Een huis kopen met (ongewenste) stadsverwarming

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:50
Ik ben naar een huis aan het kijken waar een stadsverwarming aansluiting van Ennatuurlijk op zit. Mochten wij na bezichtiging een bod uit gaan brengen wil ik ook al alvast de voorbereidingen gaan maken om "van het gas" af te gaan. Maximaal isoleren en er is dak genoeg voor zonnepanelen dus net zoals mijn auto, full electric zijn de plannen.

Ik lees dat Ennatuurlijk ondanks een uitspraak uit 2015 toch nog steeds 423 euro in rekening brengt voor het afsluiten van een bestaande aansluiting.

Maar nu als wij het huis kopen, ik heb geen overeenkomst met Ennatuurlijk en wil die dan ook niet. Ik draai gewoon de aanvoer kraan dicht op het moment dat wij de sleutel krijgen en de installateurs aan de gang (y)

code:
1
Heeft jouw nieuwe woning ook warmte van Ennatuurlijk? Dan moet je dit pand ook bij ons aanmelden vanaf het moment dat je er verantwoordelijk voor bent. Je kunt jouw verhuizing makkelijk via Mijn Warmte aan ons doorgeven of neem contact op met onze klantenservice op 085-2734567.

Moeten is dwang zeg ik altijd tegen mijn kinderen. Wie heeft er ervaring met het moetje van Ennatuurlijk?

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Beste antwoord (via maarten_NL op 27-08-2023 16:33)

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

‘Ervaringsdeskundige’ hier. 2 jaar geleden hebben ook wij een bestaand huis gekocht wat aangesloten was op het warmtenet / stadsverwarming. Afgelopen maand zijn wij permanent afgesloten van het warmtenet / stadsverwarming van Ennatuurlijk c.q. ‘het gemeentelijk warmtenet’.
Vooropgesteld; het was een gigantisch lang en frustrerend proces wat bijna 8 maanden heeft geduurd, mede doordat de gemeente eigenaar was van de aansluitleiding die ons huis binnenkwam. De rest van het warmtenet was eigendom van Ennatuurlijk, maar puur en alleen omdat de laatste 5 meter leiding eigendom waren van de gemeente, mag de gemeente haar eigen tarieven bepalen… en die verschilden flink met wat Ennatuurlijk normaliter hanteert.

Zoals je zelf al had gevonden hanteert Ennatuurlijk 423 euro voor een ‘standaardafsluiting’ (1). Een standaardafsluiting komt neer op het weghalen van het afleverset en het afdoppen van de leidingen. Er komt dus geen graafwerk aan te pas. Een ‘standaardafsluiting’, zoals Ennatuurlijk (en ook Eneco (2)) deze hanteren, is echter niet officieel opgenomen in het Warmtebesluit, zodoende ging de gemeente hier niet mee akkoord. Ze kwamen met doemscenario’s op de proppen dat een leiding kon gaan lekken, waardoor de ‘leveringszekerheid’ voor andere klanten niet kon worden gegarandeerd.

Het Warmtebesluit kent namelijk twee typen afsluitmethodes;
- een tijdelijke afsluiting voor de duur van maximaal 2 jaar
- een permanente afsluiting (3).
Bij een tijdelijke afsluiting worden de afsluiters op het afleverset dichtgezet en verzegeld met bijv. een slot (4). Echter, volgens het Warmtebesluit mag dat maximaal voor de duur van 2 jaar. Na 2 jaar een ‘tijdelijke afsluiting’ te hebben gehad, ben je verplicht te kiezen of je opnieuw wilt worden aangesloten of dat je permanent afgesloten wilt worden. Vanzelfsprekend zijn er ook kosten verbonden aan het opnieuw aansluiten na een tijdelijke afsluiting, anders kon je immers kiezen voor een tijdelijke afsluiting van 2 jaar, dan weer een maandje aangesloten te zijn, en dan weer een tijdelijke afsluiting voor de duur van 2 jaar.
Bij een permanente afsluiting wordt daadwerkelijk de aansluitingleiding verwijderd en afgekoppeld van de hoofdleiding aan de straat. D.w.z. dat er graafwerkzaamheden aan te pas komen en in sommige gevallen zelfs dat een compleet huizenblok drukloos moet worden gemaakt. Je voelt hem al aankomen; dat kost heel veel geld.
‘Gelukkig’ stelt de ACM elk jaar vast wat de maximumtarieven voor warmte zijn, dit geldt ook voor aan- en afsluittarieven. Voor 2023 zijn deze als volgt (5):

Tijdelijke afsluiting: maximaal 393,18 euro incl. BTW
Definitieve afsluiting: maximaal 4127,31 euro incl. BTW
Heraansluiting na tijdelijke afsluiting: Wettelijk niet vastgesteld, dus hier kunnen ze je een poot uitdraaien
Heraansluiting na definitieve afsluiting: maximaal 5337,39 euro incl. BTW

Je voelt hem vast al aankomen; wij kregen een offerte die nét boven het maximum lag voor een permanente afsluiting. Zodoende werden we ‘gematst’ en hoefden we ‘slechts’ het wettelijk maximum van 4127,31 euro te betalen om afgesloten te worden van de warmtenetmaffia. Joepie!
Wat ik met dit relaas wil zeggen is; wees ‘blij’ dat je ‘slechts’ 423 euro hoeft te betalen om afgesloten te worden. Het had ook letterlijk 10x zoveel kunnen zijn.

Tot zover deze achtergrondinformatie. Terugkomend op jouw vraag:
Jouw situatie is anders dan de onze. Wij waren immers al klant/afnemer van het warmtenet. Jij hebt het huis pas gekocht en nog geen leveringsovereenkomst met Ennatuurlijk. Nu weet ik niet of je deze leveringsovereenkomst kunt weigeren, bijvoorbeeld omdat deze ‘verbonden zit’ aan het pand. Als dat zo is, zou ik verwachten dat dit in het Warmtebesluit staat opgenomen. Mocht je namelijk een leveringsovereenkomst voor onbepaalde tijd hebben, dan mag je deze wettelijk gezien op grond van het algemeen consumentenrecht beëindigen. Een overeenkomst voor bepaalde tijd kan slechts in uitzonderlijke situaties worden opgezegd. Dit is in het Burgerlijk Wetboek geregeld. In de Warmtewet is ook een tweetal uitzonderingen opgenomen op de regel dat een afnemer altijd zijn leveringsovereenkomst moet kunnen beëindigen. De eerste uitzondering doet zich voor wanneer het technisch niet mogelijk is om de levering van warmte in zijn geheel te beëindigen. De tweede doet zich voor wanneer beëindiging van de leveringsovereenkomst leidt tot «aanzienlijk nadeel» voor een andere gebruiker.
In het geval van tussentijdse beëindiging van een contract met een bepaalde looptijd is het toegestaan om een opzegvergoeding in rekening te brengen. Als gevolg van artikel 6:230m van het Burgerlijk Wetboek bevat een overeenkomst de voorwaarden voor opschorting of beëindiging daarvan. Hieronder valt ook de vermelding van de opzegvergoeding. (6)

In theorie klinkt dat mooi; je stuurt een mailtje/brief waarin je je onbepaalde leveringsovereenkomst opzegt, zet de incasso stop en reageert op geen enkele brief of telefoontje. Dit is ook de methode/aanpak die vaker in het Gas de deur uit doen: Gratis! topic wordt aangehaald. De successen van deze methode variëren; bij de een blijft het na een aantal boze brieven stil, de ander is na anderhalf jaar nog steeds bezig met instanties zoals deurwaarders en BKR. In de laatste had ik absoluut geen trek in. Mijns inziens, nogmaals mijn zienswijze als niet jurist zijnde, is namelijk dat de warmteleverancier wel degelijk een poot heeft om op te staan om jouw afsluitkosten in rekening te brengen. Normaliter is het afleverset namelijk niet jouw eigendom maar gehuurd. Zodoende lijkt het me niet meer als logisch dat men hiervoor kosten mag rekenen om dit weg te halen als je de leveringsovereenkomst opzegt. Er moet immers een monteur voor komen die toch al gauw een half uurtje bezig is. Reken daarbij voorrijkosten en administratiekosten bij op voor het opmaken van de eindfactuur en dan is 423 euro naar mijn idee en schappelijk bedrag. Een bedrag waar ik bij de aankoop van een huis niet wakker van zou liggen…

Bronvermelding:
1. https://ennatuurlijk.nl/s...ing%20overeenkomst%20.pdf
2. https://www.eneco.nl/-/me...uitbedrijfnemen-01-23.pdf
3. Paragraaf 5.1 - https://www.acm.nl/system...televeranciers-2023_0.pdf
4. https://www.gelderlander....is-veel-te-duur~a47d1945/
5. Paragraaf 9.242 - https://www.acm.nl/system...televeranciers-2023_0.pdf
6. Antwoord 2 - https://zoek.officielebek.../ah-tk-20192020-2152.html

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-06 18:57
Zou het als een ketting clausule in de notariele acte kunnen staan?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:54

Roozzz

Plus ultra

Typisch ben je met een warmtenet al 'van het gas af'. Als dit het argument is om dit te doen, zou ik er eens goed over nadenken of de investering de moeite waard is...

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:09

Illusion

(the art of)

Roozzz schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:00:
Typisch ben je met een warmtenet al 'van het gas af'. Als dit het argument is om dit te doen, zou ik er eens goed over nadenken of de investering de moeite waard is...
Financieel is dat zeker de moeite waard.
Voor het milieu hoef je het niet te doen nee.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Illusion schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:02:
[...]

Financieel is dat zeker de moeite waard.
Voor het milieu hoef je het niet te doen nee.
It depends, bijvoorbeeld van de termijn waarop je kijkt. Maar goed, we zijn het verder wel eens. De reden waarom je dit doet is relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
De centrale in Geertruidenberg stookt ook een deel gas dus technisch gezien zit je met het Amernet ook aan het gas, maar dat was de vraag niet.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
ahbart schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:55:
Zou het als een ketting clausule in de notariele acte kunnen staan?
Ik heb net even gegoogled maar zoiets kan ik niet vinden. Ik heb ooit een huis met stadsverwarming gehad en die notariële akte heb ik nog wel ergens, ik ga eens zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

maarten_NL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:08:
[...]

De centrale in Geertruidenberg stookt ook een deel gas dus technisch gezien zit je met het Amernet ook aan het gas, maar dat was de vraag niet.
Ok, voor het antwoord: wat staat er in het koopcontract? :>

Ik zou de vraag neerleggen bij de makelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 19-06 22:37
maarten_NL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:08:
[...]

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Je moet echt kijken in je eigen koopcontract/voorwaarden/verplichtingen

Even los van wie er dient te betalen, Er zijn voorwaarden waarbij een opzegging niet mogelijk is zoals bijvoorbeeld een warmtekostenverdeling-aansluiting. Informeer je dus vooraf goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

je moet niks en of je verhuist of niet doet eigenlijk niet ter zake, het is hun aansluiting en als je geen contract (meer) met ze aangaat/wilt heb je ook niks met ze te doen. als ze hun troep uit de meterkast willen komen halen waar jij niet om hebt gevraagd staan ze daar vrij in.

doorgaans is er alleen een afnameverplichting de eerste 5 jaar of zo na installatie, daarna kan zo'n contract gewoon stopgezet worden.

hier heb je nog wat leesvoer over deze toko in een eerdere zaak waarbij ze gewoon moesten inbinden en de afsluitkosten niet mogen doorberekenen: https://www.trash.net/~ck/sv/

dat ze het niet leuk vinden en je zullen proberen te dwingenom te betalen is een ander verhaal. ze gaan er gewoon vannuit dat je de onwetende consument speelt en de spruitjes en spinazie op jouw bord willen schuiven.

in het Gas de deur uit doen: Gratis! topic kan je veel info vinden over hoe de energieleveranciers de feiten verdraaien of gewoon glashard liegen.

[ Voor 25% gewijzigd door flippy op 30-07-2023 13:06 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Roozzz schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:10:
[...]Ok, voor het antwoord: wat staat er in het koopcontract? :>
Das 1... en er zijn ook nog andere zaken die de ACM beschrijft:
https://www.consuwijzer.n...-aansluiting-op-warmtenet
Hoe zeg ik mijn aansluiting op?
Hebt u een alternatief gevonden voor uw aansluiting op een warmtenet? Laat u bijvoorbeeld uw eigen warmtepomp installeren? Of kiest u voor elektrische verwarming? U kunt uw aansluiting opzeggen. Dat kan definitief, maar ook tijdelijk. Bijvoorbeeld wanneer u de woning tijdelijk niet bewoont. Daarvoor gelden wel deze voorwaarden.
  • U hebt na 1 juli 2019 een warmteovereenkomst gesloten.
  • Het moet technisch mogelijk zijn. Hebt u bijvoorbeeld blokverwarming en geen eigen aansluiting? Dan kunt u niet opzeggen. Want het warme water blijft door uw leidingen stromen en verwarmt zo uw huis. Daar blijft u van profiteren, ook al bent u afgesloten.
  • Het mag niet nadelig zijn voor andere gebruikers. We noemen dit een 'aanzienlijk en blijvend nadeel'. Bijvoorbeeld omdat andere verbruikers geen warmte meer krijgen als uw aansluiting wordt afgesloten. Of andere verbruikers daardoor hogere kosten krijgen.
Uw leverancier moet kunnen uitleggen of het wel of niet kan. Er gelden maximumtarieven voor het laten afsluiten van de warmteaansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-06 17:52
@maarten_NL Puur uit nieuwsgierigheid: wat is (of zijn) de reden(en) dat je geen stadsverwarming wilt afnemen?

Ik ben benieuwd naar je onderbouwde argumenten. ;)

Achtergrond: ik woon ook in een woning met stadsverwarming van Ennatuurlijk, en ik was in het begin ook een beetje huiverig. Voor de overdracht was ik in mijn achterhoofd al bezig met ideeën voor warmtepomp(en) etc...

Echter, na enkele jaren bewoning, en gebruik van de stadswarmte, bevalt het gebruiksgemak en het comfort mij goed! Er zijn zelden onderbrekingen in de warmte (en nooit onaangekondigd). De afleverset neemt weinig plaats in, zeker na vervanging van de hele unit omdat de originele set defect bleek (klep voor verwarming tapwater bleek vast te zitten, waardoor in de zomer warm water heel erg lang duurde). Een belletje naar Ennatuurlijk en er kwam een monteur voor onderzoek, die stelde dat vast en binnen enkele dagen had ik een nieuwe afleverset.

De kosten voor de warmte vallen me mee, ik ben zuinig met stoken, en gebruik nu minder dan 30 GJ per jaar (omgerekend < 800 m3 gas), in een woning van 2004.

Als je flink gaat na-isoleren, dan ga je zelf ook veel minder warmte nodig hebben. De kosten die je moet maken voor de vervanging van de afleverset door 1 of meerdere warmtepompen zul je dan moeten afwegen tegen je besparing ten opzichte van de kosten voor je stadsverwarming. Met een zuinigere woning zal dat ook een langere terugverdientijd met zich meebrengen.

Maar wellicht spelen er andere argumenten, vandaar mijn vraag!

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy 5 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Gameboy schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:12:
[De kosten voor de warmte vallen me mee, ik ben zuinig met stoken, en gebruik nu minder dan 30 GJ per jaar (omgerekend < 800 m3 gas), in een woning van 2004.
en wat kost je dat?

je kan duizenden investeren in isolatie maar doorgaans levert het meer op om eerst de absolute kosten (dus prijs per joule) omlaag te krijgen alvorens je bezig gaat houden met de hoeveelheid die je nodig hebt.

wat is het financieel voor jouw waard om -niet- over te stappen naar een warmtepomp en bij stadsverwaming te blijven? ik heb namelijk nog nooit een situatie gezien waarbij stadsverwarming op lange termijn beter uitpakt namelijk, vooral bij mensen die relatief weinig verbruiken en dus relatief gezien een godsvermogen kwijt zijn aan vastrecht.

30gj is in de praktijk trouwens meer rond de 1000 kuub gas door alle inefficienties en verliezen. O-)

[ Voor 19% gewijzigd door flippy op 30-07-2023 16:09 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:14

martijn v o

Certified by Enphase.

30 GJ dat is dan toch 3000 euro per jaar incl. vastrecht?

Als je dat met een warmtepomp doet:

30 GJ is 833 m3 gas. Warmtepomp met COP van 4 heeft dan 1875 kWh nodig. Dat is 750 euro per jaar.
Oftwel 65 euro per maand tegen 225 euro per maand (als je 90 euro per GJ betaalt).

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gameboy
martijn v o schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:04:
30 GJ dat is dan toch 3000 euro per jaar incl. vastrecht?

Als je dat met een warmtepomp doet:

30 GJ is 833 m3 gas. Warmtepomp met COP van 4 heeft dan 1875 kWh nodig. Dat is 750 euro per jaar.
Oftwel 65 euro per maand tegen 225 euro per maand (als je 90 euro per GJ betaalt).
Als je voor elektriciteit met de plafondprijs rekent, moet je dat ook voor warmte doen ;)

De plafondprijs voor stadswarmte is Eur 47,38 per GJ (tot 37 GJ), wat met mijn meeste recente jaarverbruik van ca. 28,5 GJ neerkomt op ca. Eur 1350,- voor een jaar, puur aan warmte. Vaste kosten zijn ca. Eur 470,- per jaar, samen iets meer dan Eur 1800,- per jaar, ofwel Eur 150,- (ish) per maand.

Voor het verschil, in jouw berekening ca. 85,- per maand, ofwel ca. 1000,- per jaar, koop ik op dit moment nog een hoop rust en zekerheid, en dat is mij wel wat waard.

Er komen overigens wel zonnepanelen aan, waarmee een overstap naar warmtepompen voor verwarming en SWW wel wat meer naar voren komen in mijn ideeën voor de toekomst, maar ik heb geen grote haast. Ik speel het graag op zeker, ook al kost me dat meer.

Ik zie graag eerst de daadwerkelijke opbrengst van de PV over een jaar, en ik heb sinds kort ook Home Assistant met metingen op de warmte en elektra, dus ik kan dan te zijner tijd (hoop ik) een goede inschatting maken van de benodigde vermogens voor verwarming en SWW, en de nodige groottes van eventuele (buffer)vaten. Dat is het mij persoonlijk wel waard.

Maar zoals gezegd, voor anderen spelen er vast andere overwegingen, maar ik heb nu nog geen zin om deze molen met Ennatuurlijk in te gaan en te gaan puzzelen met leidingwerk. Dat zit voor een belangrijk deel achter de achterwand van de meterkast, dus die zal er mogelijk ook helemaal uit moeten voordat ik bij de leidingen kan die de warmte en water door het huis verdelen. Ook een argument (voor mij) om het niet (direct) te hebben gedaan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-06 18:44

ericplan

5180 Wp PV

Nog even los van het financiële plaatje, stadsverwarming is wel stil, binnen en buitenshuis.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
ericplan schreef op zondag 30 juli 2023 @ 17:49:
Nog even los van het financiële plaatje, stadsverwarming is wel stil, binnen en buitenshuis.
Zekers! Ook een mogelijk argument in de keuze voor al dan niet stadsverwarming ;)

Het enige geluid wat ik hoor, is van de electronische kleppen van de nieuwe afleverset, die warmte naar de SWW warmtewisselaar of de verwarmingsleidingen leiden. De klep naar de SWW warmtewisselaar gaat regelmatig heel even open en weer dicht, om die wisselaar op temperatuur te houden. Verder hoor ik niets.

De regeling van de (vloer- en radiator)verwarming is ook erg simpel. Ik hoef geen warmtepomp of ketel aan te sturen, alleen een klep open te zetten om warmte in de V.V. verdeler te laten gaan. That's it! De radiatoren boven hebben elk een eigen thermostaatkraan, die regelen zichzelf.

Klep open = warmte, direct en op elk moment. Dat is me ook wat waard ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
De meeste warmtenetten zijn geheel of gedeeltelijk gasgestookt. En bovendien ook nog bijzonder inefficiënt, het transporteren van warmte over grote afstanden kent grote verliezen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maarten_NL
Roozzz schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:10:
[...]

Ok, voor het antwoord: wat staat er in het koopcontract? :>

Ik zou de vraag neerleggen bij de makelaar.
Er is nog geen koopcontract want wij hebben zelfs nog niet geboden. Als het in een koopcontract staat ben ik wel benieuwd hoe, ik ga toch geen 3 weg overeenkomst met de verkoper en Ennatuurlijk aan? Ik zal het morgen eens aan de makelaar vragen.

Mijn overwegingen was de vraag niet, laten we het er op houden dat ik geen Ennatuurlijk fanboy ben maar blij word van terugverdientijd (zonnepanelen en installatie doe ik zelf) en onafhankelijkheid.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Ivow85 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:45:
[...]

De meeste warmtenetten zijn geheel of gedeeltelijk gasgestookt. En bovendien ook nog bijzonder inefficiënt, het transporteren van warmte over grote afstanden kent grote verliezen.
Dat is wat kort door de bocht. Deze discussie voert veel te ver in dit topic, maar toch even in offtopic.

offtopic:
Ja, vaak zijn de huidige warmtenetten op basis van gas. Aardgas-wkk is nog altijd de grootste bron. Maar dat loopt gestaag terug. In 2021 was 38,5% hernieuwbare warmte (zie 9.2). Er wordt stevig ingezet op het benutten van meer en meer duurzame bronnen. Het wisselen van warmtebron is een bestaand warmtenet is ten opzichte van een warmtenet ontwikkelen van scratch, eenvoudiger.

Als je kijkt naar de huidige grote warmteleveranciers, dan zal het je opvallen dat dat opvallend veel elektriciteitscentrales zijn. Dat komt domweg door het gebruik van de wkk. Bij de productie van elektra komt ook warmte vrij. Het is een stuk efficiënter om deze warmte met een wkk te benutten, in plaats van af te voeren met het koelwater. In de praktijk wordt dus het bijproduct van de elektriciteitsproductie effectief benut. Ik zou liever ook alles duurzaam zien, maar dit is waar we nu staan. Deze centrales hebben we nog wel even nodig.

Daarnaast zie je dat de piekvoorziening vaak ook nog gasgestookt is. Dus op dagen dat het erg koud is; er een grote warmtevraag is kan op deze wijze voldoende warmte geleverd worden. Dit kan ook elektrisch (of op waterstof als je echt duur wil doen), maar dat heeft wat andere problemen (en of dat wel duurzaam is?).

En eens, er is warmteverlies bij transport. Zeker over lange afstanden. Er is een reden dat een bron en een warmtenet altijd bij elkaar in de buurt zal liggen. Desalniettemin is de kwalificatie bijzonder inefficiënt gewoon onjuist. De CO2-emissie per GJ warmte van een groot warmtenet is gemiddeld ~22kg/GJ. Een gemiddelde CV-ketel doet zo'n 58kg/GJ (bron).

Ik dacht te begrijpen dat TS in het gebied van de Amercentrale valt, die is in ieder geval grotendeels 'duurzaam'. Je kan van alle grote warmteleveranciers hier vrij eenvoudig de 'duurzaamheid' opzoeken.

Kijk, ik ben ook geen fan van een woning aan een warmtenet, maar het is wel zaak om scherp te hebben waarom je het doet. Vandaar de vraag naar de beweegredenen. Want puur voor 'van het gas af' voldoet een warmtenet normaliter al (al dan niet op papier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
flippy schreef op zondag 30 juli 2023 @ 12:44:
je moet niks en of je verhuist of niet doet eigenlijk niet ter zake, het is hun aansluiting en als je geen contract (meer) met ze aangaat/wilt heb je ook niks met ze te doen. als ze hun troep uit de meterkast willen komen halen waar jij niet om hebt gevraagd staan ze daar vrij in.

doorgaans is er alleen een afnameverplichting de eerste 5 jaar of zo na installatie, daarna kan zo'n contract gewoon stopgezet worden.

hier heb je nog wat leesvoer over deze toko in een eerdere zaak waarbij ze gewoon moesten inbinden en de afsluitkosten niet mogen doorberekenen: https://www.trash.net/~ck/sv/

dat ze het niet leuk vinden en je zullen proberen te dwingenom te betalen is een ander verhaal. ze gaan er gewoon vannuit dat je de onwetende consument speelt en de spruitjes en spinazie op jouw bord willen schuiven.

in het Gas de deur uit doen: Gratis! topic kan je veel info vinden over hoe de energieleveranciers de feiten verdraaien of gewoon glashard liegen.
Interessant stukje over het opzeggen van gasaansluiting maar geen opdracht tot verwijdering, zou ook toepasbaar zijn op de warmte aansluiting. Die zou ik weleens willen testen >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
maarten_NL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 20:16:
[...]

Mijn overwegingen was de vraag niet, laten we het er op houden dat ik geen Ennatuurlijk fanboy ben maar blij word van terugverdientijd (zonnepanelen en installatie doe ik zelf) en onafhankelijkheid.
Ja, je zit wel aan een monopolie vast, er is geen alternatief.Dat zeggen ze zelf ook:

https://ennatuurlijk.nl/h...oor-een-warmteleverancier

een hoop marketing bla-bla, maar wel "eerlijk"?

Anyway, dat is inderdaad een van de grote nadelen aan stadsverwarming. Je bent overgeleverd aan een enkele partij, die dan wel wordt gereguleerd door o.a. de warmtewet, die stelt dat een aansluiting op stadsverwarming niet meer mag kosten dan een gasaansluiting. Maar wetten kunnen veranderen.

Op dit moment is voor mij nog niet direct voldoende incentive om af te stappen van de stadswarmte, maar wanneer dat verandert ga ik wel werk maken van een overstap naar warmtepomp(en).

Ik ben benieuwd naar je voortgang, mits je deze woning koopt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
[...]

Er is nog geen koopcontract want wij hebben zelfs nog niet geboden. Als het in een koopcontract staat ben ik wel benieuwd hoe, ik ga toch geen 3 weg overeenkomst met de verkoper en Ennatuurlijk aan? Ik zal het morgen eens aan de makelaar vragen.
Koopcontracten kunnen allerlei voorwaarden bevatten. Ik heb mijn huis verkocht met de voorwaarde dat zolang bepaalde buren er nog wonen de erfafscheiding voor het huis niet hoger dan 80 centimeter mag zijn, dit op straffe van 1.000,- over te maken aan deze buren. (Waren aardige gepensioneerden die graag in hun voortuin zaten om te babbelen en rond te kijken in wat er gaande was in de buurt, en wat boeit het mij. Leuk cadeautje voor hen, en als iemand hun uitzicht afpakt kunnen ze een weekje naar Spanje) Ook kun je opnemen dat zo'n voorwaarde meegenomen moet worden in een nieuw koopcontract bij eventuele verkoop (zogenaamd kettingbeding)

Kettingbedingen omtrent stadswarmte waarbij er bijvoorbeeld minimaal 25 jaar warmte moet worden afgenomen bij een bepaalde leverancier zijn zeer zeker geen zeldzaamheid. Projectontwikkelaar neemt dit beding op bij de 1e verkoop en dan is het gewoon een geldig iets en zit je eraan vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:47

FreakNL

Well do ya punk?

Wordt het niet tijd dat stadsverwarming goedkoper wordt?

Even in het kader van het milieu;
Er ligt dus al een prima infra. Maar nee, we gaan daar geen gebruik van maken want een WP is beter voor de portemonnee… Dan moet er dus vanalles gebouwd/geproduceerd en vervoerd worden om iets te vervangen wat gewoon ook werkt. Hoe is dat milieuvriendelijk?

Of is stadsverwarming gewoon slecht voor het milieu? Zelfs als het duurzame stadsverwarming is?

[ Voor 12% gewijzigd door FreakNL op 30-07-2023 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Groningerkoek schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:40:
[...]
Kettingbedingen omtrent stadswarmte waarbij er bijvoorbeeld minimaal 25 jaar warmte moet worden afgenomen bij een bepaalde leverancier zijn zeer zeker geen zeldzaamheid. Projectontwikkelaar neemt dit beding op bij de 1e verkoop en dan is het gewoon een geldig iets en zit je eraan vast.
je kan na 10 jaar (na ingang kettingbeding, dus na oplevering woning) de rechter vragen om het te ontbinden als je aan kan tonen dat je er geen belang meer bij hebt, wat dus het geval is als je een warmtepomp neemt.
FreakNL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:47:
Wordt het niet tijd dat stadsverwarming goedkoper wordt?
dat kan niet, het is defacto minder efficient door de hoge temperaturen en de flinke transportverliezen. daar komt nog bij de enorme omliggen kosten (het mooie kantoor van de energietoko en het onderhoud van het netwerk) bij.

dus nee, een warmtenet is per definitie altijd duurder en minder efficient, dat zal nooit veranderen.

[ Voor 30% gewijzigd door flippy op 30-07-2023 21:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
flippy schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:48:
[...]

je kan na 10 jaar (na ingang kettingbeding, dus na oplevering woning) de rechter vragen om het te ontbinden als je aan kan tonen dat je er geen belang meer bij hebt, wat dus het geval is als je een warmtepomp neemt.

[...]
Het gaat erom of de schuldeiser er nog belang bij heeft, en dat is in deze het warmtenet. En ja die heeft er natuurlijk wel belang bij.

Wat je wel zou kunnen proberen is om te beargumenteren dat het ongewijzigd voortduren van de verplichting in strijd is met het algemeen belang. De behoefte om milieuvriendelijk te verwarmen is voor het algemeen welzijn en je eigen panelen gebruiken is beter voor het milieu dan verwarmen met niet groene stroom van elders. Of de rechter meegaat in die argumentatie durf ik niet te voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
flippy schreef op zondag 30 juli 2023 @ 21:48:
[...]

[...]

dat kan niet, het is defacto minder efficient door de hoge temperaturen en de flinke transportverliezen. daar komt nog bij de enorme omliggen kosten (het mooie kantoor van de energietoko en het onderhoud van het netwerk) bij.

dus nee, een warmtenet is per definitie altijd duurder en minder efficient, dat zal nooit veranderen.
Qua warmte is het rendement idd fors lager dan een CV ketel of een warmtepomp, vnml vanwege de hoge transportverliezen.

Wat een warmtepomp en CV ketel dan weer niet doet, maar een warmtekrachtcentrale wel: elektra opwekken. In de winter als er veel vraag naar warmte is, is er ook veel vraag naar elektra. Wat dat betreft hebben warmtenetten wel degelijk een algemeen nut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:44
even nog een extra waarschuwing: door de stadsverwarming krijg je ook een hoger energielabel- dus als je huizen met A en B vergelijkt, en deze is A, dan moet je hem eigenlijk als een B zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

_JGC_ schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:07:
[...]

Qua warmte is het rendement idd fors lager dan een CV ketel of een warmtepomp, vnml vanwege de hoge transportverliezen.

Wat een warmtepomp en CV ketel dan weer niet doet, maar een warmtekrachtcentrale wel: elektra opwekken. In de winter als er veel vraag naar warmte is, is er ook veel vraag naar elektra. Wat dat betreft hebben warmtenetten wel degelijk een algemeen nut.
onder de streep is een warmtepomp nog steeds de betere oplossing, qua financien en qua efficientie en vervuiling. dat is al lang en breed behandeld in stapels aan rechtzaken die zijn gevoerd in de loop der jaren waarbij partijen van hun warmtenet die ze door de gemeente door de strot is geduwd. er zijn ook al genoeg tokos die gewoon weg zijn gegaan uit de gemeente en elders hun tent op hebben gezet omdat ze neit van de wurgcontracten afkwamen van hun warmtenet.
gemeentes/warmtenetbeheerders zijn daarom ook steeds "coulanter" met zulke situaties en is een trip naar de rechtbank vaak niet eens meer nodig omdat ze toch meestal het onderspit delven en grote bedrijven doorgaans meer geld hebben voor betere advocaten dan de gemeente in het budget heeft....
helpt natuurlijk niet dat ze onnodig zulke idiote constructies hebben opgezet tientallen jaren geleden om de investeringen rond te krijgen. en nu komt de warmtepomp om de hoek kijken bij de consument en word het probleem ineens een klap groter qua volk wat er vanaf wilt.

gaat nog wel een dingetje worden, een warmtenet kan veel slechter tegen mensen die weglopen qua opvangen van de kosten ten opzichte van het gasnet.

[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 30-07-2023 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:14

martijn v o

Certified by Enphase.

99ruud99 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 22:13:
even nog een extra waarschuwing: door de stadsverwarming krijg je ook een hoger energielabel- dus als je huizen met A en B vergelijkt, en deze is A, dan moet je hem eigenlijk als een B zien.
Kun je dat eens nader toelichten?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:07
martijn v o schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:32:
[...]

Je gebruikt daarmee in principe minder fossiele brandstoffen dan wanneer je op gas zou stoken. Daarmee is de warmtebron beter voor het milieu en krijg je een hoger label.

Het verandert echter niets aan de woning zelf. Je moet dus niet vasthouden aan het label als je een wamtepomp oid neerzet. Hoeveel vermogen je nodig hebt hangt af van de warmtevraag en daarvoor zegt het energielabel niet alles. Je kunt ook een hoger label krijgen door zonnepanelen, maar daardoor hoef je niet ineens minder te stoken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:08
ik ben benieuwd naar de ervaringen van TS bij het gesteggel met Ennatuurlijk mocht de koop doorgaan. Juridisch zou het kunnen dat er geen overeenkomst is met een nieuwe eigenaar en ze daarom geen grond hebben om iets in rekening te brengen. Maar omdat het 'maar' om 420 euro gaat zou ik dat gewoon doen en dan geen gezeik hebben qua planning, brieven sturen, ruzien etc. Je wilt toch in je nieuwe huis lekker aan de slag gaan en niet zo'n dom los eindje hebben waar je zo een jaar mee zoet bent?

mijn advies: gewoon afsluiting aanvragen en die kosten betalen, er is genoeg leuks om tijd en energie in te steken bij een nieuw huis.

dan over die labes: dat is allemaal niet zo hard te zeggen als hierboven wordt genoemd. alles hangt af van het specifieke huis en de situatie (hoe oud het label is, welke gegevens in de berekening gebruikt zijn etc). Ja er zijn voorbeelden van woningen die dankzij een warmtenet als "duurzamer" zijn gewaardeerd en daardoor iets beter scoren qua label. Maar nee, je kunt daardoor niet automatisch zeggen "elk A label met een warmtenet is eigenlijk een B label". Labels hebben een beperkte voorspellende waarde en zeker tussen bijv. A en B zit niet zo heel veel. Je hebt er meer aan het verbruik van de huidige bewoners te weten inclusief wat info over hun stookgedrag :9

edit: @Zenomyscus heeft het mooi toegelicht, het statement van @99ruud99 is wel heel zwart wit en daarmee niet echt handig of praktisch voor TS.

[ Voor 50% gewijzigd door Fr33z op 31-07-2023 18:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
martijn v o schreef op maandag 31 juli 2023 @ 17:32:
[...]

Stadsverarming gaf gratis EPC punten waardoor aannemers minder hoefden te isoleren om aan de eisen te voldoen.
Is een beetje vergelijkbaar met huizen die gebouwd zijn met een CW5 ketel en 2-4 zonnepaneeltjes erop, puur om goedkoop te voldoen aan de eisen in het bouwbesluit.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Je koopt voor 3 tot 5 ton een huis. Ga er gewoon van uit dat je die 423 euro gaat betalen en dat het gewoon onderdeel is van de koopprijs, net zoals die lampen die je gaat kopen voor je nieuwe huis en een nieuwe wc borstel...

En als je de woning hebt geef je gewoon aan dat je helemaal geen contract wilt. Willen ze toch geld hebben dan heb je twee keuzes:
- je betaalt, vindt het oneerlijk maar kan je je overheen zetten
- je betaalt, vindt het oneerlijk en de komende jaren heb je er nog geestelijk last van
- je betaalt niet. De energieleverancier laat het erbij
- je betaalt niet. De energieleverancier start een procedure en blijft je lastig vallen met brieven en/of aanmaningen

... Of je hoeft niks te betalen. Maar als je voor zoveel geld een huis koopt adviseer ik je om niet teveel negatieve energie in zo'n luttel bedrag te spenderen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-06 13:00
[...]

Is onzin. Er staat helemaal niks in het koopcontract.
Waar wel iets in staat, is de notariële akte. Ik heb daar ook een kettingbeding in staan waarbij ik verplicht ben om stadsverwarming af te nemen.

Mijn afkeer en haat is inmiddels bedaard. Het is wat het is en ik zie ook wel voordelen:
- zorgeloosheid
- voorspelbaarheid in kosten
- stil
- altijd warm water
- geen onderhoud
- neemt vrijwel geen ruimte in

En natuurlijk zijn er zeker nadelen. Maar net als de hoogte van de afvalstoffenheffing per gemeente ga je daar niet je droomwoning op stuk laten lopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
Bij de afspraak van de bezichtiging zit ook een vragenlijst, de oudere dame alleen betaald 155 euro per maand aan warmte.

Als ik het goed heb dan gebruikt zij 29GJ/jaar, wat volgens Ennatuurlijk (1GJ = 40m³) neerkomt op 1160m³

Voor een vrijstaand huis van 150m2 niet al te veel maar met hoeveel truien ze op de bank zat en hoeveel hout ze stookte weet ik natuurlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 29-06 12:02
maarten_NL schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:35:
Bij de afspraak van de bezichtiging zit ook een vragenlijst, de oudere dame alleen betaald 155 euro per maand aan warmte.

Als ik het goed heb dan gebruikt zij 29GJ/jaar, wat volgens Ennatuurlijk (1GJ = 40m³) neerkomt op 1160m³

Voor een vrijstaand huis van 150m2 niet al te veel maar met hoeveel truien ze op de bank zat en hoeveel hout ze stookte weet ik natuurlijk ook niet.
Als die € 155 inclusief vastrecht is, dan lijkt me dat een prima bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo

Wij betalen hetzelfde voor een vrijstaand huis van ook 150 m2, BJ 2006.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
t14wo schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:23:
[...]

Is onzin. Er staat helemaal niks in het koopcontract.
Waar wel iets in staat, is de notariële akte. Ik heb daar ook een kettingbeding in staan waarbij ik verplicht ben om stadsverwarming af te nemen.

Mijn afkeer en haat is inmiddels bedaard. Het is wat het is en ik zie ook wel voordelen:
- zorgeloosheid
- voorspelbaarheid in kosten
- stil
- altijd warm water
- geen onderhoud
- neemt vrijwel geen ruimte in

En natuurlijk zijn er zeker nadelen. Maar net als de hoogte van de afvalstoffenheffing per gemeente ga je daar niet je droomwoning op stuk laten lopen. ;)
Als er in de notariële akte dergelijke vrijheidsbeperkende bedingen worden opgenomen, dan moeten die bedingen ook in het (voorlopig) koopcontract worden opgenomen. Het zijn immers punten die voor de aankoop behoorlijk relevant zijn.
Je mag zelfs verwachten dat de verkopende partij over zulke bedingen pro-actief de kandidaat kopers informeert. Zoals ook gebruikelijk is wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een recht van overpad.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Ivow85 schreef op maandag 31 juli 2023 @ 20:52:
[...]

Als er in de notariële akte dergelijke vrijheidsbeperkende bedingen worden opgenomen, dan moeten die bedingen ook in het (voorlopig) koopcontract worden opgenomen. Het zijn immers punten die voor de aankoop behoorlijk relevant zijn.
Je mag zelfs verwachten dat de verkopende partij over zulke bedingen pro-actief de kandidaat kopers informeert. Zoals ook gebruikelijk is wanneer er bijvoorbeeld sprake is van een recht van overpad.
Sorry, maar wat je zegt is onzin.
Erfdienstbaarheden en kettingbedingen worden benoemd in artikel 6.2 in algemene zin. Er is nergens een eis of wet die zegt dat je die specifiek moet benoemen. ;)

Koopaktes zijn gewoon gestandaardiseerd bij NVM. Dus 99% kans dat je precies hetzelfde contract krijgt te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:58

Tuxie

En WeL nU!

Hier ook een (vrijstaand) huis met stadsverwarming. 44 GJ per jaar, piektarief Ennatuurlijk was 78 euro / GJ. Afgelopen jaar denk ik 285 euro per/maand.

Ja, stadsverwarming is duur. Echter ligt dit m.n. aan onze overheid en de koppeling met de warmtewet:
- Het moet gekoppeld zijn aan de gasprijs. Initieel om consumenten te beschermen, maar dankzij vriend Putin werkt dit nu de verkeerde kant op....
- Warmtenetten mogen niet handelen. De datum waarin zij de prijs moeten vastleggen is fixed en was afgelopen jaar precies wanneer de spotprijs omhoog spoot....

Verder:
- stadsverwarming is stil
- heet water instant overal beschikbaar ( en echt heet dus....)
- simpele techniek. Heb ook eens een agpo projectketel gehad. Ellende vanaf dag 1...

Nadelen:
- 1 leverancier
- dubbel vastrecht
- als je het omrekent, vrij duur

Ik heb zelf ook op het punt gestaan om op te zeggen, maar omdat de gasvoorraden gevuld zijn en er wijzigingen in de warmtewet komen ( duurt nog wel 2 jaar gok ik) kijk ik dit jaar nog even de kat uit de boom....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik schrik van dat soort bedragen. En je noemt het zelf al: 1x per jaar wordt het tarief bepaald en je kunt nergens anders heen.
Wijziging in de warmtewet hoef je niet op te rekenen, we hebben een demissionair kabinet. Datzelfde kabinet wat ook de grootste moeite had met het instellen van een prijsplafond voor mensen die veroordeeld waren tot 1 leverancier op een warmtenet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
t14wo schreef op maandag 31 juli 2023 @ 23:48:
[...]

Sorry, maar wat je zegt is onzin.
Erfdienstbaarheden en kettingbedingen worden benoemd in artikel 6.2 in algemene zin. Er is nergens een eis of wet die zegt dat je die specifiek moet benoemen. ;)

Koopaktes zijn gewoon gestandaardiseerd bij NVM. Dus 99% kans dat je precies hetzelfde contract krijgt te zien.
Natuurlijk wel. Als de verkoper zelfs in het koopcontract nog niet goed informeert over wat hij verkoopt en de koper daar pas bij de notaris iets over hoort, kan koper bij de notaris gewoon afhaken en ben je als verkoper verplicht om de schade aan de koper te vergoeden. Er staat bij artikel 6.2 letterlijk:
Verkoper heeft van al deze notariële akten de letterlijke tekst (in kopie) aan koper ter hand
gesteld.
Bij de notaris (of nog later) als verkoper melden "oh ja, dit en dat zit er ook nog bij" kan een duur grapje worden.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• wtenboske
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-02 11:17
Ik heb me in mei vorig jaar laten afsluiten van de stadsverwarming, geleverd door Ennatuurlijk. Ik heb met liefde en gedluld die 423 euro betaald. Overigens mag je voor dat bedrag wel weer gratis terugkomen. :)

Stadsverwarming is perfect, als je er maar voor wilt betalen. Ik betaalde 550 euro vastrecht per jaar en was met een verbruik van een kleine 40 GJ in totaal ruim 2.000 euro kwijt in het voorgaande stookseizoen. Hebben we het nog niet over de prijsverhoging daarna. Volgens de Warmtewet is dat het 'niet-meer-dan-anders' principe. Overigens is 'ons' warmtenet 99% biomassa gestookt, maar de kosten zijn onverminderd gekoppeld met de gasprijs. De gasprijs van Ennatuurlijk wel te verstaan.

Begin dit jaar is mijn warmtepomp geplaatst. Was verlaat, heb half jaar met airco gestookt. Heb met de warmtepomp in een half jaar jaar 900 kWh voor verwarming verstookt (en 300 kWh voor SWW met electrische boiler). Zal dus rond 2500 kWh op jaarbasis uitkomen, gecompenseerd met zo'n 5500 kWh aan zonnepanelen. Huis is van 2005, niet nageisoleerd. Warmtepomp heeft 5900 euro na subsidie gekost. Met zo'n 2,5 jaar is 'ie terugverdiend.

Ik heb het deels gedaan omdat ik klaar was met de gedwongen winkelnering, deels vanwege de centen en deels vanwege het milieu, in die volgorde. Heb nu alleen nog met vastrecht elektriciteit en de kWh prijs te maken. En ben vrij om mijn leverancier te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kliko
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19-06 11:18
Ivow85 schreef op zondag 30 juli 2023 @ 19:45:
[...]

Dat ligt er heel erg aan wat voor warmtenet je hebt. In Veenendaal oost ligt een warmtenet waar (zo even uit mijn hoofd 1500 woningen) op aangesloten zitten. Best flink dus.
Ik heb mij laten vertellen dat er een verlies in watertemperatuur is van enkele graden (3 a 4 als ik het goed herinner) tussen wanneer het het warmtehuis verlaat en aankomt bij het meest verre punt achterin de wijk. En dan praat je dus over enkele honderden meters. Dus dat valt reuze mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
wtenboske schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 08:12:
Ik heb me in mei vorig jaar laten afsluiten van de stadsverwarming, geleverd door Ennatuurlijk. Ik heb met liefde en gedluld die 423 euro betaald. Overigens mag je voor dat bedrag wel weer gratis terugkomen. :)

Stadsverwarming is perfect, als je er maar voor wilt betalen. Ik betaalde 550 euro vastrecht per jaar en was met een verbruik van een kleine 40 GJ in totaal ruim 2.000 euro kwijt in het voorgaande stookseizoen. Hebben we het nog niet over de prijsverhoging daarna. Volgens de Warmtewet is dat het 'niet-meer-dan-anders' principe. Overigens is 'ons' warmtenet 99% biomassa gestookt, maar de kosten zijn onverminderd gekoppeld met de gasprijs. De gasprijs van Ennatuurlijk wel te verstaan.

Begin dit jaar is mijn warmtepomp geplaatst. Was verlaat, heb half jaar met airco gestookt. Heb met de warmtepomp in een half jaar jaar 900 kWh voor verwarming verstookt (en 300 kWh voor SWW met electrische boiler). Zal dus rond 2500 kWh op jaarbasis uitkomen, gecompenseerd met zo'n 5500 kWh aan zonnepanelen. Huis is van 2005, niet nageisoleerd. Warmtepomp heeft 5900 euro na subsidie gekost. Met zo'n 2,5 jaar is 'ie terugverdiend.

Ik heb het deels gedaan omdat ik klaar was met de gedwongen winkelnering, deels vanwege de centen en deels vanwege het milieu, in die volgorde. Heb nu alleen nog met vastrecht elektriciteit en de kWh prijs te maken. En ben vrij om mijn leverancier te kiezen.
Bedenk je wel dat je saldering strals wegvalt en je dan dure energie moet inkopen wanneer je die warmtepomp júist nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
Ivow85 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 06:25:
[...]

Natuurlijk wel. Als de verkoper zelfs in het koopcontract nog niet goed informeert over wat hij verkoopt en de koper daar pas bij de notaris iets over hoort, kan koper bij de notaris gewoon afhaken en ben je als verkoper verplicht om de schade aan de koper te vergoeden. Er staat bij artikel 6.2 letterlijk:

[...]

Bij de notaris (of nog later) als verkoper melden "oh ja, dit en dat zit er ook nog bij" kan een duur grapje worden.
Je zegt nu dus dat het niet in het koopcontract staat, maar de noteriele akte ter hand wordt gesteld. Prima toch? En dat ontken ik ook niet. Maar zeg niet dat deze zaken in de akte zelf staan. Dat zou ook vreemd zijn, omdat je dan dingen moet gaan overtypen met alle risico’s van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-06 15:47
t14wo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:38:
[...]

Bedenk je wel dat je saldering strals wegvalt en je dan dure energie moet inkopen wanneer je die warmtepomp júist nodig hebt.
Voorlopig wordt het salderen helemaal niet afgeschaft, er lijkt geen meerderheid in de 1e kamer te zijn en de met de 2e kamer verkiezingen op stapel verwacht ik dat een aantal partijen een opportunistische route zal kiezen en daarbij past niet het snel afschaffen van salderen.

Maar goed als het wordt afgeschaft en we hebben in de winter hoge kWh prijzen, dan zal dat komen omdat er geen wind- (en zon) energie is. Elektriciteit wordt dan opgewekt met gas, kortom je bent met een warmtepomp zeker niet meer kwetsbaar voor hoge energie prijzen in de winter dan met het gemiddelde warmtenet of een CV-ketel, maar juist eerder minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
[...]

2500KWh stroomverbruik tegen 2000 euro per jaar aan stadswarmte... weet niet waar jij je stroom voor inkoopt, maar zelfs al gaat die stroom tegen 50ct/KWh ingekocht worden met 5ct/KWh voor de teruglevering, dan nog is een warmtepomp bijna de helft goedkoper - elk jaar weer.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +7 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

‘Ervaringsdeskundige’ hier. 2 jaar geleden hebben ook wij een bestaand huis gekocht wat aangesloten was op het warmtenet / stadsverwarming. Afgelopen maand zijn wij permanent afgesloten van het warmtenet / stadsverwarming van Ennatuurlijk c.q. ‘het gemeentelijk warmtenet’.
Vooropgesteld; het was een gigantisch lang en frustrerend proces wat bijna 8 maanden heeft geduurd, mede doordat de gemeente eigenaar was van de aansluitleiding die ons huis binnenkwam. De rest van het warmtenet was eigendom van Ennatuurlijk, maar puur en alleen omdat de laatste 5 meter leiding eigendom waren van de gemeente, mag de gemeente haar eigen tarieven bepalen… en die verschilden flink met wat Ennatuurlijk normaliter hanteert.

Zoals je zelf al had gevonden hanteert Ennatuurlijk 423 euro voor een ‘standaardafsluiting’ (1). Een standaardafsluiting komt neer op het weghalen van het afleverset en het afdoppen van de leidingen. Er komt dus geen graafwerk aan te pas. Een ‘standaardafsluiting’, zoals Ennatuurlijk (en ook Eneco (2)) deze hanteren, is echter niet officieel opgenomen in het Warmtebesluit, zodoende ging de gemeente hier niet mee akkoord. Ze kwamen met doemscenario’s op de proppen dat een leiding kon gaan lekken, waardoor de ‘leveringszekerheid’ voor andere klanten niet kon worden gegarandeerd.

Het Warmtebesluit kent namelijk twee typen afsluitmethodes;
- een tijdelijke afsluiting voor de duur van maximaal 2 jaar
- een permanente afsluiting (3).
Bij een tijdelijke afsluiting worden de afsluiters op het afleverset dichtgezet en verzegeld met bijv. een slot (4). Echter, volgens het Warmtebesluit mag dat maximaal voor de duur van 2 jaar. Na 2 jaar een ‘tijdelijke afsluiting’ te hebben gehad, ben je verplicht te kiezen of je opnieuw wilt worden aangesloten of dat je permanent afgesloten wilt worden. Vanzelfsprekend zijn er ook kosten verbonden aan het opnieuw aansluiten na een tijdelijke afsluiting, anders kon je immers kiezen voor een tijdelijke afsluiting van 2 jaar, dan weer een maandje aangesloten te zijn, en dan weer een tijdelijke afsluiting voor de duur van 2 jaar.
Bij een permanente afsluiting wordt daadwerkelijk de aansluitingleiding verwijderd en afgekoppeld van de hoofdleiding aan de straat. D.w.z. dat er graafwerkzaamheden aan te pas komen en in sommige gevallen zelfs dat een compleet huizenblok drukloos moet worden gemaakt. Je voelt hem al aankomen; dat kost heel veel geld.
‘Gelukkig’ stelt de ACM elk jaar vast wat de maximumtarieven voor warmte zijn, dit geldt ook voor aan- en afsluittarieven. Voor 2023 zijn deze als volgt (5):

Tijdelijke afsluiting: maximaal 393,18 euro incl. BTW
Definitieve afsluiting: maximaal 4127,31 euro incl. BTW
Heraansluiting na tijdelijke afsluiting: Wettelijk niet vastgesteld, dus hier kunnen ze je een poot uitdraaien
Heraansluiting na definitieve afsluiting: maximaal 5337,39 euro incl. BTW

Je voelt hem vast al aankomen; wij kregen een offerte die nét boven het maximum lag voor een permanente afsluiting. Zodoende werden we ‘gematst’ en hoefden we ‘slechts’ het wettelijk maximum van 4127,31 euro te betalen om afgesloten te worden van de warmtenetmaffia. Joepie!
Wat ik met dit relaas wil zeggen is; wees ‘blij’ dat je ‘slechts’ 423 euro hoeft te betalen om afgesloten te worden. Het had ook letterlijk 10x zoveel kunnen zijn.

Tot zover deze achtergrondinformatie. Terugkomend op jouw vraag:
Jouw situatie is anders dan de onze. Wij waren immers al klant/afnemer van het warmtenet. Jij hebt het huis pas gekocht en nog geen leveringsovereenkomst met Ennatuurlijk. Nu weet ik niet of je deze leveringsovereenkomst kunt weigeren, bijvoorbeeld omdat deze ‘verbonden zit’ aan het pand. Als dat zo is, zou ik verwachten dat dit in het Warmtebesluit staat opgenomen. Mocht je namelijk een leveringsovereenkomst voor onbepaalde tijd hebben, dan mag je deze wettelijk gezien op grond van het algemeen consumentenrecht beëindigen. Een overeenkomst voor bepaalde tijd kan slechts in uitzonderlijke situaties worden opgezegd. Dit is in het Burgerlijk Wetboek geregeld. In de Warmtewet is ook een tweetal uitzonderingen opgenomen op de regel dat een afnemer altijd zijn leveringsovereenkomst moet kunnen beëindigen. De eerste uitzondering doet zich voor wanneer het technisch niet mogelijk is om de levering van warmte in zijn geheel te beëindigen. De tweede doet zich voor wanneer beëindiging van de leveringsovereenkomst leidt tot «aanzienlijk nadeel» voor een andere gebruiker.
In het geval van tussentijdse beëindiging van een contract met een bepaalde looptijd is het toegestaan om een opzegvergoeding in rekening te brengen. Als gevolg van artikel 6:230m van het Burgerlijk Wetboek bevat een overeenkomst de voorwaarden voor opschorting of beëindiging daarvan. Hieronder valt ook de vermelding van de opzegvergoeding. (6)

In theorie klinkt dat mooi; je stuurt een mailtje/brief waarin je je onbepaalde leveringsovereenkomst opzegt, zet de incasso stop en reageert op geen enkele brief of telefoontje. Dit is ook de methode/aanpak die vaker in het Gas de deur uit doen: Gratis! topic wordt aangehaald. De successen van deze methode variëren; bij de een blijft het na een aantal boze brieven stil, de ander is na anderhalf jaar nog steeds bezig met instanties zoals deurwaarders en BKR. In de laatste had ik absoluut geen trek in. Mijns inziens, nogmaals mijn zienswijze als niet jurist zijnde, is namelijk dat de warmteleverancier wel degelijk een poot heeft om op te staan om jouw afsluitkosten in rekening te brengen. Normaliter is het afleverset namelijk niet jouw eigendom maar gehuurd. Zodoende lijkt het me niet meer als logisch dat men hiervoor kosten mag rekenen om dit weg te halen als je de leveringsovereenkomst opzegt. Er moet immers een monteur voor komen die toch al gauw een half uurtje bezig is. Reken daarbij voorrijkosten en administratiekosten bij op voor het opmaken van de eindfactuur en dan is 423 euro naar mijn idee en schappelijk bedrag. Een bedrag waar ik bij de aankoop van een huis niet wakker van zou liggen…

Bronvermelding:
1. https://ennatuurlijk.nl/s...ing%20overeenkomst%20.pdf
2. https://www.eneco.nl/-/me...uitbedrijfnemen-01-23.pdf
3. Paragraaf 5.1 - https://www.acm.nl/system...televeranciers-2023_0.pdf
4. https://www.gelderlander....is-veel-te-duur~a47d1945/
5. Paragraaf 9.242 - https://www.acm.nl/system...televeranciers-2023_0.pdf
6. Antwoord 2 - https://zoek.officielebek.../ah-tk-20192020-2152.html

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Nu online
Ik vind 400+ euro betalen omdat een bedrijf zijn eigen spullen komt ophalen nadat je simpelweg hebt opgezegd ontzettend veel geld.

Als je een auto least met haal/breng service bij begin en eind van het leasecontract hoeven ze toch ook niet aan te komen met een rekening voor het ophalen van het voertuig en de administratieve afhandeling rondom einde contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
@Ivow85 Da's principieel wellicht waar maar bij het kopen van een nieuw huis minder relevant. Ik zou dan gewoon stellen 'je huis heeft stadsverwarming, dat wil ik niet, dus die 400 euro moet van de koopprijs af'. Dat lijkt me op de prijs van een huis een non-discussie.

Ik heb ook een nieuwbouwwoning met stadswarmte. Ook ik heb er over nagedacht om naar een warmtepomp te gaan maar ben daar snel mee gestopt. Het werkt altijd, het is compact, het maakt geen herrie. Daarnaast zijn de warmtenetten een belangrijk instrument voor steden om groener te worden, dus dat warmtenet zal door de jaren heen alleen maar milieuvriendelijker gaan worden.

Ik denk overigens dat dan vanzelf gaat met de groei aan warmtepompen. Als ik lees hoeveel stroom die dingen per donkere winterdag gebruiken om een huis warm te houden levert dat allemaal gratis restwarmte op waar de warmtenetten mee gevoed kunnen worden.

Het kostenargument snap ik, het milieuargument niet. Je moet wel héél veel zonnepanelen op je dak leggen, en een flinke batterij plaatsen, om in december en januari met een warmtepomp niet afhankelijk te zijn van grijze stroom uit een energiecentrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:16
Zo'n warmtenet kost gewoon onwijs veel geld. Ik woon in een nieuwbouw woning opgeleverd in februari 2021 en heb genoeg panelen laten plaatsen. Mijn energie is gratis. Die warmtenetten hebben gewoon een hoog vastrecht en daarnaast een hoog afnametarief.

Ik snap wel dat gemeentes ernaar toe willen want een warmtepomp is misschien niet overal plaatsbaar maar ik vind het niets.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
@Bravertal Ik gok dat je het vanuit de kosten niets vind, vanuit gebruiksgemak werkt het volgens mij meestal prima.

Kijkend naar de toekomst vind ik warmtenetten persoonlijk een betere stedelijke ontwikkeling dan honderden losse energieslurpende en herriemakende warmtepompen in nieuwbouwwijken. En dat is nog los van de uitdaging van 20+ zonnepanelen op daken die van april tot en met september een gigantische overcapaciteit op het net gooien om vervolgens in de donkere maanden massaal stroom af te nemen. Op de rekening van de gebruiker gaat dat nu met salderen prima natuurlijk, maar da's op de lange termijn niet houdbaar.

Hopelijk krijgen de warmtenetten ooit redelijkere prijzen, en willen mensen van hun warmtepomp weer terug naar een warmtenet. Al die zonnepanelen die daarvoor dan ooit geïnstalleerd waren zijn dan alleen maar goed. Misschien is dat de achterliggende strategie ook wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Fr33z schreef op maandag 31 juli 2023 @ 18:14:
ik ben benieuwd naar de ervaringen van TS bij het gesteggel met Ennatuurlijk mocht de koop doorgaan. Juridisch zou het kunnen dat er geen overeenkomst is met een nieuwe eigenaar en ze daarom geen grond hebben om iets in rekening te brengen.
* Raven denkt aan Wim Lentink: Enschedeër Wim Lentink: niet koud of warm van pesterijtjes rond warmtenet
ENSCHEDE - Terwijl de gemeente Enschede plannen maakt voor uitbreiding van het warmtenet, viert Wim Lentink juist dat hij de verplichte afname van stadsverwarming succesvol opzegde. Hij had er veertien jaar strijd voor over, maar het boek is nu definitief gesloten.

In maart is er door de Raad voor de rechtspraak 3.750 euro op de bankrekening van Wim Lentink gestort. Een schadevergoeding voor het schenden van de redelijke termijn voor een uitspraak door het Hof in Arnhem. Lentink moest 2,5 jaar te lang wachten op het oordeel van de rechters. Met het toekennen van de vergoeding is de zaak is nu definitief afgesloten. Lentink is van het warmtenet af, maar waar hij hoopte dat ook andere Nederlanders van die overwinning zouden kunnen profiteren, gooit een wetswijziging roet in het eten.

Wim Lentink komt dertig jaar geleden naar Enschede en werkt dan als ondernemer op de Universiteit Twente. Hij gaat wonen in de Helmerhoek, in een huurwoning met verplichte aansluiting op de stadsverwarming. Tot zover geen probleem. Maar als hij geen financiering weet te vinden voor zijn vinding op het gebied van de nanotechnologie, moet Lentink de tering naar de nering zetten. Hij besluit te besparen op een grote kostenpost in zijn huishouden: de afname van warmte. „Een telefoonabonnement kun je ook opzeggen, dus waarom niet de stadsverwarming?”, zegt Lentink vijftien jaar nadat hij zijn verbintenis per brief opzegt bij Essent.

Maar daar denkt warmteleverancier Essent destijds anders over. Die vindt dat alleen de woningeigenaar, corporatie De Woonplaats, de stadsverwarming kan opzeggen en houdt Lentink eerst aan de betaling van het vastrecht en later ook aan het maandelijkse voorschot. Zo is hij 44 euro per maand kwijt zonder dat hij daarvoor bruikbare warmte ontvangt. Want vanaf 2005 neemt hij geen warmte meer af. „Dat is me gelukt door twee elektrische kachels en een snelkoker aan te schaffen. Een investering van 67 euro. De vaste lasten voor Essent heb ik in eerste instantie onder protest betaald. Ik wilde voorkomen dat ik van de elektriciteit zou worden afgesloten. In 2009 stapte ik over naar Greenchoice.”

Juiste gronden
Dat is ook het moment dat hij stopt met betalen voor stadswarmte. Na een jaar corresponderen met een deurwaarder dreigt Lentink een jurist in te schakelen vanwege poging tot oplichting, waarop Essent hem in 2013 voor het kantongerecht daagt. De rechter oordeelt dat de Enschedeër op juiste gronden de stadsverwarming heeft opgezegd. Een grote overwinning, want als Lentink zich zonder meerkosten kan laten afsluiten van het warmtenet, dan geldt dat ook voor honderdduizenden andere gebruikers. Hij wil hen daarbij helpen als adviseur en schrijft zich als zodanig in bij de Kamer van Koophandel. Maar eerst gaat Essent in hoger beroep.

De zaak bij het Gerechtshof Arnhem is spraakmakend. Eind 2013 wordt Wim Lentink gedagvaard, maar een uitspraak wordt door de rechters negentien keer uitgesteld zonder enige motivering. Begin 2017 is er een tussenvonnis. Dat luidt dat Lentink in zijn recht staat en dat Ennatuurlijk (voorheen Essent) hem niet kan dwingen om vaste lasten te betalen. Voor zijn plan om medestanders te steunen is de uitspraak te laat. Intussen is er een wijziging van de Warmtewet in voorbereiding, met extra eisen voor het afsluiten van stadsverwarming. In het kort houdt de wijziging in dat het voor een particuliere huurder welhaast onmogelijk is geworden om de verbintenis op te zeggen.

Toeval? Wim Lentink denkt er het zijne van. Hij wijst op het Energy Charter Treaty, een internationaal verdrag op basis waarvan energiebedrijven landen kunnen aanklagen als zij schade lijden door overheidsbeleid. „Stel je voor dat mensen massaal van stadsverwarming afstappen. Dat zorgt voor enorme kosten.” Een aspect waar in de nieuwe Warmtewet die per 1 juli ingaat ook rekening mee wordt gehouden: afsluiting van percelen of gebouwen mag niet leiden tot onevenredige kosten voor andere verbruikers.

Met de wijze waarop de uitspraak tot stand is gekomen gaat Lentink niet akkoord. De forse overschrijding van de uitspraaktermijn is in strijd met het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. Hij klaagt de Staat der Nederlanden aan. „Ik ben zeven maanden op zoek geweest naar een advocaat. Uiteindelijk heb ik een kantoor in Amsterdam gevonden waar ze dat zagen zitten.” Het blijkt een succes. Een verzoekschrift voor geleden immateriële schade wordt door de Raad voor de rechtspraak erkend. Na een half jaar steggelen over de hoogte van het bedrag gaat de Raad in december 2018 akkoord met 3.750 euro. „Het bedrag heb ik pas in maart ontvangen.”

Pesterij
Lentink ziet het als pesterij, maar wordt er niet warm of koud van. Zijn engelengeduld staat symbool voor hoe hij in de zaak staat. „Toen ik ooit begon met procederen tegen stadsverwarming heb ik me vier dingen afgevraagd: is het zinvol, is het financieel haalbaar, heb ik er tijd voor en durf ik in de media te komen? Het antwoord op al die vragen was ‘ja’. Als dat niet het geval was geweest had ik stress gekregen. En als je er stress van krijgt, ga je eraan onderdoor. Voor mij is dit een sport.”

Zelf is Lentink ‘verlost’ van stadswarmte. Hij ziet met lede ogen aan hoe het Warmtenet in Enschede wordt uitgebreid. Mogelijk richting Twekkelerveld, dat als eerste wijk ‘van het gas af’ moet. Lentink heeft er vele berekeningen op losgelaten en met deze krant gedeeld. „Je ziet in de Helmerhoek dat veel mensen een houtkachel aanschaffen en geen warmte meer afnemen van de stadsverwarming. Bij de verbranding van hout gaat per verkregen gigajoule energie twee keer zoveel CO2 de lucht in als bij verbranding van Gronings aardgas via een HR-ketel.” Het in stand houden van stadsverwarming noemt hij contraproductief, vanwege bijstook van biomassa in de energiecentrale en het warmteverlies tijdens het transport naar woningen. Uiteindelijk is de CO2-uitstoot volgens hem daardoor aanzienlijk groter dan bij een gasaansluiting.

Lentink blijft zijn ‘sport’ voorlopig beoefenen. Via Milieudefensie in Leiden en via de Werkgroep Houtstook-vrij zet hij schadelijke gevolgen van verbranding van biomassa op de agenda. Hij benoemt de luchtverontreiniging door giftige stoffen, waaronder ultrafijnstof, dat direct in de bloedbaan van mensen kan worden opgenomen. Thuis redt hij zich prima zonder warmtenet. Maar hij heeft nog meer in petto. „Ik heb een vinding gedaan die mij in staat stelt om heel weinig energie te gebruiken. Mijn doel is om in 2025 dankzij vergevorderde waterstoftechnologie en verbeterde zonnepanelen ook los te komen van het elektriciteitsnet.”
€155 voor alleen warmte? :X Wij betalen €140p/m voor gas én elektra in een jaren 30 label F tochtkrot met variabel contract.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freekers
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Ivow85 schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:49:
Ik vind 400+ euro betalen omdat een bedrijf zijn eigen spullen komt ophalen nadat je simpelweg hebt opgezegd ontzettend veel geld.

Als je een auto least met haal/breng service bij begin en eind van het leasecontract hoeven ze toch ook niet aan te komen met een rekening voor het ophalen van het voertuig en de administratieve afhandeling rondom einde contract?
We gaan wat offtopic, maar bij mijn vorige twee leasecontracten was dat wel degelijk het geval; als je de auto niet inleverde op een van hun vestigingen, betaalde je ophaalkosten. Weliswaar iets minder dan 400 euro, maar er zijn nou eenmaal meer mensen met een rijbewijs in Nederland dan monteurs die bevoegd zijn om onderhoud uit te voeren aan een warmtenet. Nu kun je beargumenteren dat je niet zelf het afleverset mag demonteren, ook al zou je dat wellicht kunnen, maar dat is een andere discussie en ligt veel meer in de lijn wat je ziet bij airco's; aansluiten/plaatsen stelt in principe niet veel voor, maar je hebt wel een F-gassen certificaat nodig om ze in bedrijf te stellen.
Jheroun schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:58:
Ik heb ook een nieuwbouwwoning met stadswarmte. Ook ik heb er over nagedacht om naar een warmtepomp te gaan maar ben daar snel mee gestopt. Het werkt altijd, het is compact, het maakt geen herrie.
Geen herrie: Eens
Compact: Eens, als je al het leidingwerk en de wijkcentrales met hun mooie rookpluimen in de winter niet meetelt
Werkt altijd: Zeker niet. Bij ons is in de wijk was gemiddeld 1x per kwartaal een storing waarbij er gedurende 1-2 uur geen warm water was.
Jheroun schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 12:58:
Daarnaast zijn de warmtenetten een belangrijk instrument voor steden om groener te worden, dus dat warmtenet zal door de jaren heen alleen maar milieuvriendelijker gaan worden.

Ik denk overigens dat dan vanzelf gaat met de groei aan warmtepompen. Als ik lees hoeveel stroom die dingen per donkere winterdag gebruiken om een huis warm te houden levert dat allemaal gratis restwarmte op waar de warmtenetten mee gevoed kunnen worden.
Jammer dat het 'aandeel hernieuwbare energie' en 'aandeel restwarmte' bij nagenoeg de meeste warmtenetten letterlijk 0% is, warmteverliezen van 30% eerder regel dan uitzondering zijn en als klap op de vuurpijl sommige warmtenetten ook nog eens een negatieve (!) CO2 besparing tot wel 113% hebben t.o.v een CV-ketel op aardgas. 8)7

Bron voor dit alles: https://ennatuurlijk.nl/s...2022%20voor%20website.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Niet online
[b]Freekers schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:16:[/b
Jammer dat het 'aandeel hernieuwbare energie' en 'aandeel restwarmte' bij nagenoeg de meeste warmtenetten letterlijk 0% is, warmteverliezen van 30% eerder regel dan uitzondering zijn en als klap op de vuurpijl sommige warmtenetten ook nog eens een negatieve (!) CO2 besparing tot wel 113% hebben t.o.v een CV-ketel op aardgas. 8)7
Ja, maar dat is nu. Gemeentes krijgen allemaal doelstellingen opgelegd om dit te verbeteren, daar ligt een motivatie om dat te verbeteren. Je hoort mij niet zeggen dat een warmtenet nu milieuvriendelijker is, maar daar kan een warmtenet wel naartoe groeien natuurlijk. Maar ik denk dat dit alles in een ander topic thuishoort inmiddels, TS stelde een hele andere vraag :)
Die bron heeft overigens in ieder geval de schijn van selectiviteit tegen. Ik heb op drie locaties in Utrecht aan een warmtenet gezeten en Utrecht staat hier in het geheel niet op.

[ Voor 21% gewijzigd door Jheroun op 01-08-2023 13:29 . Reden: Bron bekeken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
lol. jaja warmtenetten zijn de duivel dat is duidelijk. Wat ik fascinerend vind is dat iemand een voorbeeld quote waarin een persoon 14 jaar strijd heeft gehad om op te zeggen. Dat wil je toch niet? reken gewoon op 500 euro kosten, ben je van t gezeik af. Je kunt t ook anders zien, dan ga je een traject in wat wat meer tijd en energie kost.

1 belangrijke noot: met maandbedragen smijten voor energie is onzinnig en zegt gewoon weinig. je weet de tarieven niet etc. dus het is gewoon geen vergelijking.

edit: @Jheroun die netten in de lijst zijn van Ennatuurlijk, wat jij in Utrecht zag is van Eneco (en heel ander bedrijf dus). er is dus geen schijn van selectiviteit, alleen wat gebrek aan kennis.

[ Voor 16% gewijzigd door Fr33z op 01-08-2023 13:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz

Roozzz

Plus ultra

Bravertal schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:04:
Zo'n warmtenet kost gewoon onwijs veel geld. Ik woon in een nieuwbouw woning opgeleverd in februari 2021 en heb genoeg panelen laten plaatsen. Mijn energie is gratis. Die warmtenetten hebben gewoon een hoog vastrecht en daarnaast een hoog afnametarief.

Ik snap wel dat gemeentes ernaar toe willen want een warmtepomp is misschien niet overal plaatsbaar maar ik vind het niets.
Voor jou als individu is dat waarschijnlijk waar. Als collectief is dat beeld anders. De grap is als je naar de kosten over de gehele levenscyclus kijkt, dan zijn de totale kosten per huishouden voor een warmtepomp of een warmtenet redelijk vergelijkbaar. Mits in een stedelijke omgeving etc.

Daarbij ontstaat een groot verschil tussen de have's en de have not's op het gebied van energie. De armen worden steeds armer en vice versa. Als je voldoende middelen hebt, kan je kosten besparen. Dan is een warmtenet helemaal niet zo'n gekke oplossing. Daarmee neem je de upfront investering weg, collectiviseert deze en smeert hem uit in de tijd.

De meeste individuen hebben geen zicht op de maatschappelijke kosten die gepaard gaan met hun keuze. Hoeft ook niet, maar een gemeente heeft daar wel oog voor. Als iedereen een warmtepomp neemt is het elektriciteitsnet simpelweg niet toereikend. Dat verbeteren kost veel tijd en geld.
Freekers schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 13:16:
[...]

Bron voor dit alles: https://ennatuurlijk.nl/s...2022%20voor%20website.pdf
En @Jheroun; Voor iets meer nuance en het overzicht over Nederland verwijs ik even naar mijn eerdere post en de gelinkte bronnen:
Roozzz in "Een huis kopen met (ongewenste) stadsverwarming"

Een warmtenet is absoluut niet perfect, maar het is niet de hel en verdoemenis die jij hier schetst. Gewogen gemiddeld over heel Nederland gezien hebben warmtenetten aanzienlijk minder CO2-emissies per GJ warmtelevering dan een CV-ketel.

We zijn inmiddels vrij ver offtopic, misschien kan een en ander afgesplitst worden?

TS heb je al iets teruggehoord van de makelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
Roozzz schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:04:
[...]

Voor jou als individu is dat waarschijnlijk waar. Als collectief is dat beeld anders. De grap is als je naar de kosten over de gehele levenscyclus kijkt, dan zijn de totale kosten per huishouden voor een warmtepomp of een warmtenet redelijk vergelijkbaar. Mits in een stedelijke omgeving etc.

Daarbij ontstaat een groot verschil tussen de have's en de have not's op het gebied van energie. De armen worden steeds armer en vice versa. Als je voldoende middelen hebt, kan je kosten besparen. Dan is een warmtenet helemaal niet zo'n gekke oplossing. Daarmee neem je de upfront investering weg, collectiviseert deze en smeert hem uit in de tijd.

De meeste individuen hebben geen zicht op de maatschappelijke kosten die gepaard gaan met hun keuze. Hoeft ook niet, maar een gemeente heeft daar wel oog voor. Als iedereen een warmtepomp neemt is het elektriciteitsnet simpelweg niet toereikend. Dat verbeteren kost veel tijd en geld.
Met een warmtenet bepaalt de overheid steeds
meer (vastrecht + de variabele kosten) waar de burger zijn besteedbaar inkomen aan "moet" besteden. Het elektriciteitsnet is niet toereikend maar we moeten allemaal wel elektrisch gaan rijden en aan de warmtepomp aldus de overheid.

Warmtepomp kostte mij in 2022 ruim 2.200 kWh (1.200 kWh verwarmen en 1.000 kWh voor warm water, gezin met drie pubers en 155m2 woonoppervlakte).

Er is gewoonweg niet geïnvesteerd in het elektriciteitsnet, er is namelijk divident uitgekeerd.

Ik ben gewoon tegen. Ik prijs mij gelukkig dat ik in een nieuwbouwwoning zit met warmtepomp en tig panelen. Deze situatie is meer geluk dan wijsheid hoor maar ik ga "nooit" verhuizen naar een woning met een warmtenet.

Voor de rest, topicstarter veel wijsheid gewenst!

[ Voor 3% gewijzigd door Bravertal op 01-08-2023 14:29 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:02
Toen ik het huis kocht stond het in de koopovereenkomst vermeld, dus bij het kopen van de woning, kreeg ik ook de aansluiting.. Ik heb dat nooit bediscussieerd maar wees ervan bewust dat je wellicht geen keuze hebt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-06 17:00

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Bravertal schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 14:12:
[...]

Met een warmtenet bepaalt de overheid steeds
meer (vastrecht + de variabele kosten) waar de burger zijn besteedbaar inkomen aan "moet" besteden. Het elektriciteitsnet is niet toereikend maar we moeten allemaal wel elektrisch gaan rijden en aan de warmtepomp aldus de overheid.

Er is gewoonweg niet geïnvesteerd in het elektriciteitsnet, er is namelijk divident uitgekeerd.

Ik ben gewoon tegen. Ik prijs mij gelukkig dat ik in een nieuwbouwwoning zit met warmtepomp en tig panelen. Deze situatie is meer geluk dan wijsheid hoor maar ik ga "nooit" verhuizen naar een woning met een warmtenet.

Voor de rest, topicstarter veel wijsheid gewenst!
Lekker makkelijk dat even op dividend te gooien. Kort door de bocht.
Zeker omdat Tennet volledig eigendom is van de staat. Stedin eigendom van de gemeentes en alle netbeheerders handelen met door de ACM vastgestelde tarieven.
Dividend is gewoon niet het probleem.

Maar je warmtepomp en panelen, wat voor velen een goed idee is of kan zijn, heeft een zeer grote afhankelijkheid van de netwerken. Dus door je niet afhankelijk te maken van stadswarmte, neemt de afhankelijkheid van elektriciteit toe, want van april tot oktober is het allemaal wel leuk, maar jouw warmtepomp draait in december en januari vooral omdat je een afhankelijkheid hebt naar het electriciteitsnet.

Maar ik ben met je eens dat als je eenmaal een nieuwbouw met zonnepanelen en warmtepomp hebt, dat je dat wilt houden, al zou ik dat meer gooien op het comfort (ook de verkoeling in de zomer) van het huis. Meer dan welke energieafhankelijkheid je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CvP_tweakers
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-06 11:44
Een tussenoplossing zou kunnen zijn om, naast de warmteaansluiting, een airco te installeren. Dan kun je in in voor en naseizoen verwarmen met airco. 's zomers zelfs koelen. En als het 's winters echt koud is verwarmen met het warmtenet.
Als je dan ook nog ruimte hebt om zonnepanelen te plaatsen kun je redelijk goedkoop de airco laten draaien.
Al met al bespaar je dan behoorlijk op de kosten van het warmtenet. Je houdt uiteraard wel de vaste kosten.

Gasloos sinds nov. 2019, 10,5 Kwp, Fronius Symo GEN 24 10 plus, Zonneboiler Wolf BSP 800 + 4x Topson F3-1, CV-Houtkachel Walltherm, Renault Zoe R135 Intens 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
[...]

Klopt (bijna) helemaal. Maar met de stadsverwarming moest ik altijd dure energie inkopen. ;) De saldering valt niet weg, maar wordt afgebouwd (op basis van wat nu bekend is). In 2025 en 2026 kun je nog 64% van je opwek salderen. Als die 64% je volledige verbruik afdekt (wat ik red met 2-3 panelen erbij), kun je die jaren nog volledig salderen. De komende 3,5 jaar betaal ik dus nog niets.

Daarna moet je het voornamelijk van de terugleververgoeding hebben, voor zover die dan nog bestaat. Mogelijk dat ik tegen die tijd overstap op een dynamisch contract en zoveel mogelijk 'in de daluren' probeer te stoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
wtenboske schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 17:10:
[...]

Klopt (bijna) helemaal. Maar met de stadsverwarming moest ik altijd dure energie inkopen. ;) De saldering valt niet weg, maar wordt afgebouwd (op basis van wat nu bekend is). In 2025 en 2026 kun je nog 64% van je opwek salderen. Als die 64% je volledige verbruik afdekt (wat ik red met 2-3 panelen erbij), kun je die jaren nog volledig salderen. De komende 3,5 jaar betaal ik dus nog niets.

Daarna moet je het voornamelijk van de terugleververgoeding hebben, voor zover die dan nog bestaat. Mogelijk dat ik tegen die tijd overstap op een dynamisch contract en zoveel mogelijk 'in de daluren' probeer te stoken.
Het was ook slechts een heads up. :)
En het klopt idd dat het in stappen afgebouwd wordt en niet in 1x. Ik ben benieuwd hoe die rekensom er straks uit gaat zien. Ik vermoed dat het fors nadelig wordt voor warmtepompgebruikers. En in ieder geval een tegenvaller die weinig mensen nu al zien. De tweaker zal dit wel weten. Maar de gemiddelde NOM woning gaat vies verrast worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
t14wo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:26:
[...]

En het klopt idd dat het in stappen afgebouwd wordt en niet in 1x. Ik ben benieuwd hoe die rekensom er straks uit gaat zien. Ik vermoed dat het fors nadelig wordt voor warmtepompgebruikers. En in ieder geval een tegenvaller die weinig mensen nu al zien. De tweaker zal dit wel weten. Maar de gemiddelde NOM woning gaat vies verrast worden.
Ik denk dat je dat overschat.

Een NOM woning heeft maar heel weinig energie nodig om warm te blijven. Ja je zult 1200KWh in de winter moeten inkopen. Maar dat had ook 600 kuub gas kunnen zijn. Nee, je energierekening is geen 0 euro meer, maar het komt niet eens in de buurt van het vastrecht van een warmtenet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
_JGC_ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:38:
[...]

Een NOM woning heeft maar heel weinig energie nodig om warm te blijven. Ja je zult 1200KWh in de winter moeten inkopen. Maar dat had ook 600 kuub gas kunnen zijn. Nee, je energierekening is geen 0 euro meer, maar het komt niet eens in de buurt van het vastrecht van een warmtenet.
Waar heb ik het over vergelijking met warmtenet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
[...]

Hierbij mijn verbruik vanaf november t/m februari voor verwarmen:

November: 83 kWh
December: 220 kWh
Januari: 194 kWh
Februari: 154 kwh

Gemiddeld gezien is hiervan 40% direct verbruik door de zonnepanelen, dit komt dus niet voorbij de meter, oftewel als er geen salderen was moest ik afgelopen winter 60% van mijn verbruik voor het verwarmen van mijn woning betalen, oftewel 651 x 0,6 = 390,6 kWh

Dus de rekening zal wel meevallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bravertal op 01-08-2023 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
t14wo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:42:
[...]

Waar heb ik het over vergelijking met warmtenet?
Jij niet, een aantal in dit topic die warmtenetten verheerlijken wel. Omdat saldering straks afgeschaft wordt en die "stroomvretende warmtepompen" straks niet meer met gesaldeerde stroom stoken.

Een modern huis heeft minder dan 2KW warmteverlies. Als ik met mijn 1978 huis een schaal lasagne afbak heb ik 's avonds 3 uur lang de verwarming niet meer aan met -5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wtenboske
t14wo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 19:26:
[...]

De verrassing die jij voorziet gaat op voor iedereen die zonnepanelen heeft. Mocht je de afgelopen jaren zonnepanelen hebben aangeschaft en niet weten van de afbouw saldering en/of het gevolg daarvan, dan heb je onder een steen geleefd. Ik geef de gemiddelde zonnepaneeleigenaar meer krediet.

Het is koffiedik kijken, maar ik vermoed dat elektriciteit de komende jaren alleen maar goedkoper wordt. Het verbruik neemt toe, maar groei in opwek is enorm, met 10 miljoen nieuwe zonnepanelen in 2022 en de enorme windmolenparken op zee die worden opgeleverd. Een tegenovergestelde ontwikkeling voorzie ik op gebied van fossiele brandstoffen, dus zet ik maar in op elektriciteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
wtenboske schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:14:
[...]

De verrassing die jij voorziet gaat op voor iedereen die zonnepanelen heeft. Mocht je de afgelopen jaren zonnepanelen hebben aangeschaft en niet weten van de afbouw saldering en/of het gevolg daarvan, dan heb je onder een steen geleefd. Ik geef de gemiddelde zonnepaneeleigenaar meer krediet.

Het is koffiedik kijken, maar ik vermoed dat elektriciteit de komende jaren alleen maar goedkoper wordt. Het verbruik neemt toe, maar groei in opwek is enorm, met 10 miljoen nieuwe zonnepanelen in 2022 en de enorme windmolenparken op zee die worden opgeleverd. Een tegenovergestelde ontwikkeling voorzie ik op gebied van fossiele brandstoffen, dus zet ik maar in op elektriciteit.
Over je eerste deel: je geeft de gemiddelde Nederlander teveel krediet. De enorme hoeveelheid vragen hier op tweakers die hun afrekening niet begrijpt en bijvoorbeeld rekent met maandbedrag alsof dat hetgeen is dat ze betalen…

Je tweede punt: de kosten van netbeheer stijgt gigantisch omdat er voor verschil in vraag en aanbod enorm veel kosten zijn gemoeid. (Balanceren van het net) ik zie dit nog wel verpakt worden in een kilowattheffing. En met meer zonneenergie en windenergie stijgt dit alleen maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
_JGC_ schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:02:
[...]

Jij niet, een aantal in dit topic die warmtenetten verheerlijken wel. Omdat saldering straks afgeschaft wordt en die "stroomvretende warmtepompen" straks niet meer met gesaldeerde stroom stoken.

Een modern huis heeft minder dan 2KW warmteverlies. Als ik met mijn 1978 huis een schaal lasagne afbak heb ik 's avonds 3 uur lang de verwarming niet meer aan met -5.
Verheerlijken is iets anders dan de voordelen zien van de energievoorziening in je woning. Je hebt nou eenmaal niet altijd de keuze in de warmtevoorziening. Of moet iedereen met stadsverwarming van jou dit maar altijd de grond in boren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-06 18:44

ericplan

5180 Wp PV

t14wo schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 20:37:
[...]
Verheerlijken is iets anders dan de voordelen zien van de energievoorziening in je woning. Je hebt nou eenmaal niet altijd de keuze in de warmtevoorziening. Of moet iedereen met stadsverwarming van jou dit maar altijd de grond in boren?
Zonder warmtenet zou er momenteel weinig gebouwd worden in Amsterdam. In gestapelde bouw zijn de voordelen evident.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
ericplan schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 22:02:
[...]

Zonder warmtenet zou er momenteel weinig gebouwd worden in Amsterdam. In gestapelde bouw zijn de voordelen evident.
Warmtenetten hebben een zeer interessante plek in de energietransitie. In oa Noorwegen wordt dit succesvol toegepast. Verschil is dat de gemeenschap via een soort VVE eigenaar is van een wijknet. Dat brengt betrokkenheid en investeringsbereidheid met zich mee. En de prijs blijft in toom.

Alles wat de warmtewet niet doet. De regering zal toch inzien dat het sentiment rondom warmtenetten slecht is en dat bereidheid hiertoe pas komt als het aantrekkelijker wordt. Ik verwacht dus wel positieve verendering in de komende jaren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Een mogelijk probleem voor warmtenetten is..... het goed isoleren van huizen....
Is of wordt een warmtenet opgezet vanuit om een bepaald minimum aan warmte kwijt te raken om de maandprijs acceptabel te houden.... dan gaat die prijs flink omhoog als de wijkbewoners 25-40% of zelfs meer energie weten te besparen. Elk warmtenet bestaat qua kosten uit meerdere kostenposten, de vast en de variabele. Als er veel minder warmte afgenomen wordt dan worden de vaste kosten dus over minder eenheden energie verspreid, waardoor de klant bijv. per GJ veel meer gaat betalen.
Ook zijn niet alle systemen ingericht op hoge, midden of lage T verwamingsstypen. Vroeger was alles hoge T aanvoer maar met "zet hem op zestig".... uit de wereld voor CV's op bijv. gas speelt dat ivm de winst vd condensatiewarmte. Voor warmtenetten zou een lagere T minder warmteverliezen geven, die zijn proportioneel met de delta T, dus bij 90ºC meer verliezen dan bij 60ºC water-T aanvoer.

Kortom het plaatje rondom warmtenetten is bepaald niet rond, het lijkt me ook erg situationeel en kan me voorstellen dat er voor bepaalde situaties geen betere oplossing is dan die keuze. Maar maak er geen Haarlemmer olie melkkoe van....die mensen door de strot geduwd krijgen. Het moet transparant uitgelegd worden, zonder verborgen agenda's en ook het toekomstprofiel moet helder geschetst zijn, zoals ... hoe ziet een worst case scenario er uit? De woekerpolisaffaire was ook zo'n niet transparant product, insiders wisten het wel en hebben in het begin veel geld bijeen geharkt.... de afloop ervan is bekend... :( |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Laatst online: 06:53
maarten_NL schreef op zondag 30 juli 2023 @ 11:52:
Ik ben naar een huis aan het kijken waar een stadsverwarming aansluiting van Ennatuurlijk op zit. Mochten wij na bezichtiging een bod uit gaan brengen wil ik ook al alvast de voorbereidingen gaan maken om "van het gas" af te gaan. Maximaal isoleren en er is dak genoeg voor zonnepanelen dus net zoals mijn auto, full electric zijn de plannen.

Ik lees dat Ennatuurlijk ondanks een uitspraak uit 2015 toch nog steeds 423 euro in rekening brengt voor het afsluiten van een bestaande aansluiting.

Maar nu als wij het huis kopen, ik heb geen overeenkomst met Ennatuurlijk en wil die dan ook niet. Ik draai gewoon de aanvoer kraan dicht op het moment dat wij de sleutel krijgen en de installateurs aan de gang (y)

code:
1
Heeft jouw nieuwe woning ook warmte van Ennatuurlijk? Dan moet je dit pand ook bij ons aanmelden vanaf het moment dat je er verantwoordelijk voor bent. Je kunt jouw verhuizing makkelijk via Mijn Warmte aan ons doorgeven of neem contact op met onze klantenservice op 085-2734567.

Moeten is dwang zeg ik altijd tegen mijn kinderen. Wie heeft er ervaring met het moetje van Ennatuurlijk?
Heb meerdere woningen afgesloten van Ennatuurlijk. Eerst wel die €423,- betalen, anders wordt je niet afgesloten en blijf je vastrecht houden. Daarna jezelf melden bij rechtbijstand. Ik kreeg daarvan toen het geld terug en je dossier wordt toegevoegd aan het gezamelijke dossier wat opgebouwd wordt tegen Ennatuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
Noord27 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 00:06:
[...]

Heb meerdere woningen afgesloten van Ennatuurlijk. Eerst wel die €423,- betalen, anders wordt je niet afgesloten en blijf je vastrecht houden. Daarna jezelf melden bij rechtbijstand. Ik kreeg daarvan toen het geld terug en je dossier wordt toegevoegd aan het gezamelijke dossier wat opgebouwd wordt tegen Ennatuurlijk.
Kijk, dat is ervaring waar TS (en mogelijk anderen) iets mee kunnen ;)

Ben je eventueel bereid om te vermelden of, en zo ja wat, er in de koopovereenkomst of akte van levering stond vermeld over de aansluiting op de stadsverwarming (van de afgesloten woningen)? Ben benieuwd of dat nog wat uitmaakt(e) voor de mogelijkheden tot afsluiting na ca. 20 jaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
Akte doet er niet toe. Wat de wet zegt en en wat er in een koopakte staat zijn afzonderlijke dingen. Wet gaat altijd voor.

Iedereen heeft het recht om zijn energie ergens vandaan te halen wat hij/zij wil. Stadsverwarming is achterhaalde techniek (gigantische transportverliezen), ooit bedoeld als restwarmte van industrie. Echter worden er nu geïmporteerde Canadese pellets (hout wokkels) verstookt..

Woon je toevallig in de Reeshof?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:50
[...]

Ehhhhh nee. Ik heb een van de weinige A++++ huizen in Nederland en toevallig 151M2.

Dus WTW en WP icm vloerverwarming en een berg aan ZP.

Je gebruikt in de winter per dag tussen de 30-50kWh puur voor de WP om het 20c binnen te houden, afhankelijk van de buitentemperatuur. Alles onder de 7c buiten is dramatisch qua verbruik.

Dus je 1200kWh zijn niet per winter. In 4 maanden tijd was ik 3000kWh kwijt puur voor verwarmen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
Noord27 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:09:
Akte doet er niet toe. Wat de wet zegt en en wat er in een koopakte staat zijn afzonderlijke dingen. Wet gaat altijd voor.
True, maar "gelijk hebben" versus "gelijk krijgen" zijn ook 2 verschillende dingen ;) Als Ennatuurlijk niet moeilijk doet, en de afsluiting gewoon accepteert en uitvoert voor die € 423,-, dan is dat een "makkelijke" stap 1.
Neen, geheel andere stad/provincie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Bschnitz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:22:
[...]

Ehhhhh nee. Ik heb een van de weinige A++++ huizen in Nederland en toevallig 151M2.

Je gebruikt in de winter per dag tussen de 30-50kWh puur voor de WP om het 20c binnen te houden, afhankelijk van de buitentemperatuur. Alles onder de 7c buiten is dramatisch qua verbruik.

Dus je 1200kWh zijn niet per winter. In 4 maanden tijd was ik 3000kWh kwijt puur voor verwarmen.
Als ik kijk naar mijn 1978 huis van 100m2 heb ik 730 kuub voor november t/m maart. Dat zijn 5 maanden. Als je dat met COP=1 zou moeten verwarmen zou dat 5840KWh zijn.
Hoe in de vredesnaam haal jij dan 3000KWh op een huis dat 50% groter is dan de mijne en 3x meer isolatie heeft? Mag toch hopen dat een warmtepomp gemiddeld over de hele winter meer dan COP=2 haalt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Laatst online: 06:52

DropjesLover

Dit dus ->

Gameboy schreef op zondag 30 juli 2023 @ 13:12:
@maarten_NL Puur uit nieuwsgierigheid: wat is (of zijn) de reden(en) dat je geen stadsverwarming wilt afnemen?

Ik ben benieuwd naar je onderbouwde argumenten. ;)

Achtergrond: ik woon ook in een woning met stadsverwarming van Ennatuurlijk, en ik was in het begin ook een beetje huiverig. Voor de overdracht was ik in mijn achterhoofd al bezig met ideeën voor warmtepomp(en) etc...

Echter, na enkele jaren bewoning, en gebruik van de stadswarmte, bevalt het gebruiksgemak en het comfort mij goed! Er zijn zelden onderbrekingen in de warmte (en nooit onaangekondigd). De afleverset neemt weinig plaats in, zeker na vervanging van de hele unit omdat de originele set defect bleek (klep voor verwarming tapwater bleek vast te zitten, waardoor in de zomer warm water heel erg lang duurde). Een belletje naar Ennatuurlijk en er kwam een monteur voor onderzoek, die stelde dat vast en binnen enkele dagen had ik een nieuwe afleverset.

De kosten voor de warmte vallen me mee, ik ben zuinig met stoken, en gebruik nu minder dan 30 GJ per jaar (omgerekend < 800 m3 gas), in een woning van 2004.

Als je flink gaat na-isoleren, dan ga je zelf ook veel minder warmte nodig hebben. De kosten die je moet maken voor de vervanging van de afleverset door 1 of meerdere warmtepompen zul je dan moeten afwegen tegen je besparing ten opzichte van de kosten voor je stadsverwarming. Met een zuinigere woning zal dat ook een langere terugverdientijd met zich meebrengen.

Maar wellicht spelen er andere argumenten, vandaar mijn vraag!
Ze hebben een monopolie op de prijs. Voorheen was de energie-prijs aan de gasprijs gekoppeld, maar dat is losgelaten. Ze kunnen wel gewoon zelf de prijs bepalen, maar je kan gewoon niet naar een ander. Daar bovenop komen nog kosten voor onderhoud net en huur van de installatie. Ook al was die nog geen €1000 en al dik 20 jaar oud, je betaalt er wel jaarlijks maandelijks iets van €10 voor. Dat is natuurlijk gewoon krom.

@maarten_NL, ik heb eens met de gedacht zitten spelen, kan je niet een warmtepomp aan je stadsverwarming koppelen? Dan maak je gebruik van de enorme COP factor van de warmtepomp, waardoor je flink minder warmte afneemt en financieel misschien ook interessant uitkomt.
[...]

Ik had een niet nageisoleerd huis uit 1991 (2-onder-1-kapper, 165m2) met warmtepomp en mijn ervaring was eigenlijk hetzelfde.
In de winter 30-50kWh/dag (50kWh als het -5°C overdag is). 6000kWh op jaarbasis
Het huis vorig jaar nageisoleerd met nieuwe kunststof kozijnen en HR+++ glas, dak met 16cm PIRplaten, etc. en tot nu toe lijkt de extra besparing maar ~10% te zijn 8)7
Maar slechts 1 jaar is lastig te vergelijken, omdat de winters gewoon anders zijn wanneer het koud/warm was.

M'n zonnepanelen deden meer, die drukten het netto energieverbruik al gelijk van 6000 naar 5000kWh, en nog 3000kWh teruglevering.

Het huis draaien inclusief warm water op de warmtepomp kost ons ongeveer 5-8kWh/dag (afgaande op het verbuik in de zomer), dus dat is al bijna de helft van het totale verbruik van de woning.

[ Voor 21% gewijzigd door DropjesLover op 02-08-2023 10:52 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
_JGC_ schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:38:
[...]

Als ik kijk naar mijn 1978 huis van 100m2 heb ik 730 kuub voor november t/m maart. Dat zijn 5 maanden. Als je dat met COP=1 zou moeten verwarmen zou dat 5840KWh zijn.
Hoe in de vredesnaam haal jij dan 3000KWh op een huis dat 50% groter is dan de mijne en 3x meer isolatie heeft? Mag toch hopen dat een warmtepomp gemiddeld over de hele winter meer dan COP=2 haalt?
Zeker, 3 zelfs. Echter zijn er meer factoren die niemand vertelt. Ik heb korte runs juist door goede isolatie wat de efficiëntie niet ten goede komt.

Kijk de rest van het jaar is het haast niks. 50kWh per maand voor warm water.

Vanaf basically 15c of hoger gebruikt dat ding bijna niks meer.

Maar in de winter zit toch echt zo goed als 50% van mijn geheel stroomverbruik.

Nu in de zomer heb ik een nachtverbruik van +-150w per uur all-in. In de winter is dat 450-700w per uur all-in. Dat ding mag natuurlijk ook niet bevriezen en gaat van alles en nog wat doen.

Dus al die theorie over WP en de cijfers zijn net zoals die norm van elektrische autos. Trek er gerust 20% of meer vanaf en dan is het bijna realistisch. Behalve in de winter dan is het 40% :p

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
[...]

Mijn ervaring is anders.
Ik woon een een nieuwbouwhuis uit 2020, met originele EPC van 0,2. Dus geen NOM, BENG of wat dan ook.
Wel een WTW, WP, vloerverwarming en 20 zonnepanelen, net als jij dus.

Maar mijn verwarming (water/water warmtepomp) gaat pas aan als het gaat vriezen, en het maximale verbruik per dag is 10 kWh. Afgelopen jaar was het totaalverbruik van mijn warmtepomp 1000 kWh, voor verwarmen en warm water.
Het kan dus per geval verschillen, wat voor mij of jou geldt, hoeft niet te gelden voor anderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
@Bschnitz Die starts en stops zijn killing voor je verbruik idd. Is bij een CV ketel niet anders. Iets zegt mij dat je installateur een te grote WP heeft berekend voor je huis.

Ik heb bij mijn CV ketel ook korte runs na het aanwarmen (2 uur stoken op 6KW na een hele nacht niks doen). Thermostaat vraagt elke 10 minuten warmte, de helft daarvan wordt door de ketel niet eens beantwoord omdat de laatste overshoot + wat in de vloer van de berging zit voldoende is om te voldoen aan de warmtevraag. Ik ga dat ding tzt vervangen door een 4KW warmtepomp, tapwater met losse boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
roltor schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:56:
[...]

Mijn ervaring is anders.
Ik woon een een nieuwbouwhuis uit 2020, met originele EPC van 0,2. Dus geen NOM, BENG of wat dan ook.
Wel een WTW, WP, vloerverwarming en 20 zonnepanelen, net als jij dus.

Maar mijn verwarming (water/water warmtepomp) gaat pas aan als het gaat vriezen, en het maximale verbruik per dag is 10 kWh. Afgelopen jaar was het totaalverbruik van mijn warmtepomp 1000 kWh, voor verwarmen en warm water.
Het kan dus per geval verschillen, wat voor mij of jou geldt, hoeft niet te gelden voor anderen.
Klinkt als een tussenwoning op het zuiden of westen? Bodemwarmtepomp zou ook een enorm verschil kunnen maken, zou verklaren hoezo die van jou zo laat pas gaat werken.

Ongeacht dwalen we af. Wilde alleen delen dat een WP ook niet perse heilig is qua verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roltor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
Bschnitz schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 11:05:
[...]

Klinkt als een tussenwoning op het zuiden of westen? Bodemwarmtepomp zou ook een enorm verschil kunnen maken, zou verklaren hoezo die van jou zo laat pas gaat werken.

Ongeacht dwalen we af. Wilde alleen delen dat een WP ook niet perse heilig is qua verbruik.
Inderdaad een tussenwoning met de voordeur naar het westen (en grote raampartij op het oosten).
Ben het met je eens dat een warmtepomp ook flink kan verbruiken, afhankelijk van de situatie en instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
DropjesLover schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:42:
Ze hebben een monopolie op de prijs. Voorheen was de energie-prijs aan de gasprijs gekoppeld, maar dat is losgelaten. Ze kunnen wel gewoon zelf de prijs bepalen, maar je kan gewoon niet naar een ander. Daar bovenop komen nog kosten voor onderhoud net en huur van de installatie. Ook al was die nog geen €1000 en al dik 20 jaar oud, je betaalt er wel jaarlijks maandelijks iets van €10 voor. Dat is natuurlijk gewoon krom.
De prijzen zijn nog steeds gekoppeld aan de gasprijzen hoor. Het "niet meer dan anders" principe is nog steeds wettelijk geregeld in de Warmtewet, en de ACM stelt nog steeds maximum-tarieven vast voor warmteleveranciers. Niet alleen voor de warmte zelf, maar ook voor de vaste kosten.

https://www.acm.nl/nl/pub...t-warmteleveranciers-2023

Side-note: Ennatuurlijk heeft niet eens het door de ACM vastgestelde maximum-tarief bepaald. Het maximum is ca. € 90 voor 2023, en Ennatuurlijk heeft er ca. € 78 van gemaakt. Ook de vaste kosten zijn bij Ennatuurlijk lager dan het ACM maximum (meettarief en huur afleverset zijn dan weer wel gelijk aan het maximum).

Daarmee wil ik niet zeggen dat zij heilig zijn, maar wel dat ze dus niet klakkeloos maar het maximum-tarief berekenen, (in tegenstelling tot sommige andere leveranciers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gameboy
DropjesLover schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 10:42:
@maarten_NL, ik heb eens met de gedacht zitten spelen, kan je niet een warmtepomp aan je stadsverwarming koppelen? Dan maak je gebruik van de enorme COP factor van de warmtepomp, waardoor je flink minder warmte afneemt en financieel misschien ook interessant uitkomt.
Eh, dat is niet hoe het werkt. Een warmtepomp haalt een COP > 1 omdat die juist gratis warmte uit de buitenlucht haalt! Buitenlucht wordt afgekoeld, en die warmte wordt naar binnen gepompt.

Als je de warmte uit stadsverwarming haalt, betaal je dubbel. Namelijk de elektriciteit van de warmtepomp, bovenop de warmte van je stadsverwarming! Je haalt er geen extra rendement uit. Een warmtepomp is geen "warmtevermenigvuldiger". De COP wordt berekend door de hoeveelheid warmte die je je huis in kunt krijgen, te delen door de elektrische energie die je daarvoor nodig hebt.

Zoals gezegd, komt die warmte (vrijwel) allemaal uit de buitenlucht, waar je niet voor hoeft te betalen om die op een bepaalde temperatuur aangeleverd te krijgen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Laatst online: 06:52

DropjesLover

Dit dus ->

Gameboy schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:12:
[...]

Eh, dat is niet hoe het werkt. Een warmtepomp haalt een COP > 1 omdat die juist gratis warmte uit de buitenlucht haalt! Buitenlucht wordt afgekoeld, en die warmte wordt naar binnen gepompt.

Als je de warmte uit stadsverwarming haalt, betaal je dubbel. Namelijk de elektriciteit van de warmtepomp, bovenop de warmte van je stadsverwarming! Je haalt er geen extra rendement uit. Een warmtepomp is geen "warmtevermenigvuldiger". De COP wordt berekend door de hoeveelheid warmte die je je huis in kunt krijgen, te delen door de elektrische energie die je daarvoor nodig hebt.

Zoals gezegd, komt die warmte (vrijwel) allemaal uit de buitenlucht, waar je niet voor hoeft te betalen om die op een bepaalde temperatuur aangeleverd te krijgen. ;)
Ik bedoel dan dus een water-water warmtepomp gebruiken. Of die nou 15°C water uit de bodem oppompt of een klein stroompje 50°C water van de stadsverwarming pakt, dat maakt niet uit.
Even ter zeer snelle vergelijking (niet nagerekend), met 1l/min aan 50°C water kan je gebruiken om je 20l/min CV water van 30°C te maken, in plaats van 10l/min 50°C water te gebruiken.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
Off-topic..

@DropjesLover
Isolatie is van belang, maar een WP moet je volledig inregelen op de behoefte van de woning en bewoners. Het klinkt alsof je installatie niet goed ingeregeld en/of gekozen is.

Ik heb persoonlijke ervaring met diverse merken warmtepompen en woningen. Als je 50kWh verbruikt bij -5, is dat een woning met slechte isolatie EN meer als 1200m3 inhoud. De huidige woning van 180m2 uit 1998 zonder na-isolatie zal rond de 3500kWh op jaarbasis zitten. En dan wordt er zeer regelmatig gebruik gemaakt van een groot warm bad.

Probleem met stadsverwarming is dat je aan een monopolie positie vast zit en dat is altijd nadelig als klant. Betaal inderdaad die €423,- om je in te laten plannen om af te sluiten en los te komen van een monopolie positie. Die gemaakte kosten verhalen bij rechtsbijstand.

[ Voor 28% gewijzigd door Noord27 op 02-08-2023 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gameboy
DropjesLover schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 12:17:
[...]

Ik bedoel dan dus een water-water warmtepomp gebruiken. Of die nou 15°C water uit de bodem oppompt of een klein stroompje 50°C water van de stadsverwarming pakt, dat maakt niet uit.
Even ter zeer snelle vergelijking (niet nagerekend), met 1l/min aan 50°C water kan je gebruiken om je 20l/min CV water van 30°C te maken, in plaats van 10l/min 50°C water te gebruiken.
Eh, nee? Waar komt die extra warmte dan vandaan? Ook voor een water-water warmtepomp geldt dat je de warmte haalt uit een gratis bron (grondwater). Maar je haalt (bijna) *alle* totale energie uit je water (bij een water-water WP, of lucht bij een lucht-water WP). Er is geen gratis extra warmte die magischerwijs ergens door een warmtepomp tevoorschijn wordt getoverd.

*alle* energie die je met een WP je huis in brengt, komt uit lucht of water buitenshuis. Bij een grond-bron en bij lucht is dat gratis. Als je echter die warmte uit je stadsverwarming wilt halen, moet je *alle* energie die je je huis in pompt, uit je stadsverwarming halen. Dat is absoluut niet efficiënter of goedkoper dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:12
Ik ben benieuwd of je er financieel aan hebt gerekend? Ik heb zelf ook een woning op het warmtenet (2onder 1 kap) en was ook erg sceptisch op dat warmtenet toen ik het kocht. (net als @Gameboy).

Ik heb hier uitgebreid aan zitten rekenen en zoveel mogelijk variabelen in meegenomen (fluctuaties in prijs; afbouw salderingsregeling etc). Het is lastig in de toekomst kijken, maar ik kwam uit tussen een terugverdientijd tussen 11,5 en 15 jaar.

1. Dat vond ik een buitengewoon risicovolle investering voor een systeem dat een technische levensduur heeft van 15 jaar.
2. Uit eindelijk is de leveringszekerheid van het warmtenet, de kleine ruimte die het inneemt in woning en de stilte ook zeker wat waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:03
Wij hebben ook een nieuwbouwwoning gekocht met standaard Ennatuurlijk erin. Voor mij is het een principekwestie: 50% gas en 50% biomassa is niet duurzaam genoeg. Bovendien word ik recalcitrant van gedwongen klant zijn bij een monopolist. Een simpel mailtje naar Ennatuurlijk om het gewoon niet op te leveren was voldoende om geen klant te worden, in ons geval.

Er staat nu een L/W warmtepomp en we zijn er echt enorm blij mee. Geluid produceert ie nauwelijks, in ieder geval niet hoorbaar als je er niet direct naast staat. Op dit moment is het financiële plaatje matig inderdaad. Afbouw saldering is ongunstig. Maar daar staat tegenover dat de kosten voor stadsverwarming tot nu toe ieder jaar behoorlijk hard omhoog gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:06

tomtom901

Moderator General Chat
millerman_sf schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:29:
Wij hebben ook een nieuwbouwwoning gekocht met standaard Ennatuurlijk erin. Voor mij is het een principekwestie: 50% gas en 50% biomassa is niet duurzaam genoeg. Bovendien word ik recalcitrant van gedwongen klant zijn bij een monopolist. Een simpel mailtje naar Ennatuurlijk om het gewoon niet op te leveren was voldoende om geen klant te worden, in ons geval.

Er staat nu een L/W warmtepomp en we zijn er echt enorm blij mee. Geluid produceert ie nauwelijks, in ieder geval niet hoorbaar als je er niet direct naast staat. Op dit moment is het financiële plaatje matig inderdaad. Afbouw saldering is ongunstig. Maar daar staat tegenover dat de kosten voor stadsverwarming tot nu toe ieder jaar behoorlijk hard omhoog gaat.
Maak van dat behoorlijk maar buitensporig. Zeker zolang er nog over de rug van de gasprijzen gerekend mag worden, hou ik mijn hart alweer vast voor 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou kijken wat er in het koopcontract staat en het overleggen met makelaar/notaris.

Bij Eneco zie ik bijvoorbeeld
De kosten voor het permanent uit bedrijf laten nemen van de warmtelevering, inclusief het verwijderen van de leidingen worden gebaseerd
op daadwerkelijke kosten, met een maximum van € 2.893,67 inclusief
btw. U ontvangt hiervoor een offerte van ons.

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 02-08-2023 14:47 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo

Iedereen heeft het recht om zijn energie ergens vandaan te halen wat hij/zij wil. Stadsverwarming is achterhaalde techniek (gigantische transportverliezen), ooit bedoeld als restwarmte van industrie. Echter worden er nu geïmporteerde Canadese pellets (hout wokkels) verstookt..

Ik wil je heel graag geloven, maar ik doe het nog niet.

Ik heb zo'n woning waarbij een kettingbeding zit om verplicht stadswarmte af te moeten nemen. Ik heb ruimte zat voor een warmtepomp, maar er zit een boeteclause van €50.000 op het niet afnemen van een contract bij die boefjes. Mijn woning is inmiddels 18 jaar oud, dus neem aan dat men de TVT behaald heeft.

Heb je hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@t14wo Betreft het hier ook de firma Ennatuurlijk? Dat is de enige partij waarbij ik meerdere woningen heb af laten sluiten.

@H. Lal De stadsverwarming was hier terug verdiend na iets meer als 2 jaar tijd. Zelf aankopen en installeren van de WP. Laatste woning hebben we het laten doen wat resulteerde in een kleine ophoging van de hypotheek van €65,- per maand. Lage rente, omdat de rente gekoppeld was aan het energielabel dat van B (met stadsverwarming) naar A++ ging (WP en zonnepanelen). Die €65,- per maand is dan inclusief zonnepanelen (11500Wp) en de warmtepomp installatie, beide met 12 jaar (!!) garantie. Aan stadverwarming waren we voorheen met gemak het 3-voudige kwijt.

[ Voor 73% gewijzigd door Noord27 op 02-08-2023 15:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
lol, dit topic vliegt echt compleet uit de bocht maar is wel erg lachen. Het idee om warmte uit het warmtenet te pakken en dat door een warmtepomp te douwen is echt fantastisch, leukste idee van het jaar :+ die warmte mag je dan namelijk gewoon betalen aan de warmteleverancier, met daarbij nog de stroom die je WP verbruikt. Tel uit je winst, ik ga meteen een website starten met deze nieuwe 'bespaarmethode'.

goed, alle gekheid op een stokje: TS weet nog niet of hij de woning uberhaupt koopt, dus he tis wat overbodig om al 4 verschillende technieken te vergelijken en aan te raden voor TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:12
Noord27 schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 14:57:
@t14wo Betreft het hier ook de firma Ennatuurlijk? Dat is de enige partij waarbij ik meerdere woningen heb af laten sluiten.

@H. Lal De stadsverwarming was hier terug verdiend na iets meer als 2 jaar tijd. Zelf aankopen en installeren van de WP. Laatste woning hebben we het laten doen wat resulteerde in een kleine ophoging van de hypotheek van €65,- per maand. Lage rente, omdat de rente gekoppeld was aan het energielabel dat van B (met stadsverwarming) naar A++ ging (WP en zonnepanelen). Die €65,- per maand is dan inclusief zonnepanelen (11500Wp) en de warmtepomp installatie, beide met 12 jaar (!!) garantie. Aan stadverwarming waren we voorheen met gemak het 3-voudige kwijt.
Twee jaar terugverdientijd; die rekensom ben ik wel benieuwd naar!
Pagina: 1 2 Laatste