Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daphnez
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20-10-2024
Hallo allemaal!
Een aantal jaar geleden heb ik hier, toen ik op zoek was, naar een nieuwe laptop, naar advies gevraagd en ik ben toen geweldig geholpen. Ik stel de vraag graag opnieuw, maar ditmaal voor mijn ouders. Op het moment hebben zij de volgende laptop: HP Pavilion (ik weet niet precies welke) met een i7-processor.

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk internetten. Verder wordt Word, Excel, e.d. gebruikt, o.a. voor administratie/belastingzaken. Mijn vader gebruikt soms een externe harde schijf/usb-stick om het e.e.a. op te slaan.

Wat is je budget?
+- 1000 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet buitenshuis. Thuis staat de laptop vaak op de eettafel, wordt soms wel eens verhuisd naar een bureau in een andere kamer.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn ouders hebben nu een HP-laptop en ik heb het idee dat mijn vader daar graag aan vasthoudt. Hij heeft gekeken naar de HP 15 eh2372nd. Mijn vraag is eigenlijk: wat vinden jullie van deze laptop? Is het iets waar mijn ouders de komende jaren mee vooruit kunnen? Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of deze laptop niet 'te zwaar' voor ze is. En ik ben stiekem toch ook nieuwsgierig naar alternatieven/andere merken.

Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 22:29

loewie1984

music addict! pizza monster!!

ik heb voor mijn moeder destijds via een tweaker hier een prima laptop uitgezocht (2de hands) met fabrieksgarantie, misschien een optie voor je. Dan heb je een zakelijke no-nonsense laptop die wel tegen een stootje kan. Zie: v&a aangeboden: HP EliteBook 850 G8 | i5 1135G7 | 16 Gb | 512 Gb NVMe SSD | 4G

Geen reclame voor hem als persoon, maar ben gewoon tevreden. 1000 eu voor een huis tuin en keuken laptop is al best veel budget. Nu kun je 700 uitgeven en nog een keer lekker gaan uit eten.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:59
Ik kan het model dat je aangeeft niet vinden, heb je een link er naar toe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:00

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Daphnez schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:17:
Hallo allemaal!
Een aantal jaar geleden heb ik hier, toen ik op zoek was, naar een nieuwe laptop, naar advies gevraagd en ik ben toen geweldig geholpen. Ik stel de vraag graag opnieuw, maar ditmaal voor mijn ouders. Op het moment hebben zij de volgende laptop: HP Pavilion (ik weet niet precies welke) met een i7-processor.

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk internetten. Verder wordt Word, Excel, e.d. gebruikt, o.a. voor administratie/belastingzaken. Mijn vader gebruikt soms een externe harde schijf/usb-stick om het e.e.a. op te slaan.

Wat is je budget?
+- 1000 euro

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Niet buitenshuis. Thuis staat de laptop vaak op de eettafel, wordt soms wel eens verhuisd naar een bureau in een andere kamer.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn ouders hebben nu een HP-laptop en ik heb het idee dat mijn vader daar graag aan vasthoudt. Hij heeft gekeken naar de HP 15 eh2372nd. Mijn vraag is eigenlijk: wat vinden jullie van deze laptop? Is het iets waar mijn ouders de komende jaren mee vooruit kunnen? Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd of deze laptop niet 'te zwaar' voor ze is. En ik ben stiekem toch ook nieuwsgierig naar alternatieven/andere merken.

Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken!
Allicht kun je de laatste BestBuyGuides ook nog even raadplegen

Zeker de XL guide van augustus

De lenovo van 700 euro review: Laptop Best Buy Guide - Augustus 2023 is dan wel geen HP maar lijkt mij een meer dan geslaagde optie ruim binnen het budget.

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 02-11-2023 13:24 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:11
Ik heb voor mijn schoonmoeder met exact hetzelfde gebruiksdoel deze HP aangeschaft.

Voldoet meer dan prima voor het gebruik dat je schetst, t is een prima uitziend apparaat, voelt degelijk aan. Kan 'm zeker aanraden, zeker voor die prijs kan ie als het echt nodig is gewoon een keer extra vervangen worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Toch wel interessant te weten welke laptop je ouders nu dan precies hebben?
Met een I7 klinkt goed, maar zegt nog niet zoveel.
15 of 17 inch scherm?
17 inch is altijd wel veel prettiger kijken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daphnez
Dank voor alle reacties! En excuses voor de fout wat betreft het type waar m’n vader naar kijkt. Het gaat om de: hp 15 eh 3671nd

Hierbij de link: https://www.hp.com/nl-nl/...d=81u28ea&opt=abh&sel=ntb

Ik zal eens kijken naar de tip wat betreft de Lenovo en HP. Mijn ouders willen geen tweedehands apparaat. :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:41

Thomg

Aww yiss

Daphnez schreef op donderdag 2 november 2023 @ 21:58:
Dank voor alle reacties! En excuses voor de fout wat betreft het type waar m’n vader naar kijkt. Het gaat om de: hp 15 eh 3671nd

Hierbij de link: https://www.hp.com/nl-nl/...d=81u28ea&opt=abh&sel=ntb

Ik zal eens kijken naar de tip wat betreft de Lenovo en HP. Mijn ouders willen geen tweedehands apparaat. :-)
De 7730U is geen moderne chip, dit is een licht opgevoerde 5800U (exact 5825U).
Dit is een chip die in januari 2021 uitgekomen is, een chip die dus al bijna 3 jaar oud is.
Leuk.

Als ik dan kijk naar de specs kan ik niets anders zeggen behalve dat ik de laptop echt veel te duur vind.
Voor 650 euro was het een leuke en voor 700 euro te overwegen, maar voor 900 euro is die echt vet overpriced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daphnez
Klopt het dat de HP Elitebook waar eerder door één van jullie naar werd verwezen net een slag ‘beter’ is dan de laptop waar m’n vader z’n oog op had laten vallen?

Ik zie meer aansluitpoorten aan de zijkant van de laptop. Zijn er nog meer andere grote verschillen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daphnez
Dank voor je antwoord, Thomg! Is dat bij deze https://www.coolblue.nl/p...28DArYEAAYASAAEgJeCvD_BwE anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Niet echt. De 1235U is competent maar is ook meer bedoeld voor laptops rond de 600 euro.

Passmark is een handige als je een snelle indicatie wilt.
https://www.cpubenchmark....730U-vs-AMD-Ryzen-5-7640U
Kan je ook de CPU van je oude laptop invullen.
Ter vergelijking heb ik ook een hex core Zen 4 toegevoegd, hier zie je heel snel hoe relatief slecht de 7730U, een 8-core, is vergeleken met een moderne 6 core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daphnez
Dank, Thomg! Ik merk wel dat dit allemaal al iets te technisch voor me is 😅 Heb je toevallig een passende laptop in gedachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Daphnez schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:21:
Dank, Thomg! Ik merk wel dat dit allemaal al iets te technisch voor me is 😅 Heb je toevallig een passende laptop in gedachten?
Deze twee bijv.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1959794;1958502/

https://www.cpubenchmark....40U-vs-AMD-Ryzen-7-7840HS
Vooral de 7840HS is onwijs snel, maar die trekt wel (imo) onnodig je budget vol.
Je krijgt hier ook een mooi scherm voor terug wat ook leuk is.

De Slim 6 komt met een wat tragere 7540U, dis is ongeveer gelijk aan de 7730U (met 6 cores) en komt met een vrij matige batterij.

Als je de laatste bij lenovo besteld kan je gratis upgraden naar 1TB SSD en voor 50 euro 32GB RAM doen.
Die 50 kan je compenseren door geen windows te nemen en deze zelf te regelen. Key kost een paar euro en kan je zelf installeren met een USB stick.

Normaal ben ik niet zo snel om 32GB aan te raden, maar de prijs die Lenovo vraagt is relatief fair, we zitten al rond de 900 euro en dit is niet upgradebaar omdat het gesoldeerd is.

Andere opties zijn natuurlijk om te wachten op Black Friday, laptop deals zijn er ieder jaar zeker wel, of anders kijk ik wel even of Lenovo nu weat leuke aanbiedingen heeft. Moment.

Edit: De eerste kan je ook configureren met een 7840U voor 50 euro, absoluut doen. 1TB upgrade is ook gratis. Heb je voor 900 euro iets wat de twee laptops die jij hebt gelinkt uit het water blaast.

[ Voor 6% gewijzigd door Thomg op 02-11-2023 22:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Voor een beetje internetten is een i3 of r3 al genoeg met 8 of vooruit 16GB je een 512 GB SSD.

Je kan met je eisenpakket iedere laptop van rond de 500 euro pakken.

Je hebt het over aansluitingen, maar als er af en toe een externe HDD aan komt te hangen voor een backup is 1 aansluiting genoeg.

Belangrijk is een IPS of VA scherm maar de meeste in die prijsklasse van HP hebben dat wel.

Maar kijk hier eens: review: Laptop Best Buy Guide - Oktober 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Stiekem ben ik het wel eens met @Barrycade.

https://www.lenovo.com/nl...ml?bundleId=83ESCTO1WWNL1
Gratis upgrade naar 16GB.

Zelf kiezen of je meer opslag wilt, camera wilt downgraden, fingerprint scanner wilt en/of zelf windows wilt regelen. 30 euro korting is kinda eh.
Leuke + is dat deze 1920x1200 is, wat extra verticale pixels word vaak gewaardeerd.

Voetnoot: Ik heb nu niet gekeken naar formaat. Ik heb je TS nog gelezen en zie dat het vooral op het bureau en eettafel staat en heb nu dus een 16" gepakt. Heb je ouders hier voorkeuren?

[ Voor 19% gewijzigd door Thomg op 02-11-2023 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daphnez
Dank voor het meedenken! Ik ga er even induiken en het bespreken met m’n vader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:40
Daphnez schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:12:
Klopt het dat de HP Elitebook waar eerder door één van jullie naar werd verwezen net een slag ‘beter’ is dan de laptop waar m’n vader z’n oog op had laten vallen?

Ik zie meer aansluitpoorten aan de zijkant van de laptop. Zijn er nog meer andere grote verschillen?
De Elitebooks hebben o.a. een vaste netwerk aansluiting, meer gericht op de professional. Pavillion heeft die momenteel niet meer (vroeger wel).

Elitebook van dit jaar: uitvoering: HP EliteBook 650 G9 (5Y3U5EA16)

Uberhaupt zou ik dus zoeken naar iets dat dit jaar is uitgekomen, met 16GB geheugen en 500 GB opslag. Mag het een pavilion zijn dan is de keuze reuze. Zie deze filter:
https://tweakers.net/lapt...EmLr5B6mllE9I61f1C9mnva4P

Bijvoorbeeld: uitvoering: HP 15s-fq5530nd

Maar er zijn circa 80 opties met net andere winkels en configuraties. Dan zou ik gewoon de goedkoopste bij een winkel die je bevalt pakken. Of dus de goedkoopste elite book, zie eerdere link.

Lenovo is IMO alleen zinniger voor gaming.

[ Voor 50% gewijzigd door sdk1985 op 02-11-2023 22:48 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brownyster
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21:07
Zelf heb ik deze gekocht :

16 inch / I9 met fijn scherm.

bevalt enorm goedk

kosten 2 weken terug 1.049,-- bij Bol.

ASUS VivoBook 16X K3605VC-N1068W - Creator Laptop - 16 inch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Nu online

Barrycade

Through the...

brownyster schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:54:
Zelf heb ik deze gekocht :

16 inch / I9 met fijn scherm.

bevalt enorm goedk

kosten 2 weken terug 1.049,-- bij Bol.

ASUS VivoBook 16X K3605VC-N1068W - Creator Laptop - 16 inch
Ja maar totaal overqualified voor de eisen die TS hier plaatst voor haar ouders' laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daphnez
Beste allemaal,

Na het eea met mijn vader overlegd te hebben, proef ik: hij wil bij HP blijven. Bovendien wil hij liever een laptop die ietwat overgekwalificeerd is, want hij wil niet dat m’n ouders er later achterkomen: hm, het apparaat kan toch minder dan we zouden willen. Hij is dus bereid wat meer te betalen voor die overkwalificatie.

Daarom de vraag: is deze versie van HP misschien iets? https://www.hp.com/nl-nl/...d=822A7EA&opt=ABH&sel=NTB

Opnieuw alvast ontzettend bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Daphnez schreef op zondag 5 november 2023 @ 21:39:
Beste allemaal,

Na het eea met mijn vader overlegd te hebben, proef ik: hij wil bij HP blijven. Bovendien wil hij liever een laptop die ietwat overgekwalificeerd is, want hij wil niet dat m’n ouders er later achterkomen: hm, het apparaat kan toch minder dan we zouden willen. Hij is dus bereid wat meer te betalen voor die overkwalificatie.

Daarom de vraag: is deze versie van HP misschien iets? https://www.hp.com/nl-nl/...d=822A7EA&opt=ABH&sel=NTB

Opnieuw alvast ontzettend bedankt!
Qua value vrij slecht. 13500H, 16GB, 512GB en 1920x1080 verwacht in een laptop van max 800 euro.
HP is gewoon heel erg oninteressant in Nederland qua prijzen helaas.

Maar als het per se HP moet zijn, tsja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daphnez
Beste @Thomg, hij is nu toevallig 829 vanwege black friday 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Daphnez schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:17:
Beste @Thomg, hij is nu toevallig 829 vanwege black friday 😅
Nou voor die prijs vind ik het in ieder geval geen aanfluiting meer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daphnez
Haha, maar zo slecht is de laptop toch ook niet? Ik denk (en hoop) dat ze hier goed mee uit de voeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Nu online

Barrycade

Through the...

Als ze een ICS creditcard hebben kan je nog 10% korting scoren. Dan is het nog een leukere prijs.

Maar zoals eerder gedeeld: als er met de snelheid van een dwarrelende sneeuwvlok getyped wordt. Is het allemaal wat over gedimentioneerd.

Maar voor oudere mensen is een 17" wel fijn kijken als er geen extern scherm aangesloten wordt.
Pagina: 1