Potentiaalvereffening badkamer vs meerlagenbuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Situatie is als volgt: afgelopen voorjaar is de badkamer gerenoveerd.
In de oude badkamer zat een toegankelijke CAP en waren diverse punten duidelijk verbonden met een blanke draden en een klem (bijv op de radiator). Alles uitgevoerd met metalen leidingen (koper/staal (CV))

In de nieuwe badkamer is hier niks van zichtbaar. De CAP zit nog op dezelfde plek, maar dan achter de tegels (en ik vermoed dichtgesmeerd met tegellijm en cement).
Nergens zijn vereffeningsdraden te bekennen.

Als ik de weerstand meet tussen de radiator, badkraan, wastafelkraan, aarde WCD, dan zit deze in de ordegrootte van 0,5 MOhm. Dus geen vereffening. Ik meet, vermoed ik, de geleiding van het water in de leiding.

Maar ik heb moeite met de interpretatie van het geheel. In de vloer liggen nog grotendeels de 'oude' koperleidingen. Van hieruit is met meerlagenbuis (Bonfix) verder gewerkt en zijn de nieuwe aansluitingen gerealiseerd voor drinkwaterleidingen en CV-leidingen.
Het is dus logisch dat ik een hele grote weerstand meet tussen diverse punten, ze zijn immers met niet-geleidend kunststof verbonden. En misschien wel geïsoleerd met een laag teflontape in de fittingen van de muurplaat.
(ja, ik weet dat er nog een aluminium laagje in de meerlagenbuis aanwezig is en dat deze potentieel wel voor geleiding kan zorgen bij de geperste koppelstukjes).

Maar het lukt met niet om te beredeneren wat nou goed is.
Als ik 0 Ohm zou meten, onderdelen zijn vereffend, is goed?
Als ik 0,5MOhm meet, geen vereffening, amper geleiding, is dat ook goed?

Als een elektricien de boel gaat nameten, wat gaat hij dan meten en wanneer is het goed of slecht?

Topic is bedoeld voor een stukje begripvorming mbt potentiaalvereffening. Bedoeling is om dit door een onafhankeijk partijj te laten beoordelen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:04

DjVe

Hatsaflats!

0,5MOhm is geen geleiding, daar zit je juist. Bij geleiding zit je echt ergens tussen de 0 en 10ohm bij dit soort zaken.

Dus er zal nu kunstof leidingen tussen zitten en dan is het aansluiten van een kraan/radiator op een CAP natuurlijk nonsens. Er kan immers op dat onderdeel geen stroom gaan lopen.

[ Voor 31% gewijzigd door DjVe op 17-09-2024 20:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:41
Aarding mag tegenwoordig niet zo via de leidingen worden gedaan. De kans is nl. groot dat minstens een deel van de leidingen niet van metaal is (wat bij jou nu ook zo te horen het geval is). Die onafhankelijke partij zal dan ook niet meer of minder zeggen dat het nu niet geaard is en dat dat ook niet meer mogelijk is op de oude manier. Wil je dingen echt geaard hebben zul je er een aarde-draad naar toe moeten leggen die weer via een aarde-pin met de grond is verbonden (of je moet aarde binnen krijgen bij de meterkast).

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Het grote idee hierachter is dat je in eenzelfde ruimte op alle metalen onderdelen die mogelijk kunnen geleiden dezelfde aarde ring hebt.

Om te voorkomen dat je bijvoorbeeld een stroomkring kunt creeren die buiten de ruimte om vloeit. Dit kan zowel een lekstroom zijn als per ongeluk een ader onder stroom aanraken.

Het idee achter de vereffening is dat er geen verschil kan optreden tussen de verschillende onderdelen in een ruimte. En zeker omdat het een natte cel betreft is dit zeer belangrijk.

Wat tegenwoordig vrij normaal is (pin me niet vast op een norm) is wel een centraal aarde punt creeren maar deze aarden via de centraaldoos.
En vanuit dit punt aard je de metalen delen; denk aan de vloer (aardmat), radiator, metalen drain, bad onderbouw etc etc.

Vroeger werd er gedacht vanuit het aarden via het leidingwerk, maar dat is tegenwoordig juist een probleem vanwege geen metalen leidingen meer. Vandaar een los punt.

Dat is een stukje gedachtengang.

Daarnaast zou je dus tussen verschillende metalen onderdelen weinig tot geen weerstand moeten meten. Is dit wel het geval dan zit er iets niet op dezelfde kring, of helemaal niet.

Meestal (ook een beetje afhankelijk van de meter en de gebruikte meetsnoeten plus verlengdraden) is alles onder de 3-5 ohm prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
jj85 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:47:
In de nieuwe badkamer is hier niks van zichtbaar. De CAP zit nog op dezelfde plek, maar dan achter de tegels (en ik vermoed dichtgesmeerd met tegellijm en cement).
Nergens zijn vereffeningsdraden te bekennen.
Dit is per definitie niet goed. Het CAP moet bereikbaar zijn, daarom zat het vaak onder een wasbak, achter een wastafelmeubel of elders waar niemand tegenaan keek.

De vreemde geleidende delen in een badkamer gaan naar het CAP toe. Te denken aan het aardnet in de vloer, de radiator en de muurplaat van de (douche)kraan. Dus niet de leidingen zelf, dat gaat niet met kunststof aan de buitenkant.

Een aardedraad kun je best netjes wegwerken, die van de kranen kun je mooi in de muur wegwerken. Die van de radiator kun je net naast de leiding uit de muur laten komen en meteen op het voetventiel aansluiten. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, wel goed uitgevoerd.

In aanvulling op @BlueKeenan: Het gaat hier overduidelijk niet over aarding maar over potentiaalvereffening. Je wilt simpelweg niet onderdeel worden van een mogelijke stroomkring tussen je douchekraan en je radiator (bijvoorbeeld). Door de vreemde geleidende delen hetzelfde potentiaal te geven zal er tussen de verschillende delen geen spanningsverschil kunnen ontstaan en daardoor ook geen stroom lopen wanneer je verschillende delen aanraakt.

• jj85
  • Nu online
Dank allen voor jullie antwoorden. Het heeft me even geholpen de logica van het geheel weer in te zien :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 15:09
jj85 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 08:14:
Dank allen voor jullie antwoorden. Het heeft me even geholpen de logica van het geheel weer in te zien :D
Soms lijkt het niet logisch, een Belgisch detail bijvoorbeeld: een badkuip of douchebak moet je aarden, ook al is die van plastic. Wil je in orde zijn, stop je de vereffeningsdraad tegen het plastic aan, dan heb je geen probleem bij keuring :X
Maar, als de draad er zit, kan je die gebruiken als je toch een metalen bad/douchebak zou plaatsen, dus eigenlijk is het nog zo onlogisch niet.

Je hebt ergens je aarding (pin in de grond of lus onder je fundering), die gaat naar de aardonderbreker (enkel nodig om te kunnen opmeten). Van daar vertrekt de aarding naar je zekeringkast, en alle vereffeningsleidingen.

De vereffening is er om alle metalen aanraakbare delen met de aarding te verbinden (details zie normen). Daardoor zal als er een stroomvoerende geleider tegen een metalen aanraakbaar deel (de badkraan bijvoorbeeld) aan komt, er meteen een voldoende grote stroom weglekken naar de aarding om de aardlek te triggen.

En als je een metalen koppelstuk van de wateraansluiting netjes vereffend, en de rest zijn plastic buizen, dan zal het voldoende geleiden door het water heen. Je meettoestel meet de weerstand met een heel kleine spanning waardoor die niet goed lijkt; maar als je 230V over het water zet zal je wel aan de nodige 30/300mA raken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 11-06 19:45
naftebakje schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:21:
[...]
Soms lijkt het niet logisch, een Belgisch detail bijvoorbeeld: een badkuip of douchebak moet je aarden, ook al is die van plastic. Wil je in orde zijn, stop je de vereffeningsdraad tegen het plastic aan, dan heb je geen probleem bij keuring :X
Maar, als de draad er zit, kan je die gebruiken als je toch een metalen bad/douchebak zou plaatsen, dus eigenlijk is het nog zo onlogisch niet.

Je hebt ergens je aarding (pin in de grond of lus onder je fundering), die gaat naar de aardonderbreker (enkel nodig om te kunnen opmeten). Van daar vertrekt de aarding naar je zekeringkast, en alle vereffeningsleidingen.

De vereffening is er om alle metalen aanraakbare delen met de aarding te verbinden (details zie normen). Daardoor zal als er een stroomvoerende geleider tegen een metalen aanraakbaar deel (de badkraan bijvoorbeeld) aan komt, er meteen een voldoende grote stroom weglekken naar de aarding om de aardlek te triggen.

En als je een metalen koppelstuk van de wateraansluiting netjes vereffend, en de rest zijn plastic buizen, dan zal het voldoende geleiden door het water heen. Je meettoestel meet de weerstand met een heel kleine spanning waardoor die niet goed lijkt; maar als je 230V over het water zet zal je wel aan de nodige 30/300mA raken.
toon volledige bericht
Water is geen geleider en dit kan je pas meten als alles af is... Beetje lullig als het dan alsnog afkeur is. Vroeger was het zo dat alles van koper was dus dan had je genoeg aan 1 keer vereffenen. Daarom alsnog alles netjes vereffenen vanaf de CAP in de badkamer zodat er nooit een spanningsverschil kan onstaan tussen 2 metalen delen. Bij gebruik van kunststof leidingen kan je gewoon vereffenen op de muurplaat van de kranen. Hierbij ook gelijk radiator, drain, bad, aardnet, metal stud, vreemde groepen etc. Bij twijfel gewoon vereffenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Dank allemaal voor de reacties, zinvol bij het vormen van wat meer begrip mbt git onderwerp.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 14% gewijzigd door jj85 op 20-09-2024 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 07:02
jj85 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:29:
Dank allemaal voor de reacties, zinvol bij het vormen van wat meer begrip mbt git onderwerp.

***members only***
Dit betekend dus wel dat eigenlijk je hele badkamer er weer uit moet je, is dat wat je wil?

Al vind ik het wel echt slecht dat t niet is gebeurd hoor. Zoals eerder aan gegeven, als je het doet wanneer je er bij kan ligt de hele potentiaalvereffening er binnen een uurtje in...

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ah, een aannemer die ongetwijfeld goed is in zijn deel van het werk en elektrisch maar lastig vindt. Als hij er geen weet van had of heeft had hij het ook niet moeten aanleggen. Dit gaat ‘m geld kosten. En @jj85 en bult ergernis omdat alles er weer uit kan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-06 23:36

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Zou het ook nog kunnen helpen om te vereffenen bij de CV ketel? Daar heb je vaak een stuk metalen leiding. Dit is een stroom voerend apparaat, waarvan je dus op dat punt de faal zou kunnen ondervangen. Zelfde geldt voor VV verdeler (pomp).
Als dit soort apparaten lokaal wel een vereffeningsleiding hebben zou ik me al een stuk prettiger voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
@Makrolon Nee, daar heb ik absoluut geen zin in... maar wil ook geen risico op elektrocutie lopen doordat zaken verkeerd zijn aangelegd.
Dus weet eerlijk gezegd even niet goed wat ik hiermee aan moet. Ik acht het risico erg klein, zeker ook omdat een groot deel van het leidingwerk kunststof is. Maar anderzijds zijn al die regels in de NEN1010 er niet voor niets.

@sypie Elektra lijkt hij idd lastig te vinden... zelfs bij de lamp aan het plafond (op de centraaldoos) zit de aarddraad niet aangesloten op het aardpunt van de lamp. 8)7
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@AtomicShockwave Wellicht sowieso wel een goed idee. Zeker nu daar ook nog een hybride warmtepomp aan hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:38

M2M

medicijnman

Risico voor wat precies? Voldoen aan bouwregels? Of wezenlijk risico op elektrocutie?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
M2M schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 21:23:
Risico voor wat precies? Voldoen aan bouwregels? Of wezenlijk risico op elektrocutie?
Dat laatste uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
De regels zijn er niet voor niets. In de eerste zin ter bescherming van de mens.

Daarnaast, als je er niets aan zou doen ben je verplicht dit te melden bij een mogelijke verkoop. Als je dat niet meld en de kopers komen daarachter heb je een verborgen gebrek aan je klomp hangen en kan het snel ik de papieren lopen.

Dus sowieso goed om er kritisch naar te (laten) kijken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
AtomicShockwave schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:30:
Zou het ook nog kunnen helpen om te vereffenen bij de CV ketel? Daar heb je vaak een stuk metalen leiding. Dit is een stroom voerend apparaat, waarvan je dus op dat punt de faal zou kunnen ondervangen. Zelfde geldt voor VV verdeler (pomp).
Als dit soort apparaten lokaal wel een vereffeningsleiding hebben zou ik me al een stuk prettiger voelen.
Al het bestaande leidingwerk (koud water, warm water, gasleiding, CV-leidingen) zijn met elkaar vereffend. In de meterkast, waar de water en gasleiding binnenkomen is op beide leidingen een aardklem aanwezig.
In hoeverre voegt het dan nog wat toe om de leidingen bij de CV/warmtepomp lokaal normaals te aarden/vereffenen met een aardkabel richting meterkast?
Gevoelsmatig is het nog steeds een goed idee, maar anderzijds zijn een aantal koperen leidingen toch ook een prima vervanging voor een aarddraad? Ik zie misschien iets over het hoofd hierin ;)
Pagina: 1