Bedoel je met jouw oordeel op je volgende posting:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80308964
In het algemeen (en in de situatie van de TS) zou je dat kunnen zeggen over alle situaties waarin er onduidelijkheid is, maar ik vroeg mij in de specifieke situatie die ik postte af hoe het juridisch zat. Ik realiseer mij dat ik daarmee de TS zijn topic kaap uiteraard

En voor de duidelijkheid, niet dat ik zit te wachten op een fietser op de motorkap natuurlijk

Dido schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:02:
[...]Ik doelde inderdaad niet specifiek op jou, maar dit soort vragen komen vaak uit dezelfde hoek waar ook automobilisten zitten die het absurd vinden dat ze fietsers voor moeten laten voordat ze met hun auto de rotonde verlaten, of automobilisten die op klaarlichte dag (bijna) een fietser scheppen en vervolgens verklaren (alsof het een excuus is!) dat ze die fietser niet gezien hadden (letterlijk twee weken geleden zien gebeuren, inclusief kutexcuus).
Then again, ik maak ook automobilisten mee die zebrapaden irritant vinden, en al helemaal in de regen, en dus vinden dat zij, in hun waterdichte stalen bak juist op dat moment wel even voorang moeten nemen op een voetganger die staat te verregenen.
Let wel, ik merk alleen op dat zulke atomobilisten bestaan. Er zijn ook veel nette automobilisten, en sommige van mijn beste vrienden zijn autobestuurders

...
Ach zo...duidelijk
Over dat excuus, het niet zien van iemand is simpelweg een verklaring waarom het gebeurd is. Vrijwel altijd kan dit met beter en langer kijken voorkomen worden. Maar het is wel een oprechte verklaring.
Klopt ook zeker.
offtopic:
Gedeeltelijk heeft dat te maken met domweg niet opletten of een vrij onnavolgbare risicoafweging maken, maar er zijn ook genoeg fietsers die bewust voorrang nemen als ze voorrang hebben, op voorwaarde dat ze inschatten er fysiek goed af te kunnen komen als de automobilist doorzet. Onderschat de wendbaarheid en de korte remweg van een fietser niet, zeker als die fietser wel degelijk de situatie aan ziet komen.
Zelf heb ik ook de neiging om als voetganger botweg een zebrapad op te lopen,
zeker als een (niet al te snel) aankomende auto niet duidelijk aanstalte maakt om te stoppen. Als ik het aan zie komen, en de auto rijdt door, land ik met weinig persoonlijke schade
op de motorkap, hetgeen alleen maar de kans vergroot dat de bestuurder
zelf graag de politie erbij haalt

Je woordkeus "waterdichte stalen bak" hiervoor lijkt te suggereren dat je niet veel met auto's op hebt. Begrijp ik het nu goed dat je moedwillig een aanrijding afdwingt om de automobilist de les te lezen in plaats van als kwetsbare verkeersdeelnemer die aanrijding te voorkomen? Of begrijp ik je dan verkeerd

Aldusso schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:42:
...De fietsen steken niet over, ze slaan links of rechtsaf en daarbij moet door de hoofdweg voorhang worden verleend Ik weet niet waarom je het niet wil snappen maar vsn welke kant de fietser ook komt, de automobilist moet altijd voorrang verlenen, in dit plaatje/situatie. Dat wil zeggen als automobilist moet je dus erg goed uitkijken en hopelijk geeft een fietser aan of die wel of niet afslaat, maar dan nog moet je gewoon wachten voorrang verlenen en dan pas door
Het lijkt er op dat ik niet goed ben in het duidelijk maken wat ik bedoel, waarvoor mijn verontschuldigingen
De fietsers zijn geen kruisend verkeer. Dat worden zij pas
na het afslaan. Dus je zou kunnen zeggen dat als de fietsers nog van oost naar west (en vice versa) gaan zij geen voorrang hebben en pas
nadat zij afgeslagen zijn voorrang hebben. Gelukkig begrijpt @
redwing wat ik bedoel, dus kennelijk was ik niet helemaal onduidelijk