Thuisserver / NAS

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-04 20:10
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil zelf een zuinige, uitbreidbare (dus geen odroid/RPI etc) thuisserver / NAS samenstellen. Daar wil ik de volgende zaken op draaien:
- Unraid of Proxmox
- *arr-stack
- Jellyfin
- Adguard Home
- Wat selfhosted apps met Caddy voor
- Backup server voor foto's, docs etc
- OpenWebUI met een lokaal model (eerder om wat te spelen dan heel serieus, maar zou leuk zijn als het wat aankan)

Wat mag het systeem gaan kosten?
€500 - €1000

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mogelijks enkele HDD's. Storage dus ook buiten beschouwing in het advies hier.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik ben vertrokken van de recente BBG. Ik vermoed dat ik best een iets zwaardere CPU neem.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
-

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Laag energieverbruik.

Wat verwacht je van ons?
De recente BBG als basis genomen. Vooral op zoek naar advies rond de CPU, die ik liefst iets zwaarder neem. In de BBG wordt de uitvoering: Intel Core i5-14500 Boxed als optie genoemd, is dat een goede keuze? Zo ja, met welk moederbord dan?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock N100DC-ITX€ 129,22€ 129,22
1BehuizingenChieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP€ 50,13€ 50,13
1Computer accessoiresConceptronic CNB90 Universal Notebook Adapter 90W, 10 charging tips€ 19,95€ 19,95
1VentilatorsArctic F14 PWM PST CO Zwart, 140mm€ 7,14€ 7,14
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR32N22D8/32€ 58,92€ 58,92
1SSD'sLexar NM620 1TB€ 55,95€ 55,95
Totaal€ 321,31

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:00
Het enige in je lijst van toepassingen wat met de BBG thuis server niet lukt is de LLM's onder OpenWebUI, die hebben een videokaart nodig (meestal is NVidia de beter ondersteunde). Dat gaat met deze opzet niet lukken, de voeding is daar niet krachtig genoeg voor. De laatste generatie Intels zijn geen aanraders ivm oververhittingsproblemen, ook is deze icm een videokaart boven je budget. Ik zou voor een oudere generatie i5 in combinatie met DDR4 RAM gaan, voor jouw doeleinden is dat zeer ruim voldoende en prettig geprijsd.

Je kan nog wat tientjes besparen met minder RAM en een kleinere SSD, maar voor beide geldt beter te veel dan te weinig ;). Een andere besparing is een iets goedkopere RTX4060 videokaart, maar die hebben maar 8GB VRAM, ook hier geldt meer is beter, mn. voor bv Stable Diffusion mocht je daar mee willen experimenteren.
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Tray€ 125,11€ 125,11
1MoederbordenASUS Prime H610M-A D4-CSM€ 92,-€ 92,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4060 Ti Windforce OC 16G€ 444,09€ 444,09
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 CO€ 25,99€ 25,99
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/64€ 110,99€ 110,99
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W€ 58,90€ 58,90
1SSD'sLexar NM620 2TB€ 104,89€ 104,89
Totaal€ 1.019,24

Het nadeel van deze aanpak is stroomverbruik, ook in idle zal dat flink hoger zijn dan de zuinige BBG, de videokaart zal niet belast minstens een Watt of 10 sippen, en ook de voeding en CPU zijn inefficiënter, en zullen wat meer stroom verkwisten dan de laptop voeding van de BBG.

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 21-10-2024 00:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Zie nu je zeven jaar oude topic Zelfbouw NAS / thuisserver, de Intel N100 is qua prestaties vergelijkbaar met de quadcore Intels uit die tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley
martyw schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 00:33:
Het enige in je lijst van toepassingen wat met de BBG thuis server niet lukt is de LLM's onder OpenWebUI, die hebben een videokaart nodig (meestal is NVidia de beter ondersteunde). Dat gaat met deze opzet niet lukken, de voeding is daar niet krachtig genoeg voor. De laatste generatie Intels zijn geen aanraders ivm oververhittingsproblemen, ook is deze icm een videokaart boven je budget. Ik zou voor een oudere generatie i5 in combinatie met DDR4 RAM gaan, voor jouw doeleinden is dat zeer ruim voldoende en prettig geprijsd.

Je kan nog wat tientjes besparen met minder RAM en een kleinere SSD, maar voor beide geldt beter te veel dan te weinig ;). Een andere besparing is een iets goedkopere RTX4060 videokaart, maar die hebben maar 8GB VRAM, ook hier geldt meer is beter, mn. voor bv Stable Diffusion mocht je daar mee willen experimenteren.
Totaal€ 1.019,24

Het nadeel van deze aanpak is stroomverbruik, ook in idle zal dat flink hoger zijn dan de zuinige BBG, de videokaart zal niet belast minstens een Watt of 10 sippen, en ook de voeding en CPU zijn inefficiënter, en zullen wat meer stroom verkwisten dan de laptop voeding van de BBG.
toon volledige bericht
Hi @martyw,

Bedankt voor het uitgebreide antwoord! Gezien de LLM use-case eerder wat experimenteren is, is het me het nu niet waard om het systeem dusdanig stevig te moeten voorzien alleen daarvoor, vooral het toevoegen van de GPU. Ik lees hier dat het zonder GPU ook doenbaar zou moeten zijn, mits mindere performance. Daar kan ik voorlopig wel mee leven. Is er dan nog iets wat ik op CPU vlak kan doen om toch iets meer performance buffer te hebben tov die Intel N100?

De 32GB memory wil ik inderdaad sowieso wel houden, die buffer is me de beperkte meerkost zeker wel waard. 1TB of 2TB SSD kan ik altijd nog beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Dan heb je dus baat bij een CPU die AVX512 ondersteunt. Je komt dan bij een Ryzen 7xxx, 8xxxx of 9xxx uit, moderne Intels ondersteunen dat niet (12e generatie en nieuwere, dus ook de i5 12400 en de N100).

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600 Boxed€ 187,90€ 187,90
1MoederbordenASRock B650M-HDV/M.2€ 114,80€ 114,80
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2E6000Z36€ 94,90€ 94,90
Totaal€ 644,65

Ryzens verbruiken idle wat meer stroom dan Intels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-05 15:35

RoRoo

Certified Prutser

Ik lees even met een schuin oog mee, aangezien ik ook zoekende ben naar iets vervangends voor mijn minipc "server" en stokoude 10bay nas.

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ik zou gezien de eisen ook vooral even een kijkje nemen in Het grote zuinige server topic - deel 3

Als de zwaardere zaken vooral 'om mee te spelen' zijn zou ik persoonlijk de focus leggen op het NAS aspect en wat minder het homelab deel. Je wil een systeem neerzetten wat jaren mee gaat en idle weinig uit het stopcontact trekt. AMD is dan helaas per definitie een no-go.

Ik draai zelf met vergelijkbare eisen dit N100 systeem, maar klooien met LLM's doe ik dan weer niet. :+

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Ik heb vorig jaar een vergelijkbaar systeem gebouwd, en wat ik zelf nu anders zou doen is een aparte nas en server bouwen. Het draait wel stabiel bij mij met proxomox met een VM met truenas, maar je wil toch je nas waar gegevens op staan die je wil bewaren in een zo stabiel mogelijke omgeving hebben (naast dat je regelmatig backups maakat natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley
Dank allemaal nog voor de input!
D4NG3R schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:46:
Ik zou gezien de eisen ook vooral even een kijkje nemen in Het grote zuinige server topic - deel 3

Als de zwaardere zaken vooral 'om mee te spelen' zijn zou ik persoonlijk de focus leggen op het NAS aspect en wat minder het homelab deel. Je wil een systeem neerzetten wat jaren mee gaat en idle weinig uit het stopcontact trekt. AMD is dan helaas per definitie een no-go.

Ik draai zelf met vergelijkbare eisen dit N100 systeem, maar klooien met LLM's doe ik dan weer niet. :+
Als we puur het LLM verhaal schrappen, verwacht je dus dat ik genoeg heb aan de N100? Hoeveel rek zit daar op met aanvullende tools/containers tov wat ik nu al noem? (En dan bedoel ik dus niet zware AI-related zaken.

@D4NG3R Je geeft aan dat een AMD een no-go is om zuinig te zijn. In welke grootorde moet ik dat verschil ongeveer schatten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wotnix
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 25-03 14:51
Bartske schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:50:
Ik heb vorig jaar een vergelijkbaar systeem gebouwd, en wat ik zelf nu anders zou doen is een aparte nas en server bouwen. Het draait wel stabiel bij mij met proxomox met een VM met truenas, maar je wil toch je nas waar gegevens op staan die je wil bewaren in een zo stabiel mogelijke omgeving hebben (naast dat je regelmatig backups maakat natuurlijk).
Ik zit in bijna dezelfde schuit als TS.
Het overgrote deel gaat Truenas als een bestand systeem dienen, met enkele docker containers erop.
De ARR stack, en een mediastreamer (Ple of Jellyfin) en meer niet eigenlijk.

edit:

Soms zie ik door de bomen het bos niet meer.
Teveel lezen, te veel meningen en inzichten.

Maar ik denk dat je gelijk hebt.
Een server en een NAS is ideaal, De server die heb ik al in de vorm van een NUC.
De nas moet vervangen worden voor een verse, en die zal veel meer gebruikt worden. Transcoderen hoeft ie niet omdat ik een Nvidia Shield heb.

[ Voor 20% gewijzigd door Wotnix op 23-10-2024 21:33 . Reden: Denken is soms lastig. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Wesley schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:11:
Als we puur het LLM verhaal schrappen, verwacht je dus dat ik genoeg heb aan de N100? Hoeveel rek zit daar op met aanvullende tools/containers tov wat ik nu al noem? (En dan bedoel ik dus niet zware AI-related zaken.
Alle ruimte van de wereld, op het LLM gedeelte na kost alles wat je wil vrijwel geen performance. Ik draai hier een *arr stack + bijbehorende meuk met Plex, AdGuard, een tweetal spelservers, een Home Assistant VM, Syncthing naar een andere server toe en wat hobbyprojectjes. Ding staat uit z'n neus te vreten.

Geen van die zaken is veel performance nodig, laat staan tegelijk. ;)
@D4NG3R Je geeft aan dat een AMD een no-go is om zuinig te zijn. In welke grootorde moet ik dat verschil ongeveer schatten?
Exacte nummers kan ik je niet geven, Ryzen is idle helaas verre van zuinig. Onder load dan wel weer, maar ja wat zit een NAS/thuisservertje >95% van de tijd te doen; idlen..

Edit een dag later:
Dat gezegd hebbende; Het is prima mogelijk om een systeem neer te zetten welke idle zuinig is, maar wel spierballen kan tonen wanneer het nodig is. De prijs stijgt dan echter wel vrij vlot, een goede i7 op een zuinig moederbord verbruikt niet (noemenswaardig) meer wanneer deze uit z'n neus staat te vreten dan dat een basale i3 doet.

Ik kon de flink hogere aanschafprijs van zo'n server iig niet voor mijzelf verantwoorden, als ik al iets doe wat echt dikke performance nodig heeft doe ik het op m'n desktop. Maar ja, die hoeft natuurlijk niet 24/7 voor 5+ jaar zeer zuinig en betrouwbaar geautomatiseerde taakjes uit te voeren in de hoek van een kamer. Die moet 'gewoon' snel zijn op de momenten dat die aan staat en ik er dus ook actief mee bezig ben. :)

[ Voor 26% gewijzigd door D4NG3R op 24-10-2024 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-05 06:26
Wotnix schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:30:

Maar ik denk dat je gelijk hebt.
Een server en een NAS is ideaal, De server die heb ik al in de vorm van een NUC.
De nas moet vervangen worden voor een verse, en die zal veel meer gebruikt worden. Transcoderen hoeft ie niet omdat ik een Nvidia Shield heb.
Dan zou ik gewoon lekker een kant en klare nemen, synology of qnap of iets dergelijks. Tenzij je het leuk vind om te knoeien met 'het ding', dan kijken naar zo'n N100 systeem met TrueNas of Unraid of iets dergelijks. En als helemaal los wilt met bouwen, stroomverbruik optimaliseren, tweaken dan pas zou ik een volledige zelfbouw overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley
D4NG3R schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 21:35:
[...]

Alle ruimte van de wereld, op het LLM gedeelte na kost alles wat je wil vrijwel geen performance. Ik draai hier een *arr stack + bijbehorende meuk met Plex, AdGuard, een tweetal spelservers, een Home Assistant VM, Syncthing naar een andere server toe en wat hobbyprojectjes. Ding staat uit z'n neus te vreten.

Geen van die zaken is veel performance nodig, laat staan tegelijk. ;)

[...]

Exacte nummers kan ik je niet geven, Ryzen is idle helaas verre van zuinig. Onder load dan wel weer, maar ja wat zit een NAS/thuisservertje >95% van de tijd te doen; idlen..

Edit een dag later:
Dat gezegd hebbende; Het is prima mogelijk om een systeem neer te zetten welke idle zuinig is, maar wel spierballen kan tonen wanneer het nodig is. De prijs stijgt dan echter wel vrij vlot, een goede i7 op een zuinig moederbord verbruikt niet (noemenswaardig) meer wanneer deze uit z'n neus staat te vreten dan dat een basale i3 doet.

Ik kon de flink hogere aanschafprijs van zo'n server iig niet voor mijzelf verantwoorden, als ik al iets doe wat echt dikke performance nodig heeft doe ik het op m'n desktop. Maar ja, die hoeft natuurlijk niet 24/7 voor 5+ jaar zeer zuinig en betrouwbaar geautomatiseerde taakjes uit te voeren in de hoek van een kamer. Die moet 'gewoon' snel zijn op de momenten dat die aan staat en ik er dus ook actief mee bezig ben. :)
toon volledige bericht
@D4NG3R Ik zag nu je edit pas: ik neig steeds meer naar die piste. Ik zou toch voor Intel willen gaan ivm het energieverbruik alsook Quicksync. Die lijkt dan op de set-up van @martyw's eerste reactie, maar zonder videokaart. Die videokaart kan ik altijd ooit nog toevoegen.

Dan is er vooral nog de keuze qua CPU waar ik advies zoek. Zelf zie ik alvast deze opties:@martyw: Je gaf aan dat er met de nieuwste generatie Intel's problemen zijn rond oververhitting. Daar vind ik niet direct veel over terug in reviews. Hoe reeel is dat risico, specifiek in mijn use case?

Afhankelijk van de keuze CPU dan nog opzoel naar een bijbehorend moederbord. Op basis van de adviezen rond hardware ollama/openwebui zou ik misschien wel alvast voor DDR5 willen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Zoek op Intel problems, je vindt dan snel stukken als There is no fix for Intel’s crashing 13th and 14th Gen CPUs — any damage is permanent

[ Voor 65% gewijzigd door martyw op 01-11-2024 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

De 13e en 14e gens zou ik persoonlijk ook ontwijken gezien de problemen. De 15e gen is gloednieuw, en daarmee ongeschikt om op te pakken als server. Je weet namelijk nog niet waar je aan begint met die chips. :)

nieuws: Intel verlengt garantie voor 13e en 14e generatie Core-cpu's met twee...

nieuws: Intel: stabiliteitsproblemen 13th en 14th Gen-cpu's komen door moeder...

nieuws: Intel werkt aan patch spanningsbug en crashes 13th en 14th Gen Core i...

nieuws: Microcodepatch gaat crashes bij al getroffen Intel-processors niet op...

De 12e gen is echter dikke prima, neem het eerder genoemde zuinge servers topic door zou ik zeggen. Geadviseerde moederborden, voedingen e.d. heb ik zo niet op het netvlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley
D4NG3R schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:42:
De 13e en 14e gens zou ik persoonlijk ook ontwijken gezien de problemen. De 15e gen is gloednieuw, en daarmee ongeschikt om op te pakken als server. Je weet namelijk nog niet waar je aan begint met die chips. :)

nieuws: Intel verlengt garantie voor 13e en 14e generatie Core-cpu's met twee...

nieuws: Intel: stabiliteitsproblemen 13th en 14th Gen-cpu's komen door moeder...

nieuws: Intel werkt aan patch spanningsbug en crashes 13th en 14th Gen Core i...

nieuws: Microcodepatch gaat crashes bij al getroffen Intel-processors niet op...

De 12e gen is echter dikke prima, neem het eerder genoemde zuinge servers topic door zou ik zeggen. Geadviseerde moederborden, voedingen e.d. heb ik zo niet op het netvlies.
Bedankt allebei voor de vlotte antwoorden. Toen ik eerst snel had gezocht dacht ik begrepen te hebben dat met een BIOS-update het euvel verholpen zou moeten zijn, maar dat lijkt toch iets anders te liggen.

Ik ga dan inderdaad voor een 12th gen gaan, nog even kijken of ik voor de uitvoering: Intel Core i5-12400 Tray of uitvoering: Intel Core i5-12600K Boxed ga (beiden ook genoemd in het zuinige server topic).

Ik zie wel dat de support voor DDR5 dan gelimiteerd is tot DDR5-4800, not sure of het het dan waard is om die meerprijs te betalen tov DDR4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09-05 06:26
Wesley schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:43:
[...]

[...]

Bedankt allebei voor de vlotte antwoorden. Toen ik eerst snel had gezocht dacht ik begrepen te hebben dat met een BIOS-update het euvel verholpen zou moeten zijn, maar dat lijkt toch iets anders te liggen.

Ik ga dan inderdaad voor een 12th gen gaan, nog even kijken of ik voor de uitvoering: Intel Core i5-12400 Tray of uitvoering: Intel Core i5-12600K Boxed ga (beiden ook genoemd in het zuinige server topic).

Ik zie wel dat de support voor DDR5 dan gelimiteerd is tot DDR5-4800, not sure of het het dan waard is om die meerprijs te betalen tov DDR4.
Ik heb een server met de i5 12400 en die is meer dan voldoende voor hetgeen je beschrijft. Hier draaien een aantal VM's, +/- 25 containers, een aantal websites, camera systeem met 7 camera's en wordt gebruikt door 10 a 15 man als media server. Voor de beveiligingscamera's heb ik een coral die een boel van het zware werk overneemt als het gaat over herkenning etc.

Het voordeel van DDR5 tegenover DDR4 kan ik weinig over zeggen. Maar ik heb niet het idee dat je het gaat merken in je dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Wesley schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 12:43:
Snel geheugen is zowiezo niet iets om je heel druk over te maken in een server, hoeveelheid is veel belangrijker als je veel VM's/containers gaat draaien. Met deze CPU scheelt DDR4 vs DDR5 een paar procent performance, dus: liever 64GB DDR4 dan 32 GB DDR5, beide zijn voor rond de 100 euro te vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 01-11-2024 23:12 ]

• Wesley
Nog eens bedankt allemaal voor de goede tips! Ik ben inmiddels gestart met een en ander al te bestellen, om een build te doen die grotendeels overeenkomt met de suggestie van @martyw op basis van een uitvoering: Intel Core i5-12400 Tray (zonder GPU wel).

Toch nog over 1 specifiek onderdeel aan het twijfelen: de behuizing. Gezien het NAS/Jellyfin aspect zal de benodigde storage in de toekomst groeien, en ik zie het niet zo zitten om nu al een paar hele grote disks te voorzien. In de nu gekozen behuizing (uitvoering: Chieftec Mesh Pro Cube CI-02B-OP) kan ik 4x een 3,5" schijf kwijt (als ik de 5,25" bay ook gebruik). Met het zicht op uitbreiding lijkt me wat buffer daar wel meegenomen.

Ik ben zelf wat rond gaan zoeken op de Pricewatch naar behuizingen met meer bays en op de volgende mogelijkheden uitgekomen. Rack-mounted is geen must, maar ook geen probleem. Ik heb buiten het aantal bays alleen niet echt nog een idee waar op te letten om bijv. te weten of de airflow goed is, er extra fans nodig zijn, ... Advies dus welkom. Andere suggesties ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wotnix
martyw schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 00:33:

Totaal€ 1.019,24

toon volledige bericht
@martyw
Waarom niet de 12400T als processor?
Just asking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
Wotnix schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:32:
[...]

@martyw
Waarom niet de 12400T als processor?
Just asking.
Die is alleen nog tweedehands te koop....
Bovendien zijn de T modellen idle niet zuiniger, hun maximale stroom gebruik is minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Wesley schreef op donderdag 28 november 2024 @ 12:23:
Nog eens bedankt allemaal voor de goede tips! Ik ben inmiddels gestart met een en ander al te bestellen, om een build te doen die grotendeels overeenkomt met de suggestie van @martyw op basis van een uitvoering: Intel Core i5-12400 Tray (zonder GPU wel).
Bedoel je zonder dedicated GPU, of bedoel je het uitvoering: Intel Core i5-12400F Boxed model?

Doodzonde namelijk om een CPU zonder QuickSync te nemen als een van de hoofddoelen is om media te serveren.

En welk moederbord ga je de CPU op prikken?

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 29-11-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wesley
@D4NG3R: sorry voor de onduidelijk, zonder dedicated GPU ;) Zeker de bedoeling om QuickSync te hebben, ik ga dus voor de uitvoering: Intel Core i5-12400 Tray.

Moederbord wordt normaal gezien de uitvoering: Gigabyte B760M DS3H DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wotnix
martyw schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:37:
[...]

Die is alleen nog tweedehands te koop....
Bovendien zijn de T modellen idle niet zuiniger, hun maximale stroom gebruik is minder.
Beste @martyw ,

Als ik https://technical.city/en...5-12400T-vs-Core-i5-12400 kijk dan is de T zuiniger.
Maar ik ben niet zo in deze materie thuis en interpreteer ik het verkeerd?

Hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

Wotnix schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:25:
[...]

Beste @martyw ,

Als ik https://technical.city/en...5-12400T-vs-Core-i5-12400 kijk dan is de T zuiniger.

Hartelijk dank!
Je moet het T model zien als een auto met een begrenzer. En het niet-T model als diezelfde auto zonder begrenzer.

Als ze stationair draaien verbruiken ze allebei even veel.
Als ze beiden 100KM/h rijden verbruiken ze even veel.
Alleen houd het T model op bij 120KM/h terwijl het niet-T model tot 200KM/h kan.

Verwar (piek) verbruik niet met efficiëntie. ;)

[ Voor 22% gewijzigd door D4NG3R op 29-11-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-05 10:10
De uitvoering: Inter-Tech IM-1 Pocket heeft eigenlijk maar plaats voor 5 3,5" drives, en je kunt die 7 2,5" drives daar niet zomaar bij optellen. Daarnaast zijn de drives op allemaal vreemde plaatsen boven en onder in de kast weggewerkt zodat je niet mooi met één voedingskabel van de ene naar de andere drive kan lussen.

De Inter-Tech rack kasten zijn ietwat lage kwaliteit maar je kunt er veel schijven in kwijt, op vlak van airflow zien die er oké uit, je gaat misschien wel andere ventilators willen installeren als je ze stiller wilt.

De Fractal Design is een oude getrouwe voor homeservers, zelf geen ervaring mee, maar is een degelijke kast.

@Wotnix
Die website vergelijkt gewoon de TDP's van die CPU's, ze hebben zelf niets gemeten. Een CPU verbruikt niet continu het TDP, dat is meer het vermogen waarop de koeler moet voorzien zijn. De T CPU's zijn dus bedoeld voor systemen met beperkte koelmogelijkheden. In idle omstandigheden schakelen de non-T CPU's terug naar dezelfde kloksnelheden als een T CPU, en een server staat het grootste deel van de tijd in idle. Daarnaast kun je op een non-T CPU ook gewoon de maximale kloksnelheid begrenzen en dan doet die echt hetzelfde als de T variant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
Wotnix schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 13:25:
[...]

Beste @martyw ,

Hartelijk dank!
Dat is het maximale verbruik. Bij home servers is het idle verbruik iets om op te letten, de meeste servers thuis doen het merendeel van de dag niets.

In de test hier zie je dat het idle verbruik van de normale i5-12400 minder dan 1 Watt is. Maximaal trekt een gewone 12400 117 Watt uit het stopcontact, zie de PL2 waarde bv hier, de T versie blijft daar wat onder (hier). Ik kan geen idle verbruik van de T versie vinden, vermoedelijk is dat gelijk aan het al erg lage idle verbruik van de niet T versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wotnix
@Wotnix
Die website vergelijkt gewoon de TDP's van die CPU's, ze hebben zelf niets gemeten. Een CPU verbruikt niet continu het TDP, dat is meer het vermogen waarop de koeler moet voorzien zijn. De T CPU's zijn dus bedoeld voor systemen met beperkte koelmogelijkheden. In idle omstandigheden schakelen de non-T CPU's terug naar dezelfde kloksnelheden als een T CPU, en een server staat het grootste deel van de tijd in idle. Daarnaast kun je op een non-T CPU ook gewoon de maximale kloksnelheid begrenzen en dan doet die echt hetzelfde als de T variant.
Dank je wel voor de heldere uitleg in deze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wotnix
martyw schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 14:08:
[...]

Dat is het maximale verbruik. Bij home servers is het idle verbruik iets om op te letten, de meeste servers thuis doen het merendeel van de dag niets.

In de test hier zie je dat het idle verbruik van de normale i5-12400 minder dan 1 Watt is. Maximaal trekt een gewone 12400 117 Watt uit het stopcontact, zie de PL2 waarde bv hier, de T versie blijft daar wat onder (hier). Ik kan geen idle verbruik van de T versie vinden, vermoedelijk is dat gelijk aan het al erg lage idle verbruik van de niet T versie.
Klasse informatie @martyw !
Hartelijk dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B0de
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-05 22:22
@Wesley Wat is het uiteindelijk geworden? Ik heb dezelfde usecase :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wesley
@B0de: Het draait sinds vorige week met deze hardware:

1ProcessorsIntel Core i5-12400 Tray€ 125,73€ 125,73
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H DDR4€ 88,99€ 88,99
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 109,50€ 109,50
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 CO€ 31,90€ 31,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/64€ 119,35€ 119,35
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 84,55€ 84,55
2SSD'sLexar NS100 256GB€ 19,99€ 39,98
2SSD'sWD Blue SN580 2TB€ 112,92€ 225,84
Totaal€ 825,84

Het enige wat ik nog moet toevoegen zijn 2-3 HDD's (en eventueel een aparte SATA kaart) voor mijn media storage. Ik heb last minute nog wat geschoven met de SSD's ifv kortingen en advies elders, maar het concept is in grote lijnen hetzelfde gebleven. Mogelijks dat die last-minute keuzes de zuinigheid iets zullen beïnvloeden, maar daar kan ik mee leven. Nog eens bedankt aan iedereen die advies heeft gegeven, vooral @martyw & @D4NG3R!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09-05 15:01
Wesley schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:43:
@B0de: Het draait sinds vorige week met deze hardware:

1ProcessorsIntel Core i5-12400 Tray€ 125,73€ 125,73
1MoederbordenGigabyte B760M DS3H DDR4€ 88,99€ 88,99
1BehuizingenFractal Design Node 804€ 109,50€ 109,50
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36 CO€ 31,90€ 31,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/64€ 119,35€ 119,35
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 550W€ 84,55€ 84,55
2SSD'sLexar NS100 256GB€ 19,99€ 39,98
2SSD'sWD Blue SN580 2TB€ 112,92€ 225,84
Totaal€ 825,84

Het enige wat ik nog moet toevoegen zijn 2-3 HDD's (en eventueel een aparte SATA kaart) voor mijn media storage. Ik heb last minute nog wat geschoven met de SSD's ifv kortingen en advies elders, maar het concept is in grote lijnen hetzelfde gebleven. Mogelijks dat die last-minute keuzes de zuinigheid iets zullen beïnvloeden, maar daar kan ik mee leven. Nog eens bedankt aan iedereen die advies heeft gegeven, vooral @martyw & @D4NG3R!
toon volledige bericht
Kan je wat meer info geven waarom je voor 2 x 2 SSD's gegaan bent (oorspronkelijk ging je maar 1 x een 2TB SSD in steken? waarom de huidige keuze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wesley
@thomke ik was sowieso al plan om voor 2 SSD's te gaan om een mirror op te kunnen zetten. Ik had elders het advies gekregen om de boot drive van Proxmox nog apart te zetten en gezien die meerkost zo beperkt was heb ik dat ook nog gedaan. Beiden zijn dus een RAID mirror, de Lexar's als boot drive voor Proxmox, de WD's voor VM's etc.
Pagina: 1