Idee voor update over Odido Klik & Klaar 5G product

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 17:56
Odido heeft dus afgelopen maandag 14 oktober het product Klik & Klaar voor verkoop vrijgegeven, Tweakers schreef daarover:

nieuws: Odido brengt '300Mbit/s'-5G-thuisinternetabonnement uit voor 25 euro ...

Razend enthousiaste reacties in:

[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

Maar… in de nacht van woensdag op donderdag heeft Odido op het Zyxel modem een firmware update gereleased die het product voor een deel van de gebruikers slecht, zelfs onbruikbaar, maakt.

Als er geen n78 ontvangst is (3500 MHz.) omdat er nog geen mast in de buurt is, valt het modem nu terug naar de 4G B3 (1800 MHz.) band. Bij mij (vermoedelijk) zonder carrier aggregation en in ieder geval zonder de n28 (800 MHz.) band.

Gevolg is dat bij enige afstand van de mast, de dienst eigenlijk onbruikbaar is zoals veel early adopters ervaren in bovengenoemde thread en in de volgende posts in Odido fora:

https://community.odido.n...ternet-369189/index5.html

https://community.odido.n...ostid=1824139#post1824139

Gebruik je de SIM uit de Zyxel router in een andere 5G router dan is alles weer perfect. Het is dus puur de geleverde Zyxel router die het product slechter en zelfs onbruikbaar maakt.

Odido reageert nog niet.

Wellicht een idee voor een update nieuws artikel?

[ Voor 91% gewijzigd door ernstoud op 18-10-2024 17:17 ]

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:51
Lijkt er steeds meer op dat er inderdaad in de nieuwe firmware N28 is uitgezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

Jip zelfde euvel bij mij zoals beschreven door @ernstoud

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
ikbenjoeri schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 16:14:
Lijkt er steeds meer op dat er inderdaad in de nieuwe firmware N28 is uitgezet
Ik weet het zeker gezien dat wat de Zyxel in de GUI liet zien… alle 5G carrier info weg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:36

Hayte

Nieuwsredacteur
Interessant, dank voor het melden :) Ik heb net Odido gevraagd of zij dit herkennen. Ik gebruik de afgelopen week zelf ook Klik&Klaar om te testen, ik merk wel dat de snelheid heel erg kan wisselen. Als ik de modemrouter maar een paar centimeter verplaats, kan dat al het verschil uitmaken tussen of de modemrouter de 1800MHz- of de 3,5GHz-band pakt, met de bijbehorende snelheidsverschillen. Ik heb niet het idee alsof hier veel verandering in zit tussen de firmware-update. Moet eerlijk zeggen dat ik niet eens wist dat de firmware geüpdatet was, tot ik dit topic zag.

Er komt morgen wel een achtergrondartikel online over Klik&Klaar. Ik zal dit topic hier vooralsnog niet in meenemen, ook omdat ik op het Odido-forum veel verschillende ervaringen zie. Ik geef in het artikel wel aan dat de snelheid zeer sterk kan wisselen, afhankelijk van de locatie en de dienst die je gebruikt om te testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ernstoud
Hayte schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:34:
Interessant, dank voor het melden :) Ik heb net Odido gevraagd of zij dit herkennen. Ik gebruik de afgelopen week zelf ook Klik&Klaar om te testen, ik merk wel dat de snelheid heel erg kan wisselen. Als ik de modemrouter maar een paar centimeter verplaats, kan dat al het verschil uitmaken tussen of de modemrouter de 1800MHz- of de 3,5GHz-band pakt, met de bijbehorende snelheidsverschillen. Ik heb niet het idee alsof hier veel verandering in zit tussen de firmware-update. Moet eerlijk zeggen dat ik niet eens wist dat de firmware geüpdatet was, tot ik dit topic zag.

Er komt morgen wel een achtergrondartikel online over Klik&Klaar. Ik zal dit topic hier vooralsnog niet in meenemen, ook omdat ik op het Odido-forum veel verschillende ervaringen zie. Ik geef in het artikel wel aan dat de snelheid zeer sterk kan wisselen, afhankelijk van de locatie en de dienst die je gebruikt om te testen.
Top! Zeker is dat met de firmware update n28 uitgezet is of niet geactiveerd wordt in sommige omstandigheden. Of de subcarriers die Odido voor 4G+ gebruikt uitgezet zijn in de firmware of minder qua kwaliteit zijn is vaag.

Toch wel veel meldingen van gebruikers die helemaal geen 5G ontvangst meer zien, precies na de herstart na de firmware update. Bij mij zonder modem te verplaatsen. Heb dat nog wel gedaan maar nergens in huis meer 5G. Andere 5G router met de SIM van Klik&Klaar doet gewoon 5G inclusief n28.

Ligt echt wel aan die firmware update. Vraag is natuurlijk of dit expres gedaan is, of dat het een bug is. Ik vermoed het eerste. Die modems zijn natuurlijk al tijden geleden op voorraad gezet. Ik vermoed in dat geval dat Odido om netcongestie te voorkomen in de tussentijd aan firmware gesleuteld heeft en z.s.m. na de release van K&K het uitgerold heeft.

Of het is een }:O .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Hayte schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:34:

@Hayte Wellicht een richting waar we het moeten zoeken:

petertje30 in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:31
@Hayte heb een uiteenzetting van de banden voor en na de firmwareupdate gemaakt. stormfly in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:12
Ik mis in het artikel de voorwaarden. Zoals het voorrang geven van mobiel verkeer tov dit product, FUP en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
@Hayte :

Ik vraag me gezien alle zorgwekkende berichten op de laatste 3-4 pagina’s van [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie, zelfs dicht bij de mast op n78, of dit product lanceren op dit moment zonder landelijke n78 dekking en voldoende uplink capaciteit op veel masten, verstandig was.

Lijkt me echt Tweakers waardig om daar nog een artikel over te publiceren.

Erg instabiel, geen n28 band, wifi loopt soms vast, upload soms dramatisch etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunkiegaming
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:02
Ik wil even 2 punten benadrukken:

1: n28 is de lage 700MHz band van 5G, niet de B20 800MHz band van 4G.
2: Odido gebruikt de n48 3600MHz band voor 5G NSA, ze hebben (nog) niet n78 aangezet. n78 wordt waarschijnlijk pas aangezet als 5G standalone ook live gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wzd308TMhtqXtaNcA5T-sokFMB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bbiJXsMI0FqR64ECB6njJCdy.jpg?f=fotoalbum_large

RIPE Atlas probe #1008427

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
@Hayte In het kader van actualiteit: opzeggen/annuleren Klik & Klaar lijkt onmogelijk:

M66B in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

En:

Ping83 in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 22% gewijzigd door ernstoud op 21-10-2024 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
dunkiegaming schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:49:
Ik wil even 2 punten benadrukken:

1: n28 is de lage 700MHz band van 5G, niet de B20 800MHz band van 4G.
2: Odido gebruikt de n48 3600MHz band voor 5G NSA, ze hebben (nog) niet n78 aangezet. n78 wordt waarschijnlijk pas aangezet als 5G standalone ook live gaat.
[Afbeelding]
Odido gebruikt echt n78, een subset van n48. Jouw device geeft n48 aan maar detecteert dus niet dat die subset gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Lijkt er op dat Odido nu toegeeft dat dit product helemaal niet voor het buitengebied bedoeld is. Wat een marketing blunder dan. Die doelgroep is met nadruk in persbericht e.d. wel genoemd.

Zie dat wat een Tweaker uiteindelijk te horen kreeg:

cyclone in "[Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-03 09:30
Hallo allemaal,

Ik woon in Bussum en overweeg ook zo'n 5g router te proberen. Heb nu glas van Odido wat in princpe goed zou moeten zijn voor 1gb maar dat haal ik nooit. Op de wifi haal ik gemiddel tussen de 400 en 430. Kosten zijn 50 euro per maand. Bij mij in de buurt staat een N28 mast op een afstand van 130 meter. Er wel line of sight, geen obstakels dus. Vraag is dus of dit de moeite waard is waar dit naartoe gaat. Ervan uitgaande dat N28 "aan" blijft staan,...dan zou het een goede optie kunnen zijn om te proberen....any thoughts?
Note: Mijn huis staat in het midden van een sector beam.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9dQzHFSOuvsP9IKMJUSYSa-TC0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/1DsrDBiIBPBbBZ276ry8qMgb.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
wkloppen schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 00:27:
Hallo allemaal,

Ik woon in Bussum en overweeg ook zo'n 5g router te proberen. Heb nu glas van Odido wat in princpe goed zou moeten zijn voor 1gb maar dat haal ik nooit. Op de wifi haal ik gemiddel tussen de 400 en 430. Kosten zijn 50 euro per maand. Bij mij in de buurt staat een N28 mast op een afstand van 130 meter. Er wel line of sight, geen obstakels dus. Vraag is dus of dit de moeite waard is waar dit naartoe gaat. Ervan uitgaande dat N28 "aan" blijft staan,...dan zou het een goede optie kunnen zijn om te proberen....any thoughts?
Note: Mijn huis staat in het midden van een sector beam.
[Afbeelding]
Dit is niet het juiste topic er is een ander topic met meer info. Dat n28 uitgeschakeld is dat is een bewuste keuze, ik zou er zeker niet vanuit gaan dat deze beschikbaar blijft als ik de reactie van Tommie van Odido lees. Als je geen band n78 hebt, kan je dit product beter niet aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
stormfly schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:03:
[...]

Dit is niet het juiste topic er is een ander topic met meer info. Dat n28 uitgeschakeld is dat is een bewuste keuze, ik zou er zeker niet vanuit gaan dat deze beschikbaar blijft als ik de reactie van Tommie van Odido lees. Als je geen band n78 hebt, kan je dit product beter niet aanschaffen.
dank voor tip. De vraag is dan of dat voor andere 5g routers ook geldt. Maw: Kunnen ze N78 uitzetten / niet beschikbaar stellen voor ALLE 5G routers....
reg

w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
wkloppen schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:06:
[...]

dank voor tip. De vraag is dan of dat voor andere 5g routers ook geldt. Maw: Kunnen ze N78 uitzetten / niet beschikbaar stellen voor ALLE 5G routers....
reg

w.
Nee alleen voor hun eigen router, als jij zelf een goede router koopt kan je wel op band n28 heeft @ernstoud volgens mij uitgezocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
stormfly schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 09:09:
[...]

Nee alleen voor hun eigen router, als jij zelf een goede router koopt kan je wel op band n28 heeft @ernstoud volgens mij uitgezocht.
@wkloppen Klopt. Hier gewoon n28 met een Huawei 5G router:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sjUqcjvxOV4ZmTCvuGTDaTcbn4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POJ1s8SfW43DEGPOavKWzpX3.jpg?f=fotoalbum_large

Zit op bijna 2 km. van de mast, snelheid 180/20, latency 20 ms.

Modem staat op “auto”, dus kiest zelf de banden op basis van sterkte. Soms kiest hij dan geen n28 dan valt download terug naar 140 Mbps.

Dit is het Odido Klik&Klaar topic: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

[ Voor 6% gewijzigd door ernstoud op 30-10-2024 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wkloppen
Hallo Ernst,..zie dat jijde Huawei hebt. H122-373,.....zit er veel verschil tussen die 5G routers. Ik zag er een heel aantal in de range van 300 tot 400 euro. TP link, Night hawk, Oppp...etc....vraag is dus eigenlijk welke ik zou moeten hebben:)....Ik overweeg om het een maandje te proberen. Zoals gezegd heb nu glas van Odido voor 50 euries per maand. De wifi hier in huis komt op de laptops en mobiels nooit onder de 300 maar kan wellicht nog beter en in ieder geval goedkoper.

reg

w.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
wkloppen schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 11:10:
Hallo Ernst,..zie dat jijde Huawei hebt. H122-373,.....zit er veel verschil tussen die 5G routers. Ik zag er een heel aantal in de range van 300 tot 400 euro. TP link, Night hawk, Oppp...etc....vraag is dus eigenlijk welke ik zou moeten hebben:)....Ik overweeg om het een maandje te proberen. Zoals gezegd heb nu glas van Odido voor 50 euries per maand. De wifi hier in huis komt op de laptops en mobiels nooit onder de 300 maar kan wellicht nog beter en in ieder geval goedkoper.

reg

w.
Er kwam begin dit jaar hier een Vodafone mast op 200 meter afstand dus ik dacht 5G te krijgen en heb toen twee gangbare en betaalbare 5G routers aangeschaft met het idee de best presterende te houden en de andere weer te verkopen. Uiteindelijk bleek die nieuwe mast geen 5G banden te bieden, Vodafone doet heel raar in dit aspect.

Enfin, heb hier dus een Huawei H122-373 en een Oppo T1a. Zoals je op het plaatje ziet is er voor Huawei routers een mooi tool om alles uit te lezen en te configureren, de Oppo heeft dat niet. Ik heb de Oppo ook nog niet geprobeerd met de Klik&Klaar SIM.

Het lijkt er op dat de gangbare 5G routers standaard weinig te veranderen instellingen hebben m.b.t. banden, dus hou ik de Huawei met het tool LTEHMonitor. Aanrader. Ik zie dat hij op veel plaatsen uitverkocht is. Er zal wel een opvolger zijn dan, volgens mij deze: https://www.mediawinkel.e...138-380-5g-cpe-pro-3.html.

Pagina: 1