan en ook kunt gebruiken.

Persoonlijk geloof ik niet dat thuis accu's op dit moment in Nederland financieel rendabel zijn. Zeker thuis accu's van 800Watt maximaal vermogen met een stekker, zit wel goede marketing omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerryvh
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 27-06 16:33
Ikzelf zit in een soortgelijke situatie.
Als je je thuisverbruik even in kaart brengt (dan laat ik EVs en warmtepompen buiten beschouwing); dan heb je een aantal continue-verbruikers, die perfect kunnen gecompenseerd worden door een plug&play thuisbatterij.
Daarnaast enkele grootverbruikers, die te veel energie vergen voor plug&play, maar die (in mijn geval althans) slechts tijdelijk draaien - wasmachine, droogkast, vaatwas, frituurketel, strijkijzer,....
Krachtigere powerstations kunnen deze toestellen perfect van stroom voorzien. Eén volle 4Kw powerstation volstaat voor 3x een was op 60°, of 2-3x een vaatwas. Aangezien dergelijke toestellen bij ons hier niet élke dag draaien, kunnen wij met 2 dergelijke powerstations perfect een volledige week overbruggen. Eén zonnige lange dag volstaat dan om ze weer vol te laden (automatisch, met energy-plug).
Aangezien ik eveneens een plug&play heb voor mijn courant verbruik (kan eveneens 3 dagen ons huis van stroom voorzien), vind ik dat een perfecte oplossing, geen nood om die powerstations te gebruiken als huis-voorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• figment
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-07 07:54
jongetje schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 07:23:
[...]

Hoeveel oplaad cycly hebben die accus's? Als dat 500 is, en je laad ze elke dag op en weer leeg kun je ze binnen 2 jaar afschrijven. Daarnaast zet dat toch geen zoden aan de dijk? 1 minuut je oven of kookplaat aan en je verbruikt al meer energie. Daarnaast mag je maximal 800Watt leveren op een gewone wandcontactdoos. Als je panelen meer dan 2000Watt staan te leveren dan gaat alsnog meer dan de helft het net in. En als je de oven aanzet van bijv. 2500 watt dan moet je alsnog 1700 watt uit het net trekken. Los van omzet verliezen en elektronica om dit allemaal te regelen. ALS je dan al met accu's aan de slag gaat, zet dan een 10kWh neer op een aparte groep zodat je alles kunt opslaan en ook kunt gebruiken.

Persoonlijk geloof ik niet dat thuis accu's op dit moment in Nederland financieel rendabel zijn. Zeker thuis accu's van 800Watt maximaal vermogen met een stekker, zit wel goede marketing omheen.
Goed punt. Het zou wat mij betreft een goede oplossing zijn naast een grotere thuisaccu, gewoon extra capaciteit die anders ongebruikt zou blijven. Maar het is waarschijnlijk de moeite niet waard.

Ik ben niet echt hier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno_
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:39
BJK-BE schreef op woensdag 6 november 2024 @ 17:00:
Hallo Allemaal,

Net zoals zovelen ben ik aan het zoeken om overtollige PV opbrengst nuttig in mijn huishouden te gebruiken.

Zo ben ik ook hier terecht gekomen, en al vele topics doorgelezen en veel geleerd.

Aangezien niemand het (blijkbaar) doet, kan het wrsch niet, maar waarom eigenlijk niet?

Ik ben geen elektrotechnicus, maar ik vermoed zelf dat het te maken heeft met dat een echte thuisbatterij via zijn omvormer de frequentie en fase van het thuisnetwerk VOLGT, terwijl een powerstation zelf een sinus genereert (maar ik kan het best mishebben), zodat je allerlei ellende met uit-fase lopen en hoge pieken krijgt als je het doet.

(En voordat iemand zegt: dan heb je een dubbele stekker nodig met blote pennen waar 230 V op staat en dat is gevaarlijk: Ja, dat is zo, maar dat is bij een plug in PV-systeem, of bij een echte thuisbatterij zoals de Homewizard toch ook zo ?, dus dat alleen kan de reden niet zijn)

Hoi,

Ik zit met de zelfde gedachte in mijn hoofd als die je beschrijft. Ik vroeg me af of je al wat bent gaan proberen? Zoja of je je bevindingen wil delen?

Mijn schoonvader had namelijk ook het idee om zijn zonnestroon overdag in de power station te stoppen en hiermee 's avonds de tuinverlichting aan te houden.
Dit lukte maar deels omdar zijn powerstation na 1uur inactiviteit op stand-by gaat, oftewel je moet dan fysiek naar de powerstation om de groene stroom 's avonds te gebruiken.

Zelf was ik het concept al wel aan het uitwerkenal proof of concept, met een hue slimme stekker, usb-lader en powerbank. Stekker laten schakelen op overschot pv (data uit enerymeter via homeassistent) en wanneer ik dan daaruit de telefoon oplaad is het altijd 'groen'.
In concept werkt het, maar het zet geen zoden aan de dijk. Mocht ik de powerstation kunnen lenen dan zal ik eens bekijken of ik er mijn computer/server hiermee ene heledag van groene stroom kan voorzien.

Al lijkt een plug in battery met stekker wel een stuk efficiënter, maar geen stroom bij stroomuitval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:53
@Onno_ Dat is toch allemaal gerommel in de marge. Die paar watt voor tuin verlichting met accu's enzo te gaan voorzien verdien je financieel, op dit moment, nooit terug.
Een kWh kost 25cent en tuinverlichting is iets van 3 watt per lampje. Als je er 20 hebt dan is dat 60Wh. Elke avond 5 uur aan is 300Wh. Dat is nog geen derde van die 25 cent. Laat het 10 cent zijn, maal 365 = 36,50 per jaar. Lijkt mij een enorm gedoe en dan heb ik enorm ruim (hoog) gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartentux
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 23-07 01:28
De werking van een powerstation (aka een UPS) en een thuisaccu (en ook een PV inverter trouwens) zijn wezenlijk anders. Een powerstation moet een spanning opwekken met een ongeveer sinusvormige output en ongeveer 50Hz. En dan stroom gaan leveren als er stroom gevraagd wordt. Enn... that's it.

Een thuisaccu die levert heeft te maken met een totaal andere uitdaging. Hier moet de frequentie heel nauwkeurig de aangeboden 50Hz volgen, waar je een PLL voor nodig hebt die een powerstation niet heeft. Maar nog wel belangrijker is: een thuisaccu is geen spanningsbron, maar een constante-stroombron. Dat is namelijk de enige manier om gecontroleerd een vastgestelde, gelimiteerde hoeveelheid energie in het grid te pompen. Zou je een spanningsbron aansluiten op het grid dan gaat een van die twee gegarandeerd 'boem' doen.

En wat daarnaast de prijs nogal gaat opdrijven is dat een heel scala aan nutsbedrijven, overheidsinstellingen, testlabs en certificeringsinstituten je thuisaccu niet zomaar van een goedkeuring/toelating gaan voorzien en dus mag je het dan niet verkopen. Daar heeft een powerstation niets mee te maken. Hóóguit zal een Kema-Keur (bestaat dat nog??) er iets van kunnen vinden. Maar verder geen keuringen en certificeringen nodig.

Dus de vraag waarom een powerstation een powerstation is en geen thuisaccu is een beetje vergelijkbaar met "Waarom zou je geen motor en stuur kunnen inbouwen in je caravan zodat het een camper wordt?" Nou, het kan vast wel, maar het is niet economisch interessant, koop dan gewoon een camper.

[ Voor 0% gewijzigd door Maartentux op 15-06-2025 01:23 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

In On/Offgrid campingaccu gezocht had ik een paar units gevonden die als UPS kunnen werken en terug kunnen leveren.
Zeker onder de 1 kW uitgangsvermogens is er wel keus.

Features als een API, USB uitgangen en een display ontbreken dan wel.

[ Voor 15% gewijzigd door Proton_ op 15-06-2025 09:38 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vdvmark
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 20:19
In de zondagverkoopmail zat ik gister hierna te kijken:
https://www.reichelt.com/...06.2025&track_id=3Dereoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal2900
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 24-07 06:38
Ook ik vind het een interessante vraag waar ik zelf al mee speelde
Ik heb bv momenteel een balkonkrachtcentrale (of dus 2 zonnepanelen met omvormer en stekker) op mijn tuinhuis.
Ik was al eens op zoek gegaan of ik bv deze in kon pluggen met de stekker op een powerstation, en er dan een model zou bestaan met "power out" die ik in mijn stopcontact kan pluggen
Bedoeling zou dan zijn: zonnepaneeltjes laden tijdens de dag de powerstation op , en 's avonds geeft die zijn opgewekte stroom weer af naar mijn net.

Zou toch een mooie en budgetvriendelijke oplossing zijn...dus ik blijf zoeken en ook dit topic volgen :)
Pagina: 1