Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Beste tweakers,

Graag zou ik van jullie adviezen gebruik willen maken omtrent de aanschaf van een nieuwe laptop voor thuis. Volgens mij geen hele gekke wensen of eisen, dus ik heb het idee dat ik met een redelijk basic modelletje al goed uit de voeten kan.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop is voor voornamelijk voor thuis gebruik en zal eigenlijk weinig tot niet buiten de deur worden gebruikt. Het voornaamste gebruik zal zijn om wat te surfen op het internet, gebruik maken van het Office pakket (Word, Excel en PowerPoint), Netflix/Disney streamen en mogelijk af een toe een spelletje te spelen (maar geen high end spellen, meer een simpele mmorpg). Daarnaast zullen de kinderen af en toe wat simpel huiswerk op de laptop moeten maken.
We gaan geen foto's of video bewerken, mogelijk wel een keer een wat foto's kijken.

Wat is je budget?
Een laptop tot ongeveer 750 euro zou volgens mij makkelijk moeten zijn, maar is er iets dat (veel) beter is en dat heb je voor 1.000 euro dan is dat ook het overwegen waard.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, de laptop zal voornamelijk thuis worden gebruikt aan de eettafel of op de bank op schoot.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Thuis maken we nu gebruik van een Lenovo laptop en daarvoor een Asus en Acer laptop. Voor werk ook een Lenovo laptop in gebruik. Op zich nooit echt klachten gehad met de laptops.
Wel heb ik de voorkeur voor een >15 inch scherm (i.v.m. streamen en af en toe een spelletje) en heb ik ook het liefst een nummeriek pad aan de rechterkant.

Extra informatie
Ik heb nog 600 euro CoolBlue tegoed i.v.m. een retour van een ander product. Bij voorkeur haal ik 'm dus daar zodat ik het tegoed verbruik. Vandaag ben ik dan ook even in een winkel wezen kijken en kwam daar de volgende modellen tegen (in willekeurige volgorde):
ASUS Vivobook 15 OLED X1505ZA-MA437W
Prijs: 869 euro
Processor: Intel Core i7
Werkgeheugen: 16 GB
Opslagruimte: 1.000 GB

Acer Aspire 5(A515-47-56RG)
Prijs: 599 euro
Processor: Intel Core i5
Opslagruimte: 512 GB

Lenovo IdeaPad Slim 5 16IAH8 83BG006GMH
Prijs: 749 euro

Volgens mij alle 3 prima laptops die invulling geven aan hetgeen we er mee willen doen.
De ASUS is wellicht te veel van het goede (i7 processor en 1TB geheugen), maar zag 'm wel staan.

Welke adviezen (mag ook buiten deze 3 opties zijn) kunnen jullie geven of waarom zou je voor 1 van bovenstaande laptops gaan (wat is er goed aan of waarom kan ik 'm beter links laten liggen)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-05 12:46
Heb je in de best buy guide gekeken?

Best Buy Guide: Beste allround laptops

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Haha nee, kende dat niet eens... Navigeer vaak rechtstreeks naar het forum :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GJ uit Brabant
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 07:05
Helaas maar weinig modellen die ook bij Coolblue verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Laatst online: 12:14
Die Asus lijkt me zeker een prima optie. Ook een knap scherm, vooral.

Wat ik me wel afvraag is of die MMORPG het redt zonder (discrete)GPU. Over welk(e) spel(len) hebben we het concreet?

Uitgaande dat enige vorm van discrete GPU toch wel wenselijk zou zijn, zouden de volgende laptops ook een optie kunnen zijn:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/2096056;1963266/

Waarbij de Asus geen Game laptop is, dus ook niet zo lomp qua dikte en gewicht.

De Lenovo is wel een Gamelaptop. Die heeft dan ook weer wel een veel nieuwere GPU. Maar als je spellen niet al te veeleisend zijn, kom je met de 2050 op zich denk ik ook een heel eind. (Ik doe zelf wat Casual gaming op mijn uitvoering: Lenovo ThinkBook 15p IMH (20V30038MH) met een RTX 1650 Max-Q (die nog veel langzamer is dan de 2050).

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Net nog even rustig gelezen wat de 'best buy' is. Helaas lijkt het niet geheel aan mijn verwachtingen/eisen te voldoen. Zo heb ik het liefst een >15 inch scherm en is de best buy een 14 inch. Daarnaast is er maar 256 GB geheugen in tegenstelling tot toch wel de veelvoorkomende 512 GB.
Wanneer ik een Thinkbook 16 inch opzoek, zijn de prijzen wat uiteenlopend. 850 euro versus 700 euro. Het grote verschil lijkt hem in de processor te zitten (Intel Core i5 versus AMD Ryzen 5; geen idee overigens of ik het verschil in processor merk voor mijn gebruik, maar merk wel dat alle laptops die ik gehad heb een intel processor hadden).

Van het alternatief van de best buy word ik ook nog niet echt warm... Aan de ene kant mooie plus dat er een mooi scherm in zit, maar kennelijk gaat dan (volgens de review) dan weer ten koste van andere zaken. Ze benoemen daar bijv. het type proces (AMD Ryzen 5 van een oudere generatie). De behuizing is veel plastic wat weer niet robuust lijkt. Iets wat misschien toch wel wenselijk is wanneer de kinderen er gebruik van maken...

De best buy en het alternatief hebben me dan ook niet weten te overtuigen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
BastaRhymez schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:49:Graag zou ik van jullie adviezen gebruik willen maken omtrent de aanschaf van een nieuwe laptop voor thuis. Volgens mij geen hele gekke wensen of eisen, dus ik heb het idee dat ik met een redelijk basic modelletje al goed uit de voeten kan.

Wat ga je met je laptop doen?
De laptop is voor voornamelijk voor thuis gebruik en zal eigenlijk weinig tot niet buiten de deur worden gebruikt. Het voornaamste gebruik zal zijn om wat te surfen op het internet, gebruik maken van het Office pakket (Word, Excel en PowerPoint), Netflix/Disney streamen en mogelijk af een toe een spelletje te spelen (maar geen high end spellen, meer een simpele mmorpg). Daarnaast zullen de kinderen af en toe wat simpel huiswerk op de laptop moeten maken.
We gaan geen foto's of video bewerken, mogelijk wel een keer een wat foto's kijken.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, de laptop zal voornamelijk thuis worden gebruikt aan de eettafel of op de bank op schoot.
Als ik bovenstaande eisen zie, gecombineerd met het te verwachten gebruik dan snap ik eigenlijk niet waarom je kiest voor een laptop. Met een beetje slimme keuzes kun je (volgens mij) beter kiezen voor een desktop die over een aantal jaren ook nog 'ns te upgraden is. Kun je ook een wat groter scherm aanschaffen (desnoods tweedehands) en heb je nooit gedoe met opladers, accu's die slecht worden en een haperende wifi verbinding.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:36:
Die Asus lijkt me zeker een prima optie. Ook een knap scherm, vooral.

Wat ik me wel afvraag is of die MMORPG het redt zonder (discrete)GPU. Over welk(e) spel(len) hebben we het concreet?

Uitgaande dat enige vorm van discrete GPU toch wel wenselijk zou zijn, zouden de volgende laptops ook een optie kunnen zijn:

https://tweakers.net/pricewatch/compare/2096056;1963266/

Waarbij de Asus geen Game laptop is, dus ook niet zo lomp qua dikte en gewicht.

De Lenovo is wel een Gamelaptop. Die heeft dan ook weer wel een veel nieuwere GPU. Maar als je spellen niet al te veeleisend zijn, kom je met de 2050 op zich denk ik ook een heel eind. (Ik doe zelf wat Casual gaming op mijn uitvoering: Lenovo ThinkBook 15p IMH (20V30038MH) met een RTX 1650 Max-Q (die nog veel langzamer is dan de 2050).
Het is een oude MMORPG, Legend of Mir II, waarvan ik toevallig een oude private server weer van heb gevonden... Speel het wel eens met mijn zwager. Game vraagt volgens mij niet veel, want speelde dit ook al toen ik nog studeerde (zo'n 15 jaar geleden 8) ).
De huidige laptop heeft ook en Intel Core i5 processor en daar draait het ook soepel op (of ik weet niet wat ik mis als ik het met een snellere laptop speel).

En wat ik zeg, ik speel het af en toe... Het is niet dat ik in de rij bij de winkel sta om de nieuwste games te halen.

De laptops die je benoemd zien er ook goed uit! Maar wat bieden die meer, dan degene die ik bijv. zelf had opgesomd? Ik zie dat je een nieuwere processor hebben, maar heb ik dat bijv. echt nodig? Ik verwacht het eerlijk gezegd niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Yaksa schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:51:
[...]

Als ik bovenstaande eisen zie, gecombineerd met het te verwachten gebruik dan snap ik eigenlijk niet waarom je kiest voor een laptop. Met een beetje slimme keuzes kun je (volgens mij) beter kiezen voor een desktop die over een aantal jaren ook nog 'ns te upgraden is. Kun je ook een wat groter scherm aanschaffen (desnoods tweedehands) en heb je nooit gedoe met opladers, accu's die slecht worden en een haperende wifi verbinding.
Omdat een laptop makkelijker op te bergen is dan een vaste PC
En ik heb ook niet een vaste plek waar ik de opstelling voor de PC neer kan zetten, zonder dat ik mij er aan ga irriteren (of ik moet dan toch een keer die kamer die volgebouwd is gaan opruimen en daar een bureau neerzetten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-05 16:29

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Kijk online eens naar het tweedehands ex zakelijke aanbod. Scheelt een hoop geld én zo heb je voor weinig een prima laptop van een jaartje of 3/4 oud voor een fractie van de nieuwprijs. Zie soms prima HP’s en Dell’s voorbij komen vanaf €200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloxxki
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 18-01 19:25
Over ASUS service hoor ik weinig goeds de laatste tijd. Mijn ASUS van 5 jaar terug verloor al snel effectief het ingebouwde toetsenbord en veel controle over brightness, etc. Niet duidelijk hoeveel gebruikersfout was.
Ik heb vorige week een bijna nieuwe mini PC gekocht en kort ervoor een simpel gebruikt 27" 1080P scherm. Samen ruim onder de €200. Toetsenbord en muis werden op Marktplaats letterlijk weggegeven, mooi spul ook nog.
Minder compact op te bergen dan een laptop, maar prima om op te werken.

Ik shop ook nog naar een laptop, maar die moet dan een goede GPU hebben voor racespellen.
Bijna had ik een €500 laptop gehaald (om heel soms mee te reizen), misschien wel goed genoeg voor jouw gebruik, maar ik heb dat uitgesteld met die mini PC en een mooier scherm dat ik nog had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik ben zelf wel gecharmeerd van de Lenovo Ideapad series.

Deze Lenovo Ideapad 5 Slim 16APH9 zit aan de bovenkant van je budget:
https://www.coolblue.nl/p...-5-16ahp9-83dd003rmh.html

Maar heeft:
- 16" scherm, 16:10
- Ryzen 7 8845HS
- 32GB RAM (gesoldeerd)
- 1TB SSD
- Radeon 780m iGPU, zuinig en prima voor basic gaming
- Alu behuizing, numpad

Ten opzichte van je lijstje betere specs waarmee je langer vooruit zou kunnen. Maar het is even de vraag of dat voor jou het waard is t.o.v. de meerprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:29

Thomg

Aww yiss

SEA Ninja schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 22:50:
Ik ben zelf wel gecharmeerd van de Lenovo Ideapad series.

Deze Lenovo Ideapad 5 Slim 16APH9 zit aan de bovenkant van je budget:
https://www.coolblue.nl/p...-5-16ahp9-83dd003rmh.html

Maar heeft:
- 16" scherm, 16:10
- Ryzen 7 8845HS
- 32GB RAM (gesoldeerd)
- 1TB SSD
- Radeon 780m iGPU, zuinig en prima voor basic gaming
- Alu behuizing, numpad

Ten opzichte van je lijstje betere specs waarmee je langer vooruit zou kunnen. Maar het is even de vraag of dat voor jou het waard is t.o.v. de meerprijs.
Je krijgt veel meer waar voor je geld door het bij Lenovo zelf te bestellen en dan kan je zelf ook nog kiezen om besparingen / upgrades te doen.

https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=83DDCTO1WWNL1

120Hz OLED voor dezelfde prijs bijv.

https://s3.amazonaws.com/i.snag.gy/y9475L.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Thomg schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:08:
[...]

Je krijgt veel meer waar voor je geld door het bij Lenovo zelf te bestellen en dan kan je zelf ook nog kiezen om besparingen / upgrades te doen.

Zeker waar! Ik heb mijne ook bij Lenovo besteld. Maar aangezien de TS een tegoed bij Coolblue heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

SEA Ninja schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:11:
[...]

Zeker waar! Ik heb mijne ook bij Lenovo besteld. Maar aangezien de TS een couponcode van Coolblue heeft...
Oh damn helemaal overheen gelezen. Oeps. Sorry TS :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Br0mZ
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-04 00:47
[...]

Thx 🙏, wist ik niet.
Was naar ongeveer iets gelijkaardig op zoek als TS, voor een koppel van rond de 70, dus iets simpel en zonder het gamen.
Was aan het kijken naar een Lenovo thinkbook 16 G7 en die is idd een pak goedkoper zo!
Dus bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
haagsepracht schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:41:
Kijk online eens naar het tweedehands ex zakelijke aanbod. Scheelt een hoop geld én zo heb je voor weinig een prima laptop van een jaartje of 3/4 oud voor een fractie van de nieuwprijs. Zie soms prima HP’s en Dell’s voorbij komen vanaf €200.
Misschien een domme vraag, maar waar kan je deze online vinden dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
[...]

Interessant, wist niet eens dat dit kon...
Dat CB tegoed is leuk, maar koop er vast wel eens wat anders... Het voordeel is dat het tegoed geen verloopdatum heeft. Dus mocht ik via Lenovo zelf wat moois kunnen samenstellen (moet nog even spelen), dan is dat zeker een optie om rechtstreeks daar te bestellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doebbalapoent11
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-05 16:45
BastaRhymez schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:55:
[...]

Dat CB tegoed is leuk, maar koop er vast wel eens wat anders... Het voordeel is dat het tegoed geen verloopdatum heeft. Dus mocht ik via Lenovo zelf wat moois kunnen samenstellen (moet nog even spelen), dan is dat zeker een optie om rechtstreeks daar te bestellen
zelf windows installeren scheelt bij lenovo vaak 60-100 euro op de aanschaf, en heb je zelf zo gedaan (met grijze keys op het interwebs, die vind je wel ;) )

Ryzen 5 7600x | RX 9070 XT Red Devil | Lian Li O11 Vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

BastaRhymez schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:55:
[...]

In dat geval kan je beter flash sales afwachten als je bij coolblue wilt kopen, anders ben je, zoals je ziet, beter af om bij andere toko's te bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Dat is de rede dat ik me nu ook aan het orienteren ben.

Over een paar weken weer de black friday sale :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-05 16:29

haagsepracht

One Man, Half Machine.

BastaRhymez schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:52:
[...]

Misschien een domme vraag, maar waar kan je deze online vinden dan?
Marktplaats, hierop Tweakers vraag & aanbod, en je hebt genoeg resellers (zoek maar eens naar oud zakelijke laptops of refurbished).

Soms worden ze zonder Windows OS geleverd, dus daar moet je wel even goed naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Nu het bijna Black Friday is, eens gekeken wat de prijzen doen.

ASUS Vivobook 15 OLED X1505ZA-MA437W
Prijs: 869 euro 799 euro (70 euro goedkoper t.o.v. TS)
Processor: Intel Core i7
Opslagruimte: 1.000 GB

Acer Aspire 5(A515-47-56RG)
Prijs: 599 euro (ongewijzigd t.o.v. TS)

Lenovo IdeaPad Slim 5 16IAH8 83BG006GMH
Prijs: 749 euro 599 euro (150 euro goedkoper t.o.v. TS)

De Lenovo is nu wel aantrekkelijk geprijsd!
Ik zag ook dat van de Acer een i7 processor (Acer Aspire 5 (A515-57-750W)) variant er is voor 779 euro. Helaas is deze (tijdelijk) uitverkocht, maar waarschijnlijk ook te "zwaar" voor het doel waarvoor we het willen gebruiken.

Vermoedelijk vrijdag toch over gaan tot een keuze :)
Pagina: 1