Zelfbouw subwoofer obv Bose Acoustimass 5 series III

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okkie77
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 15-12-2024
Mijn vraag
weet iemand de specificaties van de acoustimass 5 series III subwoofers omdat ik van 4van die speakers een grotere subwoofer wil bouwen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
contact opgenomen met Bose alleen kunnen ze mij vertellen wat er al op de acoustimass staat dat de speakers 4 tot 8 Ohm zijn van 10 tot 200 Watt dit zegt natuurlijk niets over de specificaties van de subwoofers in de acoustimass.
Maar meer over een compleet aangesloten systeem.

[ Voor 36% gewijzigd door Okkie77 op 15-10-2024 12:48 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-06 21:39

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dit draadje zou gesloten moeten worden wegens gebrek aan eigen inzet. Ik geef je de kans om je bijdrage aan te vullen: Het slabloon voor de vraag is er niet voor niets. Specificaties van de acoustimass 5 series III zijn op de website van Bose te vinden. Ik kan me voorstellen dat je daar als je je eigen grotere subwoofer mee wilt bouwen niet genoeg aan hebt, maar dan moet je wel duidelijk zijn wat je nodig hebt. Als de vraag te open blijft, zet ik hier alsnog een slotje op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dank voor de aanvulling. Ik kan nog steeds niet echt opmaken aan wat voor informatie je behoefte zou hebben.

Als je twee identieke luidsprekers plaatst, krijg je een toename in volume van 3dB. Dit zul je niet waarnemen als een verdubbeling van volume, daarvoor is eerder 10dB nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:58
Waarschijnlijk zijn de woofers uit de acoustimass niet van erg hoge kwaliteit, zeker met betrekking tot de laagste tonen.

Ik zou hier iets uitzoeken, zoveel hoeft dat ook niet te kosten en dan heb je gelijk alle informatie die je nodig hebt.
https://www.speakerenco.nl/

Waarschijnlijk is dit al beter.
https://www.speakerenco.n...0-mm-basluidspreker-4-ohm

[ Voor 16% gewijzigd door Roderiktweaker op 15-10-2024 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:56

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Ik heb de topictitel aangepast zodat het duidelijk is waarvoor dit topic dient.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okkie77
dmantione schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:04:
Dank voor de aanvulling. Ik kan nog steeds niet echt opmaken aan wat voor informatie je behoefte zou hebben.

Als je twee identieke luidsprekers plaatst, krijg je een toename in volume van 3dB. Dit zul je niet waarnemen als een verdubbeling van volume, daarvoor is eerder 10dB nodig.
Ja maar ik wil gewoon weten hoeveel Watt deze speakers zijn ik weet van db maar hoeveel Watt kunnen ze aan.
Ik weet inmiddels dat er op de filters lampjes zitten die gaan branden als ze teveel wattage binnenkrijgen dus misschien moet ik wat experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Wellicht is het een idee om de luidspreker open te schroeven en te kijken of er op de eigenlijke spreker een typenummer staat. Daarop Googelen levert je mogelijk een gegevensblad op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okkie77
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RniRVfo3fgkshfY2aqEeAhl1uSw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hNicqKJNimZsalGMjhvd9X9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okkie77
Dit zijn de acoustimass speakers ik denk dat ik er weer een tweeweg systeem van ga maken maar dan met het dubbele aantal speakers.
Ook heb ik vernomen dat de lampjes op de filters er voor zijn om bij overbelasting te gaan branden om het opblazen van de subwoofers te voorkomen.
Dus denk koop een versterker en kijk bij welk wattage gaan ze branden.
En weet het wattage ongeveer.

[ Voor 4% gewijzigd door Okkie77 op 15-10-2024 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Bose is een bedrijf wat high-end audio apparatuur maakt. Het zou mij niet verbazen als zij niet al hun precieze technische keuzes willen opbaren. Als je op de componenten zelf geen verdere gegevens kan vinden, dan gaat dit heel moeilijk worden. Experimenteren is één aanpak, bedenk zelf maar even hoeveel zaken je op wilt blazen voor een succesverhaal. Je kan, zoals hierboven vermeld, ook componenten zoeken waarvan je wel de specs kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:58
Die lampjes in het filter zijn rechts onder op je foto te zien. Allicht kan je een foto van de achterkant van de woofers maken.

Of deze Bose zo high end is valt natuurlijk te betwisten maar dat is een andere discussie.

Die bas module van Bose geven hogere tonen dan een traditionele subwoofer trouwens. Volgens mij tot (ver) voorbij de 100Hz. Dit moet ook omdat die kleine "normale" luidsprekers niet laag genoeg gaan, dit vangt die bas module op.

[ Voor 86% gewijzigd door Roderiktweaker op 15-10-2024 21:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 05-06 15:06
Als je wilt starten met de zelfbouw speaker hobby, zou ik adviseren een complete DIY kit te kopen. Of een bestaand berekend ontwerp te kiezen, met de tekening naar de bouwmarkt en op maat laten zagen. Hier zet je dan een driver in en een plaatversterker. Hiervoor is veel te vinden op het internet en ook zijn er leveranciers die vaak meedenkend zijn.

De drivers die je hebt lenen zich überhaupt niet tot subwoofer drivers. De Bose acousticmass "subwoofer" is namelijk gemaakt om van 50 tot 200hz operationeel te zijn. De kwaliteit ervan is ook te betwisten.

Mocht je toch willen verder gaan met deze 4 drivers. Wattage is niet belangrijk, impedantie is dat wel. Zeker gezien je er 4 tegelijk wilt gaan gebruiken. Kom je er niet achter wat de impedantie is, zou ik het hele project afblazen. Dit gaat je alleen maar opgeblazen versterkers kosten. De impedantie is wel te berekenen maar ik schat in dat de tools en kennis daarvoor een brug te ver is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:40
Archer_VC10 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:48:
Bose is een bedrijf wat high-end audio apparatuur maakt.
Correctie: Bose is een bedrijf wat low-end audio apparatuur maakt en dit voor een high-end prijs verkoopt.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 13:04
Heb je al een kast ontworpen waar ze in moeten komen?
Of heb je een idee van hoe hij moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okkie77
3dmazter schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:43:
Heb je al een kast ontworpen waar ze in moeten komen?
Of heb je een idee van hoe hij moet worden?
Ja ik heb het idee om 4 van deze speakers in een behuizing van een glijbaan te plaatsen en denk dat ik de filters van de acoustimass te gebruiken, als ik de specificaties van de acoustimass mag geloven moeten ze 800 Watt per kanaal aankunnen, als ik vier speakers in serie en parallel aansluit.
Dus wil ik er twee topkasten bij ontwerpen (waar ik de speakers ook al voor heb.)
Was eigenlijk van plan nieuwe filters te ontwerpen, maar nu ik weet dat de lampjes in de acoustimass filters er voor dienen om overtollig wattage af te voeren, kan ik daaraan precies zien wanneer ik de speakers overbelast.
En het wattage bepalen.
800 Watt betekent volgens mij 113 dB per kanaal.
Mits ik het filter gebruik met de midhoog uitput
ook gebruik.

[ Voor 7% gewijzigd door Okkie77 op 16-10-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
Okkie77 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:47:
[...]

Ja ik heb het idee om 4 van deze speakers in een behuizing van een glijbaan te plaatsen en denk dat ik de filters van de acoustimass te gebruiken, als ik de specificaties van de acoustimass mag geloven moeten ze 800 Watt per kanaal dan aankunnen, als ik vier speakers in serie en parallel aansluit.
Dus wil ik er twee topkasten bij ontwerpen (waar ik de speakers ook al voor heb.)
Was eigenlijk van plan nieuwe filters te ontwerpen, maar nu ik weet dat de lampjes in de acoustimass filters er voor dienen om overtollig wattage af te voeren, kan ik daaraan precies zien wanneer ik de speakers overbelast.
Een glijbaan?

Die 800 watt zou ik niet te veel waarde aan hechten dat zal wel PMPO wattage zijn.

Heb je een tekening of foto van de behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okkie77
3dmazter schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 12:51:
[...]

Een glijbaan?

Die 800 watt zou ik niet te veel waarde aan hechten dat zal wel PMPO wattage zijn.

Heb je een tekening of foto van de behuizing?
Ik weet niet wat PMPO wattage is, zou je me dit uit kunnen leggen.
En inderdaad vind ik de bass reflex behuizing erg appart zal een foto posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okkie77
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/88Mkx8wifOnFT3GKuotvYdFXBFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pi4ycjhkvx2R0kokxmVzrwSK.jpg?f=fotoalbum_large
Je ziet hier de behuizing waar de speakers waar de voorkant van de subwoofers ook een bass reflex hebben met een bass reflex naar achteren, weet niet of het goed uitleg.

[ Voor 18% gewijzigd door Okkie77 op 16-10-2024 13:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
Hulleman schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:33:
[...]

Correctie: Bose is een bedrijf wat low-end audio apparatuur maakt en dit voor een high-end prijs verkoopt.
Off-topic, ben geen Bose fan maar dit klopt dan ook weer niet. Bose heeft 3 verticals, Liftestyle, Pro PA apparatuur en (luchtvaart) headsets. Allemaal prima producten op hun eigen manier met m.i. normale prijzen.
Bijvoorbeeld: de Acousticmass 10 set kostte ±1300 euro, voor dat geld kocht je echt geen high end 5.1 speakerset. Een degelijke center speaker is al duurder. Bose richte zich ermee op de koper die nu gaat voor een soundbar of Sonos systeem. Daar is dezelfde vergelijking te maken, het zijn lifestyle producten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:35

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Okkie77 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:11:
[...]

Peak Music Power Output......de schreewerige max output van een verstrerker waar, meestal, lowbudget merken mee schermen "KOOP MIJ, CHECK MIJN HOGE PMPO".

RMS wattage is bruikbaarder (root mean square).

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3dmazter
[...]

Peak power, often referred to as "maximum power" or "peak music power output (PMPO)," represents the maximum short-term power handling capacity of a speaker. It indicates the speaker's ability to briefly handle bursts of power without damaging the equipment. While peak power is a valuable specification, it's important to note that it doesn't reflect the speaker's long-term performance capabilities.

Aha een bandpass kast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dn-uKeOTDKYGvridPLSpljDaHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E00P9AHIzZ8huXodAGL85Fun.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door 3dmazter op 16-10-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okkie77
Fraggert schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:20:
[...]

Peak Music Power Output......de schreewerige max output van een verstrerker waar, meestal, lowbudget merken mee schermen "KOOP MIJ, CHECK MIJN HOGE PMPO".

RMS wattage is bruikbaarder (root mean square).
Ja maar wat heeft PMPO dan te maken met speakers als het een waarde van versterken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:35

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Okkie77 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:37:
[...]

Ja maar wat heeft PMPO dan te maken met speakers als het een waarde van versterken is.
sorrie het is beide.......ook de max handling wat een speaker kort aan kan.

maar dat zijn getallen waar je niks aan hebt, in een huiskamer verga je al van de herrie bij veel minder watt's.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Hulleman schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:33:
[...]

Audio is vaak overpriced. Bose is relatief duur, maar haalt wel veel geluid uit een kleine formfactor. Kun je onderbouwen waarom jij ze low-end vindt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:40
Jorgen schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:08:
[...]

Audio is vaak overpriced. Bose is relatief duur, maar haalt wel veel geluid uit een kleine formfactor. Kun je onderbouwen waarom jij ze low-end vindt?
Offtopic:
Mijn ervaringen gaan terug naar de tijd van de Bose 321 2.1 en Bose lifestyle 5.1 sets. Dat is dus zeker early jaren 2000. Stuk voor stuk was dat echt niets bijzonders. Voor die tijd zag het er wel leuk uit allemaal met stijlvolle versterker/receiver die ook als dvd/cd speler fungeerde (eerlijk is eerlijk). UItiem kleine speakers waarvan het geluid echt niet beter was dan de vroegere PC setjes van Creative (zoals de Inspire 5.1 5300 voor € 130). De acoustimas subwoofer wat eigenlijk geen subwoofer is (maar wel bonken, omdat je geen crossover kunt instellen) en dat voor € 1.000 - € 1.500 voor de 2.1 sets tot vele duizenden euro's voor de 5.1 lifestyle setjes van Bose.

Overigens heb ik van de opa van mijn vrouw een Bose Acoustimas 5 (eind jaren 80/begin jaren 90 gekregen). Als je alleen al de bouwkwaliteit ziet dan schrik je echt. De subwoofer is een rechthoekige doos van dun mdf of spaanplaat zonder enige vorm van afwerking :') Wat een zooi. Dat zal in die tijd ook wel meer dan 1.000 gulden hebben gekost.

Dat beeld van Bose is nooit meer van mijn netvlies (of beter gezegd dat geluid van mijn trommelvlies) verdwenen. Overpriced rommel waar ik met een hele grote boog omheen loop.

Edit: Haha, ik zie dat Bose dus nog steeds die lifestyle sets levert. De Lifestyle 650 voor € 4.500. 5.1 melkpakjes set met een draadloze sub en een soort van receiver. Dat kan toch echt niet.....

[ Voor 11% gewijzigd door Hulleman op 16-10-2024 16:01 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greentea
Hulleman schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:54:
[...]

Offtopic:
Mijn ervaringen gaan terug naar de tijd van de Bose 321 2.1 en Bose lifestyle 5.1 sets. Dat is dus zeker early jaren 2000. Stuk voor stuk was dat echt niets bijzonders. Voor die tijd zag het er wel leuk uit allemaal met stijlvolle versterker/receiver die ook als dvd/cd speler fungeerde (eerlijk is eerlijk). UItiem kleine speakers waarvan het geluid echt niet beter was dan de vroegere PC setjes van Creative (zoals de Inspire 5.1 5300 voor € 130). De acoustimas subwoofer wat eigenlijk geen subwoofer is (maar wel bonken, omdat je geen crossover kunt instellen) en dat voor € 1.000 - € 1.500 voor de 2.1 sets tot vele duizenden euro's voor de 5.1 lifestyle setjes van Bose.

Overigens heb ik van de opa van mijn vrouw een Bose Acoustimas 5 (eind jaren 80/begin jaren 90 gekregen). Als je alleen al de bouwkwaliteit ziet dan schrik je echt. De subwoofer is een rechthoekige doos van dun mdf of spaanplaat zonder enige vorm van afwerking :') Wat een zooi. Dat zal in die tijd ook wel meer dan 1.000 gulden hebben gekost.

Dat beeld van Bose is nooit meer van mijn netvlies (of beter gezegd dat geluid van mijn trommelvlies) verdwenen. Overpriced rommel waar ik met een hele grote boog omheen loop.

Edit: Haha, ik zie dat Bose dus nog steeds die lifestyle sets levert. De Lifestyle 650 voor € 4.500. 5.1 melkpakjes set met een draadloze sub en een soort van receiver. Dat kan toch echt niet.....
En B&O verkoopt OLED schermen van LG voor 400% meer... Het zijn lifestyle producten voor een doelgroep die zich het kan permitteren. Een Rolex koopt men ook niet (meer) omdat deze beter de tijd bijhoud dan een Casio. Het Bose haten begint een cliche te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Het mag duidelijk zijn dat iedereen een eigen mening en ervaring heeft. En dat mag ook. Een product of merk ophemelen of afkraken heeft ook alleen zin als je het onderbouwen kunt.

Dank @Hulleman voor je toelichting.

Laten we, inclusief ikzelf, weer bij de vraag van TS blijven 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
ik denk dat het een gaaf project is. mijn vraag is alleen of het allemaal subwoofers zijn? Zo ja, dan kun je een mooie array sub maken. Je hebt alleen de Thielle/small parameters van de units nodig. Op basis daarvan kun je met software uitstekend de inhoud van de bekisting berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Subwoofers is relatief. Het "probleem" bij Bose is dat ze voor alles middentoners gebruiken. Ook voor de subs, Dit zijn 5-6" drivers waarmee ze met een hoop filtering en een bepaalde kastcontructie nog een bereik van 50-200Hz kunnen halen, maar als je zelf iets gaat bouwen zijn dit wel de laatste drivers die ik zou kiezen. Eigenlijk werkt het alleen als je precies hetzelfde nabouwt, maar dan krijg je wat je al had...

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Goed, sommige mensen hebben een grote voorkeur voor Bose, anderen hebben er niks mee. Dat mag allebei. Enkel, de TS heeft daar niks aan, want hij wil graag Bose onderdelen gebruiken. Laten we ons daarop richten.

@ iedereen:
Inhoudelijke posts over hoe de TS zijn project kan realiseren blijft in dit topic.
Verdere algemene discussie en/of mening over Bose gaat in Bose | Algemene Bose Topic

[ Voor 46% gewijzigd door Jorgen op 18-10-2024 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:14
Naar mijn weten hebben dit soort drivers (woofers) vaak een vrij hoge impedantie, waardoor ze met een flink vermogen aangestuurd kunnen worden.
Ter vergelijking, als je kijkt naar een versterker van bijvoorbeeld 100 watt op 8 ohm, zal dit bijvoorbeeld ~200 watt op een 4 ohm speaker zijn (wat nog lang niet elke versterker aankan, daarom nooit speakers met een te lage impedantie of speakers parallel gaan aansluiten) of ~50 watt op een 16 ohm speaker. Aan het formaat van de magneet te zien zou ik zeggen dat het een +/- 50 watt speaker is, maar dit valt lastig te zeggen als de specs "geheim" gehouden worden door Bose en zonder de "banana for scale".

Let overigens ook op met crossovers parallel zetten, vaak zit er een simpele condensator in serie met de output (omdat die kleine satelliet speakertjes anders zouden opblazen) welke de lage tonen er uit filtert, en hoe hoger de capaciteit van de condensator hoe meer dat lagere frequenties er doorgelaten worden. Als je er 4 parallel gaat zetten met zowel de in- als de out-puts zet je als het ware die condensators parallel aan elkaar, waardoor je dus in plaats van bijvoorbeeld 22 microfarad al zit aan 88 microfarad en er dus ook lagere tonen naar de satelliet speakers gestuurd gaan worden. (ik heb niet gekeken wat er daadwerkelijk op de crossover zit van dit model)

[ Voor 49% gewijzigd door MineTurtle op 19-10-2024 12:42 ]

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:33

Jag

[...]

Zeer apart :). Het is een 6e bandpass systeem. Dat bestaat uit een reflex kamer voor en achter de driver. Lastig om te bouwen, wel efficient. Ik geloof zelfs dat ze het gepatenteerd hebben, wat vrij bijzonder is voor zon algemeen ontwerp.

Bose gebruikt altijd vrij kleine drivers en full range drivertjes en om de output te vergroten, verhogen ze het aantal drivers. Verder geen serieus audio bedrijf die dit doet, 18inch+ is de standaard voor pro subs tenzij het om kleine setjes gaat.

Je kan wel subjes bouwen met kleine drivers, maar het is minder efficient / minder output. Om dit te doen moet je eerst de TS parameters achterhalen en dan invoeren in winisd of hornresp. Dan kan je verschillende enclosures proberen. Je kan ook het Bose ontwerp nabouwen of op de gok een wat vergevender ontwerp maken (zoals een oldskool hoorn ontwerp zoals de "glijbaan"). Zelf nooit hoorn subs gebouwd dus precies weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okkie77
Jag schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:55:
[...]

Zeer apart :). Het is een 6e bandpass systeem. Dat bestaat uit een reflex kamer voor en achter de driver. Lastig om te bouwen, wel efficient. Ik geloof zelfs dat ze het gepatenteerd hebben, wat vrij bijzonder is voor zon algemeen ontwerp.

Bose gebruikt altijd vrij kleine drivers en full range drivertjes en om de output te vergroten, verhogen ze het aantal drivers. Verder geen serieus audio bedrijf die dit doet, 18inch+ is de standaard voor pro subs tenzij het om kleine setjes gaat.

Je kan wel subjes bouwen met kleine drivers, maar het is minder efficient / minder output. Om dit te doen moet je eerst de TS parameters achterhalen en dan invoeren in winisd of hornresp. Dan kan je verschillende enclosures proberen. Je kan ook het Bose ontwerp nabouwen of op de gok een wat vergevender ontwerp maken (zoals een oldskool hoorn ontwerp zoals de "glijbaan"). Zelf nooit hoorn subs gebouwd dus precies weet ik het niet.
Ben er inmiddels uit hoe ik mijn systeem wil gaan bouwen ga de filters van het acoustimass systeem hergebruiken ga ze in serie en parallel aansluiten zodat ze 8 Ohm bij 800 Watt worden "volgens de specificaties van de acoustimass speakers" ik bouw er twee topkasten bij van pioneer speakers "50 Watt speakers van 12 Ohm, 16 per kast" die dan 800 Watt bij 3 Ohm aankunnen en sluit deze aan op de mid/top uitgangen aan van deze filters.
Of is het aantal ohms te laag voor deze filters.
Ben me ervan bewust dat dit systeem waarschijnlijk weinig laag aankan, dus ga ik er een wbin van 2 x 15 inch bij bouwen voor het laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okkie77
Jag schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 10:55:
[...]

Ja een bandpass kamer voor en achter de kamer, kan het kwaad als ik alleen een kamer achter de speakers maak?
Zoals je bij glijbanen ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okkie77
Kan iemand mij misschien helpen aan bouwtekeningen van glijbanen en 2 x 15 inch wbins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Okkie77 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 18:48:
Kan iemand mij misschien helpen aan bouwtekeningen van glijbanen en 2 x 15 inch wbins?
Hier is het één en ander te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okkie77
Weet iemand ook of je filters in serie kan schakelen en zo het wattage kan verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Je bedoelt passieve wissel filters in serie zetten? Nee dat kan zeker niet. Je kan ze wel parallel zetten, zo lang je hetzelfde, en ook dezelfde, aantal drivers eraan hangt. Dus als er 1 woofer en 1 tweeter aanhing, of in het geval van Bose, 8 full range drivers :P, dan moet dat zo blijven.
Pagina: 1

Let op:
Dit topic is bedoelt om de TS te informeren hoe hij zijn project kan realiseren.

Verdere algemene discussie en/of mening over Bose gaat in Bose | Algemene Bose Topic