Is een CAP nodig in mijn nieuwe badkamer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn264
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:09
Goedenavond,

In onze badkamer hebben we volgens mij geen onderdelen die vereffend moeten worden. Ik vraag me daarom af of een CAP nodig is. Ik hoor graag jullie mening.

De geleidende delen in onze nieuwe badkamer:
  • Kranen: allemaal verbonden via kunststof leidingen met kunststof koppelingen.
  • Vloer: beton op lewisplaten op houten balken van verdiepingsvloer. Vloer loopt niet door in andere ruimtes.
  • Badkamer radiator: dubbel geïsoleerd en verbonden dmv geaard stopcontact.
  • Douchedrain: verbonden via PVC afvoer en plastic verbinding met lewisvloer.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Martijn264 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 00:01:
Goedenavond,

In onze badkamer hebben we volgens mij geen onderdelen die vereffend moeten worden. Ik vraag me daarom af of een CAP nodig is. Ik hoor graag jullie mening.

De geleidende delen in onze nieuwe badkamer:
  • Kranen: allemaal verbonden via kunststof leidingen met kunststof koppelingen.
  • Vloer: beton op lewisplaten op houten balken van verdiepingsvloer. Vloer loopt niet door in andere ruimtes.
  • Badkamer radiator: dubbel geïsoleerd en verbonden dmv geaard stopcontact.
  • Douchedrain: verbonden via PVC afvoer en plastic verbinding met lewisvloer.
Er is verder ook geen elektrische verlichting of een andere vorm van elektra in je badkamer aanwezig én het water in jouw badkamer is ook niet geleidend?

Een Centraal Aarde Punt (CAP) is met een goede rede verplicht in een 'natte ruimte' volgens het NEN1010 besluit :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn264
Bedankt voor je snelle reactie!

De verlichting en WCDs zijn geaard via de centraaldoos.

Wat zou ik in dit geval op de CAP aan moeten sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 14:08
Alles van metaal moet je aarden, dus ook kranen met kunststofleidingen (waar vaak nog een koper voering in zit).

Het gaat erom dat een plasje water en/of een kapot snoer die metalen kraan toch onder spanning kan zetten.

Met een slecht snoer of een andere defect van een haardroger of krultang (dubbelgeisoleerde apparaten, deze zijn ongeaard) komt er via water toch een kraan of radiator onder spanning. Met alles vereffend kan dat niet en gaat de aardlek of automaat eruit en zelfs als die weigeren dan zou de aarde de spanning toch naar nul trekken en zelfs als je aardpen niet goed is dan zitten kraan en vloer op dezelfde spanning dus zou je nog steeds een vorm van bescherming moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:43
jnr24 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 00:26:
Alles van metaal moet je aarden, dus ook kranen met kunststofleidingen (waar vaak nog een koper voering in zit).

Het gaat erom dat een plasje water en/of een kapot snoer die metalen kraan toch onder spanning kan zetten.
Hoe sluit je die aarding dan aan, of welke zaken kun je überhaupt aarden in dit geval?

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:54
Als het metalen object aantoonbaar een slechte geleider is (doordat deze aangesloten is met kunststof leidingen) hoeft deze niet op de CAP aangesloten te worden. Het water in de leiding is geen goede geleider.
De lewisplaten moeten wel aangesloten, of anders een aardnet toepassen.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05:42
Ik dacht juist dat je niet de aarde van het stopcontact mocht gebruiken voor de badkamer, maar een eigen CAP ervoor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Dat klopt. 6mm rechtstreeks naar de aardvoorziening. Een eigen vertakkingspunt in de badkamer, van daaruit alles verbinden met elkaar. Zorg dat deze toegankelijk is zodat je kunt controleren of alles goed aangesloten is.

[ Voor 24% gewijzigd door P5ycho op 01-10-2024 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn264
Bedankt allemaal voor de enthousiaste input.

Voor de duidelijkheid: het is niet dat ik het niet wil, ik wil vooral als tweaker goed begrijpen waarom en dingen niet gevaarlijker maken dan ze anders zouden zijn.

Zoals ik het begreep zijn betonvloeren vaak erg goed geaard door de bewapening waardoor de foutstroom door je lichaam icm een natte grond erg groot kan zijn. In mijn geval is de vloer alleen niet geaard maar heel goed geïsoleerd. Daardoor kan er in het geval dat er ergens per ongeluk spanning op staat geen grote foutstroom gaan lopen.

Op meerdere topics heb ik gevonden dat een vloer die geleid, maar geïsoleerd ligt van aarde niet geaard hoeft te worden. Het lijkt me zelfs gevaarlijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
P5ycho schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:08:
Dat klopt. 6mm rechtstreeks naar de aardvoorziening. Een eigen vertakkingspunt in de badkamer, van daaruit alles verbinden met elkaar. Zorg dat deze toegankelijk is zodat je kunt controleren of alles goed aangesloten is.
Dat is niet meer zo.
Volgens de NEN 1010 moet sinds 1 januari 2001 het CAP met een 2.5 mm² groen-geel geïsoleerde aardedraad worden aangesloten op de aardedraad in de centraaldoos in de badkamer.

Het verschil met de situatie van vóór 2001 is dat je toen de CAP direct naar de meterkast moest verbinden met een aardedraad van 4 mm².
https://hanzestrohm.nl/he...nen-1010-en-natte-ruimtes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
Het kan allebei, de oude situatie is niet ineens fout gelukkig. Ik heb het even teruggezocht, de laatste keer dat ik een badkamer gedaan heb heb ik idd ook gewoon geaard op de centraaldoos zoals de nen1010 aanraadt. Het maakt weinig verschil in werking iig.

Wat gebeurt er als je vloer door lekkage toch in contact komt met 230V? Dan zou ik graag willen dat er stroom naar aarde gaat lopen en de aardlek er door knalt denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:08
Kan iemand hier misschien wat citeren vanuit de recente NEN1010 want d e reacties in dit topic en de rest van het internet spreek zich weer enorm tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 22:26
Ik lees graag mee. Ik zit in zelfde situatie als TS, alleen bij mij is het al klaar. Toentertijd advies gehad van de loodgieter, maar ik twijfel nog regelmatig of het achteraf gezien wel goed is gegaan.

Overigens lijkt t mij ergens wel een hypothetische discussie, alsof je gaat douchen met een verlengsnoer op de grond :s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:18
Aan de andere kant wordt er ook moeilijk gedaan om niets als de hele badkamer vernieuwd moet worden. Leg een centraal punt aan ( CAP ) verbind hier aardedraad met de wasbakkraan, radiator ( gas wel dacht ik, elektrisch niet ) zorg voor een aardemat als je een nieuwe dekvloer gaat storten en verbind dit ook aan de CAP.

Het kost echt letterlijk niets vergeleken met de totale kosten van de badkamer. Alleen is de aardemat wat lastiger als je geen nieuwe dekvloer gaat storten voor de badkamer. Dan zou de vloer eruit moeten, nieuwe dekvloer + mat erin.

Als dat laatste dus het geval is dan snap ik je vraag of het echt noodzakelijk is. Is het laatste niet van toepassing voldoe dan gewoon aan de norm. Als je het huis ooit verkoopt en de nieuwe bewoners komen om wat voor reden dan ook tijdens het douchen onder spanning te staan, dan gaan ze bij jou aankloppen. En dan zal er bij een onderzoek uitkomen dat je niet gehouden hebt aan de nieuwe norm.

Een risico wat je met 100 euro aan materiaal kan voorkomen als je de vloer niet hoeft te slopen. Anders wordt het iets duurder

[ Voor 8% gewijzigd door hollandnick op 01-10-2024 10:51 ]

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
SimonBR39 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:32:
Overigens lijkt t mij ergens wel een hypothetische discussie, alsof je gaat douchen met een verlengsnoer op de grond :s
Totdat je bij het monteren van een zeepbakje ongemerkt door een leiding heen boort en je kind geelectrocuteerd wordt bij de volgende douchebeurt. Aarding goed aanleggen bij maken van een badkamer kost je max 50,- en een half uurtje werk. Geen enkele reden om het niet te doen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn264
@KabouterSuper jouw laatste voorbeeld vind ik dus interessant. De vloer aarden is hier in mijn optiek gevaarlijker. Er onstaat nu via de vloer een pad naar aarde! Daar gaat vereffening niets aan doen tenzij je het zeepbakje er op aansluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn264
@hollandnick ik zou dus graag een keer uit de norm zien waar dat staat. In mijn geval, en ik denk met mij velen, is de kraan hetzelfde als de deurklink. Ze zijn beide immers volledig geïsoleerd (leidingwater geleid niet goed genoeg).

Nogmaals: ik wil het wel doen, maar alleen als het daar beter van wordt en zeker niet gevaarlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 00:27

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Het is vooral de bedoeling dat er uberhaupt geen spanning komt te staan op watervoerende toestellen. Kranen, baden en douche.

Je hebt in je hele huis verscheidene apparaten die waterzijdig zijn verbonden met dit leidingnet, CV, vv pompen, WP etc. Als hier iets mis gaat moet de "kraan" vereffend worden zodat de aardlek al klapt voordat jij hem aan kan raken. En als de aardlek niet werkt, vereffend de aardedraad de stroom via de aardgeleider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn264
@AtomicShockwave onze kranen zijn via kunststof koppelingen verbonden. Wat er dus verderop aan de waterleiding gebeurd heeft geen invloed op die kraan. De enige manier voor de kraan om onder spanning te komen is door er letterlijk een draadje tegen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Martijn264 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:23:
@KabouterSuper jouw laatste voorbeeld vind ik dus interessant. De vloer aarden is hier in mijn optiek gevaarlijker. Er onstaat nu via de vloer een pad naar aarde! Daar gaat vereffening niets aan doen tenzij je het zeepbakje er op aansluit.
Goede vraag!

Het voorbeeld is natuurlijk ietswat gekunsteld. Allereerst zal er waarschijnlijk een aardlekschakelaar uitgaan. Maar stel dat je alleen de aardedraad met je schroef hebt geraakt, dan zal je zeepbakje vereffend zijn met je cap. Als je vloer niet vereffend is met diezelfde cap, heb je potentieel een probleem.

Het pad naar de aarde zal toch wel ontstaan vermoed ik. Of is je vloer zo los dat je geen aarde kunt bereiken? Ik zou er niet op vertrouwen denk ik.

Mijn punt is dat zelfs een theoretisch veilige situatie verpest kan worden door een onhandige schroef.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:43

OmeJoyo

This is me

KabouterSuper schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:14:
[...]

Goede vraag!

Het voorbeeld is natuurlijk ietswat gekunsteld. Allereerst zal er waarschijnlijk een aardlekschakelaar uitgaan. Maar stel dat je alleen de aardedraad met je schroef hebt geraakt, dan zal je zeepbakje vereffend zijn met je cap. Als je vloer niet vereffend is met diezelfde cap, heb je potentieel een probleem.

Het pad naar de aarde zal toch wel ontstaan vermoed ik. Of is je vloer zo los dat je geen aarde kunt bereiken? Ik zou er niet op vertrouwen denk ik.

Mijn punt is dat zelfs een theoretisch veilige situatie verpest kan worden door een onhandige schroef.
Je mag en kan er inderdaad niet op vertrouwen dat die vloer nooit geleidend wordt of zelf onder spanning komt te staan. In mijn jonge jaren in de installatie's genoeg gezien dat er ergens een foutje werdt gemaakt met boren en er spanning kwam te staan op een onverwachte plaats in de badkamer, ook op de hele vloer.

Ik heb helaas geen inzicht meer in de nen1010 omdat ik er tegenwoordig niets meer mee van doen heb omdat ik met leuker spul werk maar geen woonhuizen meer. Maar vanuit de praktijk snap ik niet waarom we zo vaak proberen te besparen veiligheid.

Maar ik kan eenieder aanraden een gratis account aan te maken om het volgende artikel te lezen:

https://www.installatiejo...YXXiYYnbig%3D&social=copy

Kort komt het erop neer dat ALLE metalen delen aan een vereffening moeten worden verboden. Veel vergeten onderdelen zijn de bevestiging van doucheschermen en/of metalen sierstrips.

De stalen lewisplaten moeten SOWIESO aan de vereffening, net als je douchedrain, maar zoals gezegd, alle metalen delen.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

https://groepenkast-meter...0kkwj7V74jjMHNwsMQHJv3MBl

Hier is ook iemand zo aardig geweest om wat pagina's uit een NEN1010 leerboek te plaatsen.
De strekking is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
Kleine opmerking, er wordt een aantal keren gerefereerd aan 'bezuinigen' op veiligheid. Ik denk niet dat dat altijd terecht is, maar juist toezicht op de technische afwegingen waarover nu wordt gediscussieerd.

Achteraf spijt dat ik naast de vloer niet ook de radiator en de kranen heb geaard, maar ja... Dat is eerder tijdsdruk en tegenstrijdig advies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 00:27

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Martijn264 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:49:
@AtomicShockwave onze kranen zijn via kunststof koppelingen verbonden. Wat er dus verderop aan de waterleiding gebeurd heeft geen invloed op die kraan. De enige manier voor de kraan om onder spanning te komen is door er letterlijk een draadje tegen te houden.
Zolang jij geen loepzuiver demi-water in je leidingen hebt zitten, gaat die vlieger mooi niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
Ik citeer een post van een ander forum:
Het is daarom dat de NEN1010 dit zo heeft opgenomen dat aarding bij kunstof water- én C.V. leidingen in een badkamer niet benodigd is, mits door meten aantoonbaar is dat de leidingen geen van beiden geleiden. En voor iemand hier afwijzend op wil reageren, dit is een letterlijke uitspraak van een instructeur uit de club van Uneto-VNI/OTIB.
Bron: https://www.circuitsonline.net/forum/view/128976

Kan iemand met toegang tot de recente nen1010 dit bevestigen dan wel ontkrachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Martijn264 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:27:
@hollandnick ik zou dus graag een keer uit de norm zien waar dat staat. In mijn geval, en ik denk met mij velen, is de kraan hetzelfde als de deurklink. Ze zijn beide immers volledig geïsoleerd (leidingwater geleid niet goed genoeg).

Nogmaals: ik wil het wel doen, maar alleen als het daar beter van wordt en zeker niet gevaarlijker.
Ik denk dat je 2 dingen uit elkaar moet trekken. Je moet niet willen, je bent gewoon verplicht je aan de norm te houden. Deze norm is overal op internet te vinden overigens. Doe het dan ook gewoon, niet alleen voor jou maar ook voor de toekomstige bewoners. Ook al zou het onzin zijn en een schijnveiligheid, je bent gewoon verplicht volgens de nieuwe NEN je hier aan te houden. Dat we dat ff duidelijk krijgen.

Dat je daarnaast erg geïnteresseerd bent in het waarom en de techniek/wetenschap erachter snap ik. Het is ook best lastig ( vond/vind ik zelf ) te begrijpen. Maar het is gewoon iets wat moet

[ Voor 24% gewijzigd door hollandnick op 01-10-2024 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 28-05 19:35
Ik heb als beginnend elektricien eind jaren 70 geleerd dat het CAP verplicht is en wel om de volgende reden:

Indien alle metalen delen aan elkaar verbonden zijn in de natte ruimte en er zou onverhoopt spanning op een van de metalen delen komen te staan dan komen alle metalen delen onder spanning te staan waarbij er tussen de metalen delen geen spanningsverschil zal zijn en er geen stroom doorgang door het lichaam zal plaats vinden.

Wat de NEN1010 er nu over zegt zou ik niet weten.
Aardlekschakelaars werden in die tijd nog nauwelijks toegepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 14:08
hollandnick schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:53:
[...]

Ik denk dat je 2 dingen uit elkaar moet trekken. Je moet niet willen, je bent gewoon verplicht je aan de norm te houden. ... . Maar het is gewoon iets wat moet
De NEN1010 is een norm voor de branche. Als particulier ben je daar niet tot verplicht, als monteur of installateur volgens mij ook niet eens tenzij je als bedrijf een bepaalde certificering nastreeft. Ik vraag me ook af hoe dat gaat als een loodgieter of tegelzetter iets vervangt en de aardedraad wegknipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-06 17:56
Vereffenen: In onder anderen ziekenhuizen is de regelgeving over vereffening van metalen delen in een klasse 3 ruimte zeer streng, het gaat er om dat er geen of zeer laag spanningsverschil kan ontstaan/ kan bestaan tussen geleidende delen in de bewuste ruimte, bijvoorbeeld een kozijn en een metalen douche roede, de vloerbedekking en een douchekraan.

In een douche bij je thuis zijn de eisen minder streng, maar het principe van vereffening blijft het zelfde.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo

OmeJoyo

This is me

jnr24 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:18:
[...]

De NEN1010 is een norm voor de branche. Als particulier ben je daar niet tot verplicht, als monteur of installateur volgens mij ook niet eens tenzij je als bedrijf een bepaalde certificering nastreeft. Ik vraag me ook af hoe dat gaat als een loodgieter of tegelzetter iets vervangt en de aardedraad wegknipt.
De nen normen zijn opgenomen in het bouwbesluit. Dus als monteur, loodgieter, wat dan ook zul je je daar aan moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_Pierik
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-06 17:35
stereohead schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:07:
Ik citeer een post van een ander forum:

[...]

Bron: https://www.circuitsonline.net/forum/view/128976

Kan iemand met toegang tot de recente nen1010 dit bevestigen dan wel ontkrachten?
Ik kan bevestigen , vanuit de NEN1010/NPR5310 dat wanneer er meerlagenbuis wordt gebruikt met de koppelingen waarbij een kunststof ring zit die voorkomt dat het aluminium van de meerlagen buis contact kan maken met de koppeling, het niet nodig is om deze nog een keer te aarden. Moet wel zeggen, is wel een jaartje of 5 geleden dat ik dit opgezocht heb.

Dit was eigenlijk vooral van toepassing wanneer je handdoek design radiatoren (via de CV) ging plaatsen en die je dan niet in het zicht nog een keer wou aarden.

Echter, die ringen kwam ik eigenlijk alleen tegen bij die bovengenoemde knelkoppelingen voor radiatoren. De standaard koppelingen van Uponor (andere merken ken ik niet) hebben dat niet en daarmee moet je alle andere dingen nog blijven aarden (douchemuurplaat, drain, aardnetje in de vloer, wastafelkraan, etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05:14
Bas_Pierik schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:06:
[...]

Ik kan bevestigen , vanuit de NEN1010/NPR5310 dat wanneer er meerlagenbuis wordt gebruikt met de koppelingen waarbij een kunststof ring zit die voorkomt dat het aluminium van de meerlagen buis contact kan maken met de koppeling, het niet nodig is om deze nog een keer te aarden. Moet wel zeggen, is wel een jaartje of 5 geleden dat ik dit opgezocht heb.

Dit was eigenlijk vooral van toepassing wanneer je handdoek design radiatoren (via de CV) ging plaatsen en die je dan niet in het zicht nog een keer wou aarden.

Echter, die ringen kwam ik eigenlijk alleen tegen bij die bovengenoemde knelkoppelingen voor radiatoren. De standaard koppelingen van Uponor (andere merken ken ik niet) hebben dat niet en daarmee moet je alle andere dingen nog blijven aarden (douchemuurplaat, drain, aardnetje in de vloer, wastafelkraan, etc)
De leidingen zelf vereffen ik nooit indien het kunststof is. De andere metalen aanraakbare delen waar deze leidingen op aangesloten zitten wel. Zoals de muurplaten etc. Nadeel van al dat kunststof is dat je zoveel moet vereffenen dat het CAP wel goed vol komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
hollandnick schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:53:
[...]
...
Deze norm is overal op internet te vinden overigens.
...
Verras me maar met een linkje. Maar de NEN1010 is een betaalde norm (496,- euro nota bene). Ja er staan wat flarden en parafrases op he internet, maar zeker niet compleet, laat staan recent.

Zie ook: Wikipedia: NEN 1010 # Wettelijke status

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Wat is je punt? Als je de inhoud zelf na wilt lezen, koop dan de standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Martijn264 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 08:33:
Zoals ik het begreep zijn betonvloeren vaak erg goed geaard door de bewapening waardoor de foutstroom door je lichaam icm een natte grond erg groot kan zijn. In mijn geval is de vloer alleen niet geaard maar heel goed geïsoleerd. Daardoor kan er in het geval dat er ergens per ongeluk spanning op staat geen grote foutstroom gaan lopen.
Ok. Dus je bent in de badkamer, op blote voeten, lekker bezig met je elektrische scheerapparaat of föhn. Er ontstaat storing waardoor je spanning krijgt op een kant waar je dat niet wilt, om wat voor reden dan ook. Je staat met je voeten in een plasje water of pakt de kraan vast. Je bent nu onderdeel geworden van een stroomkring.

Om de schok zo beperkt mogelijk te houden worden vreemde geleidende onderdelen in de badkamer geaard (vereffend) zodat de spanning zo snel mogelijk zal uitschakelen.

Dat je vloer geïsoleerd is is fantastisch. Maar zijn de leidingen in de vloer dat ook? Verwarming die door de vloer gaat, je waterleidingen die door de vloer gaan, doucheput/drain, radiator, kranen etc.? Nee? Dan wordt het er niet veiliger op.

Aan een CAP zitten best een paar eisen. Eén daarvan is dat het bereikbaar moet zijn, meestal onder een wasbak of achter een badkamermeubel. Men moet het één en ander door kunnen meten wanneer er iets aan de hand is/was.

Dus ook je nieuwe badkamer: muurplaten van kranen, radiator, douchedrain (in geval van metaal), toiletframe en mogelijk nog een paar items gewoon met een blanke draad aansluiten op het CAP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
sypie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:54:
[...]

Ok. Dus je bent in de badkamer, op blote voeten, lekker bezig met je elektrische scheerapparaat of föhn. Er ontstaat storing waardoor je spanning krijgt op een kant waar je dat niet wilt, om wat voor reden dan ook. Je staat met je voeten in een plasje water of pakt de kraan vast. Je bent nu onderdeel geworden van een stroomkring.

Om de schok zo beperkt mogelijk te houden worden vreemde geleidende onderdelen in de badkamer geaard (vereffend) zodat de spanning zo snel mogelijk zal uitschakelen.

Dat je vloer geïsoleerd is is fantastisch. Maar zijn de leidingen in de vloer dat ook? Verwarming die door de vloer gaat, je waterleidingen die door de vloer gaan, doucheput/drain, radiator, kranen etc.? Nee? Dan wordt het er niet veiliger op.

Aan een CAP zitten best een paar eisen. Eén daarvan is dat het bereikbaar moet zijn, meestal onder een wasbak of achter een badkamermeubel. Men moet het één en ander door kunnen meten wanneer er iets aan de hand is/was.

Dus ook je nieuwe badkamer: muurplaten van kranen, radiator, douchedrain (in geval van metaal), toiletframe en mogelijk nog een paar items gewoon met een blanke draad aansluiten op het CAP.
Nadeel is dat er zon overvloed van informatie te vinden is waardoor iedereen maar wat roept en je hele welles nietus discussies krijgt... Zelfs de NEN is soms maar net hoe je het leest (of vooral interpreteerd). Een toiletframe is niet aanraakbaar eigenlijk... Bij twijfel gewoon maar vereffenen en die paar meter extra draad doen het hem ook niet meer.

Zelfde met een geisoleerde vloer... deze ligt bijvoorbeeld op tackerplaat waardoor er geen spanningsversleping plaats kan vinden want immers de vloer ligt los van de rest van de constructie... Maar een aardnetje ligt er zo in en ben je wel zeker.

[ Voor 7% gewijzigd door PotatoChip op 01-10-2024 20:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@PotatoChip Het probleem is altijd dat je niet kunt zien wat er in een vloer verwerkt zit en of er mogelijk vocht in zit door een lekkage. Je moet sommige risico's uit willen sluiten. Elektrocutie is daar één van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PotatoChip
sypie schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:14:
@PotatoChip Het probleem is altijd dat je niet kunt zien wat er in een vloer verwerkt zit en of er mogelijk vocht in zit door een lekkage. Je moet sommige risico's uit willen sluiten. Elektrocutie is daar één van.
Klopt dat is zeker waar... zoveel extra kosten komen er ook niet bij kijken en gelijk doen is beter dan achteraf de hele badkamer weer af moeten breken.. Immers meten kan pas als de installatie af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
Meten kun je al doen voordat je de vloer stort of de leidingen wegsmeert in de muur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn264
Wederom leuk om te zien dat er zo veel input is. Ik merk dat dit het ook lastig maakt: er zijn zo veel stellige meningen.

Ik wil nogmaals benadrukken dat het niet om het geld of onwil gaat. Ik wil simpelweg duidelijk hebben wat er wel en niet moet en wat binnen de norm de veiligste optie is.

Volgens mij is dus de conclusie dat ik volgens de laatste normen in mijn specifieke situatie niets aan het CAP hoef te hangen.

Immers:
  • De vloer zweeft en is beperkt tot de badkamer
  • De kranen zijn met plastic aangesloten
  • De douchedrain is geïsoleerd bevestigd
  • Andere vreemde geleiders zijn er niet
Maar: ik ga het toch zo veel mogelijk wél doen. Vooral om gezeik bij evt verkoop voor te zijn maar ook omdat ik niet denk dat er iets onveiliger wordt van vereffenen. Zolang het maar consequent en volledig gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
P5ycho schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:52:
Wat is je punt? Als je de inhoud zelf na wilt lezen, koop dan de standaard.
Mijn punt is dat de norm niet vrij toegankelijk is zoals werdt beweerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
stereohead schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 19:41:
[...]

Verras me maar met een linkje. Maar de NEN1010 is een betaalde norm (496,- euro nota bene). Ja er staan wat flarden en parafrases op he internet, maar zeker niet compleet, laat staan recent.

Zie ook: Wikipedia: NEN 1010 # Wettelijke status
tsjah, waarom zou je als leek de volledige NEN1010 willen lezen? Met alle moeilijke terminologie? Wij zijn DHZ'ers en anders dan moet je de NEN1010 sws al kopen om precies te weten waar je aan moet voldoen. TS wilt dit graag, dus die zou dit dan moeten aanschaffen.

Als DHZ'er moet de TS echt zelf maar weten wat die doet, ik raad hem alleen aan het volgens de NEN1010 te doen en alles gewoon te aarden. Het kost je <100 euro ( tenzij je de bestaande vloer moet aarden, dan wat duurder zeg 600 euro totaal ). Daarnaast zijn er genoeg links te vinden online van bouwmarkten of elektriciens die het op de site hebben staan ( in de hoop klanten te trekken ) waar een prima uitleg staat van de norm en waar je je aan moet houden. Enkele voorbeelden:
https://hanzestrohm.nl/he...nen-1010-en-natte-ruimtes
https://www.ew-installati...-installatie-in-badruimte
https://www.installatiejo...-701-bad-en-doucheruimten
https://elektroraad.nl/po...gsnetwerk-aardmat-vereist
https://www.bouwmaat.nl/a...nleggen-vochtige-ruimtes/

Combineeer dit met een mooie tekenening en het is dan toch zo makkelijk als wat om dit gewoon te volgen en aan te sluiten? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbujIfmAXyAYIpDoVWU_dwRetDI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/z4CjbKHloJn8eAwOg1XtUP6F.png?f=fotoalbum_large
Wil je exact weten waarom huur dan een professional in voor advies of schaf de NEN1010 aan en lees deze van begin tot eind door.

Hier zitten dan soms wel uitzonderingen bij:
- Gas radiator moet wel, elektrische radiator die aangesloten is met aarde hoeft dan weer niet
- Wasmachine alleen als die in de badkamer zit, anders hoef je deze niet te aarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn264
@hollandnick
Jouw reactie is een mooi voorbeeld van het probleem dat ik ervaren heb rondom dit onderwerp.
ik raad hem alleen aan het volgens de NEN1010 te doen en alles gewoon te aarden
Om vervolgens te zeggen:
Hier zitten dan soms wel uitzonderingen bij:
Het plaatje is ook redelijk verouderd. Moderne CV en water leidingen zijn helemaal niet te aarden op die manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Martijn264 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:10:
@hollandnick
Jouw reactie is een mooi voorbeeld van het probleem dat ik ervaren heb rondom dit onderwerp.

[...]

Om vervolgens te zeggen:

[...]

Het plaatje is ook redelijk verouderd. Moderne CV en water leidingen zijn helemaal niet te aarden op die manier.
Waarom niet? Ik heb de waterleidingen van de wastafel ook gewoon aangesloten op aarde. Kan prima. Ook de CV als deze gas gebruikt kan je aarden. De koperen leiding loopt namelijk gewoon door de vloer heen? ( en/of de muur )

Dat het plaatje oud is kan best kloppen, heb er ff 1 snel van het internet getrokken. Feit blijft gewoon dat je het op deze manier moet uitvoeren ( in het algemeen ). Beetje eigen verstand erbij om het te moderniseren mag je van een tweaker wel verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 21:51
Hier een leek,

In dit topic lees ik iedereen over aarding, maar vereffening is toch bedoeld om alles gelijke spanning te geven? dus als je docuhe kraan 230v volt staat en je douchputje ook 230v is er niks aan de hand.

Als je douche kraan 230v staat en je douche putje is geaard ga je eraan.

Mooiste is natuurlijk dat je vereffening geaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SimonBR39
flaskk schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:21:
Hier een leek,

In dit topic lees ik iedereen over aarding, maar vereffening is toch bedoeld om alles gelijke spanning te geven? dus als je docuhe kraan 230v volt staat en je douchputje ook 230v is er niks aan de hand.

Als je douche kraan 230v staat en je douche putje is geaard ga je eraan.

Mooiste is natuurlijk dat je vereffening geaard is.
Dat is wel de bedoeling. Je vereffent via het CAP, waar alle draden samenkomen. Daarvandaan vervindt je het CAP met de aarde in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn264
hollandnick schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:16:
[...]

Waarom niet? Ik heb de waterleidingen van de wastafel ook gewoon aangesloten op aarde. Kan prima. Ook de CV als deze gas gebruikt kan je aarden. De koperen leiding loopt namelijk gewoon door de vloer heen? ( en/of de muur )

Dat het plaatje oud is kan best kloppen, heb er ff 1 snel van het internet getrokken. Feit blijft gewoon dat je het op deze manier moet uitvoeren ( in het algemeen ). Beetje eigen verstand erbij om het te moderniseren mag je van een tweaker wel verwachten.
In veel installaties wordt momenteel meerlagenbuis gebruikt. Dan gaat je aardklem niets doen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn264
Het "kapotte kabel" verhaal blijft interessant. Het gevaar veroorzaakt door een kapotte kabel wordt groter door aarding van de vloer dan als die goed geïsoleerd had kunnen blijven.

Je kan vereffenen wat je wilt maar het gaat niets doen tegen een kapotte kabel. Een kapotte kabel is denk ik een stuk veelvoorkomender dan dat een installatiedraad een muurplaat weet te raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-06 16:05

BLN

Allereerst vind ik het een goed idee dat je alles vereffent. Dat de norm op verschillende manieren wordt geïnterpreteerd maakt het voor een leek wat ingewikkeld. Maar in de praktijk is het heel simpel: alle metalen delen in een een badkamer vereffen je en de vereffening breng je samen in een CAP.
  • Dat de vloer zweeft maakt niet uit, want die ligt op een metalen plaat
  • Dat de kranen met plastic zijn aan gesloten maakt niet uit want er loopt water door, en daarnaast geldt dit alleen bij heel specifieke koppelingen.
  • Ik weet niet wat "geïsoleerd bevestigd" betekent. Maar je drain ligt in de de mortel en word meestal aan iets vastgeschroefd om te voorkomen dat die tijdens het storten beweegt. De drain is van metaal, en de vloer van je badkamer vaak nat. Dus dat geleidt wel.
Het valt mij op dat mensen op dit forum vaak vragen om wat "de norm" voorschrijft. Dat is logisch omdat we graag een goed of fout willen horen. Maar in veel gevallen van constructie en in dit geval elektrische installatie zijn er meerdere manieren om aan de norm te voldoen. Daarnaast moet je ook bepalen aan welke norm en uit welke periode je moet voldoen. Het is dus niet zo zwart/wit als we graag willen horen. Kijk maar naar het "welke zekering heb ik nodig voor een kookplaat" draadje.

Kortom, laat je adviseren door degene die de juridische verantwoordelijkheid voor een deugdelijke installatie neemt (bijvoorbeeld de aannemer) en bij twijfel ga voor de meest veilige of solide route. En ik begrijp uit jouw verhaal dat dat ook je plan is.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
Martijn264 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:17:
[...]

In veel installaties wordt momenteel meerlagenbuis gebruikt. Dan gaat je aardklem niets doen natuurlijk.
De meerlagenbuis zelf is wellicht niet geleiden maar het soort koppelingen ( ijzer ) waar het water doorheen gaat alsmede de kranen die in de muur gemaakt zijn die dan weer contact met de vloer hebben wel.

Maar je moet het helemaal zelf weten. Zie het hele nut van dit topic eigenlijk niet meer want je hebt duidelijk je eigen mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn264
hollandnick schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:33:
[...]

De meerlagenbuis zelf is wellicht niet geleiden maar het soort koppelingen ( ijzer ) waar het water doorheen gaat alsmede de kranen die in de muur gemaakt zijn die dan weer contact met de vloer hebben wel.

Maar je moet het helemaal zelf weten. Zie het hele nut van dit topic eigenlijk niet meer want je hebt duidelijk je eigen mening.
Wat een vervelende manier van communiceren zeg. Onnodig en niet waar.

De koppelingen zijn vaak van plastic ;).
Pagina: 1