Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magin12
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-06 00:46
Opzoek naar advies omtrent laten plaatsen of zelf plaatsen warmtepomp.
Wij krijgen 20 december pas te sleutel en omdat de huidige subsidie eind dit jaar ophoudt op warmtepompen wou ik kijken of het nog lukt om voor het eind van het jaar een warmtepomp aan te schaffen en te laten plaatsen door erkend bedrijf met een bon uit dit jaar.

Het is een woning uit 1910, dubbelglas, dak en vloer geïsoleerd en wanden met opzetwandjes naar binnen toe geïsoleerd.

Geen idee of een normale warmtepomp met 40 graden het zonder CV aan kan, of dat er een warm water L/W warmtepomp nodig is ivm alle radiatoren die bij hogere temperatuur natuurlijk beter warmte afgeven.

Historisch gasverbruik:
1500m3 met gezin met 3 kinderen. Wij gaan er met ze 3e wonen dus verwacht een gasverbruik van rond de 1100m3
133m2 / 515m3 woning
Afgiftesysteem:
Geen vloerverwarming.
bij 40 graden heb ik de volgende afgifte berekend, 3 radiatoren woonkamer/keuken (750, 500, 677 watt), 1 in de gang (600 watt), 1 in de badkamer beneden, 1 in de badkamer boven, 4 slaapkamers met elk 1 radiator (400 watt).
Geen idee over waterinhoud.
SWW:
- plek voor boiler in bijkeuken
- 300 liter nodig ivm gezinsuitbreiding
Warmtepompvoorkeur:
L/W, zet op volgorde: stil, zuinig, goedkoop, verkrijgbaarheid, domotica-integratie, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, design
Wie gaat het installeren?
Zelf kopen en installatie wordt uitbesteed ivm subsidie eisen.
Heb wat gelezen over kvk inschrijving en dan juiste codes hieraan toevoegen om zo jezelf een factuur te schrijven, maar kan daar het fijne niet over vinden.

De muur achter de bijkeuken zou geschikt zijn voor de warmtepomp.
Dan zit hij achter de huidige CV installatie.

Indien ik dingen mis vraag gerust.

[ Voor 13% gewijzigd door magin12 op 15-10-2024 20:08 ]

DEYE SUN 20K-SG01HP3-EU-AM2 met Tesla Model 3 60kw accu. 20x580wp bifacial panelen op dak. Quatt Duo warmtepomp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-06 08:16
Voor de subsidie heb je een paar dingen nodig:
  1. -aankoop bon (dit mag best een bon op jouw eigen naam zijn, zelfs een factuur uit het buitenland wordt geaccepteerd.
  2. - factuur van in bedrijf stelling (dit moet door een officieel bedrijf zijn maar een bon van €100,- is al prima).
  3. - Wat foto's van de geïnstalleerde warmtepomp
40 graden is geen enkel probleem voor een L/W warmtepomp. Voor warm water zou je moeten kijken dat deze ook bij -10 nog een temperatuur haalt die hoog genoeg is. Heb zelf een panasonic die tot 59 graden haalt met de warmtepomp (ook bij -10). Heb dus geen spiraal nodig om een legionella run te doen.

Waar je wel rekening mee moet houden is dat een warmtepomp een minder hoog piek vermogen heeft. In de nacht de kachel naar 16 en in de ochtend even snel opstoken naar 21 zal wat lastig gaan.

Ben zelf een fan van de combinatie warmtepomp en losse airco's. Met een airco kan je in de avond even snel bijverwarmen en het is een prettig idee dat als je warmtepomp stuk gaat je altijd nog een airco hebt om mee te verwarmen. Heb dan ook 4 airco's door de woning heen hangen. Wil ik op zolder zitten kan het het daar even snel warm maken, hetzelfde geld voor kantoor.

Zelf gebruik ik ook een 300 liter vat voor warm water. Heb er wel 1 met een spiraal erin, puur voor het geval de warmtepomp stuk gaat je altijd warm water hebt. Wel merk ik dat als je de hond in bad doet wassen en daarna 2 kids nog in bad gaan je toch wat warm water tekort komt :o maar dat is me pas 1 keer gebeurd in 3 jaar

Heb zelf een 7KW warmtepomp hangen waarbij ik als ik deze ooit moet vervangen denk ik ga voor 5KW. Vooral in het voor en najaar heb je erg weinig warmte nodig en is de huidige unit wat te veel.

Helaas zijn er wat minder monteurs die een warmtepomp kunnen maken, dus een beetje redundantie geeft mij veel gemoedsrust. Zeker als het -10 is zit ik nog warm.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:02
<Goedkoop> moet je vergeten.. want kom je terecht bij luidruchtige Chinese warmtepompen die dan door webshop-inkopers worden voorzien van wel-luidende Europees klinkende merknamen, men schermt met jááren lange garantie (soms wel 10 jaar 8)7 ) die de inkopers en fabrikant nooit en te nimmer kunnen waarmaken...
Het zijn soms warmtepompen die je uitsluitend gebruikt om bruut zwembaden mee te verwarmen.
En dan zit je in December met een niet werkende Chinees die pas eind maart gerepareerd kan worden..

Kijk eens naar Vailant, Mitsubishi, Itho Amber.. de nieuwste modellen van deze merken zijn een stuk stiller dan die van 3, 4 jaar geleden en hebben instel mogelijkheden die we hier voor woonhuizen met SWW boiler/ vat nodig hebben.
Itho Daalderop Amber
Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magin12
MrNOnamE schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:36:
Voor de subsidie heb je een paar dingen nodig:
  1. -aankoop bon (dit mag best een bon op jouw eigen naam zijn, zelfs een factuur uit het buitenland wordt geaccepteerd.
  2. - factuur van in bedrijf stelling (dit moet door een officieel bedrijf zijn maar een bon van €100,- is al prima).
  3. - Wat foto's van de geïnstalleerde warmtepomp
Dan wordt het wel lastig om nog gebruik te maken van de subsidie dit jaar dus. Een installatie tussen 21 december en eind van het jaar😅
MrNOnamE schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:36:
40 graden is geen enkel probleem voor een L/W warmtepomp. Voor warm water zou je moeten kijken dat deze ook bij -10 nog een temperatuur haalt die hoog genoeg is. Heb zelf een panasonic die tot 59 graden haalt met de warmtepomp (ook bij -10). Heb dus geen spiraal nodig om een legionella run te doen.
Ik begrijp idd dat een warmtepomp normaliter tussen de 40 en 60 graden kan opwekken. Maar is dat genoeg als je dus alleen radiatoren hebt hangen met afgifte overmorgen dat ik heb om je woning op 20/21 graden te houden?

DEYE SUN 20K-SG01HP3-EU-AM2 met Tesla Model 3 60kw accu. 20x580wp bifacial panelen op dak. Quatt Duo warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magin12
Volgorde was ik vergeten aan te passen. Ik wil zeker voor een gerenommeerd merk gaan LG of Mitsubishi.
Qua verbruik zou ik 7KW WP nodig hebben bij 1500m3 gas verbruik volgens de berekeningen. Of 5KW bij 1100m3 volgensmij.
Maar kan die de woning warm houden met enkel de radiatoren die ik heb hangen?

Waarschijnlijk is er een buffervat nodig omdat er geen vloerverwarming is die als buffer kan dienen.

We hebben ook een houtkachel die af en toe aan kan en gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-06 15:11

Bravo

Second Best

magin12 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:13:
[...]

Volgorde was ik vergeten aan te passen. Ik wil zeker voor een gerenommeerd merk gaan LG of Mitsubishi.
Qua verbruik zou ik 7KW WP nodig hebben bij 1500m3 gas verbruik volgens de berekeningen. Of 5KW bij 1100m3 volgensmij.
Maar kan die de woning warm houden met enkel de radiatoren die ik heb hangen?

Waarschijnlijk is er een buffervat nodig omdat er geen vloerverwarming is die als buffer kan dienen.

We hebben ook een houtkachel die af en toe aan kan en gaat.
Om te weten of je de woning comfortabel warm kunt houden bij -7 of -10 moet je een warmteverliesberekening (laten) doen. Dan weet je hoeveel warmte je woning verliest (ondanks de isolatie), dus hoeveel warmte je er in moet stoppen om het op temperatuur te houden.
Het huidige gasverbruik is een goede indicatie als je er zelf woont, maar iedereen heeft zijn eigen ritme. Misschien werd er heel veel gedoucht/gebadderd, of gingen ze iedere dag naar de sportvereniging en werd alleen daar gedouched. Stond de thermostaat op 20/21 of op 18 graden? Werd het hele huis verwarmt of alleen de woonkamer? Hoe vaak stond de houtkachel aan? Wel of geen nachtverlaging?
De huidige beschrijving (1910, voorzetwandjes) is onvoldoende om je te kunnen vertellen wat je nodig hebt.
a. het vermogen van je warmtepomp
b. het vermogen van je afgiftesysteem

b moet even groot zijn als a, omdat je anders je warmte niet kwijt kunt. Je wil het met alleen radiatoren gaan doen (zonder vloerverwarming), met ventilatoren kun je de afgifte van de radiatoren boosten, zeker als ze meerdere platen met convectielamellen hebben (hint: type 22, 33 oid).

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Even voor de goede orde, de subsidie gaat niet weg maar wordt wat lager en vanaf 2025 ook anders berekend.
Ik zou dus niet gaan rushen nu om die paar honderd euro extra op te strijken bij de RVO.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1