‘Ervaringsdeskundige’ hier. 2 jaar geleden hebben ook wij een bestaand huis gekocht wat aangesloten was op het warmtenet / stadsverwarming. Afgelopen maand zijn wij permanent afgesloten van het warmtenet / stadsverwarming van Ennatuurlijk c.q. ‘het gemeentelijk warmtenet’.
Vooropgesteld; het was een gigantisch lang en frustrerend proces wat bijna 8 maanden heeft geduurd, mede doordat de gemeente eigenaar was van de aansluitleiding die ons huis binnenkwam. De rest van het warmtenet was eigendom van Ennatuurlijk, maar puur en alleen omdat de laatste 5 meter leiding eigendom waren van de gemeente, mag de gemeente haar eigen tarieven bepalen… en die verschilden flink met wat Ennatuurlijk normaliter hanteert.
Zoals je zelf al had gevonden hanteert Ennatuurlijk 423 euro voor een ‘standaardafsluiting’ (1). Een standaardafsluiting komt neer op het weghalen van het afleverset en het afdoppen van de leidingen. Er komt dus geen graafwerk aan te pas. Een ‘standaardafsluiting’, zoals Ennatuurlijk (en ook Eneco (2)) deze hanteren, is echter niet officieel opgenomen in het Warmtebesluit, zodoende ging de gemeente hier niet mee akkoord. Ze kwamen met doemscenario’s op de proppen dat een leiding kon gaan lekken, waardoor de ‘leveringszekerheid’ voor andere klanten niet kon worden gegarandeerd.
Het Warmtebesluit kent namelijk twee typen afsluitmethodes;
- een tijdelijke afsluiting voor de duur van maximaal 2 jaar
- een permanente afsluiting (3).
Bij een tijdelijke afsluiting worden de afsluiters op het afleverset dichtgezet en verzegeld met bijv. een slot (4). Echter, volgens het Warmtebesluit mag dat maximaal voor de duur van 2 jaar. Na 2 jaar een ‘tijdelijke afsluiting’ te hebben gehad, ben je verplicht te kiezen of je opnieuw wilt worden aangesloten of dat je permanent afgesloten wilt worden. Vanzelfsprekend zijn er ook kosten verbonden aan het opnieuw aansluiten na een tijdelijke afsluiting, anders kon je immers kiezen voor een tijdelijke afsluiting van 2 jaar, dan weer een maandje aangesloten te zijn, en dan weer een tijdelijke afsluiting voor de duur van 2 jaar.
Bij een permanente afsluiting wordt daadwerkelijk de aansluitingleiding verwijderd en afgekoppeld van de hoofdleiding aan de straat. D.w.z. dat er graafwerkzaamheden aan te pas komen en in sommige gevallen zelfs dat een compleet huizenblok drukloos moet worden gemaakt. Je voelt hem al aankomen; dat kost heel veel geld.
‘Gelukkig’ stelt de ACM elk jaar vast wat de maximumtarieven voor warmte zijn, dit geldt ook voor aan- en afsluittarieven. Voor 2023 zijn deze als volgt (5):
Tijdelijke afsluiting: maximaal 393,18 euro incl. BTW
Definitieve afsluiting: maximaal 4127,31 euro incl. BTW
Heraansluiting na tijdelijke afsluiting: Wettelijk niet vastgesteld, dus hier kunnen ze je een poot uitdraaien
Heraansluiting na definitieve afsluiting: maximaal 5337,39 euro incl. BTW
Je voelt hem vast al aankomen; wij kregen een offerte die nét boven het maximum lag voor een permanente afsluiting. Zodoende werden we ‘gematst’ en hoefden we ‘slechts’ het wettelijk maximum van 4127,31 euro te betalen om afgesloten te worden van de warmtenetmaffia. Joepie!
Wat ik met dit relaas wil zeggen is; wees ‘blij’ dat je ‘slechts’ 423 euro hoeft te betalen om afgesloten te worden. Het had ook letterlijk 10x zoveel kunnen zijn.
Tot zover deze achtergrondinformatie. Terugkomend op jouw vraag:
Jouw situatie is anders dan de onze. Wij waren immers al klant/afnemer van het warmtenet. Jij hebt het huis pas gekocht en nog geen leveringsovereenkomst met Ennatuurlijk. Nu weet ik niet of je deze leveringsovereenkomst kunt weigeren, bijvoorbeeld omdat deze ‘verbonden zit’ aan het pand. Als dat zo is, zou ik verwachten dat dit in het Warmtebesluit staat opgenomen. Mocht je namelijk een leveringsovereenkomst voor onbepaalde tijd hebben, dan mag je deze wettelijk gezien op grond van het algemeen consumentenrecht beëindigen. Een overeenkomst voor bepaalde tijd kan slechts in uitzonderlijke situaties worden opgezegd. Dit is in het Burgerlijk Wetboek geregeld. In de Warmtewet is ook een tweetal uitzonderingen opgenomen op de regel dat een afnemer altijd zijn leveringsovereenkomst moet kunnen beëindigen. De eerste uitzondering doet zich voor wanneer het technisch niet mogelijk is om de levering van warmte in zijn geheel te beëindigen. De tweede doet zich voor wanneer beëindiging van de leveringsovereenkomst leidt tot «aanzienlijk nadeel» voor een andere gebruiker.
In het geval van tussentijdse beëindiging van een contract met een bepaalde looptijd is het toegestaan om een opzegvergoeding in rekening te brengen. Als gevolg van artikel 6:230m van het Burgerlijk Wetboek bevat een overeenkomst de voorwaarden voor opschorting of beëindiging daarvan. Hieronder valt ook de vermelding van de opzegvergoeding. (6)
In theorie klinkt dat mooi; je stuurt een mailtje/brief waarin je je onbepaalde leveringsovereenkomst opzegt, zet de incasso stop en reageert op geen enkele brief of telefoontje. Dit is ook de methode/aanpak die vaker in het
Gas de deur uit doen: Gratis! topic wordt aangehaald. De successen van deze methode variëren; bij de een blijft het na een aantal boze brieven stil, de ander is na anderhalf jaar nog steeds bezig met instanties zoals deurwaarders en BKR. In de laatste had ik absoluut geen trek in. Mijns inziens, nogmaals mijn zienswijze als niet jurist zijnde, is namelijk dat de warmteleverancier wel degelijk een poot heeft om op te staan om jouw afsluitkosten in rekening te brengen. Normaliter is het afleverset namelijk niet jouw eigendom maar gehuurd. Zodoende lijkt het me niet meer als logisch dat men hiervoor kosten mag rekenen om dit weg te halen als je de leveringsovereenkomst opzegt. Er moet immers een monteur voor komen die toch al gauw een half uurtje bezig is. Reken daarbij voorrijkosten en administratiekosten bij op voor het opmaken van de eindfactuur en dan is 423 euro naar mijn idee en schappelijk bedrag. Een bedrag waar ik bij de aankoop van een huis niet wakker van zou liggen…
Bronvermelding:
1.
https://ennatuurlijk.nl/s...ing%20overeenkomst%20.pdf
2.
https://www.eneco.nl/-/me...uitbedrijfnemen-01-23.pdf
3. Paragraaf 5.1 -
https://www.acm.nl/system...televeranciers-2023_0.pdf
4.
https://www.gelderlander....is-veel-te-duur~a47d1945/
5. Paragraaf 9.242 -
https://www.acm.nl/system...televeranciers-2023_0.pdf
6. Antwoord 2 -
https://zoek.officielebek.../ah-tk-20192020-2152.html
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp