Wanneer badkamer wel of niet "vereffenen/aarden"?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyr.
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-12-2024
Goedendag,

Ik ben bezig met het maken van een nieuwe badkamer in mijn jaren 30 woning.
Het is mij niet duidelijk in hoeverre ik mijn badkamer moet "vereffenen" of "aarden"?
Op het internet kom ik hier ook allerlei tegenstrijdigheden over tegen.

De badkamer wordt gebouwd op een houten verdiepingsvloer.
Hierop komen XPS bouwplaten (Qboard). Tevens zijn alle leidingen van Uponor (meerlagenbuis).

Nu lijkt mij het dat aangezien mijn water en CV leidingen in de badkamer Uponor zijn, ik niks hoef te aarden/vereffenen, omdat Uponor niks kan geleiden.

Zit ik hier fout? En zou ik toch iets moeten vereffenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ja, je zit hier fout.

Leesvoer:
Potentiaalvereffening badkamer vs meerlagenbuis
Is een CAP nodig in mijn nieuwe badkamer?

Let er op dat aarden en vereffenen twee verschillende dingen zijn. En ja, binnen je badkamer wil je maar al te graag vereffenen wanneer het fout gaat met je elektrische installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

nvm

[ Voor 92% gewijzigd door evilution op 29-10-2024 18:35 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sowieso aarden.. Gemenibeugel(s) van je douche/badkranen, en bij elke wastafelkraan ook aarden, en een aardingsnetje in de vloer..

nu weet ik niet met welke diameter je dan minimaal moet aanhouden..

[ Voor 35% gewijzigd door SMSfreakie op 29-10-2024 18:38 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je moet in de badkamer aarden omdat het een natte ruimte is en water een goede geleider is. En wat zit er in die niet-geleidende Unipor leidingen?

[ Voor 5% gewijzigd door evilution op 29-10-2024 18:40 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
evilution schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:39:
Je moet in de badkamer aarden omdat het een natte ruimte is en water een goede geleider is. En wat zit er in die niet-geleidende Unipor leidingen?
en de aluminium laag er in dan? ;-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lyr.
Dank voor de reacties allen! Ik ga aan de slag om alle metalen onderdelen te vereffenen.

Hoe wordt dit praktisch gerealiseerd in de praktijk?

Zelf dacht ik om een gat uit te boren onder de wastafel, hier dan een lasdoos in de muur te plaatsen waar het CAP blokje in komt.
Deze wordt dan met een buis met 2.5mm2 geel/groen aardedraad naar de aarde van de centraaldoos geleid.
Tevens wordt vanuit dit CAP blokje met 4mm2 vertind koper een draad naar alle metalen delen geleid.
Kan ik deze draden gewoon "los" onder de vloer laten lopen zonder buis? En kan dit los op een muur liggen waar overheen getegeld wordt? Of moet ik alles in buizen alle kanten op brengen (dat is nog een flinke klus om alles in te frezen).

Ik kan weinig praktijkvoorbeelden vinden op het internet over hoe mensen zoiets uitvoeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Volgens mij hoef je vanaf het CAP maar met 2,5mm2 naar de verschillende onderdelen en dan met een 4mm2 naar de hoofdaardrail in de meterkast.

Blank aardedraad kan in de badkamer zonder buis worden verwerkt. Alleen de leiding naar de groepenkast doe je in een buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:48
SMSfreakie schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:37:
Sowieso aarden.. Gemenibeugel(s) van je douche/badkranen, en bij elke wastafelkraan ook aarden, en een aardingsnetje in de vloer..
Wat is het nut van het aarden van douche/bad/wastafelkranen? Hoe zouden die items onder spanning (kunnen) komen te staan?

Een metalen bad, radiator of zwaluwstaart vloer begrijp ik.. maar kranen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:01
sypie schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:13:
Volgens mij hoef je vanaf het CAP maar met 2,5mm2 naar de verschillende onderdelen en dan met een 4mm2 naar de hoofdaardrail in de meterkast.

Blank aardedraad kan in de badkamer zonder buis worden verwerkt. Alleen de leiding naar de groepenkast doe je in een buis.
Niet,
2,5mm2 vanuit de centraaldoos van de badkamer naar cap, 2,5mm2 in buis maar de te vereffenen onderdelen of 6mm2 zonder buis.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Bobmeister schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:38:
[...]

Wat is het nut van het aarden van douche/bad/wastafelkranen? Hoe zouden die items onder spanning (kunnen) komen te staan?

Een metalen bad, radiator of zwaluwstaart vloer begrijp ik.. maar kranen?
Vanaf de andere kant hang je een schilderijtje op, met de schroef door een elektra buis tegen de achterkant van de muurplaat vd douche aan. Bv

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Je hoeft toch de kranen niet te vereffenen als ze met meerlagenbuis aan de waterleiding zitten. Of is dat alweer gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:57:
Je hoeft toch de kranen niet te vereffenen als ze met meerlagenbuis aan de waterleiding zitten. Of is dat alweer gewijzigd?
Uponor heeft een aluminium laagje... en die geleid dus moet het weer wel..

* SMSfreakie heeft het ook niet verzonnen

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:05
@Lyr.
Ik lees dit op het internet:
Kunststof leidingen
Radiator- en waterleidingen van metaal die door een muur lopen, door de betonnen vloer of zijn verbonden met de HAR in de meterkast, zijn vreemd geleidende delen. Ze nemen immers het aardpotentiaal aan. De aanraakbare metalen objecten (radiator, kraan) die met deze geleidende leidingen zijn verbonden, moeten ook in de badruimte worden vereffend. Anders ligt dat bij kunststof leidingen. Deze zijn gemaakt van isolerend materiaal. Als bijvoorbeeld een radiator of een kraan geen contact maakt met beton (muurbeugels, metalen blad) of andere met de aarde verbonden zaken, en is aangesloten op een niet geleidende leiding, dan is het geen vreemd geleidend deel. Een kraan of radiator hoeft dan ook niet te worden vereffend. Want ook al raakt de persoon die delen aan en tegelijk een wasmachine met een aardfout, dan kan er geen stroom lopen (figuur 6). Het is immers geïsoleerd opgesteld, net zoals een metalen deurklink in een houten deur. De radiator (en eventuele kraan) zijn wel vreemd geleidende delen als de aluminium laag in de leiding aan beide zijden wel geleidend contact maakt. Bepalend in deze zijn dus de verbindingen die worden toegepast op de leiding. Kunststof koppelingen voorkomen contact.
Bron:
https://www.ew-installati...e-vereffenen-in-badruimte

Ik lees dat bij jou alles van kunstof (XPS, Upenor) is en op hout. Dus geen beton.
Persoonlijk zou ik interpreteren dat dit bij jou aarding niet nodig is.
Maar ik ben nu ook bezig elders met een vergelijkbaar project. Alles ligt straks open, dus kleine moeite om overal een aardedraad heen te trekken naar een centraalpunt en dit weer op de aarde van de meterkast aan te sluiten.
Dus als het makkelijk kan, zou ik het toch gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
Makrolon schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:44:
[...]

Vanaf de andere kant hang je een schilderijtje op, met de schroef door een elektra buis tegen de achterkant van de muurplaat vd douche aan. Bv
Dat vind ik wel erg vergezocht en volgens mij is dat risico gedekt door de automaten.
Idem voor de uponor buis. Volgens de één zit er een stukje aluminium in, volgens de ander raakt dat stukje aluminium de koppeling niet aan en is er dus een verwaarloosbare geleiding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Bobmeister schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:36:
[...]

Dat vind ik wel erg vergezocht en volgens mij is dat risico gedekt door de automaten.
Idem voor de uponor buis. Volgens de één zit er een stukje aluminium in, volgens de ander raakt dat stukje aluminium de koppeling niet aan en is er dus een verwaarloosbare geleiding..
hangt van de gebruikte koppeling af of er potentieel een verbinding is..

en ik denk beter safe than sorry..

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:27:
[...]

Uponor heeft een aluminium laagje... en die geleid dus moet het weer wel..

* SMSfreakie heeft het ook niet verzonnen
Die alu laag geleidt lang niet altijd, de perskopping zit immers op de buitenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:42:
[...]

Die alu laag geleidt lang niet altijd, de perskopping zit immers op de buitenkant.
https://www.uponor.com/nl...ponor-s-press-plus-t-stuk

toch echt geleidend...
al zijn ze er ook van kunststof natuurlijk.. maar het kwakkeloos aannemen...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
SMSfreakie schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:47:
[...]

toch echt geleidend...
Niemand zegt klakkeloos aannemen, gewoon multimeter pakken en meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
Bobmeister schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:36:
[...]

Tot het je gebeurt en je vriendin of kind geëlektrocuteerd word tijdens het douchen. Dan denk je had ik dat extra draadje maar getrokken.

Je aardlek zal maar net defect zijn of je komt door weerstand niet aan de 30 mah.

In ieder geval, het is gewoon verplicht of je het ver gezocht vind of niet.

De aarding zit ook gewoon met een uurtje in je hele badkamer dus ik zie geen enkele reden om het niet te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Makrolon op 29-10-2024 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lyr.
chrisborst schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:33:
@Lyr.
Ik lees dit op het internet:
Kunststof leidingen
Radiator- en waterleidingen van metaal die door een muur lopen, door de betonnen vloer of zijn verbonden met de HAR in de meterkast, zijn vreemd geleidende delen. Ze nemen immers het aardpotentiaal aan. De aanraakbare metalen objecten (radiator, kraan) die met deze geleidende leidingen zijn verbonden, moeten ook in de badruimte worden vereffend. Anders ligt dat bij kunststof leidingen. Deze zijn gemaakt van isolerend materiaal. Als bijvoorbeeld een radiator of een kraan geen contact maakt met beton (muurbeugels, metalen blad) of andere met de aarde verbonden zaken, en is aangesloten op een niet geleidende leiding, dan is het geen vreemd geleidend deel. Een kraan of radiator hoeft dan ook niet te worden vereffend. Want ook al raakt de persoon die delen aan en tegelijk een wasmachine met een aardfout, dan kan er geen stroom lopen (figuur 6). Het is immers geïsoleerd opgesteld, net zoals een metalen deurklink in een houten deur. De radiator (en eventuele kraan) zijn wel vreemd geleidende delen als de aluminium laag in de leiding aan beide zijden wel geleidend contact maakt. Bepalend in deze zijn dus de verbindingen die worden toegepast op de leiding. Kunststof koppelingen voorkomen contact.
Bron:
https://www.ew-installati...e-vereffenen-in-badruimte

Ik lees dat bij jou alles van kunstof (XPS, Upenor) is en op hout. Dus geen beton.
Persoonlijk zou ik interpreteren dat dit bij jou aarding niet nodig is.
Maar ik ben nu ook bezig elders met een vergelijkbaar project. Alles ligt straks open, dus kleine moeite om overal een aardedraad heen te trekken naar een centraalpunt en dit weer op de aarde van de meterkast aan te sluiten.
Dus als het makkelijk kan, zou ik het toch gewoon doen.
Deze website heb ik inderdaad ook gelezen. Je leest enorm veel tegenstrijdigheden over dit onderwerp. De één zegt het moet wel, de ander zegt van niet.
Ik ga zodadelijk langs een installatiegroothandel om over dit onderwerp navraag te doen. Zelf neig ik om toch maar het merendeel te "vereffenen" om eventuele discussie uit de weg te gaan, al denk ik dat het feitelijk niet zou hoeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lyr.
Zojuist langs een installatiegroothandel geweest.
Alle medewerkers (dit zijn wel mensen met kennis van installatietechniek) gaven aan dat het niet nodig is en zonde van de tijd/energie.
Deze gaven zelf aan thuis bij hun eigen badkamers ook niks vereffend te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krissiejj
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 19:51
Altijd vereffenen, zoals het ook volgens de bouwbesluit is aangegeven. En in de nen1010 staat.

Meer werk of niet, je legt net als je waterleiding een aardedraad mee vanuit je meterkast, zo veel werk is het niet.

Intergas Extreme 36 Hybride Xtend, 300L boiler 2kW E, WTW Brink Flair 400 (Multi Air Supply), Oost 2175Wp West 3915Wp PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:08
In België moet je een plastic bad of douchebak ook aarden. Het lijkt mss stom, maar als je deze vervangt door een metalen exemplaar ligt de draad al netjes klaar.
Dus voorzie de draden, dan ben je gerust

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
naftebakje schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 12:12:
In België moet je een plastic bad of douchebak ook aarden. Het lijkt mss stom, maar als je deze vervangt door een metalen exemplaar ligt de draad al netjes klaar.
Dus voorzie de draden, dan ben je gerust
In welk hoofdstuk van het AREI kan ik dat vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:04
Makrolon schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:43:
[...]

Niet,
2,5mm2 vanuit de centraaldoos van de badkamer naar cap, 2,5mm2 in buis maar de te vereffenen onderdelen of 6mm2 zonder buis.
2,5mm2 met buis, 4mm2 zonder buis... monteert net wat makkelijker af ipv 7x 6mm2 terug de doos in vrotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:14
SMSfreakie schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:47:
[...]

toch echt geleidend...
In dit soort koppelingen zit weer een nylon ring waar de buis tegenaan wordt gedrukt. Het aluminium raakt dus het messing van de koppeling niet.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doesnotcompute
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:19
Wolly schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:57:
Heb mjij dmv een meting met een gekeurde installatietester kunnen aantonen dat er geen geleiding kan plaatsvinden? Zo nee, dan vereffenen.

In de praktijk, altijd alles vereffenen. Mocht er een losse groep in de badkamer zitten voor een wasmachine oid, dan ook vanuit daar een extra aarde draad naar het CAP brengen.
LED-Maniak schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:05:
[...]

In dit soort koppelingen zit weer een nylon ring waar de buis tegenaan wordt gedrukt. Het aluminium raakt dus het messing van de koppeling niet.
Zie bovenstaande. Je moet het kunnen bewijzen dat het niet zo is. Het water in de leiding kan doorslag geven, mogelijk icm kalk of andere verontreiniging.

Gewoon alle vreemdgeleidende delen vereffenen.

[ Voor 30% gewijzigd door Doesnotcompute op 30-10-2024 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Doesnotcompute schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:21:
[...]

Heb mjij dmv een meting met een gekeurde installatietester kunnen aantonen dat er geen geleiding kan plaatsvinden? Zo nee, dan vereffenen.

In de praktijk, altijd alles vereffenen. Mocht er een losse groep in de badkamer zitten voor een wasmachine oid, dan ook vanuit daar een extra aarde draad naar het CAP brengen.
[...]

Zie bovenstaande. Je moet het kunnen bewijzen dat het niet zo is. Het water in de leiding kan doorslag geven, mogelijk icm kalk of andere verontreiniging.

Gewoon alle vreemdgeleidende delen vereffenen.
mee eens.. kost amper iets, en uiteraard is de kans dat er iets gebeurt enorm klein.. maar voor die keer dat er wat gebeurt ben je blij dat je die paar euro's niet bespaard hebt....

[ Voor 21% gewijzigd door SMSfreakie op 30-10-2024 18:46 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-10 15:08
Bobmeister schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 16:13:
[...]In welk hoofdstuk van het AREI kan ik dat vinden?
Kan je me een gratis recente versie van het AREI bezorgen ;)

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:01
naftebakje schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:21:
[...]
Kan je me een gratis recente versie van het AREI bezorgen ;)
https://economie.fgov.be/.../algemeen-reglement-op-de

Dit doen ze in België beter dan in Nederland :)
Pagina: 1