Voorrang gelijkwaardige kruising, wie mag eerst?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dabbertje
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 25-06 23:45
Mijn lief en ik hebben een discussie over op een gelijkwaardige kruising. Wij hebben een gelijkwaardige situatie gezocht op het web maar tussen alle variabelen niks gevonden. Waarschijnlijk is het te simpel :D

Wie mag eerst? Ik dacht de zwarte auto maar mijn partner denkt de witte. Wie weet het juiste antwoord en kan het onderbouwen? Alvast dank.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dxRFoTv-MbP56bhRB_EX9pB0Cqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mz7CAbBW7DdnaXe2epbz9GCC.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via dabbertje op 05-10-2024 16:52)

• BlueShadowX13
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 31-05 15:11
Gelegenheidsvoorrang (ofwel reeg het onderling zelf).

RVV 15.1 op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan de voor hen van rechts komende bestuurders
RVV 18.1 Bestuurders die afslaan, moeten verkeer dat hen tegenmoet komt of fat op dezelde weg zich dan wel wel links of rechts achter hen bevindt, voor laten gaan.
RVV 18.2 Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hezelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan

Geen van deze regels heft elkaar op of is meer waard volgens het RVV, dus is er binnen deze regels geen conclusie, dus gelegenheidsvoorrang.

Het verschil tussen voor laten en voorrang is dat voorang alleen bestuurders betreft, en niet dan een belangrijker is dan de ander

Alle reacties

Acties:
  • +39 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Rood zwart wit zal in praktijk gaan denk ik

Wit stopt voor zwart; zwart stop voor rood

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:01
In dit geval de brutaalste want iedereen moet elkaar voorrang verlenen.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:11

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@HTT-Thalan The Mexican Standoff

Kom er maar in ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Fraggert op 03-10-2024 20:38 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ja, pas behandeld in de opleiding. Uitgangspunt is 'rechts rechts rechts' vanuit de lesauto bezien. Het theoretische antwoord, zou je deze op een examen krijgen, is dat jij altijd vanuit de lesauto redeneert dus wie voor jou van rechts komt gaat voor, en je wacht tot zij hun ding gedaan hebben en opgehoepeld zijn.

In de praktijk regel je het met communicatie - een handgebaar of je auto voorzichtig op laten rollen. Bonuspunten als je tijdens een praktijkexamen de situatie op tijd ziet aankomen en kunt vermijden door snelheid te verminderen zodat zij al weg zijn als jij aankomt.

Er is geen perfect theoretisch antwoord voor, maar een valide situatie want je komt het gewoon vaak tegen.

Feit is dat je hier een gelijkwaardige kruising hebt met 3 gelijkwaardige voertuigen en geen verkeerstekens (die boven regels gaan) om een tiebreaker te zijn. Je zult dit soort situaties vooral nog aantreffen in verblijfsgebieden of ontsluitingswegen met een overwegend lage snelheid en/of met lage verkeersintensiteit.

[ Voor 15% gewijzigd door HTT-Thalan op 03-10-2024 20:44 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:24
Wit want gaat rechtdoor op de zelfde weg denk ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17:44

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Meestal neemt rood en zwart geen voorrang en rijdt dus wit door. Niemand heeft in dit geval recht op voorrang.
https://www.anwb.nl/exper...-boven-verkeer-van-rechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CatchEmAll
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:38
Zwart wit rood. Recht door op de zelfde weg gaat voor (gevoelsmatig weegt dat zwaarder dan rechts gaat voor), en die moet zwarte auto van rechts nog even voor laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

3dmazter schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:42:
Wit want gaat rechtdoor op de zelfde weg denk ik
Als je het wiskundig aanpakt zou zwart winnen;

wit -> zwart 1
zwart -> rood 1
rood -> wit 1

Rood krijgt een -1 voor het linksaf gaan;

wit -> zwart 1
zwart -> rood 1 - 1 = 0
rood -> wit

Daarmee hoeft zwart geen voorrang meer te verlenen.

Alleen logica heeft vaak weinig te zoeken in het verkeer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:57
CatchEmAll schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:45:
Zwart wit rood. Recht door op de zelfde weg gaat voor (gevoelsmatig weegt dat zwaarder dan rechts gaat voor), en die moet zwarte auto van rechts nog even voor laten.
Grappig ik zou gevoelsmatig juist rood voor laten gaan, iedereen staat stil op een gelijkwaardige kruising en dan gaat van rechts voor. Wat die gaat doen komt daarna.

Maarja, in de praktijk lost dit zichzelf wel op, wel geinig om al die verschillende reacties te zien!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:05

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

CatchEmAll schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:45:
Heeft niks te maken met rechtdoor. Wit moet zwart voor laten gaan, en zwart kan pas weg als hij rood heeft laten gaan. Dus rood, zwart, wit.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Microkid schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:56:
[...]

[...] . Wit moet zwart voor laten gaan, en zwart kan pas weg als hij rood heeft laten gaan. Dus rood, zwart, wit.
Zo los ik het meestal ook op, kom regelmatig op een kruising waar dit voorkomt. Wel met oogcontact en gebaren want de kans op fouten is anders groot.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 03-10-2024 20:59 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dit komt uit op gelegenheidsvoorrang. Meestal zal iedereen op elkaar wachten en neemt wat mij betreft wit het initiatief zodat het “cirkeltje” niet opnieuw begint. Maar een andere volgorde is niet fout ofzo. Hang ook af van het type bestuurder :)

[ Voor 19% gewijzigd door Cheesy op 03-10-2024 20:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CatchEmAll
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16:38
Microkid schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:56:
[...]

Heeft niks te maken met rechtdoor. Wit moet zwart voor laten gaan, en zwart kan pas weg als hij rood heeft laten gaan. Dus rood, zwart, wit.
Maar rood kan toch pas als die wit voor heeft laten gaan. En rood veranderd ook nog eens van rij richting, doet het moeilijkst van allemaal :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dabbertje
Oh jee, zoveel verschillende reacties. ;)

Ik zal nog even uitleggen wat onze onderbouwing is.

Partner: afslaand verkeer moet voorrang geven aan recht doorgaand verkeer. Dus de witte eerst, dan de rode en dan de zwarte.
Ik: omdat de rode auto de voorrang verliest door linksaf te slaan gaat bij de andere auto’s rechts voor dus eerst de zwarte, dan de witte en dan pas de rode.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:24

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik!

Als ik een van die 3 ben, en de andere twee gaan wachten, neem ik het initiatief wel. :+

maar in de praktijk zal ik deze situatie meestal proberen te vermijden door het anders te timen.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soldaatje
  • Niet online
Dit is ook waarom er veel ongelukken gebeuren 42 per dag in België in 2017: Wikipedia: Priority to the right
Mensen gaan ervan uit dat ze voorrang krijgen...

[ Voor 6% gewijzigd door Soldaatje op 03-10-2024 21:07 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Afrit13
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18:44
Een aantal reacties zijn echt tenenkrommend.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:08
Degene die van de ander voorrang krijgt mag eerst. Want voorrang mag je niet nemen, die moet je krijgen :)

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee
  • Laatst online: 08-07 21:40

TeeDee

CQB 241

Ok ok... en dan een situatie in mijn dorp.

Bij wit staat er een stop bord. Belangrijk (denk ik) is dat bij rood dit niet zo is. Wel haaientanden.

@HTT-Thalan in mijn ogen moet wit alles en iedereen in dit geval voor laten gaan, want stop bord. Tenminste, dat vertelde mijn instructeur een kleine 200 jaar geleden. Ongeacht of je rechtdoor gaat of niet, want het is geen gelijkwaardige kruising.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-07 23:36

M2M

medicijnman

Hier is de situatie uit de TS zo'n 100x per dag aan de hand. Meestal het recht van de meest assertieve bestuurder.

Edit: hier staat het voorbeeld van de TS (met fietser in plaats van rode bus), maar eerst zwart, wit en dan rood dus.

[ Voor 23% gewijzigd door M2M op 03-10-2024 21:13 ]

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Iedereen wacht eerst netjes op iedereen, dat duurt te lang, en dan geeft iedereen tegelijk gas: Boem!!! :Y)

In de praktijk hebben die witte busjes overigens altijd haast en letten niet op het verkeer dus knallen gewoon door... O-)

[ Voor 37% gewijzigd door Fiber op 03-10-2024 21:18 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

TeeDee schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:09:
Ok ok... en dan een situatie in mijn dorp.

Bij wit staat er een stop bord. Belangrijk (denk ik) is dat bij rood dit niet zo is. Wel haaientanden.

@HTT-Thalan in mijn ogen moet wit alles en iedereen in dit geval voor laten gaan, want stop bord. Tenminste, dat vertelde mijn instructeur een kleine 200 jaar geleden. Ongeacht of je rechtdoor gaat of niet, want het is geen gelijkwaardige kruising.
Rechtstreeks uit mijn instructeurs-lesbijbel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTzKbM52O4PnczCKrUAlGGtta2A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1l1GcZErn2ur4SZuGvRlvHn.jpg?f=fotoalbum_large

Ze hebben het vooral over kruisend verkeer. Je zult zo'n bord dus vooral tegenkomen bij die situaties, al kan ik niet uitsluiten dat je hem niet in een andere opzet zult tegenkomen, wegbeheerders kunnen per regio nog wel eens andere beslissingen maken.

Als je de situatie uit het TS plaatje aanpast met

- stop bord voor wit
- haaientanden voor rood

dan gaat zwart eerst, maar daarna krijg je een lastige situatie want voorrang is vooral geregeld ten opzichte van kruisende wegen. Ik zou aannemen dat in die situatie wit als volgende gaat (want rechtdoor op dezelfde weg) en dan rood als laatst.

Maar eerlijk gezegd zie ik zo'n situatie niet verschijnen. De weg moet zo ingericht zijn dat het snel duidelijk wordt wat er van de deelnemers wordt verwacht en wat jij nu beschrijft zou erg verwarrend zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SURFivor
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zwart-wit-rood
Zwart heeft gelegenheidsvoorrang omdat rood moet wachten op wit (rechtdoorgaand verkeer)

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:05

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Probleem opgelost :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebAYIRsdd2NhLOcmVw24uEyxnK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NRWKyAZMD70fGWu5Qu3mjJ8t.png?f=fotoalbum_large

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

HTT-Thalan schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:17:
[...]

Rechtstreeks uit mijn instructeurs-lesbijbel:

[Afbeelding]

Ze hebben het vooral over kruisend verkeer. Je zult zo'n bord dus vooral tegenkomen bij die situaties, al kan ik niet uitsluiten dat je hem niet in een andere opzet zult tegenkomen, wegbeheerders kunnen per regio nog wel eens andere beslissingen maken.

Als je de situatie uit het TS plaatje aanpast met

- stop bord voor wit
- haaientanden voor rood

dan gaat zwart eerst, maar daarna krijg je een lastige situatie want voorrang is vooral geregeld ten opzichte van kruisende wegen. Ik zou aannemen dat in die situatie wit als volgende gaat (want rechtdoor op dezelfde weg) en dan rood als laatst.

Maar eerlijk gezegd zie ik zo'n situatie niet verschijnen. De weg moet zo ingericht zijn dat het snel duidelijk wordt wat er van de deelnemers wordt verwacht en wat jij nu beschrijft zou erg verwarrend zijn.
Dat klopt, het is inderdaad erg verwarrend. Dit is overigens de bewuste kruising: https://www.google.com/ma...wMS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Je ziet, na de afslag een parkeerplaatsje, waardoor in en uitrijdend verkeer elkaar ophouden wat het eea nog lastiger maakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Het is nog simpeler -> de Volvo gaat altijd voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

TeeDee schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:21:
[...]

Dat klopt, het is inderdaad erg verwarrend. Dit is overigens de bewuste kruising: https://www.google.com/ma...wMS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Je ziet, na de afslag een parkeerplaatsje, waardoor in en uitrijdend verkeer elkaar ophouden wat het eea nog lastiger maakt.
|:( inderdaad. Dan gaat gewoon op wat ik net aangaf, want stop borden en haaietanden regelen alleen de voorrang richting kruisende wegen:

https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2024-07-01
Artikel 80

Haaientanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.
en voor het Stop bord (B7) geld ook hier wat ik net al aangaf, het regelt voorrang aan kruisende bestuurders. Aangezien beide wit en rood dus nu wederom 'gelijkgesteld' zijn gaat rechtdoor voor afslaan.

De reden dat ze aan de ene zijde voor 'stop' hebben gekozen en de andere kant voor haaientanden heeft waarschijnlijk te maken met overzicht - B7 wordt geplaatst bij onoverzichtelijke situaties waar je pas redelijkerwijs overzicht kunt krijgen op kruisend verkeer zodra je tot de stopstreep bent genaderd.

[ Voor 13% gewijzigd door HTT-Thalan op 03-10-2024 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

HTT-Thalan schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:26:

De reden dat ze aan de ene zijde voor 'stop' hebben gekozen en de andere kant voor haaientanden heeft waarschijnlijk te maken met overzicht - B7 wordt geplaatst bij onoverzichtelijke situaties waar je pas redelijkerwijs overzicht kunt krijgen op kruisend verkeer zodra je tot de stopstreep bent genaderd.
Ah,dat maakt het duidelijker. Aan de "haaientanden" kant kan het ook geen kwaad om een B7 te plaatsen ivm het niet snoeien van de bosjes, maar dat is een andere discussie :) Dank voor de opheldering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Mag ik nog een situatie delen? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L02WajvN-O8AY0_XR94ALnzt2rA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELqbA43dol8K7I5MfufQscIM.jpg?f=fotoalbum_large

Dit vind ik een heel onduidelijk kruispunt door de vele fietspaden. Het zebrapad in het midden is duidelijk: al het verkeer van west en oost moet de voetganger voor laten gaan. Voor wat betreft de fietsers die uit het noorden komen is het ook duidelijk. Door de haaientanden moet het verkeer deze fietsers ook voor laten gaan. Maar dan de fietsers die uit het westen of oosten komen en de weg over willen steken. Zij zijn geen kruisend verkeer, maar afslaand verkeer op het fietspad vlak langs de weg. En dan zou je denken dat de fietsers geen voorrang hebben. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrit13
M2M schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:11:
Edit: hier staat het voorbeeld van de TS (met fietser in plaats van rode bus), maar eerst zwart, wit en dan rood dus.
En de uitleg erbij is onjuist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afrit13
Wat lost dit dan op? De witte cirkel heeft geen betekenis. Dus de rode auto mag daar gewoon overheen rijden volgens de pijl en is de situatie dus nog exact hetzelfe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Soldaatje schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:05:
Dit is ook waarom er veel ongelukken gebeuren 42 per dag in België in 2017: Wikipedia: Priority to the right
Mensen gaan ervan uit dat ze voorrang krijgen...
Dat is vooral omdat veel Belgen denken dat de weg waarop zíj rijden de facto een voorrangsweg is ;).

Ook defensief rijden is onderdeel van de wegcode. Ook al denk je de situatie correct in te schatten, is dat een botsing waard? Ik zou denken van niet.

En dan zwijgen we nog over de fietsers die zo omvergemaaid worden.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afrit13
Roenie schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:02:

[Afbeelding]

Dit vind ik een heel onduidelijk kruispunt door de vele fietspaden. Het zebrapad in het midden is duidelijk: al het verkeer van west en oost moet de voetganger voor laten gaan. Voor wat betreft de fietsers die uit het noorden komen is het ook duidelijk. Door de haaientanden moet het verkeer deze fietsers ook voor laten gaan. Maar dan de fietsers die uit het westen of oosten komen en de weg over willen steken. Zij zijn geen kruisend verkeer, maar afslaand verkeer op het fietspad vlak langs de weg. En dan zou je denken dat de fietsers geen voorrang hebben. Iemand een idee?
Je zou denken inderdaad afslaand verkeer en dus geen voorrang. Maar ik gooi er eentje in om het moeilijker te maken:
- regel: afslaand verkeer moet rechtdoorgaand verkeer voor laten gaan
- verkeerstekens zeggen echter dat de toch voorrang heeft.
En verkeersTEKENS gaan boven verkeersREGELS. Dus de afslaande fietser heeft misschien toch voorrang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

En dan zou je denken dat de fietsers geen voorrang hebben. Iemand een idee?
Zijn haaientanden dan voorwaardelijk in Nederland? :?

Een fietser die afslaat kruist de rijweg, als automobilist dien je die evengoed voorrang te verlenen. De verkeerssituatie is zodanig ingericht.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M1stral
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08-07 18:58
Zwart wit rood. Zwart komt van rechts voor wit en gaat rechtdoor op dezelfde kruising. Wit gaat rechtdoor voor rood, rood moet afslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Afrit13 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:15:
[...]

Je zou denken inderdaad afslaand verkeer en dus geen voorrang. Maar ik gooi er eentje in om het moeilijker te maken:
- regel: afslaand verkeer moet rechtdoorgaand verkeer voor laten gaan
- verkeerstekens zeggen echter dat de toch voorrang heeft.
En verkeersTEKENS gaan boven verkeersREGELS. Dus de afslaande fietser heeft misschien toch voorrang?
En:
Borromini schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:19:
[...]

Zijn haaientanden dan voorwaardelijk in Nederland? :?

Een fietser die afslaat kruist de rijweg, als automobilist dien je die evengoed voorrang te verlenen. De verkeerssituatie is zodanig ingericht.
Dat is precies mijn vraag. Want in artikel 80 van de RVV staat: "Haaientanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg." En het fietspad oost en west is geen kruisende weg, maar is het fietspad dat bij de weg hoort en er pal naast loopt.

[ Voor 25% gewijzigd door Roenie op 04-10-2024 10:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dabbertje
Bedankt voor al jullie reacties. Wij zijn er nog steeds niet uit maar deze vond ik wel een goeie
HerZon schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:24:
[...]

Het is nog simpeler -> de Volvo gaat altijd voor.
Wij hebben een Volvo en ook nog eens zwart, dus ik heb gelijk! :D oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Rood zwart wit gevoelsmatig.

https://maps.app.goo.gl/AySrwumLLE6TDB239?g_st=ic — dit is ook een heerlijk kruispunt. Moet je nu stoppen voor de brug voor verkeer van links?
- Nee, niet als de auto van links stopt.
- Ja, wel als de auto van links rechtsaf de voorrangsweg op draait

[ Voor 3% gewijzigd door Wippie1234 op 04-10-2024 00:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Afrit13
Voorrang is toch niet 'op gevoel'????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:51
Moet de rode auto hier nu voorrang verlenen aan de witte auto omdat de rode auto afslaat? Of niet?

In dit scenario zou ik de rest voor de laten gaan. Ik wacht wel even :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:44

FreakNL

Well do ya punk?

Hier is de situatie uit de TS zo'n 100x per dag aan de hand. Meestal het recht van de meest assertieve bestuurder.

Toch kom ik hem in de praktijk nauwelijks tegen behalve bij wegen waar de verkeersintensiteit zeer laag is.

Het enige relatief drukke kruispunt zonder borden of verkeerslichten wat ik me voor de geest kan halen is de kruising Koningslaan - Hendrick Staetsweg in Rotterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 19:44

FreakNL

Well do ya punk?

Afrit13 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 00:41:
In dit geval wel. Of je staat tot Sint Juttemis op elkaar te wachten. Iemand pakt gelegenheidsvoorrang. En dat is vaak op kwestie van gevoel of eventueel signalen.

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 04-10-2024 01:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik heb ze gezien van ik denk 90 centimeter middenstip waar je wel overheen moet - maar het is dan wel duidelijker of zoiets.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:28
Een situatie die hier wel vaker voorkomt, mijn redenatie is:

Wit krijgt sowieso geen voorrang want zwart komt van rechts en is ook rechtdoorgaand verkeer. Zwart zou moeten wachten op rood, maar omdat rood geen rechtdoorgaand verkeerd is, zou ik zeggen zwart eerst. Dan wit (want rechtdoorgaand) en dan rood.

Maar dit is puur op "gevoel" en ik maak deze situatie best vaak mee en ik moet zeggen dat het elke keer weer anders wordt "opgelost"

Edit: nu ik er weer naar kijk zou je ook kunnen zeggen, wit eerst, want is rechtdoorgaand en zwart moet sowieso op rood wachten. Dus dan wit, rood en dan zwart. :+

[ Voor 15% gewijzigd door Faeshaas op 04-10-2024 01:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gg3b
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Om te beginnen mag rood hier, gezien de pijl op de weg, helemaal niet afslaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wit, rood zwart.

Waarom?
Rood moet eigenlijk voorrang krijgen van zwart, dus zwart wacht netjes. Maar omdat wit en rood rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg zijn, waarbij rood afslaat, gaat wit voor. Wanneer wit voorbij de kruising is geldt de eerste situatie weer en moet zwart rood voorrang verlenen.

Hierbij vanuitgaande dat de pijlen op de weg alleen maar de rijrichting aangeven en niet de verplichte rijrichtingen, zou een beetje gek zijn dat je op een kruising alleen maar rechtdoor mag. Bovendien hebben de stroken zonder verkeer geen pijlen op de weg.

Wat er in de praktijk vaak gebeurt in deze situaties is dat wit staat te wachten op zwart, omdat die immers van rechts komt. Waarbij rood alsnog als eerste gaat omdat die het wachten beu is én van rechts komt, vanuit zwart gezien. Daarna gaat dan zwart, want ja, wit staat nog steeds voorrang te verlenen aan zwart. En als zwart weg is gaat wit langzaamaan de kruising over want die snapt het verkeer gewoon niet en ziet het allemaal niet meer zo helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Zelf kijk ik als ik zo'n situatie tegenkom ook even naar of er nog meer verkeer aankomt vanuit een richting...

Maar gezien iedereen voor iedereen van rechts komt.. Blijft het lastig, al zou ik rechtdoor gaat voor hanteren dan

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

HTT-Thalan schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:40:

Er is geen perfect theoretisch antwoord voor, maar een valide situatie want je komt het gewoon vaak tegen.

Feit is dat je hier een gelijkwaardige kruising hebt met 3 gelijkwaardige voertuigen en geen verkeerstekens (die boven regels gaan) om een tiebreaker te zijn. Je zult dit soort situaties vooral nog aantreffen in verblijfsgebieden of ontsluitingswegen met een overwegend lage snelheid en/of met lage verkeersintensiteit.
Ja, de T-splitsing komt nog het meeste voor.

Heel vervelend met de vrachtwagen in bijv woonwijken, je ziet dan koekblikken vaak stoppen en mij voorrang willen verlenen terwijl ik wacht tot iedereen opgehoepeld is want anders rij ik bumpers van auto's of palen uit de grond :P ......heel lief van iedereen maar de meeste vrachtwagens hebben dan toch echt de hele rijbaan ff nodig voor de bocht ;)

Even gebaren, flitsen of een kort toetertje (indien dat een beetje kan zonder voetgangers of fietsers kort erop) en dan snappen de meeste het wel :)
Afrit13 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:11:
[...]

Wat lost dit dan op? De witte cirkel heeft geen betekenis. Dus de rode auto mag daar gewoon overheen rijden volgens de pijl en is de situatie dus nog exact hetzelfe.
Volgens mij maakte @Microkid hier een rotonde van (de haaientanden ontbreken alleen) en dan wordt het simpel, de auto OP de rotonde heeft voorrang. Dus wie het eerst komt, wie het eerst maalt.

Valide oplossing en wordt ook best vaak toegepast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18:16
dabbertje schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:27:
Wie mag eerst? Ik dacht de zwarte auto maar mijn partner denkt de witte. Wie weet het juiste antwoord en kan het onderbouwen? Alvast dank.
Er zijn natuurlijk 2 regels
  1. Recht doorgaand op zelfde weg gaat voor
  2. Rechts heeft voorrang
Maar daar zit geen prioriteit in.

Als je regel 1 belangrijker vindt dan regel 2, dan zou wit eerst mogen.
Als je 2 belangrijker vindt dan 1, dan zou rood eerst mogen.

In de praktijk levert het meestal gelukkig geen groot probleem op, maar ik zou wel voorstander zijn als daar duidelijkheid over komt. Het maakt de beoordeling van een situatie complexer, maar ook duidelijker. Persoonlijk zou ik dan kiezen dat regel 1 belangrijker is dan regel 2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:11

dragonhaertt

@_'.'

SURFivor schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:18:
zwart-wit-rood
Zwart heeft gelegenheidsvoorrang omdat rood moet wachten op wit (rechtdoorgaand verkeer)
Rood heeft gelegenheids voorrang omdat wit moet wachten op zwart.
Rood kan prima half de kruising op rijden voordat deze voorrang moet verlenen.
Zwart en wit weten nog niet (zeker) wat rood gaat doen na dat er 3x voorrang aan rechts verleend wordt.

Een knipperlicht is geen zekerheid, voorrang aan rechts verlenen wel.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 00:27
sypie schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:06:
Wit, rood zwart.

Waarom?
Rood moet eigenlijk voorrang krijgen van zwart, dus zwart wacht netjes. Maar omdat wit en rood rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg zijn, waarbij rood afslaat, gaat wit voor. Wanneer wit voorbij de kruising is geldt de eerste situatie weer en moet zwart rood voorrang verlenen.
Rood gaat niet door op dezelfde weg, maar slaat af, dus moet voorrang verlenen aan alle overige bestuurders. Dan is het verkeer van links moet voorrang verlenen, dus wit aan zwart. Dus de volgorde is zwart, wit, rood.

Overigens is er al door iemand een link geplaatst met uitleg:
(...)

Afrit13 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:08:
[...]

Wat klopt er niet aan volgens jou? Want dit is precies zoals ik het heb geleerd.

[ Voor 10% gewijzigd door Jaap-Jan op 04-10-2024 07:47 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Wat ik overigens meestal doe is dat ik "mijn" voorrang op een andere auto "opoffer".

Zo doorbreek je de impasse. Easy Peasy Lemon Squeezy.

Als ik de zwarte auto zou zijn dan zou ik bijvoorbeeld de witte bestelauto even gebaren door te rijden, daarna kan de rode zijn voorrang op mij krijgen en kan ik mijn weg vervolgen.

Ben ik de rode auto, dan laat ik zwart lekker even voor, kan wit daarna doorkarren en kan ik er als laatste linksaf.

Ben ik wit dan mag rood voor........kan daarna zwart door en ook ik.

Zeker als ik mensen zie twijfelkonten dan ga ik het regelen, het helpt daarbij wel als je zowel motor en vrachtwagen rijd, zeker in het laatste geval moet je wel eens wat creatief zijn met verkeersoplossingen.

Wat alleen uitermate frustrerend is dat er zoveel mensen zijn die geen geduld hebben, in plaats van dan rustig opkruipen zodat iedereen even weet wie er gaat rijden, zijn er altijd lui die chagrijnig het gas indouwen en alsnog over die kruising stuiteren......hou even je gemak en los het samen op.

[grapje]
Bijkomend voordeel is dat ik stil blijf staan......wie er dan ook op elkaar knalt..ik ben het niet :P :+ ;) *
[/grapje]

*even voor de duidelijkheid tussen grapje-tags en een zwikje smilies ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Jaap-Jan schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:45:
[...]

Rood gaat niet door op dezelfde weg, maar slaat af, dus moet voorrang verlenen aan alle overige bestuurders. Dan is het verkeer van links moet voorrang verlenen, dus wit aan zwart. Dus de volgorde is zwart, wit, rood.

Overigens is er al door iemand een link geplaatst met uitleg:

[...]

[...]

Wat klopt er niet aan volgens jou? Want dit is precies zoals ik het heb geleerd.
Sinds wanneer moet je voorrang verlenen aan verkeer van links als je afslaat?
Je hoeft alleen maar voorrang te verlenen aan verkeer op de doorgaande weg.

Rood heeft gewoon voorrang op zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 11:24
Fraggert schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:50:
Wat ik overigens meestal doe is dat ik "mijn" voorrang op een andere auto "opoffer".
Ligt ook een beetje aan de situatie, vaak kom je niet allemaal tegelijk aan, of staat er van 1 kant al een rij wachtende auto's. Als ik bijv zwart ben en kom als derde aan rijden, dan kar ik heel rustig door om de rest zo kort mogelijk op te houden. Daarna kan wit en daarna rood. In het rode geval zou ik wachten tot wit eerst gaat rijden.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Niet online

[Afbeelding]

Fietsers oost-west hebben hier ook voorrang als zij het fietspad richting noord nemen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-07 13:41
Het witte busje gaat altijd voor. Want iedereen die regelmatig op de weg zit weet dat de meeste witte busjes altijd voordringen en doorduwen, ook als zij geen voorrang hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

NoepZor schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:53:
[...]

Ligt ook een beetje aan de situatie, vaak kom je niet allemaal tegelijk aan, of staat er van 1 kant al een rij wachtende auto's. Als ik bijv zwart ben en kom als derde aan rijden, dan kar ik heel rustig door om de rest zo kort mogelijk op te houden. Daarna kan wit en daarna rood. In het rode geval zou ik wachten tot wit eerst gaat rijden.
Huh? als jij ZWART bent, dan kun je toch beter van het gas zodat je ruimte laat zodat wit kan doorrijden, daarna kan rood en als laatste kun jij door. Zeker als je al aangeeft als derde aan te komen.

Want als je zwart bent en doorrijd, dan moet je wel zeker weten dat ROOD voor jou gaat stoppen en dat die niet lekker ff op de kruising gaat staan voorsorteren om achter wit langs te piepen want die jokers heb je ook genoeg.

Juist de situatie die ik ga vermijden want ik vertrouw helemaal niemand in het verkeer :P

Assumption is the mother of all schadeformulieren :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-07 13:41
Afrit13 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:08:
[...]

Volgens mij is de uitleg inderdaad onjuist. Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Maar dat geldt als je beiden op dezelfde weg rijdt. In het plaatje komt de 2e auto uit een zijweg. Dit is niet dezelfde weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Laatst online: 01:11

aex351

I am the one

MallePietje schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 07:30:
[...]

Er zijn natuurlijk 2 regels
  1. Recht doorgaand op zelfde weg gaat voor
  2. Rechts heeft voorrang
Maar daar zit geen prioriteit in.

Als je regel 1 belangrijker vindt dan regel 2, dan zou wit eerst mogen.
Als je 2 belangrijker vindt dan 1, dan zou rood eerst mogen.

In de praktijk levert het meestal gelukkig geen groot probleem op, maar ik zou wel voorstander zijn als daar duidelijkheid over komt. Het maakt de beoordeling van een situatie complexer, maar ook duidelijker. Persoonlijk zou ik dan kiezen dat regel 1 belangrijker is dan regel 2.
Daar zit wel prioriteit in.

Rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer op dezelfde weg. Verder is de regel. Geef het door, rechts gaat voor. En verder is het anticiperen (geven en nemen).

Rood moet wit voorlaten gaan. Ze rijden op dezelfde weg. Omdat zwart op rood moet wachten. Kan wit gaan. In de praktijk kan het ook voorkomen dat rood voorrang krijgt van wit. Omdat wit toch al staat te wachten op zwart.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• L-project
  • Laatst online: 09:11
Rechts heeft voorrang. Rechtdoorgaand verkeer mag je niet hinderen. Die laatste regel is géén voorrang en daarmee is er een hierarchie.

Dus Wit moet voorrang verlenen aan Zwart, en rijd dus niet. Zwart moet voorrang verlenen aan Rood, en rijd dus niet. Rood hoeft geen voorrang te verlenen aan iemand, en omdat Wit niet mag doorrijden kan Rood dus ook niet Wit hinderen.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Laatst online: 01:11

aex351

I am the one

L-project schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:27:
Rechts heeft voorrang. Rechtdoorgaand verkeer mag je niet hinderen. Die laatste regel is géén voorrang en daarmee is er een hierarchie.

Dus Wit moet voorrang verlenen aan Zwart, en rijd dus niet. Zwart moet voorrang verlenen aan Rood, en rijd dus niet. Rood hoeft geen voorrang te verlenen aan iemand, en omdat Wit niet mag doorrijden kan Rood dus ook niet Wit hinderen.
Nee, dat klopt niet. Rechtdoorgaand verkeer is wel degelijk een voorrangsregel.

[ Voor 6% gewijzigd door aex351 op 04-10-2024 10:19 ]

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 11:24
Fraggert schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:09:
[...]

Huh? als jij ZWART bent, dan kun je toch beter van het gas zodat je ruimte laat zodat wit kan doorrijden, daarna kan rood en als laatste kun jij door. Zeker als je al aangeeft als derde aan te komen.

Want als je zwart bent en doorrijd, dan moet je wel zeker weten dat ROOD voor jou gaat stoppen en dat die niet lekker ff op de kruising gaat staan voorsorteren om achter wit langs te piepen want die jokers heb je ook genoeg.

Juist de situatie die ik ga vermijden want ik vertrouw helemaal niemand in het verkeer :P

Assumption is the mother of all schadeformulieren :+
Ik bedoel als wit al stil staat om jou voor te laten en jij net 1 sec later aankomt en nog rolt. Als ik voorrang neem, doe ik het ook altijd rustig, maar met vertrouwen. Volgens mij gebeuren er ongelukken door twijfel, ga jij nu of ga ik nu. Uiteindelijk ga je tegelijk en is het boem.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taedium
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:37
aex351 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:35:
[...]

Nee, dat klopt niet. Ik mag hopen dat je nog aan het leren bent voor je theorie met zulke uitspraken. Rechtdoorgaand verkeer is wel degelijk een voorrangsregel.
Voorrang is iets dat je geeft aan andere bestuurders terwijl je bij het voor laten gaan het verkeer voor moet laten gaan. Dus officieel géén voorrangsregel #nerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-project
Taedium schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:43:
[...]

Voorrang is iets dat je geeft aan andere bestuurders terwijl je bij het voor laten gaan het verkeer voor moet laten gaan. Dus officieel géén voorrangsregel #nerd
Dat is ook hoe ik het me herinner: de rechtdoorgaand verkeer regel is geen officiële voorrangsregel en derhalve net weer minder belangrijk. Wit mag hier niet doorrijden, dus valt er niets voor te laten. Maar ik kan dit wel nergens terugvinden.

Ter info: mijn rijbewijs is al 33 jaar oud, dus mogelijk worden die regels nu anders uitgelegd (of ik herinner ze anders, dat is ook goed mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SURFivor
  • Niet online
Wat is nu het juiste antwoord? :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Afrit13 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 00:41:
Misschien is inzicht een beter woord. Verkeersregels zijn er om duidelijkheid te scheppen, maar als dat er toch niet helemaal is dan helpt inzicht om de situatie goed op te lossen.
...[grapje]Bijkomend voordeel is dat ik stil blijf staan......wie er dan ook op elkaar knalt..ik ben het niet :P :+ ;) *[/grapje]...
Die tags lijken mij overbodig. Het is een legitieme reden om anderen voor te laten als je het idee hebt dat er problemen komen ;)
Aldusso schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:56:
[...]

Fietsers oost-west hebben hier ook voorrang als zij het fietspad richting noord nemen
Wat is je argumentatie hierachter? Want de fietsers en de automobilisten rijden dan toch op dezelfde weg en de fietsers zijn dan afslaand verkeer. Of is dat kleine stukje tussen fietspad en weg genoeg om het niet afslaand verkeer te laten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Zo doorbreek je de impasse. Easy Peasy Lemon Squeezy.
Maar dan kom je toch zéker wel anderhalve seconde later op je bestemming, dat kan écht niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duke of Savage
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:50
Gelijkwaardig kruispunt = Rechts gaan voor.

Zo moeilijk is dit niet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:17
Altijd apart dat sommige mensen zo stellig zijn dat een bepaalde auto voor mag gaan terwijl iedereen gewoon moet wachten op een ander. En nee, daar zit gee prioriteit in, nergens in de regels/wetten worden prioriteiten in zo'n situatie genoemd. Je moet het dus samen oplossen. Ik rijd meestal snel door omdat de rest nog aan het kijken is naar degene die ze voorrang moeten geven. Wel op een rustige manier, maar wel duidelijk en normaal gesproken gaat dat gewoon goed. Maar je moet wel altijd bedenken dat als de auto die jij voorrang moet geven gaat rijden, jij degene bent die moet stoppen. Want bij een botsing zit je gewoon fout.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Gewoon recht van de sterkste:
SUV -> White Van -> sedan

Waarbij die eerste twee op het kruispunt in road rage uitbarsten en de sedan veiligheidshalve rechtsomkeert maakt en een alternatieve route zoekt.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
Zoek een veilige plek om te stoppen. Dat kan een vluchthaven of een parkeerplaats zijn. Als het niet anders kan moet je gewoon in de berm parkeren.
Zet je alarmlichten aan.
Zorg dat je aan de rechterkant uit kunt stappen, maar parkeer zo dicht mogelijk langs de stoep of vangrail.
Draai de wielen naar rechts. Daarmee voorkom je dat de auto de weg op schiet bij een aanrijding van achteren.
Stap (met je eventuele passagiers) uit aan de rechterkant.
Ga te voet verder.

Enige optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
Duke of Savage schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:29:
Gelijkwaardig kruispunt = Rechts gaan voor.

Zo moeilijk is dit niet...
En rechtdoor op dezelfde weg gaat ook voor. En tussen rechts gaat voor en rechtdoor op dezelfde weg gaat voor zit geen verschil in prioriteit. Oftewel als de rode wil rijden en de bus hem in zijn zij ramt, zit de rode fout. Gaat de witte rijden en ramt zwart hem, mag wit betalen en als zwart door rijdt en rood ramt hem, dan mag zwart betalen.

Er zijn helaas wat meer regels op de weg dan dat rechts voor gaat op een gelijkwaardig kruispunt :+

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08-07 21:30

Sharky

Skamn Dippy!

evilution schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:33:
Gewoon recht van de sterkste:
SUV -> White Van -> sedan

Waarbij die eerste twee op het kruispunt in road rage uitbarsten en de sedan veiligheidshalve rechtsomkeert maakt en een alternatieve route zoekt.
Waren alle problemen maar zo simpel op te lossen 8)

Ik stem overigens wit-rood-zwart. Ik kom regelmatig in dezelfde situatie terecht (als wit) en rij dan snel rechtdoor terwijl ik 'gelegenheidsvoorrang' mompel. Gaat altijd goed.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

LTwinter schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:36:
Zoek een veilige plek om te stoppen. Dat kan een vluchthaven of een parkeerplaats zijn. Als het niet anders kan moet je gewoon in de berm parkeren.
Zet je alarmlichten aan.
Zorg dat je aan de rechterkant uit kunt stappen, maar parkeer zo dicht mogelijk langs de stoep of vangrail.
Draai de wielen naar rechts. Daarmee voorkom je dat de auto de weg op schiet bij een aanrijding van achteren.
Stap (met je eventuele passagiers) uit aan de rechterkant.
Ga te voet verder.

Enige optie.
Reageer jij wel in het juiste topic joh _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redwing
Fraggert schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:43:
[...]

Reageer jij wel in het juiste topic joh _O-
Lijkt me wel. Als je dit puur volgens de regels op wil lossen is dat de enige oplossing omdat je anders over een jaar nog steeds staat te wachten :+

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldusso
  • Niet online
Roenie schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:24:

[...]
Wat is je argumentatie hierachter? Want de fietsers en de automobilisten rijden dan toch op dezelfde weg en de fietsers zijn dan afslaand verkeer. Of is dat kleine stukje tussen fietspad en weg genoeg om het niet afslaand verkeer te laten zijn?
Zie foto. Als je op het fietspad fietst, is dat hier een aparte weg (zie blauwe markering), en van beide kanten moeten automobilisten voorrang verlenen (zie groene haaietanden). Als je dus fietst zowel van links naar rechts als omhoog en omlaag heb je als fietser voorrang op de hoofdrijbaan. Enkel op het fietspad zelf (dus fietsers onderling) moeten wel voorrang verlenen aan elkaar als in 'gelijkwaardige kruising op het fietspad"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1WKR570Vdkc-jmSVitk-Hs3oPYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcmJYVcv5O0KHjtGdZyLrJ0k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 00:27
dragonhaertt schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:39:
[...]

Sinds wanneer moet je voorrang verlenen aan verkeer van links als je afslaat?
Je hoeft alleen maar voorrang te verlenen aan verkeer op de doorgaande weg.

Rood heeft gewoon voorrang op zwart.
Incorrect. Artikel 18 punt 2 van de RVV zegt:
Bestuurders die naar links afslaan, moeten tegemoetkomende bestuurders die op hetzelfde kruispunt naar rechts afslaan voor laten gaan.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Jaap-Jan schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

[...]
Dat is precies wat ik zeg, verkeer op dezelfde weg.
Dus niet verkeer van links.
Oftewel, rood moet voorrang verlenen aan wit, maar krijg gewoon voorrang op zwart.

Ik reageerde op een post waar staat dat rood zogenaamd voorrang moet verlenen aan zwart omdat rood afslaat. Dat is gewoon niet waar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jaap-Jan schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

[...]
Fout, dat is hier niet het geval en dus niet van toepassing.

Jij bedoelt de regel: Korte Bocht gaat voor Lange Bocht: bij 2 afslaande bestuurders

@dragonhaertt heeft gelijk d:)b

[ Voor 4% gewijzigd door Fraggert op 04-10-2024 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-project
-- Verkeerd gelezen --

[ Voor 96% gewijzigd door L-project op 04-10-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 361276

Wat dacht je van deze >:)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WEmjI2g3exKdZUB_oidIcfVmLEY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qBrQjJcbWdEv1dvmigQUPmVD.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:16
Haha, een 'deadlock' noem ik deze situatie altijd :), degene met de meeste haast neemt voorrang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Simpel; straatjekeren en omrijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Jef61 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:00:
Haha, een 'deadlock' noem ik deze situatie altijd :), degene met de meeste haast neemt voorrang.
#gelegenheidsfastandthefurious d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Om even de originele situatie samen te vatten zoals ik het zie:

De situatie is niet één moment, maar twee.
Een knipperlicht is geen garantie dat iemand werkelijk afslaat.

Eerst moet wit voorrang verlenen aan zwart, en zwart aan rood.
Rood mag gaan rijden totdat hij links af slaat (halverwege de kruising).

Nu, tweede moment, moet rood voorrang verlenen aan wit.
Zwart kan niet rijden (rood halverwege kruising).
Wit moet voorrang verlenen op zwart.

Nu zijn er twee opties die imho correct zijn:
1: rood gaat eerst, omdat hij situationeel voorrang krijgt. Wit kan niet rijden omdat hij zwart voor laat gaan, dus rood heeft vrij baan om zijn manoeuvre af te maken.
Daarna zwart.
Daarna wit.

2: wit gaat eerst, omdat hij situationeel voorrang krijgt. Zwart kan niet rijden omdat hij rood voor moet laten gaan, dus wit heeft vrij baan om zijn manoeuvre af te maken.
Daarna rood.
Daarna zwart.

In beide gevallen moet zwart gewoon netjes wachten totdat rood (van rechts) voor is gegaan.

Zowel 1 als 2 zouden correct zijn en zullen situatie/communicatie afhankelijk zijn. De situatie dat alle drie precies tegelijk aankomen en netjes stoppen komt gelukkig niet vaak voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
Vaak ben je te bang.
Verstand op nul, gasje dr op.
Ogen dicht en Let the gods decide.

Allemaal uitstappen en een (alcoholvrij) biertje drinken tot de politie het komt oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dragonhaertt schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:07:
[...]

Wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
Vaak ben je te bang.
Verstand op nul, gasje dr op.
Ogen dicht en Let the gods decide.

Allemaal uitstappen en een (alcoholvrij) biertje drinken tot de politie het komt oplossen.
Darwin Award-show
Natuurlijke Selectie 1-on-1
....
.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Windows95
  • Laatst online: 08-07 15:09
Pff wat een hoop reacties en foute antwoorden...

1: Wit
2: Rood
3: Zwart

Uitleg:
Rechts gaat voor links, maar hier is een uitzondering op: Rechtdoorgaand verkeer gaat voor afbuigend verkeer. (zie: https://www.anwb.nl/verke...d/verkeersregels/voorrang)

Wit moet eigenlijk wachten op zwart, maar zwart moet wachten op rood. Rood moet wachten op wit (de uitzondering rechtdoorgaand verkeer gaat voor afbuigend verkeer), en wit mag dus voor rood. Dus wit vertrekt als eerst. Daarna komt rood dus van rechts dus mag voor zwart, en daarna zwart pas.

Ik schrik wel van het aantal foute reacties, daarom nooit voorang nemen maar krijgen.

Edit: Misschien zit ik er ook naast, volgens chatgpt is het dit:

De uitzonderingen die je noemt, zijn correct en gelden op specifieke situaties in het verkeer. Laten we de situatie in de afbeelding koppelen aan deze regels:

Rechts heeft voorrang, met uitzonderingen:
In jouw afbeelding gaat de zwarte auto rechtdoor, en de witte bus komt van links ten opzichte van deze auto. Dus de zwarte auto heeft voorrang op de bus, omdat hij van rechts komt.
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor afslaand verkeer:
De rode auto wil linksaf slaan en kruist daarbij de zwarte auto die rechtdoor wil gaan. In dit geval moet de rode auto voorrang verlenen aan de zwarte auto, omdat rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voor gaat op afslaand verkeer.
Toepassing op de afbeelding:
De zwarte auto gaat eerst, omdat hij van rechts komt ten opzichte van de witte bus én voorrang heeft op de rode auto die linksaf wil slaan.
De witte bus gaat daarna, want er is geen ander verkeer meer van rechts nadat de zwarte auto is gepasseerd.
De rode auto gaat als laatste, want hij moet voorrang verlenen aan zowel de zwarte auto (rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg) als de witte bus (komt van rechts).
Conclusie: de juiste volgorde is zwart → wit → rood.

[ Voor 48% gewijzigd door Windows95 op 04-10-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

dragonhaertt schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:01:
Om even de originele situatie samen te vatten zoals ik het zie:

De situatie is niet één moment, maar twee.
Een knipperlicht is geen garantie dat iemand werkelijk afslaat.

Eerst moet wit voorrang verlenen aan zwart, en zwart aan rood.
Rood mag gaan rijden totdat hij links af slaat (halverwege de kruising).

Nu, tweede moment, moet rood voorrang verlenen aan wit.
Zwart kan niet rijden (rood halverwege kruising).
Wit moet voorrang verlenen op zwart.

Nu zijn er twee opties die imho correct zijn:
1: rood gaat eerst, omdat hij situationeel voorrang krijgt. Wit kan niet rijden omdat hij zwart voor laat gaan, dus rood heeft vrij baan om zijn manoeuvre af te maken.
Daarna zwart.
Daarna wit.

2: wit gaat eerst, omdat hij situationeel voorrang krijgt. Zwart kan niet rijden omdat hij rood voor moet laten gaan, dus wit heeft vrij baan om zijn manoeuvre af te maken.
Daarna rood.
Daarna zwart.

In beide gevallen moet zwart gewoon netjes wachten totdat rood (van rechts) voor is gegaan.

Zowel 1 als 2 zouden correct zijn en zullen situatie/communicatie afhankelijk zijn. De situatie dat alle drie precies tegelijk aankomen en netjes stoppen komt gelukkig niet vaak voor.
2 ga ik meestal faciliteren dus

En dit komt hier in de woonwijk vrij vaak voor.....er zijn namelijk nogal wat T-splitsingen die 's ochtends en 's middags hier garant voor staan. Dat is namelijk exact dezelfde situatie bij 3 auto's waarbij alleen 1 weg ontbreekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:20
Windows95 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:11:

Uitleg:
Rechts gaat voor links, maar hier is een uitzondering op: Rechtdoorgaand verkeer gaat voor afbuigend verkeer. (zie: https://www.anwb.nl/verke...d/verkeersregels/voorrang)

Wit moet eigenlijk wachten op zwart, maar zwart moet wachten op rood. Rood moet wachten op wit (de uitzondering rechtdoorgaand verkeer gaat voor afbuigend verkeer), en wit mag dus voor rood. Dus wit vertrekt als eerst. Daarna komt rood dus van rechts dus mag voor zwart, en daarna zwart pas.

Ik schrik wel van het aantal foute reacties, daarom nooit voorang nemen maar krijgen.
Dat rood moet wachten op wit ontneemt de noodzaak niet voor wit om te wachten op zwart.

Dit is gewoon een dead-lock, welke opgelost dient te worden door a.) timing b.) visuele communicatie.

Ook jouw uitleg is gewoon fout, dus daar schrik ik dan weer van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon
  • Nu online

Uitleg:

Ik vind @dragonhaertt zijn antwoord toch meer correct. Rood begint met rijden, gaat voorsorteren en zwart blokkeren. Dan rijdt wit het kruispunt op en weer af, dan maakt rood zijn bocht af, en dan zwart.

[ Voor 8% gewijzigd door Ramon op 04-10-2024 11:16 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Nu online

HTT-Thalan

Uitleg:

Kun je dat ook staven met een RVV of WVW artikel buiten de ANWB (die geen wetten schrijft)? Want ik heb deze situatie voorgelegd aan een lerares lesinstructie met 50 jaar ervaring en die heeft mij de info voor mijn uitleg hierboven verstrekt. En die kwam niet met de uitleg die jij hier geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jef61
  • Laatst online: 21:16

Je antwoord is ook gewoon fout want volgens de regels moet iedereen op elkaar wachten, een deadlock dus. Gewoon goed kijken wie als eerste gaat, meestal rood volgens mij.

[ Voor 6% gewijzigd door Jef61 op 04-10-2024 11:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

...

De rode auto wil linksaf slaan en kruist daarbij de zwarte auto die rechtdoor wil gaan. In dit geval moet de rode auto voorrang verlenen aan de zwarte auto, omdat rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg voor gaat op afslaand verkeer.
Toepassing op de afbeelding:
De zwarte auto gaat eerst, omdat hij van rechts komt ten opzichte van de witte bus én voorrang heeft op de rode auto die linksaf wil slaan.
Dit is dus gewoon niet waar, zoals 2 post eerder besproken.

ChatGPT is een geinige tool, maar lijkt me niet handig om te gebruiken voor legaal advies...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

want?

Wat je zegt klopt niet, de rode auto heeft voorrang op de zwarte, de rode auto kom namelijk van rechts op deze gelijkwaardige kruising, ongeacht of deze afslaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Afrit13
Conclusie: de verkeersregels zijn in 99,9% van de gevallen voldoende om situaties te regelen. De overige 0,1% zijn niet volledig geregeld en vragen om inzicht, begrip, defensief rijden, beleefdheid, ruimte geven en vriendelijkheid?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 08-07 21:30

Sharky

Skamn Dippy!

Poll: Welke volgorde?
Wit, rood, zwart
Rood, zwart, wit
Zwart, wit, rood
Mexican standoff
De dikste auto eerst
Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406747&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

edit:
Resultaten zijn niet zichtbaar lijkt het. Je kunt ook hier kijken: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406747

Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406747

[ Voor 13% gewijzigd door Sharky op 04-10-2024 12:31 ]

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Fijn dat je er zelf een aan toevoegt. Het is heel simpel een situatie waarbij je het onderling moet uitvechten. Elke auto moet een andere voorrang verlenen en daar zitten geen gradaties in. Zwart moet wachten op rood, rood moet wachten op wit en wit op zwart. ChatGPT is niets meer dan een combinatie van wat er op het internet geroepen wordt en we weten hoe betrouwbaar dat is :+

[ Voor 21% gewijzigd door redwing op 04-10-2024 12:28 ]

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dark_angel1969
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:55
Officieel is het wit, rood en zwart. Maar in de praktijk is het gewoon kijken naar elkaar merk ik vaak.

Rood mag nooit eerst, die buigt af. Rechtdoor heeft voorrang op afbuigend.
Echter:
Zwart mag nooit eerst want die moet wachten op rood.
Wit gaat rechtdoor en omdat zwart moet wachten op rood, mag die als eerste.
Pagina: 1 2 3 Laatste