Stadsverwarming en vloerverwarming, hoe werkt het?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVvG
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-05 10:23
Goede avond allemaal,

Wij zijn recentelijk verhuisd naar een nieuwere woning (2000), een hoekwoning (280m²) die is voorzien van stadsverwarming via Ennatuurlijk. De gehele beneden verdieping is (buiten een kleine radiator in de garage) voorzien van vloerverwarming, de eerste en tweede verdieping zijn beide voorzien van radiatoren. Op basis van de vorige bewoners hebben wij een voorgesteld voorschot ontvangen van € 350,- p/mnd, wat m.i. echt belachelijk hoog is.

Ons verbruik in September (wat een zeer milde maand was), lag op 1,77GJ. Volgens Ennatuurlijk ruim boven het gemiddelde gebruik van een vrijstaande woning. Nu komt echter de puzzel, onze centrale thermostaat hebben wij overdag op 18 graden staan, vanaf 20:00 14 graden, echter is onze woonkamer nog geen dag onder de 19,5-20 graden geweest, terwijl de verwarming normaliter dus (nog) niet aan zou moeten slaan. Daarbij valt ons ook op dat het lijkt dat onze vloerverwarming vooral in de avond begint te draaien, boven is het 's nachts vaak warm en onze gehele woning koelt weinig af, terwijl de radiatoren boven allemaal uit zijn gedraait.

We hebben de vorige bewoners gevraagd of ze ons kunnen helpen, maar die gaven aan dat ze "heel eerlijk nooit hebben begrepen hoe die vloerverwarming heeft gewerkt". Gevoelsmatig lijkt het alsof onze vloerverwarming echter gewoon altijd door blijft verwarmen, ongeacht wat onze thermostaat in de woonkamer aangeeft. Ik ben echt een leek wat dit onderwerp betreft helaas.

We zijn van plan om binnenkort eens een installateur langs te laten komen, maar ik dacht met al die kennis hier op het forum is er wellicht wel iemand die ons verder kan helpen.

Onze opstelling is als volgt:
Meterkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxJcUknHCyfqC-QbL8n4G1ixnH0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJQeeYS992M9tsxEvuq29ZNb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_GAc1aJrBVQpEob9Bza_nDTsUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()///image/kn4ohEvORySECCZgo1jww2DE.jpg?f=fotoalbum_large

Vloerverwarming
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bajDrSXw4_H8gxH6lKtVAwdQyUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMVXmGGQSiKC2HSR9FjsPbp9.jpg?f=fotoalbum_large

Thermostaat
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVket7-lSK6GQfjY9PMbCfmK6FY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R2048EndWU1aWEhIwAAwkRZH.jpg?f=fotoalbum_large

Het enige wat we willen is begrijpen hoe het systeem werkt om ons verbruik in ieder geval te kunnen sturen mochten we dat willen, we hebben nu het gevoel dat we geen enkele grip hebben op ons verbruik.

Alvast bedankt voor de evt. tips! 😄

PSN | Antiekepoepdoos

Beste antwoord (via JVvG op 30-10-2024 14:54)

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 17:32
JVvG schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:55:
[...]

Ik heb net de maximaalthermostaat eens op 35 graden gezet, wat direct opvalt:
- leiding wordt inderdaad direct warm (zonder dat er een warmtevraag is)
- de Kamstrup meter geeft nu direct een verbruik aan van ca. 170 l/h (waar dit hiervoor nog 8 l/h was), zonder dat er verder iets is veranderd qua warmtevraag vanuit de thermostaat
Dat betekent dan inderdaad dat de stelmotor of de zoneklep zelf defect is, en niet meer dichtgaat. Of eventueel kan het ook nog zo zijn dat de communicatie tussen de kamerthermostaat en de aansturing van de stelmotor niet meer goed werkt, waardoor de stelmotor altijd open staat.

Heb je de documentatie van de stelmotor opgezocht? Daarin zou moeten staan hoe je kunt aflezen of de motor de klep open of dicht heeft staan.

Verder kun je problemen met de zoneklep zelf uitsluiten door de witte stelmotor eraf te halen, en te vervangen door een reguliere thermostaatknop of een gewone handmatige knop (let goed op de schroefdraad, die moet goed passen. Dat is doorgaans M28 of M30).

Als je er een reguliere (thermostaat)knop op gezet hebt, en die helemaal dicht draait, dan moet alsnog de doorstroming stoppen en de buizen afkoelen.

Als dat dan nog steeds warm blijft en blijft doorstromen, dan is je zoneklep zelf gewoon defect en kan niet meer goed sluiten. In dat geval moet die vervangen worden.

Kortom, je hebt nog een aantal tests te doen:
  1. Zoek in de documentatie van de stelmotor hoe aangegeven wordt of die open of dicht is, en kijk hoe dat nu staat;
  2. Vervang de stelmotor (tijdelijk) door een gewone of thermostatische knop en draai die helemaal dicht; Wordt de leiding dan koud?
Toevoeging: Als je dit zelf niet ziet zitten, dan is het verstandig om hier iemand anders naar te laten kijken ;) Als je onverhoopt iets stuk maakt kan het een dure klus worden. En als het lang duurt voordat er iemand nar kan kijken, zit je mogelijk langere tijd zonder verwarming, ook niet fijn...

[ Voor 7% gewijzigd door Gameboy op 30-10-2024 14:01 ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
Tja, de enige belangrijke tip die ik je vooralsnog kan geven is om die aarding aan de waterleiding onmiddellijk te verwijderen!

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gameboy
Yaksa schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:15:
Tja, de enige belangrijke tip die ik je vooralsnog kan geven is om die aarding aan de waterleiding onmiddellijk te verwijderen!
Off-topic, maar waarom? Je mag je huis niet *via* de waterleiding aarden. Maar als je zoals hier een nette aardpen hebt, mag je toch je waterleiding daarop ook aarden?

In natte ruimtes is dat zelfs verplicht, voor alle metalen delen (leidingen, kranen, radiatoren, etc...)

Maar on-topic verder:

Op de vloerverwarmingsverdeler zie ik zo niets bijzonders. Die lijkt correct te zijn aangesloten, en bevat de zoneklep in de retourleiding, waarvan ik vermoed dat die door de kamerthermostaat wordt aangestuurd.

Prima, zo heb ik dat ook bij mij thuis, en dat werkt zoals het hoort.

Met de getoonde aanvoer en retourtemperaturen die de thermometertjes weergeven, geeft je vloer nu geen warmte af, en mag je geen warmte-verbruik hebben als je ook de radiatoren dicht hebt...

Als je alles dicht zet, heb je dan nog steeds flow door je systeem? Dat moet je op de meter op de afleverset kunnen zien...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Sowieso al een waardeloos systeem. Je thermostaat regelt de actuator op de verdeler, maar daarmee gaat je hal/entree ook mee, of je nu wilt of niet. Met bezuinigen kan je beginnen om daar niet te stoken, in de hal kom je vaak toch amper.
Verder zie ik een maximaalthermostaat op de aanvoer, die lijkt op 20 te staan? Met die temperatuur kan je stoken tot je een ons weegt, dat schiet niet echt op. Aanvoer moet meer richting de 30-35.
Je kan eens checken wanneer de pomp draait en of dat overeenkomt met je thermostaat en warmtevraag.

En ... meten is weten. Schrijf eens regelmatig je meterstanden op zodat je kan zien wanneer en hoeveel warmte je gebruikt, en of dat overeenkomt met je warmtevraag.

[ Voor 13% gewijzigd door Microkid op 29-10-2024 20:55 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVvG
Microkid schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:53:
Verder zie ik een maximaalthermostaat op de aanvoer, die lijkt op 20 te staan? Met die temperatuur kan je stoken tot je een ons weegt, dat schiet niet echt op. Aanvoer moet meer richting de 30-35.
Ja, dat klopt! Die hebben we hier een paar dagen terug op gezet om te kijken of dit effect zou hebben op de temperatuur beneden, maar er veranderd weinig om eerlijk te zijn. Woonkamer blijft op 20 graden hangen, wat gezien je opmerking dus raar is eigenlijk? Heeft die maximaalthermostaat ook impact op het uiteindelijk verbruik?

[ Voor 5% gewijzigd door JVvG op 29-10-2024 21:38 ]

PSN | Antiekepoepdoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:51

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dan moet je toch echt gaan controleren of je systeem warmte afneemt. Ofwel: geregeld aan de buizen voelen e.d. De warmte moet ergens vandaan komen. Een woning uit 2000 is niet zo goed geisoleerd dat de warmte dagen blijft hangen.

Wat nog zou kunnen: onder de actuator zit een pinnetje. Het gebeurt wel eens dat het pinnetje vast blijft zitten, dan stroomt er continu warm water. Ofwel: actuator even eraf halen en checken of het pinnetje vrij kan bewegen.
Tevens zie ik dat de actuator open staat. Dat lijkt me niet kloppen als er geen warmtevraag is. Ook de actuator kan dus defect zijn. Zie je de rode markering wel eens veranderen? Bijv als je de temp op 25 instelt?

[ Voor 86% gewijzigd door Microkid op 29-10-2024 21:49 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:02
Die woning is dan ook wel fors.

Maar dan nog, gecondoleerd met je stadsverarming. Je komt er slechts moeizaam van af. Er zijn hier echter mensen met ervaring:

Stoppen met stadsverwarming van Ennatuurlijk

Een huis kopen met (ongewenste) stadsverwarming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
Wilke schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 21:42:
Die woning is dan ook wel fors.

Maar dan nog, gecondoleerd met je stadsverarming. Je komt er slechts moeizaam van af. Er zijn hier echter mensen met ervaring:

Stoppen met stadsverwarming van Ennatuurlijk

Een huis kopen met (ongewenste) stadsverwarming
Ennatuurlijk heeft hier gewoon informatie over op hun website:

https://ennatuurlijk.nl/v...ragen/aan-afmelding#78266

Je kunt er dus vanaf, mocht je willen overstappen op een alternatieve warmtebron.

Maar dit is nog steeds off-topic. ;)

Het is van belang dat de TS nagaat wanneer er warmte wordt verbruikt, door de warmtemeter in de gaten te houden.

Je kunt ook eens de afsluiter(s) van je afgiftesysteem dichtdraaien. Die zitten aan de rechterkant onder de afleverset. Dan moet je warmteverbruik direct naar 0 gaan (tenzij iemand aan het douchen is of anderszins warm water tapt ;) )

Voel inderdaad ook aan de leidingen van de vloerverwarmingsverdeler als je de maximaalthermostaat op 35 zet. Als die warm wordt terwijl je kamerthermostaat geen warmtevraag zou moeten hebben, dan zit er iets niet goed in de verdeler.

Wellicht is dan de thermische motor op je zoneklep stuk, en staat die altijd open terwijl deze dicht zou moeten staan...

Maar goed, dat is speculatie, stap 1 is kijken of de warmte-afname naar 0 gaat als je de afsluiters (tijdelijk) dicht zet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-06 23:25

Tuxie

En WeL nU!

Even bij het begin beginnen ( hier zelfde systeem en zelfde aanbieder ). Je thermostaat meet ergens in huis op 1 punt de temperatuur. Indien op dat moment de temperatuur lager is dan gewenst, dan ontstaat er een warmtevraag en zal als het goed is de klep opengaan en er warm water de verdeler instromen. Het is dus geen modulerend systeem, het is open of dicht.

Als er een warmtevraag is, is er een aanvoer en retourtemperatuur. Stadsverwarming is 90 graden dus er zal voor een aanvoertemperatuur van 35 graden bijgemengd moeten worden. Daarvoor heb je dus een verdeler met pomp. Warm water zal door de buizen heen stromen en je vloer zal warmte opnemen. Vervolgens ontstaat er een delta tussen aanvoer en retour en dat verschil wordt afgerekend in GJ. Zo ontstaat je stadsverwarming (SV) verbruik.

Factoren die verbruik beïnvloeden:
- lengte en diameter buizen
- aantal groepen
- ondervloer
- nachtverlaging ja/nee
- waar je thermostaat staat vs. waar je het warm wilt hebben
- buitentemperatuur
- etc.

Belangrijk is om de vloerverwarming waterzijdig in te regelen (gebruik zoekfunctie). Het is een duurdere combinatie dan warmtepomp en/of CV, maar kan goed teruggeschroefd worden mits goed ingeregeld. Ook is stadsverwarming een zeer makkelijk (qua techniek) en comfortabel systeem. Helaas is de economische realiteit wat weerbarstiger....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:26
Toevallig een groter gezin wat vaak onder de douche staat? Of in bad gaat? Warm water voor de badkamer (en keuken?) wordt ook door de stadsverwarming verwarmd. Wij zijn thuis met 5 en gaan richting de 0,7/0,8GJ per maand alleen voor het douchen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Ik ben een zeer tevreden gebruiker van stadsverwarming. In september hebben wij 0,25GJ verbruikt (bouwjaar 2015, 175m2, hoekwoning, 2 personen).
Het verbruik van TS is dus inderdaad zeer hoog. Het eerste waar ik naar zou (laten) kijken is inderdaad of deze afsluiter echt wel dicht staat als de thermostaat geen warmte vraagt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGZ68Y-231yrG4ja8U49f_PYnUE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/J1OYrDmH6fLb5fCKLYplfwtd.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVvG
Prisma16 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 22:50:
Het verbruik van TS is dus inderdaad zeer hoog. Het eerste waar ik naar zou (laten) kijken is inderdaad of deze afsluiter echt wel dicht staat als de thermostaat geen warmte vraagt.
[Afbeelding]
Misschien een stomme vraag, maar zit die afsluiter dan niet op de verkeerde plek? Voor mijn gevoel zit hij op de leiding die het water retour stuurt, of ligt dat aan mij?

PSN | Antiekepoepdoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
JVvG schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 07:56:
[...]

Misschien een stomme vraag, maar zit die afsluiter dan niet op de verkeerde plek? Voor mijn gevoel zit hij op de leiding die het water retour stuurt, of ligt dat aan mij?
Een zoneklep wordt standaard in de retour aangebracht, tenzij er geen ruimte is om dat te doen. Dit is dus helemaal prima zo, en werkt zoals het hoort.

Tenzij die motor (of klep zelf) stuk is en die klep altijd open staat, in plaats van alleen wanneer er warmtevraag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVvG
Gameboy schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:28:
[...]
Tenzij die motor (of klep zelf) stuk is en die klep altijd open staat, in plaats van alleen wanneer er warmtevraag is.
Duidelijk, dankje! Hoe kunnen we dat het beste controleren? Ik zie dat het schuifje nu op NC staat, zou hij moeten verspringen als er dan een warmtevraag onstaat?

PSN | Antiekepoepdoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie

Tuxie

En WeL nU!

Je hebt ook zo'n kamstrup meter in de meterkast. Als je een paar keer op dat 'play' (driehoek) knopje drukt navigeer je door een aantal opties, zoals aantal liters water wat door je leiding stroomt. Als je alle radiatoren dichtdraait, geen water uit de kraan haalt en er geen warmtevraag is moet dat op 0l staan.....dat kun je ook proberen.....als er dus wel water doorheen stroomt zou je eens naar verdeler kunnen kijken inderdaad....

Hier trouwens in de maand september 0,5GJ verbruik incl. vloerverwarming. Maar ik schakel de vloerverwarming handmatig in en uit....Tevens was september vrij zacht.....

[ Voor 16% gewijzigd door Tuxie op 30-10-2024 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:52
Ter info, misschien ten overvloede, maar stadverwarming is niet alleen voor je verwarming. Ook voor je warme water. Dus je zegt "Ik heb 1,77GJ verbruikt " dat is ook met douchen ".
Heb zelf ook stadsverwarming van ennattuurlijk icm vloerverwarming.
Belangrijkste tip is om niet zo variabel om te gaan met je vloerverwarming.
Zorg er voor dat je maxmimaal 1 graden verschil in de nacht/ dag hebt zodat het systeem niet keihard moet werken om 's ochtends de gestelde temperatuur te krijgen.
Vloerverwarming krijgt de ruimte vaak langzaam warm en het kost bakken energie om van 14 graden op te stoken.

Overigens voelt de vloerverwarming ook warm aan (bij de verdeler) want 20 graden is echt niets. Dat is de normale omgevingstemperatuur.
Bij ons thuis is het ook 21 graden binnen, maar dat komt meer door de zon dan de verwarming. Zodra de zon gaat schijnen (raampartij op het zuiden) loopt de temperatuur rap op. Maar de verwarming doet niks.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVvG
Tuxie schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:37:
Je hebt ook zo'n kamstrup meter in de meterkast. Als je een paar keer op dat 'play' (driehoek) knopje drukt navigeer je door een aantal opties, zoals aantal liters water wat door je leiding stroomt. Als je alle radiatoren dichtdraait, geen water uit de kraan haalt en er geen warmtevraag is moet dat op 0l staan.....dat kun je ook proberen.....als er dus wel water doorheen stroomt zou je eens naar verdeler kunnen kijken inderdaad....
Zal later op de week eens testen wat er gebeurt als ik hem dicht draai, hij staat nu op 8L. Bedankt voor de tip!

PSN | Antiekepoepdoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:52
JVvG schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:57:
[...]

Zal later op de week eens testen wat er gebeurt als ik hem dicht draai, hij staat nu op 8L. Bedankt voor de tip!
8 liter??? Terwijl er niets open staat? Dat is fors.. Of heb je nu de verwarming wel aan staan..

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
JVvG schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:50:
[...]

Duidelijk, dankje! Hoe kunnen we dat het beste controleren? Ik zie dat het schuifje nu op NC staat, zou hij moeten verspringen als er dan een warmtevraag onstaat?
Als je de maximaalthermostaat (op de aanvoerleiding naar de vloerverwarmingspomp) op 35 graden of daaromtrent instelt, dan voel je vanzelf of die aanvoerleiding warm wordt. Ook kun je meestal wel water horen stromen (tenzij de pomp teveel herrie maakt).

Maar zonder warmtevraag moeten die leidingen dus stil en koud zijn. Als dat niet zo is, is de zoneklep stuk, of de motor...als je de specificaties van die thermische motor opzoekt op het internet, kun je vast ook wel achterhalen hoe het er achter het glaasje uit moet zien bij een stand open of dicht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
JVvG schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 07:56:
[...]

Niet te snel aan fouten in het ontwerp / de installatie denken bij systemen die al jaren lang werken. Afsluiters gaan niet niet spontaan in andere leidingen zitten en draadjes springen niet naar andere kroonsteentjes.

Er maar eens kijken of alles als wel doet wat het zou moeten doen, open/dicht gaan, wel/geen stroom leveren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVvG
DonJunior schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:02:
[...]

8 liter??? Terwijl er niets open staat? Dat is fors.. Of heb je nu de verwarming wel aan staan..
Heb hem nog niet dichtgedraaid he, dit is waar hij (zonder ergens aan te draaien) op staat. De verwarming staat aan, maar de thermostaat staat op 15 graden (kamer is 20) dus zou niks moeten doen. Verder is er nu niks dat warmte verbruikt.

PSN | Antiekepoepdoos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-06 17:42
JVvG schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:06:
[...]

Heb hem nog niet dichtgedraaid he, dit is waar hij (zonder ergens aan te draaien) op staat. De verwarming staat aan, maar de thermostaat staat op 15 graden (kamer is 20) dus zou niks moeten doen. Verder is er nu niks dat warmte verbruikt.
Ja, maar deze waarde zou op 0 moeten staan als er geen warmte vraag is. Wij hadden dit de eerste maanden in ons huis ook, het bleek dat de afsluiter er niet helemaal lekker opzat. We hadden hem er af gedraaid en toen weer er op en toen kwamen we gewoon netjes op 0 l/h uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVvG
Tales schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:09:
[...]

Ja, maar deze waarde zou op 0 moeten staan als er geen warmte vraag is. Wij hadden dit de eerste maanden in ons huis ook, het bleek dat de afsluiter er niet helemaal lekker opzat. We hadden hem er af gedraaid en toen weer er op en toen kwamen we gewoon netjes op 0 l/h uit.
Ok, dat zou dus al een mogelijke oorzaak kunnen zijn. Gaan er eens induiken!

PSN | Antiekepoepdoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conteaster
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
-nvm-

[ Voor 99% gewijzigd door Conteaster op 30-10-2024 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVvG
Gameboy schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 10:17:
[...]
Als je de maximaalthermostaat (op de aanvoerleiding naar de vloerverwarmingspomp) op 35 graden of daaromtrent instelt, dan voel je vanzelf of die aanvoerleiding warm wordt. Ook kun je meestal wel water horen stromen (tenzij de pomp teveel herrie maakt).

Maar zonder warmtevraag moeten die leidingen dus stil en koud zijn. Als dat niet zo is, is de zoneklep stuk, of de motor...als je de specificaties van die thermische motor opzoekt op het internet, kun je vast ook wel achterhalen hoe het er achter het glaasje uit moet zien bij een stand open of dicht...
- de Kamstrup meter geeft nu direct een verbruik aan van ca. 170 l/h (waar dit hiervoor nog 8 l/h was), zonder dat er verder iets is veranderd qua warmtevraag vanuit de thermostaat

PSN | Antiekepoepdoos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiricV
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-06 11:20
Heb je toevallig vloerverwarming in de badkamer? Ik had ook stadsverwarming en mijn badkamer was voorzien van vloerverwarming met een thermostaatknop.
Deze was verantwoordelijk voor een fiks deel van mijn verbruik (ca. 0,3 GJ voor 8 dagen in september!) , aangezien men meestal een hogere temperatuur in de badkamer verlangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-06 14:03
[...]

Je geeft aan dat de leiding warm word, dat betekend dat er warm water doorheen stroomt.
Dat warme water gaat ergens naartoe.

Heb je idd ergens nog een losse thermostaat zitten die wel warmtevraag heeft? Of zit er ergens een thermostaatkraan vast die niet goed sluit?

Volg de warmte, dan moet je er uit kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Als je nu de aandrijving (witte deel) van de zoneklep zelf (metalen deel) afdraait zou de flow weer naar "nul" moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie

Tuxie

En WeL nU!

[...]

An sich zou dit kunnen kloppen in het geval van een warmtevraag. Indien er geen warmtevraag is dan is er iets anders aan de hand. Mijn thermostaat is geschakeld aan een centrale klep (in de meterkast, met een Honeywell) en ik heb geen zoneklep bij de VV-verdeler. Heb jij geen centrale klep in de meterkast? In principe is 35 graden aanvoer en 20 retour prima ( ik denk dat die retour ook wel oploopt, so warm is het immers nu niet). Ik zou eerst proberen die kamstrup op 0l te krijgen bij geen warmtevraag....,

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
[...]

Dat betekent dan inderdaad dat de stelmotor of de zoneklep zelf defect is, en niet meer dichtgaat. Of eventueel kan het ook nog zo zijn dat de communicatie tussen de kamerthermostaat en de aansturing van de stelmotor niet meer goed werkt, waardoor de stelmotor altijd open staat.

Heb je de documentatie van de stelmotor opgezocht? Daarin zou moeten staan hoe je kunt aflezen of de motor de klep open of dicht heeft staan.

Verder kun je problemen met de zoneklep zelf uitsluiten door de witte stelmotor eraf te halen, en te vervangen door een reguliere thermostaatknop of een gewone handmatige knop (let goed op de schroefdraad, die moet goed passen. Dat is doorgaans M28 of M30).

Als je er een reguliere (thermostaat)knop op gezet hebt, en die helemaal dicht draait, dan moet alsnog de doorstroming stoppen en de buizen afkoelen.

Als dat dan nog steeds warm blijft en blijft doorstromen, dan is je zoneklep zelf gewoon defect en kan niet meer goed sluiten. In dat geval moet die vervangen worden.

Kortom, je hebt nog een aantal tests te doen:
  1. Zoek in de documentatie van de stelmotor hoe aangegeven wordt of die open of dicht is, en kijk hoe dat nu staat;
  2. Vervang de stelmotor (tijdelijk) door een gewone of thermostatische knop en draai die helemaal dicht; Wordt de leiding dan koud?
Toevoeging: Als je dit zelf niet ziet zitten, dan is het verstandig om hier iemand anders naar te laten kijken ;) Als je onverhoopt iets stuk maakt kan het een dure klus worden. En als het lang duurt voordat er iemand nar kan kijken, zit je mogelijk langere tijd zonder verwarming, ook niet fijn...

[ Voor 7% gewijzigd door Gameboy op 30-10-2024 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JVvG
Gameboy schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:59:
[...]
Ik denk dat dit de conclusie gaat zijn. Enorm bedankt voor alle hulp tot zover allemaal! We zijn hier toch wel iets wijzer van geworden, maar ik ben bang dat ikzelf eerder iets fout ga doen dan dat ik zelfstandig (met dank aan jullie tips) hier uit ga komen. We gaan eens iemand zoeken die hierbij kan helpen, zal proberen daarna nog eens aan te geven wat de conclusie van het verhaal is geworden.

PSN | Antiekepoepdoos

Pagina: 1