Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcofrank
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 01-11-2024
Graag zou ik jullie advies willen vragen voor de aanschaf van een senioren laptop.
Ik heb op dit forum naar vergelijkbare topics gekeken, maar degene die ik vond zijn alweer wat verouderd of missen enkele belangrijke wensen die ik hieronder zal toelichten.
De andere topics die ik zelf al gezien heb zijn:
Laptop gezocht voor ouders (deze is alleen al jaar oud, verder wel vergelijkbare wensen)
Advies thuislaptop gevraagd (streamen en gamen is niet nodig, verder wel vergelijkbaar)
En tenslotte, de best-buy sectie heb ik al gecheckt maar deze gaat tot 700 euro en heeft bijna geen laptops met grote schermen.

Kenmerken/wensen
Idealiter groot scherm geschikt voor slechtzienden, dus 15+ inch. De laptop is voor huis-tuin-keuken gebruik, dus vooral browsen, maar ook moeten sommige applicaties voor slechtszienden erop kunnen draaien. Dus alleen Windows laptops. Idealiter moet hij ook een flink aantal jaartjes mee kunnen gaan, dus futureproof in termen van geheugen en processor.

Budget
Het budget is flexibel, zolang het een goede prijskwaliteit is. Tot max 1200 ongeveer.
Maar als het echt veel beter wordt met meer dan is dat eventueel wel een optie.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, ik verwacht dat de laptop vrijwel altijd thuis zal staan. Laptop heeft wel nog steeds de voorkeur tov desktop, zodat deze met beperkte ruimte toch makkelijk opgeborgen kan worden en uit nood altijd meekan. Dat gezegd hebbende, als je een goede Desktop PC weet met een klein kastje en goede combi met groot beeldscherm dan mag het ook benoemd worden. Grootte en contrast van scherm is belangrijkste, gewicht en batterij zijn minder belangrijk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, gewoon premium betrouwbare merken. Heel lang geleden (dan hebben we het over 15+ jaar) had ze een Sony Vaio die vrij prijzig was voor die tijd maar echt jaren mee is gegaan zonder kuren. Zo'n type laptop zoek ik. Een stabiele laptop die zonder veel ondersteuning een flinke tijd mee kan. Overigens zijn Apple laptops uitgesloten, want software voor slechtzienden is vaak op Windows gebouwd.

TLDR: Premium laptop voor senioren met basisfunctionaliteit (email, browsen, software voor slechtzienden), idealiter 15+ inch met extra goed beeldscherm voor slechtzienden, veel werkgeheugen voor soepel werken en beetje future proof.

[ Voor 4% gewijzigd door falcofrank op 28-10-2024 01:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Welke heb je zelf al gevonden? Je kunt op de Pricewatch je wensen instellen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcofrank
gambieter schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 02:03:
Welke heb je zelf al gevonden? Je kunt op de Pricewatch je wensen instellen.
Tot nu toe kom ik uit op deze:
- IdeaPad Slim 5 Gen 9 (16" AMD) (83DD003PMH of 83DD003RMH)
- Acer Nitro V 16 ANV16-41-R8FA
- MSI Katana A17 AI B8VF-881NL

Onderbouwing: 16 inch of groter. 16 GB+ (idealiter 32 gb voor future-proofheid), 1 TB (al kan 512 gb ook).

[ Voor 16% gewijzigd door falcofrank op 28-10-2024 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Kun je niet beter een desktop voor ze kopen met groot scherm, of met een docking station gaan werken? Je hebt tegenwoordig van die mini PCs die best goed zijn voor standaard computer werk.

Voorbeeldje: uitvoering: Beelink EQ12 N100, 16GB intern

Verder zullen de meeste 15"+ laptops wel voldoen. Zullen ze een touchpad waarderen?
falcofrank schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 02:45:

Onderbouwing: 16 inch of groter. 16 GB+ (idealiter 32 gb voor future-proofheid), 1 TB (al kan 512 gb ook).
Die 32 GB is echt onnodig voor een senioren laptop. Zelfs nu kan je met 8 GB nog wel uit de voeten.

[ Voor 35% gewijzigd door gambieter op 28-10-2024 02:53 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcofrank
Ik heb nog even gecheckt, de voorkeur gaat echt uit naar een laptop in plaats van de desktop.

Welke van deze drie zou het meest interessant zijn?

[ Voor 48% gewijzigd door falcofrank op 28-10-2024 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

falcofrank schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:11:
Welke van deze drie zou het meest interessant zijn?
Zo werkt het niet, kijk naar reviews. Alleen een lijstje plaatsen is geen eigen voorwerk.

Kijk niet alleen naar specs, ook naar type garantie en ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-07 15:05
[...]

Als je een goed scherm wil meot je echt geen MSI kopen. Die katana heeft een 250 nits scherm wat erg slecht is voor zon dure laptop. Je hebt dan een scherm met een lage helderheid en dat is funest als je ogen wat slechter worden. Een goede hehelderheid is dan belangrijk. Ik zou sowieso geen gaming laptop kopen want daar hebben ze niks aan en verder zorgt dat er alleen maar voor dat de batterij heel snel leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-07 15:05
is dit niet wat?

uitvoering: Lenovo IdeaPad Pro 5 16APH8 (83AR0045MH)

Dan heb je een veel beter scherm. 100% sRGB en 350nits helderheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
falcofrank schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 01:24:
Idealiter groot scherm geschikt voor slechtzienden, dus 15+ inch.

Laptop heeft wel nog steeds de voorkeur tov desktop, zodat deze met beperkte ruimte toch makkelijk opgeborgen kan worden en uit nood altijd meekan. Dat gezegd hebbende, als je een goede Desktop PC weet met een klein kastje en goede combi met groot beeldscherm dan mag het ook benoemd worden. Grootte en contrast van scherm is belangrijkste, gewicht en batterij zijn minder belangrijk.
Is dan misschien een AIO PC niet wat ?
Laptops blijven toch altijd maar beperkt in hun schermgrootte.
Een 24 inch AIO met gewoon FullHD 1920x1080 is dan al prima geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
In dezelfde use case een iPad gekocht en iedereen is er dolblij mee. Stuk eenvoudiger en intuïtiever. En kan veel minder mee mis gaan, updates gaan automatisch, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcofrank
gambieter schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 02:52:
Kun je niet beter een desktop voor ze kopen met groot scherm, of met een docking station gaan werken? Je hebt tegenwoordig van die mini PCs die best goed zijn voor standaard computer werk.

Voorbeeldje: uitvoering: Beelink EQ12 N100, 16GB intern

Verder zullen de meeste 15"+ laptops wel voldoen. Zullen ze een touchpad waarderen?

[...]

Die 32 GB is echt onnodig voor een senioren laptop. Zelfs nu kan je met 8 GB nog wel uit de voeten.
Om hier nog even op terug te komen. Vandaag in de stad geweest om uit te proberen en touchpad kunnen ze mee omgaan, maar touch screen lijkt intuitiever voor ze. Dus dat is er als requirement bijgekomen. Desktop is nogmaals benadrukt dat ze het op schoot willen kunnen nemen. 32 gb twijfel ik zelf over. 16 gb moet inderdaad meer dan genoeg zijn, al draagt het ook wel bij aan toekomstbestendigheid - dat ze er misschien net wat langer mee kunnen doen voordat het echt sloom wordt. Dank voor het meedenken in iedergeval.
gambieter schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:06:
[...]

Zo werkt het niet, kijk naar reviews. Alleen een lijstje plaatsen is geen eigen voorwerk.

Kijk niet alleen naar specs, ook naar type garantie en ondersteuning.
Mijn ervaring is dat type garantie heel moeilijk te boordelen is en als zoon moet ik toch degene zijn die de ondersteuning biedt. Ik heb inmiddels meerdere reviews gelezen, maar die benadrukt vooral toelichting van de specs. Bovendien zijn de dingen die dan vaak benadrukt worden net wat andere punten dan waar mijn ouders op letten.
[...]

Als je een goed scherm wil meot je echt geen MSI kopen. Die katana heeft een 250 nits scherm wat erg slecht is voor zon dure laptop. Je hebt dan een scherm met een lage helderheid en dat is funest als je ogen wat slechter worden. Een goede hehelderheid is dan belangrijk. Ik zou sowieso geen gaming laptop kopen want daar hebben ze niks aan en verder zorgt dat er alleen maar voor dat de batterij heel snel leeg is.
The_Doman schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:29:
[...]

Is dan misschien een AIO PC niet wat ?
Laptops blijven toch altijd maar beperkt in hun schermgrootte.
Een 24 inch AIO met gewoon FullHD 1920x1080 is dan al prima geschikt.
Ja ik begrijp je punt, maar ik ben er inmiddels ook achter dat bij slechtziendheid het voordeel van grootte maar tot een bepaald punt opgaat. Ook vandaag bleek dat 16 inch groot genoeg is en nog groter niet per se beter. Het is moeilijk in te beelden hoe slecht zich werkt als je het zelf niet hebt, maar dat krijg ik veel terug en heb ook online dit opgezocht. Het hangt af per individu en vaak is scherpte van beeld en kleurencompositie minstens zo belangrijk. TLDR: laptop heeft nog steeds de voorkeur, en 16 inch blijkt goed te bevallen.
Sethro schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:32:
In dezelfde use case een iPad gekocht en iedereen is er dolblij mee. Stuk eenvoudiger en intuïtiever. En kan veel minder mee mis gaan, updates gaan automatisch, etc.
Eens, maar die hebben ze al en die dekt net niet helemaal de landing. O.a. software voor slechtziendheid danwel apparaten die je ervoor op aan kunt sluiten werken niet met tablets. Ik heb bijvoorbeeld ook een Chromebooks overwogen, maar maar loop je tegen hetzelfde probleem aan.

Laatste nieuws is dat we ook naar een iets ruimer budget gaan kijken. De resolutie blijkt belangrijker voor zicht, en ze waren bij het uitproberen erg gecharmeerd van twee Samsung laptops in een hogere prijsklasse:

- SAMSUNG Galaxy Book4 Edge Blauw - 16 inch - Qualcomm X Elite - 16 GB
- SAMSUNG Galaxy Book4 Pro Grijs - 16 inch - Intel Core Ultra 7 - 16 GB

Deze zijn wel een stuk duurder, dus ik ben nog aan het kijken naar vergelijkbare modellen met eenzelfde beeldscherm, maar mindere specs omdat ze niet zo'n zware processor nodig hebben.
Aanvullend is ook de kleur van het toetsenbord belangrijk gebleken. Het contrast hiervan moet groot zijn, dus idealiter zwarte toetsen, witte letters met backlight, op een andere kleur (grijs) case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Iedere laptop in de best-buy-guide voldoet tot je budget op is, ik zelf kijk altijd naar de Lenovo ThinkBook series. Configureer de laptop naar je eigen wensen zodat je bijvoorbeeld op zoiets uitkomt:

https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=21MWCTO1WWNL2

Persoonlijk selecteer ik dan altijd op "Geen OS voor geïnstalleerd" wat je nog eens behoorlijk wat geld scheelt (wij zijn immers tweakers en weten wel hoe je een Windows versie op een goedkopere wijze kunt installeren) en als je een ING klant bent krijg je nog 75,- korting als je je ING rentepunten hiervoor kan inzetten.

Dan heb je voor +/- €600,- (afhankelijk van je wensen) een degelijk systeem, uiteraard kan je ook andere ThinkBook series selecteren zoals Intel ipv AMD maar dat is misschien net wat je voorkeur heeft t.o.v. je budget.

[ Voor 6% gewijzigd door Enforcer op 29-10-2024 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
falcofrank schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:07:
O.a. software voor slechtziendheid dan wel apparaten die je ervoor op aan kunt sluiten werken niet met tablets.
Voor extra aan te sluiten apparaten, let dan ook dat er voldoende geschikte USB aansluitingen aanwezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• falcofrank
Dank voor jullie aanvullende reactie @Enforcer en @The_Doman. Ik denk dat ik de idealite laptop gevonden heb voor een iets zachtere prijs. Nog steeds te heavy on the processor (maar dat is vaak gekoppeld aan het luxere beeldscherm), maar wel een hoge resolutie, groot beeldscherm, touchscreen en zwart toetsenbord.

https://www.dell.com/nl-n...640-2-in-1-laptop/cn74902

[ Voor 9% gewijzigd door falcofrank op 31-10-2024 23:43 ]

Pagina: 1