Een huis kopen met (ongewenste) stadsverwarming

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-07 21:12
@H.Lal: daarmee moet je rondsnuffelen. LG warmtepomp uit Italië gekocht welke identiek qua prijs was als de toenmalige ISDE subsidie. Er is genoeg terug te vinden in diverse WP topics op Tweakers. ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wtenboske
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-02 11:17
H. Lal schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 16:38:
[...]

Twee jaar terugverdientijd; die rekensom ben ik wel benieuwd naar!
Daar gaan we dan. Ik ga uit van mijn situatie:

Warmtenet
- Voormalig aangesloten op warmtenet Ennatuurlijk
- Voormalig verbruik 40 GJ op jaarbasis
- Huidige tarieven Ennatuurlijk:
- -'prijsplafondtarief': 47,38 euro tot 37 GJ
- - regulier tarief: 78,24 euro
- - vastrecht: 602,20 euro

Warmtepomp
- Warmtepomp aanschaf en installatie: 5.900 euro (na subsidie)
- Elektrische boiler: 350 euro (zelf geïnstalleerd, stelt niets voor)
- Elektriciteitsverbruik 2500 kWh per jaar voor warmtepomp en boiler
- Elektriciteitstarief 0,40 euro

Kostenvergelijk warmtenet en warmtepomp
Verbruikskosten warmtenet op jaarbasis: 602,20 + (37 x 47,38) + (3 x 78,24) = 2608 euro
Verbruikskosten warmtepomp op jaarbasis: 2500 x 0,40 = 720 euro
Verschil tussen warmtenet en warmtepomp per jaar: 2608 - 720 = 1888 euro

Terugverdientijd
Terugverdientijd warmtepomp/boiler (5900 + 350) / 1888 = 3 jaar en 4 maanden

Opmerkingen:
- Ik heb met het prijsplafondtarief gerekend voor warmtenet. Na eind van dit jaar vervalt die en laten we ons verrassen door de nieuwe tarieven van Ennatuurlijk. Zullen stuk lager zijn dan 78,24 euro door gedaalde gasprijzen.
- Ik heb met regulier elektriciteitstarief gerekend; tegen dit tarief sluit je nu vast contract met 3 jaar zekerheid
- Ik ben van geen zonnepanelen uitgegaan. Met panelen (mijn situatie) is terugverdientijd (5900 + 350) / 2608 = 2 jaar en 5 maanden
- Ik heb geen onderhoud aan warmtepomp meegenomen, zal een 150 euro per jaar zijn als je het niet zelf doet
- Ik heb geen afschrijving warmtepomp meegenomen. Lastig te bepalen, aangezien die apparaten over 10 jaar waarschijnlijk nog een fractie van de huidige (hoge) aanschafkosten zijn.
- Ik heb geen afsluitkosten van 423 euro meegenomen, want ik heb zojuist begrepen dat ik daarvoor mijn rechtsbijstandsverzekering kan gaan inschakelen. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door wtenboske op 02-08-2023 22:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• H. Lal
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:01
wtenboske schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 20:45:
[...]

Daar gaan we dan. Ik ga uit van mijn situatie:

Warmtenet

Warmtepomp

Kosten warmtenet op jaarbasis: 602,20 + (37 x 47,38) + (3 x 78,24) = 2608 euro
Kosten warmtepomp op jaarbasis: 2500 x 0,40 = 720 euro
Verschil tussen warmtenet en warmtepomp per jaar: 2608 - 720 = 1888 euro

Terugverdientijd
Terugverdientijd warmtepomp/boiler (5900 + 350) / 1888 = 3 jaar en 4 maanden

Opmerkingen:
- Ik heb met het prijsplafondtarief gerekend voor warmtenet. Na eind van dit jaar vervalt die en laten we ons verrassen door de nieuwe tarieven van Ennatuurlijk. Zullen stuk lager zijn dan 78,24 euro door gedaalde gasprijzen.
- Ik heb met regulier elektriciteitstarief gerekend; tegen dit tarief sluit je nu vast contract met 3 jaar zekerheid
- Ik ben van geen zonnepanelen uitgegaan. Met panelen (mijn situatie) is terugverdientijd (5900 + 350) / 2608 = 2 jaar en 5 maanden
- Ik heb geen onderhoud aan warmtepomp meegenomen, zal een 150 euro per jaar zijn als je het niet zelf doet
- Ik heb geen afschrijving warmtepomp meegenomen. Lastig te bepalen, aangezien die apparaten over 10 jaar waarschijnlijk nog een fractie van de huidige (hoge) aanschafkosten zijn.
- Ik heb geen afsluitkosten van 423 euro meegenomen, want ik heb zojuist begrepen dat ik daarvoor mijn rechtsbijstandsverzekering kan gaan inschakelen. _/-\o_
Check!
Ik zal ook mijn som eens delen, en ik zie al waar het verschil in zit;
- bij laag verbruik is de terugverdientijd aanzienlijk langer.
- ik ben van een iets lagere SCOP uitgegaan. (4 in plaats van 4,4)
- met alleen een warmtepomp + tapwatersysteem ben je er vaak nog niet; ook het afgiftesysteem zal aangepakt moeten worden; ik ben van vloerverwarming op begane grond + enkele laag temperatuur radiatoren in overige ruimten (studeer/werkkamer, tiener/puberkamer en badkamer)

Warmtenet
- Eneco
- verbruik 21 GJ op jaarbasis
- Huidige tarieven Eneco:
- -'prijsplafondtarief': 47,39 euro tot 37 GJ
- - regulier tarief: 90,91 euro (maar in mijn geval irrelevant
- - vastrecht, afleverset, meettarief: 630,22 euro

Warmtepomp
- Warmtepomp aanschaf en installatie + laag temperatuur afleversysteem (vloerverwarming) + warm tapwater: 9500 euro (na subsidie)
- Elektriciteitsverbruik (bij SCOP 4): 1458 kWh
- jaarlijks onderhoud warmtepomp 100 euro
- eenmalig afsluiten stadsverwarming 423 euro (Die aanname dat het voor niks kan; die zie ik niet onderbouwd)

Kosten warmtenet op jaarbasis: 630,22 + (21*47,39) = 1625 euro
Kosten warmtepomp op jaarbasis: 1458 x 0,40 = 583 euro
Verschil tussen warmtenet en warmtepomp per jaar: 1625 - 583 = 1042 euro

Terugverdientijd
Terugverdientijd warmtepomp/boiler
(9500+423) / 1042 = 9,5 jaar
Daar moet nog de jaarlijkse onderhoudskosten bij van de warmtepomp: 9,5*100 euro=950 euro
betekent: 950/1042 = 0,9 jaar
Totaal heb je in dit rekenvoorbeeld dus 10,4 jaar terugverdientijd.

Opmerkingen:
- Ik ben net als jij van de huidige tarieven uitgegaan.
- Worden tarieven van gas en elektra lager; wordt de terugverdientijd langer. voorbeeld: 2021 tarieven (24,6 e/Gj en 0,22e/kWh loopt de terugverdientijd richting 14 jaar.
- Haal je de SCOP van 4 niet, maar zou die 3,5 zijn, wordt de terugverdientijd een jaar langer.
- Ik ben van geen zonnepanelen uitgegaan. Het ligt eraan hoeveel je op het dak hebt en in welke richting, maar dit zal de terugverdientijd inderdaad verkorten; 1000kWh overschot uit jouw voorbeeld zal de terugverdientijd 1 jaar verkorten. Let op: dit zou alleen zijn als de salderingsregeling nog volledig van kracht is gedurende de terugverdienperiode van de warmtepomp. Dat is niet erg waarschijnlijk. De terugverdientijd zal dus maar een fractie korter zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Overigens is het niet alleen terugverdientijd, als jij je huis voorziet van vloerverwarming of lage temperatuur verwarming doet dat ook veel voor het comfort.

Ik heb zelf oversized radiatoren hangen, krijg mijn huis met 35-40 graden aanvoer opgestookt. Ik weet nog de eerste maand met een 90 graden VR ketel en later de HR ketel die minstens 70 graden moest stoken...
lage temperatuur verwarming is zoveel aangenamer: nooit meer heet hoofd met koude voeten, geen bagger lage luchtvochtigheid in de winter, kinderen die net kunnen staan kunnen zich gewoon vasthouden aan de verwarming, etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:47
nice, het topic met oneindige lijstjes met voorbeelden begint op stoom te raken :-8 de trein is vertrokken.... zou TS hier nog wat aan hebben of is dit meer gewoon ter vermaak voor de rest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
H. Lal schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:05:
[...]

Check!
Ik zal ook mijn som eens delen, en ik zie al waar het verschil in zit;
...
- met alleen een warmtepomp + tapwatersysteem ben je er vaak nog niet; ook het afgiftesysteem zal aangepakt moeten worden; ik ben van vloerverwarming op begane grond + enkele laag temperatuur radiatoren in overige ruimten (studeer/werkkamer, tiener/puberkamer en badkamer)
Dat was bij mij ook het geval. Ik had radiatoren en heb vloerverwarming laten aanleggen (woonkamer, 1850 euro). Reken ik voor mezelf niet mee aangezien ik dat los van de overgang naar warmtepomp ook al wilde. Maar het zijn idd wel kosten die meespelen. Zo ook de tegels voor een goede warmte afgifte. Heb ik zelf gelegd, maar moeten wel aangeschaft worden.

Die vloerverwarming is overigens een zegen t.o.v. radiatoren. We hebben een compleet ander huis gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
Fr33z schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:28:
nice, het topic met oneindige lijstjes met voorbeelden begint op stoom te raken :-8 de trein is vertrokken.... zou TS hier nog wat aan hebben of is dit meer gewoon ter vermaak voor de rest?
Dat laatste ziezo, maar het geeft TS wellicht wat input over hoe graag hij die 423 euro moet willen uitgeven (en al dan niet terugkrijgen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Kun je doen, ik geef je echter weinig kans van slagen. Ook wij hebben destijds rechtsbijstand ingeschakeld. Het antwoord was dat de tarieven wettelijk zijn vastgesteld en dus de warmteleverancier in z'n recht staat om deze te vragen. Keep us posted :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wtenboske
Freekers schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 15:25:
[...]

Kun je doen, ik geef je echter weinig kans van slagen. Ook wij hebben destijds rechtsbijstand ingeschakeld. Het antwoord was dat de tarieven wettelijk zijn vastgesteld en dus de warmteleverancier in z'n recht staat om deze te vragen. Keep us posted :)
Dank voor het delen. Ga me eerst ook wat verder inlezen in de materie. Mocht ik besluiten een poging te wagen, dan zal ik het hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:27
Ik zit hier in Houten binnen het stadsverwarmingsgebied (Eneco). Buren 2 huizen verderop hebben hun dak vol laten leggen met zonnepanelen en een warmtepomp aangeschaft. Die heeft het over een terugverdientijd van 8-9 jaar. Nu weer ik zelf niet eens of ik hier over 8 jaar nog woon en eigenlijk heb ik ook geen ruimte om een warmtepomp te plaatsen met 3 kinderen in huis. Daarnaast slechts plek voor 12 panelen, die er inmiddels ook liggen.

Er is een wijk die buiten het stadsverwarmingsgebied ligt aangewezen om van het gas af te gaan met warmtepompen etc. Dat ga ik eens met belangstelling volgen of die mensen blij gaan zijn of niet.

Overigens is het net in Houten volledig gasgestookt, dus "van het gas af" zou ook nuttig zijn voor de mensen met stadsverwarming :+

[ Voor 4% gewijzigd door kleinelievewolff op 11-08-2023 11:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Bofkont... *O* met een hele mooie "energie club".
https://energierijkhouten...ergieambassadeurs-houten/
Ga (nog een keer ?) eens praten met een geschikte energieambassadeur, Frans is daar de techneut en zit al jaren bij die club. Als hij het niet weet dan heeft hij de nodige kanalen. Op afstand kan ik niet inschatten of dat al voldoende is. Hij kan je mogelijk nog tips geven wat nu wijsheid is in jullie situatie? Of er komen nog andere interessante bespaartips uit. Of heb je dat al gedaan, kan ook...

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 11-08-2023 11:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

kleinelievewolff schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 11:09:
Ik zit hier in Houten binnen het stadsverwarmingsgebied (Eneco). Buren 2 huizen verderop hebben hun dak vol laten leggen met zonnepanelen en een warmtepomp aangeschaft. Die heeft het over een terugverdientijd van 8-9 jaar. Nu weer ik zelf niet eens of ik hier over 8 jaar nog woon en eigenlijk heb ik ook geen ruimte om een warmtepomp te plaatsen met 3 kinderen in huis. Daarnaast slechts plek voor 12 panelen, die er inmiddels ook liggen.

Er is een wijk die buiten het stadsverwarmingsgebied ligt aangewezen om van het gas af te gaan met warmtepompen etc. Dat ga ik eens met belangstelling volgen of die mensen blij gaan zijn of niet.

Overigens is het net in Houten volledig gasgestookt, dus "van het gas af" zou ook nuttig zijn voor de mensen met stadsverwarming :+
warmtepomp helpt je energielabel en de verkoopwaarde weer. en een stabiele energierekening, immers kan je shoppen op alleen stroom. als het beheer van het warmtnet het op de heupen krijgt en het vastrecht flink opkrikt (zoals ze al op veel plekken hebben gedaan) word het stukje terugverdientijd/minderuitgeeftijd een stuk positiever en kan je woning een stuk gewilder maken als je 1 van de huizen bent die niet vastzit aan een pokkedure warmtenetaansluiting.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
flippy schreef op vrijdag 11 augustus 2023 @ 21:56:
[...]

warmtepomp helpt je energielabel en de verkoopwaarde weer. en een stabiele energierekening, immers kan je shoppen op alleen stroom. als het beheer van het warmtnet het op de heupen krijgt en het vastrecht flink opkrikt (zoals ze al op veel plekken hebben gedaan) word het stukje terugverdientijd/minderuitgeeftijd een stuk positiever en kan je woning een stuk gewilder maken als je 1 van de huizen bent die niet vastzit aan een pokkedure warmtenetaansluiting.
Sorry, het klinkt bijna alsof in aandelen heb in warmtenetten ( :') ), maar kun je deze beweringen even voorrekenen?

Ik zeg dit
A.) omdat tot nu toe de prijs van fossiel en elektra sterk met elkaar correleren; ze volgen elkaar makkelijk naar boven en naar beneden.
B.) omdat ik zelf niet heb kunnen vinden dat bestaande bouw met warmtepomp significant meer waard is dan bestaande bouw met warmtenet. Enige parameters die tellen in de woningmarkt: locatie, grootte, afwerking.
De “winst” van de kostenefficiëntie van een warmtepomp kun je weer wegstrepen tegen minder bruikbare ruimte. Op de plek die zo een installatie inneemt had ook een extra slaap- of badkamer gerealiseerd kunnen worden.

[ Voor 4% gewijzigd door H. Lal op 12-08-2023 08:28 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07-07 17:06
Ten eerste bedankt voor alle inhoudelijke en ook de off-topic (gezien de financiele of anders gedreven keuzes die er lagen) reacties.

De situatie is voor mij niet meer van toepassing maar wellicht kan het topic andere nog wel van dienst zijn.

Het beoogde huis is aan iemand anders verkocht en wij hebben net een tegenbod van een huis zonder stadsverwarming geaccepteerd. De opgedane kennis ga ik ook zeker meenemen in de keuzes voor energieonafhankelijkheid.

B)

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Francis_be
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 31-08-2023
Wat laat op de thread, maar ik heb een huis op warmtenet in België en het is tot nu toe enkel miserie geweest.

De prijzen liggen gemakkelijk 40-50% hoger dan een andere warmteoplossing en we hebben heel wat tijd gehad dat er geen warm water beschikbaar was. Meer dan een week in een jaar.

Dit is bij het warmtenet van Veolia ik kan enkel aanraden dat niemand een huis koopt die bij hun aangesloten is.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Is er iemand die ervaring heeft met het niet aangaan van een contract bij aankoop van een huis als afsluitmethode? Hoe verloopt dat technisch en financieel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:31
mrmrmr schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 01:07:
Is er iemand die ervaring heeft met het niet aangaan van een contract bij aankoop van een huis als afsluitmethode? Hoe verloopt dat technisch en financieel?
Hoe een en ander dan verloopt, zal afhangen of en zo ja wat er over de stadsverwarming genoemd wordt in de notariële akten.

Staat daar alleen iets als "de woning is voorzien van een aansluiting op het warmtenet in de wijk" dan is dat iets wat je ter kennisgeving aanneemt maar waar je niets mee moet doen. De aanwezigheid van een aansluiting is namelijk geen verplichting tot het aangaan van een contract met de aanbieder/netbeheerder. Ook niet als die aanbieder doet alsof dat wel verplicht is.

Is er een kettingbeding opgenomen waarin staat dat je stadsverwarming moet afnemen, dan heb je een grotere juridische uitdaging.
Je zult dan juridisch moeten overtuigen dat de verplichting die voort komt uit het kettingbeding onredelijk is of zelfs een vorm is van verboden koppelverkoop.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]

Warmtenet

Warmtepomp
Is dit gemeten? Want het elektriciteitsgebruik is nogal laag.

Aanname: 5 GJ (= 1.385 kWh) voor tapwater en 35 GJ (9.700 kWh) voor ruimteverwarming
boiler, COP =1, warmtepomp COP = 4.
Kom je uit op respectievelijk 1.385 kWhe en 2.425 kWhe uit, een totaal van 3.810 kWh.
En dan heb ik de uitgangspunten gunstig gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H. Lal
Skyaero schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:48:
[...]

Aanname: 5 GJ (= 1.385 kWh) voor tapwater en 35 GJ (9.700 kWh) voor ruimteverwarming
Kom je uit op respectievelijk 1.385 kWhe en 2.425 kWhe uit, een totaal van 3.810 kWh.
Van 40GJ naar 2500kWh kan diverse dingen suggereren:

- Kan zijn dat het afleversysteem niet ideaal was: Niet goed sluitende kleppen, warm tapwater op comfortstand, etc.
Veel bewoners zijn ontwetend en de energiemaatschappij heeft geen enkele prikkel om dat te monitoren of herstellen.

- Maar kan ook andere verduurzamingen kunnen suggereren die voor het gemak buiten de berekening zijn gelaten: vloerisolatie, spouwmuurisolatie, dakisolatie, vervanging beglazing en/of (douche) warmteterugwinning.
Ik wil overigens niet suggereren dat dit niet noodzakelijk zou zijn: Er is een periode geweest dat een aansluiting op een warmtenet een positieve invloed had op de EPC berekening van nieuwbouw, dat deze nieuwbouw daardoor met minder isolatie zijn opgeleverd.

Hoe dan ook: de businesscase was sowieso wat positiever weergegeven door @wtenboske dan het in veel situaties is, want had voor de aanpassingen in afgiftesyste(e)m(en) (vloerverwarming) en de daaraan gekoppelde kosten van afwerking, buiten de berekening gelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wtenboske
Skyaero schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:48:
[...]

Hi Skyaero,

Is inderdaad met HomeWizard gemeten:

WP
jan (v.a. 21ste) 125
feb: 218 (10 dagen vakantie)
mrt: 251
apr: 100
mei: 14
jun: 10
Totaal: 718

Boiler
jan: 67
feb: 50
mrt: 65
apr: 51
mei: 53
jun: 50
Totaal: 336

Als ik voor de eerste drie weken van januari 150kWh reken, kom ik op (718+150+336)x2 = 2.408kWh.

Denk dat de efficientie van de vloerverwarming veel doet, die hadden we nog niet toen we nog op stadsverwarming zaten. Thermostaat staat 7x24 rond 19,5 en stooklijn staat zo afgesteld dat die temp net niet wordt gehaald. Runs van meerdere dagen/weken, aanvoer temp komt niet boven de 30C.

Boiler is elektrisch, maar heeft slechts 60L inhoud, dus weinig volume warm te houden. We douchen kort, kinderen zijn het huis uit.
Pagina: 1 2 Laatste